eitaa logo
مسیر سعادت⁦🏝️⁩
1.3هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
3.6هزار ویدیو
52 فایل
🌹نابْ تَرینْ نُکاتِ زندگیِ شهدا و علما ❣فضایی صَمیمی و دُورْ از قیلُ و قالِ دُنیا❣ 🌷کشکول 💗حرف دل 👌 #کوتاه_کاربردی_جذاب_خاص 🍃بعد خواندن مطالب خودتان قضاوت کنید. 💌دوستانتان را به این بزم زیبا دعوت کنید. ارتباط با ادمین: @darabi_mohammdebrahim
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مسیر سعادت⁦🏝️⁩
#دعای_حضرت_مهدی عج👆👆👆 با ادامه شرح #دعای_حضرت_مهدی عج همراه ما باشید🌹
مسیر سعادت⁦🏝️⁩
#رزق_معنوی_جمعه_ها #دعای_حضرت_مهدی 1⃣ توجه و دعا یا بهتر بگویم آرزو و خواسته #امام_زمان عج، دربا
1⃣ عج که در این دعا به زیبایی هر چه تمام و در فرازهایی کوتاه، وظایف منتظران از اقشار و صنوف مختلف را بیان کرده و راه و رسم زندگی به سبک انتظار را نشان می دهد، در این فراز ، درخواست خود از خداوند برای زنان جامعه اسلامی (زنان لایق عصر ظهور) ، و دراصل ، وظیفه زنان را چنین می فرماید: 👌 وَ عَلَى النِّسَاءِ بِالْحَيَاءِ وَ الْعِفَّة 🙏 «و بر زنان ، شرم(حیا) و عفت عنایت كن»! ⬅️ قبل از شرح این فراز از دعا، ابتدا لازم است معنای دو واژه «حیا» و «عفت» را بدانیم .👇
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
2⃣ «حیاء» به معنای شرم داشتن و و آزَرم  و خجالت است که در مقابل آن «وقاحت» و «بی‌شرمی» قرار دارد. 👈 منظور از حیا، خودداری از انجام دادن کار‌های زشت، به سبب ترس از سرزنش شدن است.  در فرهنگ عالمان اخلاق، حیا نوعی انفعال و انقباض نفسانی است که موجب خودداری از انجام امور ناپسند در انسان می‌گردد و منشا آن، ترس از سرزنش دیگران است. ( چه انسان های دیگر و چه خداوند ) 👈 مطالعه درباره مفهوم «حیا» در آیات و روایات نشان می‌دهد که منشا پیدایش این حالت، درک حضور در محضر ناظری آگاه، محترم و گران‌مایه است.(خدا)  👈 که متأثر است ازعلم، مراقبت نفس (از مکروهات و شبهات)، تواضع و توجه به این‌که خدا همواره به یاد بندگان است. 👌و این مفهوم، قدر مشترک میان همه انواع حیا است.
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
3⃣ حیاء برحسب آن‌که در برابر چه کسی صورت پذیرد، به دو نوع کلی تقسیم شده است: 👈حیاء از خداوند 👈و حیاء از انسان‌ها. 😔 بیشتر ما اگر هم جایی حیا می کنیم، حیا از انسان هاست، و در خلوت، گناهانی مرتکب می شویم و از خدا، حیا نمی کنیم😔⚠️ 👌 راه کسب حیاء در این است که به هنگام دست زدن به‌ گناه یا کاری خطا و زشت، خدایی را در نظر آوریم که بزرگ‌تر از وی برایش متصور نیست و ناظر بر اوست❗️ 😰 آنگاه از شرم آن خدا، و آن خالق، از این کار دست بکشیم . 👌 در هر حال حیاء، انسان را (چه دین‌دار باشد چه غیردین‌دار) از پلیدی‌های آشکار بازمی‌دارد.
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
4⃣ و در تقسیم بندی دیگر، حیا دو نوع است: 👈 حیای ممدوح (شایسته و لازم) که ناشی از عقل است. 👈و حیای مذموم (ناشایست و غیرلازم) که ناشی از نادانی است و موجب ضعف و پشیمانی است. 👌 قلمرو حیا، امور زشت و ناپسند است !⚠️ و شرمساری در انجام نیکی‌ها هیچ‌گاه پسندیده نیست. ❌ مثل اینکه از خجالت، نماز نخواند !!📛 یا درجمع افراد بی حجاب، خود را شبیه آنان کند !!📛 یا از خجالت، دنبالِ یافتن پاسخ به احکام و پرسش های شرعی نرود !!📛 : پیامبر (ص) فرمود: «هیچ عمل خوبی را از روی ریا و خودنمایی انجام مده، و از سر حیا و شرم ، آن را رها نکن»!! 😔 متاسفانه این حد و مرز در بسیاری از موارد از سوی مردم رعایت نمی‌گردد. 😔 👌 منشا این امر، گاهی جهالت و نادانی است و گاهی در اثر بی‌مبالاتی است، بدین معنی که میداند ولی اهمیت نمی دهد😔⚠️ 👈 لذا آن خجالت و شرمساری که منشا آن حماقت، جهالت و ضعف نفس باشد، شرمساری منفی است ⛔️ 👈 این نوع شرم و حیا در اخلاق اسلامی، بشدت مورد نکوهش قرار گرفته و فضیلت اخلاقی به شمار نیامده ، بلکه مانع رشد و تعالی انسان و موجب عقب‌ماندگی او در زمینه‌های مختلف می‌گردد. ⚠️ 👌 در روایات از این نوع شرم، به حیای حماقت و جهل و حیای ضعف، یاد شده است.❗️
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
5⃣ گاهی حیاء بجای «خجالت» بکار می‌رود، درحالیکه خجالت ، حالتی است که بعداز انجام گناه یا خطایی پیش می آید و شرمگین شدن در برابر کاری است که انجام پذیرفته و از انجام آن، پشیمانی حاصل شده است !😓 👈 بنابراین، حتی اگر بخواهیم حیا را مترادف «خجالت» بدانیم، باید اینگونه بگوییم: 👌 حیاء، شرم کردن از انجام دادن کاری است که هنوز به وقوع نپیوسته ولی با تفکر عاقلانه و اندیشه در عقوبت آن، و اینکه در محضر چه کسی(خدا) انجام میشود، 🤔 و برای پیشگیری از خجالت بعداز ارتکاب گناه، حیاکرده و همین الان(قبل از انجامش) از ارتکاب آن منصرف شویم. ❌ 👌 لازمه این امر هم شناخت خداست، زیرا تا انسان، خدا را نشناسد او را بزرگ نخواهد شمرد و در نتیجه از او حیاء نخواهد کرد.⚠️😔
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
6⃣ برخی از روی جهل ، گمان می کنند که مسئله حیا و عفاف، صرفاً توصیه ای اخلاقی است و نمی دانند که حکم خداوند و دستور قرآنی است. 👈 هرچند کلمه حیاء در قرآن دقیقاً به همین شکل نیامده، اما مفهوم «شرم داشتن»، چهار مرتبه و با الفاظی از مصدر «استحیاء»، سه بار بکار رفته است: ⬅️ بصورت فعلِ منفیِ «لایَستَحیی» در آیه ۲۶ بقره و آیه ۵۳ احزاب، که در هر دو مورد به خدا نسبت داده شده است. ⬅️ و بصورت فعل مثبت «یَستَحیی» در آیه ۵۳ احزاب، که فاعل آن رسول اکرم (ص) است. ⬅️ این مفهوم، یک بار هم بصورت مصدر «استحیاء» در آیه ۲۵ قَصَص آمده و به دختر حضرت شُعَیب (ع) نسبت داده شده است. فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاءٍ....... ✅ ﭘﺲ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﻭ [ ﺯﻥ ] ﺩﺭ ﺣﺎلیﻛﻪ ﺑﺎ ﺣﺎﻟﺖ ﺷﺮم ﻭ ﺣﻴﺎ ﮔﺎم ﺑﺮﻣﻰ ﺩﺍﺷﺖ ، ﻧﺰﺩ ﺍﻭ ﺁﻣﺪ [ ﻭ ] ﮔﻔﺖ : ﭘﺪﺭم ﺗﻮ ﺭﺍ ﻣﻰ ﻃﻠﺒﺪ ﺗﺎ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺍﻳﻨﻜﻪ [ ﺩﺍم ﻫﺎﻱ ] ﻣﺎ ﺭﺍ ﺁﺏ ﺩﺍﺩﻱ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺑﺪﻫﺪ .... 👌 مفهوم حیا در آیات دیگری نیز آمده که با توجه به اهمیت آن، انشاالله و به شرط حیات، در آینده ، به توضیح آنها خواهم پرداخت. 🌹 🆔 @afzayeshetelaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مقام_معظم_رهبری : مردم، #امام_زمان(عج) را می بینند، اما نمی شناسند. مانند حضرت یوسف ع، که برادرانش او را می دیدند، روی فرش آن‌ها راه میرفت، ولی نمی شناختند !! 👌 انتظار یعنی... #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🆔 @afzayeshetelaat
مسیر سعادت⁦🏝️⁩
#تأملی_بر_زیارتنامه_حضرت_عباس 3⃣3⃣ زیارت نامه، شیوه نامه اجرایی برای زندگی است... 👌 الگویی است برا
4⃣3⃣ « اشهد انًک لم تَهِن و لم تَنکُل ...» گواهی می دهم که براستی تو سستی نکردی و سر نتافتی... کوتاهی نکردی و شانه خالی نکردی... 👌 عباس ، عباس شد به یُمن همین فراز !! 👈 سبک زندگی ابوالفضلی های عالم چنین بوده است...« تا باد؛ چنین بادا !!»🙏 ❌ به عباس بودنت اطمینان نکن! به ابوالفضل بودن تکیه کردن، از فضایل تو نیست !❌ 🔹 هزار فضیلت هم که داشته باشی، پسر امیرالمومنین هم که باشی، باز باید تمام تلاشت را صرف کنی !! 👌 باید همه وجودت آب شود، بسوزد ، و فانی شود تا شاید آبی به خیمه برسد...😔 ❗️ باید به آب و آتش بزنی عباس !! 👈 استعداد عباسی ات با «توان و جدیت» ات کامل خواهد شد ! 👌اینطور بهتر غبطه خور همه شهدا میشوی ! 👌 اصلاً همین «لم تَهِن و لم تَنکُل» و همین «غایة المجهود» بودن عباس است که مقدمه رسیدن به چنین مقام و شهودی میشود !! ادامه دارد 🆔 @afzayeshetelaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: ❓فلسفه‌ی وجودی شیطان که موجودی اغواگر و گمراه کننده است، چیست؟ و چرا خداوند او را خلق کرد؟ ✅ پاسخ : ⬅️ اوّلاً: خداوند شیطان را، شیطان خلق نکرد❌ او سال‌ها (شش هزار سال) هم‌نشین فرشتگان و اهل عبادت بود، ولی بعداً به خواست خود و بر اثر تکبر، راه طغیان و انحراف را در پیش گرفت و از رحمت خداوند دور شد. ⬅️ ثانیاً: وجود شیطان، برای انسان‌های با ایمان و آنها که می‌خواهند راه حق را بپیمایند، مضر نیست، بلکه وسیله‌ی پیشرفت و تکامل است؛ چرا که پیشرفت و ترقی و تکامل، همواره در میان تضادها صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر تا بد و شر وجود نداشته باشد، همه چیز خیر و خوب است ! درحالیکه تکامل، در مبارزه با شر ، و تلاش در خیرات، معنی می دهد. ⬅️ ثالثا نقش شیطان در این جهان، نقش دعوت کننده است؛ یعنی شیطان فقط انسان‌ها را به گمراهی و انحراف دعوت می‌کند.(سوره ابراهیم/۲۲) خداوند به او قدرت تصرف در نفوس و سلطه‌ی بر آنها نبخشیده است. 🆔 @afzayeshetelaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مسیر سعادت⁦🏝️⁩
#آیه_ها_و_آدم_ها 1⃣ «أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ
2⃣ در سوره ناس، کلمه خنّاس آمده است که خناس ، یکی از شیاطین بزرگ است که دور قلب میگردد تا یک راه نفوذ پیدا کند و وارد شود.⚠️ 👌 آن راه نفوذ، همان نقص هاست.⚠️❗️ من تا زمانی که نقص نداشته باشم، شیطان نمیتواند وارد شود.❌ 🔹 هرجایی که از وجود خود محافظت نکنیم و غفلت داشته باشیم، شیطان از همانجا وارد میشود.⚠️❗️ 👈 بیشتر امتحانات ما جاهایی است که : 👈 یا ادعا کردیم، 👈 یا قضاوت و سرزنش کردیم، 👈 یا از اتفاقاتی، چیزی می ترسیم، 👈 یا به چیز (چیزهایی) ، یا به فرد (افرادی) خیلی تعلق داریم !⚠️ مثلا: به کسی که همسر، همسایه یا .... بداخلاقی دارد، میگوییم : صبور باش ! ناراحت نباش ! مدارا کن ! (👌که البته توصیه درستی است) اما اگر امتحان ما در این امر باشد، برای اینکه به ما نشان بدهد که چقدر این حرف را خودمان میتوانیم انجام دهیم ، از ما امتحانش را میگیرد، ببینیم میتوانیم صبور باشیم و ناراحت نشویم و مدارا کنیم ؟!!😱 🙄 یا مثلاً میگوییم : أه أه !☹️ ببین فلانی چطوری بچه اش را تربیت کرده ها !!😠 👌و همین عدم درک وی، موجب امتحان خود ما میشود !!⚠️ ادامه دارد 🆔 @afzayeshetelaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆 راه های بصیرت و نجات از فتنه های آخرالزمان 👆 مختصر و مفید👌 🆔 @afzayeshetelaat
1⃣ امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: « شخص نیازمند، فرستادهٔ خداست؛ هرکس او را رد کند، خدا را رد کرده و هرکس به او چیزی ببخشد، به خدا بخشیده است» ( ، حکمت ۳۰۴) ✅ یکی از صفات مؤمن این است که: کریم المراجعه است. یعنی قبل از اینکه کسی از او طلب کند، حاجت او را برطرف می کند. 👈وقتی بداند کسی به چیزی نیازمند است قبل از اینکه او اعلام نیازمندی کند، نیاز او را برطرف می کند. 👌بعبارت دیگر شخص کریم نمی گذارد کسی برای عرض حاجتش، خجالت کشیده و نیازش را به زبان بیاورد. به محض اینکه متوجه نیازی در کسی بشود ( چه نیاز مادی باشد، چه نیاز به سفارش و ضمانت داشته باشد و....) در رفع آن نیاز اقدام می کند. ↩ از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله سؤال شد: چرا هرکس هر چه میخواهد، نه نمی گویی؟! چرا به هیچکس جواب رد نمی دهی؟! 👈فرمودند: من نیز محتاج خدا هستم. حیا می کنم که خودم محتاج باشم و محتاجی را از خود برانم! خدا مرا عادت داده که نعمتش را بر من جاری کند و من نیز آن نعمت را به مردم برسانم. میترسم ترک عادت کنم خداوند اصل نعمت را از من بگیرد! ⚠️ ↩ در فرازی از دعای مکارم الاخلاق می‌فرماید: خداوندا ! خیر را به دست من به مردم برسان و با منت گذاشتن بر مردم، اجر مرا باطل نکن! 👌کاری کنید در این عالم، دست خدا باشید. بوسیله دست خود، کارگزار خدا در زمین باشید. دست شما وسیله اصلاح امور مردم شود. 👈 ابن شهر آشوب در جلد اول مناقب، در سیره اخلاقی پیامبر ص نقل می کند که حضرت اگر احساس می کردند کسی کارشان دارد، حتی اگر مشغول نماز هم بودند، نمازشان را خلاصه میکردند و دنبال کار او را میگرفتند تا گره از کار او باز کنند. ادامه دارد 🆔 @afzayeshetelaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خطاب به جوانان: 🎤 جوان‌های عزیز ! اسناد را بگیرید بخوانید ! درس‌آموز است.» ۱۳۹۴/۸/۱۲ 👈 کتابِ "راهنمای دشمنیِ آمریکا" ❗️این دعوتِ تامّه، البته نافی وظیفه‌ی مسئولان نیست. ❌ 👈 سال ۱۳۹۵ رهبر انقلاب با پرسش از این که «چرا هیچ نشانی از مضامین برگزیده‌ی این کتاب‌ها[ی اسناد لانه] در مجموعه‌ی مدارس ما، دبیرستان‌های ما، دانشگاه‌های ما نیست؟ چرا؟» با لحنی اعتراضی از وزیر وقت آموزش و پرورش که در جلسه حاضر بود، مطالبه کردند که ❓«چرا این‌ها را داخل قرار نمی‌دهید؟ چرا نمی‌گذارید نسل جوان ما، نسل جدید ما بفهمد و بداند که آمریکا با این‌جا چه کرده است و چه توطئه‌هایی زیر سر داشته؟» ۱۳۹۵/۸/۱۲ ظاهراً از یک سال بعد، مسئولان آموزش و پرورش در صفحاتی از کتاب درسی آموزش دفاعی مطالبی از اسناد لانه‌ی جاسوسی را گنجانده‌اند و یا در دستور تدریس تاریخ مدارس توصیه‌هایی برای پرداختن به این اسناد به معلمان آورده‌اند، اما مشخص است که کافی نیست❌ 👌 ازطرفی، این فراخوان ، صرفاً متوجه یک نهاد یا وزارتخانه نیست و بخش‌های مختلف دستگاه‌ حاکمیتی و نیروهای مردمی باید برای آشنایی بلاواسطه‌ی مردم با محتوای آگاهی‌بخشِ اسناد ، آنچه را که در توان دارند، مصروف سازند. 👈 بلکه نویسنده و مخاطبان این یادداشت می‌توانند از خود شروع کنند و اول از خود بپرسند که تاکنون چقدر به مطالعه و آشنایی با اسناد اهتمام داشته‌اند ؟!🤔 🔍 سایر موارد، لطفاً مطالعه کنید 👇 http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=34815 ☝️http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=43871 🆔 @afzayeshetelaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#مناسبتی 🏴 پنجم ربیع الاول، سالروز وفات #حضرت_سکینه سلام الله علیها، دختر #امام_حسین علیه السلام تسلیت باد 🏴 🆔 @afzayeshetelaat