eitaa logo
در محضر عارفان
1.7هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.1هزار ویدیو
0 فایل
گاهی تنها یک دعا گافیست تا همه مشکلات حل شود. توصیه های اخلاقی ، اسرار عارفان ، نکته های ناب ، تربیتی ، ادعیه مجرب ، دعای رزق و.... @aflaakyaan تاریخ ساخت کانال 1399/01/28 شرایط تبلیغات در کانال زیر https://eitaa.com/joinchat/1449066547Cb7701b4b48
مشاهده در ایتا
دانلود
گرفته از سخنرانی استاد شهید مرتضی مطهری (ره) موضوع «فرق میل و اراده» یکی از استعدادهای قابل پرورش در انسان اراده است و اراده از میل جدا است. اراده ی انسان به قوه ی عقل او متکی است و میل او وابسته به طبیعت است. هر قدر میل انسان زیاد باشد انسان اختیار خود را از دست خواهد داد و این عکسِ اراده است. انسانی که اراده ی بالا دارد اختیار زیادی نیز دارد و خود برای زندگی اش تصمیم می گیرد. امام علی (ع) در نهج البلاغه می فرمایند :«گناه مانند اسب چموشی است که اختیار را از دست سوار می گیرد.» گناه از جایی آغاز می شود که انسان تحت تأثیر شهوات قرار می گیرد. 🔵👈 گناه حالت از دست دادن مالکیت نفس است و تقوا نقطه ی مقابل این موضوع است. انسان باتقوا به منزله ی سواری است که اختیار مرکب را به دست دارد و او را هدایت می کند. اراده جایگاه والایی دارد به قدری که همه ی مکتب ها و عقاید اراده را تأیید می نمایند. عقل روشنایی است و راه را نشان می دهد. اگر انسان مطلوب درستی داشته باشد و از راه عقل حرکت کند حتما به نتیجه خواهد رسید. نیایش و پرستش یکی دیگر از استعدادهای خاص انسان است . عده ای از روانشناسان این را حسی اصیل در انسان دانسته اند. انسان کامل کسی است که این ویژگی را در خود داشته باشد. اگر کسی عبادت کند تا به لذت های بهشتی برسد به یقین او بسیار حریص تر از انسان های دنیاپرست است. 🔵👈 چرا که او لذت های دنیوی را به خاطر دستیابی به لذت های آخرت کنار گذاشته است. او را نمی توان بنده ای واقعی دانست اگر چه همین امر نیز جایگاه خود را دارد. در مقابل کسانی هم که به خاطر دور شدن از عذاب جهنم از گناه دوری می کنند نیز همین طور هستند. اما انسان های خداپرست کسانی هستند که فقط به جلب رضای خداوند فکر می کنند. هدف انسان نباید بهشت و جهنم باشد بلکه باید فقط خداوند باشد. 🔴👈 حس سپاسگذاری انسان باید به حدی بالا باشد که موجب عبادت شود. این انسان از نگاه اسلام انسانی کامل است و علی (ع) نمونه ای بارز از این امر بود. عبادت های انسان های عادی که از روی ترس و طمع انجام می شود بی اجر و پاداش نیست اما مراتبی خواهد داشت . ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
✨حجت الاسلام و المسلمین عالی: ✨ مرحوم آیت الله حائری یزدی موسس حوزه علمیه قم فرموده بودند: ✨من هر موقع به طرف یک غذا یا چیز حرامی که از حرمت آن اطلاعی ندارم و نمی‌دانم حرام است دست دراز می کنم حالت تهوع به من دست می‌دهد. ✨ایشان یک بار به منزل کسی رفته بود، جلوی ایشان میوه‌ای گذاشتند. دست برد تا بردارد یک‌مرتبه کشید. صاحبخانه اصرار کرد. ایشان فرمودند: نه نمی‌خورم. ✨ وقتی دلیلش را با اصرار پرسید، فرمود: من هر وقت دست به چیزی که حرام است دراز می کنم، حالت تهوع به من دست می‌دهد و الان اینطور شد. فهمیدم نباید بخورم. ✨ وقتی صاحبخانه دنبال کرد، متوجه شد پسرش میوه ها را از باغ همسایه بدون اجازه کنده است.✨ برزخ و نفخه صور ص276 ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
در کتاب خود نوشته است: ✨ عده ای دزد و راهزن بودند. قافله ای را دستگیر کردند. داشتند اموال آنها را سرقت می کردند. رئیس دزد ها بالای تپه ایستاده بود و تماشا می کرد. شاگردان او داشتند اموال این قافله را جمع می کردند. در همین حال، در میان اموال آنها کاغذی پیدا کردند. ✨ رئیس دزدهاگفت: کاغذ را پیش من بیاورید ببینم چیست. ✨ کاغذ را که آوردند، دید نوشته است: هرکسی این دعا را بنویسد و در اثاثیه خود بگذارد، از دزد محفوظ می ماند. ✨رئیس دزد ها گفت: تمام اموال این ها را برگردانید. اینها اعتراض کردند. ✨ گفتند: ما سختی کشیدیم، برای چه برگردانیم؟ ✨گفت :برای اینکه ما دزد مال مردم هستیم، دزد دین مردم نیستیم. ✨ اگر الان اموال اینها را برداریم، دین اینها به خطر می‌افتد. ✨ می گویند :ببینید ما دعا همراه داشتیم، اما فایده ای نداشت دین این ها به خطر می‌افتد. ✨ما دزد مال مردم هستیم. فردا یک جای دیگر دزدی می‌کنیم نمی‌خواهیم دین مردم را بدزدیم. ✨ حوادث قیامت ص164 ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
✨ مرحوم آیت الله بهجت می فرمودند: ✨ آخوند خراسانی استاد بزرگ حوزه نجف در خانه خود نشسته بود به سائل نیازمندی آمد و تقاضای کمک کرد. مرحوم آخوند فرمود: من چیزی ندارم. تا بچه‌های من نیامده‌اند، فرش زیر پای مرا جمع کن و ببر.✨ اگر آنها بیایند ممکن است اعتراض کنند. همین را ببر ما روی حصیر می نشینیم. ✨ حوادث قیامت در قرآن ص199 ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
وقت 🍃آیت الله (ره): 📿نماز خودتان را اصلاح کنید."وَاعْلَم أنَّ کُلَّ شَیءٍ مِن عَمَلِکَ تَبَعٌ لِصَلاتِکَ؛ بدان که تمام اعمالت، تابع نمازت خواهند بود." 🤲🌹 ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🍎روش کسب صفت رازداری و کتمان 🖊 آیت الله حائری شیرازی(ره): ⚡️ما باید با خودمان مجاهده کنیم تا بتوانیم این صفت رازداری را در خودمان ایجاد کنیم، و این کار اولش اینطوری است که باید یکی دو تا راز را نگویید تا سعه صدر پیدا نمایید و بعد راحت می توانید نگویید. ⚡️ فرض کنید که اگر بادکنک را باد کنید دیگر بادش خالی نشود و کوچک نگردد. ابتدا که میخواهد باد شود فشار لازم دارد اما بعد که کش آمد و باد شد جادار میشود و خوب میتوانید داخل آن چیزی را جای دهید. بعضی چیزها هست که جا پیدا می کند مانند کیسه های توری که هر چه وسایل داخل آن می ریزند مرتب جا پیدا می کند و جادار می شود. نفس انسانی و صدر انسانی هم اینطوری است که اگر چیزی در آن وارد شد و گفتی، معنایش این است که فشار روی [نفس] نیامده و لذا جا باز نمی کند. ولی اگر با خودت مجاهده کردی و برای رضای خدا نگفتی، این نگفتن برایت عادی می شود. ⚡️ انسان باید متوجه باشد که اگر می خواهد یک رازی را داخل خودش نگاه دارد یک دوره فشار دارد، یک دوره سختی دارد و اگر انسان آن دوره را گذراند میتواند رازداری کند. ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🌹🌹🌹🌹 🍃آیت الله سیدمحمد هادی میلانی(ره) : توفیقات پروردگار در شب زنده داری و نماز شب است. التماس دعای ویژه اللهم ارزقنی..... ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
✅ فال جالب علامه طباطبایی با دیوان علامه حسینی طهرانی: «در یکی از روزها که خدمت علامه طباطبایی مشرف شدم ضمن بیان استخاره و تفال به قرآن کریم که فرمودند هر دو منصوص و در روایات وارد شده است، فرمودند به دیوان حافظ به تجربه رسیده است که بسیار عجیب است و برای این موضوع دو مورد از تفال خود بیان کردند که یکی از این موارد به این شرح است: 🔸در ایامی که در نجف اشرف برای تحصیل مشرف بودیم و بعضی از پنج شنبه ها به کوفه می رفتیم روزی با چند نفر از رفقا ودوستان در کوفه نشسته بودیم و دیوان حافظ را با خود داشتیم که ناگهان یکی از رفقا از راه رسیده و ایستاده گفت: فالی برای من بگیرید! ما از دیوان حافظ برای او فالی گرفتیم این بیت آمد: اگر زاینده رود آب حیاتست ولی شیراز ما از اصفهان به همین که این بیت را از غزل شنید مات و مبهوت و متحیر ماند به طوری که همه دوستان در تعجب افتادند! و ناچار علت تحیر و سکوت او را پرسیدند. در پاسخ گفت: من میل دارم یک مخدّره ای را متعه(صیغه موقت) کنم و برای تفحص از این منظور دو مخدّره پیدا شده است. یکی اصفهانی و دیگری شیرازی است و من بین انتخاب هر یک از آن دو متحیر بودم و بالاخره بنا به فال خواجه حافظ گذاردم که چنین بیت معجزه آسا پاسخ مرا داد. 📔مطلع انوار، حسینی طهرانی، ج1، صص 186-187 ----------------- در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🌸 کرامتی از سید بحرالعلوم ✨مرحوم محمد ابراهیم از شاگردان سید بحرالعلوم بوده و گفته است: به مسجد سهله رفتم، دیدم سید بحرالعلوم ایستاده به نماز و تمام صحن پر از جمعیت است و به او اقتدا کردند، من نزدیک در اقتدا کردم و تا سلام گفتم: دیدم جمعیتی در کار نیست، به سید بحرالعلوم گفتم اینها جن بودند، فرمود: از کجا ملائکه نبودند.✨ روزنه هایی از عالم غیب ص285، 284 ----------------- در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🌱⚡️علامه طباطبایی: فهم ما از قرآن، الفبایی بیش نیست!🌱⚡️ : استاد بزرگوارمان علامه طباطبايي (ره) انصافاً خرق عادت و کرامت کرده‌اند و اين تفسير الميزان برای شيعه يک چشم روشنی شد اما همين علامه طباطبايی(ره) با اين خرق عادتشان با اين کرامتشان در جلسات خصوصی بارها ميفرمودند: 🌱"ما قرآن را نمیفهميم! قرآن را اهل بيت (علیهم السلام ) می‌فهمند که نگذاشتند تفسير کنند و قرآن وقتی فهميده می شود که حضرت ولی عصر(عجل الله) بيايد و علم را هفتاد برابر کند و برای ما تفسير قرآن بگويد والا ما کجا قرآن کجا؟! 🌱ما به قول ايشان نظير کودکی هستیم که الفبايی را از معلم فرا بگیرد اما حقيقت الفبا چيست، نمی دانیم! می‌فرمودند رواياتی از اهل بيت (علیهم السلام) داريم، خودمان هم چيزهايی گفته‌ايم اما قرآن کجا و اين‌ها کجا؟ 🌱قرآن را خود قرآن معنا می‌کند که (بيان لکل شي) است. کُپی عالم وجود و حتی همین "بيان لکل شي" ای که قرآن می‌فرمايد اين را هم ما نمی‌فهميم يعنی چه؟! همين مقدار ميتوانیم بگويیم در مقابل عالم وجود و تکوين عالم تشريعی داريم به نام قرآن و تشريع عين تکوين است و برعکس اما باز اين‌ها هم عرفانی بيش نیست ----------------- در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
❗️ ✅ آیت‌الله‌ بهجت (ره): بعضی به‌حدی باحیا هستند که با همۀ ناداری و بیچارگی حاضر نیستند نیاز خود را اظهار کنند. آیا نباید همسایه‌ها و همکارها به این‌گونه افراد رسیدگی کنند و از حال آنها اطلاع داشته باشند ----------------- در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
جناب علامه، اگر دوباره متولد می‌شدید، چه راهی را برمی‌گزیدید؟ : 🌱در سال‌ ۵۵ یا ۵۶ استادم، شهید مطهری فرمودند: علامه طباطبایی مایل‌اند تا زمانی که حیات دارند کتاب بدایةالحکمة و نهایةالحکمة تدریس شود و اگر ابهامی وجود دارد، تا زمانی که در قید حیات هستند آن ابهام را رفع کنند. به همین خاطر بنده این کتاب را درس می‌دادم و به دلیل قرابت مکانی منزلمان در شهر قم با منزل علامه طباطبایی، گاهی برای توضیح‌خواهی و بیان سؤالات خود به محضر ایشان شرفیاب می‌‌شدم. ✨یک‌ روز که خدمت ایشان رسیدم گفتم که اجازه دارم یک سؤال خارج از موضوع کتاب مطرح کنم. ایشان گفتند که سؤالت را بپرس. گفتم که حضرت استاد، اگر با این تجربه‌ای که اکنون در اختیار دارید، خداوند دو مرتبه شما را به روزهای آغازین زندگی‌تان برمی‌گرداند چه راهی را انتخاب می‌کردید و در چه رشته‌ای تحصیل می‌فرمودید؟ یعنی اگر بر فرض محال، خداوند دو مرتبه شما را جوان می‌کرد و می‌خواستید راهی را انتخاب کنید چه مسیری را انتخاب می‌کردید؟ 🌱دقیقاً در خاطر دارم که ایشان دستی به صورت کشیدند و با لبخند گفتند که همین راهی را که رفته‌ام، این بار با درایت انتخاب میکنم ----------------- در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan