.
1⃣
👤حاج #مهدی_زنگنه👇
متاسفانه امروزه مداحان به دلیل همان تعد و مسابقه نانوشته، گاهی برای آنکه ملودی و شعر یک اثر به جانشان بنشیند تا بتوانند بهترین اجرا را در هیأت داشته باشند، وقت نمیگذارند. زمانی که مداحی بنا دارد در یک شب ۵ نوحه جدید بخواند، قطعاً نمیتواند تمرکز لازم را داشته باشد. بنابراین مانند بسیاری از آثار، مداح تنها ملودی را اجرا میکند، در حالی که مداح باید بداند یک ملودی را با کدام مخرج صدا بخواند و این مستلزم تمرین و تمرکز است.
.
.
2⃣
ادامه👇
مداح موفق باید ملودی را درک کند و در لحن به آن اضافه کند؛ کاری که امروزه حاج محمود کریمی انجام میدهد و گاهی یک ملودی ساده را با تشخیص لحن، به درستی اجرا میکند و میتوان گفت هیچ مداحی مانند او ملودی را درست اجرا نمیکند؛ زیرا او ملودی را کشف میکند. البته حاج محمود نیز در سالهای اخیر نوآوریها و ابداعات دهه ۸۰ را ندارد؛ ولی همچنان یکهتاز اجرای ملودیهای عاشورایی است.
.
.
3⃣
👤حاج #اکبر_شیخی👇
گاهی افراد نوحهای میسازند که به زعم خود جدید و نو است اما زمانی که به حاج محمود ارائه میکنند، او میگوید من این را خواندهام. نگاه او به ویژگی و هنر آن نوحه است که پیشتر در نوحههایی آنها را به کار بسته است. حاج محمود مدتهاست بر روی موسیقی بینالملل کار میکند و در این زمینه ظرفیتسازی میکند و در کنار آن از موسیقیهای بینالملل هم استفاده میکند. متأسفانه این روزها شاهدیم مداحان شهرستانها از تهرانیها الگو میگیرند و پیشرفت خود را در تهرانی خواندن میبینند در حالیکه حاج محمود توجه به موسیقیهای محلی دارد.
.
.
4⃣
♦️حاج محمود با هنر انتخاب نغمههایش همه #اقشار را درگیر میکند.
این شاعر و نوحهسرا با بیان اینکه متأسفانه برخی از هیأتها به واسطه استفاده از برخی موسیقیها و ضربها شبیه #باشگاه شده است، گفت: در این شرایط شاهد هستیم که با شروع سینهزنی، #زنان از روند هیأت حذف میشوند در حالی که زنان نوحهگران اصلی در صدر اسلام بودند. از سوی دیگر در سینهزنی، اقشار ۵۵-۶۰ ساله از دور میشوند. هنر مداح این است که موسیقیای را به کار ببرد که همه سنین را درگیر کند و حاج محمود کریمی این #هنر را دارد.
.
.
5⃣
با پیدایش برخی سبکهای موسیقایی در #غرب عدهای تلاش کردند تا علیه امپریالیسم و زورگوییها فریاد زدن را به مردم آموزش دهند، گفت: هر سبک موسیقی در سه حوزه قابل بحث است: ۱. پیدایش و تاریخچه ۲. ویژگیها ۳. کارکرد. مداحان اگر از یک سبک موسیقایی استفاده میکنند باید این در این سه حوزه تاریخچه و ویژگیهای یک سبک موسیقایی را بشناسند و بعد بدانند این سبک موسیقی با این ویژگیها در هیأت کارکرد دارد یا خیر! مثلا الان باید بدانند این موسیقی #خشن و #اعتراضی که باب شده است، تناسبی با مدح اهل بیت و تبلیغ امام حسین(ع) ندارد❗️
حاج محمود #موسیقی_شناس است و برای رسیدن به هدف و ایده خود که تبلیغ اهل بیت (ع) است، نغمات و تحریرها را انتخاب میکند و ارائه میدهد. زمانی که نغمهای به گوش میرسد فرد ناوارد عین آن را میگیرد و استفاده میکند اما یک متخصص ویژگیهای آن را دریافت میکند و میخواند.
.
.
7⃣
♦️حاج محمود #بازه_صوتی خود را خوب میشناسد و از آن خوب استفاده میکند.
این شاعر و نوحهسرا با بیان اینکه در ساختمان خواندن، گوشههایی برای اوج و فریاد زدن داریم. این یعنی حتی فریاد زدن هم چارچوب دارد. هر زمان کسی داد میزند از «#خواندن» خارج میشود در حالی که هر فرد عادی به راحتی میتواند حدود ۱۶ پرده صوتی را اجرا کند و نیاز به #داد_زدن نیست. حاج محمود بازه صوتی خود را خوب میشناسد و از آن خوب استفاده میکند. وی با اشاره به یکی از مصادیق در این خصوص، ادامه داد: مناجات «با روی سیاه، با گریه و آه، از راه اومدم با بار گناه» یک #مثال_خوب برای استفاده از تماما بازه صوتی در «خواندن» است. به عبارتی با تمام پردههای صوتی بخواند نه اینکه صرفا صدا تولید شود.
.
.
8⃣
♦️شیخی با بیان اینکه #هوش_موسیقایی محمود کریمی به قلب و دونیم کره مغز او متصل است که نیم کره چپ محاسبهگر و نیم کره راست خلاق است. حاج محمود کریمی ضمن اینکه محاسبه میکند، #فیالبداهه نیز امر جدیدی را خلق میکند. او ضمن اینکه برای انتخاب شعر و #نغمه حساب و کتاب دارد و محاسبه میکند اما فی البداهه خلق هنری دارد و این ناشی از فعالیت نیم کره راست اوست.
👌باید درباره آثار موسیقایی حاج محمود پایان نامهها و رسالهها نوشته شود.
💢این شاعر و نوحه سرا با بیان اینکه اتفاق موسیقایی حاج محمود در تاریخ شیعه #کم_نظیر است و این غلو نیست گفت: همانگونه که در اخلاص و شعر و ... افرادی بودهاند که در تاریخ مداحی زبانزد بودهاند، حاج محمود کریمی نیز در تاریخ موسیقی مداحی شیعه #سرآمد و #زبانزد است.
.
حاج محمد فراهانی.mp3
4.13M
📌و در آخر بشنوید #رمز_موفقیت حاج محمود در نغمات رو از زبان حاج محمد فراهانی
منبع : https://eitaa.com/yase133
🙏ممنون که خوندید بزرگواران، امیدوارم که براتون مفید بوده باشه...
📩لطفا اگر این بحث ها براتون مفید هست بفرمایید وگرنه که ادامه داده نشه و صرفا به گذاشتن ویدیو و صوت آموزشی اکتفا بشه چون انرژی و وقت زیادی از من میگیره جمع آوری و ارسال اینگونه مطالب...
آیدی بنده جهت ارسال نظر👇
🆔@ahaat_admin
•••
🔔 #مطلب_بسیار_مهم
❌همونطور که هر رانندهای لزوما تعمیرکار اتومبیل نیست، هر مداحی هم لزوما مربی #صداسازی نیست! از مربی صداسازی خود باید دلیل علمی بخواید.
.
⛔️ #اشتباهی که متاسفانه خیلی از یادگیرنده های مداحی در بحث بسیار تخصصی حنجره و صداسازی انجامش میدن این هست که در این بحث به فرد غیرمتخصصی که صرفا مطالب سایرین رو کپی و نشر میده، و دانش مولدی در این حیطه نداره اعتماد و رجوع میکنن! افرادی که اصرار بر تعمیم اطلاعات قبلی و بعضا منسوخ دارن و بر تقلید تکیه دارن نه دانش❗️
.
⚠️ مثال میزنم:
قطعا خیلیاتون شنیدید که افراد به ظاهر مربی صداسازی میگن اگر هنرجو تنفس دیافراگمی رو یاد بگیره ۸۰ درصد راه رو رفته! و در ابتدا بشدت هنرجو رو درگیر تنفس دیافراگمی میکنن و میگن تنفس صحیح تنها تنفس دیافراگمی هست و تنفس فقط باید از اون راه باشه !
.
❌ اما اصلا اینطوری که این افراد میگن نیست! علم روز دنیا در صداسازی و حنجره حرفشونو نقض میکنه. نمیگه تنفس دیافراگمی بده یا مضره، اما اصلا تاثیرش اینقدری نیست که فکر میکنین. اینجوری نیست که با تنفس دیافراگمی دنیای آوازیتون زیر و رو بشه.
•••
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•| #نوای_نینوا |•
🔸پیشنهاد حاج سعید حدادیان به مداحان برای تقویت ذهن موسیقایی و ملودی آفرینی
🎬قسمت دوم
•••
•@ahaat_ir | آهات•
•••
🔍متوجه شدم که این بیت متعلق به جودی خراسانی هست، برای همین رفتم سراغ دیوان اشعارش تا اصل شعر رو پیدا کنم...
.
✍اینطور که معلومه مصرعی رو که آقای آهی بهش اشکال وارد کردن غیر از مصرع اصلی هست، یعنی مصرع دوم این بیت رو برخی ها تغییرش دادن و اصلش چیزی هست که در تصویر می بینید و خب از نظر مضمون هم کاملا درست هست و اشکالی بهش وارد نیست.
.
شعر اصلی اینطور هست👇
او میبرید و من میبریدم
او از حسین سر، من غیر از او دل
📚دیوان جودی عنبرانی، ص371
•••
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️بخشی از جلسه آموزش مداحی توسط استاد حجةالاسلام #سیدحسینمومنی
⚠️سوال عجیب یک مداح در پشت میکروفن و وسط جلسه از حاج آقای مومنی
👌تعریف های حاج آقای مومنی از حاج #منصور_ارضی
⛔️این شعر «گردنت را میشکست آنجا اگر عباس بود» #بیحرمتی به امیرالمومنین هست.
•••
•@ahaat_ir | آهات•
💠اگر خاطرتون باشه توی بحث هوش موسیقایی حاج محمود به صحبت های دو بزرگوار یعنی حاج #مهدی_زنگنه و حاج #اکبر_شیخی پرداختیم👇
https://eitaa.com/ahaat_ir/4399
گفتم شاید بعضی از شما بزرگواران این دو عزیز رو نشناسید، برا همین تصمیم گرفتم که امروز این دو عزیز رو به شما معرفی کنم تا بیشتر باهاشون آشنا بشید...
🔹حاج #مهدی_زنگنه در حوزه های «شعر آیینی، نوحه سرایی، تصنیف های مذهبی، کارگردانی و برنامه سازی» دستی بر اتش دارن...
🔸مستند های «میراث مرثیه»، «یک قرن با حسین» و «ناگفته های عاشورا» رو که شاید خیلی هاتون دیده باشید رو ایشون کارگردانی کردن.
🔹یکی از شعر های معروف ایشون که در ارتباط با امام حسن مجتبی(ع) هست الآن با این بخشی از آن که "کریم کاری به جز جود و کرم نداره" مشهور شده.
🔸در حوزه نوحه سرایی هم با اکثر مداحان مطرح از جمله حاج محمود، میثم مطیعی، حسین طاهری همکاری دارن...
اگر بخوام چند تا از نوحه های معروف ایشون رو نام ببرم میتونم به نوحه های «دل دریا دل بابا»، «این بیرق علمداره هنوز روی زمین نیفتاده»، «بابای من قشنگ ترین بابای دنیاست» و همچنین نوحه «دخترای زینبی حسینیم» که حاج میثم مطیعی شب ششم محرم امسال خوندند و بسیار هم گل کرد اشاره کنم.
➕چند تا از آثار ایشون رو در ادامه براتون میفرستم👇
Mahmood karimi - Ki Gofte Man Baba Nadaram (128).mp3
2.92M
بابای من قشنگ ترین بابای دنیاست
حاج #اکبر_شیخی شاعر و نوحه سرا هستند، که توی حوزه نغمه پردازی نوحه و موسیقی الحق و الانصاف خیلی کار کردند.
در زمینه نوحه هم با اکثر مداحان مطرح از جمله حاج محمود، میثم مطیعی و مهدی رسولی همکاری دارن...
یکی از نوحه های معروف ایشون «اینقدر غم مردمو خوردی ای مادر غمخوار» حاج مهدی رسولی هست که در ادامه میفرستم 👇
در حال بررسی محتوای #پکیج هستم که رسیدم به بخش حاج اکبر شیخی که انشالله بعضی از نکاتی رو که مطرح کردن رو توی کانال بارگذاری میکنم تا استفاده کنید👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا