#حکمت 25 #نهج_البلاغه
وَ قَالَ (علیه السلام): يَا ابْنَ آدَمَ، إِذَا رَأَيْتَ رَبَّكَ سُبْحَانَهُ يُتَابِعُ عَلَيْكَ نِعَمَهُ وَ أَنْتَ تَعْصِيهِ، فَاحْذَرْهُ.
و درود خدا بر او، فرمود: اے فرزند آدم زمانى ڪه خدا را مىبينى ڪه انواع نعمت ها را به تو مىرساند تو در حالى ڪه معصيتڪارے، بترس.
#حکمت 26 #نهج_البلاغه
وَ قَالَ (علیه السلام): مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَيْئاً إِلَّا ظَهَرَ فِي فَلَتَاتِ لِسَانِهِ وَ صَفَحَاتِ وَجْهِهِ.
و درود خدا بر او، فرمود: كسى چيزى را در دل پنهان نكرد جز آن كه در لغزش هاى زبان و رنگ رخسارش، آشكار خواهد گشت.
#حکمت 27 #نهج_البلاغه
وَ قَالَ (علیه السلام): إمْشِ بِدَائِكَ، مَا مَشَى بِك.
و درود خدا بر او، فرمود: با درد خود بساز، چندان كه با تو سازگار است.
#حکمت 28 #نهج_البلاغه
وَ قَالَ (علیه السلام): أَفْضَلُ الزُّهْدِ، إِخْفَاءُ الزُّهْدِ.
و درود خدا بر او، فرمود: برترين زهد، پنهان داشتن زهد است.
#حکمت 29 #نهج_البلاغه
وَ قَالَ (علیه السلام): إِذَا كُنْتَ فِي إِدْبَارٍ وَ الْمَوْتُ فِي إِقْبَالٍ، فَمَا أَسْرَعَ الْمُلْتَقَى.
و درود خدا بر او، فرمود: هنگامى كه تو زندگى را پشت سر مى گذارى و مرگ به تو روى مى آورد، پس ديدار با مرگ چه زود خواهد بود.
#حکمت 30 #نهج_البلاغه
وَ قَالَ (علیه السلام): الْحَذَرَ الْحَذَرَ، فَوَاللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ، حَتَّى كَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ.
و درود خدا بر او، فرمود: هشدار هشدار، به خدا سوگند، چنان پرده پوشى ڪرده ڪه پندارے تو را بخشيده است.
#حکمت ۳۱ #نهج_البلاغه
وَ سُئِلَ (علیه السلام) عَنِ الْإِيمَانِ،
فَقَالَ الْإِيمَانُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ:
عَلَى الصَّبْرِ وَ الْيَقِينِ وَ الْعَدْلِ وَ الْجِهَادِ.
¹- شناخت پايه هاے ايمان:
و درود خدا بر او (از ايمان پرسيدند، جواب داد):
ايمان بر چهار پايه استوار است:
صبر، يقين، عدل و جهاد.
وَ الصَّبْرُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ:
عَلَى الشَّوْقِ
وَ الشَّفَقِ
وَ الزُّهْدِ
وَ التَّرَقُّبِ؛
فَمَنِ اشْتَاقَ إِلَى الْجَنَّةِ سَلَا عَنِ الشَّهَوَاتِ
وَ مَنْ أَشْفَقَ مِنَ النَّارِ اجْتَنَبَ الْمُحَرَّمَاتِ
وَ مَنْ زَهِدَ فِي الدُّنْيَا اسْتَهَانَ بِالْمُصِيبَاتِ
وَ مَنِ ارْتَقَبَ الْمَوْتَ سَارَعَ [فِي] إِلَى الْخَيْرَاتِ.
صبر نيز بر چهار پايه قرار دارد.
شوق، هراس، زهد و انتظار.
آن ڪس ڪه اشتياق بهشت دارد، شهوت هايش ڪاستى گيرد،
و آن ڪس ڪه از آتش جهنّم مى ترسد، از حرام دورے مى گزيند،
و آن ڪس ڪه در دنيا زهد مى ورزد، مصيبت ها را ساده پندارد،
و آن ڪس ڪه مرگ را انتظار مىڪشد در نيڪى ها شتاب مىڪند.
وَ الْيَقِينُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ:
عَلَى تَبْصِرَةِ الْفِطْنَةِ
وَ تَأَوُّلِ الْحِكْمَةِ
وَ مَوْعِظَةِ الْعِبْرَةِ
وَ سُنَّةِ الْأَوَّلِينَ؛
فَمَنْ تَبَصَّرَ فِي الْفِطْنَةِ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ
وَ مَنْ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ عَرَفَ الْعِبْرَةَ
وَ مَنْ عَرَفَ الْعِبْرَةَ فَكَأَنَّمَا كَانَ فِي الْأَوَّلِينَ.
يقين نيز بر چهار پايه استوار است: بينش زيرڪانه،
دريافت حڪيمانه واقعيّت ها،
پند گرفتن از حوادث روزگار،
و پيمودن راه درست پيشينيان.
پس آن ڪس ڪه هوشمندانه به واقعيّت ها نگريست، حڪمت را آشڪارا بيند،
و آن ڪه حڪمت را آشڪارا ديد، عبرت آموزے را شناسد،
و آن ڪه عبرت آموزے شناخت گويا چنان است ڪه با گذشتگان مى زيسته است.
وَ الْعَدْلُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ:
عَلَى غَائِصِ الْفَهْمِ
وَ غَوْرِ الْعِلْمِ
وَ زُهْرَةِ الْحُكْمِ
وَ رَسَاخَةِ الْحِلْمِ؛
فَمَنْ فَهِمَ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ
وَ مَنْ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ صَدَرَ عَنْ شَرَائِعِ [الْحِلْمِ] الْحُكْمِ
وَ مَنْ حَلُمَ لَمْ يُفَرِّطْ فِي أَمْرِهِ
وَ عَاشَ فِي النَّاسِ حَمِيداً.
و عدل نيز بر چهار پايه بر قرار است: فڪرے ژرف انديش،
دانشى عميق و به حقيقت رسيده،
نيڪو داورے ڪردن
و استوار بودن در شڪيبايى.
پس ڪسى ڪه درست انديشيد به ژرفاے دانش رسيد
و آن ڪس ڪه به حقيقت دانش رسيد، از چشمه زلال شريعت نوشيد،
و ڪسى ڪه شڪيبا شد در ڪارش زياده روے نڪرده با نيڪنامى در ميان مردم زندگى خواهد ڪرد.
وَ الْجِهَادُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ:
عَلَى الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ
وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ
وَ الصِّدْقِ فِي الْمَوَاطِنِ
وَ شَنَآنِ الْفَاسِقِينَ؛
فَمَنْ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ شَدَّ ظُهُورَ الْمُؤْمِنِينَ
وَ مَنْ نَهَى عَنِ الْمُنْكَرِ أَرْغَمَ أُنُوفَ [الْمُنَافِقِينَ] الْكَافِرِينَ
وَ مَنْ صَدَقَ فِي الْمَوَاطِنِ قَضَى مَا عَلَيْهِ
وَ مَنْ شَنِئَ الْفَاسِقِينَ وَ غَضِبَ لِلَّهِ غَضِبَ اللَّهُ لَهُ وَ أَرْضَاهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ.
و جهاد نيز بر چهار پايه استوار است:
امر به معروف، و نهى از منڪر،
راستگويى در هر حال،
و دشمنى با فاسقان.
پس هر ڪس به معروف امر ڪرد، پشتوانه نيرومند مؤمنان است،
و آن ڪس ڪه از زشتى ها نهى ڪرد، بينى منافقان را به خاك ماليد،
و آن ڪس ڪه در ميدان نبرد صادقانه پايدارے ڪند حقّى را ڪه بر گردن او بوده ادا ڪرده است،
و ڪسى ڪه با فاسقان دشمنى ڪند و براے خدا خشم گيرد، خدا هم براے او خشم آورد، و روز قيامت او را خشنود سازد.
وَ الْكُفْرُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ:
عَلَى التَّعَمُّقِ
وَ التَّنَازُعِ
وَ الزَّيْغِ
وَ الشِّقَاقِ؛
فَمَنْ تَعَمَّقَ لَمْ يُنِبْ إِلَى الْحَقِّ
وَ مَنْ كَثُرَ نِزَاعُهُ بِالْجَهْلِ دَامَ عَمَاهُ عَنِ الْحَقِّ
وَ مَنْ زَاغَ سَاءَتْ عِنْدَهُ الْحَسَنَةُ وَ حَسُنَتْ عِنْدَهُ السَّيِّئَةُ
وَ سَكِرَ سُكْرَ الضَّلَالَةِ
وَ مَنْ شَاقَّ وَعُرَتْ عَلَيْهِ طُرُقُهُ وَ أَعْضَلَ عَلَيْهِ أَمْرُهُ وَ ضَاقَ عَلَيْهِ مَخْرَجُهُ.
²- شناخت اقسام كفر و ترديد:
و ڪفر بر چهار ستون پايدار است: ڪنجڪاوے دروغين،
ستيزه جويى و جدل،
انحراف از حق،
و دشمنى ڪردن.
پس آن ڪس ڪه دنبال توهّم و ڪنجڪاوے دروغين رفت به حق نرسيد. و آن ڪس ڪه به ستيزه جويى و نزاع پرداخت از ديدن حق نا بينا شد،
و آن ڪس ڪه از راه حق منحرف گرديد، نيڪويى را زشت، و زشتى را نيڪويى پنداشت و سر مست گمراهى ها گشت،
و آن ڪس ڪه دشمنى ورزيد پيمودن راه حق بر او دشوار و ڪارش سخت، و نجات او از مشڪلات دشوار است.
وَ الشَّكُّ عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ:
عَلَى التَّمَارِي
وَ الْهَوْلِ
وَ التَّرَدُّدِ
وَ الِاسْتِسْلَامِ؛
فَمَنْ جَعَلَ الْمِرَاءَ دَيْدَناً لَمْ يُصْبِحْ لَيْلُهُ
وَ مَنْ هَالَهُ مَا بَيْنَ يَدَيْهِ نَكَصَ عَلى عَقِبَيْهِ
وَ مَنْ تَرَدَّدَ فِي الرَّيْبِ وَطِئَتْهُ سَنَابِكُ الشَّيَاطِينِ
وَ مَنِ اسْتَسْلَمَ لِهَلَكَةِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ هَلَكَ فِيهِمَا.
و شك چهار بخش دارد:
جدال در گفتار، ترسيدن، دو دل بودن، و تسليم حوادث روزگار شدن.
پس آن ڪس ڪه جدال و نزاع را عادت خود قرار داد از تاريڪى شبهات بيرون نخواهد آمد،
و آن ڪس ڪه از هر چيزے ترسيد همواره در حال عقب نشينى است،
و آن ڪس ڪه در ترديد و دو دلى باشد زير پاے شيطان ڪوبيده خواهد شد،
و آن ڪس ڪه تسليم حوادث گردد و به تباهى دنيا و آخرت گردن نهد، و هر دو جهان را از ڪف خواهد داد.
🪴🌿🪴
𝐂 ᭄﷽
💌┊ #حکمت31
1️⃣ - #شناخت پایههاے #ایمان:
ایمان بر #چهار_پایه استوار است:
1️⃣ #صبر
2️⃣ #یقین
3️⃣ #عدل
و 4️⃣ #جهاد.
👈1️⃣✅ #صبر نیز بر #چهار_پایه قرار دارد.
1️⃣ #شوق(۱)
2️⃣ #هراس(۲)
3️⃣ #زهد (۳)
و 4️⃣ #انتظار.(۴)
✅👈(۱) آن ڪس ڪه اشتیاق بهشت دارد، شهوتهایش ڪاستى گیرد،
✅👈(۲)و آن ڪس ڪه از آتش جهنّم مىترسد، از حرام دورے مىگزیند
،
✅👈(۳)و آن ڪس ڪه در دنیا زهد مىورزد، مصیبتها را ساده پندارد،
✅👈(۴)و آن ڪس ڪه مرگ را انتظار میڪشد در نیڪىها شتاب مىڪند.
👈✅ 2️⃣ #یقین نیز بر #چهار_پایه استوار است:
1️⃣ #بینش_زیرڪانه
2️⃣ #دریافت_حڪیمانه واقعیتها
3️⃣ #پند_گرفتن از حوادث روزگار
4️⃣ و #پیمودن_راه درست پیشینیان.
✅👈(۱)پس آن ڪس ڪه هوشمندانه به واقعیتها نگریست، حڪمت را آشڪارا بیند،
✅👈(۲)و آن ڪه حڪمت را آشڪارا دید، عبرت آموزے را شناسد،
✅👈(۳)و آن ڪه عبرت آموزے شناخت گویا چنان است ڪه با گذشتگان مىزیسته است.
و 👈✅ 3️⃣ #عدل نیز بر #چهار_پایه بر قرار است:
1️⃣ #فڪرے_ژرف اندیش
2️⃣ #دانشى_عمیق و به حقیقت رسیده
3️⃣ #نیڪو_داورى ڪردن
4️⃣ و #استوار_بودن در شڪیبایى.
✅👈(۱)پس ڪسى ڪه درست اندیشید به ژرفاے دانش رسید
✅👈(۲) و آن ڪس ڪه به حقیقت دانش رسید، از چشمه زلال شریعت نوشید،
✅👈(۳) و ڪسى ڪه شڪیبا شد در ڪارش زیاده روے نڪرده با نیڪنامى در میان مردم زندگى خواهد ڪرد.
و 👈✅ 4️⃣ #جهاد نیز بر #چهار_پایه استوار است:
1️⃣ #امر_به_معروف
2️⃣و #نهى_ازمنڪر
3️⃣ #راستگویى در هر حال
4️⃣و #دشمنى با فاسقان.
✅👈(۱)پس هر ڪس به معروف امر ڪرد، پشتوانه نیرومند مؤمنان است
،
✅👈(۲)و آن ڪس ڪه از زشتىها نهى ڪرد، بینى منافقان را به خاڪ مالید،
✅👈(۳) و آن ڪس ڪه در میدان نبرد صادقانه پایدارے ڪند حقّى را ڪه بر گردن او بوده ادا ڪرده است،
✅👈(۴) و ڪسى ڪه با فاسقان دشمنى ڪند و براے خدا خشم گیرد، خدا هم براے او خشم آورد، و روز قیامت او را خشنود سازد.
2️⃣ -شناخت اقسام ڪفر و تردید:
و #ڪفر بر #چهار_ستون پایدار است:
1️⃣ #ڪنجڪاوے دروغین
2️⃣ #ستیزهجویى و جدل
3️⃣ #انحراف از حق
4️⃣ و #دشمنى ڪردن
✅👈(۱) پس آن ڪس ڪه دنبال توهّم و ڪنجڪاوے دروغین رفت به حق نرسید.
✅👈(۲) و آن ڪس ڪه به ستیزهجویى و نزاع پرداخت از دیدن حق نا بینا شد،
✅👈 (۳)و آن ڪس ڪه از راه حق منحرف گردید، نیڪویى را زشت، و زشتى را نیڪویى پنداشت و سر مست گمراهىها گشت،
✅👈 (۴) و آن ڪس ڪه دشمنى ورزید پیمودن راه حق بر او دشوار و ڪارش سخت، و نجات او از مشڪلات دشوار است.
👈✅ 2️⃣ و #شڪ #چهار بخش دارد:
1️⃣#جدال در گفتار
2️⃣ #ترسیدن
3️⃣ #دو_دل بودن
4️⃣ و #تسلیم حوادث روزگار شدن.
✅👈 (۱) پس آن ڪس ڪه جدال و نزاع را عادت خود قرار داد از تاریڪى شبهات بیرون نخواهد آمد،
✅👈 (۲)و آن ڪس ڪه از هر چیزے ترسید همواره در حال عقب نشینى است،
✅👈 (۳) و آن ڪس ڪه در تردید و دو دلى باشد زیر پاے شیطان ڪوبیده خواهد شد،
✅👈 (۴)و آن ڪس ڪه تسلیم حوادث گردد و به تباهى دنیا و آخرت گردن نهد، و هر دو جهان را از ڪف خواهد داد.
(سخن امام طولانى است چون اینجا، حکمتهاى کوتاه را جمع آورى مىکنیم از آوردن دنباله سخن خوددارى کردیم
وَ سُئِلَ (علیه السلام) عَنِ الْإِيمَانِ،
فَقَالَ الْإِيمَانُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ:
عَلَى الصَّبْرِ وَ الْيَقِينِ وَ الْعَدْلِ وَ الْجِهَادِ.
وَ الصَّبْرُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى الشَّوْقِ وَ الشَّفَقِ وَ الزُّهْدِ وَ التَّرَقُّبِ؛
فَمَنِ اشْتَاقَ إِلَى الْجَنَّةِ سَلَا عَنِ الشَّهَوَاتِ
وَ مَنْ أَشْفَقَ مِنَ النَّارِ اجْتَنَبَ الْمُحَرَّمَاتِ
وَ مَنْ زَهِدَ فِي الدُّنْيَا اسْتَهَانَ بِالْمُصِيبَاتِ
وَ مَنِ ارْتَقَبَ الْمَوْتَ سَارَعَ [فِي] إِلَى الْخَيْرَاتِ.
وَ الْيَقِينُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ:
عَلَى تَبْصِرَةِ الْفِطْنَةِ وَ تَأَوُّلِ الْحِكْمَةِ وَ مَوْعِظَةِ الْعِبْرَةِ وَ سُنَّةِ الْأَوَّلِينَ؛
فَمَنْ تَبَصَّرَ فِي الْفِطْنَةِ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ
وَ مَنْ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ عَرَفَ الْعِبْرَةَ
وَ مَنْ عَرَفَ الْعِبْرَةَ فَكَأَنَّمَا كَانَ فِي الْأَوَّلِينَ.
وَ الْعَدْلُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ:
عَلَى غَائِصِ الْفَهْمِ وَ غَوْرِ الْعِلْمِ وَ زُهْرَةِ الْحُكْمِ وَ رَسَاخَةِ الْحِلْمِ؛
فَمَنْ فَهِمَ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ
وَ مَنْ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ صَدَرَ عَنْ شَرَائِعِ [الْحِلْمِ] الْحُكْمِ
وَ مَنْ حَلُمَ لَمْ يُفَرِّطْ فِي أَمْرِهِ وَ عَاشَ فِي النَّاسِ حَمِيداً.
وَ الْجِهَادُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ:
عَلَى الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ الصِّدْقِ فِي الْمَوَاطِنِ وَ شَنَآنِ الْفَاسِقِينَ؛
فَمَنْ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ شَدَّ ظُهُورَ الْمُؤْمِنِينَ
وَ مَنْ نَهَى عَنِ الْمُنْكَرِ أَرْغَمَ أُنُوفَ [الْمُنَافِقِينَ] الْكَافِرِينَ
وَ مَنْ صَدَقَ فِي الْمَوَاطِنِ قَضَى مَا عَلَيْهِ
وَ مَنْ شَنِئَ الْفَاسِقِينَ وَ غَضِبَ لِلَّهِ غَضِبَ اللَّهُ لَهُ وَ أَرْضَاهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ.
وَ الْكُفْرُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ:
عَلَى التَّعَمُّقِ
وَ التَّنَازُعِ
وَ الزَّيْغِ
وَ الشِّقَاقِ؛
فَمَنْ تَعَمَّقَ لَمْ يُنِبْ إِلَى الْحَقِّ
وَ مَنْ كَثُرَ نِزَاعُهُ بِالْجَهْلِ دَامَ عَمَاهُ عَنِ الْحَقِّ
وَ مَنْ زَاغَ سَاءَتْ عِنْدَهُ الْحَسَنَةُ وَ حَسُنَتْ عِنْدَهُ السَّيِّئَةُ
وَ سَكِرَ سُكْرَ الضَّلَالَةِ وَ مَنْ شَاقَّ وَعُرَتْ عَلَيْهِ طُرُقُهُ
وَ أَعْضَلَ عَلَيْهِ أَمْرُهُ وَ ضَاقَ عَلَيْهِ مَخْرَجُهُ.
وَ الشَّكُّ عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ:
عَلَى التَّمَارِي
وَ الْهَوْلِ
وَ التَّرَدُّدِ
وَ الِاسْتِسْلَامِ؛
فَمَنْ جَعَلَ الْمِرَاءَ دَيْدَناً لَمْ يُصْبِحْ لَيْلُهُ
وَ مَنْ هَالَهُ مَا بَيْنَ يَدَيْهِ نَكَصَ عَلى عَقِبَيْهِ
وَ مَنْ تَرَدَّدَ فِي الرَّيْبِ وَطِئَتْهُ سَنَابِكُ الشَّيَاطِينِ
وَ مَنِ اسْتَسْلَمَ لِهَلَكَةِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ هَلَكَ فِيهِمَا.