eitaa logo
افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
4.2هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
697 ویدیو
43 فایل
اقتصاد با طعمی متفاوت یادداشت های تقریبا اقتصادی سید امیرحسین حسینی ارتباط با ادمین: @amirhossein_hosseini_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تعلیقات
📝 ماجرای تعطیلی شنبه‌ها... (درنگی در ابعاد فرهنگی تعطیلی شنبه) ✔️ قسمت اول 🔻 وسط این همه مسئله ریز و درشت در کشور از حجاب گرفته تا طوفان الاقصی و عملیات اخیر و... مسئله به مسئله برای بچه‌های جبهه انقلاب تبدیل نشد. دقیقاً همین مقطع جریانی خزنده از غفلت عمومی بهره برد و با تولید محتوا، ذهنیت سازی و ادبیات آفرینی کوشید پروژه‌ای را بی سروصدا به پیش ببرد. اما موضوع از چه قرار است و چرا بايد نسبت به آن حساس شد؟ 🔹سکانداری جریان غرب‌گرا در ماجرای تعطیلی شنبه 🔻 بنابر رصدی که انجام گرفت بیشترین تولید محتوا اعم از مقاله، مصاحبه، گزارش و... درباره ضرورت تعطیلی شنبه‌ها را جریان همراه با روزنامه و البته با میدان‌داری این روزنامه انجام داد. و می‌دانیم دنیای اقتصاد ارگان مطبوعاتی در کشور است. پس همین مقدار ایجاب می‌کند کمی با حساسیت مسئله را دنبال کنیم. 🔹 معناداری زمان در اسلام 🔻 در فرهنگ دینی دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمان‌ها نگاه ارزشی دارد که توضیح آن در قالب چند مقاله تفصیلی از زوایای مختلف قابل بحث است. عناوینی چون "شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه، روز جمعه، و..." نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمان‌ها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد. در اسلام نسبت به هریک ازاین زمان‌های خاص فراوان درباره ، اهمیت، اعمال، جایگاه و آداب و ادعیه آن وارد شده است. 🔹 زمان و سبک زندگی 🔻 اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیم گر در را زمان می‌داند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به است. 🔻 محور تنظیم گری رفتار فردی، اجتماعی و عبادی انسان است. ظرف زمان یکی از بسترهای پدیدآمدن غم و شادی انسان مسلمان است. عید و عزا و حزن و فرح و حتی تفریح و استراحت و عبادت همه بر مدار زمان تنظیم می‌شود. پس زمان امری مهم است. 🔹 پیامدهای فرهنگی تعطیلی شنبه 🔻 تعطیلی شنبه با فرهنگ اسلامی در بلندمدت چه می‌کند؟ 1. نشان می‌دهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به‌طور طبیعی روز دوم به‌عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد می‌شود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنجشنبه تعطیل است و مردم از آن به‌عنوان روز کارهای عقب‌مانده استفاده می‌کنند و جمعه را تعطیل به‌معنای استراحت و تفریح و... به‌شمار می‌آوردند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به‌عنوان روز تعطیل نشان می‌دهد. 2. هیچگاه یک‌شبه رخ نمی‌دهد. ذهنیت اجتماعی آرام آرام شکل می‌گیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل می‌داند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه به‌مرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه به‌عنوان روز نیمه‌کاری و کم‌کار هفته انجام می‌دهد. این تحول نرم طی یک شنبه را روز اصلی تعطیلات قلمداد خواهد کرد. 3. جایگاه جمعه در اما جایگاه خطیری است. در اسلام محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگی‌های فردی و دینی به‌شمار آمده است. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز می‌شود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در است. تا ده‌ها آداب فردی که برای جمعه تصویر شده است. روز خاص و است و به‌نوعی از اسلامی شناخته می‌شود. در برابر که است و یکشنبه که است. ما نسبت به روزها غفلت داریم. بعد نمادین دین یکی از عناصر دینی است. عنصر هویت‌ساز مرز شما با غیر شما و شما را تعیین می‌کند. اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، و عدم تشخص آن جامعه می‌گردد. ادامه دارد... 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
هدایت شده از تعلیقات
📝 ماجرای تعطیلات شنبه‌ها... (درنگی در ابعاد فرهنگی تعطیلی شنبه) ✔️ قسمت دوم 🔹 تعطیلی شنبه یا تغییر نظم اجتماعی؟ 🔻 ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبه‌ها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم. اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید. 🔻 مسئله فقط تعطيلي یک روز نیست، مسئله تغییر است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبه‌ها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان می‌دهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.) 🔹 نظم جهانی یا نظم اسلامی 🔻 در نامه اخیر ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبه‌ها این است: "اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر است." 🔻 این استدلال که باید خودمان را با در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سال‌ها قبل طیفی سخن از می‌زدند. اما این جهان، جهانی است که آمریکا و غرب محور آن هستند. حرکت به‌سمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گام‌به‌گام در حالی‌که امروز دنیا در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است. 🔹 ارتجاع تمدنی 🔻 تشکیل پیمان‌های مالی و اقتصادی بزرگ چون و و... پیمان‌های مالی دو یا چندجانبه و همه به‌معنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از سوق دادن کشور به سمت آن نوعی است. 🔹 لزوم تحلیل کلان و غیر اتمیک مسئله 🔻 تأکید می‌کنم را نباید و نقطه‌ای دید، تعطیلی شنبه‌ها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بین‌المللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیب‌ها، و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، این تصمیم به است. 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
متاسفانه امروز یکی از باسوادترین دانشمندان اقتصادی کشور و یکی از کارآمدترین مسئولین اقتصادی و سیاسی کشور به رحمت خدا رفت. یکی از دلایل مهم کام شیرین مردم در دولت اول احمدی‌نژاد، عملکرد ویژه دکتر پرویز داودی در کسوت معاون اول رییس جمهور بود. رحمت و مغفرت الهی را برایشان آرزومندیم. ✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷 ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
📍 آدرس غلط خودروسازی! 🔸 علی آبادی، وزیر صمت؛ به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم! 🔹 این صحبت وزیر محترم صمت در حالیست که قرار بود با قیمت ها شکسته شود، بازار از انحصار خارج شود و کیفیت افزایش یابد؟! پس چرا پس از واردات خودرو نیز شاهد افزایش بی‌رویه قیمت ها هستیم؟ همین امروز محصول پرفروش پژو پارس افزایش قیمت 150 میلیون تومانی را تجربه کرد! 🔹 واردات، خصوصا به گونه‌ای که اکنون انجام می‌شود از همان اول آدرس غلطی بود که هدفش حواله سود کلان حاصل از واردات به جیب « وارد کنندگان » بود اما سرمایه داران با پروپاگاندای رسانه‌ای‌شان آن را چاره کار معضل خودروسازی کشور معرفی کردند! 🔹 وقتی درصد قابل توجهی از متقاضیان خودرو ( حدود ۷۰ درصد ) قادر به خرید خودرویی با بیش از 600_700 میلیون تومان نیستند واردات خودرو های چند میلیاردی چگونه میخواهد به هدف اعلامی که کاهش قیمت‌ها بود بیانجامد؟ 🔹 با این روند حتی اگر بازار ایران از انواع خودروهای خارجی اشباع شود نیز نمی‌توان انتظار کاهش محسوس قیمت ها و به اندازه قدرت خرید عموم جامعه را داشت. 🔹 همانطور که قبلاً هم گفتیم علاج مسئله خودرو در کشور همانند دیگر بخش های اقتصاد، است که رهبر معظم انقلاب، علاوه بر امسال، چندین سال است بر روی آن تاکید می‌کنند فلذا انتظار از قوای سه گانه این است که زمینه را برای مشارکت مردم و نخبگان داخلی در تولید خودرو اقتصادی و مناسب فراهم کنند چرا که راه حل اصلی مشکل خودروسازی در ایران آزادسازی تولید و حضور عموم تولیدکنندگان داخلی در گسترش کمی و کیفی چرخه تولید خودرو در کشور می‌باشد. محمد رضا شیخی @mrsheikhy https://eitaa.com/mrsheikhy https://rubika.ir/mrsheikhy
هرکسی خواست درباره حذف مجدد گشت ارشاد حرف بزند باید ۳سوال را جواب دهد: ۱- روند یکسال اخیر حجاب در کشور چقدر بهتر شد؟ ۲- اثر مثبت کار فرهنگی شما در یکسال اخیر بر وضعیت حجاب چه بود؟ ۳- با فردی که لخت در خیابان حضور دارد باید چه کرد و اگر با داد و فریاد به مامور حمله کرد چاره چیست؟ بعد از پاسخ به این سه سوال تازه می‌توان گفتگویی را درباره این وضعیت آغاز نمود. ✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷 ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
فراجا بر اساس دستور صریح حضرت آقا عمل می‌کند اما در هر اقدامی ممکن است افرادی تخلف کنند لذا اگر تذکری در این خصوص داده شده باشد کاملا طبیعی است و ربطی به اصل اقدام فراجا در برخورد با قانون شکنان، که مورد تایید و تاکید حضرت آقاست ندارد ✍️ https://virasty.com/M_TalebiDarestani/1713587672376765033
راهکار جنگ ترکیبی مقابله ترکیبی است!خداقوت به سردار دلاور و سرافراز ✍️ محمود کریمی بیرانوند https://virasty.com/M_karimib1/1713589022178257381
«حجاب آزاد؛ پلیس در بند»! ‏عجیب آن است که در بحث حجاب هیچکس هنجارشکنان قانون‌گریز و مهاجمین به حافظان امنیت را مقصر ندانسته و آن‌ها را بدون خطا دیده و هیچ پاسخی نیز برای چگونگی برخورد با آنان ندارد!! همزمان مجریان قانون را بابت پاسداری از امنیت جامعه بازخواست میکنند! فکر میکردم شورش فحشای سال قبل، ‏کمی هوش سیاسی و فرهنگی اهالی مجامع نخبگانی را ارتقا داده باشد. اما ظاهرا کلیپ‌درمانی تروریسم رسانه‌ای همچنان بر ذهن ترسوها موثرتر از حکم خدا و رهبر جمهوری اسلامی است که بابت هنجارشکنی و زیرپاگذاشتن احکام الهی دلسوزتر از نگهبانان حکم خدا هستند! ‏جماعتی که به جای افزایش هوشیاری از پروپاگاندای دشمن و شناخت مسیر صحیح، با همصدایی اپوزیسیون تلاش میکنند تا دل آنان را به دست آورند جای آنکه تیشه به ریشه آنان زنند.. برخی هم جای آنکه به خاطر ترک فعل محاکمه شوند مسابقه گذاشتند تا بگویند کدام بی‌غیرتی بیشتر از هنجارشکنان حمایت میکند!! ‏اما در این جنگ آشکار حق و باطل، از مسئولینی که جای حرافی و لفاظی، زیر بمباران تروریسم شناختی جهانی و داخلی پای کار حفظ و ارتقای امنیت اخلاقی جامعه ایستادند، قلبا سپاسگزاریم و دستشان را می‌بوسیم🌹🇮🇷 ✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷 ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت دکتر پرویز داودی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام 🔹️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت دکتر پرویز داودی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از مدیران مومن و انقلابی و دانشمند را تسلیت گفتند. 📝 متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است: ✏️ بسم الله الرّحمن الرّحیم درگذشت مرحوم مغفور جناب آقای دکتر پرویز داودی از مدیران مومن و انقلابی و دانشمند را به خاندان محترم ایشان و به جامعه‌ی علمی کشور تسلیت عرض میکنم. ✏️ خدمت مخلصانه و بی‌شائبه در مسئولیت پذیری ایشان در مسئولیت‌های بزرگ در طول سالیان طولانی، چهره‌ی یک مدیر با اخلاص و کارآزموده و پرتلاش از آن مرحوم را نشان داد و این در محاسبات الهی ارزشی والا است. رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
جنگ کریدورها و موقعیت ایران در سال های اخیر کشورهای مختلف استراتژی های متفاوتی را در تقویت کریدورهای اطراف خود اتخاذ کردند به نحوی که بتوانند منافع تجاری، امنیتی و سیاسی خود را تضمین نمایند. تعارض منافع حاصل از ایجاد این کریدورها تا جایی پیش رفته است که می‌توان مفهوم جنگ کریدورها را برای آن برگزید. در منطقه جنوب غرب آسیا، ابتکار یک کمربند - یک راه چین، جاده ابریشم ایران و مسیرهایی که منافع کشورهای عربی را در حوزه تجارت بهینه‌سازی میکنند، در چنین موقعیت جنگی قرار گرفته‌اند. اینکه کدام یک از این مسیرها به عنوان مسیر مسلط در توسعه تجارت زمینی و دریایی قرار گیرد، مساله‌ای است که هنوز نمی‌توان به روشنی درباره آن سخن گفت. ایران به عنوان یکی از بازیگران اصلی در حوزه کریدورهای آسیایی لازم است به سرعت استراتژی خود را طراحی کند و در مسیر آن گام بردارد. ایجاد ستاد ملی ترانزیت که در برنامه هفتم بر آن تاکید شده است، توسعه دیپلماسی ترانزیتی و افزایش همگرایی با کشورهای منطقه به نحوی که منافع مشترک را تقویت نماید، در کوتاه‌ترین زمان ممکن امری ضروری است. حضور مدیران کشور در مجامعی که این مباحث را در سطح بین‌المللی مورد مذاکره قرار میدهند می‌تواند فرصت‌های جدیدی را در تحقق کریدور مطلوب ایجاد کند. از این رو میتوان مذاکرات سازمان برنامه و بودجه در اجلاس اسکاپ را گامی در جهت حرکت به سمت پیروزی در نبرد کریدوری این منطقه قلمداد کرد. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از محسن قنبریان
آیا "جهش تولید" و "مشارکت مردم" متعارض است؟ ❗️"تولید"، وسط زنجیره است. "توزیع قبل از تولید" بر آن مقدم است. یعنی تا "مشارکت در مالکیت منابع" (زمین، معدن، کارخانه، اعتبارات بانکی و...) نباشد، مشارکت های بعدی در تولید و توزیع، "کارگری" است! به تبع سود از آن مالک و صاحب سرمایه و فقط دستمزد برای کارگر است؛ که درصد بالایی اقلی بگیرند! سهم "خویش فرمایی" در تخصیص منابع هم اندک است و تجارب "وام اشتغال" موفق نبوده است! 🔅 این شعار رهبر انقلاب اسلامی را باید ذیل سیاست های ابلاغی قبل و بیانات قبلشان دید: 1⃣ به لحاظ مبانی "گسترش مالکیت عموم مردم به منظور تامین عدالت اجتماعی" دستور سیاستهای کلی اصل۴۴ بوده است و در بند ب آن اختصاص ۲۵٪اقتصاد کشور و واگذاری ها به مردم بیان شده است. قانون اجرایی این سیاستها هم تصویب و ابلاغ شده است؛ لکن با وجود ابلاغ مدل اجرایی بخش مشارکت مردم، تاکنون به طرز شایسته تحقق نیافته است! 2⃣ غیر از "تعاونی های فراگیر"، سال۹۵ ایشان از "صنایع و کارگاه های کوچک" در جهت مشارکت مردم از مالکیت تا تولید هم گفته اند! لکن عید۱۴۰۲ از عدم موفقیت آن هم سخن گفتند! ⬅️ نتیجه اینکه: مشارکت مردم در تولید وقتی واقعا مشارکت است که مبتنی بر "گسترش مالکیت عمومی" باشد. اندیشیدن سر این چرخه از مشارکت (از مالکیت عموم تا مشارکت در تولید) هنوز مطالبه رهبر انقلاب است: 《 از اشکالات مهمی که ما داریم این است که روی مشارکت مردم فکر نکرده ایم... بنشینند راه های مشارکت در مسائل اقتصادی را پیدا کنند》(۱۴۰۲/۱/۱) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian