eitaa logo
یادداشت های مهدی افراز
1هزار دنبال‌کننده
76 عکس
19 ویدیو
4 فایل
مهدی افراز دانش‌طلب درس‌خارج و دکتری سیاست‌گذاری فرهنگی شاگرد مکتب امام خمینی @mahdi_afraz
مشاهده در ایتا
دانلود
💡چرا جمهوری اسلامی آلترناتیو ندارد؟ ✍مهدی افراز 🔸آلترناتیو شخص نیست. ایده ای بنیادین برای تغییر است که مورد سرکوب واقع شده است. آلترناتیو راهکار آزموده نشده و میدان ندیده ای است که در عین برخورداری از سرمایه اجتماعی، می تواند تضمینی برای عبور از وضعیت موجود باشد. پس از گذشت ۴۶ سال، عدم بروز جایگزین به مهم ترین چالش برای معارضین جمهوری اسلامی مبدّل شده است. 🔹تضاد پارادایمی و ناسازگاری سیاسی جمهوری اسلامی با دو جریان رسمی امروز یعنی؛ سرمایه داری و مدرنیسم، می توانست مستعدترین زمینه برای ظهور فوری و بی دردسر گزینه های بدیل در نهاد علم و جامعه باشد. اما هرچه از ماه ها و سال های ابتدایی انقلاب گذشته، جستجو برای یافتن جانشین آن بیشتر به بن بست کشیده شده است. 🔸جمهوری اسلامی معدل فرهنگی - فکری، جامعه ایران است. همه دارایی ها و کاستی های ملت ایران، بروزش در پهنه مدیریتی کشور اعم از سیاست ها و مدیریت ها انعکاس دارد. جمهوری اسلامی در لحظه تأسیس خود، در میانه دو وضعیت انحصارگرایانه یعنی استبداد و استعمار بنیان گذاری شد و با دانش اندوزی از مقطع مشروطیت و ملی شدن نفت، بنای وجودی خود را در واگذاری حداکثری امور به اراده های عمومی و قدرت های داخلی قرار داد و هویت این نظام، با تسهیم و میدان دادن به همه ایده های کلانِ داخلی معنادار شد. 🔹بخش مهمی از روندهای زیگزاکی و چرخه های درجا زننده امروز محصولِ همین رویکرد ضد انحصارگرایانه جمهوری اسلامی است. شاید دیگران شاخص هایی را برای کارآمدی و افق هایی را برای موفقیت در نظر گرفته اند اما انقلاب، بزرگترین دستاورد خود را نگهداشتِ ایران در همین بستر می داند و دستیابی به آرمان های دیگر همچون عدالت، آزادی‌ و پیشرفت را بیرون از مسیر مردم سالاری نه دنبال می کند و نه اساساً ممکن می پندارد. 🔸آلترناتیو نداشتن به معنای مخالف یا معارض نداشتن نیست بلکه برآمده از فقدان ایده معارض است. مساله آتوریته یا رهبری شخصی نیست مساله جریان کلانی است که در عرض ایده جمهوری اسلامی حرف قابل توجهی برای امروز ایران داشته باشد. 🔹جمهوری اسلامی آلترناتیو ندارد چون همه اراده های ممکن برای تغییر ایران، در آن مشارکت داشته اند. جریانی می تواند در نقش بدیل ظاهر شود که در جامعه امروز موجود و در حاکمیت مفقود باشد، در شرایطی که هیچ جریان و ایده قابل اعتنایی بیرون از دایره حاکمیت باقی نمانده است. عمده کلنی های خلّاق از راست ترین تا چپ ترین و از اسلام گرا ترین تا غرب گراترین در عرصه های اداره پسا انقلاب، تجریه زیسته داشته و رویکردهای متضاد خود را هم به جامعه ارائه کرده و هم در موقعیت اجرا به کار بسته اند. چرخش های معنادار در نظام مسائل اجرایی کشور در یکسال گذشته نمونه عینی از همین رویکرد است. 🔸تحمل این وضعیت از کشورداری برای بسیاری ناگوار و به سان یک تراژدی در عقلانیت اداره محسوب می شود. در حالی که تعیّن این رویکرد در قانون اساسی، سیاست های کلی و رفتارهای عاقله نظام، نه از روی تشویش حکمرانی و نه از بابت بازی چینی سیاسی بلکه مساله به فهمی از مقوله قدرت بازمی گردد که قائل است حرکت پایدار و واقعی کشور بدون عزیمت و تشریک عمومی معنادار نیست. @afrazmahdi
وصیت نامه تصویری رفیق عزیز، مجاهد و باصفای دوران دانشجویی، "شهید ابراهیم بلوط" که در روزهای نخستین تجاوزِ زمینی رژیم به جنوب لبنان به شهادت رسیده بود، امروز منتشر شد. کل وصیتِ ابراهیم در کلام پر از طمأنینه اش، توصیه به تداوم و حفظ مکتب امام خمینی ره به عنوان تنها تضمین کننده عزت و کرامت انسان در دو دنیاست... @afrazmahdi
💡چرا تشییع سید حسن نصرالله در ایران برگزار نخواهد شد؟ مهدی افراز 🔸در جهان مقاومت، تشییع پیکر رهبران، یکی از ماندگارترین ابزار تولید قدرت است. برای جریانی که تکیه اش بر ایمان عمومی است، عهد جمعی حول یک پیکر که تجسمی از زیست آرمانی بوده، منحصربفردترین الگو برای ترسیم جهت حرکت در آینده و بروز دادن سرمایه های اجتماعی است. هیچ رفراندومی از این خلوص، تاکید و شفافیت برخوردار نیست. 🔹تشییع پیکر سید مقاومت در ایران انجام نخواهد شد. این رخداد به هر دلیل و اقتضایی که بوده، چه خوب که این سرنوشت غیرمنتظره رقم خورده است. لبنانی بودن وداع سید، دقیقا تثبیتی‌ برای مأموریت تاریخی اوست. سید تمام هویتش، توسعه فرهنگ انقلاب اسلامی در مختصاتی بود که سوژه و جریان ایرانی بدان دسترسی نداشت. 🔸ارتقای ایده مقاومت از جغرافیای ایرانی و بسط آن در جهان عرب و اهل سنت، شاید مهم ترین پروژه عمری سید بود که با دقت و ظرافت آن را به پیش برد. از این جهت مهیا نبودن شرایط برای تشییع پیکر جناب سید در ایران، که به نوعی می توانست به یک پایان بندی ایرانی برای هویت ایشان منجر شود، به طور کلی منتفی و با یک تمرکز کاملا لبنانی صورت خواهد پذیرفت و این تقدیر در ترسیم مناسبات آینده مقاومت دستاوردی متناسب با رسالت آگاهانه سید خواهد داشت. 🔹سید حسن برای ما صرفا دبیرکل حزب الله لبنان یا زبان ناطق مقاومت یا فرمانده میدانی پروژه هدم اسرائیل نبود. ایشان یک جاذبه انسانی و یک توجیه اخلاقی برای انقلابی بودن بود. سید قله ای بود که دلخوش کردن به حرکت در دامنه هایش می توانست انگیزه یک عمر مجاهدت باشد. همه مقلّدان خمینی بی شک یک نصرالله درون دارند که شدیدا محتاج آنند تا با مشارکت در یک بدرقه تاریخی حضور آن را در وجود خود تثبیت و در پیکره امت شعله ور کنند. 🔸امروز اما با تحمیل و تقدیر شرایط، این اتفاق در ایران صورت نخواهد گرفت و از قضا وضعیتی فراهم است تا این بار ما ایرانیان نه متن که حاشیه و نه میزبان که مهمان و نه مقصد که مسیر باشیم. حضور تبعی اما پررنگِ مردم ایران در مراسم بدرقه و خاکسپاری اسطوره های مقاومت در بیروت با همه دشواری هایش، ضمن تکمیل طرح مأموریتی جناب سید، می تواند محملی باشد تا در روزهایی که طراحی ها برای انسداد تعاملات میان جوامع مقاومت به حداکثری ترین سطح رسیده، درهم کوبنده این اراده ها نیز باشد. @afrazmahdi
20.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ورودی بازوریه (روستای پدری سید حسن نصرالله) با میوه فروشی مواجه شدم که پدر شهید بود و درجا تا فهمید ایرانی هستم دفتر شعر را درآورد و ابیاتی را از عمق جان در رثای سید مقاومت خواند. ابو علی اسکندر پدر شهید دکتر علی حسین شمس الدین از فرماندهان حزب الله بود. @afrazmahdi
20.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علیرضا اهل روستای جُوَیّا، در مورد ذهنیت مردم جنوب پس از حوادث ماه های اخیر و شهادت سید حسن نصرالله می گوید. او ابتلاهای سخت را مسیر صحت سنجی از لبیک های زبانی می‌داند... @afrazmahdi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابوعلی از اهالی روستای دیرسریان، سه پسرش را در چند ماه اخیر تقدیم مقاومت کرده است، زمانی که به او گفتیم آمدیم تا امشب از شما درس مقاومت بگیریم، گفت: " این ما هستیم که به واسطه روح الله خمینی زنده شده ایم، هر زمان دست یک ایرانی در دستانم قرار می گیرد، وجودم آرام میشود" @afrazmahdi
محل برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری سیدهاشم صفی الدین در محل ولادتش یعنی روستای دیرقانون در حال آماده سازی است. با این روشن بینی رهبران حزب الله، از این پس مقاومت لبنان سه پایگاه هویتی برجسته در سرتاسر لبنان خواهد داشت. در شمال؛ مزار سید عباس موسوی در منطقه بقاع در جنوب؛ مزار سیدهاشم صفی الدین در روستای دیرقانون در پایتخت؛ بارگاه سید حسن نصرالله در مرکز بیروت @afrazmahdi
23.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حسام اهل ضاحیه در کنار مقتل سید مقاومت خطاب به ایرانی هایی که امکان حضور در مراسم تشییع را پیدا نکردند می گوید؛ " ما روز یکشنبه سید حسن نصرالله را تشییع می کنیم و ما می دانیم دوستان ما در ایران به خاطر موانع و مشکلاتی که در لبنان به وجود آمده کنار ما نیستند، اما بدانید شما کنار ما هستید و ما هم کنار شما هستیم. ما به نیابت شما در مراسم قدم برمی داریم ..." @afrazmahdi
15.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امشب در منطقه بنت جبیل مهمان خانواده شهید محمد یوسف سلام بودیم. مجاهدی که پس از گذشت ۳ ماه از شهادتش، سه روز است پیکرش بازگشته است. همسر شهید محمد می گوید: پدرم، همسرم و دایی ام شهید شده اند و من هم دوست دارم شهید شوم. فرزندم را هم به گونه ای تربیت می کنم که شهید شود در راه مقاومت. به سیدالقائد (آیت الله خامنه ای) سلام ما را برسانید و بگویید اگر سید حسن شهید شد نگران نباشید، ما همان راه را ادامه خواهیم داد. @afrazmahdi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جوانان لبنانی منطقه صرَفند، ۳۶ ساعت مانده به آغاز تشییع اسطوره مقاومت، در کیلومتر ۲۰ جاده صور - صیدا با پای پیاده در حال عزیمت به بیروت هستند. این جوانان با هیجان می گویند جمعیت های گسترده ای از مسیرهای مختلف شمالی و جنوبی با پای پیاده در حال حرکت به سمت بیروت هستند و این حرکت را به سنتی سالیانه برای بیعت با رهبران مقاومت مبدّل خواهند کرد. @afrazmahdi