✒روضهی حوزه
تعصب علما و مراجع روی حوزه، ذاتا تعصبی درست است و باعث امیدواری اهل دین، اما آیا رواست به این بهانه، علیه هر نقد مشفقانهای به حوزه، آنهم توسط عناصر اندیشمند و دلسوز، تند شویم؟! فیالحال برای من سئوالاتی بهوجود آمده؛ آیا علما و مراجع، همین تعصب پسندیده روی حوزه را نسبت به معصومین هم دارند؟! چطور یک پلاکادر غلط، دست یک روحانی نامشهور را میبینند، ولی جملات شاذ روحانی مشهور علیه معصومین را نه؟! اگر طبق احکام دین، هزینهی نقد آیتالله مکارم از نقد امام زمان علیهالسلام بیشتر است، به ما هم توضیح بدهند آقایان! بسمالله الرحمن الرحیم! تمام حوزه و تمام فیضیه و تمام قم و نجف و مشهد، فدای یک تار موی مهدی فاطمه! بله که ما از علما و مراجع، گله داریم! فقط شخص حسن روحانی، در همین سالیان اخیر، مکرر به تحریف اسلام و تاریخ اسلام و امامان دین مبین پرداختند، لیکن صدای شایسته و بایستهای از حضرات نشنیدیم! پس «علمای اسلام! به داد اسلام برسید!» و البته به داد مردم! اگر علمای اسلام، عنداللزوم زبان بیان درد مردم شوند و خود علمدار مطالبه شوند، دیگر طلبههای احساساتی، شعار غلط سر دست نمیگیرند! آیا چون رئیسجمهور «روحانی» است، جمهور نباید خود را ناظر بر هزار و یک مشکلی که دارد، متکی به حمایت علما و مراجع ببیند؟! و اما شکی نیست که حوزه تا خرخره، بدهکار نظام جمهوری اسلامی و خمینی و خامنهای و خون مطهر شهداست! در همین ۲ دورهی روحانی(!) مکرر از جانب دشمنان و دشمندوستان، نظام مظلوم ما، مورد انواع و اقسام فشارها و تهدیدات قرار گرفت! و معالاسف، ما واکنش غیرتمندانهای از بعضی علما و مراجع ندیدیم! چطور پلاکادر یک طلبه را میبینند، اما کینه و خشم دشمنان و دشمندوستان علیه اصل و اساس نظام را نه؟! و مگر نه آن است که برای این نظام، خونها داده شده و خون دلها خورده شده؟! شاید عنوان شود بیسوادی چون حقیر، لیاقت نقد علما و مراجع را ندارد! سلمنا! پس چگونه در برابر مجوز نقد امام زمان عجلالله تعالی فرجهالشریف که تلویحا توسط حسن روحانی صادر شد، سکوت اختیار شد؟! آیا چون حضرت صاحبالزمان در عصر غیبت هستند، چون منی نقد ایشان را مجازم اما نقد علما و مراجع را نه؟! لذا نقد کار غلط فلان طلبه، جای خود و مدح استاد رحیمپور ازغدی هم جای خود! بله که حوزه باید تولید انبوه بصیرت کند، نه صرف عالم و مرجع! و فراموش نکردهایم حکم اعدام شیخفضلالله را، نه یک کتشلواری، که یک مثلا عالم و مرجع صادر کرد! آقایان! نه بالاتر از معصوماید و نه برتر از خمینی و خامنهای! والسلام!
✍حسین قدیانی
عقیل در گپ👇
🆔https://gap.im/aghiil
عقیل در ایتا👇
🆔https://eitaa.com/aghiil
❌محاجه با حوزه (البته با اجازه بزرگترها)❌
✍ نقادی رحیمپور درباره وضعیت نامطلوب و نامقبول حوزه علمیه و جامعه فقهی شیعی با مخالفتهای گوناگونی روبرو شد که بخش کم اهمیت آن ناظر به یکی دو تراکت احمقانه در حاشیه برنامه بود اما از نظر محتوایی، برخی مراجع و برخی روحانیون معروف به فضلاء مثل جواد فاضل لنکرانی و سبحانی و... مخالفتهای متفاوتی داشتند که شایسته تأمل و توجه بود.
✍ لُب کلام رحیمپور این بود که حوزههای فقهی در قم و نجف و... ناظر به مسائل واقعی و مبتلابه اجتماعی و سیاسی مثل حکومت و تمدن و... ورودی ندارند. حالا یا اساسا اعتقادی برای ورود به این مسائل ندارند یا دانایی لازم را برای مواجهه مجتهدانه با این مسائل ندارند. در مقابل، آقایان در مخالفت ادعا کردهاند که هم اعتقاد دارند و هم دانایی لازم را دارند و رحیمپور چون از حوزه بیاطلاع بوده است، متوجه نیست و نفهمیده یک حرفی زده است.
✍ به نظرم این ادعا قابل آزمون است و با طرح چند مسئله واقعی و مصداقی میتوان رحیمپور و امثال او را از جهالت خارج کرد:👇
✍ شیعه معروف است به عدلیه و جایگاه عدالت در متون دینی منحصر به فرد و اساسا نظم سیاسی شیعی، نظمی عدالت بنیاد است. حوزه و فقه هم که سابقه هزار ساله دارد. سئوال از آقایان علما و فضلا این است آیا با این اوصاف، انتظار داشتن نظریهای درباره عدالت خصوصا عدالت اجتماعی و توزیعی انتظار گزافی است؟ آیا در همه جامعه فقهی شیعی، یک کار تئوریک درباره عدالت به اندازه کار راولز در سنت لیبرالی وجود دارد؟ از لیبرالترین لیبرالها مثل هایک (لیبرتارینها) تا کامنتارینهایی مثل والزر و سندل تا انواع و اقسام گرایشها در چپها درباره عدالت، نظریه و نظریههایی را برساختهاند. درحالیکه نه به اندازه شیعه عمق عدالتخواهانه داشتهاند و نه متون درجه اولی مثل قرآن و نهجالبلاغه و... را در اختیار داشتهاند! انسان از خودش به عنوان شیعه علی که تجسم تئوریک و عملی عدالت است، شرمنده میشود که چرا ما حرف حسابی درباره عدالت نتوانستهایم بزنیم؟ اگر غیر از این است بفرمایید.
✍ تنبیهالامه و تنزیهالمله نائینی در ۱۳۲۷ قمری در پاسخ به پرسش زمانه یعنی مشروطه نوشته شده است. بعد از ۱۱۰ سال، کاری در حد و اندازه کار نائینی در فقه سیاسی ما با اینکه چهل سال از تأسیس نظم سیاسی نوبنیاد ج.ا.ا گذشته است، انجام شده است؟ از این بالاتر این که کار همین کار نائینی چنان مهجور واقع شده است که جناب صادق زیباکلام در کتاب سنت و مدرنیته ادعا میکند که این کتاب که از اول به فارسی نوشته شده است، به زبان عربی است(!!!) و آنچنان کسی متعرض این مسئله نشده است که خطای زیباکلام حتی در تجدیدچاپهای بعدی کتاب تکرار میشود.
✍ جناب آقای جوادی آملی که در فقه و فلسفه و عرفان و تفسیر، سرآمد حوزویان است، کتابی دارد به نام منزلت عقل در هندسه معرفت دینی که بعید است بتواند نظر یک دانش آموخته متوسط فلسفه علم را جلب کند! کافی است به خود کتاب و نقد کسانی که اتفاقا در همین سنت فکری هستند، مراجعه شود تا عیار این کتاب از نظر فکری و علمی روشن گردد.
✍ اگر در ایران، سروش سروش شد، اگر ملکیان ملکیان شد، اگر جواد طباطبایی جواد طباطبایی شد و... بیش از آنکه از توانایی فکری و قدرت نظرورزی آنها ناشی باشد، از ناتوانی و بیسوادی و بیمایگی طرف مقابل بود وگرنه این آقایان به قول فوتبالیها در دسته محلات علوم انسانی دنیا نیز نمیتوانند توپ بزنند و نزدهاند.
✍ سطح درگیریها با افکار مخالف از هگلی که تقی ارانی نمایندگی میکرد و راه طی شده بازرگان و راه انبیاء راه بشر حنیفنژاد و قبض و بسط شریعت و.. به خود هگل و کانت و هایدگر و ویتگنشتاین و هوسرل و کوهن و دورکیم و وبر و مارکس و دریدا و فوکو و لاک و هابز و... رسیده است اما صحنه از شما آقایان آنچنان خالی است که رائفیپورها جور کار را میکشند.
✍ آیا حوزه و فقه میتواند در برابر این وضعیت اقتصادی کشور بعد از چهل سال از انقلاب، شانه از بار مسئولیت خالی کند؟ اگر مسئولین کشور بخواهند بر اساس مُر اسلام، اقتصاد کشور را اداره کنند، حوزه علمیه نظریهای پرورده و نهادسازیهای لازم را برای پیشنهاد دارد یا جز تکرار حرام بودن ربوی بودن اقتصاد و ربا جنگ با خداست، حرف دیگری ندارد؟
✍ دستگاه قضایی نزدیکترین عرصه حکومتی و در عین حال حداقلیترین بخش به حوزه فقه است. در این چهار دهه نیز کسانی سکاندار اداره آن شدهاند که ویژگی مهم آنها اجتهاد فقهی مصطلح در حوزهها بوده است. خوب به قوه قضائیه نگاه کنید. چقدر قابل دفاع است؟
✍ بدانید و بدانیم که گفتن و نگفتن رحیمپور تأثیری در واقعیت ندارد و واقعیتها و چالشها در حوزه فکر و عمل، از آنچه رحیمپور گفت، رادیکالتر است. اگر با سخنانی در این حد طاقت از دست بدهید، در مواجهه با آن واقعیت رادیکالتر، چه خواهید کرد؟!
به قلم دکتر پرویز امینی
@aghiil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴حوزه سکولار
رحیم پور ازغدی در فیضیه چه گفته است؟
🎥عقیل
@aghiil
💰کمک مالی اروپا به صنعت زدایی از ایران
🔹امروز خبری منتشر شد که اتحادیه اروپا ۱۸ میلیون یورو به ایران کمک میکند، اما بیشتر رسانههای طیف لیبرال به جای اطلاعرسانی درباره جزئیات این کمک مالی، اصل آن را برجسته و آن را نشاندهنده عزم عملی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام و برای "جبران تاثیرات تحریمهای مجدد آمریکا" خواندند.
اما واقعیت این کمک مالی چیست؟
1⃣ اولین نکته درباره این بسته آن است که رقم آن به هیچ وجه قابل توجه نیست. اخیرا صادرات یک روز ما فقط به کشور عراق به رکورد ۵۵ میلیون دلار رسید. با این اوصاف چرا باید رقم ناچیز ۱۸ میلیون یورو این اندازه برجسته شود؟
2⃣ پاسخ در جزئیات این بسته است. برخلاف ادعای لیبرالهای ایرانی که این بسته را نمایش عزم اتحادیه اروپا برای حفظ برجام میخوانند، آنهم در شرایطی که روزانه اخبار قطع رابطه تجاری شرکتهای مختلف اروپایی با ایران منتشر میشود، این ۱۸ میلیون یورو برای کمک به صنعتزدایی از ایران است. چگونه؟
اگر خاطرتان باشد، در بررسی معاهده پاریس گفتیم که ایران متعهد شده است انتشار گازهای گلخانهای را به صورت غیرمشروط ۴ درصد و مشروط به جذب کمکهای بین المللی ۱۲ درصد کاهش دهد. این بسته کمک ۱۸ میلیون یورویی دقیقا برای این است که شرط جذب کمکهای بینالمللی را محقق جلوه داده و ایران را وادار کند به تعهد کاهش ۱۲ درصدی عمل نماید. سایت یورونیوز ارگان رسمی اتحادیه اروپا درباره این بسته مینویسد که از بسته ۸ میلیون یورو مربوط به "حمایت فنی از چالشهای محیط زیستی" است!
🔹همانطوریکه در هفتههای گذشته با ارائه اسناد متقن نشان دادهایم، نه تنها استفاده از سوختهای فسیلی، بلکه فرآیندهای صنعتی نظیر "تولید" سیمان، آهک، فولاد، اتیلن، آهن و بسیاری از مواد اساسی دیگر مشمول انتشار گازهای گلخانهای شناخته شدهاند و دولت آقای روحانی تعهد داده است که انتشار گازهای گلخانهای را ۴ تا ۱۲ درصد کاهش دهد. در صنعت برق این تعهد موجب عدم توسعه نیروگاههای حرارتی متناسب با نیاز کشور شده، اما درباره وضعیت صنایع دیگر، اطلاع دقیقی در دست نیست.
دولت آقای روحانی برخلاف قانون اساسی، بدون اینکه موافقتنامه پاریس فرآیند حقوقی خود را در مجلس و شورای نگهبان طی کند، آبان ۹۴ اجرای تعهدات ایران در این موافقتنامه را به دستگاهها ابلاغ کرده و سه سال است در حال اجرای این تعهدات است.
✍سید یاسر جبراییلی
عقیل در گپ👇
🆔https://gap.im/aghiil
عقیل در ایتا👇
🆔https://eitaa.com/aghiil
♻️ ساده سازی مفهوم "سکولاریسم"
بخشی از برخوردهای پرخاشگرانه با طرح مسئلۂ «حوزه، مرکز سکولاریسم» ناشی از برداشت عامیانه و سطحی از مقولۂ سکولاریسم است. سالهاست که در نشستوبرخاستهای شبهعلمیِ متدینین و انقلابیها، با سادهسازیِ مفهوم «سکولاریسم» صرفاً معنای برآمده از ادبیات مسیحی آن را (جدایی دین از سیاست) تکرار میکنند و جز این معنا، در ذهن عموم، چیزی رسوب نکرده است.
هم از این روست که وقتی گفته میشود حوزه هم میتواند سکولار باشد، برنمیتابند و بر آن حمله میبرند.
در تصور عامیانه، «حوزۂ سکولار» در برابرِ «حوزۂ سیاسی» قرار دارد و روشن است که حوزههای ایران، غیرسیاسی نیستند و از ابتدا تا انتهای سال، کنشهای سیاسی از خود نشان میدهند! نشانهها و نمادهای سیاسی، در حوزهها موج میزند. موضعگیریهای آشکار سیاسی از سوی بزرگان حوزه مشاهده میشود و...
بله؛ به این معنا، حوزه، سکولار نیست. اما مسئله این است که این تلقی از مفهوم سکولار، به همان اندازه سطحی و نابسنده است که آن معنا از حوزۂ سیاسی و سیاست. حسن رحیمپور، با طرح مجدد مسالۀ حوزۀ سکولار، به توسعۀ فهم ما از مفهوم سکولاریسم کمک کرده است.
✍ روح الله رشیدی
عقیل در گپ👇
🆔https://gap.im/aghiil
عقیل در ایتا👇
🆔https://eitaa.com/aghiil
فايده حوزه چيست؟
#حوزه_سکولار
🔸آیت الله سید رضی شیرازی: حدود سی سال پيش به مناسبت فوت مرحوم (آیت الله) آقا ميرزا عبدالهادی شيرازی، به عتبات مشرف شدم. خدمت آيتالله خويی رسيدم. در اين باره با ايشان، صحبت مفصّلی كردم.
🔸از جمله: از ايشان سوال كردم:
🔸فايده حوزه چيست؟
🔸ايشان با تعجب پرسيد: «اين چه سوالی است؟»
🔸اشاره كرد به آقا سيد علاءالدين بحرالعلوم، كه در آن جلسه حضور داشت و گفت:
🔸«فايدهاش، تربيت دهها نفر مانند ايشان و نوشتن كتابها وتقريرها و ...»
🔸گفتم: پاسخ سوال من داده نشده. با اين همه كه فرموديد، ما چند نفر داريم كه بتواند اسلام را در دنيا، به صورت منطقی و درست تبليغ كند؟
🔸فرمود: «زياد هستند.»
🔸گفتم: «ممكن است نام ببريد؟»
🔸فرمود: «آقا سيد محمدباقر صدر، شيخ محمدرضا مظفر.»
🔸ايشان، ديگر اسم كسی را نبردند.
🔸گفتم: آيا اين افراد را برنامه حوزه تربيت كرده است، يا خودشان انگيزه داشتهاند؟
🔸فرمود: «خودشان برنامه داشتهاند.»
🔸گفتم: كار خوبی كردهاند؟
🔸فرمود: «بله.»
🔸گفتم: پس چرا شما آن را تعقيب نمیكنيد؟
🔸فرمود: «نمیشود.»
🔸گفتم: شما آقای (علامه)طباطبائی را میشناسيد؟
🔸فرمود: «بله، از رفقاست.»
🔸گفتم: ايشان در قم همين روش را دارند. ايشان افرادی را كه پاسخگوی نياز زمان باشند، تربيت میكند، به جای متخصص شدن در فقه و اصول.
🔸گفت: «ايشان تک است و خود را تضحيه(قربانی) كرده است.»
🔸گفتم: پس ما از نجف مأيوس باشيم؟
🔸فرمود: «نه، من به سهم خود، حاضرم هرچه را شما بگوييد، انجام دهم؛ ولی، مانعی وجود دارد و آن، #مقدّسين هستند.
🔸يک وقتی ما خواستيم يكی از همين افرادی را كه اهل تحقيق و نوشتن مقاله درباره مسائل روز بود، [منظور ايشان آقای محمدتقی جعفری بود] كمک كنيم و مورد تشويق قرار بدهيم، مورد اعتراض برخی از اين مقدّسين واقع شديم، به طوری كه گفتند: سهم امام را در ترويج غير فقه و اصول به كار میبَرد!»/سیره علما
عقیل در گپ👇
🆔https://gap.im/aghiil
عقیل در ایتا👇
🆔https://eitaa.com/aghiil
#حیات_اجتماعی_امروز_و
#حیثیت_علمای_تراز_اول_تشیع
✍دکترعبدالله گنجی
خوشبختانه بهانه سیاسی «پلاکارد» در تجمع فیضیه به سرعت نقش تقلیلگرایانه خود را از دست داد و سخنان جناب رحیمپور ازغدی مسئله اصلی آن تجمع شد. این شیفت از منازعه سطحی- سیاسی به منازعه تئوریک و کشاندن مجدد پای حوزه به عرصه کارآمدی نظام یا نسبت آن با اسلام سیاسی را باید به فال نیک گرفت و از این محفظه گفتمانی شکلگرفته برای مرور آنچه باید میبودیم، استفاده کرد. طیف بودن و پیوستار پرتنوع اجتهاد روحانیت شیعه درستی سلطه اصولیون در ۲۰۰ سال گذشته را به اثبات میرساند که تنوع نگرشها در روحانیت تشیع آنقدر موسّع است که از تجویز قمه تا تساهل در مقابل غیریت را در خود جای داده است. شاید برخی نگرشها را نپسندیم، اما اصل این تنوع را باید پاس داشت و آن را نقطه قوت تفکر شیعی دانست.
فراموش نکنیم که امام بیشترین، زیباترین، فصیحترین و بلیغترین مفاهیم را در توصیف علمای اسلامِ تشیع به کار بردهاند و حواسمان باشد که بیشترین خون دل و ناراحتی و تندترین ادبیات امام نیز در همینجا نهفته است. «روحانیت طرفدار اسلام ناب محمدی» طیف مطلوب و منظور حضرت امام در انقلاب اسلامی است که هم سیاست را میفهمند، هم دنیای مدرن را و هم قدرت خدمتگزاری را موهبت الهی در عصر غیبت میدانند. همانطور که امام میفرمایند: «آنان (روحانیت پیرو اسلام ناب) با زهد، تقوی و ریاضت درس خواندهاند و پس از کسب مقامات علمی و معنوی باز به همان شیوه زاهدانه زیستهاند»، نقطه مقابل را نیز مدنظر دارند که «مقدسنمای متحجر و بیشعور»، «خون دلی که پدر پیرتان از این قشر خورده است از هیچ قشری نخورده است» و یادمان باشد امام از جنگ، صدام و شاه خسته نشد که «خدا مرگ مرا برساند» نیز در مواجهه با حوزه گفته شد.
رحیمپور و امثال وی فرزند دانشگاه نیستند و به التقاط آلوده نشدهاند که خود خروجی حوزهاند. او و صدها هزار از مؤمنین به اسلام سیاسی امروز آرمان تمدن اسلامی را در حجرههای حوزه جستوجو میکنند. حوزه امروز طلبکار نیست که بدهکار انقلاب اسلامی است. کسانی که از ترس پهلوی اول، روزها به اطراف قم میرفتند و در تاریکی شب برمیگشتند، امروز به برکت امام و انقلاب اسلامی میداندار دین و سیاست شدهاند و این امر فقط به شیرینیها و تلخیهای روزمره ختم نمیشود که آزمون
ادامه در پست بعد...👇👇
عقیل در گپ👇
🆔https://gap.im/aghiil
عقیل در ایتا👇
🆔https://eitaa.com/aghiil
ادامه پست بالا..👆👆
سخت برای حاملان اسلام تشیع است. توقع اینکه هر کس لباس روحانیت به تن دارد، باید سرباز انقلاب و پرچمدار نرمافزار جمهوری اسلامی باشد مطلوب است، اما قابل تحقق نیست و این باید افتخار انقلابیون حوزه باشد که قرائت خود را به صورت قهرآمیز مسلط نکردهاند و دیگران نیز آزادند راه خود را بروند و حتی سر از انگلستان در بیاورند. اما آنچه امثال رحیمپور را مضطرب میکند، افق کارآمدی جمهوری اسلامی مبتنی بر اندیشه بومی و درونزای اسلام سیاسی است که عدم حصول به آن افق تمدنساز، به معنای عبارت معروف امام در صدر انقلاب اسلامی است که «شکست روحانیت، شکست اسلام است». این شکست باید ترجمه امروزی شود. این شکست سختافزاری و قهری نیست که میتواند شکست نرمافزاری روحانیت طرفدار اسلام ناب محمدی در حل مسائل اساسی حکومت و «جامعهشناسی سیاسی اسلامی» باشد. حوزه و طلاب انقلابی حتماً متوجه هستند که حضرت امام «حکومت مدرن» را پذیرفته است، یعنی حکومتی که نه حاکمان مالکند و نه مردم رعیت، مشارکت سیاسی مدرن، ابزارهای حیات مدرن اجتماعی. حقوق بین الملل، هنر به معنی عام آن، نشاط، آزادی، اخلاق محوری و از همه مهمتر مردمسالاری از مسائلی هستند که روحانیت تشیع اگر نتواند درباره آن قالبسازی کند یا نتواند برای قالبهای موجود مبنای شرعی بیابد، شکست روحانیت حتمی است. البته ناگفته نماند که ماهیت اسلام تشیع ذاتاً سیاسی است و آن روحانیای که عبا بر سر میکشد یا گوشهنشین میشود تا آلوده نشود، هم سیاسی است. اصولاً کسی که خمس میدهد و خمس توزیع میکند، نمیتواند سکولار باشد. اینکه یک مسلمان یک پنجم دارایی خود را برای گسترش مکتب هزینه میکند، در امر سیاسی مشارکت کرده است که امام سوگند میخورد: «والله اسلام همه چیزش سیاست است، نمازش، روزهاش، حجش، جهادش، خمسش و...». بنابراین، سکولارهای حوزه شاید با جمهوری اسلامی مرزبندی سیاسی داشته باشند، اما روحانیت تشیع ذاتاً نمیتوانند سکولار باشند. اعتقاد به عاشورا راه سکولاریسم را بسته است و اگر منازعهای هست کلامی و فقهی است. امروز محک بزرگی برای حوزه علمیه شروع شده است. سنگینی این آزمایش را باید حوزه با همه وجود و در انطباق با دنیای مدرن درک کند و جذابیتهای زیستمسلمانی و کارآمدی فقه در عرصه حکومت امروزی را باید به نمایش گذارد و از این فرصت ذیقیمتی که بعد از صدها سال فراهم شده اس ت، استفاده کند. تغییر سرنوشت به دست خود ماست، وعدههای الهی بدون تفکر و حرکت محقق نخواهد شد.
✍دکتر عبدالله گنجی
عقیل در گپ👇
🆔https://gap.im/aghiil
عقیل در ایتا👇
🆔https://eitaa.com/aghiil
1771010_-210975.mp3
23.97M
🔵صوت کامل سخنان روشنگرانه حسن رحیم پور ازغدی در فیضیه٬ ۲۵ مرداد ۹۷
🔵به دقت باید شنید و تا می توانید منتشر کنید..
#تاریخ_قضاوت_میکند
به نام خدا
پشت پرده یا روی پرده؟
✍احمد زیدآبادی
همین که قرار به سخنرانی یا مصاحبه یا حضور حسن روحانی در مجلس میشود؛ عدهای اینجا و آنجا نغمه ساز میکنند که او "ناگفتهها" را خواهد گفت و "پشت پردهها" را افشاء خواهد کرد! تعدادی هم به او نامه مینویسند و هشدار میدهند که مبادا سکوت یا احتیاط پیشه کند و پشت پردۀ مشکلات کشور را ناگفته بگذارد چرا که در غیر این صورت، مردم از او رویگردان میشوند.
🔹روحانی اما در این موارد، همیشه همان سخنانی را تکرار میکند که بارها در مراسم رسمی و نشستهای عادی مطرح کرده است.
این ماجرا برای رؤسای جمهور قبلی هم تکرار شده است. سید محمد خاتمی پس از اصرار اطرافیانش برای بیان "رازهای مگو" سرانجام اعلام کرد که هر 9 روز یک بار برای دولتش بحران درست کردهاند. گویا به زعم خود رازی را بر ملا کرد که جامعه از آن بی خبر مانده بود!. محمود احمدی نژاد هم با همۀ غوغایی که با "بگم بگم" های خود به راه انداخت؛ تمام هنرش پخش فیلمی در مجلس بود که سعید مرتضوی از یکی از برادران لاریجانی برایش تهیه و تدارک دیده بود!
🔹با این حساب، آیا واقعاً راز هولناک و ماجرای محیرالعقولی پشت پرده وجود دارد که رؤسای قوه مجریه گهگاه به افشای آن فراخوانده میشوند؟ و اگر وجود دارد؛ آیا کسی جز رئیس جمهور از آن آگاه نیست؟ و اگر چنین است؛ رئیس جمهور حتماً باید آن را در سخنرانی و مصاحبۀ خود افشا کند و راه دیگری برای افشاگری قابل تصور نیست؟
🔹به نظر من دامن زدن به این ماجرای "پشت پرده" چیزی جز نوعی سرگرمی و تفنن نیست. اصلاً ما را چه کار به پشت پرده؟ چرا همین روی پرده را نمیچسبیم؟ به قول سعدی شیرازی: رنگ رخسار خبر میدهد از سِّر ضمیر! نمایندگانی که در حین نطق رئیس جمهور توان لحظهای ساکت نشستن و تحمل شنیدن را ندارند و دائم با موبایل یا با یکدیگر حرف میزنند؛ روی چه حساب و کتابی باید قادر به حل معضلات این کشور باشند؟ این ناتوانی از سر و رویشان میبارد؛ چه نیازی است آن را به پشت پرده نسبت دهیم.
رئیس جمهوری که موانع و معضلات رسمی و علنی کارآمدی دولت خود را نادیده میگیرد و تصویری "دل خوشکنک" از اوضاع ترسیم میکند؛ خود مانع تحرک خود است؛ بنابراین، اصلاً نوبت به پشت پرده نمیرسد که بخواهیم آن را عامل ناکارآمدی آن تلقی کنیم!
عقیل در گپ👇
🆔https://gap.im/aghiil
عقیل در ایتا👇
🆔https://eitaa.com/aghiil
[ عقیل ]
به نام خدا پشت پرده یا روی پرده؟ ✍احمد زیدآبادی همین که قرار به سخنرانی یا مصاحبه یا حضور حسن روح
پ ن:
✍یونس اروجی
همه این ها بدان معنی است که تا زمانی که مردم در انتخابات ریاست جمهوری درگیر دیوار کشیدن خیابان ها هستند و سرنوشت ۴ سال مملکت را به یک هفته ی پر هیجان و پر از احساسات گره می زنند و در انتخابات مجلس با وعده ساخت کارخانه و کشیدن چهار خطه رای می دهند سرنوشتی بهتر از دلار ۱۱۰۰۰ تومانی و پراید ۴۰ملیون تومانی و قاچاق افسار گسیخته و فساد سیستمی و تحویل بی حساب ارز دولتی به نورچشمی ها و سونامی بیکاری و کارخانجات ورشکسته و تورم چند ده درصد و زحمت فراوان از پرونده های اقتصادی برای قوه قضاییه متصور نیست.
تازه ابعاد فرهنگی و اجتماعی و سیاست خارجی و داخلی قضیه هم بماند.
🔴در این چند روزه بعد از استیضاح وزیر کار و اقتصاد نوبت به سوال از رییس جمهور رسید و طرح استیضاح وزیر صنعت و آموزش و پرورش به هیات رییسه تقدیم شد و به علاوه صحبت از استیضاح وزیر راه و شخص رییس جمهور هم هست ضمن اینکه نمایندگان اذعان دارند که ما دستمان به نوبخت و نهاوندیان و سیف و نیلی نمی رسد .... عجبا یعنی در این یک سال چه اتفاقی افتاده که اینها یکهو اینقدر ناکارآمد و نالایق شده اند⁉️
🔴وضعیت کنونی اقتصادی کشور برای اهل فن که سیاست های اقتصادی دولت یازدهم را دنبال می کردند کاملا بدیهی بود و به کرات نسبت به آن هشدار داده بودند و قطعا نمایندگان نیز در جریان آن قرار داشتند و بارها نیز رهبری در مورد عدم توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی هشدار داده بودند.
مگر همه اینها در دولت یازدهم نبودند؟ مگر عملکردشان خیلی با الان متفاوت بود؟ مگر روحانی در جلسات مبارزه با قاچاق دولت یازدهم شرکت می کرد که الان نمی کند؟ مگر جلسات فرمایشی اقتصاد مقاومتی جهانگیری قبلا حاصلی داشت که الان ندارد؟ مگر اکثر این مجلسیان برای رای مجدد دولت بنفش تلاش نکردند؟ مگر همین مجلس مجددا به این وزیران رای اعتماد نداد؟ مگر همین وزیر راه فقط در استیضاح ها سه بار از همین مجلس رای اعتماد نگرفت؟
پس به یکباره چه شده است؟
یعنی باور کنیم که مجلس بیدار شده❗️ یا چی❓
۹۷/۰۶/۰۷
عقیل در گپ👇
🆔https://gap.im/aghiil
عقیل در ایتا👇
🆔https://eitaa.com/aghiil
به نام خدا
🔴در باب مذاکره
مذاکره اوّلاً در عرف سیاسی بهمعنای نشستن و حرف زدن و احوالپرسی کردن که نیست، مذاکره یعنی دادوستد، یعنی بنشینید دو طرفِ میز؛ شما یک چیزی بدهید، یک چیزی بگیرید؛ معنای مذاکرهی سیاسی این است. خب، آمریکاییها چون متّکی هستند به قدرت نظامی و قدرت پولی و قدرت رسانهای وقتیکه با یک طرفی میخواهند مذاکره کنند، اهداف اصلی خودشان را قبلاً برای خودشان مشخّص میکنند؛ حالا بعضی از آن اهداف را به زبان هم میآورند، بعضی را هم نمیگویند؛ در اثنای کار مرتّب دبّه میکنند، مرتّب اضافه میکنند، مرتّب چانه میزنند، امّا اهداف اصلی برای خودشان مشخّص است؛ این یک.
دوّم، از این اهداف اصلی یک قدم عقب نمینشینند. بله، اهداف فرعی و چیزهای بیخودیِ کمارزش را در حاشیه گاهی میآورند و از آنها صرفِنظر میکنند که بظاهر یک نوع عقبنشینی است، امّا از مقصود اصلی و اهداف اصلیشان مطلقاً عقبنشینی نمیکنند، امتیاز اصلاً نمیدهند.
سوّم، از طرفِ مقابلِ مذاکره امتیاز نقد میخواهند، از او وعده قبول نمیکنند؛ میگویند ما اطمینان نداریم، امتیاز نقد از او مطالبه میکنند؛ کمااینکه ما در برجام این را تجربه کردیم، در جاهای دیگر هم [تجربه شد]. الان هم که دارند با کرهی شمالی مذاکره میکنند همینجور است؛ امتیاز نقد میخواهند از آن طرف. اگر چنانچه طرف مقابل از دادن امتیاز نقد امتناع بکند، هوچیگری تبلیغاتی و رسانهای و هیاهو در سطح دنیا راه میاندازند که بله، اینها مذاکره نمیکنند، اینها به میز مذاکره باید برگردند، اینها چنین میکنند. یک هیاهوی عظیمی که معمولاً طرف مقابل کم میآورد در مقابل این هیاهو؛ معمولاً طرف مقابل منفعل میشود، دچار انفعال میشود؛ در مقابل این جنجال و هوچیگری و هیاهویی که اینها میکنند، معمولاً کم میآورند، منفعل میشوند.
و مرحلهی چهارم، خودش به جای اینکه در مقابل آنچه از او نقد میگیرد چیز نقدی به او بدهد، مثل هر معاملهای که شما پول میگیرید و جنس باید بدهید، جنس نمیدهد؛ نقد را میگیرد، در مقابلش وعده میدهد، امّا وعدههای قرصومحکم: مطمئن باشید، تردید نکنید، شک نکنید؛ با وعده دل طرف مقابل را خوش میکند و طرف مقابل [هم] میبیند دارد وعده میدهد با این قرصی و با این محکمی.
مرحلهی آخر؛ بعد که قضیّه تمام شد و کارش گذشت، زیر همین وعده هم میزند، این وعدهی قرصومحکم را هم مثل باد هوا فراموش میکند! روش مذاکرهی آمریکاییها این است.
حالا با این دولت، با این رژیم زورگوی متقلّب، باید نشست مذاکره کرد؟ چرا مذاکره کنیم؟
عقیل در گپ👇
🆔https://gap.im/aghiil
عقیل در ایتا👇
🆔https://eitaa.com/aghiil
🔴 یک پایان نامه و هزار خط بیراهه...
✍سعید درخشان
◀️حالا دکتری گرفتن حسین فریدون به کنار....
اسامی اساتید داور و راهنما و مشاوری مانند #قوام و #سریع_القلم و #ناصر_هادیان و....خود به تنهایی جای نوشتن ده ها پایان نامه دارد...
از انحراف در علوم انسانی بعد از انقلاب تا نهادینه کردن عنصرغربزدگی و بسط گفتمان توسعه ویرانگر وابستگی و انقلاب گریزی و مقابله با توسعه بومی درونزا و جلوگیری از تولید علم و بومی سازی علوم انسانی
و درنهایت هم طراحی و اجرای سیاست خارجی و گفتمان به اصطلاح اعتدال محور...
ارمغان چند دهه تلاش این جریان مافیایی دانشگاهی غربگرا امروز شده بحران تامین پوشک برای بچه ها در این مملکت....
عقیل در گپ👇
🆔https://gap.im/aghiil
عقیل در ایتا👇
🆔https://eitaa.com/aghiil
[ عقیل ]
🔴 یک پایان نامه و هزار خط بیراهه... ✍سعید درخشان ◀️حالا دکتری گرفتن حسین فریدون به کنار.... اسامی
🔵پیدا کردن ارتباط استاتید مشاور و راهنمای پایان نامه حسین فریدون با این عکس برای آن ها که خون دل خور انقلاب اند کار سختی نیست
👈منتظر تحلیل عقیل باشید
📷عقیل
@aghiil
✍سید یاسر جبراییلی
🔹رئیس جمهور آمریکا در دیدار با امیر کویت گفته است "ایران در آشوب کامل است و نگران بقای خود به عنوان یک کشور است".
اگر ایران در آشوب است، آمریکا که نیمی از خانوارهایش استطاعت پرداخت کرایه منزل و تهیه غذا را ندارند، باید تاکنون نابود شده باشد!
رئیس جمهور کشوری برای ما کری میخواند که فاصلهای تا نابودی ندارد.
وضع امروز ایران، حاصل مدیریت جریان بیکفایتی است که برای بهبود وضع اقتصادی چشم امیدش به توافق با آمریکا بود، آمریکایی که نیمی از مردمش در چنان وضعیتی هستند که سی ان ان توصیف کرده است.
ایران قطعا در این وضع نخواهد ماند، اما وضع آمریکا قطعا وخیمتر خواهد شد. آنچه امروز ایران گرفتار آن شده، یک عارضه قابل رفع است، اما گرفتاری اقتصاد آمریکا ناشی از ذات اقتصاد سرمایهداری و ادامهدار است.
عقیل در گپ👇
🆔https://gap.im/aghiil
عقیل در ایتا👇
🆔https://eitaa.com/aghiil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵یک حرکت ارزشمند از صدا و سیما
این شب ها برنامه زاویه شبکه ۴ را دنبال کنید
🎥عقیل
@aghiil
چرا رهبری اصرار دارند دولت بماند؟!
بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب در جلسه با خبرگان شبهه ای مطرح شده است که "چرا ایشان اصرار دارند دولت بماند؟ چرا حمایت می کنند و تاکید دارند که با همین دولت باید از مشکلات بیرون آمد؟"
محکمات سبک مدیریتی رهبری
اولین مساله اینست که رهبری انقلاب 2 اصل کلیدی را در هر برهه تاریخی و تحت هر شرایطی به عنوان محکمات اداره کشور مدنظر دارند. اول اصل مردم سالاری است تا حرمت رای مردم حفظ شود. دوم اینکه هیچ امری خارج از ساختارهای قانونی کشور اجرا نشود. چنانچه در همین جلسه نیز تاکید دارند، کار جهادی نیز درون همین دولت باید باشد و نهاد موازی در کنار دولت نیز نباید تشکیل شود.
2 پرسش مجدد
اما ممکن است سوال شود که امروز مردم از رای شان پشیمان شدند و یا اینکه رای مجلس به عدم کفایت رئیس جمهور نیز خارج از قانون نیست و اصلاح از طریق همین ساختار های موجود است.
پرسش اول یک اشکال برآوردی دارد. سوال اینست که از کجا متوجه شدیم که اکثریت مردم از رای شان پشیمان شدند؟ آیا ملاک متقنی وجود دارد؟ با این مکانیزم بعد از هر انتخاباتی یک نفر ممکن است مدعی شود که مردم از رای شان برگشتند. آیا باید تمکین کرد؟ بله مردم اعتراض دارند، اما بدین معناست که پشیمانند؟ با کدام حجت؟ کدام ارزیابی قابل اعتماد؟
و اما سوال دوم؛ بله مجلس حق قانونی دارد دولت را با طرح عدم کفایت کنار بگذارد. اما باید دید این تصمیم چه میزان در بهبود شرایط موثر است؟ ببینیم تدبیر رهبری چیست.
تصویر متفاوت رهبری از صف بندی دشمن
رهبرانقلاب در سخنان شان یک نکته بسیار کلیدی را گوشزد کردند و آن اینکه امروز درگیر دو جنگیم. یکی جنگ اقتصادی و دومی جنگ رسانه ای، که خیلی اوقات از آن غفلت داریم. سپس تعبیرشان اینست که جنگ رسانه ای زمینه ساز تاثیر جنگ اقتصادی است.
مهمترین اثر بی اعتنایی به این جنگ رسانه ای چیست؟
همین که بخش قابل توجهی از جامعه، کشور را در شرایط بحرانی می دانند و حال آنکه رهبری معتقدند بحران نیست.
جامعه تحلیلش را از رسانه ها و شبکه های اجتماعی می گیرد که صدق و کذب آن درآمیخته و بیان مشکلات با بزرگنمایی های پریشان ساز همراه است.
احساس بحران؛ اثر جنگ رسانه ای
اما رهبرانقلاب معتقدند، احساس بحران، ناشی از جنگ رسانه ایست نه جنگ اقتصادی.
پس همزمان باید با تدابیر اقتصادی برای جنگ رسانه ای نیز تمهید کرد و یا حداقل پازل عملیات دشمن را در این جنگ تکمیل نکرد.
ما در شرایط بحرانی قرار نداریم، اما آنچه بیش از هر چیز کشور را بحرانی تصویر می سازد، جنگ رسانه ای دشمن است که مشکلات اقتصادی را چندین برابر موثرتر کرده است .
اثر جنگ رسانه ای بر جنگ اقتصادی
امروز دشمن اصلی کشور ناامیدی و احساس بن بست است که این احساس را جنگ رسانه ای فراهم می سازد. جامعه ای که "احساس" نااطمینانی نسبت به آینده دارد، همواره نگران است و حتا به تصمیمات حاکمیت نیز بی اعتماد است.
به تعبیری بهترین دولت هم در شرایط بدبینی و بی اطمینانی و ناامیدی، نزد مردم بی اعتبارست و تصمیماتش در بالاترین سطح کارشناسی موثر نخواهد بود.
شرط اول در توفیق تصمیمات حاکمیت، اعتماد مردمست.
آنچه اعتمادسوزست، عدم پیش بینی آینده است که ناشی از ترس و ناامیدی است. چنین سرمایه اجتماعی متزلزلی، برای هر دولتی با هر سطحی از کارآمدی و کارشناسی توفیق نخواهد گذاشت.
ماجرای پیشنهاد احمدی نژاد
با این مقدمه، تغییر دولت، تکمیل این پازل روانی در جنگ رسانه ای است تا ترس از آینده و تشتت و هراس چندین برابر شود. برای همین بود وقتی آقای احمدی نژاد گفت که این دولت باید کنار رود، رهبری فرمودند: "این حرف عمل در چارچوب نقشه دشمن است"
کنار گذاشتن دولت به بهانه جنگ اقتصادی، بالاآوردن دستها در جنگ رسانه ایست و برنامه دشمن در بهم زدن آرامش روانی جامعه را محقق می سازد تا جنگ اقتصادی موثرتر افتد.
تدبیر رهبری
تدبیر رهبری برای عبور از مشکلات اقتصادی، همزمان شکست عملیات دشمن در جنگ رسانه ایست تا تصمیمات اصلاح گرایانه موثر افتاد. آرامش و سکینه اجتماعی ایجاد شود و مردم اعتماد کنند، خواهیم دید که با همین دولت نیز می توان در جنگ اقتصادی توفیق داشت.
منبع: فارس
عقیل در گپ👇
🆔https://gap.im/aghiil
عقیل در ایتا👇
🆔https://eitaa.com/aghiil
﷽🔴آیا رییس جمهور دکتر حسن روحانی #دوتابعیتی_است
🔹چرا مخالفان روحانی پوست خربزهها را نمیبینند؟ چرا اینقدر به دام تیم رسانهای روحانی میفتند؟ منهم اگر جای تیم جنگ روانی روحانی بودم میگذاشتم شایعه دوتابعیتی بودنش بالا بگیرد تا مخالفان کمهوشی که نفرت نابینایشان کرده به دام بیفتند. بعد براحتی یاوه بودن این شایعه را آشکار میکردم و رییس جمهور یکتابعیتی را مثل قهرمانی ملی پشت بولدوزر سوار میکردم تا از روی مخالفان رد شود.
🔸خلاصه آنکه در سیاست فقط مشتهای گره کرده و رگهای بادکرده گردن مهم نیست. بینش و تحلیل و محاسبه حرکت بعدی طرف مقابل هم مهم است. اگر تحلیل مطمئن از شرایط ندارید، حداقل در کنش سیاسی عجله نکنید. شاید دامی برایتان پهن کرده باشند.
🔹خلاصه تر بگویم. کشور و مردم در وضعیتی حساس قرار دارند. مردم در مضیقهاند و مطالبات اقتصادی مشخص دارند. و سیاستهای اقتصادی دولت این روزها باید هرچه دقیقتر زیر ذره بین باشد و مردم و روزنامهنگاران و مراجع و گروههای سیاسی باید همه تمرکزشان روی این مسایل حساس باشد. با ایجاد مسایل انحرافی به دولت برای ایجاد قائله ای دیگر و فرار از پاسخگویی اقتصادی کمک نکنید.
🔸هر پلاکارد بیخردانه «استخر فرح» شما، هر کج سلیقگی متحجرانه شما با یک «مائده هژبری» دیگر، هر اشتباه شما، یعنی خریدن یک هفته مهلت دیگر برای دولت و یک هفته فرار دیگر از پاسخگویی برای دولت و یعنی یک هفته سخت تر شدن وضع اقتصادی مردم و دشوارتر شدن زندگی میلیونها مستضعف ایرانی.
✍علی علیزاده
عقیل در گپ👇
🆔https://gap.im/aghiil
عقیل در ایتا👇
🆔https://eitaa.com/aghiil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 حکومت اسلامی لازمه ظهور
❗️با ملاک عقل بسنجید
🎥عقیل
@aghiil
🔴 عجب کلاهی سرمان رفت
خانهی امام در قم کجا،
مرقد اشرافی امام در تهران کجا⁉️
✍ نصرتالله محمودزاده (فعال اصلاح طلب)
امروز در قم بازدیدی داشتم از بیت امام خمینی. رسالهای را دیدم که در آنروزهای مبارزه ایشان با ظلم، همین مخالفین دیروز انقلاب و مدعی امروز، این رساله را با انبر جابجا میکردند که دستشان نجس نشود
وقتی حساسیت امام نسبت به تفکرات انحرافی در حوزه را دنبال میکردم، بخصوص انجمن حجتیه، گمان میکردم این جدال فقط در ایدئولوژی دنبال میشود. امروز که سادگی بیت امام در قم به دلم نشست، باز هم باورم شد او درست حرکت کرد و نفوذ برای تخریب امام در معماری هم رخ داده.
معماری در طول تاریخ نقش مهمی در انحراف اعتقادات دارد که نقطهی عطف آن قرون وسطی در غرب است و دو قرن طول کشید تا رنسانس رخ داد.
دوستان تولیت مرقد امام؛ شما که در ۱۵۰۰ متری مزار ساده شهدای وفادار به امام، این کاخ را بنا کردید، قبول کنید رکب خوردید که این مظهر اشرافی گری را بنا کردید. سند من اقامتگاه امام در جماران است.
۱- مظهر الگوی امام از ساده زیستی توسط کسانی از مسیرش خارج شد که امروز کاخهای تجملگرایی در دین را برای ترویج اسلام ناب امریکایی علم میکنند تا تشیع علوی را از درون خفه کنند.
آنها زیرکانه با اختصاص بخشی از آن درآمدهای گمشدهی نفت به ساخت این مرقد، شما را آلوده کردند که امروز در صف مردم نسبت به حیف و میلهای کلان قرار نگیرید و خاموش باشید.
حاج حسن آقا، تا دیر نشده فکری کنید که اگر این انحراف در انقلاب نهادینه شود، مهمترین هدف استکبار، یعنی سرکوب تفکر امام از درون، تحقق خواهد یافت.
۲- آنها که روزگاری از ریشه با امام اختلاف داشتند، امروز امام را با این گنبد و بارگاه با تفکر خودشان مصادره کردند تا بتوانند تجملات دینی را در دل این همه فقر مردم توسعه دهند.
مقایسه معماری جماران و بیت امام با معماری مرقد امام، یعنی مقابله با تفکر امام در سنگر امام. مذهب علیه مذهب. امام علیه امام...
به راستی، آیا دشمن خارجی نسبت به انحراف انقلاب موفقتر بود، یا مصادره کنندگان انقلاب؟
عقیل در گپ👇
🆔https://gap.im/aghiil
عقیل در ایتا👇
🆔https://eitaa.com/aghiil
به نام خدا
✍یونس اروجی
✅از این به بعد مراقب انتخاب هایمان باشیم
در سه هفته ی گذشته مجلس ایران در این شرایط سیاسی و اقتصادی کشور
🔴 با فوریت شفافیت آراء مجلس
مخالفت کرد
🔴با تشدید مبارزه با مفاسداقتصادی
مخالفت کرد
🔴با فوریت طرح تامین کالاهای اساسی مخالفت کرد
🔴باطرح ممنوعیت انتصاب دوتابعیتیها مخالفت کرد
ولی
🔵با تعطیلات تابستانی مجلس موافقت کرد.
قبل از این آقای مطهری گله کرده بودند که چرا رییس قوه قضاییه برای مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس را دور زدند و از رهبری حکم حکومتی گرفتند!؟
البته آنچه ما از آقای مطهری سراغ داریم تا دلشان نخواهد ابهاماتشان رفع نمی شود اما حداقل با وجود اقدامات مجلس در این سه هفته دلیل کار رییس قوه قضاییه برای بنده که کاملا روشن شد٬ همه موارد بالا را اضافه کنید به این که
🔴 مثلا قانون حمایت از تولید تا کنون نزدیک ۳۷ ماه است که در مجلس معطل مانده.
این را بگذاریم کنار خبرهای خوشی که این روزها از اقدامات ضربتی قوه قضاییه به گوش میرسد:
🔵دستگیری آقای مظلومین سلطان سکه در مرز کشور با فساد ۱۴۰۰۰ ملیارد تومانی
🔵جلوگیری از فساد ۷۰۰۰ ملیارد تومانی آقای مرعشی با رانت دولتی
🔵بازگشت بیش از ۳۴۰۰ ملیارد تومان به بیت المال توسط متهم اول پرونده اختلاس ۳۰۰۰ ملیارد تومانی
🔵 دستگیری و برخورد قاطع با اخلالگران بازار ارز از جمله احمد عراقچی معاون سابق ارزی بانک مرکزی
و باز هم باید تَکرار کنم که آن ها انتخاب های ما هستند و این ها ....
۹۷/۰۶/۱۸
عقیل در گپ👇
🆔https://gap.im/aghiil
عقیل در ایتا👇
🆔https://eitaa.com/aghiil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 در مورد جلسه ی فیضیه و حواشی آن
🎥عقیل
@aghiil