🌷 آیتالله #بهجت(ره) :
✍️ حوادثی که اتفاق میافتد ، نتیجه کارهای ماست که بر سر ما میآید : «وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ ؛ هر مصیبتی به شما میرسد ، بهواسطه اعمال شماست».
❓آیا نباید به فکر باشیم و از گناهان گذشته که باعث این همه بلاها و مصیبتها شده است ، #توبه کنیم؟ ولی ما توبه نمیکنیم! چون کارهای خود را بد نمیدانیم!
📚 کتاب حضرت حجت(علیه السلام) ، ص٢٢٠
------------------
در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا)
@aflaakyaan
✅سخن حضرت امام حسین (علیه السلام ) راجع به مظلومیت حضرت امام مهدی علیه السلام
✍️حضرت امام حسین(علیه السلام) در عالم مکاشفه به یکی از علمای قم فرمودند: «مهدی ما در عصر خودش مظلوم است، تا می توانید درباره ی حضرت مهدی(علیه السلام) سخن بگوییدو قلم فرسایی کنید، آن چه که درباره ی شخصیت این معصوم بگویید درباره ی همه ی معصومین(علیهم السلام) گفته اید، چون حضرات معصومین علیهم السلام همه در عصمت و ولایت و امامت یکی هستند و چون عصر، عصر حضرت مهدی(علیه السلام) است سزاوار است که درباره ی او مطالب گفته شود. و در خاتمه فرمودند:
باز تأکید می کنم درباره ی حضرت مهدی علیه السلام ما زیاد سخن بگویید و بنویسید، حضرت مهدی علیه السلام ما مظلوم است، بیش از آنچه نوشته و گفته شده باید درباره اش نوشت و سخن گفت.
📚 صحیفه ی مهدیه، ص ۸۳
------------------
در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا)
@aflaakyaan
#امام_حسین #امام_زمان #تشرف
🔻داستان تشرف یکی از علمای اصفهان؛ بسیار زیبا و نکته دار...
علی رغم طولانی بودن مطالعه آن را از دست ندهید:
🔹حدود هشتاد سال پیش برای یکی از علمای اصفهان که از سادات خیلی اصیل هم هستند تشرفی پیش آمده بود که خیلی جالب است.
🔸ايشان جوان بوده و سوار الاغ مى شده و اطراف اصفهان تبلیغ مى رفته و روضه مى خوانده است. دهه اول محرم بوده، به يكى از روستاهای اطراف مى رود و منبرش را می رود. آن روز برف سنگينى مى آمده است.
🔹وقتى اين روضه تمام مى شود بايد به يك روستای ديگر با فاصله مثلاً يك فرسخ برود. سوار الاغ که مى شود برود، يكى از اهالى اين آبادى مى آيد و مى گويد:« آقا سيد تو راه گرگ و حيوانات درنده هستند مى خواهید يكى، دو نفر همراهتان بفرستيم؟
🔸ايشان مى گويد: مى روم مشكلى نداره» و قبول نمی کند همراهی بیاید.
نقل می کند عباى زمستانيم را به سر كشيدم و سوار بر الاغ شدم و رفتم. برف سنگينى مى آمد. برف سنگينى هم به زمين نشسته بود. مى گويد مقدارى كه آمدم احساس کردم، گويا يك سوارِ ديگر از پشت سر من، دارد مى آيد.
🔹منتهى از بس برف سنگين بود، حوصله نكردم سرم را بیرون بیاورم و ببينم کیست. حدس زدم یه نفر از روستا آخرش آمده مراقب من باشد.
🔸بعد آن آقا كه پشت سر من مى آمد گفت:« آ سيد مصطفى سلامٌ عليكم».
🔹گفتم:« سلام عليكم» .
🔸گفت: «مسئلةٌ»(یعنی سوالی داشتم؟)
🔹گفتم:« بفرماييد».
🔸گفت:« آيا در روز عاشورا دشمن بر جسد حضرت سيدالشهداء اسب تاخت؟
🔹گفتم:« بله من در تاريخ خوانده ام كه چنین کاری کرده اند.
🔸آن آقا گفتند:« و اسب ها هم بر بدن رفتند؟»
🔹گفتم: «بله در تاريخ هست كه اسب ها هم بر بدن رفتند.»
🔸مدتى گذشت و يك خورده جلوتر آمديم. بازآن آقا گفتند:« آسيد مصطفى! آيا متوكل عباسی خواست قبر حضرت سيدالشهداء (علیه السلام) را، منهدم كند؟»
🔹گفتم: بله سعى كرد كه از بين ببرد».
🔸گفت:« گاوها را فرستاد كه قبر را شخم بزنند و مساوى كنند؟»
🔹گفتم:« من در تاريخ خوانده ام كه فرستادند اما گاوها نرفتند».
🔸گفت« چطور؟ اسب كه حيوان نجيب و خوش فهمى است و در عالم خودش بيش از گاو متوجه می شود، اما بر جسد و بدن مبارك حضرت سيدالشهداء (علیه السلام) رفت ولى آن گاوها حتى بر قبر مطهر هم نرفتند و شخم نزدنند و قبر را از بين نبرند؟!»
🔹آقا سید می گوید من به فکر رفتم که عجب سوالى شد! اين از محدوده توانائى فکری اين آبادى و اين منطقه بيرون است! داشتم به جوابش هم فكر مى كردم. گويا حس كردم از همان پشت سر نورى به دلم افتاد و جوابی برای این سوال به نظرم آمد.
🔸گفتم:« البته اين قضيه يك جوابى دارد».
🔹گفتند:« چى هست؟»
🔸گفتم:« روز عاشورا حضرت سيد الشهداء (عليه السلام) خواسته بودند كه هر چه دارند را براى خدا بدهند حتى اين يك مشت استخوان را گذاشتند وسط و خودشان اجازه دادند و خودشان خواسته بودند كه اسب بر بدن مبارکشان برود. خود حضرت خواستند هر چه داشتند را در راه خدا داده باشند.
اما در جريان متوكل، اينها مى خواستند آثار حضرت را از بين ببرند.
🔹نظر امام حسین (علیه السلام) بر از بين رفتن آثارشان نبود، از اول خود حضرت مى خواستند، آثارشان محفوظ بماند تا مردم به اين وسيله بهره ببرند و مقرّب به خدا شوند».
🔸آن آقا كه پشت سر بود، فرمود:« درست است.»
🔹آقا سید مصطفی می گوید: بعد پشت سرم را نگاه كردم ديدم هيچ كسى نيست حتى جاى پائى غير از همين مسيرى كه من آمده ام، نيست.
------------------
در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا)
@aflaakyaan
🖊 #سید_هاشم_حداد:
🍃نفس بیداری شب، موجب تنویر قلب و دل سالک می شود.
نور مجرد
------------------
در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا)
@aflaakyaan
🔴 خوف آن دارم که از دروغگویان محسوب شوم!
آيت الله بروجردي(ره) در احوالات علامه سيد محمد باقر درچه ای (ره) حکایتی را نقل مي کنند و مي گويند : «اغلب غذاي ايشان به هنگام ناهار و شام، نان درچه و ماست بود که مختصري نعناء خشک هم به آن اضافه مي کردند و کمتر اتفاق مي افتاد که غذاي پخته مثل آبگوشت داشته باشند. از جمله ويژگي هاي ايشان آن بود که هنگام غذا خوردن از تعارفات مرسوم خودداري مي کردند.» يک روز از ايشان سؤال کرديم که چرا در هنگام غذا خودرن تعارف نمي کنيد؟ پاسخ دادند: در تمام مواقع خوف آن دارم که تعارفم دروغ باشد و خداي ناکرده جزء دروغگويان محسوب شوم؛
🔵👈چون افرادي که هنگام غذا خوردن بر من وارد شده اند، يا مي دانستم که غذا خورده اند که در اين صورت تعارف کردن معنايي نداشت؛ يا احتمال مي دادم غذاي مرا نپسندند و يا اينکه غذاي موجود فقط به اندازه خودم بوده و من هم خود گرسنه بوده ام. به هر حال چون احساس مي کنم در اين گونه موارد تعارف بنده معنايي ندارد و شائبه دروغ نيز به آن وارد است، از تعارف خودداري مي کنم.
(منبع : کتاب قصه های خواندی از چهره ای ماندنی)
------------------
در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا)
@aflaakyaan
🖊 #شیخ_علی_پهلوانی
🔰 #زهد_فی_الدنيا
🌺ای عزیز! مقصود از زهد در دنیا، دست کشیدن کلی و یکسره از نعمتهای دنیایی نیست؛ بلکه مقصود، دل کندن از دنیا، مشغول نشدن به آن و فراموش نکردن خداست، در عین حالی که از نعمت های دنیا هم استفاده می شود.
🔻بنابراین بهره برداری به قدر رفع حاجت و كفاف از خوردنی، نوشیدنی و پوشیدنیها و نیندوختن برای آینده که دومین مرحله زهد به حساب می آید، تأثیر قابل توجهی در رسیدن به مرحله سوم زهد یعنی «زهد در دنیا» دارد.
🔻دستور بهره مندی از دنیا در حد کفاف برای ادامه یاد خداوند متعال است، بنابراین هر بهره وری و لذت جویی که مانع ادامه یاد خدا نباشد، کاری جایز و رواست، چه کسب و جمع مال باشد و چه پوشیدن لباس های گران قیمت - حتى اگر بیش از حد معمول و متعارف باشد - اشکالی ندارد، به شرطی که به اسراف، تبذیر و ذخیره سازی ممنوع منجر نشود؛ زیرا دوام و بقای یاد خدا با انجام کاری که مطلوب و مورد رضای شرع نیست، عقلایی نمی باشد.
📚کتاب عید وصال، ص۶۷ و ۶۸
------------------
در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا)
@aflaakyaan
🖊 #آیت_الله_بهجت:
🔰بزرگان وقتی میخواستند مطلبی و فیضی را از خدواند بگیرند، از شب و سحر استفاده میکردند؛
زیرا در سحر، با خدا خلوت کردن و با خدا ارتباط پیدا کردن اثر خاصی دارد.
📚 برگی از دفتر آفتاب، ص142.
------------------
در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا)
@aflaakyaan
🖊 #علامه_طهرانی:
💠 هر کس میخواهد در #معرفت استوانهای بشود در #نفی_خواطر بکوشد.
------------------
در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا)
@aflaakyaan
🔴 این مال شما نیست !
اگر دیدید خدوم هستید، خدمتگزارید، آداب معاشرت را خوب یاد دارید ، اخلاق حسنه ، عفت و عصمت دارید، این مال خود شما نیست ، بلکه به لطف الهی نصیب شما شده است. اگر لطف الهی نباشد، ما هم از هتّاکان و سفّاکان و افراد ناجور می شویم.
⚠️ پس اگر خدای تعالی اخلاق فاضلۀ انسانی نصیب شما کرد ، غرور پیدا نکنید که ماهستیم که این کاره ایم،(نه) تو نیستی.
⚠️ اگر حفظ و نگهداری الهی نباشد، آدم هر گونه کثافت کاری می کند. نفس بشری این چنین نفسی است؛ خطرناک است... فَلَوْلا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ لَکُنتُمْ مِنْ الْخَاسِرِینَ . اگر فضل خدا و رحمت او بر شما نبود ، مسلما از زیانکاران بودید. ( 64/بقره)
[ اکبر اسدی ، نردبان آسمان ( مجموعه درس های اخلاق آیت الله بهاء الدینی) ، قدسیان ، چاپ دوازدهم ، ص 148 و 149 ]
------------------
در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا)
@aflaakyaan
آزاد مَرد !
نمیتوانی زن پرست باشی و روحت آزاد باشد، پول پرست باشی و روحت آزاد باشد و درواقع نمیتوانی شهوت پرست باشی، خشم پرست باشی. پس اگر میخواهی واقعاً آزاد باشی، روحت را باید آزاد کنی. چقدر در همین زمینه ما بیانات عجیبی داریم! حدیثی دیدم در شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید که روزی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به میان اصحاب صفّه رفتند. یکی از آنها گفت: یا رسول اللَّه! من در نَفْس خودم این حالت را احساس میکنم که اصلًا تمام دنیا و مافیها درنظر من بیقیمت است. الآن در نظر من طلا و سنگ یکی است، یعنی هیچ کدام از اینها نمیتواند مرا به سوی خودش بکشد. نمیخواهد بگوید که استفاده من از طلا و از سنگ یک جور است؛ بلکه قدرت طلا و قدرت سنگ در این که من را به سوی خودش بکشاند یکی است. رسول اکرم نگاهی به او کرد و فرمود: « اذاً انْتَ صِرْتَ حُرّاً ؛ » حالا من میتوانم به تو بگویم که مرد آزادی هستی.
[ شهید مرتضی مطهری (ره) ، آزادی معنوی ، صدرا ، چاپ سی و هفتم ، 1386 ، ص 34 و 35 ]
------------------
در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا)
@aflaakyaan
(۱) مهریه سنگین
🔴👈 کسانی که مهریهی بالا برای خانمشان قرار میدهند، به جامعه ضرر میزنند. خیلی از دخترها توی خانه میمانند، خیلی از پسرها بیزن میمانند، بهخاطر اینکه این چیزها وقتی در جامعه رسم شد، سنت و عادت شد، به جای «مَهرُ السّنّة»، به جای اینکه مهر پیغمبر (صلیاللهعلیهوآله) سنت باشد، وقتی مهر جاهلی سنت شد، اوضاع، اوضاع جاهلی خواهد شد.
خطبهی عقد ۱۳۷۷/۸/۱۱
🔴👈 مهریهی سنگین مال دوران جاهلیت است. پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) آن را منسوخ کرد. پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) از یک خانوادهی اعیانی است. خانوادهی پیغمبر (صلیاللهعلیهوآله)، تقریباً اعیانیترین خانوادهی قریش بودند. خود ایشان هم که رئیس و رهبر این جامعه است. چه اشکالی داشت دختر به آن خوبی که بهترین دختران عالم است و خدای متعال او را «سیدة النّساء العالمین» قرار داد «مِن الاَوّلینَ و الآخِرین»، با بهترین پسرهای عالم که مولای متقیان است میخواهند ازدواج کنند، مهریهی ایشان زیاد باشد؟ چرا ایشان آمدند و این مهریهی کم را قرار دادند که اسمش «مَهرُ السُّنَّة» است.
خطبهی عقد ۱۳۷۴/۲/۲۸
🔴👈 مهریه هر چه کمتر باشد، به طبیعت ازدواج نزدیکتر است، چون طبیعت ازدواج معامله که نیست، خرید و فروش که نیست، اجاره دادن که نیست، زندگی دو انسان است. این ارتباطی به مسائل مالی ندارد. ولی شارع مقدس یک مهریهای را معین کرده که باید یک چیزی باشد. اما نباید سنگین باشد. بایستی عادی باشد جوری باشد که همه بتوانند انجام دهند.
خطبهی عقد ۱۳۷۴/۵/۱۸
🔴👈 بعضی خیال میکنند مهریهی سنگین به حفظ پیوند زناشویی کمک میکند. این خطاست. اشتباه است. اگر خدای ناکرده این زن و شوهر نااهل باشند، مهریهی سنگین هیچ معجزهای نمیتواند بکند.
خطبهی عقد ۱۳۷۵/۵/۱۱
🔴👈 بعضی از خانوادههای طرف عروس میگویند که ما مهریهی آنقدر بالا نمیخواهیم ولی خانوادهی داماد برای پز دادن و تفاخر میگویند نه نمیشود! چند میلیون یا فلانقدر. خب اینها همه دوری از اسلام است. هیچ کس با مهریهی بالا خوشبخت نشد. اینهایی که خیال میکنند اگر مهریه نباشد ازدواج دخترشان متزلزل خواهد شد، اینها اشتباه میکنند. ازدواج اگر چنانچه با محبت بود، با وضعیت درست بود، بیمهریه هم متزلزل نمیشود. ولی اگر چنانچه بر مبنای خباثت و زرنگی و کلاهبرداری و فریب و این چیزها بود، مهریه هر چقدر هم که زیاد باشد، مرد بدجنس زورگو، کاری خواهد کرد که بتواند از زیر بار این مهریه هم فرار کند.
خطبهی عقد ۱۳۷۵/۹/۴
🔴👈 من از مردم سراسر کشور خواهش میکنم که آن قدر مهریهها را زیاد نکنند. این سنت جاهلی است. این کاری است که خدا و رسول (صلیاللهعلیهوآله) در این زمان بخصوص، از آن راضی نیستند. نمیگوییم حرام است. نمیگوییم ازدواج باطل است. اما خلاف سنت پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) و اولاد ایشان و ائمهی هدی (علیهمالسلام) و بزرگان اسلام است. خلاف روش اینهاست و بهخصوص در زمان ما که کشور احتیاج دارد به اینکه همهی کارهای صحیح، آسان شود، هیچ مصلحت نیست که بعضی ازدواجها را اینطور مشکل کنند.
خطبهی عقد ۱۳۷۳/۹/۲
✍️ موضوع: هشت سنت غلط ازدواج از نگاه
#مقام_معظم_رهبری (حفظه الله)
1️⃣👈 اولین سنت غلط ازدواج مهریه سنگین
------------------
در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا)
@aflaakyaan
🖊 #امام_خمینی ره:
از حضرت صادق سلام اللّه علیه روایت است که ، "چون بندۀ مؤمن داخل قبر شود، نماز در جانب راست او و زکات در جانب چپ او است، و خوبی او بر او سایه افکند و صبر در گوشه ای قرار گیرد؛ و چون دو ملکی که موکّل سؤالند داخل شوند، صبر به نماز و زکات و نیکویی گوید: «با شما باد یاری رفیقتان و اگر شما عاجز شدید من با او هستم.»"
پس ای عزیز، دامن همّت به کمر زن و دست طلب بگشای و با هر تعب و زحمتی است حالات خود را اصلاح کن و شرایط روحیّۀ نماز اهل معرفت را تحصیل کن؛ و از این معجون الهی که با کشف تامّ محمدی صلّی اللّه علیه و آله برای درمان تمام دردها و نقصهای نفوس فراهم آمده استفاده کن؛ و خود را تا مجال است از این منزلگاه ظلمت و حسرت و ندامت و چاه عمیق بُعد از ساحت مقدس ربوبیّت جلّ و علا کوچ ده و مستخلص کن و به معراج وصال و قرب کمالْ خود را برسان؛ که اگر این وسیله از دست رفت وسایل دیگر منقطع است.
" اِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ ما سِواها؛ وَ إنْ رُدَّتْ رُدَّ ما سِواها "
"اگر (نماز) پذیرفته شد سایر اعمال پذیرفته می شود؛ و اگر ردّ شد کارهای دیگر (نیز) ردّ می شود."
------------------
در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا)
@aflaakyaan