نوشتهها
صوت منتشر شده ار رعنا رحیم پور مجری بی بی سی هنگام حرف زدن با مادرش که از هدف و پشت پرده ایران اینتر
🎙 فایل صوتی لو رفته از خبرنگار BBC: ایران «تکّه پاره» و «تجزیه شده» هدف است، نه دموکراسی!
🔻شب گذشته یک فایل صوتی از صحبتهای «رعنا رحیمپور» خبرنگار بی بی سی منتشر شد که در آن وی به نحو بیپردهای از هدف تکه تکه و تجزیه شدن ایران خبر میدهد و تاکید میکند که هدف پشت پرده آشوب طلبیها نه دموکراسی، بلکه تجزیه است!
🔻او مشخصاً خبر میدهد که در رسانه سعودی ایران اینترنشنال ابلاغ شده که فقط با رهبران احزاب {تجزیه طلب} گفتوگو و به آنها تریبون داده شود!
🔻رعنا رحیمپور اصالت این فایل صوتی را در صفحه اینستاگرامش تایید کرده امّا علیرغم اشاره صریح به پشت پرده شوم آشوب طلبیها توسط اینترنشنال و دیگر پایگاههای آشوبطلب گفته که به خبرنگاران این رسانههای ضدایرانی احترام میگذارد!
🔻این فایل لو رفته یکی از صریحترین اذعانها از ناحیه خود خبرنگاران رسانههای ضد ایرانی درباره عقبه آشوبها و رسانههایی نظیر بیبیسی و اینترنشنال است.
ایرانستان نمیخواهیم
@FarhikhteganOnline2
🔵 اینترنشنال سازمان تروریستی معرفی شد و عوامل آن تحت تعقیب
وزیر اطلاعات مطرح کرد:
انگلیس هزینه اقداماتش برای ناامنسازی ایران را خواهد داد/ شبکه اینترنشنال از سوی ایران به عنوان سازمان تروریستی شناخته شده و عوامل و مرتبطین با آن تحت تعقیب خواهند بود
حجتالاسلام خطیب:
بیشک بزرگترین «عملیات تأثیر» روی کشوری در جهان برای بیثباتسازی و اغتشاش، از طریق عملیات ترکیبی، همانی بود که در حول اغتشاشات و در دوره پسا اغتشاشات از سوی آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی و سعودی صورت گرفت.
در حوادث اخیر، دست رژیم صهیونیستی در اجرا آشکارتر بود؛ در تبلیغات دست انگلیس و در هزینهکردن دست رژیم سعودی واضحتر بود؛ کل حمایت مالی نمایش منحط برلین در حوزه تبلیغات، فضاسازی، اجاره تجهیزات برای تصویربرداری و ارائه تسهیلات برای حضور خبرنگاران و غذاهای توزیع شده و... با هزینه سعودی صورت گرفت.
🔻ما هرگز مثل انگلیس، پشتیبان اقدامات تروریستی و ناامنسازی سایر کشورها نخواهیم بود ولی تعهدی برای ممانعت از بروز ناامنی در این کشورها هم نخواهیم داشت، لذا کشور انگلیس هزینه اقدامات خود را برای ناامن ساختن کشور بزرگ ایران خواهد پرداخت.
🔻شبکه اینترنشنال از سوی دستگاه امنیتی ایران بهعنوان سازمان تروریستی شناخته شده و عوامل آن تحت تعقیب وزارت اطلاعات قرار خواهند گرفت و منبعد، هر نوع ارتباط با این سازمان تروریستی بهعنوان ورود به حوزه تروریستی و تهدید امنیت ملی تلقی خواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تیم ملی واترپلو در دیدار با هند از خواندن سرود ملی امتناع کردند
نوشتهها
#جنگ_شناختی @zananegiii
این دست کنشهای تیمهای ملی رو در راستای جنگ شناختی ببینید👆
سماعون کذب و آکلون سحت
تحلیلی مبتنی بر آیات قرآن کریم پیرامون میل به دروغ شنیدن و انتشار و مصرف دروغها (بخش اول)
نویسنده: سیدمیثم میرتاجالدینی
«دروغگو دشمن خداست»؛ جملهای پرتکرار و کلیشهای در فرهنگ عمومی ما که البته وجدانهای سلیم و منابع دینی هم آن را به نوعی تایید میکنند. اما قصهی دروغ به همین اندازه ختم نمیشود چرا که دروغ به عنوان یک گناه اجتماعی، اطراف وسیعی دارد از جمله شنونده دروغ. ما تا به حال در مذمت دروغگویی بسیار حکایت و روایت شنیدهایم اما توجه چندانی به وضعیت دروغشنیدن نکردهایم. لذا اکنون باید پرسید منابع دینی ما درباره دروغ شنیدن چه گفتهاند؟ یادداشت پیشرو مبتنی بر عباراتی از قرآن کریم این موضوع را تحلیل کرده است.
خداوند متعال در آیه 41 و 42 سوره مائده با تعبیر «سَمَّاعُونَ لِلْكَذِب» بر وجود خصلتی در منافقان و یهودیان اشاره میکند که حاکی از نوعی مذمت این خصلت است. در توضیح این مذمت مرحوم علامه طباطبایی اینگونه مینویسد: سماع كذبند يعنى بسيار دروغ را مىشنوند و با علم به اينكه دروغ است آن را مىپذيرند چون اگر علم به دروغ بودن آن نداشته باشند صرف شنيدن دروغ صفت مذموم شمرده نمىشود. (ترجمه المیزان، ج5، ص556) با این توضیح، علامه طباطبایی در واقع معتقد است صرف دروغ شنیدن مذموم نیست چون انسان عاملیتی در رقم خوردن این گناه ندارد. اما دروغ شنیدنی که با علم به دروغ بودن و پذیرفتن همراه شود، مذموم و ناپسند است.
حال اگر بخواهیم فراتر از سخن مرحوم علامه طباطبایی، موضوع را از جنبه تربیتی و روانشناختی واکاوی کنیم نتایج مهمی را دربرخواهد داشت که برای وضعیت این روزها که رسانههای ریز و درشت از مخاطبان خود سمّاع کذب میسازند پیامهای درسآموزی دارد. برای نیل به این مقصود بایستی به این سوال پاسخ داد که آیا وجود خصلتها و ویژگیهایی در ما زمینهساز آن است که دیگران به ما دروغ بگویند و جز دروغ نگویند؟ آیا اینکه دیگران بساط دروغ خودشان را جلوی ما پهن میکنند نشانهای است بر اینکه در ما میل به دروغ شنیدن وجود دارد؟
برای فهم بهتر سوال و سپس یافتن پاسخ، بهتر آن است که مواردی را مطرح کنیم که در صورت وجود آن ویژگیها، دروغ گفتنها موجه شده و حتی دروغ شنیدن دوست داشتنی جلوه میکند. پس باید پرسید: ما اگر چگونه باشیم، دروغ زیاد میشنوم؟
1- سادهلوحی یکی از ویژگیهایی است که زمینه را برای دروغ شنیدن و سپس پذیرفتن و سواری دادن به دروغگویان فراهم میکند. لذا مومن کیاست دارد و با سادهلوحی اجازه سواستفاده به اهل باطل نمیدهد.
2- کینه توزی نسبت به دیگران چنان وضعیتی را ایجاد میکند که ما را از مدار حق خارج میسازد. در این وضعیت ما دنبال تخریب کسی هستیم که از او کینه داریم. درنتیجه اگر کسی علیه آن فرد مورد کینهی ما دروغی را منتشر کند، این دروغ برای ما شنیدنی و دوستداشتنی است.
3- عقده داشتن از کسی یا چیزی نیز مانند همان کینه و حقد عمل میکند. به طوری که ما برای عقدهگشایی به هرچیزی چنگ میزنیم ولو دروغ باشد. در این شرایط دروغهای دیگران اگر عقدههای ما را بگشاید و نفس ما را ارضا نماید، از آنها استقبال میکنیم. نقل است که اوایل انقلاب برخی شعاری دروغین را سر میدادند بدین مضمون که: «شاه زنازاده است، خمینی آزاده است». شهید بهشتی در برابر این شعار موضع سختی گرفت و گفت رضاخان ازدواج کرده بود و شاه زنازاده نبوده و سپس این شعار را حرام اعلام کرد با آنکه وی با رژیم پهلوی مبارزه کرده بود.
4- بیظرفیتی نسبت به پذیرش اشتباه باعث آن میشود که ما از شنیدن واقعیتها هراسناک باشیم. درنتیجه در صورتی که کاری را خراب کرده باشیم، دوست داریم آن خرابی دیده نشود و هرکس که با دروغهایش بتواند توجیهی بتراشد، دروغهایش را با جان و دل میپذیریم.
به این لیست میتوان دهها مورد دیگر نیز اضافه کرد اما هدف آن بود که بدانیم چگونه وجود خصلتها و ویژگیهایی در ما میتواند مجوزی به دیگران برای دروغ گفتن بدهد. اینگونه ما بر صندلی شنونده دروغ مینشینیم و در جرگه سماع للکذب قرار میگیریم که در عین آگاهی بر دروغ بودن چیزی آن را میپذیریم و قاعدتا این سنخ از دروغ شنیدن حاکی از وجود ویژگیهایی ناپسند در ماست و از این رو در رده سایر گناهان اجتماعی قرار گرفته و مذموم قلمداد میشود.
هدایت شده از مفشوی یک انسان چندمنظوره
سماعون کذب و آکلون سحت
تحلیلی مبتنی بر آیات قرآن کریم پیرامون میل به دروغ شنیدن و انتشار و مصرف دروغها (بخش دوم)
جالبتر آنکه خصلت «سَمَّاعُونَ لِلْكَذِب»، با عبارت مهم دیگری از قرآن تکمیل میشود: «أَكَّالُونَ لِلسُّحْت». مرحوم علامه طباطبایی با بهرهگیری از شأن نزول آیه میفرماید: بخشی از خاخامهای یهود برای تغییر یکی از احکام دین خود، رشوه گرفته بودند و حقیقتی از دین را تحریف کردند. بخشی از مردم هم که این تغییر به نفعشان بود، این دروغ و تحریف را با جان و دل پذیرفتند. گروه اول بابت آن پول با «أَكَّالُونَ لِلسُّحْت» معرفی شدند و گروه دوم بابت میل به شنیدن آن دروغ، «سَمَّاعُونَ لِلْكَذِب» قلمداد گشتند.
با همین تفسیر مرحوم علامه میشود شرایطی را متصور شد که در آن گروهی برای تحریف حقایق و تقلیب واقعیتها و تغییر ارزشها و دگرگونی هنجارها پول میگیرند که خوردن مال حرام و «اکل سحت» است و گروهی دیگر به سبب آنکه دروغها برای آنها نفع دارد، شنونده و پذیرنده آن دروغها هستند. شاید مصداقهای مهم این تعابیر، بوقچیها و رسانههایی باشند که برای دروغ گفتن پول میگیرند و افرادی هم به دلایل متعدد، آغوش خود را برای آن دروغها باز میکنند.
البته میشود باز این تفسیر فراتر رفت و گمانههایی را مطرح نمود. کتاب مفردات الفاظ قرآن، واژه «سحت» را اینگونه معنا میکند: «پوست یا پوستهای که کنده شود.» اگر «اکل» را با توجه به سیاق آیه معنا کنیم فراتر از خوردن متعارف میتواند به معنای تغذیه کردن و مصرف نمودن باشد که شامل هرنوع خوراک فکری و روحی میشود.
هرچیزی یک سطحی دارد و یک عمقی، یک پوستهای دارد و یک هستهای، یک پوستی دارد و یک مغزی. «أَكَّالُونَ لِلسُّحْت» یعنی مصرفکنندگان سطح، جوندگان پوستههای جدا شده و مزه کنندگان پوستهای برکنده. به یک معنا کسانی که شنیدن دروغها را دوست دارند و از آن منفعت میبرند، فریبخوردگانیاند که حتی به عمق و هسته و مغز باطل هم نمیرسند و صرفا بازنشر دهنده و مصرف کنندهی دروغهای دیگرانند. اینها در میدان بطالت و شیطنت هم عامل نیستند و صرفا از تفالههای دیگران تغذیه میکنند. چه خواری از این بالاتر که قرآن در ادامه همین بحث فرمود: لَهُمْ فِي الدُّنْيا خِزْي.. برای آنها در همین دنیا خواری است.
نکته مهم دیگر آنکه آیا چون به این افراد دروغ بسیار گفته شده به این وضعیت درآمدهاند؟ یعنی دروغ شنیدن و تغذیه کردن از استفراغهای اهل باطل علت است؟ یا این وضعیت خود معلول علتی دیگر است؟ چنانچه از فحوای کلام علامه طباطبایی و همچنین شأن نزول آیه برمیآید، پیروی از هوای نفس علتی است که میل به دروغ شنیدن و مصرف پوستههای برکنده از باطل را ایجاب میکند.
این روزها که شرایط ویژه کشور عرصه را برای تاخت و تاز بسیاری از رسانهها مهیا ساخته، بسیاری از ما شنونده دروغهای متعدد بودیم. اما نکته مهم آنکه برخی به دلیل وجود ویژگیهایی باطنی، مانند کینه و عقده از حکومت یا هیئت حاکمه مستقر، درعین آگاهی از دروغ بودن بسیاری از سناریوهای رسانهای، آن دروغها را دوست داشتند و میپذیرفتند. درنتیجه اگر در برابر پمپاژ دروغهای جبهه باطل ما به پمپاژ راستی و صداقت روی آوریم، بر جماعتی که هوای نفس خود را پیروی میکنند اثری نخواهد گذاشت.
#سید_میثم
@Masihane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زن، زندگی، آزادی
به روایت تصویر
▪️توضیح: شعارهای زیبایی که به ما القا کرده و نشان می دهند مثل این فیلم تا حقیقت فاصله زیادی دارد و فریبی بیش نیست. آمریکا به فکر آزادی ما نیست بلکه دنبال سلطه مجدد و نفت و غارت و چپاول سرمایه های ماست...
@zananegiii
▪️حتما ببینید/زن،زندگی،آگاهی...
هدایت شده از سعداء/حجت الاسلام راجی
🔰 سیاست دوگانه آمریکایی در قبال فمینیسم
#فمینیسم_ابزار_استعمار
🖋 گارگی باتاچاریا، استاد جامعه شناسی دانشگاه شرق لندن در کتاب خود با عنوان Dangerous Brown Men و با موضوع بهره کشی از #جنسیت و #فمینیسم در #جنگ، می نویسد:
♦️ پس از حادثه #یازده_سپتامبر که #آمریکا و همپیمانان او به #افغانستان و #عراق حمله نظامی کردند، مساله #حقوق_زنان، در کنار ادعای #جنگ_علیه_تروریسم از جمله بهانه های اصلی آنها به حساب می آمد.
🔺 این ادعاهای فمینیستی که در برخی واکنشهای سران ایالات متحده دیده میشد، برای عموم مردم آمریکا عجیب بود. چرا که دولت بوش، آشکارا و به شدت مخالف هرگونه گسترش حقوق زنان در داخل یا خارج از کشور بودند.
🔺 #دولت_بوش شامل عناصری بود که به هر شکلی با خواستههای فمینیستی به شدت مخالفت میکردند. در نتیجه لفاظیهای عمومی مبنی بر جنگ علیه تروریسم آن هم به بهانه نبردی برای حقوق زنان، مایه تعجب فعالان مدنی بود.
🔻 در حالی که ارتش آمریکا به فرماندهی بوش، در خاک افغانستان و عراق به دنبال حقوق زنان می گشت، دولت بوش:
🔸حتی از امضای کنوانسیون حذف همه اشکال تبعیض علیه زنان (CEDAW) خودداری کرده بود و به طور موثری مانع از اجرای آن میشد.
🔹 کمکهای آمریکا به برنامههای بهداشت جنسی و تنظیم خانواده را که اطلاعاتی در مورد سقط جنین ارائه میداد، قطع کرد.
🔸 در داخل ایالات متحده، دولت بوش دفتر زنان در #وزارت_کار را تعطیل کرد.
🔹 او دفتر زنان #کاخ_سفید را نیز تعطیل کرد.
🔸 و...
⭕️ مخاطبانی که از این مسائل آگاه بودند، ادعاهای فمینیستی دولت در جنگ علیه تروریسم را چیزی بیش از یک پوشش برای یک تلاش امپریالیستی اقتصادی برای حفاظت از دسترسی خود به منابع و اهرم ژئوپلیتیک نمیدانستند.
🔴 مفسران غربی جنگ در افغانستان و عراق را اشتباه دانستهاند. آنها میگویند که حاکمان ما وانمود کردند مداخله نظامی برای بهبود زندگی زنان این کشورهاست اما اکنون به طور گسترده گزارش شده است که زندگی زنان در افغانستان و عراق همچنان مملو از خطر و سرکوب است. بنابراین، جنگها برای زنان نبوده است.
♨️ برای مطالعه متن کامل به آدرس زیر در سایت سعداء مراجعه بفرمایید:
🌐 https://b2n.ir/j35021
💠 اندیشکده راهبردی #سعداء
🆔 @soada_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فتنهی اخیر دشمن ظاهری زنانه داشت. به گونهای که هم کنشگران کف میدان آن زن بودند و هم موضوع فتنه حول محور فوت یک زن شکل گرفت. حتی تداوم آشوبها و روشن نگه داشتن آتش فتنه با کشتهسازی از زنان و دختران و سوء استفاده از فوت دخترانی بود که به دلایل متفاوت فوت کرده بودند. تمام این گزارهها مبین و روشنکنندهی یک نکتهی بسیار مهم است یعنی «قدرت و عظمت زن»، ویژگی که دشمن با علم به آن در طی چندین دهه تلاش کرده با اندیشهسازی باطل، این قدرت را به نفع گفتمان خود مصادره کند. کاری که فرعون هم با بنیاسراییل انجام داد یعنی کشتن پسران و زنده نگهداشتن زنان که به تعبیر علامه این سیاست برای حیازدایی از زنان به کار گرفته میشد. چون به تعبیر قرآن ذیل ولایت باطل در ابتدا حرث (زن) به هلاکت میرسد و به دنبال نابودی زن، نسل از بین میرود و تباه میشود:«وَ إِذَا تَوَلَّىٰ سَعَىٰ فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَ يُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَۗ وَ اللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ».
حضرت آقا در خلال یکی از بیاناتشون با اشاره به این آیه، و با توجه دادن به حاکمان فاسد و طواغیت در طول تاریخ میفرمایند:«آیهی قرآن، از این حکومتهای فاسد، با این تعبیرات تکاندهنده یاد میکند؛ سعی کردند تا فساد را جهانگیر کنند». در واقع میتوان گفت که طاغوتها با ایجاد فساد در زن و بالتبع آن در نسل، جهان را به فساد میکشانند و این دقیقا نشاندهندهی قدرت و اثرگذاری زن است که غفلت از این ظرفیت خسارتهای جبرانناپذیر به بار آورده و میآورد، همانطور که رشد و بالندگی زن عالم را اصلاح کرده و میکند.
✍مریم اردویی
@zananegiii
هدایت شده از Aminikhaah_Media🇱🇧
8492236262.mp3
16.18M
🔈#خستگی_ناپذیری
#باز_نشر
❗️این مباحث در آبان ماه سال ۹۷ مطرح شده است
🔷 مناسب گوش دادن در این ایام فتنه
📣جلسه اول
* حسرت های روز قیامت
* ای کاش با پیامبر رفیق بودم !
* ربیّون چه کسانی هستند ؟
* پیامبر مربی چه کسانی می باشد ؟
* حسرت و ندامت سلاطین در لحظات آخر عمر
* ویژگی های یاران پیامبر
* سختی های دینداری در آخرالزمان
* تحمل سختی ها توسط زائرین اربعین به عشق ابا عبدالله الحسین علیه السلام
* حسرت بر مقام زائرین اهل بیت در قیامت
* هر که در این بزم مقرب تر است
جام بلا بیشترش می دهند
* قواعد محبت اهل بیت بر دوستانشان
* تفاوت ظرفیت افراد در تحمل بلایا
* یاران واقعی در سختی ها جا نمی زنند
* نزول مصیبت به قدر طاقت
* اجابت برای مضطرین
* توجه محض حضرت ابراهیم علیه السلام به خدا در هنگامه بلایا
* امداد الهی کی فرا می رسد؟
* تبسم دائمی پیامبر در دیدار حضرت فاطمه سلام الله علیها
* پیام عملی پیامبر در نوع رفتارشان با امام حسین علیه السلام
⏰ مدت زمان:۳۹:۴۲
📆 1397/08/15
📆 ۲۷صفر ۱۴۴۱ مشهد مقدس
#آخرالزمان
#پیامبر
#قیامت
#بلا
https://aminikhaah.ir/?p=129
🔔@Aminikhaah_Media
نوشتهها
🔈#خستگی_ناپذیری #باز_نشر ❗️این مباحث در آبان ماه سال ۹۷ مطرح شده است 🔷 مناسب گوش دادن در این ایا
حالتون با این صوت خوب میشه
هدایت شده از استاد عابدینی
نگاه اسلام به زن، سرمایه آخرالزمان.mp3
17.55M
🎙 #سخنرانی
🔶 نگاه اسلام به #زن؛ سرمایه عظیم #آخرالزمان
🔸 صوت کامل بیانات استاد عابدینی در همایش «نهضت پیشرفت زنان» سازمان تبلیغات اسلامی
📆 پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱
📍 سازمان تبلیغات اسلامی - همایش "نهضت پیشرفت زنان"
👈 متن کامل را از این لینک دریافت نمایید.
#زنان_و_آخرالزمان
#جهاد_تبیین
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مهم
بررسی پرونده دروغی جنجالی توسط دختری کویتی بنام نیره که زمینه جنگ اول خلیج فارس و حمله آمریکا به عراق را رقم زد؛ جنگی با ۱۵۰هزار کشته مستقیم و تلف شدن نیم میلیون کودک عراق متعاقب آن؛
دروغی که بازخوانی تاریخ آن در زمان بلند شدن سر و صدای نیرههای ایرانی، مهم بهنظر میرسد.
#پیشنهاد_دانلود
@zananegiii
علت گسترش عملهای زیبایی چیست؟
چرا آرایشهایی که نگاه جنسی به زن را تقویت میکند، روز به روز بیشتر میشود؟ چرا اینروزها شهر را جور دیگری میخواهند زیبا کنند؟ مبنا را در متن زیر بخوانید:
امروزه در دنیای شبه مدرنی که با آن روبرو هستیم کمتر سلبریتی وجود دارد که به عملهای زیبایی روی نیاورده باشد. عملهایی که نشان از تغییر جدی در معیارهای زیباییشناختی دارد و به علت گسترش فضای مجازی و دسترسی افراد به محتوای رسانه، عملکرد این افراد در این زمینه به نوعی الگو برای افراد جامعه تبدیل شده است. زیباییهایی که بیشتر بر برجستهسازی جذابیتهای جنسی تمرکز دارد. همین فهم از زیبایی در بسیاری موارد سبب کشف حجاب در بین برخی بازیگران شده و با عنوان آراسته بودن، حجاب اسلامی نفی و یا در قالب ناهنجاریهای پوشش برزو پیدا کرده است.
برای دستیابی به درک عمیقتر نسبت به این تغییر معیار زیبایی باید نگاهی به هنر مدرن و فلسفهی آن بیاندازیم. چراکه معمولا دنیای هنر، دنیایی است که انسان فهم خود را از زیبایی به تصویر میکشد. از همین رو درک زیبایی در فلسفهی مدرن را باید در آثار هنرمندان آن جستجو کرد. مجسمهی حضرت داوود میکلآنژ از جملهی این آثار است. این مجسمه بیش از آنکه بازتابدهندهی شخصیت دینی یک پیامبر باشد، بر زیبایی اندام و حتی ذائقهی جنسی مخاطب تمرکز کرده است و فکر و ذهن مخاطب را در اولین نگاه متوجه غرائض شهوانی و جنسی میکند. ویل دورانت در کتاب لذات فلسفه میگوید: « هنر در خدمت به دین نشان داد که با عشق سر و سری دارد. عناصر غیردینی، بدنهای موزون و پیکرهای لطیف در مقدسترین و دینیترین نقاشیهای عهد رنسانس خود را سرزده جا کردند. مریم به صورت ونوس چاق درآمد و حضرت یحیی به شکل آدونیس خوشاندام و بدن لخت سباستیان مقدس سرمشق نقاشان گردید.....هنر و علایق جنسی از یک منبع واحد به شدت فوران میکند».
توجه به زیباییهای خیرکننده و ظاهری انسان در دنیای مدرن محصول فهمی اومانیستی از زیبایی و هنر است. از منظر هگل ساز و کار فهم زیبایی و زشتی در وجود انسان مدرن خراب شده و جای زیبایی و زشتی عوض شده است. حتی هربرت مارکوزه در کتاب خود میگوید: « نظام سرمایهداری کاری با انسان میکند که حسگرهای زیباییشناسیاش از کار میافتد؛ یعنی چیزهای زیبا را زیبا نمیبیند و چیزهای زشت را هم زشت نمیپندارد». تحت چنین فلسفه و نگرشی است که الگوهای زیبایی تولید و با پشتیبانی رسانهها ترویج میشوند. بازار پیکرتراشان داغ شده و عملهای زیبایی رکوردار میشوند. در جامعهای که فلسفهی زیبایی اینچنین درک میشود، زن که خود ذاتا مظهر جمال خداوندی است، از حقیقت وجودی خود جدا شده و تمام و کمال در اندام و زیبایی ظاهری خلاصه میشود و تبدیل به ابژهی جنسی میگردد.
شاید این نقل با فطری بودن تمایل به زیبایی، متناقض به نظر برسد. اما از منظر قرآنی نیز زیبایی به دو نوع زیبایی شیطانی و الهی تقسیم میشود و متناسب با درجات ایمان، زیبا دیدن، شناخت و فهم آن برای مومن و غیرمومن متفاوت خواهد بود. به عبارتی زیباییهایی وجود دارند که شیطان آنها را در نظر انسان زینت داده است، « زین لهم الشیطان». در نگاه قرآنی زیبایی با عینک ایمان فهم میشود، در حالیکه در اندیشهی مدرن، زیبایی امری مبتنی بر نگاه فرد است و ایمان زیربنای آن قرار نمیگیرد. اندیشهای که وقتی در قالب مثل بازتاب داده میشود، زیبایی را اینگونه تفسیر میکند: « beauty is in the eye of the beholder».
✍️مریم اردویی
@zananegiii
هدایت شده از محسن قنبریان
⭕️ خون شیراز و ایذه با زاهدان فرقی می کند؟!
◾️ در ریخته شدن خون بی گناه نزد خداوند فرقی بین سنی و شیعه، زاهدان و ایذه نیست.
پس چرا برای یکی #ایران_تسلیت شکل می گیرد و پیامهای مقامات سیاسی و مذهبی صادر میشود و برای دیگری نه؟!
فرق ایندو در رنگ خون شان نیست در شکل و معنای حادثه است: الهائشات یا الغارات؟!
◽️ الهائشات، فتنه ها و نا آرامی هایی است که کسی در آن کشته یا زخمی می شود بدون اینکه قاتلش معلوم باشد.۱
اینجا باید دیه از بیت المال پرداخت شود.۲ و از خانواده دلجوئی شود.
◾️ الغارات، عملیاتهای تروریستی واضح و کشتن مردم بی گناه است. مثل آنچه گروه سفیان غامدی به دستور معاویه با شهر انبار کرد.
امیرالمومنین(ع) درباره اش خطبه خواند۳ و از جمله فرمود: "کار را بر دوش همدیگر انداختید و یکدیگر را تنها و بی یاور گذاشتید تا اینکه دشمن غافلگیرانه از هرسو برشما تاخت(حتی شُنَّت علیکم الغارات)".
◽️ وقتی علی(ع) در مسجد فراخوان صفین می داد، اربد از بنی فزاره بر امام اعتراض تند کرد. جمعی از مردم بر او شوریدند. در فرار با لگد و ضربات مردم کشته شد و قاتلش معلوم نبود. امیرالمومنین اورا کشته غوغا خواند و دیه اش را از بیت المال داد.۴
◾️ اما حضرت برای زنان مسلمان و ذمیِ انبار که در غارات سفیان غامدی غارت شدند خطبه خواند و فرمود:
"باخبر شدم مردانشان بر زن مسلمان و زنی دیگر که در پناه اسلام به سر می برده، هجوم آورده و خلخال و دستبند و گردنبند و گوشواره آنها را به غارت برده اند و آن بیچاره در برابر مهاجم جز گریه و التماس وسیله ای برای دفاع از خود نداشته... اگر پس از این رویداد مسلمانی از غصه بمیرد نکوهشی بر او نباشد بلکه نزد من جای آن هست که از غصه جان دهد".۵
این به مثابه همان پیام مقامات و اعلام تسلیت یا عزای عمومی امروز است!
◽️ جمعه زاهدان، نمونه الهائشات بود!
رهبر انقلاب با کشته های بی گناه آن روز همان مواجهه را کرد: دلجوئی و دیه!
در عهدنامه مالک اشتر، حضرت حکم هردو صورت قتل عمد و خطای کارگزار و والی خود را بیان کرده:
- "نه من در قتل عمد عذری نزد خدا دارم و نه تو؛ چرا که کیفر آن کشتن قاتل است"
- "اگر گرفتار قتل خطایی شدی و تازیانه یا شمشیر و یا دستت در مجازات کردن کسی افراط کرد... مبادا کبر و نخوت حکومت تو موجب شود که حق صاحبان خون را به آنان نپردازی"۶
برای زاهدان هم دستور بررسی برای تطبیق این دو داده شد.
◾️ شیراز و ایذه و اصفهان اما نمونه آشکار الغارات است؛ چنانچه آرمان عزیز و سید روح الله و...!
در اینجا که بطور واضح تروریست ها جان بی گناهان بی پناه را می گیرند؛ اگر علی(ع) هم بود، خطبه۲۷ می خواند و بیانیه می داد! تاسف و تسلیت عمومی را روا می داشت.
نه چون این خون رنگین تر است، چون کشته شدن در عملیات تروریستی (الغارات) با کشته شدن در یک آشوب خیابانی (الهائشات) دو صورت اجتماعی متفاوت و هرکدام اثر و بار حقوقی خود را دارد.
...............................
۱.تهذیب الاحکام ج۱۰ص۲۰۳/ ملاذالاخیار ج۱۶ص۴۲۳
۲.ریاض المسائل ج۱۶ص۲۸۶/ جواهر الکلام ج۴۲ص۲۳۴
۳.نهج البلاغه خطبه۲۷
۴.وقعه صفین ص۹۴و۹۵
۵.نهج البلاغه خطبه۲۷
۶.نهج البلاغه نامه۵۳
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۸/۲۶
☑️ @m_ghanbarian