eitaa logo
احادیث الطلاب
6.2هزار دنبال‌کننده
15.1هزار عکس
2.7هزار ویدیو
14 فایل
کپی برداری آزاد است ،نقل احادیث با ذکر کتاب (احادیث الطلاب) بلا مانع است آیدی مدیر کانال👇👇👇 @ahadis_tollab
مشاهده در ایتا
دانلود
👈پرسش آیا کردن به گناه، گناه است؟ اگر جوانی در ذهن خود همیشه به فکر کند و افکار بدی را از ذهن خود عبور دهد، آیا گناه کرده یا نه؟! ✅پاسخ هر چند که فکر گناه، گناه نیست، اما زمینه ساز بدی برای گناه است. تنها راه ورودی شیطان به مملکت وجودی ما، حوزه ی فکر و اندیشه است. یعنی شیطان در فکر ما وارده شده و با وسوسه های خود سعی دارد ما را به گناه و آلودگی بکشاند. 🔹حضرت علی (علیه السلام) میفرمایند: «کسی که زیاد درباره ی گناهان فکر کند، گناهان، او را به سوی خود می کشانند». 🔹کسانی که به یک باره آبروی خود را می ریزند و مبتلا به گناهان بسیار بزرگ می شوند، یک شبه به این روزگاه سیاه و سخت نمی نشینند، بلکه آنها در حوزه ی فکر و اندیشه مدام به فکر گناه بوده و افکاری شهوانی داشته اند. وقتی انسان اینگونه شد، به تدریج زشتی گناه و معصیت از ذهنش رنگ می بازد و اشتیاق گناه وجودش را فرا می گیرد. این افکار آمادگی پذیرش هر نوع فسادی را در انسان ایجاد کرده و در اوّلین های امتحان الهی انسان را در دره های مخوف گناه می اندازد. 🔹پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: « بدترین چیزی که بعد از کسب حرام بر شما می ترسم، شهوت خفیه است؛ إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلى‏ أُمَّتِی مِنْ بَعْدِی هذِهِ الْمَکَاسِبُ الْحَرَامُ، وَ الشَّهْوَةُالْخَفِیَّةِ.» افکار گناه آلود مهمترین امری است که موجب جای گیر شدن شهوت خفیه در درون انسان است. پس مراقب باشیم که افکار خود را از این امور خالی کرده و به جای حضور در فضای شیطانی، در فضایی معنوی و ملکوتی سیر کنیم. و به جای غوطه ور شدن در افکار نفسانی و شیطانی، خاطرات خوب و معنوی را در ویترین ذهن خود قرار دهیم. _________________ احادیث الطلاب 🆔 @ahadis_tollab
☑️سوال آیا طلا (( اعم از انگشتر وسکه )) در جیب لباس (اقا) هم مانع از نماز میشود؟ رهبر انقلاب . ✅پاسخ همراه داشتن طلا در نماز (مانند در جیب لباس بودن) ، نماز را باطل نمی کند. احادیث الطلاب 🆔 @ahadis_tollab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🌹🌹🌹🌹حدیث 30592 پاسخ به 7 سوال سخت 1889 - جَاءَ رَجُلٌ إِلى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام وَ قالَ: جِئْتُكَ مِنْ سَبْعِمِائَةِ فَرْسَخٍ لِأَسْأَلَكَ عَنْ سَبْعِ كَلِماتٍ فَقَالَ عليه السلام: سَلْ مَا شِئْتَ، فَقَالَ الرَّجُلُ: أَىُّ شَيْى‏ءٍ أَعْظَمُ مِنَ السَّماءِ؟ وَأَىُّ شَيْى‏ءٍ أَوْسَعُ مِنَ الْأَرْضِ؟ وَأَىُّ شَيْى‏ءٍ أَضْعَفُ مِنَ الْيَتِيمِ؟ وَأَىُّ شَيْى‏ءٍ أَحَرُّ مِنَ النَّارِ؟ وَأَىُّ شَيْى‏ءٍ أَبْرَدُ مِنَ الزَّمْهَرِيرِ؟ وَأَىُّ شَيْى‏ءٍ أَغْنى مِنَ الْبَحْرِ؟ وَأَىُّ شَيْى‏ءٍ أَقْسى مِنَ الْحَجَرِ؟ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام: اَلْبُهْتانُ عَلَى الْبَرِى‏ءِ أَعْظَمُ مِنَ السَّماءِ، وَ الْحَقُّ أَوْسَعُ مِنَ الْأَرْضِ، وَ نَمَائِمُ الْوُشاةِ أَضْعَفُ مِنَ الْيَتِيمِ، وَ الْحِرْصُ أَحَرُّ مِنَ النَّارِ، وَحَاجَتُكَ إِلَى الْبَخِيلِ أَبْرَدُ مِنَ الزَّمْهَرِيرِ، وَ الْبَدَنُ الْقَانِعُ أَغْنى مِنَ الْبَحْرِ، وَ قَلْبُ الْكافِرُ أَقْسى مِنَ الْحَجَرِ. @ahadis_tollab مردى خدمت امير المؤمنين عليه السلام رسيد و عرض كرد: از 700 فرسخى آمده‏ ام تا از 7 مطلب از شما سؤال كنم، فرمودند: هر چه مى‏خواهى بپرس، مرد عرض كرد: 1 - چه چيزى از آسمان بزرگتر است؟ 2 - چه چيزى از زمين وسيع ‏تر است؟ 3 - چه چيزى از يتيم ضعيف ‏تر است؟ 4 - چه چيزى از آتش (جهنم) گرمتر است؟ 5 - چه چيزى از زمهرير خنك‏ تر است؟ 6 - چه چيزى از دريا غنى ‏تر است؟ 7 - و چه چيزى از سنگ سخت‏ تر است؟ حضرت جواب دادند: تهمت زدن به بى گناه از آسمان بزرگتر است، و حق از زمين هم وسيع ‏تر است، حرف سخن چينان نزد قدرتمندان از يتيم ضعيف ‏تر است، و حرص و ولع از آتش گرم ‏تر است، و احتياج و نيازمندى تو، به بخيل از زمهرير خنك ‏تر است، و بدن قانع و راضى از دريا غنى ‏تر و ثروتمند تر است و قلب كافر از سنگ هم سخت ‏تر است. کتاب احادیث الطلاب ص 522 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 @ahadis_tollab
بمناسبت سالروز ازدواج علی(ع) و فاطمه(س) ازدواج علی (ع) و فاطمه (س)، از مناسبت‌های شیعیان است که به ازدواج حضرت علی(ع) نخستین امام شیعیان با حضرت فاطمه(س) دختر پیامبر اشاره دارد. این ازدواج در ۱ ذی‌الحجه سال دوم هجری رخ داد. خطبه عقد آنان را پیامبر اکرم خواند. بر اساس منابع روایی، پیش از امام علی(ع)، کسان دیگری از مهاجران و انصار، تمایل خود برای ازدواج با حضرت فاطمه(س) به پیامبر (ص) اعلام کردند اما با مخالفت وی روبرو شدند. مهریه حضرت زهرا(س) در منابع مختلف بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ درهم ذکر شده که این مبلغ، مهر السنة خوانده می‌شود. امام علی(ع)، بر اساس آنچه در روایات نقل شده، برای تأمین مهریه، زره خود را فروخت و پیامبر با پول آن جهیزیه حضرت فاطمه(س) را تهیه کرد. در شب ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س)، مردم مدینه به دعوت پیامبر(ص) اطعام شدند. پیامبر(ص) دست حضرت فاطمه(س) را در دست امام علی(ع) گذاشت و پس از حضور در خانه آن دو برایشان دعا کرد که خداوند دلهایشان را به هم نزدیک و نسلشان را مبارک گرداند. خواستگاری امام علی(ع) ماجرای خواستگاری از حضرت فاطمه (س)، با تفاوت‌هایی در منابع شیعه و سنی نقل شده است. بنابر این منابع، چند تن از صحابه در مدینه مانند ابوبکر، عمر بن خطاب و عبدالرحمن بن عوف به خواستگاری فاطمه (س) رفتند. پیامبر (ص) در پاسخ به این درخواست‌ها، ازدواج فاطمه را موکول به خواست و قضای الهی می‌کرده و تاکید کرده است که ازدواج او به دست خداست.[۱] بنابر منابع، علی بن ابیطالب(ع) در پاسخ به برخی مهاجران که از او پرسیده‌اند چرا از فاطمه خواستگاری نمی‌کند، تاکید کرده است: «به خدا قسم چیزی ندارم.» سرانجام علی (ع) نزد رسول خدا (ص) رفت ولی از روی شرم نتوانست درخواست خود را بگوید. در مرتبه سوم، از پیامبر درخواست ازدواج با فاطمه کرد و پیامبر فرمود: «آیا چیزی داری؟» امام علی (ع) در پاسخ به پیامبر (ص) گفت که جز زره چیزی ندارد. پیامبر (ص)، مهریه فاطمه را دوازده و نیم اوقیۀ طلا قرار داد و زره علی (ع) را به او برگرداند.[۲] بنابر برخی نقل‌ها، پیامبر در برابر گلایه برخی مهاجران، بر الهی بودن ازدواج امام علی و فاطمه تأکید کرده است.[۳] خطبه عقد بنابر نقل ابن شهر آشوب در مناقب آل ابی طالب، پیامبر در هنگام ازدواج فاطمه و علی (ع) بر منبر رفت و خطبه‌ای خواند و سپس گفت: خداوند به من دستور داده است که فاطمه را به عقد علی درآورم و من نیز اگر علی راضی باشد، فاطمه را با مهریه ۴۰۰ مثقال نقره به عقد ازدواج علی درمی‌آورم. سپس امام علی (ع) رضایت خود را اعلام کرد.[۴] بنابر برخی روایات، تا زمانی که حضرت فاطمه زنده بوده، خداوند دیگر زنان را بر امام علی (ع) حرام کرده و به همین دلیل، امام اول شیعیان در دوران زندگی فاطمه (س) با زن دیگری ازدواج نکرد.[۵] تاریخ ازدواج بنابر نقل کلینی در کافی به نقل از امام سجاد(ع)، پیامبر یک سال پس از هجرت به مدینه، حضرت فاطمه(س) را به همسری حضرت علی (ع) درآورد.[۶] در تاریخ طبری هم از امام باقر(ع) نقل شده که امام علی(ع) چند شب پیش از اتمام ماه صفر در سال دوّم هجری، با حضرت فاطمه (س) ازدواج کرد.[۷] طبری در نقل دیگری ازدواج را در ماه رجب دانسته و گفته است علی(ع) «بعد از بازگشت از غزوه بدر بر فاطمه (س) وارد شد.»[۸] در این نقل، سن فاطمه زهرا (س) هجده سال ذکر شده است[۹] ولی برخی منابع شیعه با توجه به روایت کلینی که تولد فاطمه را پنج سال پس از بعثت پیامبر ذکر کرده،[۱۰] سن او را در هنگام ازدواج، نُه سال دانسته‌اند.[۱۱] از آنجا که پیامبر (ص) حضرت فاطمه (س) را ۱ ذی‌الحجه سال دوم هجری، به خانۀ امام علی (ع) فرستاد،[۱۲] و فاصله زمان عقد تا ازدواج آن دو تقریبا ده ماه بوده است، برخی از محققان به بررسی دلایل تسریع پیامبر در اجرای صیغه عقد پرداخته و احتمال داده‌اند شاید مقصود پیامبر از اجرای خطبه عقد آن بوده که خواستگاران قبلی، پاسخ روشنی دریافت کنند. به تاخیر انداختن ازدواج، همچنین به منظور رشد و نموّ جسمی حضرت زهرا (س) هم تحلیل شده است.[۱۳] مهریه و جهیزیه نوشتار‌های اصلی: مهریه حضرت فاطمه(س) و جهیزیه حضرت فاطمه(س) منابع تاریخی میزان مهریه حضرت زهرا(س) را بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ درهم ذکر کرده‌اند.[۱۴] در دوران پیامبر، هر ده درهم نقره، معادل یک دینار طلا بوده است و بر این اساس، مهریه حضرت زهرا (س)، معادل ۱۷۰ تا ۲۲۳ گرم طلا تخمین زده می‌شود.[۱۵] بنابر گزارش شیخ طوسی در کتاب أمالی، امام علی (ع) برای تأمین مهریه، زره خود را فروخت[۱۶] پس از آنکه مهریه به دست پیامبر رسید، بی آنکه آن را بشمارد، اندکی از پول را به بلال داد تا برای فاطمه عطر تهیه کند.[۱۷] پیامبر اکرم (ص) سپس باقیمانده پول را برای تهیه وسائل موردنیاز زندگی، به ابوبکر داد و عمار یاسر و چند تن از یاران خود را با
او همراه ساخت.[۱۸][یادداشت ۱] ازجمله موارد جهیزیه حضرت فاطمه، پیراهنی بود که حضرت زهرا شب عروسی خود در پی تقاضای زنی مستمند، به او بخشید و خود به لباسی مستعمل اکتفا کرد.[۱۹] ولیمه شب عروسی بر اساس منابع روایی، پیامبر اکرم (ص)، بلال حبشی را فراخوانده و از او خواست که یک گوسفند و پنج مُد جو تهیه کند تا مهاجران را دعوت کند و برای ازدواج امام علی و فاطمه (س) ولیمه بدهد. از پیامبر اکرم (ص) نقل شده که در این دیدار به بلال فرمود: «دوست دارم از سنت‌های امت من این باشد که در ازدواج، ولیمه داده شود.» پس از آنکه بلال، ولیمه را آماده ساخت، مردان به دعوت پیامبر (ص) در مسجد حضور یافته و از آن غذا خوردند و پس از آن، باقیمانده غذا به دستور پیامبر به بلال داده شد تا برای زنان و کودکان برده شود.[۲۰] دعای پیامبر (ص) پیامبر (ص) پس از ولیمه عروسی، دست فاطمه (س) را در دست علی (ع) گذاشت و پس از آنکه به خانه خود رفتند، به آنها پیوست،[۲۱] ظرف آب طلب کرد و در ضمن پاشیدن مقداری آب روی سر و میان شانه‌های حضرت فاطمه(س)،[۲۲] از خداوند خواست که آن دو را تطهیر کند، همانطور که پیامبر را تطهیر کرده است.[۲۳] پیامبر همچنین از آن دو خواست از آن آب بنوشند، روی‌شان را با آن بشویند و با آن مضمضه و استنشاق کنند. وی در پایان برای آن دو دعا کرد و فرمود: «خداوند دل‌هایتان را به هم نزدیک و مهربان کند و نسل شما را مبارک گرداند و کارهای شما را اصلاح کند.»[۲۴] نقل مکان به همسایگی پیامبر بر اساس منابع تاریخی، خانه امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، چند روز پس از ازدواج به همسایگی پیامبر منتقل شد؛ چراکه دوری فاطمه برای پیامبر دشوار بوده است. پیامبر ابتدا به دنبال آن بوده که آن دو را در خانه خود جای دهد، اما حارثة بن نعمان، یکی از صحابه، خانه خود را که در همسایگی پیامبر بود، در اختیار او گذاشت تا خانه علی و فاطمه باشد.[۲۵] پانویس ۱_ابن سعد، طبقات الکبری، ۱۴۱۰ق، ج۸، ص۱۶؛ قزوینی، فاطمة الزهراء از ولادت تا شهادت، ۱۳۸۶ش، ص۱۹۲. ↑۲_ طبرسی، اعلام الوری، ۱۳۷۶ش، ج۱، ص۱۶۰-۱۶۱؛ یوسفی غروی، تاریخ تحقیقی اسلام، ۱۳۸۳ش، ج۲، ص۲۵۱. ↑۳_ یعقوبی، تاريخ يعقوبی، دار صادر، ج۲، ص۴۱. ↑ ۴_ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب، نشر علامه، ج۳، ص۳۵۰. ↑۵_ شیخ طوسی، الأمالی، ۱۳۸۸ش، ج۱، ص۱۰۱؛ مجلسی، بحار الانوار، ۱۴۰۳ق، ج۴۳، ص۱۵۳، ح۱۱. ↑۶_ کلینی، الرّوضة من الکافی، ۱۳۶۴ش، ج۲، ص۱۸۰-۱۸۱. ↑۷_ طبری، تاریخ طبری، بیروت، ج۲، ص۴۱۰. ↑ ۸_طبری، تاریخ طبری، بیروت، ج۱۱، ص۵۹۸. ↑۹_ طبری، تاریخ طبری، بیروت، ج۱۱، ص۵۹۸. ↑۱۰_ کلینی، الکافی، ۱۳۶۲ش، ج۱، ص۴۵۷. ↑ ۱۱_الحسنی، سيرة الأئمة الاثني عشر، ۱۳۸۲ق، ج۲، ص۸۱. ↑۱۲_ مجلسی، بحار الانوار، ۱۴۰۳ق، ج۴۳، ص۹۲. ↑۱۳_ یوسفی غروی، تاریخ تحقیقی اسلام، ۱۳۸۳ش، ج۲، ص۲۵۰. ↑۱۴_ ابن شهر آشوب، مناقب، موسسه انتشارات علامه، ج۳، ص۳۵۰-۳۵۱؛ متقی هندی، کنز العمال، ۱۴۰۵ق، ج۱۳، ص۶۸۰. ↑۱۵_ نجفی، جواهر الکلام، ج۱۵، ص۱۷۴-۱۷۹؛ توضیح المسائل مراجع، ج۲، ص۱۲۹. ↑۱۶_ شیخ طوسی، الأمالی، ۱۳۸۸ش، ج۱، ص۹۳. ↑۱۷_ شیخ طوسی، الأمالی، ۱۳۸۸ش، ج۱، ص۹۳. ↑۱۸_ شیخ طوسی، الأمالی، ۱۳۸۸ش، ج۱، ص۹۳. ↑۱۹_ شوشتری، شرح إحقاق الحق، ۱۴۰۹ق، ج۱۰، ص۴۰۱. ↑ ۲۰_یوسفی غروی، موسوعة التاریخ الإسلامي، ۱۴۲۶ق، ج۲، ص۲۱۴. ↑۲۱_ شیخ طوسی، الأمالی، ۱۳۸۸ش، ج۱، ص۹۹. ↑۲۲_ شیخ طوسی، الأمالی، ۱۳۸۸ش، ج۱، ص۹۷. ↑۲۳_ یوسفی غروی، موسوعة التاریخ الإسلامي، ۱۴۲۶ق، ج۲، ص۲۱۵. ↑۲۴_ یوسفی غروی، موسوعة التاریخ الإسلامي، ۱۴۲۶ق، ج۲، ص۲۱۵. ↑۲۵_ شهیدی، زندگانی فاطمه زهرا، ص۷۳-۷۲؛ نیز ر.ک: ابن سعد، طبقات، ج ۸، ص۲۲-۲۳. _ شیخ طوسی فهرست جهاز حضرت فاطمه را در کتاب أمالی ذکر کرده است؛ این موارد عبارتند از: پیراهنی به بهای هفت درهم روسری‌ای به بهای چهار درهم قطیفه مشکی بافت ‏خیبر دو رختخواب که یکی از لیف خرما و دیگری از پشم گوسفند پر شده بود. چهار بالش از چرم طائف حصیر آسیاب دستی ظرفی مسی برای شستن لباس مَشکی از پوست قدحی برای شیر آفتابه‌ای قیراندود کوزه‌ای سبزرنگ دو کوزه سفالی (شیخ طوسی، الأمالی، ۱۳۸۸ش، ج۱، ص۹۳.) احادیث الطلاب 🆔 @ahadis_tollab
‼️پوشش ابروی برداشته شده یا رنگ شده 🔷س 4229: حکم پوشش برای ابروی برداشته‌شده یا رنگ‌شده‌ی خانم­‌ها چیست؟ ✅ج: اگر در حدی است که عرفاً می­‌گویند آرایش یا رنگ کرده و یا ابرو برداشته باید از نگاه نامحرم بپوشاند، اما اگر نه مختصر است که عرفاً نمی­‌گویند آرایش کرده، پوشاندنش واجب نیست. 📕منبع: khamenei.ir ‼️پوشاندن صورت با تتو 🔷س 4230: برخی از خانم­‌ها خط چشم و خط لب را تتو می­‌کنند. آیا پوشاندن صورت با این وضعیت از نگاه نامحرم واجب است؟ ✅ج: به هر حال اگر کاری انجام دهد که بگویند آرایش کرده باید از نگاه نامحرم بپوشاند. ‼️آرایش کردن زنان و ظاهر شدن در مقابل نامحرم 🔷س 4231: آرایش کردن زنان و ظاهر شدن در مقابل نامحرم چه حکمی دارد؟ ✅ج: اگر خانمی آرایش داشته باشد، باید آرایشش را از نگاه نامحرم بپوشاند. اگر او آرایش کند به قصد اینکه نامحرم ببیند، این کار حرام است؛ اگر عمداً در نگاه نامحرم چهره‌ی آرایش‌شده‌اش را نپوشاند آن نیز حرام است؛ مواردی هم که در بحث پوشش خانم‌ها استثنا شده (گردی صورت و دست­‌ها تا مچ) در صورتی است که آرایش و زینتی نداشته باشند. 📕منبع: khamenei.ir احادیث الطلاب 🆔 @ahadis_tollab
رفع_خستگی ✍🏻 افرادی که سرد مزاج هستند و از خستگی بعد از خواب رنج میبرند ✅ هنگام صبحانه از مواد گرم مزاج مانند عسل ، ارده و شیره استفاده کنند احادیث الطلاب 🆔 @ahadis_tollab
💐💐💐💐💐حدیث 30590 چگونه نزد خدا و مردم و خود باشیم 1887 –قال امیر المومنین علی علیه السلام : كُنْ عِنْدَ اللَّهِ خَيْرَ النَّاسِ، وَ كُنْ عِنْدَ نَفْسِكَ شَرَّ النَّاسِ، وَ كُنْ عِنْدَالنَّاسِ واحِداً مِنَ النَّاسِ. @ahadis_tollab نزد خدا از همه مردم بهترباش، ودر نزد خود از همه مردم بدتر باشد، و در نزد مردم يكى از آنان باش. کتاب احادیث الطلاب ص 521 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 @ahadis_tollab
‼️سرمه و لاک بیرون از منزل 🔷س 4232: استفاده بانوان از سرمه و لاک ناخن در بیرون از منزل چه حکمی دارد؟ (اگر بانوان سرمه را نه برای زینت بلکه به خاطر فوایدی که دارد استفاده کنند در این صورت باز هم در مقابل نامحرم باید آن را بپوشانند.) ✅ج: فی نفسه مانعی ندارد، ولی اگر عرفاً زینت محسوب شود، باید از نگاه نامحرم پوشانده شود. ( و تشخیص موضوع و تشخیص این که زینت است یا نه، بر عهده شخص مکلف است). 📕منبع: leader.ir ‼️گوش دادن به خوانندگی زن 🔷س 4233: آیا گوش دادن به صدای زنی که می کند، برای مرد نامحرم حرام است؟ ✅ج: از گوش دادن به آن که معمولا مفسده دارد، اجتناب شود. احادیث الطلاب 🆔 @ahadis_tollab
❓چرا کودکان به حرف والدین بی اعتنایی می کنند و به اصطلاح "کر" می شوند؟ 🔻عوامل سبب ساز: ۱. والدینی که زیاد حرف می زنند! والدینی که مرتب به فرزندانشان امر ونهی می کنند، و بکن! نکن! های مکرر دارند. 👈 برای کاهش این وضعیت تمرین کنید و حرف های خود را در طول روز بشمارید. چند حرف غیرضروری میان شما با فرزندتان رد و بدل می شود؟! ۲. والدینی که حرف می زنند، ولی اگر کودک بی اعتنایی کرد پیامد طبیعی یا منطقی خاصی برای آن وجود ندارد.‌ (منظور تنبیه نیست.) ۳. کودک ‌می داند که والدینش تکرار خواهند کرد، پس لازم نیست او به حرف آنها گوش کند. به یاد داشته باشید: اگر حرف اول مفید نبود، حرف دوم مضر است! احادیث الطلاب 🆔 @ahadis_tollab