.
1⃣
مرثیهخوانی لازمه منتها به دو شرط هست، هنرمندانگی شعر و مودبانه بودنش.
منظور از هنرمندانه بودن اینه که ابتداییات که هیچ، زیبایی های ادبی رو داشته باشه.
اما مودبانه بودن:
•ما حق داریم هر روضه ای رو در هر زمانی بخونیم؟
•ما حق داریم از هر لفظی برای تشریح مرثیه استفاده کنیم؟
این دو تا سوال در تمام مراثی مطرحه، که مسلما در مورد مخدرات باید با ظرافت بیشتری رعایت بشه.
.
.
2⃣
مثلا خوندن روضه لحظه شهادت امام حسین با جزئیات دردناک و جانسوزش، فقط برای روز عاشوراست یا ما میتونیم توی جلسات هفتگیمون هم این روضه ها رو بخونیم⁉️
خب پاسخ روشنه:
هر روضه زمانی داره، ادبی داره و شرایطی داره.
حالا همه اینها رو گفتیم برای یک جمله:
ما اجازه نداریم در هر زمانی و با هر ادبیاتی روضه حساس و ظریف مخدرات رو بازگو کنیم.
.
.
3⃣
جایگاه عظیم بانوان کربلا، که امتداد دهنده قیام عاشورا بودند در ادبیات هیئت امروز، چطور دیده میشود؟
.
آهات | آموزش مداحی
⚫️#مخدرات، گلوگاه تحریک احساسات بس کن رباب! حرمله بیدار میشود سهمت «دوباره» خنده انظار میشود❗️ ا
.
4⃣
به پست ریپلای شده مراجعه کنید و و یبار دیگه کپشنش رو بخونید؛ بعضی از نمونه هاش هم در کلیپ قابل مشاهده هست.
.
.
5⃣
نمونه شعر موفق اثریه که اون دو ویژگی رو داشته باشه:
•هنرمندانه باشه
•مودبانه باشه
نمونه شعر منطبق بر این دو ویژگی، اصلا کم نیست.
در ادامه چند نمونه رو با هم میخونیم.
.
.
6⃣
فاش میگویم اگر زینب نبود
هیچ آثاری از این مکتب نبود
زینب همان زنی است که در راه عفتش
عباس میدهد نخ معجر نمیدهد
بار امانتی که به منزل رسانده است
چیزی کم از رسالت پیغمبران نداشت
السلام ای مظهر شور و شعور
پای تا سر عشق سر تا پا حضور
.
.
7⃣
صدها هزار نمونه موفق میشه ذکر کرد.
مثال های قبل فقط از شعرای امروزی انتخاب شده.
مقصود چیه؟
ما موظفیم در محضر شخصیت والای این حضرات، چه مرد و چه زن، مودب باشیم.
با توجه به حساسیت های مراثی مخدرات این مساله در مورد ایشان باید بیشتر رعایت بشه.
.
.
8⃣
و الا چه اتفاقی میوفته؟
ما ناخودآگاه ابعاد اجتماعی و سیاسی این بانوان رو، محدود به مراثی و مصیبت خواهیم کرد.
و مشخصا در این حالت ما این چهره ها رو خواسته یا ناخواسته سانسور میکنیم.
و از آن بانوانی که با غیرت و عفت بیمثالشون، پیام عاشورا رو به جهان مخابره کردن، صرفا شخصیت های مرثیه زده میسازیم.
.
.
✅ #نتیجه_گیری:
روضه باید خونده شه، منتها مودبانه و هنرمندانه.
پیام این قیام که به واسطه ایشان تبیین شده، باید در هیئت بازگو شود.
اتفاقی که امروز خیلی شاهدش هستیم.
.
ممنون که خوندید🙏
لطفا اگر نظری، نقدی یا پیشنهادی راجع به بحث امروز یا حتی پست های قبلی کانال دارید حتما بفرمایید👇
🆔@ahaat_admin
19.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•| #نوای_نینوا |•
📌راه ورود به مداحی و ستایشگری از زبان حاج #سعید_حدادیان
🎬قسمت اول
•••
•@ahaat_ir | آهات•
.
💠برای ورود به بحث هوش موسیقایی حاج محمود کریمی، ابتدا فایل صوتی زمینه شب دوم محرم 1396 ایشون رو همراه با تحلیل حاج آقای فراهانی از این #شاهکار رو بشنوید تا انشاءالله در ادامه به گفتگو بپردازیم👇
بسم الله
برای بررسی بحث امروز به صحبت های دو شاعر و نوحه سرای زبردست یعنی حاج #مهدی_زنگنه و حاج #اکبر_شیخی پیرامون این موضوع می پردازیم...
✅برای ورود به بحث لازم هست که ابتدا با مفهوم واژه ملودی و نغمه آشنا بشیم...
بشونید مفهوم واژه ملودی و نغمه رو از زبان حاج #اکبر_شیخی👇
.
1⃣
👤حاج #مهدی_زنگنه👇
متاسفانه امروزه مداحان به دلیل همان تعد و مسابقه نانوشته، گاهی برای آنکه ملودی و شعر یک اثر به جانشان بنشیند تا بتوانند بهترین اجرا را در هیأت داشته باشند، وقت نمیگذارند. زمانی که مداحی بنا دارد در یک شب ۵ نوحه جدید بخواند، قطعاً نمیتواند تمرکز لازم را داشته باشد. بنابراین مانند بسیاری از آثار، مداح تنها ملودی را اجرا میکند، در حالی که مداح باید بداند یک ملودی را با کدام مخرج صدا بخواند و این مستلزم تمرین و تمرکز است.
.
آهات | آموزش مداحی
. 1⃣ 👤حاج #مهدی_زنگنه👇 متاسفانه امروزه مداحان به دلیل همان تعد و مسابقه نانوشته، گاهی برای آنکه مل
.
2⃣
ادامه👇
مداح موفق باید ملودی را درک کند و در لحن به آن اضافه کند؛ کاری که امروزه حاج محمود کریمی انجام میدهد و گاهی یک ملودی ساده را با تشخیص لحن، به درستی اجرا میکند و میتوان گفت هیچ مداحی مانند او ملودی را درست اجرا نمیکند؛ زیرا او ملودی را کشف میکند. البته حاج محمود نیز در سالهای اخیر نوآوریها و ابداعات دهه ۸۰ را ندارد؛ ولی همچنان یکهتاز اجرای ملودیهای عاشورایی است.
.
.
3⃣
👤حاج #اکبر_شیخی👇
گاهی افراد نوحهای میسازند که به زعم خود جدید و نو است اما زمانی که به حاج محمود ارائه میکنند، او میگوید من این را خواندهام. نگاه او به ویژگی و هنر آن نوحه است که پیشتر در نوحههایی آنها را به کار بسته است. حاج محمود مدتهاست بر روی موسیقی بینالملل کار میکند و در این زمینه ظرفیتسازی میکند و در کنار آن از موسیقیهای بینالملل هم استفاده میکند. متأسفانه این روزها شاهدیم مداحان شهرستانها از تهرانیها الگو میگیرند و پیشرفت خود را در تهرانی خواندن میبینند در حالیکه حاج محمود توجه به موسیقیهای محلی دارد.
.
.
4⃣
♦️حاج محمود با هنر انتخاب نغمههایش همه #اقشار را درگیر میکند.
این شاعر و نوحهسرا با بیان اینکه متأسفانه برخی از هیأتها به واسطه استفاده از برخی موسیقیها و ضربها شبیه #باشگاه شده است، گفت: در این شرایط شاهد هستیم که با شروع سینهزنی، #زنان از روند هیأت حذف میشوند در حالی که زنان نوحهگران اصلی در صدر اسلام بودند. از سوی دیگر در سینهزنی، اقشار ۵۵-۶۰ ساله از دور میشوند. هنر مداح این است که موسیقیای را به کار ببرد که همه سنین را درگیر کند و حاج محمود کریمی این #هنر را دارد.
.
.
5⃣
با پیدایش برخی سبکهای موسیقایی در #غرب عدهای تلاش کردند تا علیه امپریالیسم و زورگوییها فریاد زدن را به مردم آموزش دهند، گفت: هر سبک موسیقی در سه حوزه قابل بحث است: ۱. پیدایش و تاریخچه ۲. ویژگیها ۳. کارکرد. مداحان اگر از یک سبک موسیقایی استفاده میکنند باید این در این سه حوزه تاریخچه و ویژگیهای یک سبک موسیقایی را بشناسند و بعد بدانند این سبک موسیقی با این ویژگیها در هیأت کارکرد دارد یا خیر! مثلا الان باید بدانند این موسیقی #خشن و #اعتراضی که باب شده است، تناسبی با مدح اهل بیت و تبلیغ امام حسین(ع) ندارد❗️
حاج محمود #موسیقی_شناس است و برای رسیدن به هدف و ایده خود که تبلیغ اهل بیت (ع) است، نغمات و تحریرها را انتخاب میکند و ارائه میدهد. زمانی که نغمهای به گوش میرسد فرد ناوارد عین آن را میگیرد و استفاده میکند اما یک متخصص ویژگیهای آن را دریافت میکند و میخواند.
.
.
7⃣
♦️حاج محمود #بازه_صوتی خود را خوب میشناسد و از آن خوب استفاده میکند.
این شاعر و نوحهسرا با بیان اینکه در ساختمان خواندن، گوشههایی برای اوج و فریاد زدن داریم. این یعنی حتی فریاد زدن هم چارچوب دارد. هر زمان کسی داد میزند از «#خواندن» خارج میشود در حالی که هر فرد عادی به راحتی میتواند حدود ۱۶ پرده صوتی را اجرا کند و نیاز به #داد_زدن نیست. حاج محمود بازه صوتی خود را خوب میشناسد و از آن خوب استفاده میکند. وی با اشاره به یکی از مصادیق در این خصوص، ادامه داد: مناجات «با روی سیاه، با گریه و آه، از راه اومدم با بار گناه» یک #مثال_خوب برای استفاده از تماما بازه صوتی در «خواندن» است. به عبارتی با تمام پردههای صوتی بخواند نه اینکه صرفا صدا تولید شود.
.
.
8⃣
♦️شیخی با بیان اینکه #هوش_موسیقایی محمود کریمی به قلب و دونیم کره مغز او متصل است که نیم کره چپ محاسبهگر و نیم کره راست خلاق است. حاج محمود کریمی ضمن اینکه محاسبه میکند، #فیالبداهه نیز امر جدیدی را خلق میکند. او ضمن اینکه برای انتخاب شعر و #نغمه حساب و کتاب دارد و محاسبه میکند اما فی البداهه خلق هنری دارد و این ناشی از فعالیت نیم کره راست اوست.
👌باید درباره آثار موسیقایی حاج محمود پایان نامهها و رسالهها نوشته شود.
💢این شاعر و نوحه سرا با بیان اینکه اتفاق موسیقایی حاج محمود در تاریخ شیعه #کم_نظیر است و این غلو نیست گفت: همانگونه که در اخلاص و شعر و ... افرادی بودهاند که در تاریخ مداحی زبانزد بودهاند، حاج محمود کریمی نیز در تاریخ موسیقی مداحی شیعه #سرآمد و #زبانزد است.
.
حاج محمد فراهانی.mp3
4.13M
📌و در آخر بشنوید #رمز_موفقیت حاج محمود در نغمات رو از زبان حاج محمد فراهانی
منبع : https://eitaa.com/yase133
🙏ممنون که خوندید بزرگواران، امیدوارم که براتون مفید بوده باشه...
📩لطفا اگر این بحث ها براتون مفید هست بفرمایید وگرنه که ادامه داده نشه و صرفا به گذاشتن ویدیو و صوت آموزشی اکتفا بشه چون انرژی و وقت زیادی از من میگیره جمع آوری و ارسال اینگونه مطالب...
آیدی بنده جهت ارسال نظر👇
🆔@ahaat_admin
•••
🔔 #مطلب_بسیار_مهم
❌همونطور که هر رانندهای لزوما تعمیرکار اتومبیل نیست، هر مداحی هم لزوما مربی #صداسازی نیست! از مربی صداسازی خود باید دلیل علمی بخواید.
.
⛔️ #اشتباهی که متاسفانه خیلی از یادگیرنده های مداحی در بحث بسیار تخصصی حنجره و صداسازی انجامش میدن این هست که در این بحث به فرد غیرمتخصصی که صرفا مطالب سایرین رو کپی و نشر میده، و دانش مولدی در این حیطه نداره اعتماد و رجوع میکنن! افرادی که اصرار بر تعمیم اطلاعات قبلی و بعضا منسوخ دارن و بر تقلید تکیه دارن نه دانش❗️
.
⚠️ مثال میزنم:
قطعا خیلیاتون شنیدید که افراد به ظاهر مربی صداسازی میگن اگر هنرجو تنفس دیافراگمی رو یاد بگیره ۸۰ درصد راه رو رفته! و در ابتدا بشدت هنرجو رو درگیر تنفس دیافراگمی میکنن و میگن تنفس صحیح تنها تنفس دیافراگمی هست و تنفس فقط باید از اون راه باشه !
.
❌ اما اصلا اینطوری که این افراد میگن نیست! علم روز دنیا در صداسازی و حنجره حرفشونو نقض میکنه. نمیگه تنفس دیافراگمی بده یا مضره، اما اصلا تاثیرش اینقدری نیست که فکر میکنین. اینجوری نیست که با تنفس دیافراگمی دنیای آوازیتون زیر و رو بشه.
•••
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•| #نوای_نینوا |•
🔸پیشنهاد حاج سعید حدادیان به مداحان برای تقویت ذهن موسیقایی و ملودی آفرینی
🎬قسمت دوم
•••
•@ahaat_ir | آهات•