eitaa logo
احادیث الطلاب
6.7هزار دنبال‌کننده
17.4هزار عکس
3.5هزار ویدیو
15 فایل
کپی برداری آزاد است ، حتی بدون اسم کانال ، فقط نقل حدیث از کتاب (احادیث الطلاب) با ذکر کتاب باشد مثلاً چنین نقل شود ،تحف العقول صفحه ۱۰۲ به نقل از کتاب آداب الطلاب‌ صفحه ۷۵ @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب آیدی مدیر @barkhordar99
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹🌹🌹🌹🌹حدیث 1746 دعای سه گروه مستجاب است 394 - وَ قالَ رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم: ثَلاثَةٌ لا تُرَدُّ لَهُمْ دَعْوَةٌ: أَلسَّخِىُّ وَ الْمَرِيضُ وَ التَّائِبُ. دعاى سه كس برنگردد: (و مستجاب است): 1- سخاوتمند 2- بيمار 3- و توبه كننده. کتاب احادیث الطلاب ص 151 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 @ahadis_tollab
🍃🍃🍃🍃🍃💠﷽💠🍃🍃🍃🍃🍃 🌼 فرمودند: 💠 إنَّ المَرءَ يَحتاجُ في مَنزِلِهِ و عِيالِهِ إلي ثَلاثِ خِصالٍ يَتَکلَّفُها و إن لَم يَکن في طَبعِهِ ذلِک: مُعاشَرَةٍ جَميلَةٍ و سَعَةٍ بِتَقديرٍ و غَيرَةٍ بِتَحَصُّنٍ. 💠 مرد براي اداره منزل و خانواده خود به نياز دارد كه حتي اگر در طبيعت او نباشد، (بايد خود را به آنها وا دارد)، آن خصلت‌ها عبارتند از: 💠 خوش رفتاري 💠 گشاده دستي سنجيده 💠 غيرت براي حفاظت از آنها. 📕تحف العقول، احادیث الطلاب @ahadis_tollab
﷽▬ 💬سوال ایا خواندن قران برای افراد حائض مکروه است؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✍پاسخ گوش دادن به قرآن و تلاوت سوره های قرآن و ذکر گفتن در عادت ماهیانه اشکالی ندارد و فقط خواندن سوره های که سجده واجب دارند حرام است. سوره‌هایی که سجده واجب دارند: سجده آیه 15، فصّلت آیه 37، نجم آیه 62 و علق آیه 19. خواندن حتی یک آیه از قرآن هم برای خانم حائض مکروه است (این کراهت به معنی این است که اگر بخواند ثوابش نسبت به بقیه ایام کمتر است). عروه الوثقی ج1 احکام الحائض مسأله 42 –توضیح المسائل 16 مرجع مساله 355، @ahadis_tollab
🔴 خانوم با احترام گذاشتن به شوهرش میتونه حسابی به خرج بده و زندگیشو بسازه. میگین نه؟ امتحان کنین❗️ ✅ اکثر مردها اسیر هستن اینکه فکر کنن پیش زنشون خیلی آدم بزرگ و مقتدر و باحالی هستن براشون مهمه و زنها باید از همین روش استفاده کنند. @ahadis_tollab
💐💐💐💐💐حدیث 1747 علت مستجاب نشدن دعا چیست؟ 395 - قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله وسلم:إِنَّ الْعَبْدَ لَيَرْفَعُ يَدَيْهِ إِلَى اللَّهِ، وَ مَطْعَمُهُ حَرامٌ وَ مَلْبَسُهُ حَرامٌ، فَكَيْفَ يُسْتَجابُ لَهُ وَ هذِهِ حالَتُهُ. به درستى كه بنده دستهايش را (براى دعا) به سوى خدا بلند مى كند، درحالى كه خوراكش حرام و پوشاكش حرام است پس چگونه با اينحال دعاى او مستجاب شود؟ کتاب احادیث الطلاب ص 152 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 @ahadis_tollab
﷽▬ 💬سوال حق الناس رو باید از سن تکلیف به بعد حساب کنیم یا قبل از سن تکلیفم اگه باشه حسابه؟ ـــــــــــــــــــــ ✍پاسخ هر حق الناسی برعهده داشته باشید باید به دست صاحبش برسانید و هر چند زمان غیر بالغ بودن برعهده انسان بوده و اگر حق مالی است: اگر مثلی است(یعنی الان مثل آن یافت می شود) مثل آن را تهیه و به آنها ولو به صورت غیر مستقیم و با واسطه ای که شناخته نشوید برگردانید و اگر قیمی است (یعنی الان مثل آن یافت نمی شود) قیمت آن را و اگر وجه نقد بوده با محاسبه ارزش به روز آن به آنها بر گردانید و لازم نیست به آنها اصل قضیه گفته شود بلکه اگر غیر مستقیم و با واسطه هم به دست صاحبان آن و در صورت فوت به دست ورثه آنها برسد و یا از آنها یا ورثه آنها هر چند با واسطه حلالیت و ابراء ذمه بگیرید نیز کافی است واگر دسترسی به صاحبش ندارد یا نمی شناسد بااجاره مرجع تقلید به فقیر بدهد @ahadis_tollab
🌺🌺🌺🌺🌺حدیث 1748 مردان خانواده خود را برای نماز بیدار کنند 396 - وَ قالَ رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم: اِذا اَيْقَظَ الرَّجُلُ اَهْلَهُ مِنَ اللَّيْلِ وَ صَلَّيا كُتِبا مِنَ الذَّاكِرينَ اللَّهَ كَثِيراً وَ الذَّاكِراتِ. هنگامى كه شب، مرد (از خواب بيدار شود و) خانواده اش را از خواب بيدار كند و نماز بخوانند خدا آنها را جزء مردان و زنان بسيار ذاكر مىنويسد. کتاب احادیث الطلاب ص 152 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 @ahadis_tollab
روزی نظر رسول الله صلی الله علیه و آله به کودکانی که مشغول بازی بودند افتاد، و فرمود: وای بر اولاد آخر الزمان از دست پدرانشان! سوال شد یا رسول الله: آیا از پدران مشرکِ آنان؟ فرمود: خیر، از دست پدران مؤمن آنها، چون واجبات دین را به فرزندانشان نمی آموزند و اگر اولاد آنها بخواهند، بیاموزند، آنان را منع می کنند. و تنها به این قانع هستند که فرزندانشان از مال دنیا چیزی را به دست آورند. من از آنها بیزارم و آنها هم از من بیزارند. (مستدرک الوسائل، ج ۲، ص۶۲۵) @ahadis_tollab
يك مناظره جالب امام جواد عليه السلام نخستين امامي است كه در خردسالي (تقريبا در هشت سالگي) به منصب امامت رسيد. در عين حال، چون علمشان از جانب خداوند بود بر تمام اهل فضل از لحاظ علم و دانش برتري داشت. مخالفين آن حضرت مناظرات و گفتگوهايي با آن بزرگوار انجام مي دادند و گاهي سؤالات مشكلي مطرح مي نمودند تا به خيال باطل خودشان او را در صحنه مبارزه علمي شكست دهند. بعضي از آنها هيجان انگيز و پر سر و صدا بوده، از جمله مناظره يحيي بن اكثم قاضي القضات كشورهاي اسلامي است. بنا به دستور مأمون خليفه عباسي مجلس مناظره اي تشكيل يافت. امام جواد عليه السلام حاضر شد و يحيي بن اكثم نيز آمد و در مقابل امام نشست. يحيي بن اكثم به خليفه نگريست و گفت: - اجازه مي دهي از ابو جعفر (امام جواد عليه السلام) پرسشي بكنم؟ مأمون گفت: از خود آن جناب اجازه بگير. يحيي از امام اجازه خواست. امام عليه السلام فرمود: هر چه مي خواهي سؤال كن. يحيي گفت: چه مي فرماييد درباره شخصي كه در حال احرام حيواني را شكار كرده است؟ امام جواد عليه السلام فرمود: اين شكار را در خارج حرم كشته است يا در داخل حرم؟ آيا آگاه به حكم حرمت شكار در حال احرام بوده يا ناآگاه؟ عمدا شكار كرده يا از روي خطا؟ آن شخص آزاد بوده يا بنده؟ صغير بوده يا كبير؟ اولين بار شكار كرده يا چندمين بار اوست؟ شكار او از پرندگان بود يا غير پرنده؟ از حيوان كوچك بوده يا بزرگ؟ باز هم مي خواهد چنين عملي را انجام دهد يا پشيمان است؟ شكار او در شب بوده يا در روز؟ در احرام حج بوده يا در احرام عمره؟ يحيي بن اكثم از اين همه آگاهي متحير ماند و آثار عجز و ناتواني در سيمايش آشكار گرديد و زبانش بند آمد طوري كه حاضران مجلس ضعف و درماندگي او را در مقابل امام عليه السلام به خوبي فهميدند. بعد از اين پيروزي، مأمون گفت: خدا را سپاسگزارم كه هر آنچه در نظرم بود همان شد. آن گاه رو به خويشاوندان خود كرد و گفت: حال آنچه را كه قبول نداشتيد پذيرفتيد؟ (چون آنان مي گفتند امام جواد عليه السلام به امامت لايق نيست). پس از صحبت هايي كه در مجلس به ميان آمد مردم پراكنده شدند. تنها گروهي از نزديكان خليفه مانده بودند. مأمون به امام عليه السلام عرض كرد: - فدايت شوم! اگر صلاح بدانيد احكام مسائلي را كه در مورد كشتن شكار در حال احرام مطرح شد را بيان كنيد تا بهره مند شويم. امام جواد عليه السلام فرمود: آري! اگر شخص محرم در حل (بيرون از حرم) شكار كند و شكار او از پرندگان بزرگ باشد، بايد به عنوان كفاره يك گوسفند بدهد و اگر در داخل حرم بكشد، كفاره اش دو برابر است (دو گوسفند). اگر جوجه اي را خارج از حرم بكشد، كفاره اش بره اي است كه تازه از شير گرفته شده باشد. اگر در داخل حرم بكشد، بايد علاوه بر آن بره، بهاي جوجه را هم بپردازد. اگر شكار از حيوانات صحرايي باشد چنانچه گورخر باشد كفاره اش يك گاو است و اگر يك شتر مرغ باشد بايد يك شتر كفاره بدهد. اگر هر كدام از اينها را در داخل حرم بكشد، كفاره اش دو برابر مي شود. اگر شخص محرم عملي انجام دهد كه قرباني بر او واجب گردد، چنانچه در احرام عمره باشد، بايد آن را در مكه قرباني كند و اگر در احرام حج باشد، بايد قرباني را در مني ذبح كند و كفاره شكار بر عالم و جاهل يكسان است. منتها در صورت عمد (علاوه بر وجوب كفاره) معصيت نيز كرده است؛ اما در صورت خطا گناه ندارد. كفاره شخص آزاد بر عهده خود اوست، اما كفاره برده را بايد صاحبش بدهد. بر صغير كفاره نيست ولي بر كبير كفاره واجب است. آن كس كه از عملش پشيمان است، گناهش در آخرت بخشيده مي شود؛ ولي كسي كه پشيمان نيست عذاب خواهد ديد. مأمون گفت: آفرين بر تو اي ابا جعفر! خدا خيرت بدهد. اگر صلاح مي داني شما نيز از يحيي بن اكثم بپرس، همچنان كه او از شما پرسيد. در اين هنگام امام عليه السلام به يحيي فرمود: بپرسم؟ يحيي پاسخ داد: فدايت شوم! اختيار با شماست. اگر دانستم جواب مي دهم و اگر نه، از شما استفاده مي كنم. امام عليه السلام فرمود: به من بگو! در مورد مردي كه در اول صبح به زني نگاه كرد در حالي كه نگاهش به آن زن حرام بود و آفتاب كه بالا آمد زن بر او حلال گشت هنگام ظهر باز بر او حرام شد و چون وقت عصر فرا رسيد بر او حلال گرديد و موقع غروب آفتاب باز بر او حرام شد و در وقت عشا حلال شد و در نصف شب بر وي حلال گرديد و در طلوع فجر بر او حلال گشت اين چگونه زني است و به چه دليل بر آن مرد گاهي حلال و گاهي حرام مي شود؟ يحيي گفت: به خدا سوگند! پاسخ اين سؤال را نمي دانم و نمي دانم به چه دليل حلال و حرام مي شود. اگر صلاح مي دانيد خوب جواب آن را بيان فرماييد تا بهره مند شويم. امام عليه السلام فرمود: اين زن كنيز مردي بوده است. در صبحگاهان مرد بيگانه اي به او نگاه كرد، نگاهش حرام بود و چون آفتاب بالا آمد كنيز را از صاحبش خريد و بر او حلال شد و هنگام ظهر او را آزاد كرد بر وي حرام گرديد و موقع عصر با او ازدواج نمود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌍تقویم نُجومی اسلامی🌏: 🌏🌕تقویم نجومی اسلامی🌕🌍 (اولین و پرطرفدارترین مجموعه کانالهای تقویم نجومی،اسلامی) ✴️ چهارشنبه 👈 ۱۷ مرداد ۹۷ 👈 ۸ اوت ۲۰۱۸ 👈 ۲۵ ذی القعده ۱۴۳۹ 🌎 روز دحوالارض ✴️ میلادحضرت عیسی ع و حضرت ابراهیم ع 🌓 این چهارشنبه در واقع است. ❌ صدقه برای دفع نحسی این روز فراموش نشود.(تقارن نحسین) ✅ این روز روز مناسبی برای امور زیر است: 🔘 مسافرت 🔘 کندن قنات و چاه ❤️ فرزند حاصل از در این چهارشنبه شب حاکمی از حاکمان شریعت، یا عالمی از علما گردد. ⚫️ طبق روایات، (سر و صورت) در این روز از ماه قمری ، باعث رفع بوی بدن شده و صفای خاطر آورد. ولی در نظر داشته باشید که: 🔴 یا 👈 ( کلا در روزهای چهارشنبه در روایاتی منع شده) ⚪️ چهارشنبه برای (رفع موهای بدن با نوره) در برخی روایات نهی شده. 👈 بطور کلی نیمه دوم ماه (۱۵ روز دوم) چون جرم ماه در حال کوچک شدن است، برای نوره کشیدن مناسب است. 👈اما از فواید نوره: نوره کشیدن موجب درمان بیماریهای پوستی میشود. 🔵 چهارشنبه برای ، روز مناسبی نیست و تاثیر خوبی بر شخص ندارد. 👕 چهارشنبه برای بریدن، دوختن ، خریدن و پوشیدن روز بسیار مناسبی است و کار آن نیز آسان افتد و به سبب آن لقمه ی بزرگ یا وسیله و چارپایان بزرگ نصیب شخص شود. ✴️️ وقت در روز چهارشنبه: از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۲ ظهر و بعداز ساعت ۱۶ عصر تا عشای آخر( وقت خوابیدن) ❇️️ روز چهارشنبه : یا حیّ یا قیّوم ۱۰۰ مرتبه ✳️️ ذکر بعد از نماز صبح ۵۴۱ مرتبه که موجب عزّت در دین میگردد . 💠 ️روز چهارشنبه طبق روایات متعلق است به و و و . سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد. 🌸ززندگیتون شاد🌸 📚 منابع مطالب ما: 📔حلیة المتقین 🗓 مجموعه تقویم های نجومی معتبر 📖 مفاتیح الجنان 🗒تقویم جامع رضوی 📗 بحارالانوار و... احادیث الطلاب @ahadis_tollab