.
4⃣
✅ باید تلفیق شعر را بدانیم با موسیقی. آنقدر
باید تلفیق باشد که که شعر را دکلمه کند تا از
داخل شعر آهنگ بیرون بیاید.
مداح باید مجلس ها مختلفی را ببیند و بتواند
مانند ترک زبان ها تمرکز ایجاد کند و حتی بی
آهنگ . باید خواندن طوری باشد که 80 ساله ،
20 ساله ، 40ساله و 12 ساله فیض ببرد.
ایجاد تمرکز با شعر آفرینی ، تصویر سازی با
شعر آفرینی و با ریتم آفرینی و با نغمه باشد
در صورتی که هر سه را ادغام کنیم در این
صورت همه فیض می برند.
.
.
5⃣
شعر را برای خودتان دکلمه کنید مثلا در تئاترها:
بگوئید جلاد بیاید نمی تواند نرم باشد.
خیلی از خواندن ها ایراد دارد چون شب
ولادته مداح می گوید چه کار کنم دلا رفت
کربلا، این دل نیست که می رود تو خواننده
نبودی که این کار را کردی.
دکلمه خوان خوب شعر خوان خوب هم
می شود تلفیق باید نسبت به شعر انجام گیرد.
اگر سوالی باشد سوالی خوانده شود.
.
.
6⃣
و در جمع بندی کل صحبت این است که :
1- شعر قوی 2- نغمه 3- ریتم و چیزی که این
سه را به هم وصل کند که تلفیق است؛ تلفیق
چه طور ایجاد می شود؟ با درک شعر ، کسی
که شعر را نفهمد مداح خوبی نمی شود باید
بتوانید شعر بگوئید بعد تلفیقتان قدرت می
گیرد و شعر را تحویل می دهید یعنی معنایش
این است که کلمه به کلمه شعر در گوشت و
پوستتان محشور می شود و اگر سوز و ساز با
هم داشته باشیم خیلی کار قشنگی می شود.
.
31.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 ایجاد #تمرکز در مستمع
✅ برگه برنده ات رو برای ایجاد
تمرکز در مستمع بشناس!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
👤حاج #حسین_هوشیار
•••
•@ahaat_ir | آهات•
🛑 #پرسش_و_پاسخ با سید مهدی میرداماد
⁉️ #پرسش
من حدود 15 سالمه و دوست دارم مداح بشم. بچه تهرانم و اکثر مجالس حاج محمود کریمی رو میرم هیئت ولی روی خوندن توی یه جمع رو ندارم می خواستم ببینم راهی رو سراغ دارین؟
✅ #پاسخ
حاج سید مهدی میرداماد:
باید صدای شما که مهمترین ابزار مداحی است به مرحله بلوغ برسد و بعد از سن 17 سالگی با تقلید چند ساله کم کم با ورود به عرصه اجرا به ستایشگری آل الله بپردازید.
•@ahaat_ir | آهات•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 #جذابیت_پوشالی
🔴 جذب لازم است، واجب است، مفید است، امّا با حفظ ساختار صحیح. مراقب باشید که به مناسبت اینکه انسان میخواهد جوانها را جذب کند، ترکیب مدّاحی و آن حقیقت و هویّت مدّاحی از بین نرود.
🔻مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان سال 1400
•••
•@ahaat_ir | آهات•
آهات | آموزش مداحی
🔸 #جذابیت_پوشالی 🔴 جذب لازم است، واجب است، مفید است، امّا با حفظ ساختار صحیح. مراقب باشید که به منا
•محرم، فرصتی برای جذب است. اما چه جذبی؟ جذب ما به معارف حسینی، جذب خودمان به نظام فکری الهی حضرت سیدالشهدا علیه السلام.
•امروز اما جذب به معنای دست زدن به هر کاری، صرفا به قیمت تردد #قشر_خاکستری معنا میشود.
قشری که برخی معتقدند صرفا میتوانند با کاستن از معارف و افزایش جذابیتهای پوشالی و تهی، آنها را به «اندیشه حسینی» جذب کنند.
•این تلقی غلط است، گمراهکننده است و کلاه شرعی است. هدف دیده شدن است، هدف این افراد سلبریتی شدن است و نتیجهی فعالیتهایشان، بر هم خوردن نظام اصیل تربیتی هیات، جایگزینی شخص بر معارف در هیئات، از بین رفتن الگوی ایدئولوژیک تنها سنگر باقیماندهی تشیع است.
•امید که بفهمیم جذب چیست، چه اصولی دارد، چه مبحث پیچیدهای است و چرا برخی این کلیدواژه را ذبح میکنند تا خودشان را توجیه کنند.
✍#سید_علی_حسنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ اهل بیت مقتل رو تماما گفتند...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
👤 حاج #سعید_حدادیان
•••
•@ahaat_ir | آهات•
آهات | آموزش مداحی
✅ اهل بیت مقتل رو تماما گفتند... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 👤 حاج #سعید_حدا
⁉️#پرسشوپاسخبااعضایکانال
💬ویدیوهای آموزشی که در کانال از ایشون گذاشته شده مربوط به جلسات آموزش مداحی ایشون در سال های گذشته هست که در تهران برگزار شده و خیلی وقت هست که به پایان رسیده...
اما جایی برای افسوس خوردن نیست❗️
📕چون جزوه ای توسط کانال آهات تنظیم شده که حاوی خلاصه متن حدود 20 جلسه از این جلسات اموزشی ای هست که حاج سعید حدادیان در تهران برگزار کرده اند...
💢این جزوه تنها بخشی از پکیج آموزش مداحی هست که در چند روز آینده قراره در کانال معرفی بشه...
⭕️ اگر سوال، پیشنهاد یا انتقادی داشتید بنده درخدمتم:
🆔@ahaat_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ روضه خوانی حاج #سعید_حدادیان در شب ششم محرم ۹۶
🎬👇#تحلیل کلی این جلسه:
◾️در این ویدیو حاج آقای حدادیان به غرّا خوانی می پردازند. #غرّا_خوانی یعنی مداحی با نثر که شاید بتوان به آن مقتل خوانی نیز گفت پس كساني كه با زبان نثر به ذكر مصائب اهل بيت و مدح و منقبت ايشان اشتغال دارند را غرا خوان و يا روضه خوان میگويند.
و همچنین غرا خوانی را بصورت حرفه ای و بدون هیچ توپوقی اجرا می کنند که نشان از داشتن #هوش_کلامی بالای ایشون هست.
◾️به چهره محزون و گریان حاج آقای حدادیان هنگام اجرا دقت کنید. در مرثیه خوانی با توجه به محتوای مراثی شعر، میمیک صورت (حالت چهره) باید محزون باشد و مداح #حالت_تباکی به خود بگیرد. و همچنین زبان ایشون که خیلی تاثیر گذار بود در جلسه.
◾️در دقیقه 02:57 حاج آقای حدادیان یک نوجوانی را که در مصائب حضرت قاسم گریه میکرد را بلند کردند و از حالت او برای ترغیب و تشویق مستمع بهره بردند. استفاده از این گونه موارد در تجسم و #تصویر_سازی بسیار موثر است.
◾️برای اثرگذاری کلام باید محتوا را در ذهن مستمع به تصویر کشید و مجسم کرد. در این مجلس در دقیقه 04:52، حاج آقای حدادیان بصورت خیلی ماهرانه فضای روضه را برای مستمع تصویر سازی میکنند.
🔺[ملاحظه] به احترام ذکر مصائب ذوات مقدسه، بامعرفت و در شرایط مناسب مشاهدهنمایید.
- @ahaat_ir | آموزش مداحی -
🛑 #پرسش_و_پاسخ با سید مهدی میرداماد
⁉️ #پرسش
آقا سيد بنده در بحث مداحي از شما تقليد ميكنم
بنده با روضه ها آشنا هستم اما وقتي روضه ميخونم اگر ببينم كسي پا روضه خواني گريه ميكنه خيلي روضه در حد بالايي ميخونم اما اگه كسي گريه نكنه نميتونم اونجور كه بايد روضه بخونم ، آيا راهي هست برا رفع مشكل؟
✅ #پاسخ
حاج سید مهدی میرداماد:
بهترین راه حل برای این مشکل این است که اگر حتی یک نفر در جلسه اشک می ریزد فقط به او نگاه کنید و به کسانی که گریه نمی کنند نگاه نکنید ، شما نباید خودتان را درگیر این مساله کنید،هدف عرض ادب به ساحت مقدس اهل بیت است. باید به خودشان توسل کنید تا حال مجلس را عوض کنند.
•@ahaat_ir | آهات•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️#مخدرات، گلوگاه تحریک احساسات
بس کن رباب! حرمله بیدار میشود
سهمت «دوباره» خنده انظار میشود❗️
ادبیات، چهره میسازد!
برای مثال چهرهای که از حضرت رباب سلام الله علیها در ذهن من و شما نقش بسته است، شخصیتی ضعیف، ناتوان، ناراضی از آنچه بر او گذشته و مضطرب است.
مادری که قربانی واقعه عاشوراست و حالا در غیاب همسرش، مجبور است به خواهر همسرش پناه ببرد. او نیز با افعال امری مدام در حال توصیههای مکرر به ایشان است!
وقتی صحبت از #ادب_مرثیه میکنیم، یعنی دقیقا داریم از یک چهارچوبی حرف میزنیم که رعایت نشدنش، تصویر زنندهای که در بالا بیان شد را برای مخاطب بازسازی میکند.
مثلا: آیا ما اجازه داریم برای مرثیهخوانی، شان شخصیت والایی مانند حضرت رباب سلامالله علیها، که اسوه صبر و ایثار و استقامت است را به یک انسان بلادیده تقلیل دهیم؟
یا آیا ما میتوانیم به همسر صالحهی «امام» حسین علیهالسلام، امر که هیچ، توصیه کنیم؟
آیا ما از ایشان نسبت به وظایف یک بانوی عفیفه بیشتر آگاهیم؟
چه طور میتوانیم به خودمان اجازه دهیم انقدر بیادبانه، مخدرات را صرف مرثیهسراییهای خود کنیم؟
بسترسازان ادامه حیات شیعی، مادران و همسرانی بودند که توانستند امتداد دهنده راه امامانمان باشند.
این نوع تصویرسازی از این والامقامان نه تنها غیرهنرمندانه که متاسفانه خلاف واقعیت است. این نوع اشعار و مرثیهسراییها نه تنها حیات سراسر شکوه شخصیتهای دینی را تحریف میکند بلکه عامل تصویرگری یک چهره معاذالله ناقص و عاجز از این بزرگواران خواهد شد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
✍منبع: #ادب_مرثیه
•••
•@ahaat_ir | آهات•
آهات | آموزش مداحی
⚫️#مخدرات، گلوگاه تحریک احساسات بس کن رباب! حرمله بیدار میشود سهمت «دوباره» خنده انظار میشود❗️ ا
.
☝️ قبل از مطالعه بحث شعر مخدرات و
ادب در مرثیه، پست بالا و کپشن اون رو
مطالعه بفرمایید.
.
.
1⃣
مرثیهخوانی لازمه منتها به دو شرط هست، هنرمندانگی شعر و مودبانه بودنش.
منظور از هنرمندانه بودن اینه که ابتداییات که هیچ، زیبایی های ادبی رو داشته باشه.
اما مودبانه بودن:
•ما حق داریم هر روضه ای رو در هر زمانی بخونیم؟
•ما حق داریم از هر لفظی برای تشریح مرثیه استفاده کنیم؟
این دو تا سوال در تمام مراثی مطرحه، که مسلما در مورد مخدرات باید با ظرافت بیشتری رعایت بشه.
.
.
2⃣
مثلا خوندن روضه لحظه شهادت امام حسین با جزئیات دردناک و جانسوزش، فقط برای روز عاشوراست یا ما میتونیم توی جلسات هفتگیمون هم این روضه ها رو بخونیم⁉️
خب پاسخ روشنه:
هر روضه زمانی داره، ادبی داره و شرایطی داره.
حالا همه اینها رو گفتیم برای یک جمله:
ما اجازه نداریم در هر زمانی و با هر ادبیاتی روضه حساس و ظریف مخدرات رو بازگو کنیم.
.
.
3⃣
جایگاه عظیم بانوان کربلا، که امتداد دهنده قیام عاشورا بودند در ادبیات هیئت امروز، چطور دیده میشود؟
.
آهات | آموزش مداحی
⚫️#مخدرات، گلوگاه تحریک احساسات بس کن رباب! حرمله بیدار میشود سهمت «دوباره» خنده انظار میشود❗️ ا
.
4⃣
به پست ریپلای شده مراجعه کنید و و یبار دیگه کپشنش رو بخونید؛ بعضی از نمونه هاش هم در کلیپ قابل مشاهده هست.
.
.
5⃣
نمونه شعر موفق اثریه که اون دو ویژگی رو داشته باشه:
•هنرمندانه باشه
•مودبانه باشه
نمونه شعر منطبق بر این دو ویژگی، اصلا کم نیست.
در ادامه چند نمونه رو با هم میخونیم.
.
.
6⃣
فاش میگویم اگر زینب نبود
هیچ آثاری از این مکتب نبود
زینب همان زنی است که در راه عفتش
عباس میدهد نخ معجر نمیدهد
بار امانتی که به منزل رسانده است
چیزی کم از رسالت پیغمبران نداشت
السلام ای مظهر شور و شعور
پای تا سر عشق سر تا پا حضور
.
.
7⃣
صدها هزار نمونه موفق میشه ذکر کرد.
مثال های قبل فقط از شعرای امروزی انتخاب شده.
مقصود چیه؟
ما موظفیم در محضر شخصیت والای این حضرات، چه مرد و چه زن، مودب باشیم.
با توجه به حساسیت های مراثی مخدرات این مساله در مورد ایشان باید بیشتر رعایت بشه.
.
.
8⃣
و الا چه اتفاقی میوفته؟
ما ناخودآگاه ابعاد اجتماعی و سیاسی این بانوان رو، محدود به مراثی و مصیبت خواهیم کرد.
و مشخصا در این حالت ما این چهره ها رو خواسته یا ناخواسته سانسور میکنیم.
و از آن بانوانی که با غیرت و عفت بیمثالشون، پیام عاشورا رو به جهان مخابره کردن، صرفا شخصیت های مرثیه زده میسازیم.
.
.
✅ #نتیجه_گیری:
روضه باید خونده شه، منتها مودبانه و هنرمندانه.
پیام این قیام که به واسطه ایشان تبیین شده، باید در هیئت بازگو شود.
اتفاقی که امروز خیلی شاهدش هستیم.
.
ممنون که خوندید🙏
لطفا اگر نظری، نقدی یا پیشنهادی راجع به بحث امروز یا حتی پست های قبلی کانال دارید حتما بفرمایید👇
🆔@ahaat_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•| #نوای_نینوا |•
📌راه ورود به مداحی و ستایشگری از زبان حاج #سعید_حدادیان
🎬قسمت اول
•••
•@ahaat_ir | آهات•
.
💠برای ورود به بحث هوش موسیقایی حاج محمود کریمی، ابتدا فایل صوتی زمینه شب دوم محرم 1396 ایشون رو همراه با تحلیل حاج آقای فراهانی از این #شاهکار رو بشنوید تا انشاءالله در ادامه به گفتگو بپردازیم👇
AUD-20220725-WA0021.mp3
9.03M
◾️زمینه شب دوم محرم 1396
🎤حاج محمود کریمی
بسم الله
برای بررسی بحث امروز به صحبت های دو شاعر و نوحه سرای زبردست یعنی حاج #مهدی_زنگنه و حاج #اکبر_شیخی پیرامون این موضوع می پردازیم...
✅برای ورود به بحث لازم هست که ابتدا با مفهوم واژه ملودی و نغمه آشنا بشیم...
بشونید مفهوم واژه ملودی و نغمه رو از زبان حاج #اکبر_شیخی👇