eitaa logo
ادمین یار نهضت(هر محب علی یک کانال)
2.2هزار دنبال‌کننده
986 عکس
42 ویدیو
2 فایل
آرشیو محتوای کانالهای پویش هر فرد یک کانال برای امیر المومنین علیه السلام شماره تماس :3174(025) شماره پیامک: 10003130313 ادمین و پشتیبانی: @nehzati04
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی (شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 8⃣3⃣ (قسمت سی و هشتم) علت بیان ویژگیهای امام و خلیفهٔ برحق (خطبه ۱۶۸) 🔹 دربارهٔ صفات این چنین انسانی در جملاتی کوتاه و پر از آموزش ، برای بینایی و هشیاری مردم آن زمان سخن می گوید ؛ این هم یک مطلب لازمی بوده در آن موقعیت . اگر چه مرحوم رضی نفرموده اند که این خطبه مربوط به طلیعهٔ جنگ صفین است اما از مجموع این جور بر می آید . 🔹برای اینکه همهٔ مطالب ، شعار توخالی و پوچ نباشد و مردم فقط از روی احساسات ، دنبال علی حرکت نکرده باشند و بدانند که چرا دارند دنبال علی راه می روند ، لازم است که به طور بنیانی فکر آنها را بسازد . ✅ وقتی قرار این است که انسان دربارهٔ فضیلت اميرالمؤمنین حرف بزند ، همه کس حاضرند مداح علی و فضلیت گوی او باشند ؛ ✅ آن وقتی که بنای نماز جماعت خواندن دنبال سر علی ( علیه السلام ) است ، باز همه حاضرند که با امیرالمؤمنین نماز بخوانند . ✅ آن وقتی که پای موعظه شنیدن از علی است ، باز هم همه حاضرند ، این خیلی مایه لازم ندارد ؛ 🔹 اما در آن زمینه ای که حساب جنگیدن در کنار علی است و مسأله این است که باید با جان خود بازی بکند و شاید برای بعضی مهم تر از این ، باید خون کسانی را که در مقابل شمشیرش می آیند بریزد ، بنا است آدم بجنگد ، بنا است در میدان جنگ یا خود را و یا یک انسانی را که متظاهر به مسلمانی است به خاک و خون بکشد ، اینجا لازم است که ایمانی قوی و راسخ ، عقیده ای استوار ، یقینی کامل و لبریز ، وجود او را پوشانیده باشد . 🔹 حالا در آغاز میدان جنگ یا در مقدمات جنگ صفین ، اميرالمؤمنین دربارهٔ آن کسی که شایسته به خلافت است ، دربارهٔ آن کسی که واقعاً شایستهٔ جانشینی رسول خدا است ، به طور بنیانی با مردم سخن می گوید و نشان می دهد که موقعیت ، موقعیت حساس و مهمی بوده است. ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 ارزش عمل صالح 💠 « لَا تِجَارَةَ كَالْعَمَلِ الصَّالِحِ » 🔹هیچ تجارتی مانند عمل صالح نیست. 📒 ، حکمت ۱۱۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۱۱۴ ارزشهاي والای اخلاقی بخش ۷ عمل صالح.mp3
3.99M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 7⃣ ⭕️ ارزشهاى والاى اخلاقى(عمل صالح) 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 7 ) 🔹ارزشهای والای اخلاقی(عمل صالح) 🔰 در ادامهٔ حکمت ۱۱۳ نهج‌البلاغه، حضرت می‌فرمایند: « لاَ تِجَارَةَ كَالْعَمَلِ الصَّالِحِ » ؛ " هیچ تجارتی، سودمندتر از عمل صالح نیست. " 🔻در نهج‌البلاغه شریف، در خطبه ۷۶ مولا علی (علیه‌السلام) در عبارت « رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً عَمِلَ صالِحاً » ؛ ″ خدا رحمت کند کسی را که عمل صالح انجام بدهد ″، اهمیت عمل صالح را در تقرّب به خدا و نجات در آخرت بیان می‌کنند. 🔻همچنان که همین امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)، در نامه ۵۳، خطاب به مالک اشتر می‌نویسند: « فَلْیکُن اَحَبَّ الذَّخائِرِ اِلَیکَ ذَخیرةُ العَمَلِ الصّالِحِ » ؛ " باید برای تو بهترین ذخیره ها، ذخیره کردن عمل صالح باشد ، نه مال و ثروت " ؛ چرا؟ چون در خطبه ۲۳، مولا علی (علیه‌السلام) فرمود: « إِنَّ الْمَالَ وَ الْبَنِينَ حَرْثُ الدُّنْيَا وَ الْعَمَلَ الصَّالِحَ حَرْثُ الْآخِرَةِ وَ قَدْ يَجْمَعُهُمَا اللَّهُ لِأَقْوَامٍ » ؛ " همانا مال و فرزند، کشت و زرع و زراعت دنیاست؛ ولی عمل صالح زراعت و حاصل آخرت است. اگر چه خدا گاهی هر دو را برای بعضی ها جمع می‌کند." 🔻مولا علی (علیه‌السلام)، اساساً نشانهٔ ایمان را عمل صالح و ریشهٔ عمل صالح را ایمان می‌دانند؛ در خطبه ۱۵۶ می‌فرمایند: « فَبِالْإِيمَانِ يُسْتَدَلُّ عَلَى الصَّالِحَاتِ وَ بِالصَّالِحَاتِ يُسْتَدَلُّ عَلَى الْإِيمَانِ » ؛ " به برکت ایمان است که انسان به سمت عمل صالح راهنمایی می‌شود و به برکت اعمال صالح است که انسان به سمت ایمان برتر و عمیق تر هدایت می‌شود. " 🔻مولا علی (علیه‌السلام)، در نامه ۵۳ دو نشانه برای عمل صالح بیان می‌کنند؛ یعنی اگر از ما بپرسند چگونه متوجه بشویم که چه کاری صالح است، چه نیست؟ می‌فرمایند: « وَ إِنْ کَانَتْ کُلُّهَا لِلَّهِ إِذَا صَلَحَتْ فِيهَا النِّيَّةُ وَ سَلِمَتْ مِنْهَا الرَّعِيَّةُ» ؛ " همهٔ اعمال می‌تواند اعمال صالح باشد، وقتی دو شرط را داشته باشد؛ اولاً نیت صالح باشد و ثانیاً به برکت آن عمل رعیت در سلامت و سِلم زندگی کنند." 🔻اما در نهایت اهل تقوا می‌دانند هر چقدر هم که اعمال صالح انجام بدهند، مواجههٔ با خداوند در قیامت و محشر انسان را به لرزه می اندازد؛ لذا در خطبه ۱۹۳ فرمود: « يَعْمَلُ الْأَعْمَالَ الصَّالِحَةَ وَ هُوَ عَلَى وَجَلٍ » ؛ " انسان متّقی درحالیکه عمل صالح انجام می‌دهد، ترسان و نگران است. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃 🌸🍃 👇شروع پستهایی که امروز شما ادمین های گرامی باید در کانال هایتان ارسال بفرمایید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز (59).mp3
10.63M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷 سهم روز صد و هشتاد و پنجم : از خطبه ۲۲ تا خطبه ۱۸ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
🌹سهم : خطبه ۲۲ تا ۱۸ ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄ 📜 : ( در سال ۳۶ هجری پس از بازگشت فرستادگان امام علیه السلام از جانب طلحه و زبیر، در سرزمین ذی قار این سخنرانی را ایراد فرمود) 🔹امام (علیه السلام) و شناساندن ناكثين (اصحاب جمل) ♦️آگاه باشيد که همانا شيطان حزب و يارانش را بسيج کرده و سپاه خود را از هر سو فراهم آورده است، تا بار ديگر ستم را به جای خود نشاند و باطل به جايگاه خويش پايدار شود. سوگند به خدا، ناکثين هيچ گناهی از من سراغ ندارند و انصاف را بين من و خودشان رعايت نکردند. آنها حقّی را می طلبند که خود ترک کردند و انتقام خونی را می خواهند که خود ريختند. اگر شريک آنها بودم پس آنها نيز در اين خون ريزی سهم دارند و اگر تنها خودشان خون عثمان را ريختند پس کيفر مخصوص آنهاست. مهم ترين دليل آنها به زيان خودشان است. می خواهند از پستان مادری شير بدوشند که خشکيده؛ بدعتی را زنده کنند که مدّت ها است مرده، وَه چه دعوت کننده ای! و چه اجابت کنندگانی! همانا من به کتاب خدا و فرمانش درباره ناکثين خشنودم. امّا اگر از آن سرباز زدند با شمشير تيز پاسخ آنها را خواهم داد، که برای درمان باطل و ياری دادن حق کافی است. شگفتا! از من خواستند به ميدان نبرد آيم و برابر نيزه های آنان قرار گيرم و ضربت های شمشير آنها را تحمّل کنم. گريه کنندگان بر آنها بگريند، تاکنون کسی مرا از جنگ نترسانده و از ضربت شمشير نهراسانده است؛ من به پروردگار خويش يقين داشته و در دين خود شک و ترديدی ندارم. ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄ 📜 : (این خطبه بخشی از خطبه ‌۱۶۷ است که در سال ۳۵ هجری در آغاز خلافت ایراد فرمود.) 🔹راه رستگاری ♦️"قيامت پيش روی شما و مرگ در پُشتِ سر، شما را می راند. سبکبار شويد تا برسيد. همانا آنان که رفتند در انتظار رسيدن شمايند. می گويم: اين سخن امام(علیه السلام) پس از سخن خدا و پيامبر(صلی الله علیه و آله)با هر سخنی سنجيده شود بر آن برتری دارد و از آن پيشی می گيرد و از جمله «سبکبار شويد تا برسيد» کلامی کوتاهتر و پر معنی تر از آن شنيده نشده. چه کلمه ژرف و بلندی! چه جمله پر معنی و حکمت آميزی است که تشنگی را با آب حکمت می زدايد. ما عظمت و شرافت اين جمله را در کتاب خود به نام «الخصائص» بيان کرده ايم." ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄ 📜 🔹علل پنهان بودن اسرار پس از مرگ ♦️آنچه را که مردگان ديدند اگر شما می ديديد، ناشکيبا بوديد و می ترسيديد؛ و می شنيديد و فرمان می برديد. ولی آنچه آنها مشاهده کردند بر شما پوشيده است، و نزديک است که پرده ها فروافتد. گر چه حقيقت را به شما نيز نشان دادند، اگر به درستی بنگريد؛ و ندای حق را به گوش شما رساندند، اگر خوب بشنويد! و به راه راست هدايتتان کردند، اگر هدايت بپذيريد! راست می گويم، مطالب عبرت آموزِ اندرزدهنده را آشکارا ديديد و از حرام الهی نهی شديد؛ و پس از فرشتگان آسمانی، هيچ کس جز انسان، فرمان خداوند را ابلاغ نمی کند. ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
🌹سهم : خطبه ۲۲ تا ۱۸ ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄ 📜 : (امام علیه السلام در سال ۳۸ هجری سخنرانی می کرد، اشعث بن قیس به یکی از مطالب آن اعتراض کرد و گفت: این سخن به زیان توست، نه به سود تو، امام علیه السلام نگاه خود را به او دوخت و فرمود:) 🔹سوابق تاريخی نكوهيده اشعث بن قيس ♦️"چه کسی تو را آگاهاند که چه چيزی به سود يا زيان من است؟ لعنت خدا و لعنتِ لعنت کنندگان بر تو باد ای متکبّرِ متکبّرزاده، منافِق پسرِ کافر! سوگند به خدا، تو يک بار در زمان کفر و بار ديگر در حکومت اسلام، اسير شدی و مال و خويشاوندی تو هر دو بار نتوانست به فريادت برسد. آن کس که خويشان خود را به دم شمشير سپارد و مرگ و نابودی را به سوی آنها کشاند، سزاوار است که بستگان او بر وِی خشم گيرند و بيگانگان به او اطمينان نداشته باشند. منظور امام(علیه السلام) اين است که اشعث بن قيس يک بار وقتی که کافر بود اسير شد و بار ديگر آنگاه که مسلمان شد. می گویم: و شمشيرها را به سوی قبيله اش راهنمايی کرد، مربوط به جريانی است که اشعث قبيله خود را فريب داد، تا خالد بن وليد، آنها را غافلگير کند و از دم شمشير بگذراند که پس از آن خيانت او را با لقب «عُرف النّار» چيزی که آتش را بپوشاند، می ناميدند و اين لقبی بود که به نيرنگباز می دادند." ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄ 📜 : ( نکوهش از اختلاف رأی عالمان در احکام قطعی اسلام) 1⃣ نکوهش اهل رأی (خود محوری در قضاوت) ♦️دعوايی نسبت به يکی از احکام اجتماعی نزد عالمی می برند که با رأی خود حکمی صادر می کند. پس همان دعوا را نزد ديگری می برند که او درست بر خلاف رأی اوّلی حکم می دهد. سپس همه قضات نزد رئيس خود که آنان را به قضاوت منصوب کرده جمع می گردند. او رأی همه را بر حق می شمارد، در صورتی که خدايشان يکی، پيغمبرشان يکی و کتابشان يکی است، آيا خدای سبحان آنها را به اختلاف امر فرمود که اطاعت کردند؟ يا آنها را از اختلاف پرهيز داد و معصيت خدا نمودند؟ 2⃣ مبانی وحدت اسلامی ♦️ آيا خدای سبحان دينِ ناقصی فرستاد و در تکميل آن از آنها استمداد کرده است؟ آيا آنها شرکاءِ خدايند که هر چه می خواهند در احکام دين بگويند و خدا رضايت دهد؟ آيا خدای سبحان دين کاملی فرستاد پس پيامبر(صلی الله علیه و آله)در ابلاغ آن کوتاهی ورزيد؟ در حالیکه خدای سبحان می فرمايد: «ما در قرآن چيزی را فرو گذار نکرديم.» و فرمود: که در آن بیان هر چیزی است و يادآور شد که: بعضِ قرآن گواهِ بعضِ ديگر است و اختلافی در آن نيست. پس خدای سبحان فرمود: «اگر قرآن از طرف غير خدا نازل می شد اختلافات زيادی در آن می يافتند.» همانا قرآن دارای ظاهری زيبا و باطنی ژرف و ناپيداست، مطالب شگفت آور آن تمام نمی شود و اسرار نهفته آن پايان نمی پذيرد و تاريکی ها بدون قرآن بر طرف نخواهد شد. ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
گزارش موضوعات مهم خطبه ۲۲ تا خطبه ۱۸.mp3
3.52M
🔊 گزارش موضوعات مهم خطبه ۲۲ تا خطبه ۱۸ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی (شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 9⃣3⃣ (قسمت سی و نهم) ضرورت تقوا در همه جا و همه ی اوقات (خطبه۱۶۸) 🔻« أُوصِیکُمَ بِتَقْوَى اللَّهِ » ؛ شما را توصیه میکنم به تقوا و پروای از خدا . 🔹عجیب است ! همه جا توصیهٔ به تقوا است . تقوا را در محراب عبادت و در میان سجاده و در میان مسجد نباید خلاصه کرد ؛ تقوا را در آنچه به صورت و به ظاهر با ژست پرهیزکارانهٔ ذهن ما منطبق است ، نباید منحصر و متوقّف دانست. 🔹تقوا یعنی آن حالتی که وقتی در انسان به وجود آمد ، هرگز پیرامون گناه ـ آنچه او را از فرمان خدا دور می کند ـ نگردد. تقوا ، آن حالت واکسینه شدن در مقابل گناه است . یک وقت هست که انسان مریض می شود و در صدد معالجه و مداوای خود بر می آید ، اما یک وقتی در خود ، یک حالتی به وجود می آورد که مرض و بیماری در او اثر نبخشد ؛ این حالت ، حالت تقوا است. پرهیزکاری ، معادل خوبی نیست برای تقوا ، تقوا در هر کاری ، در هر شغلی ، در هر رشته ای از رشته های زندگی و در هر میدانی از میدانهای زندگی ، متفاوت است. ✅ تقوای در اولِ وقتِ نماز این است که انسان با خضوع و با خشوع و با طهارت ظاهر و باطن مشغول ذکر و عبادت خدا بشود. ✅ تقوای در معامله این است که انسان دزدی را به نام معامله و به صورت معامله به انجام نرساند. ✅ تقوای در مقابل دشمن این است که انسان فریفتهٔ او نشود. ✅ تقوای در میدان جنگ این است که انسان پشت نکند به میدان جنگ و برنگردد. ✅ تقوای در گفتار آن است که حقیقت را بگوید و کتمان نکند. 🔹در هر میدانی از میدانهای زندگی، تقوا یک مصداقی پیدا می کند و در همه حال معنا و مفهوم تقوا این است که در حاشیهٔ بعضی از روایات هم آمده : ان يراقب الله في كل فعل يفعله و في كل امریترکه ؛ در هر کاری که انجام می دهد و در هر کاری که انجام نمی دهد ، به دستور پروردگار و به تکلیف و مسؤولیت و تعهد الهی اش نظر و توجه داشته باشد. 🔻« أُوصِیکُمَ بِتَقْوَى اللَّهِ » ؛ مردم اگر تقوا داشته باشند ، اگر این حالت ضدّ ضربه شدن در مقابل گناه برای انسانها به وجود بیاید ، آن وقت است که شیطانهای گوناگون ، عوامل برون از وجود و شخصیت انسان که سعی می کنند با ریسمانهای مختلف او را به سمتها و جانبهای مختلف بکشانند ، از تکان دادن این صخرهٔ استوار عاجز خواهند ماند ؛ تقوا وقتی در انسان به وجود بیاید ، هیچ باد مخالفی او را نمی لرزاند . لذا امیرالمؤمنین می کوشد تا در مردم حالت تقوا را به وجود بیاورد. ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 ثواب اعمال صالح 💠 « لاَ رِبْحَ کَالثَّوَابِ » 🔹هیچ سودى مانند ثواب اعمال صالح نیست. 📒 ، حکمت ۱۱۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۱۱۳ ارزشهای والای اخلاقی بخش ۸ ثواب.mp3
3.71M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 8⃣ ⭕️ ارزشهاى والاى اخلاقى(ثواب) 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 8 ) 🔹ارزشهای والای اخلاقی(ثواب) ⚜ امیرالمؤمنین در ادامهٔ حکمت ۱۱۳ می فرمایند : « وَ لاَ رِبْحَ کَالثَّوَابِ » ؛ " هیچ سودی مانند ثواب اعمال صالح نیست. " 🔻در خطبه ۱۱۴ نهج البلاغه می خوانیم : « لَيسَ شَيءٌ بِخَيرٍ مِنَ الخَيرِ إلّا ثَوابَهُ » " چیزی از کار خیر بهتر نیست، مگر ثواب کار خیر." پس معلوم می شود ثواب کار خیر خیلی عظمت دارد ، حتی از خود کار خیر هم بالاتر است. 🔰 در نهج البلاغه شریف مصادیق زیادی برای ثواب کارهای خیر ذکر شده؛ 🔻 مثلاً مولا علی (علیه السلام) در خطبه ۸۳ می فرماید: « کَفَی بالْجَنَّةِ ثَوَاباً وَ نَوَالًا » ؛ " برای انسانی که عمل صالح انجام می دهد و ایمان دارد، بهشت به عنوان ثواب و نتیجه کافی است. " 🔻آنقدر بهشت و ثواب بهشت و ثواب آخرت عظمت دارد که خود مولا در خطبه ۱۹۳ ، معروف به خطبه متّقین ، می فرمایند : اگر اجلی که خداوند برای هر کسی قرار داده و تا پیش از رسیدن آن اجل امکان مرگ وجود ندارد نبود ، متّقین دوست نداشتند حتی به اندازه یک چشم به هم زدن جان شان در قفس تن شان باقی بماند ، بعد در بیان دلیل این رغبت به رفتن از دنیا می فرماید : « شَوْقاً إِلَى الثَّوَابِ وَ خَوْفاً مِنَ الْعِقَابِ »؛ " آنقدر این اهل تقوا شوق ثواب آخرت دارند و خوف از عقاب که دوست داشتند هرگز روحشان در تن شان ماندگار نشود. " 🔻در حکمت ۳۶۸ ، مولا علی (علیه السلام) می فرمایند : « إِنَّ اللّهَ سُبْحَانَهُ وَضَعَ الثَّوَابَ عَلَى طَاعَتِهِ وَ الْعِقَابَ عَلَى مَعْصِيَتِهِ » ؛ معیار را در ثواب و عقاب ، طاعت و معصیت معرفی کردند . " خداوند سبحان ثواب را بر طاعت خودش وضع کرد و قرار داد و عقاب را بر معصیتش." لذا کسی نگوید دلت اگر پاک باشد ، همیشه کارهایت درست است ؛ نه باید عمل هم منطبق بر طاعت الهی باشد تا ثواب داشته باشد. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯