هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
جنگ کریدورها و موقعیت ایران
در سال های اخیر کشورهای مختلف استراتژی های متفاوتی را در تقویت کریدورهای اطراف خود اتخاذ کردند به نحوی که بتوانند منافع تجاری، امنیتی و سیاسی خود را تضمین نمایند.
تعارض منافع حاصل از ایجاد این کریدورها تا جایی پیش رفته است که میتوان مفهوم جنگ کریدورها را برای آن برگزید.
در منطقه جنوب غرب آسیا، ابتکار یک کمربند - یک راه چین، جاده ابریشم ایران و مسیرهایی که منافع کشورهای عربی را در حوزه تجارت بهینهسازی میکنند، در چنین موقعیت جنگی قرار گرفتهاند.
اینکه کدام یک از این مسیرها به عنوان مسیر مسلط در توسعه تجارت زمینی و دریایی قرار گیرد، مسالهای است که هنوز نمیتوان به روشنی درباره آن سخن گفت.
ایران به عنوان یکی از بازیگران اصلی در حوزه کریدورهای آسیایی لازم است به سرعت استراتژی خود را طراحی کند و در مسیر آن گام بردارد.
ایجاد ستاد ملی ترانزیت که در برنامه هفتم بر آن تاکید شده است، توسعه دیپلماسی ترانزیتی و افزایش همگرایی با کشورهای منطقه به نحوی که منافع مشترک را تقویت نماید، در کوتاهترین زمان ممکن امری ضروری است.
حضور مدیران کشور در مجامعی که این مباحث را در سطح بینالمللی مورد مذاکره قرار میدهند میتواند فرصتهای جدیدی را در تحقق کریدور مطلوب ایجاد کند.
از این رو میتوان مذاکرات سازمان برنامه و بودجه در اجلاس اسکاپ را گامی در جهت حرکت به سمت پیروزی در نبرد کریدوری این منطقه قلمداد کرد.
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از محسن قنبریان
آیا "جهش تولید" و "مشارکت مردم" متعارض است؟
❗️"تولید"، وسط زنجیره است. "توزیع قبل از تولید" بر آن مقدم است.
یعنی تا "مشارکت در مالکیت منابع" (زمین، معدن، کارخانه، اعتبارات بانکی و...) نباشد، مشارکت های بعدی در تولید و توزیع، "کارگری" است! به تبع سود از آن مالک و صاحب سرمایه و فقط دستمزد برای کارگر است؛ که درصد بالایی اقلی بگیرند!
سهم "خویش فرمایی" در تخصیص منابع هم اندک است و تجارب "وام اشتغال" موفق نبوده است!
🔅 این شعار رهبر انقلاب اسلامی را باید ذیل سیاست های ابلاغی قبل و بیانات قبلشان دید:
1⃣ به لحاظ مبانی "گسترش مالکیت عموم مردم به منظور تامین عدالت اجتماعی" دستور سیاستهای کلی اصل۴۴ بوده است و در بند ب آن اختصاص ۲۵٪اقتصاد کشور و واگذاری ها به مردم بیان شده است.
قانون اجرایی این سیاستها هم تصویب و ابلاغ شده است؛ لکن با وجود ابلاغ مدل اجرایی بخش مشارکت مردم، تاکنون به طرز شایسته تحقق نیافته است!
2⃣ غیر از "تعاونی های فراگیر"، سال۹۵ ایشان از "صنایع و کارگاه های کوچک" در جهت مشارکت مردم از مالکیت تا تولید هم گفته اند!
لکن عید۱۴۰۲ از عدم موفقیت آن هم سخن گفتند!
⬅️ نتیجه اینکه: مشارکت مردم در تولید وقتی واقعا مشارکت است که مبتنی بر "گسترش مالکیت عمومی" باشد.
اندیشیدن سر این چرخه از مشارکت (از مالکیت عموم تا مشارکت در تولید) هنوز مطالبه رهبر انقلاب است:
《 از اشکالات مهمی که ما داریم این است که روی مشارکت مردم فکر نکرده ایم... بنشینند راه های مشارکت #عموم_مردم در مسائل اقتصادی را پیدا کنند》(۱۴۰۲/۱/۱)
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از KHAMENEI.IR
11.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 رهبر انقلاب هماکنون در دیدار کارگران: رکن جهش تولید کارگر است؛ با جهش تولید کشور و آحاد مردم ثروتمند میشوند و جیب و دست کارگر پر میشود. ۱۴۰۳/۲/۵
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 رهبر انقلاب: بهبود حال جامعه کارگری تأثیر بزرگی در بهبود حال کل جامعه دارد / امنیت شغلی یکی از مهمترین نیازهای جامعه کارگری است
✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار کارگران:
بهبود حال جامعهی کارگری تأثیر بزرگی در بهبود حال کل جامعه دارد. ما آنطور که حالا به من گزارش کردند در حدود ۱۴ میلیون کارگر داریم که اگر با خانوادههایشان حساب کنیم بیش از ۴۰میلیون، چهل و چند میلیون انسان میشوند. خب چهل و چند میلیون یعنی نصف جمعیت کشور. اگر تلاشی انجام بگیرد، کاری انجام بگیرد که حال جامعهی کارگری خوب بشود این معنایش این است که حال نصف جامعهی کشور خوب شده.
✏️ یکی از مهمترین نیازهای جامعهی کارگری مسئلهی امنیت شغلی است.این کارگری که حالا با قناعت با نجابت مشغول کارش است لااقل بداند که آیندهی شغلیاش تضمین شده است. مشکلی برایش پیش نمیآید.
✏️ یک نکتهی دیگر مسئلهی بیمههاست.سیاستهای کلّی تأمین اجتماعی که شامل کارگر و غیرکارگر میشوند اینها مدتها پیش ابلاغ شده منتها تا حالا کارهایی که باید انجام بگیرد درست کامل انجام نشده. ۱۴۰۳/۲/۵
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 رهبر انقلاب: مسئولین باید زمینههای مشارکت مردم در تولید را تبیین و آماده کنند/ در زمینههای صنعتی، مسائل خانگی، صنایع دستی، مسئله کشاورزی و دامداری مردم میتوانند مشارکت کنند/ اعتبارات بانکی به سمت تولید هدایت بشود
✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار کارگران:
یک نکته در مورد مسئلهی مشارکت مردم در تولید. خب، ما گفتیم جهش تولید با مشارکت مردم. حالا یک نفری فرض کنید که مایل است در جهش تولید شرکت کند، چطوری شرکت کند؟ چه کسی باید به او یاد بدهد؟
✏️ یکی از وظایف مهم مسئولین این است که بنشینند زمینههای حضور مردم و مشارکت مردم در تولید را، در کار تولیدی را تبیین کنند و زمینهها را آماده کنند. حالا یکیاش تعاون است. یکیاش کمک به کارهای خانگی است. یکی کمک به کارهای دستی است. یکی کمک به ایجاد شرکتهای دانشبنیان است.
✏️ البته صاحبنظران اقتصادی میتوانند راههای فراوان دیگری را ارائه بدهند که مشارکت مردم باشد. هم مشارکت در زمینهی مسائل صنعتی، مسائل خانگی، صنایع دستی، مسئلهی کشاورزی، مسئلهی دامداری، در همهی اینها مردم میتوانند مشارکت کنند. راهش باید به مردم نشان داده بشود. زمینهی مشارکت مردم فراهم بشود، آسان سازی بشود.
✏️ البته یک نکتهی دیگر هم هست که مربوط به دولت است. اعتبارات بانکی هم هدایت بشود به سمت تولید. امروز البته این جور نیست. باید بیشتر اعتبارات بانکی، تسهیلات بانکی به سمت تولید باید هدایت بشود که این را مسئولین بانکی باید بهش توجّه کنند. ۱۴۰۳/۲/۵
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
🔖رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار کارگران:
یکی از وظایف مهم مسئولین این است که بنشینند زمینههای حضور مردم و مشارکت مردم در تولید را، در کار تولیدی را تبیین کنند و زمینهها را آماده کنند. حالا یکیاش تعاون است. یکیاش کمک به کارهای خانگی است. یکی کمک به کارهای دستی است. یکی کمک به ایجاد شرکتهای دانشبنیان است.
یک نکته در مورد مسئلهی مشارکت مردم در تولید. خب، ما گفتیم جهش تولید با مشارکت مردم. حالا یک نفری فرض کنید که مایل است در جهش تولید شرکت کند، چطوری شرکت کند؟ چه کسی باید به او یاد بدهد؟
✏️ البته صاحبنظران اقتصادی میتوانند راههای فراوان دیگری را ارائه بدهند که مشارکت مردم باشد. هم مشارکت در زمینهی مسائل صنعتی، مسائل خانگی، صنایع دستی، مسئلهی کشاورزی، مسئلهی دامداری، در همهی اینها مردم میتوانند مشارکت کنند. راهش باید به مردم نشان داده بشود. زمینهی مشارکت مردم فراهم بشود، آسان سازی بشود.
✏️ البته یک نکتهی دیگر هم هست که مربوط به دولت است. اعتبارات بانکی هم هدایت بشود به سمت تولید. امروز البته این جور نیست. باید بیشتر اعتبارات بانکی، تسهیلات بانکی به سمت تولید باید هدایت بشود که این را مسئولین بانکی باید بهش توجّه کنند. ۱۴۰۳/۲/۵
✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از حسن عباسی
رهبر معظم انقلاب «کمک به کارهای خانگی» را به عنوان یکی از راههای مشارکت مردم در تولید معرفی کردند
بزرگترین کمک به کارهای خانگی، تغییر الگوی ساخت مسکن از الگوی عمودی و آپارتمانهای قوطی کبریتی به الگوی افقی و ساخت مسکن ویلایی و مولد میباشد.
🖋حسن عباسی
📎 @hassanabbasi1374
هدایت شده از شیپا - شبکه پیشرفت
🎙در حال ضبط دوره تحول در تولید خودرو
👤 با ارائه آقای امیرحسین حسینی
ان شاالله شروع دوره اواخر اردیبهشت ماه 😎
در شیپا عضو شوید👇
@shipaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محمدمهدی برادران معاون وزیر صمت:
متاسفانه عرضه محصولات پتروشیمی کاهش پیدا کرده ولی سود تولیدکنندگان پتروشیمی در بورس کالا مهندسی میشود، کمتر عرضه میکنند ولی سود بیشتری میگیرند.
✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
مسئله سازی از چیزی که مسئله نیست یکی از تخصص های جریان لیبرال اقتصادی است.
در برنامه هفتم، گمرک شبانه روزی دنبال شده.
بانکها هم معمولا شعب ویژه برای ایام خاص دارند.
دولت سیزدهم هم که در سطوح تصمیم سازی و تصمیم گیری تعطیل بردار نیست.
یعنی مسئله حل شده است.
با طرح تعطیلی شنبه چه را دنبال می کنند؟
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از احمد نبویان
چه دقیق فرمودند که «پیروی از لیبرالیسم اقتصادی، منجر به پذیرش لیبرالیسم فرهنگی هم میشود»
لیبرالیسم فرهنگی به شما میگوید خانهداری، تربیت فرزندان در منزل، طبخ عذا توسط خانم خانه و ... اموری عقبمانده و مانع حضور اجتماعی زنان است. زن بجای فعالیت عزتمندانه در منزل، باید برده و کارگر نظام سرمایهداری باشد.
لیبرالیسم اقتصادی هم میگوید زنان خانهدار، جزو قشر فعال به حساب نمیآیند و عملکردشان در محاسبه GDP لحاظ نمیشود. بجای تولید عزتمندانه غذا و محصولات خانگی، همه اعضای خانواده باید برده و کارگر سیستم سرمایهداری باشند و نیازهای خود را هم از همین سیستم خریداری کنند.
لیبرالیسم اقتصادی از لیبرالیسم فرهنگی و سیاسی قابل تفکیک نیست!
✍ احمد نبویان
🔗@ahmad_nabavian
هدایت شده از بسلام آمنين
#یادداشت_۱۶٠
۲ اردیبهشت ۱۴٠۳/ سال چهارم
شجره نامه یا کد ملی؟
یکی از اساسی ترین مسائل زندگی انسان، روشی است که خود را با آن معرفی می کند و متقابلا دیگران را شناسایی. از گرانقدر ترین آیات قرآن که دلالت های روشنی بر اهمیت این موضوع دارد، آیه ۱۳ سوره حجرات است. خداوند متعال تصریح دارد که اساسا شما را گروه گروه و قبیله قبیله قرار دادیم تا همدیگر را بشناسید. بی اغراق صدها اثر بر این بار می شود که در محیط زندگی، انسان ها همدیگر را بشناسند یا در فضای #بدعت_گمنامی زیست کنند.
مثلا در حال حاضر بسیاری از افراد برای ازدواجشان با مشکلات جدی مواجهند، چرا که اساسا کسی دیگری را نمی شناسد! یا کثیری از جرائمی که در جامعه رخ می دهد، به دلیل از بین رفتن #خودکنترلی و مفهوم تمدنی #آبروست. امری که برآمده از شناخت و آشنایی گسترده است و بی معنا در محیط های کلان مدرن. در واقع ساختارهای ضد انسان غربی، ما را به سمت تنهایی، فردیت و ارتباطات واقعی حداقلی سوق داده است. در سالهای اخیرا هم تبدیل به چند عدد و رقم شده ایم (#کدملی) و تنها #نام_پدر برایمان باقی مانده، البته اگر هدف پنجم سند ۲٠۳٠ توسعه پایدار (#برابری_جنسیتی) اجازه دهد.
مهم این است که بدانیم سرنوشت محتوم #مدیریت_های_کلان_متمرکز همین است. مدیریتی که هرچه بیشتر انسانها را تنها، وابسته و ضعیف بار می آورد، تا توان کنترل بیشتری بر آنها داشته باشد. بدیهی است که نمود این ساختار طاغوتی کنترل گر در معرفی افراد، چیزی فراتر از کد ملی نخواهد بود. امری که پایه های ابتدایی اش را در زمانه منحوس پهلوی اول بنا نهادند( تاریخ مؤسسات تمدنی ایران، محبوبی اردکانی ج۲ص۱۵۷).
اما در عالم اسلام که به دنبال تجمع حداکثری، افزایش روابط و شناخت طرفینی گسترده است، برای معرفی افراد و هویت بخشی به آنها راه دیگری پیشنهاد می شود. در دنیای زیبای اسلام، #شجره_نامه نویسی معرف انسان هاست که علاوه بر این که سند #حلال_زادگی و طهارت نسل اندر نسل فرد است، القای هویت جمعی، پشتوانگی و دلگرمی هم دارد. حضرت آقا امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: خویشاوندان انسان، بزرگ ترین گروهى هستند که از او حمایت مى کنند و اضطراب و ناراحتى او را مى زدایند و در هنگام مصیبت ها نسبت به او پر عاطفه ترین مردم مى باشند(خطبه ۲۳ نهج البلاغه). علاوه بر این ها، شجره نامه به مثابه نقشه ای خانوادگی برای راهبرد تمدنی #صله_رحم نیز محسوب می شود.
ریشه این نوع از #ثبت_احوال هم به قرآن کریم باز می گردد. مثلا خداوند متعال برای معرفی مهم ترین خاندان مؤثر در درگیری های حق و باطل تاريخ( خاندان نبوت و امامت و خاندان بنی امیه) از مفهوم #شجره استفاده می کند: «شجرة طيبة و شجرة مباركة» و در مقابل «شجرة خبيثة و شجرة ملعونة».( آیات ۲۴ ابراهیم/ ۳۵ نور/ ۲۶ ابراهیم/۶٠ إسراء).
مبتنی بر همین مفهوم قرآنی، نبی مکرم اسلام نیز در معرفی خودشان می فرمایند: يَا عَلِيُّ: خَلَقَ اَللَّهُ اَلنَّاسَ مِنْ أَشْجَارٍ شَتَّى وَ خَلَقَنِي وَ أَنْتَ مِنْ #شَجَرَةٍ_وَاحِدَةٍ
(الأمالي للطوسی ج ۱ ص ۶۱۰).
البته باید در نظر داشت که احیای شجره نامه ها در ثبت اطلاعات، سومین مرحله کار است. ابتدا باید ساختار #محلات را احیا کنیم و در دومین قدم جایگاه #عریف را. فرد عریف واسطه بین حکومت و محله در جمع آوری اطلاعات است و حقوقش هم باید از بیت المال تامین شود.
@besalamen_amenin