eitaa logo
احادیث الطلاب
6.3هزار دنبال‌کننده
15.3هزار عکس
2.8هزار ویدیو
14 فایل
کپی برداری آزاد است ،نقل احادیث با ذکر کتاب (احادیث الطلاب) بلا مانع است آیدی مدیر کانال👇👇👇 @ahadis_tollab
مشاهده در ایتا
دانلود
6.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌حالات حاج آقا رحیم ارباب از زبان استاد رفیعی مدت : سه دقیقه @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
📌یکی از طرق سلوک و سیر عرفانی 🔰آیت الله قاضی ره : یکی از طُرق سلوک و سیر عرفانی که استادمان آقا سید احمد کربلایی به ما امر فرمودند! به أقرب طُرق!سینه زنی و روضه بوده است! گاهاً در وادی‌السَّلام روضه و سینه زنی داشته‌ایم‌ و بهترین سیر در سلوک همین بوده است. @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
18.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌رؤیای صادقه آیت الله سید عبدالهادی شیرازی رحمه‌الله / مراقب باشید اسمتان را خط نزنند! 🔰 آیت الله العظمی وحید خراسانی مدت : ۵ دقیقه @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت س: فرق فطرت و غریزه در چیست؟ ج: اگر خدا انسان را ـ که همان آدم و و حوا هستند ـ از اول جوری خلق می کرد که نمی توانستند نسل آدمی داشته باشند، معنایش این بود که تا چند سال زنده بودند و بعد می مردند و دیگر انسانی بر روی زمین نبود. خدا این زوج را جوری آفرید که از آن ها نسلی باقی بماند؛ لذا فرمود: «وَ بَثَ‏ مِنْهُما رِجالاً كَثيراً وَ نِساءً». بنابراین برای اینکه آدم و حوا نسل داشته باشند، چه کرد؟ به آن ها غریزه ی شهوت داد. غریزه ی شهوت یکی از علل و عوامل مهم بقاء نسل انسان بر روی زمین است. از غریزه ی شهوت همان طور که این هنر برمی آید، هنرهای بد هم برمی آید. ممکن است کارهایی بکند. غریزه به کمک نفس اماره و وسوسه ی شیاطین، انسان را به گناه و خلاف دعوت می کند. آن وقت دنیا جهنم می شود. این غریزه یکی از موانع اطاعت فرمان خداست. انسان به خیابان که می رود، زن ها رژه می روند. یک نگاه به آنها می کند و مرتکب گناه می شود. در این نگاه، خطراتی پیدا می شود. نگاهِ تنها نیست. خیلی از نگاه کننده ها به دنبال آن می روند. خیلی از کسانی که به دنبال آن می روند، موفق می شوند و آن وقت چطور می شود؟ یک روز و دو روز هم که نیست. این زن فردا هم هست و من هم اگر فردا رفتم، جوان های دیگر هستند. آن وقت فاسق می شود؛ لذا خدا واجب کرده که پسرها ازدواج کنند. اگر تحت فشار غریزه قرار گرفتند، هیچ راهی جز ازدواج وجود ندارد و ازدواج را اسلام برای چنین جوانی واجب کرده است. بنابراین کار غریزه این است. خطر هم دارد. خطر را هم خدا با ازدواج ترمیم کرده تا نسل بشر بر روی زمین استمرار پیدا کند و فساد به وجود نیاید. س: چرا نوع بشر خطا می کنند؟ مگر خلقت بشر این گونه است؟ ج: خلقت، خطا ندارد. انسان مجهّز به غرائض و شهوات است؛ جاهل است؛ شکم دارد؛ شهوت دارد؛ پول می خواهد؛ همه چیز می خواهد. شیطان می آید و دست او را می گیرد و می گوید: «اگر پول زیاد می خواهی، برویم آنجا!» این طور است. خود انسان در اثر همان هواپرستی به دنبال خواسته های نفس می رود و گمراه می شود. بنا نیست مردم کار بد بکنند. هر کسی هم کار بد بکند، می فهمد؛ اما می رود. در اثر غرائض و گرفتاری هوای نفس دیگر عقل انسان از کار می افتد. س: تمایل غریزی و تمایل نفس اماره یعنی چه؟ ج: نفس اماره همیشه از طریق غرائز کار می کند. اگر غریزه نباشد، علاقه ای ندارد. نفس اماره از طریق غرائز کار می کند. غرائز، فطری انسان است. علاقه به خوردنی ها، پوشیدنی ها و شهوات، غرائز انسان است؛ منتهی به دنبال تمام آن رفتن، خطرآفرین و مصیبت بار است. مقداری از آن را پروردگار متعال تحریم کرده و بقیه را آزاد گذاشته است. خدا نفرموده: «نخور!» چون خود خدا به انسان شکم داده است. نفرموده: «نپوش!» احتیاج را خود خدا به انسان داده است. هر چیزی که انسان در زندگی مادی به آن نیاز دارد، پروردگار متعال در حدود نیاز، آن را برای او حلال کرده است؛ اما مقداری از آن را که مضر است، تحریم کرده است. این نفس اماره می خواهد به جایی هم که خدا تحریم کرده، سر بزند. اینجاست که خطر پیش می آید؛ و الّا خوردن حلال که مسأله ای نیست؛ پوشیدن حلال که اشکالی ندارد؛ ازدواج که اشکالی ندارد. همه ی این ها تأمین غرائز فطری انسان است؛ اما نفس اماره به محدود اکتفا نمی کند و می خواهد آزاد باشد. این آزادی، خطرناک است؛ چون تنها یک نفر که در جامعه نیست که آزاد باشد. میلیون ها انسان در یک شهر زندگی می کنند. اگر همه ی این ها بخواهند آزاد باشند، چطور می شود؟ لذا خدا تحریم کرده و فرموده: «نه!» باید فقط به این مقدار اکتفا کنیم، نه بیشتر. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
🌷 داستان کوتاه ✅ چهل خانه مردی از انصار خدمت پیامبر خدا (ص) آمد و عرض کرد: من خانه ای در فلان محل خریده ام و نزدیکترین همسایه ام آدمی است که امید خیری از او ندارم و از شرش نیز خاطر جمع نیستم. رسول خدا (ص) به علی (ع) ، سلمان، اباذر و شاید مقداد دستور دادند که با صدای بلند در مسجد فریاد بزنند که هر کس همسایه اش از آزار او آسوده نباشد، ایمان ندارد. آنان نیز در مسجد سه بار فرمایش حضرت را با صدای بلند به مردم اعلام کردند. سپس حضرت با دست اشاره کرد و فرمود: چهل خانه از چپ و راست و جلو و عقب، همسایه محسوب می شود. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 3 ص 4 @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
مسأله⤵️ 👤 آیت‌الله خامنه‌ای : ✍🏻 چیزی که بر اثر ادرار نجس شده است، پس از برطرف شدن عین نجاست، دو مرتبه با آب قلیل بریزد، پاک می‌شود. 👤 آیت‌الله سیستانی : ✍🏻 چیز غیر ظرفی که با ادرار نجس شده باشد، با آب قلیل یک‌بار بر آن بریزند و از آن جدا شود، در صورتی که ادرار در آن چیز نمانده باشد، پاک می‌شود اما در لباس و بدن باید دو مرتبه بر روی آن آب بریزند تا پاک شوند. در هر حال در شستن لباس و فرش و مانند اینها با آب قلیل باید فشار دهند تا غساله آن، بیرون آید. 👤 آیت‌الله مکارم : ✍🏻 برای تطهیر چیزی که با ادرار نجس شده است چه با آب کر و یا قلیل، با یکبار شستن پاک می‌شود اما با آب قلیل بهتر است، دو بار شسته شود. 🏷 پی نوشت : آموزش مصور احکام عبادات رهبر معظم انقلاب، صفحه ۷۲، توضیح المسائل جامع آیت‌الله سیستانی، جلد۱، مسئله ۱۷۷، توضیح المسائل آیت‌الله مکارم، مسئله ۱۸۱ @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
👈اگریبوست دارید، انجیربخورید 👈اگرمیخواهید کلیه تان سنگ نسازد زردآلوبخورید 👈اگرمدام احساس خستگی میکنید فلفل دلمه ای قرمزبخورید ! 👈اگر بیش ازحدســـــرفه میکنید عسل بخورید. @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
✨﷽✨ 🏴چرا اماکن مقدس در سرزمین‌های بد آب و هوا قرار دارند؟ ✍امیرالمؤمنین علی(ع) در خطبه قاصعه، نکاتی را راجع به موقعیت مکانی خانه خدا در شهر مکه ذکر می‌کنند. ایشان در این خطبه می‌فرمایند خداوند متعال یک مکان مقدس را در مکانی قرار می‌دهد که آبادانی نداشته باشد و اتفاقاً به لحاظ آب و هوا و شرایط اقلیمی نامساعد باشد تا بندگان خدا را امتحان کند. تا نشان دهد که اگر مردم در این مکان تجمعی دارند به خاطر یک امر مقدس است. این اتفاق دقیقاً دارد در موضوع حماسه پیاده روی اربعین هم رخ‌می‌دهد. این مردم یقیناً برای سیاحت و استفاده از طبیعت و هوای خوش و خرم این سرزمین به اینجا نیامده اند، آمده‌اند برای زیارت حضرت اباعبدالله و طبیعی است که آب و هوای نامساعد و گرما و گرد و غبار که هیچ، که اگر از آسمان سنگ هم ببارد باز خللی در این عزم راسخ مردم به وجود نمی‌آورد و این مردم هستند که در یک سفر معنوی و به دور از هوای نفس، به سوی حضرت حسین در حرکت‌اند. 📚بیانات استاد پناهیان @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
📌دستورالعملی از امام زمان علیه السلام برای رفع گرفتاری در حال اضطرار یک وقتی برای من مشکلی پیش آمد که در عمرم تاکنون چنین مشکلی پیش نیامده است و به گونه ای بود که به تلف شدنم منتهی می شد. کاملاً مضطر شده بودم. این دستورالعمل را انجام دادم همزمان با تمام شدن آن، مشکلم حل شد. مشکل من به گونه ای بود که به حساب اسباب عادی اصلاً قابل حلّ نبود ولی جای شگفتی بود که با این عمل مشکل حل شد. درباره کیفیت آن دستورالعمل، در دارالسلام عراقی چنین نقل شده است: یک وقت ابن ابی البغل کاتب مورد غضب ابومنصورِ وزیر قرار گرفت به گونه ای که از ترس وزیر خود را مخفی کرد. وزیر به دنبال او بود و او هراسان و گریزان. شبی به کاظمین رفت و از کلیددار حرم خواهش کرد که شب را اجازه دهد تا در حرم بماند. او هم موافقت کرد. ابن ابی البغل شب در حرم مشغول توسّل و تضرّع بود. با این که درهای حرم بسته بود، ناگهان می بیند کسی وارد شد و مشغول زیارت حضرت کاظم و حضرت جواد علیهما السلام شد و شروع کرد به انبیاء اولوالعزم و ائمه علیهم السلام سلام داد. ولی در خطابات خود به حضرت ولی عصر علیه السلام سلام نداد. با خود گفت: شاید نام حضرت را فراموش کرده است یا از فرقه های منحرفی است که حضرت ولی عصر علیه السلام را قبول ندارند. آن شخص ناشناس فرمود: چرا از دعای فرج غافلی؟ سپس این عمل را به او تعلیم داد. ابن ابی البغل هم مشغول انجام عمل شد. آن مرد هم رفت. ابن ابی البغل، خادم حرم را صدا زد. خادم از دارالزیت بیرون آمد. از او پرسید: مگر شما درها را نبسته بودید؟ خادم پاسخ مثبت داد. پرسید: پس آن شخصی که داخل روضه آمد، چه کسی بود و چگونه آمد؟ خادم گفت: او مولای ما صاحب الزمان علیه السلام است و او را بارها در مثل این شب در اوقات خلوت دیده ام. هنوز آفتاب نزده بود که از حرم خارج شد و به مخفیگاه خود رفت. هنوز آفتاب بلند نشده در زده شد. در را باز کرد، عدّه ای از طرف وزیر پشت در بودند و امان نامه ای از طرف وزیر دادند و گفتند که وزیر تو را می خواهد. آیساً من الحیات نزد وزیر رفت. تا وارد شد، وزیر با قیافه ای بشّاش با وی برخورد کرد و گفت: رفته ای و شکایت مرا به حضرت ولی عصر علیه السلام کرده ای؟ سپس تعریف کرد که شب گذشته در خواب صاحب الزمان علیه السلام را دیده که مرا به ملاطفت با تو امر نموده است. ابن ابی البغل نیز حکایت تشرّف شب گذشته را برای وزیر بازگو کرد. وزیر از گناه ابن ابی البغل گذشت و او را از مقرّبین خودش قرار داد. در کیفیت آن ختم در نقل دارالسلام عراقی اغلاطی وجود دارد که باید با نقل بحارالأنوار و دلائل الإمامة مقابله و تصحیح شود. من هم در موقع انجام دستورالعمل، دعا را با هر دو کتاب مقابله کردم و هر جا نیاز بود، مطابق احتیاط عمل کردم. کیفیت عمل مطابق نقل بحارالأنوار از این قرار است: دو رکعت نماز بگذار و بعد از آن این دعا را بخوان: «يَا مَنْ أَظْهَرَ الْجَمِيلَ وَ سَتَرَ الْقَبِيحَ يَا مَنْ لَمْ يُؤَاخِذْ بِالْجَرِيرَةِ وَ لَمْ يَهْتِكِ السِّتْرَ يَا عَظِيمَ الْمَنِّ يَا كَرِيمَ الصَّفْحِ يَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ يَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالرَّحْمَةِ يَا مُنْتَهَى كُلِّ نَجْوَى وَ يَا غَايَةَ كُلِّ شَكْوَى يَا عَوْنَ كُلِّ مُسْتَعِينٍ يَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اسْتِحْقَاقِهَا» ده مرتبه بگو: یا رَبّاهُ، ده مرتبه بگو: یا سَیّداهُ، ده مرتبه بگو: يَا مَوْلَيَاه‏، ده مرتبه بگو: یا غایتاهُ، و ده مرتبه بگو: یا مُنْتَهی غایةِ رَغْبَتاهُ. سپس بگو: «أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذِهِ الْأَسْمَاءِ وَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ ع إِلَّا مَا كَشَفْتَ كَرْبِي وَ نَفَّسْتَ هَمِّي وَ فَرَّجْتَ غَمِّي وَ أَصْلَحْتَ حَالِي‏» سپس حاجت خود را از خدا بخواه. سپس گونه راست خود را بر زمین بگذار و صد مرتبه بگو: «َ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَايَ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَاي‏»، بعد از آن گونه چپ خود را بر زمین بگذار و صد مرتبه بگو: «أَدْرِکْنی» و این را بسیار تکرار کن. سپس آن قدر بگو: «اَلْغَوْثَ، اَلْغَوْثَ» تا نفس قطع گردد. بعد از آن سر بردار که خداوند به کرم خود حاجت تو را برآورده می کند، ان شاءالله. 📚العبقری الحسان، ج ١، ص ١٧٣ 📚 منتهی الامال، ج ٢، ص ٨١٧ 📚 برکات حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف ص ٢۴٨ . @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
...بدون عینک 🔸آیت الله ميرزا مهدي بروجردي(ره) در کتاب «اسلام و مستمندان» اين قضيه را در آن کتاب نقل فرموده ‏اند: . 🔸که در سن بيست سالگي در اثر ضعف چشم محتاج به عينک شدم و بالنتيجه لازم دانستم که براي علاج آن اقدام عاجلي به عمل آورم. براي اين منظور به پزشکان متخصص چشم مراجعه کردم، ولي بعد از مداوای زياد نتيجه‏ ی مثبتی به دست نيامد و براي خواندن خطوط و ديدن افراد عينک نيازمند بودم. . 🔸بالاخره سالي بعد از مراجعت از مکه، از طرف کويت به کاظمين مشرف شدم. نزديک اربعين، که شب زيارتي حضرت امام حسين عليه ‏السلام است؛ مردم از اطراف به کربلا مي‏رفتند تا از فيوضات آن شب و عنايات و الطاف الهي در حرم امام حسين عليه‏ السلام بهره‏مند شوند. من هم به همين منظور، عازم کربلا شدم تا بتوانم شفاي چشم خود را در کنار آن مرقد از خداي متعال بخواهم و با توسل به ذيل عنايت حضرت سيد الشهداء عليه ‏السلام اباعبدالله الحسين عليه ‏السلام، خداوند حاجتم را برآورد. . 🔸عصر روز نوزدهم صفر، به عزم کربلا، کاظمين را ترک گفتم: وسيله ‏ی سفر ما قطار راه آهن بود و معلوم است که قطار براي پياده کردن و سوار کردن مسافرين، ايستگاه های متعدد دارد. چون شب اربعين بود، جمعيت زيادي که از دهات مجاور مي‏آمدند، برای سوار شدن در هر ايستگاهی ايستاده بودند. . 🔸به هر حال جمعيت زيادي داخل قطار را پر کرده بودند، به گونه‏ ای که داخل کوپه‏ های مسافربری جای خالی نبود و ما در کوپه ‏ای بوديم که محل چهار پايان بود و صندلی هم نداشت! مردم اکثرا سراپا ايستاده بودند و در راهرو و کوپه‏ ها هيچ جای اضافي نبود! در عين حال، باز در هر ايستگاه بر جمعيت و تزاحم افزوده مي‏شد. . 🔸خصوصا در يکي از ايستگاه ‏ها بعضی از افراد بدوی و کثيف، با پای برهنه و گل‏ آلود سوار شدند و بعضی از آنها را در کوپه‏ ای که ما بوديم، جا دادند. البته وضع لباس و اندام آنها به گونه ‏ای بود که من واقعا از آنها متنفر بودم و با خود مي‏گفتم: اينها کی هستند و با پاي گل‏ آلود کثيف مي‏خواهد به کجا بروند؟! . 🔸با اين وضع چه زيارتی؟ آيا اينها هم از زوار محسوب مي‏شوند؟! دراين فکر بودم که ناگاه به فکرم رسيد که لباس و صورت و تجملات ظاهری نشانه‏ ی آدميت نيست! . 🔸از کجا معلوم که اينها زائر واقعي امام حسين عليه ‏السلام نباشند؟ چه بسا مردم خوش ظاهری که به زيارت مي‏روند، ولي در اثر خبث باطنی زائر نيستند! پس اينها را سبک نشمار! شايد تقربشان نزد حق زيادتر از ديگران باشد. با اين انديشه کمي آرام گرفتم. . 🔸بعد به ياد آوردم که من در سن بيست سالگي و گل جوانی، به ضعف چشم گرفتار شده ‏ام. خدايا مي‏شود به من توجهی کنی و در اثر توسل به امام حسين عليه ‏السلام سلامت چشم را به من باز گرداني؟ . 🔸آيا توسل من در امشب نتيجه ‏ای دارد؟ آيا امام حسين عليه ‏السلام به من عنايتی مي‏فرمايند؟ آيا خدا امشب حاجتم را برمي‏آورد؟ . 🔸اجابت دعا که در تحت قبه و بارگاه حضرت امام حسين عليه ‏السلام از وعده‏ های حق است! . 🔸ناگاه با خود گفتم: به زيارت مي‏روم تا عرض حاجت کنم! و چه مقام بزرگی! و چه حاجت کوچکی! مقام رفيع و بلند حضرت اباعبدالله عليه ‏السلام جانباز کوی حق کجا و شفای ضعف چشم من کجا؟! چه انتظار و خواسته‏ کوچکی؟! براي نيل به اين حاجت مي‏توانم به خواست خدا، از زوار حضرتش استفاده کنم! . 🔸در اين حال با قلبی دور از شائبه و با صفاي باطنی و معنوی و با توجه به مقام زائران آن حضرت، چشمم به پاي يکي از مسافران کربلا که پايش گل ‏آلود بود، افتاد. . 🔸آهسته دست بردم و به مقدار عدسی از گل خشکيده‏ ی پای او را برداشتم و آن را در دستم سرمه کردم و با دست چپ عينک از چشم برداشتم و با دست راستم آن خاک را به چشمم ماليدم . 🔸ماليدن آن خاک همان و خوب شدن و رفع ضعف چشم همان! ديگر هرگز نيازی به عينک پيدا نکردم. اللهم ارزقنا زيارة قبره و شفاعة جده آمين رب العالمين. @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
🔸آیت الله میرزا مهدی بروجردی(ره) ...تصویر سمت راست بدون عینک تصویر سمت چپ در جوانی با عینک... @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
✅ داستان کوتاه 📣 کامل تمار می گوید: امام باقر (ع) فرمود: آیا می دانی در آیه «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ»، مؤمنانی که خوشبخت می شوند، چه کسانی هستند؟ من به امام گفتم: شما آگاه تر هستید. امام باقر (ع) فرمود: منظور، آن مؤمنانی هستند که دستورات خدا هستند و این شدگان، همان افراد نجیبند. مؤمنان خدا، غریب و کمیابند. خوشا به حال این غریبها. ✍️ شرح: تسلیم خدا شدن یعنی انجام و ترک . 📖 عنْ كَامِلٍ اَلتَّمَّارِ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَدْ أَفْلَحَ اَلْمُؤْمِنُونَ أَ تَدْرِي مَنْ هُمْ قُلْتُ أَنْتَ أَعْلَمُ قَالَ قَدْ أَفْلَحَ اَلْمُؤْمِنُونَ اَلْمُسَلِّمُونَ إِنَّ اَلْمُسَلِّمِينَ هُمُ اَلنُّجَبَاءُ فَالْمُؤْمِنُ غَرِيبٌ فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ . 📚 الکافي , جلد۱ , صفحه۳۹ @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب