eitaa logo
شناخت ادیان_عباس مریدی✍️
3.7هزار دنبال‌کننده
284 عکس
82 ویدیو
82 فایل
1️⃣شناخت ادیان جهان🌏 2️⃣ اثبات حقانیت اسلام🔥 3️⃣بررسی و نقد ادیان موجود❌ 🎓دانش آموخته موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی قم المقدسه خادم کانال جهت سوالات شما عزیزان @najaf_110 ادمین کانال جهت تبلیغ و تبادل @adiann12
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 خاطره‌ شنیدنیِ آیت‌الله طبسی از راننده سعودی! 🇸🇦 کارفرمای وهّابی دعوتم کرد برای شام؛ دویست نفر وهّابی چفیه قرمز دورهم جمع بودند. ناگهان... 👌 این خاطره را از دست ندهید! 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
بحث از فرق و مذاهب اسلامی 🚨 شیعه در زمان خلفا👳🏻‍♂ 🔹از امین تا واثق پس از هارون محمد امین به حکومت رسید. ابوالفرج در مقاتل الطالبین می نویسد: « روش امین درباره اولاد علی بن ابی طالب بر خلاف گذشتگان بود. علت آن این بود که او به فکر خوشگذرانی و تهیه وسایل آن بود و پس از آن در بحران جنگ خود با مامون قرار گرفت تا اینکه کشته شد».🩸 🔹در زمان مامون تشیع در اکثر شهرهای اسلامی نفوذ کرد. مامون وقتی کثرت شیعه را دید و دانست که حضرت رضا علیه السلام مورد توجه و محبوب مردم است، ظاهراً روش تفاهم و دوستی با علویان را برگزید و بدین طریق افکار عمومی را متوجه خود ساخت. 🔹لذا از در نفاق و ریا اظهار تشیع نموده از خلافت حقانیت و برتری علی علیه السلام بر ابوبکر و عمر دفاع می‌کرد و حتی مسئله واگذاری خلافت و سپس ولایت عهدی را مطرح نمود ولی در حقیقت او هدفی جز حفظ قدرت و تثبیت موقعیت خود نداشت و سرانجام نیز امام رضا علیه السلام را به وسیله زهر مسموم ساخت. 🔹در عصر معتصم و واثق نیز شرایط سیاسی در مورد اهل بیت همانند زمان مامون بود به ویژه آنکه آن دو نیز به کلام معتزله گرایش داشته و با بحث‌های استدلالی و کلامی موافق بودند. پرسش‌های کلامی و دینی بسیاری که از امام جواد علیه السلام شده است نیز گواه بر این است که ارتباط مردم با آن حضرت در عصر معتصم ممنوع نبود. هرچند معتصم در باطن امر نسبت به امام علیه السلام عداوت می‌ورزید و سرانجام نیز دستور قتل وی را صادر نمود.⚔ 🔹پس از شهادت امام علیه السلام جمعیت انبوهی برای تشییع جنازه آن حضرت اجتماع نمودند. علی رغم اینکه معتصم تصمیم داشت آنان را از شرکت در مراسم تشییع منع کند، ولی آنان به تصمیم وی اعتنا نکرده و شمشیر بر دوش بر گرد خانه امام اجتماع نمودند. این مطلب نیز گواه بر قدرت و کثرت شیعه در آن زمان است.✍ منبع: کتاب فرق و مذاهب اسلامی، علی ربانی گلپایگانی ، ص ۴۷ تا ۵۱ 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«آن سوی تاریخ» اگر میخوای تاریخ و رو تخصصی یاد بگیری ، یه سر به اینجا بزن👌 https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
✅ هفته گذشته مباحثی درباره هند و شبه جزیره هند ارائه کردیم، این هفته با مباحثی کلی درباره ادیان هندی ادامه می‌دهیم. 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
🌐 روند پرستش در هند 🙏 🔹 این سوال معمولا مطرح است که : آیا هندیان مشرک و بت‎پرستند یا موحد و خداپرست؟ اما پاسخ به این سوال، به سادگی ادیان ابراهیمی نیست و نمی‎توان در یک کلام گفت که مثلا هندیان موحدند یا مشرکند. 🔹 هم هند سرزمینی با مجموعه‎ای از ادیان مختلف است؛ هم هندوییزم، برخلاف سایر ادیان، مجموعه بسیار پیچیده‎ای از آیین‎ها و مسلک‎های مختلف است. 🔹 لذا در جواب سوال فوق به اجمال چنین می‎گوییم : ○ در طول تاریخ در هند و به خصوص در هندوئیسم، انحاء مختلف پرستش رواج داشته است. ○ حوزه گسترش هر پرستشی، با توجه به شرایط زمانی و مکانی و تعالی فکر بشر، متفاوت بوده است. 🔹 انحاء مختلف پرستش و تفکر مذهبی را در هند می‎توان به شرح زیر برشمرد : (1) انیمیزم Animism یا روح پرستی : اعتقاد به روح داشتن تمام موجودات، حتی جمادات. (2) نچرالیزم Naturalism یا طبیعت پرستی : پرستش نیروها و مظاهر مختلف طبیعت، مثل آفتاب. (3) پلی‎تئیزم Polytheism یا چندخدایی : پرستش خدایان متعدد که گاهی تعداد آن‎ها به بیش از سه هزار می‎رسیده است. (4) مونوتئیزم Monotheism یا توحید : پرستش خدای واحد و یکتا. (5) مونیزم Monism یا وحدت وجود: اعتقاد به حقیقت واحدی که مدار هستی است. (6) پن‎تئیزم Pantheism یا همه‌خدا‌پنداری : همه خدایی و نفی وجود غیرخدا. 🔹 می‎توان گفت تمام این انحاء در طول تاریخ هند بطور همزمان وجود داشته است و هنوز هم ادامه دارد. (اما حوزه گسترش هر یک از این مشرب‎ها به شرایط زمانی و فکری بستگی دارد). 🔹 امروزه دامنه روح‎پرستی و طبیعت‎پرستی بسیار محدود است و در عوض دامنه وحدت وجود بسیار گسترده شده است. 🔹 نکته دیگر اینجاست که دامنه مفهوم توحید و شرک در ادیانی چون اسلام (که توحیدی است) نیز گاملا مشخص و معلوم نیست. گاهی برخی عرفا و خواص، توحید مردم و عوام را شرک‎آمیز می‎دانند؛ و گاهی برخی متشرعان و متفقهان، مسلک عارفان و صوفیان را توحیدی نمی‎دانند تا چه رسد به ادیانی مثل هندوییزم با آن ویژگی‎های خاصی که دارد. 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شناخت ادیان_عباس مریدی✍️
✅ درون‌گرایی هندی #سه_شنبه_های_ادیان_شرقی 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
🌐 درون‌گرایی هندی ♦️ تقسیم جهان به دو قسمت شرق و غرب از دو منظر است : ○ یکی از منظر جغرافیایی ○ و یکی هم از منظر فرهنگی (فرهنگ شرقی و فرهنگ غربی)؛ ♦️ اما باید دانست که این دو تقسیم بندی، کاملاً منطبق بر هم نیستند، مثلاً : ○ عربستان از نظر جغرافیایی به همان اندازه شرقی است که هند و چین شرقی‎اند اما عربستان از نظر فرهنگی هرگز به اندازه آنها شرقی نیست. ○ حتی ایران نیز که از نظر جغرافیایی شرقی است و بین یونان و روم (از طرف غرب) و هند و چین (از طرف شرق) قرار دارد، به اندازه هند و چین شرقی نیست؛ چون ایران بین فرهنگ شرق و غرب واقع و در طول تاریخ دچار نوسانات فرهنگی زیادی شده است، از برخی جهات، رنگ غربی و از برخی جهات رنگ شرقی به خود گرفته است. ○ مصداق بارز این مطلب فلسفه و عرفان ایرانی است که از نظر فلسفی، رنگ غربی (یونانی) و از نظر عرفانی، رنگ شرقی (هندی) دارد. ♦️ برخی کشورهای شرقی مانند هند و چین از نظر بروز روحیات شرقی، بر دیگر کشورهای شرقی تفوق دارند؛ لذا این دو کشور (به خصوص هند) مظهر فرهنگ شرق به شمار می‎روند. ♦️ مهمترین ویژگی فرهنگ شرقی، درون‎گرایی و رازورزی است که هند نماد بارز آن در جهان به شمار می‎رود. ♦️ همه مکاتب هندی تأکید ویژه‎ای به درون و باطن انسان دارند و آزادی و رهایی انسان را در گرو آزادی و رهایی درونی انسان از تعلقات بشری می‎دانند و ظواهر دنیوی را نادیده و تعلق بدان را به سخره می‎گیرند. ♦️ از دید این مکاتب، انسان آزاد یعنی انسانی که باطنی آزاد دارد، و انسان برای رهایی باید به سیر در باطن خود بپردازد و منجی خود را در درون خود بیابد. ♦️ این خصیصه باطن گرایی هندی، مقابل خصیصه‎ای از فرهنگ غرب است که تأکید بر عقل و خردورزی دارد و پیروی از منطق عقل را تنها راه بهروزی و پیروزی می‎داند. از این رو، برای رهایی، یکی رو به سوی درون (باطن) و دیگری رو به سوی برون (ظاهر) دارد. ♦️ بنابراین در جهان معاصر که جهان تجدد و تکنولوژی است و انسان سرگشته و حیران از نظر معنوی در جستجوی آرامش است اگر سخن از درون گرایی و عرفان به عنوان برون‎شوی از این سرگشتگی می‎رود نظرها بیشتر معطوف به هند و عرفان هندی است. 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
✅ ادوار تفکر هندی 🟣 رادهاکرشنان، متفکر بزرگ هندی، چهار دوره برای تفکر هندی بر می‎شمارد : 1⃣ دوره ودایی (سال ۱۵۰۰ تا سال ٦٠٠ قبل از میلاد) ○ در این دوره آریاییان وارد هند می‎شوند و استقرار می‎یابند و تمدنی جدید را بنیان می‎نهند. ○ مَنْتْره‎ها (سرودهای ودایی)، براهمنه‎ها و او‎پا‎نیشادها متعلق به این دوره‎اند. ○ دوره ودایی دوره آرمان گرایی است. ○ و گرایش‎های فکری هنوز به معنی دقیق، منسجم و سامانمند نشده‎اند. 2⃣ دوره حماسی (سال ٦۰۰ قبل از میلاد تا سال ۲۰۰ میلادی) ○ در این دوره مکتب‎های مختلف فلسفی جوانه می‎زنند و منظومه های حماسی شکل می‎گیرند. ○ مهابهارتا، بلندترین منظومه حماسی هند و جهان، متعلق به این دوره است. ○ تدوین مجموعه اساطیری پورانا‎ها نیز حاصل این دوره است. ○ همچنین در این دوره است که مکاتب بودایی و جاینی جوانه می‎زنند و فرقه‎های شیوایی و ویشنویی در هندوییزم شکل می‎گیرند. 3⃣ دوره سوتره‎ای (از سال ۲۰۰ میلادی به بعد) ○ سوتره عبارتی است موجز و عمیق که به زبانی هنرمندانه ادا می‎شود؛ و به عبارت دیگر سوتره‎ها کلمات قصاری‎اند که در مورد مضامین و موضوعات مختلفی می‎باشند و فهم آنها نیاز به شرح و تفسیر دارد. ○ البته این دوره با نظر به سوتره‎های فلسفی، دوره سوتره‎ای نامیده می‎شود. ○ در این دوره، مضامین فلسفی به صورت سوتره‎ها بیان می‎شوند و فلسفه انتقادی رواج پیدا می‎کند. 4⃣ دوره مدرسی (از سال ۲۰۰ میلادی به بعد) ○ این دوره را نمی‎توان دقیقاً از دوره سوتره‎ای جدا کرد. ○ در این دوره در عرصه فلسفه، متفکران و مفسران نام‎آوری چون کوماریله (Kumarila)، شانکرا (Samkara) و رامانوجه (Ramanuja) ظهور می‎کنند که آثارشان هنوز هم از دست‎آوردهای مهم فکری و معنوی هند به شمار می‎روند. 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
🔰 اصول کلی ادیان هندی اصول چهارگانه زیر را که کمابیش مورد پذیرش همه ادیان هندی است می‎توان به عنوان اصول کلی ادیان هند ذکر کرد : 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
1⃣ کارما (Karma) یا کردار : 🔺 منظور از اصل کارما، این است که انسان هر کاری را که در جهان انجام دهد اعم از کردار و گفتار و پندار، اثر و نتیجه آن را خواهد دید. 🔺 به عبارت دیگر هر کنشی در این جهان واکنش متناسب با خود را به دنبال دارد و این واکنش هم در زندگی فعلی انسان و هم در زندگی آینده‎اش در تولد بعدی (سنساره) تأثیر دارد. 🔺 هم از این رو زندگی فعلی هر کسی متناسب با کارمایش در زندگی پیشین است و گرفتاری و رنج هر کسی نتیجه کارما وی در زندگی قبلی است. 🔺 حتی اثر کرمه تا حدی است که می‎تواند طبقه اجتماعی (کاست) انسان را در زندگی بعدی تغییر دهد و آن را بالا یا پایین ببرد. 🔺 کارما بعدها، در سنت و متون مقدس هندو به طرز افراطی‎تری مطرح شد، به گونه‎ای که گویی هر کسی در زندگی فعلی، گرفتار بازتاب کارمایش در زندگی پیشین و در بند سرنوشتی محتوم است و راه گریزی ندارد و تنها باید امیدوار باشد تا نتیجه تلاشش را در زندگی بعدی ببیند : "انسان در اثر ارتکاب گناهان بدنی به موجودی بی‌جان (در تولد بعدی) تبدیل می‎شود، در اثر ارتکاب گناهان گفتاری (در زندگی بعدی) به صورت یک پرنده و یا حیوان و در اثر ارتکاب گناهان پنداری در طبقه‎ای پایین‎تر زاده می‎شود." 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
2⃣ سنســـاره (Samsara) یا تناسخ : 🔸 از این اصل با عناوینی چون گردونه بازپیدایی یا چرخه حیات نیز یاد می‎شود. 🔸 منظور از تناسخ این است که با مرگ ظاهری حیات انسان پایان نمی‎یابد، بلکه پس از نابودی کالبد، روح به گونه‎ای در کالبدی دیگر به حیات خود ادامه خواهد داد و چگونگی حیات بعدی بستگی به کردار انسان (کارما) در حیات قبلی او دارد. 🔸 کردار انسان می‎تواند نحوه زندگی او را در تولد بعدی تعیین و نوع کالبد او را (که انسانی است یا حیوانی) مشخص کند و در صورت داشتن کالبد انسانی طبقه اجتماعی او را و در صورت داشتن کالبد حیوانی، نوع آن را از میان انواع حیوانات اعم از چرنده و پرنده معین کند. 🔸 انسان فقط هنگامی می‎تواند از چرخه حیات رهایی یابد که با طی مراحل سلوک باطنی به حقیقت مطلق واصل شود. 🔸 اینکه اصل تناسخ، ریشه آریایی داشته باشد محل تردید است، چون در وداها نیز مطلب صریحی درباره تناسخ وجود ندارد. 🔸 آنچه در وداها آمده زاده شدن از مرگ و گرفتن پاداش در جهان دیگر است. 🔸 البته در وداها عباراتی مبنی بر حلول روح بشر در جانوران و درختان دیده می‎شود. 🔸 اشاره به اصل تناسخ نخستین بار در اوپا‎نیشادها مشاهده می‎شود. 🔸 به نظر می‎رسد که این اصل از بومیان هند به عاریت گرفته شده باشد. 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
3⃣ موکشه (Moksa) یا رهایی : 🔹 موکشه به معنی رستگاری و رهایی است و منظور از آن رهایی انسان از قید و بند تعلقات بشری است، تا آنجا که انسان با رهایی از بند تعلقات بشری بتواند از گردونه بازپیدایی (سنساره) نجات یابد و دوباره متولد نشود و به عبارت دیگر، انسان پس از مرگ گرفتار تولد دوباره در کالبدی دیگر نشود و روحش آزاد و رها گردد. 🔹 هدف نهایی تمام مکاتب هندی، رهایی انسان از تعلقات بشری و گردونه بازپیدایی و رسیدن به موکشه است و این مطلب در هر یک از این مکاتب با اصطلاح ویژه‎ای بیان شده است. 🔹 از قول بودا چنین نقل شده است که مقدار اشکی که انسان در سرگردانی خود در گردونه بازپیدایی ریخته است، از مقدار آب اقیانوس‎ها بیشتر است. 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
4⃣ اهينسا (Ahimsa) یا بی‎آزاری : 🔻 مهم ترین اصل عملی ادیان هند، اصل اهینسا یا بی آزاری است. 🔻 طبق این اصل انسان نباید به موجود زنده‎ای اعم از انسان و حیوان آزار برساند، چه رسد به اینکه موجودی را بی‌جان سازد. 🔻 بنا بر همین اصل، گوشت خواری حرام شمرده شده است، زیرا لازمه گوشت خواری انسان، سلب حیات از موجود زنده دیگری است. 🔻 چون همه موجودات زنده (اعم از انسان و غیر انسان) دارای حیاتند و همه احساس درد دارند و دلیلی ندارد که انسان برای ارضای خودخواهی‎اش، زندگی دیگر موجودات زنده را تباه سازد و از آنها سلب حیات کند. 🔻 از این روست که در شرح حال مردان باطنی هندو و سایر مکاتب هندی آمده است که آنان شدیداً مراقب بودند که حتی ناخودآگاه موجودی هر چند موذی را بیجان نسازند. 🔻 به همین دلیل است که برخی از سالکان ریاضت‎کش دهان‎بند بر دهان خود دارند و موقع راه رفتن پیش پای خود را جارو می‎کنند تا مبادا موجود زنده ریزی چون حشرات را بی‎جان سازند. 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 بحث از ادیان ابتدایی🚨 اصولا ادیان ابتدایی موجود را به سه دسته کلی می‌توان تقسیم کرد : 1⃣ ادیان بومیان اقیانوس آرام : این دسته خود به سه زیرشاخه تقسیم می‌شوند : 🟡 ادیان بومی استرالیا 🟡 ادیان بومی جزایر ملانِزی 🟡 ادیان بومی جزایر پولی‌نِزی 2⃣ ادیان بومیان افریقا 3⃣ ادیان بومیان امریکا : این دسته هم دو گروه هستند : 🟠 ادیان تمدن‌های کنونی امریکا (سرخ‌پوستان) 🟠 ادیان تمدن‌های قدیم قاره امریکا (مایا، آزتک، اینکا) 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
🔲 بخش اول : ادیان بومیان اقیانوس آرام 🔷 اقیانوس آرام یا اقیانوس کبیر، پهناورترین اقیانوس جهان، بیش از یک سوم سطح زمین را فرا گرفته است. 🔷 ملانزی از دو واژه یونانی «مِلاس» (سیاه) و «ندوس» (جزیره) تشکیل شده است. این مجموعه جزایر از کناره غربی اقیانوس آرام شرقی تا دریای آرافورا در شمال و شمال شرقی استرالیا ادامه دارد و شامل جزایری چون جزایر سلیمان، گینه نو و غیره می‌شود. 🔷 پولی‌نِزی یا جزایر پلی‌نز، مجموعه‌ای از هزار جزیره در اقیانوس آرام است که در مثلث پلی‌نزی قرار گرفتند که یک گوشه آن هاوایی، گوشه دیگر نیوزلند و دیگری جزیره ایستر است. پولی‌نِزی به معنی جزیره‌های پرشمار است. 🔷 در ادیان بومی استرالیا و جزایر پلی‌نزی اعتقاد به یک خدای برتر مشاهده می‌شود. اما صحبت از خدای برتر و اندیشه درباره منشا کل هستی در دین ملانِزی اندک است. در بیشتر مناطق این خدای برتر را موجودی مذکر می‌دانند که در آسمان زندگی کرده و پدر همه موجودات است؛ اما در مناطقی این باور به گونه دیگریست و خدای برتر مونث و مادر همه موجودات است و با زمین یا آب در ارتباط است. 🔷 پس از خدای برتر نیروهای واسطه وجود دارند که به عنوان کمک کاران و دستیاران موجود برتر تلقی می‌شوند. آنها بیشتر فرزندان آن وجود آسمانی هستند و وظیفه اصلیشان فراگیری آیین‌ها و اعطای وسایل اجرای آن است. تعداد این خدایان واسطه در سه بخش مذکور متفاوت است. 🔷 ادیان بومی استرالیا زندگی پس از مرگ به صورت بهشت و دوزخ را نمی‌پذیرند و معتقدند روح پس از مرگ در روی زمین یا زیر زمین به زندگی خود ادامه می‌دهد؛ اما ادیان بومی ملانزی و پلی‌نزی نظام حسابرسی و پاداش و مجازات پس از مرگ را قبول دارند. 🔷 در استرالیا ۱۲ کلان توتمی وجود دارد که اغلب جانوری هستند. آنان به توتم خود آنچنان احترام می‌گذارند که شایسته پدران است و هر کس چنین نکند او را نیک مرد نمی‌دانند و در مراسمات خود راه نمی‌دهند. امروزه توتمیسم در استرالیا در حال نابودی است. در جزایر ملانزی اعضای یک کلان با نقش کردن توتم یا داغ نهادن و خالکوبی بر بدن خود مشخص می‌شدند. کلان‌ها در این مناطق بر دو قسم بودند : زادگان توتم بزرگ و زادگان توتم کوچک. زادگان توتم بزرگ جانوران خشکی مانند مار، سگ، سوسمار و شترمرغ را ستایش می‌کردند و زادگان توتم کوچک، جانوران آبی مانند کوسه ماهی و لاک پشت سبز را. 🔷 یکی دیگر از باورهای بومیان استرالیا این است که اشیا و مکان‌های فراوانی دارای تقدس هستند و نیروی ویژه دارند. برخی از این اشیا به یک موجود آسمانی نسبت داده می‌شوند زیرا بر این باورند که از یک سو این اشیا را درون زمین بر جای گذاشته‌اند و از سوی دیگر یکی از قدرت‌های این وجود آسمانی در این اشیا وجود دارد. برای نمونه خون، پیه و سنگواره برخی حیوانات جزو اشیای مقدس و کاربردی برای آنان است. 🔹 آنان برای نزول باران باید چاله‌ای در زمین بکنند و بر روی آن کپری از شاخ و برگ درختان برپا کرده با آدابی خاص فصد کنند و خون حاصل از فصد را در کفشی بریزند و به آسمان بپاشند. این پاشیدن، رمز باران شمرده می‌شود. همچنین با پیشانی خود به شاخ و برگ‌های کپر می‌زنند تا سرنگون شود و سوراخ شدن کپر را رمز سوراخ شدن ابرها دانسته و افتادن آن را نماد نزول باران تلقی می‌کنند. 🔹 سنگواره یکی از جانوران یا خزندگان که در تپه‌ای از ریگ مدفون شده و مینکایی خوانده می‌شود نیز می‌تواند موجب برکت باشد. 🔹 در آدابی خاص پیه بدن مرده نیز برای آنان خواصی عجیب دارد. وقتی مرده را در قبر می‌گذارند پیرمردان خویشاوند، مقداری از گوشت و پیه بدن میت را بریده و به اقوام - به جز پدر یا فرزند میت - می‌دهند تا از صفات و نیروهای آن شخص بهره‌مند شوند. 🔷 بومیان استرالیا بر این باورند که هر انسانی دو نَفْس دارد. یکی نَفس انسانی که نمی‌میرد و از بالا و والدین طبیعی‌اش می‌گیرد و نفس دیگر، نفسی است که ابدیست و هنگام مرگ به نیاکان توتمی خود باز می‌گردد. 🔷 در ادیان ملانزی جانوران خشکی به کلی تابو شمرده می‌شدند و کسی حق نداشت به آنان آسیب بزند ولی جانوران آبی قابل صید بودند که البته این صیدها با مراسم جادویی انجام می‌شد. 🔷 در ادیان ملانزی آداب و شعائر دینی برای گرامی‌داشت ارواح نیاکان، به منظور کمک گرفتن از آنها در امور زندگی صورت می‌گرفت. آنها برای مراسم تولد، بلوغ، ازدواج، تجارت و کفن و دفن اموات نیز آیین‌هایی ویژه داشتند. جادو، طلسم و افسون را نیز جادوگران و متخصصان برای شفا دادن و پیشگویی و موفقیت در شکار، خواستگاری، حفظ جان در برابر حیوانات خطرناک و ارواح شریر و دفع سحر به کار می‌گیرند. 🔷 بومیان استرالیا و ساکنان جزایر پلی‌نزی با ورود اروپایی‌ها اغلب به مسیحیت گرویدند. 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
26.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟧 نمونه‌ای از معابد و آداب عبادی در اندونزی و کامبوج که جزو دسته ادیان ابتدایی به حساب می‌آید. 💢 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
🔲 بخش دوم : ادیان بومیان افریقا 🔶 انسان شناسان قاره آفریقا را زادگاه انسان می‌دانند و باور دارند که حدود ۳ میلیون سال پیش در آنجا انسان‌نماهایی وجود داشتند. 🔶 حدود ۳۰ هزار سال پیش از میلاد مسیح تدفین‌های منظم در بخش‌هایی از آفریقا وجود داشته است و از تصاویر حکاکی شده روی سنگ‌ها و تصاویر چهره‌های ماسک‌دار پی بردند که پای موجوداتی مکار در میان بوده است. 🔶 ادیان بومی آفریقا تقریباً دو سوم قاره را فرا گرفته‌اند. 🔶 نقاشی‌های روی سنگ نشان می‌دهد که دین در عصر حجر در بسیاری از مناطق آفریقا وجود داشته است. 🔶 ادیان سنتی در همه بخش‌های زندگی آفریقایی‌ها نفوذ کرده است و هیچ تمایزی میان امر مقدس و غیر مقدس یا میان امر دینی و غیر دینی در آن در زندگی آنها وجود ندارد. هرجا یک آفریقایی باشد دین او آنجاست. 🔶 جاندارانگاری یا آنیمیسم رایج‌ترین نام برای ادیان آفریقایی است. 🔶 بی‌شک در آفریقا عقیده به خدای برتر وجود داشته است اما نام این خدا به دلیل تنوع زبانی در آفریقا متفاوت است. مانند : مولونگو (افریقای شرقی) لزا (افریقای مرکزی) نیامبه و ... . تفاوت در نام‌ها به معنای تفاوت الهیاتی نیست و این‌ها می‌توانند مصداقی واحد داشته باشند. مثلاً لزا، مولونگو و نزامبی از خدای آسمان و رعد و برق حکایت می‌کنند. 🔶 ویژگی‌های خدای برتر بومیان آفریقا عبارت است از : آفریننده، خاستگاه انسان و جهان و ساکن در آسمان. 🔶 خدایان معابد فراوان دارند و بسیاری بر این باورند که خدای برتر خدایی منزوی است که تنها آفریننده بوده و فراموش شده است. این موضوع در اساطیر یونان برعکس است و خدای برتر خداییست که در همه لحظات از او یاد می‌شود. 🔶 خدای برتر در آفریقا صفات انسانی دارد. 🔶 آنان علاوه بر خدای برتر، به خدایان واسطه، نیروهای غیر شخصی (مانا)، ارواح نیاکان و ارواح شریر هم اعتقاد دارند. 🔶 یکی از اصول اساسی اساطیر آفریقایی، باور به نزدیک بودن انسان‌های اولیه به خدا و دور شدن آنها از خداوند بر اثر گناه است. در اساطیر آنان آمده است که آسمان (یعنی خدا) به شدت به زمین نزدیک بود به طوری که اگر کسی دست دراز می‌کرد می‌توانست آن را لمس کند و حتی تکه‌ای از آن را بخورد. اما بر اثر گناهان آسمان از انسان‌ها فاصله گرفت و به مکان امروزی‌اش رفت و از دسترس خارج شد. نقش زنان در آسیب زدن به این خدا و آسمان در این باور پررنگ است. مثل اینکه گفته شده زنی هاونی را به آسمان کوبید و این باعث رنجش و عصبانیت خدا و در نتیجه فاصله گرفتن از انسان‌ها شد یا زنانی که در مصرف از نعمت آسمان زیاده‌روی کردند و باعث دوری آسمان شدند. 🔶 توتم‌های مقدس آفریقا : پلنگ، گاومیش، سگ، طوطی، ساقه غلات و نخل شیردار. 🔶 کسی حق ندارد از گوشت این توتم‌ها استفاده بکند همچنین نباید آنها را بکشد و اگر چنین کرد باید بگوید «برادرم را کشتم» و باید با عذرخواهی شیره درخت نخل محلی را روی زخم حیوان بمالد. 🔶 در آفریقا بیشتر سحر و جادوها به صورت شخصی انجام می‌شود و کمتر به کاهن مراجعه می‌شود ولی با این حال معابدی دارند که اعمال جمعی را نیز در آن انجام می‌دهند. 🔶 پادشاه برای آنان شخصیت دینی تلقی می‌شود و قابل احترام است، در برخی مناطق به پادشاه یا ملکه با وحشت و احترام می‌نگرند. 🔶 در میان آفریقایی‌ها، زندگی پس از مرگ، امری مسلم است و این موضوع استثناپذیر نیست و به زندگی پس از مرگ باور دارند. 🔶 آنها معتقد بودند که مرگ برای نیاکان اولیه آنها وجود نداشته و در اثر حادثه‌ای پدید آمده است. 🔶 البته باور به تناسخ و بازگشت روح به بدن پس از مرگ نیز در میان آنها رواج دارد. 🔶 همچنین معتقدند که مرگ برای افراد غیر سالخورده ناشی از سحر و جادو است و ساحر و جادوگر که علم غیب می‌داند می‌تواند عامل مرگ را کشف کند. 🔶 آنها هنگام مرگ آدابی خاص دارند و باید همگی در اطراف بستر محتضر جمع شوند. 🔶 در آفریقا ارتباط با ارواح نیاکان محوریت دارد و آنها به انسان‌ها نزدیک‌ترند تا خدای خالق دور. 🔶 در ادیان سنتی آفریقا، جامعه نسبت به فرد در اولویت است و تاثیر آن در جامعه کاملاً احساس می‌شود. 🔶 در این جوامع فرد غیر مذهبی وجود ندارد و انسان بودن در حقیقت تعلق داشتن به تمام جامعه و لازمه آن شرکت در مراسم و آیین‌های آن جامعه است. برای پیروان این ادیان سنت‌هایی فراوان و بسیار متنوع از پیشینیان آنان بر جای مانده است که با وجود این همه تنوع، هیچ کدام مخالف یا مزاحم دیگری نیست. 🔶 در آفریقا آیین‌های مخصوصی برای کشاورزی، شکار، چوپانی، تولد، ورود، ازدواج و مرگ وجود دارد. 🔶 کودک در میان آنها هدیه عالم ارواح است. آنها نازایی و تولد دوقلو را نشان خیانت می‌دانستند. 🔶 ازدواج در اقوام آفریقایی هم ضروری و هم مقدس است و کسی که ازدواج نکرده باشد انسان کامل و فرد عادی به شمار نمی‌آید. 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
27.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟩 نمونه‌ای از معابد و آداب عبادی در استرالیا و افریقا که جزو دسته ادیان ابتدایی به حساب می‌آید. 💢 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh