فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 شوخی با خطایی به سبک فنون کشتی در شهراورد😂
ماجرای مناظره دیشب😄
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
✍️ دربارۀ مناظرۀ تلویزیونی استاد درخشان و دکتر غنینژاد
🔸 مهمترین خروجی این مناظره این بود که ما در دانش اقتصاد چیزی به عنوان علم محض نداریم که قائل باشیم همه اقتصاددانها سر یک گزارههایی توافق کامل دارند. علی رغم اینکه آقای غنی نژاد از علم اقتصاد حرف میزدند اما علم اقتصادی که ایشان میگفتند، علمی محض نبود که هیچ جهت گیری و هیچ قضاوت ارزشی در مورد آن نباشد.
🔸 آقای غنی نژاد میگوید من لیبرال هستم. خب لیبرالیسم یک مکتب اخلاقی است. وقتی میگویید من لیبرال هستم همان قدر ایدئولوژیک است که بگویید من مارکسیست هستم. یا بگویید من مسلمان هستم.
🔸 متاسفانه علیرغم ادعای آزاداندیشی در طرفداران لیبرالیسم، شاهد رویکردی تقلیدی در حوزه اندیشههای فلسفی، سیاسی و اقتصادی هستیم. دکتر غنی نژاد تصریح کردند که من با 95 درصد حرفهای هایک موافق هستم. در دنیا حتی در چهارچوب لیبرالیسمی که اروپاییان و آمریکاییها ابداع کرده اند و بحث میکنند، هیچ وقت، هیچ متفکر و فیلسوف و صاحب اندیشه ای را پیدا نمیکنید که بگوید من 95 درصد با اندیشه فلان متفکر و صاحب نظریه موافق هستم. مگر اینکه خود فرد صاحب اندیشه نباشد. وقتی 95 درصد ادعاها و نظریات یک فرد را قبول میکنید یعنی خود شما نظر مستقلی ندارید و دیدگاههای همان فرد را تبلیغ و ترویج میکنید.
🔸 کسانی که دم از لیبرالیسم میزنند چه قبل و چه بعد از انقلاب امکانات زیادی در اختیار داشتند و قدرت و نفوذ در خور تاملی در نظام و رسانهها و افکار عمومی، دانشگاهها و مجامع علمی داشتند و از این طریق برای اقتصاد و جامعه اتفاقاتی رقم زدند و تحولاتی مبتنی بر نگاه لیبرالیستی خود ایجاد کرده اند، مسئولیت آن را نمیپذیرند.
🔸 همه میدانیم که سیاستهایی چون خصوصی سازی وکوچک سازی دولت و حذف یارانهها و یارانههای پنهان و بسیاری از این اقدامات نظیر ایجاد بانکهای خصوصی و تاسیس سازمان بورس و اوراق بهادار و عمق بخشی به بازار سرمایه، تماما پیشنهادهایی لیبرالیستی است. آنها نمیتوانند از این مساله فرارکنند.
🔸 اینکه اقای دکتر درخشان گفتند که ما نیاز به تغییر چهارچوبها داریم شاید ناظر به این بود که یک سری چهارچوبهایی در این دوران ما -بخصوص در سه دهه اخیر- ایجاد شده که گویی وحی منزل است درحالیکه بسیاری از این چهارچوبها ماهیت لیبرالیستی دارد مثل بانکداری خصوصی مثل بازارهای سرمایه که به ندرت در زبان فارسی پژوهش و مقاله ای در نقد این نهادها و نظامات پیدا میکنید. عمده مقالات در ستایش این نهادها است.
🔸 ولی وقتی وارد حوزه زبان انگلیسی میشویم که زبان نظام سرمایه داری است میبینیم نقدهای بسیار بنیان افکنی در خصوص بسیاری از نهادهای سرمایه داری نوشته شده است و از بانکداری خصوصی تا مالی سازی و شکاف طبقاتی و معضلات مربوط به عدم عدالت اقتصادی در دنیا و... گزارشهایی میدهد که اینها به گوش بسیاری از کسانی که دم از لیبرالیسم میزنند، نرسیده است. چطور ادعای آزاد اندیشی دارید ولی نمیبینید که در دنیا چه حرفهای متفاوتی زده میشود و چه نقادیهایی در این مورد میشود.
🔸 حوزه اقتصاد اسلامی در طراحی نهادها و طراحی شاخصها و سیاستها مرزهایی را جلو برده است و با همه بی میلیها و کمبودها و با روحیه جهادی عمل کرده ولی اینکه این سیاستها و این نهادها در عمل پیاده شود و ما بتوانیم خروجی آنها را ارزیایی کنیم این نیازمند این است که نهاد سیاست گذار و نهاد دولت اولا این سیاستها را بپذیرد و بعد از این نهادها پشتیبانی کند. در دهه 70 چیزی به عنوان بانک خصوصی نداشتیم و در دهه 80 سیاست گذار آمد و پشت ایده تاسیس بانکداری خصوصی ایستاد و علی رغم فشارها و انتقاداتی که بود، سیاست گذار از این ایده حمایت کرد و برای ایجاد بانکهای خصوصی مجوزهای متعددی داد. امروز بعد از بیست سال میبینیم که پیامد این بانکهای خصوصی چیزی جز فاصله طبقاتی بیشتر و تورم بیشتر و... نبود. در این طرف اگر بخواهیم کاری بنیادی و حرکتی بکنیم ایده و حرف و نظریه اقتصاد اسلامی وجود دارد ولی سیاست گذار باید تصمیم بگیرد و پای تصمیم اش بایستد. نه اینکه بگوید حرفهای اقتصاد اسلامی حرفهای خوبی است ولی من حاضر نیستم زیر بار این بروم. خب شما که یک بار زیر بار لیبرالیسم رفته اید و خروجی را دیده اید دیگر چه اتفاقی بدتر از این میتواند رخ بدهد؟!
متن کامل:
http://fdn.ir/79506
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از احمد نبویان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیف #دکتر_درخشان از #اقتصاد_اسلامی:
🔹 من طرفدار تنظیم امور اقتصادی مسلمین بر اساس دین اسلام هستم.
🔹اقتصاد اسلامی به معنی کشف علم اقتصاد به معنای واقعی خودش [از مبانی فکری اسلامی] است.
▪️اما اقتصاد اسلامی به معنای مجموعهای از احکام اقتصادی، فتاوای اقتصادی، روایات و احادیث اقتصادی را قبول ندارم.
پ.ن:
این نگاه پرفسور درخشان دقیقا در نقطه مقابل دیدگاه اخباریون و اهل حدیثی است که صرفاً قائل به تمسک ظاهر آیات و روایات هستند.
ظاهراً این بخش از کلیپ #مناظره_درخشان در کلیپهای تقطیع شده که بصورت انبوه در سال فضای مجازی پخش شده است، منعکس نمیگردد.
💠 احمد نبویان 🇮🇷
🔗@ahmad_nabavian
#جلسه_مجازی
🌐 دانشگاه مردمی اقتصادمقاومتی برگزار میکند
📺 پخش زنده با سخنرانی سید امیرحسین حسینی
📋 با موضوع: «بررسی ابعاد صنعت خودرو در اقتصاد ایران»
⏳️ زمان: چهارشنبه 6 اردیبهشت ۱۴۰۲ (امروز)
🕔 ساعت 16 الی 18
🔰 حضور در جلسه از طریق لینک اسکای روم به آدرس:
https://www.skyroom.online/ch/nasra1401/idea-114877/l/fa
💥شرکت در جلسه برای عموم آزاد است
#اقتصاد_مقاومتی
#دانشگاه_مردمی_اقتصادمقاومتی
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
امیرحسین مهدوی؛ کارشناس ارشد اقتصاد
مسئله اصلی بحث بر چرایی هاست نه چگونگیها !
نکاتی درباره مناظره دکتر غنی نژاد و درخشان
فارغ از عملکرد طرفین در مناظره، یکی از انتقاداتی که به کرات مشاهده میشد، این بود که در مناظره ایدئولوژی جای بحث علمی را گرفته بود!
گویا افراد بیشتر توقع داشتند طرفین با استدلالات آماری و نشان دادن نمودارهای متعدد در یک بحث کاملا علمی! به علل ناکامی اقتصاد بپردازند. و مباحث نظری فلسفه سیاسی دردی را دوا نخواهد کرد.
اصلا جان استوارت میل، هایک و.... فلان شخصیت را داشته، به ما چه! حرفش را ببینید!
یک موقع میگوییم استوارت میل فیلسوف این را گفت، یک موقع میگوییم چرا استورات میل این را گفت
اتفاقا مسئله اصلی همینجاست؛ نه در اقتصاد بلکه در بقیه علوم. بگذارید بیشتر توضیح دهیم.
1- بسیار برای نگارنده پیش آمده که در بحث های مختلف، وقتی از وحی و دین و... بحث میشود؛ میگویند علمی بحث کن، مکتبی بحث نکن! خب روش علمی چیست؟ تجربه گرایی – فارغ از حصر کردن روش علمی در این مدل تجربه گرایی اصلا درست یا نه، خوب است ببینیم این تجربه گرایی از کجا نشات میگیرد؟
2- تجربه گرایی که از کتاب ارغنون جدید نشات می گیرد. ارغنون کتابی است بر شش رساله از تألیفات ارسطو در علم منطق و بیکن این کار ارغنون جدید را در مقابل کار ارسطو تالیف کرد. تا روش علمی را بر خلاف ارسطو در تجربه منحصر کند و از اینجا به بعد دیگر وحی و عقل در حوزه خارج از ماده منابع کشف حقیقت نیستند. اما جالب است بدانید بیکن لرد صدر اعظم انگلستان و اولین دریافتکننده مقام مشاور حقوقی مخصوص ملکه بود! وی در زمانی زندگی میکرد که اوج دعوای کلیسا و پادشاهی بود! اگر شما جای بیکن بودید و میخواستید وحی را که کلیسا از آن سخن میگوید را بزنید تا به پادشاهی کمک کنید، چیزی غیر از کتاب ارغنون جدید را تالیف میکردید؟ کار بیکن توسط جان لاک ، هیوم و....ادامه یافت، جالب است بدانید جان لاک رفیق از و یار صمیمی آنتونی اشلی از بزرگان دربار و ثروتمندان انگلیسی بود، وی نیز دقیقا به نفع پادشاهی قلم میزد و....
3- یک موقع است که میگویم هایک فلان چیز را در باب آزادی گفت، یک موقع میپرسیم چرا هایک فلان مطلب را گفت. طبعا اگر کسی همچون هایک را یک فیلسوف گوشه گیری بدانیم که توصیه هایی اقتصادی میکند با اینکه هایک را فیلسوفی بدانیم که با پول آنتونی فیشر تاجر انگلیسی(Antony Fisher) در Mont Pelerin Society شروع به نظریه پردازی برای تثبیت حاکمیت تجار پرداخت! متفاوت است.
4- سوالی که اینجا مطرح است این است که تقریبا همگی اقتصاددانان (غربی) به تبعیت از آدام اسمیت، پدر اقتصاد مدرن، انگیزه اصلی انسان را نفع شخصی میدانند، اکثریت آنان نیز تنها انگیزه انسان را نفع شخصی میدانند و منکر انگیزههایی همچون نوعی دوستی، دگر خواهی و... هستند؛ حال سوالی که اینجا مطرح میشود، این است که کسانی که چنین تفکری دارند، در نظریه پردازی، چطور نظریه پردازی میکنند؟ در نظریه پردازی نفع چه فرد یا افرادی را در نظر میگیرند؟ بین منافع جامعه و نفع خود چه کسانی را در نظر میگیرند؟ اصلا چرا با نظریات اقتصاددانان همچون مصلحان اجتماعی برخورد میشود؟!!
5- چرا اگر صحبت از نظریه کارآفرینی (entrepreneurship) شومپیتر صحبت کنیم یا ایده خلق پول از هیچ وی (money creation out of nothing) یک حرف علمی زده ایم ولی اگر یگوییم وی که مدافع خلق پول از هیچ بانکهاست، خود یک بانکدار بوده است، یک حرف کاملا غیر علمی زده ایم!
6- همین روند در همه جا مطرح است، ما دنبال چگونگی عوامل تورم هستیم (از فشار هزینه ، فشار تقاضا، ساختاری و....) ولی یکبار بررسی نمیکنیم که ذینفعان تورم چه کسانی هستند و از چه جریاناتی حمایت میکنند. متضررین و ذینفعان تورم چه کسانی هستند؟
در بقیه عرصه های غیر اقتصادی نیز همین است. سه سال و نیم پیش را به یاد آورید – یک دفعه گفته شد از یک خفاش، خوک یا هر چیز دیگری که آخر سر معلوم نشد، ویروسی به نام کرونا متولد شد! هیچکس از خود نپرسید که این ویروس به نفع کدام قشر بود ؟ از کجا آمد؟ چه کسانی را از بین برد؟ در اینجا کوچکترین انتقادات با سرکوب مواجه میشد که این یک مسئله تخصصی و کاملا علمی پزشکی است – مرجع پاسخگویی نیز who و CDC آمریکاست. حال آیا حق نداریم سوال کنیم که آیا ارتباطی وجود دارد بین اینکه حامیان این سازمان ها افرادی چون بیل گتیس و زاکربرگ بوده و ثروت اینان در دوران کرونا افزایش شدید داشته ! یا این یک پرسش شعاری، سیاسی و ایدئولوژیک است و کرونا صرفا یک مسئله پزشکی است؟
آیا بین اینکه کرونا نیم میلیارد نفر دیگر را در جهان زیر خط فقر میبرد و همزمان دارایی ثروتمندان جهان را دو برابر میکند، رابطه ای وجود دارد؟
آیا حق داریم از زمینه های کمی شک به خودراه دهیم؟
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این اعتراف تاریخی مدیر دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامهوبودجه را به عنوان بانی اصلی حذف ارز ترجیحی و مخالف افزایش دستمزد کارمندان و کارگران ثبت کنید!
*تاثیر افزایش دستمزدها روی تورم سال گذشته تنها ۳.۳ درصد بود*
👤 محمد جعفری، رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه: سازمان برنامه مخالف افزایش ۵۷ درصدی دستمزد در سال گذشته بود، در حالیکه تاثیر افزایش دستمزدها روی تورم سال گذشته تنها ۳.۳ درصد بود!
علت اصلی تورم حذف ارز ترجیحی و افزایش نرخ ارز بود.
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
برای ضبط برنامهای به آبادان آمدیم
این تصاویر دکور استدیو صدا و سیمای مرکز آبادان روزم را ساخت...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣برنامه تلویزیونی حاصلِ جمع
🖇فرصتی برای اندیشیدن و تضارب آرا در ویژه برنامه گفتوگو محور #حاصل_جمع
توفیق داشتیم تا امروز با موضوع «بررسی مسائل اقتصاد ایران» در خدمت دوستان باشیم.
دکور زیبای برنامه و استفاده از عکس متفکرین اصیل انقلاب اسلامی در فضای دکور، هویتی متعالی و احساسی برتر به فضای برنامه بخشیده بود که الگوبرداری از آن قطعا برای سایر برنامهها مفید خواهد بود.
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر غنینژاد: آیا شما فلسفهسیاسی خواندید؟
پاسخ استاد مطهری را در این کلیپ ببینید.
#برای_انتشار
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از روحالله ایزدخواه 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 چرا تغییر رویکرد اقتصادی، آغاز نمیشود؟
گفتوگویی با دکتر درخشان
🔺 تصمیمگیران ما مقهور فضای کارشناسی هستند
🔺 دانشگاهها نمیخواهند از چارچوب کتابهای درسی فراتر بروند
🔺 نیاز به جریانسازی فکری داریم هرچند خیلیها درمقابل ما موضع بگیرند.
@dr_izadkhah
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
✅ اصول اقتصادی قانون اساسی محصول اندیشههای ضدسوسیالیستی شهید صدر
✳️در مناظره اخیر، دکتر #غنینژاد، اصول اقتصادی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را به چپها و سوسیالیستها نسبت داد؛ این در حالی است که این اصول متاثر از اندیشه های شهید صدر پدر اقتصاد اسلامی است که پیش از تدوین قانون اساسی در کتاب الاسلام یقود الحیات منتشر شد.
✳️ عنوان نوشته شهید صدر در این کتاب «لمحة فقهیة تمهیدیة عن مشروع دستور الجمهوریة الإسلامیة فی ایران» رهیافت فقهی مقدماتی نسبت به قانون اساسی جمهوری اسلامی در ایران است. این متن نامهای است که شهید سید محمد باقر صدر در پاسخ به درخواست تعدادی از علمای لبنان و در توضیح و تبیین اندیشه فقهی خود نسبت به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نگاشته است.
❇️ این متن در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۵۷ یعنی در بحبوحه پیروزی انقلاب اسلامی نوشته شده است.
✳️طرح پيشنهادي قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران توسط آیتالله سيد محمود هاشمي شاهرودي كه رابط وی و امام خميني بود، به محضر ايشان تقديم شد. شباهت مبنايي رساله شهید صدر برای قانون اساسی ایران با پيشنويس ارائه شده از سوي شهيد بهشتي در مجلس خبرگان قانون اساسي و قانون اساسي مصوّب، نشان از تأثير مهم و حياتي آن دارد.
✳️ باید توجه داشت که شهید صدر پیش از آن کتاب اقتصادنا را نوشت که عمده آن رد اندیشه های اقتصادی سوسیالیستی و مارکسیستی است.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از روزنه
پاسخ به تحریفات تاریخی موسی غنینژاد در مناظره تلوزیونی جهانآرا
بازنشر یادداشت روزنه در #خبرگزاری_فارس
👇
http://fna.ir/3cb2gw
@rozaneebefarda
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینها فقط بخشی از مطالب انبوهی است که در این چند روز در ایتا در نقد دکتر غنینژاد و لیبرالیسم تولید شده است.
برکات این مناظره به لطف خدا بسیار بیشتر از چیزی خواهد بود که تصور میکردیم.
اگر آنها پروپاگاندا بلدند
ما جهاد تبیین میدانیم!
به قول آقا: علاج پروپاگاندا، جهاد تبیین است!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 تهافتهای دکتر #غنی_نژاد در مناظره با #پروفسور_درخشان (۱)
🔰در این برش از مناظره، دکتر غنی نژاد با شبهاتی به پروفسور درخشان، و در حقیقت به اندیشه مخاطب هجوم میکند که:
مگر #امام_خمینی و آقای خامنهای اقتصادداناند؟! اگر ما اهل علمیم، چرا باید دیدگاههای اقتصادی آنها را قبول کنیم؟! آنها مگر اقتصاد خواندهاند که اظهار نظر اقتصادی میکنند؟!
🔰اما چند پرسش از این #استاد_لیبرال و همه هواداران لیبرال و نولیبرال ایشان:
⁉️اولاً، مگر حضرت "#هایِک" که جنابتان مروج اندیشههای اوئید و تحصیلاتش علوم سیاسی بوده، اقتصاد خوانده است که از اندیشههای اقتصادی او پیروی میکنید؟! معیارتان برای متخصص دانستن یک فرد در اقتصاد چیست؟!
⁉️ثانیاً، مگر امام خمینی در تمام عمرش سابقه یک ساعت تحصیلات آکادمیک در #علوم_سیاسی و #سیاست داشته است که شما در همین فیلم او را بزرگترین #سیاستمدار معاصر مینامید؟! چرا ایشان متخصص در سیاست است، ولی در اقتصاد نه؟!
⁉️ثالثاً، آیا از مباحث اقتصادی مفصلی که طلاب، از جمله امامین انقلاب، حداقل در دو کتاب درسی #شرح_لمعه و #مکاسب میخوانند مطلعید؟!
⁉️رابعاً،میدانستید امام در #منشور_روحانیت فرموده است: "داشتن بصیرت و دید اقتصادی، اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان،...درک موقعیت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمایه داری و کمونیزم...از ویژگیهای یک مجتهد جامع است"؟!
ادامه دارد...
🆔️ @rajaaei_ir
هدایت شده از حسین زمانی میقان
عده زیادی از اینا که اسمشون شده اقتصاددان حتی سرچ ساده با زبان اصلی رو هم بلد نیستند، در ماجرای خودرو دروغهای زیادی به مردم تزریق میشه تا فضا برای وارداتی که قطعا و قطعا باعث افزایش قیمت خودرو و ارز میشه راه باز بشه
@hzamanim
هدایت شده از هنر حکمرانی و توسعه || محمد حق شناس
از این جنس دروغ ها بسیار زیاد در مطبوعات اقتصادی و جراید #لیبرال_سرمایه_داری ایران درج و منتشر می شود.
اگر مردم شبکه ذینفعان و سودجوها و سرمایه داران پشت پرده این دروغ ها را می شناختند هرگز تحت تاثیر این دروغ بازان سوداگر قرار نمی گرفتند!
هدایت شده از اقتصاد کاربردی - رضا غلامی
بله، موفق شدند.
پس از جدی شدن واردات خودرو، قیمت دلار قاچاق، حرکت صعودی اش رو آغاز کرد. واردات خوردو اعم از نو و دست دوم تنها ابزاری برای تحریک دلار بوده و هست. ولی چه کسی از بالارفتن دلار سود میبرد؟ بر حسب اتفاق!! بورسی ها عمدتاً کسانی بودند که از واردات خودرو حمایت میکنند.
به کانال اقتصاد کاربردی بپیوندید 👇
https://eitaa.com/DrRezaGholami
هدایت شده از کانال حمید میرشمسی
بسم الله الرحمن الرحیم
در خصوص مناظره اخیر اساتید دکتر غنی نژاد و پروفسور درخشان، و اظهارات دکتر غنی نژاد مبنی بر اینکه امام خمینی و امام خامنهای اقتصاددان نیستند پس ما نمیتوانیم نظرات ایشان را مبنای کار اقتصادی قرار دهیم، نکاتی را بعرض می رسانم، و ابتداءً برای روشن تر شدن مطلب یک مثال می آورم:
در جنگ جهانی دوم، هیتلر به صنایع خودرو سازی آلمان دستور داد تا اتومبیلی بسازند که بتواند بدون رادیاتور کار کند، تا در حمله به روسیه در سرمای شدید با مشکل انجماد رادیاتور خودرو مواجه نشوند، و اینگونه شد که کارخانه فلکس واگن خودرو بدون رادیاتور را ابداع کرد.
حال فرض کنید که آن زمان یک احمقی همانند احمق های امروز ما پیدا می شد، و می گفت هیتلر نباید چنین دستوری بدهد چونکه او در امر صنعت متخصص نیست!
فکر می کنم اگر چنین فردی پیدا می شد، بدون شک مورد تمسخر خاص و عام قرار می گرفت، و به عقل او شک می کردند.
اکنون سخن دکتر غنی نژاد در خصوص خط مشی و رویکردی که امامین انقلاب نسبت به جهتگیری اقتصادی، مطرح می کند، به همین میزان احمقانه است، و تأسف بیشتر وقتی است که می بینیم که رسانه ها چقدر راحت مخاطب خود را تحمیق می کنند، تا جایی که یک چنین اظهارات احمقانه را، علمی جا می اندازند.
انا لله و انا الیه راجعون
مثلاً رهبری می گوید ما در شرایط تحریم هستیم، در شرایط یک جنگ اقتصادی تمام عیار با دشمن هستیم، بروید به سمت اقتصاد مقاومتی، یعنی به این متخصصین اقتصادی امر می کند که اقتصاد را در مقابل ضربات دشمن مقاوم کنید، این احمق ها می گویند نخیر نباید این کار را بکنیم، رهبری اقتصاددان نیست، اقتصاد مقاومتی در کتاب هایی که ما خوانده ایم وجود ندارد.
خدا می داند که این ها همینقدر احمق هستند.
ببینید گرفتاری این مملکت را!
این چیز کوچکی نیست.
یا اینکه ولی فقیه، رویکرد کلی اقتصاد را تعیین می کند، مثل اینکه می فرماید از اقتصاد کشور ربا زدایی کنید، بانک ها را اصلاح کنید، بانک ها نباید بنگاه داری کنند، بانک ها غلط می کنند فلان کار را می کنند، از اقتصاد کشور انحصار زدایی کنید، کاری نکنید که ثروت در دست اغنیا بچرخد و عموم مردم از این ثروت ها محروم باشند، و ... همه این ها مبتنی بر مبانی فقهی است، پس چه کسی شایسته تر از ولی فقیه زمان که چنین اوامری را به مسئولین و متخصصین کشور بدهد؟
پس مجموعه این ها می شود اقتصاد اسلامی.
هم رهبری وظیفه دارد رویکرد و جهتگیری کلی اقتصادی را تعیین کند، و هم مسئولین و متخصصین اقتصادی کشور وظیفه دارند که برای اجرای این سیاست های کلی ساز و کار تهیه کرده و آن را مو به مو اجرا کنند، در واقع وظیفه ای غیر از این ندارند، و برای این حقوق می گیرند.
البته بدیهی است که چگونگی تهیه ساز و کار های لازم امر تخصصی است و کار همین متخصصان است، و اصولاً رهبری در این موارد تخصصی هرگز دخالت نکرده و نمی کند.
هدایت شده از هنر حکمرانی و توسعه || محمد حق شناس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صریح تر از این آقای دکتر #غنی_نژاد چه کسی می توانست پشت پرده جریان مثلا متعارف اقتصادی(نئولیبرالیسم) را افشا کند؟!
فقط جای تاسف برای نیروهای مثلا انقلابی و دولت آقای رئیسی است که نادانسته با ایده های نئولیبرالیسم مثل #حذف_ارز_ترجیحی، جهانی کردن قیمت ها، حذف مداخلات دولت، ضدیت با اقتصاد برنامه ریزی شده با نقد اقتصاد دستوری و ... می خواهند آرمان های انقلاب، امام راحل و رهبر معظم انقلاب را تحقق بخشند! کاش کمی عمیق تر پشت پرده ماجراها را درک می کردند!
https://eitaa.com/hokmraniirani
هدایت شده از حسین زمانی میقان
در شرایط جنگ اقتصادی حرف از واردات خودرو زدن یک حماقت است
در شرایطی که با شوک تورمی ارز مواجهایم هزینه ارز برای واردات خودرو یک حماقت است
مشکل خودرو قیمت آن است که تنها با افزایش تولید و شکست انحصار تعداد تولیدکنندگان آن قابلحل است
مردم مدتی هست اسیر #آدرس_غلط رسانههای مافیایی حامی وارداتاند
@hzamanim
هدایت شده از حمیدرضاابراهیمی|گامینو
🔥اقتصاددان خارجی در بیت رهبری❗️
🔻دکتر«بودی یانا»Boediono دارای دکتری تخصصی #اقتصاد و همچنین سه دکتری افتخاری از دانشگاههای بین المللی و صاحب مقالات علمی فراوانی است و در دهه قبل به عنوان وزیر دارایی و #معاون_رییس_جمهور کشور ۲۷۵ میلیونی #اندونزی مسئولیت داشت.
🔻وی در سال ۱۳۹۱ در دیدار با رهبر حکیم انقلاب با اشاره به تخصص خود در زمينه اقتصاد، خطاب به امام خامنهای گفت: من ديدگاههاي جنابعالي را درخصوص #اقتصاد_مقاومتي مطالعه كرده ام و اين ديدگاهها بسيار جالب و جديد است.
🔸پ.ن۱: اما در کشور خودمان ایران امثال #دکتر_غنینژاد را داریم که پس از چند دهه که نظام مظلوم اسلامی، کرسی درجه اول تدریس و پژوهش و مشاورت را به انضمام میلیاردها تومان پول در اختیارشان قرار داده تا نسل جوان را مطابق ارزشهای اسلامی تربیت کنند؛ ناگهان پرده بر می اندازند و شمشیر لیبرالیسم را بر فرق اسلام فرود آورند و افتخار می کنند!!
🔸پ.ن۲:تفکر غنینژادی بجای اینکه در سال ۹۱ به راهبرد اقتصاد مقاومتی عمل کنند، با نسخههای اقتصاد لیبرالیستی یک دهه سقوط اقتصادی را بر کشور تحمیل کردند و امروز به جای شرمساری و عذرخواهی و پاسخگویی، نعل وارونه می زنند یکیشان از #رفراندوم و تغییر قانون اساسی سخن می گوید... و دیگری فریاد میزند خمینی و خامنهای که سخن خدا را بر لب دارند نباید سخن بگویند...!!
🔸پ.ن۳:این نمونهای از بی نهایت نمونههایی است که در آرشیو بیت خاک می خورد. کاش فیلم های اصلی این دیدارها منتشر شود تا دستان مستندسازان و پژوهشگران برای دفاع از حقیقت در برابر هجومها پُرتر باشد.
✍حمیدرضا ابراهیمی
✅ گامی نو:👇
@Gaami_no
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب هماکنون در دیدار کارگران:
باید فرهنگ ثروتهای بادآورده در کشور متوقف شود/ درآمد باید با کار ارتباط مستقیم داشته باشد
🏷 #دیدار_کارگران
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از محسن قنبریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜سهم بری عادلانه از درآمد کار
• بند۵ سیاست های اقتصاد مقاومتی این است:
"سهمبری عادلانه عوامل در زنجیره تولید تا مصرف متناسب با نقش آنها درایجاد ارزش، بویژه با افزایش سهم سرمایه انسانی ازطریق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه"(۹۲/۱۱/۲۹)
• این سهم بری عادلانه سه راه حل روشن دارد:
1⃣ اساسی: تبدیل "نظام کارگری"(اجاره نَفْس و فروش کار) به "نظام عاملیت"(که در همه عقود اسلامی کار مثل مضاربه، مزارعه و مساقات شناخته شده است)
* این راه اصولی با نظام عامل_مالک شدن(با تحقق بند ب سیاستهای اصل۴۴) کاملتر هم میشود.
2⃣ روبنایی: افزایش حداقل دستمزد کارگر در نسبت با تورم؛ به گونه ای که سبدمعیشت خانواده به شکل آبرومند تامین شود.
به حسب محاسبات، سهم دستمزد حدود۸/۲٪ از هزینه های تولید است؛ پس افزایش آن تعطیلی یا اخراج کارگران را در پی ندارد. تجربه افزایش۵۷درصدی سال قبل هم همین را ثابت کرد؛ اثرش بر تورم هم به حسب گزارش سازمان برنامه، بیش از۳/۳٪نبود!
3⃣ میانه: شراکت در سود ارزش تولید شده با محاسبه واقعی میزان بهره وری.
گرچه گفتمان مزد براساس بهره وری عملاً به نفع کارگران نبوده و نظراً هم ایراداتی دارد؛ لکن به حسب محاسبات در دهه اخیر کارگران حتی به اندازه بهره وری خود هم مزد نگرفته اند و فقط یک سوم بهره وری دستمزد گرفته اند!
⬅️ سهم بری عادلانه، سال۹۲ ابلاغ وامروز هم دوباره تکرار شد.
طی ۱۰سال گذشته آن ابلاغ، نوشته بر کاغذ مانده؛ آیا تاکید امروز هم به همان سرنوشت دچار است؟!!
زیبنده نیست سیاستهای به نفع عامه (نیم خانوار ایرانی) و طبقه محروم همواره چنین شود!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از اندیشکده قصد
✨مناظره درخشان✨
🔸سلسله نشست های تحلیل مناظره پروفسور مسعود درخشان
🔻با حضور: حسین عباسی فر
📆زمان: یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه ساعت ۱۵
📍مکان : دانشگاه قم؛ دانشکده علوم اقتصادی ، سالن شهید صدر
💠 اندیشکده قصد
💡 @qasdway