eitaa logo
احادیث الطلاب
5.9هزار دنبال‌کننده
14.7هزار عکس
2.6هزار ویدیو
14 فایل
کپی برداری آزاد است ،نقل احادیث با ذکر کتاب (احادیث الطلاب) بلا مانع است آیدی مدیر کانال👇👇👇 @ahadis_tollab
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ 🌺🌺🌺حدیث 255 مطلبی که تاکنون به کسی نگفته ام 1772 - قالَ اَمِيرُالْمُؤْمِنيِنَ عَلِىٌّ عليه السلام: وَ لَأَقُولَنَّ ما لَمْ اَقُلْهُ لِأَحَدٍ قَبْلَ هذَا الْيَوْمِ، سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وآله وسلم مَرَّةً اَنْ يَدْعُوَ لى بِالْمَغْفِرَةِ، فَقالَ: اَفْعَلُ، ثُمَّ قَامَ فَصَلَّى، فَلَمَّا رَفَعَ يَدَهُ لِلدُّعاءِ اِسْتَمَعْتُ عَلَيْهِ، فَاِذا هُوَ قائِلٌ: اَللَّهُمَّ بِحَقِّ عَلِىٍّ عليه السلام عِنْدَكَ اِغْفِرْ لِعَلِىٍّ عليه السلام فَقُلْتُ: يا رَسولَ اللَّهِ صلى الله عليه وآله وسلم مَا هَذا ؟ فَقالَ: أَ واحِدٌ اَكْرَمُ مِنْكَ عَلَيْهِ فَأَسْتَشْفِعَ بِهِ اِلَيْهِ؟ و همانا امروز مطلبى را مى گويم كه هرگز براى كسى قبل از آن نگفته بودم، يكبار از پيامبر خدا صلى الله عليه وآله وسلم درخواست كردم كه برايم آمرزش بخواهد، حضرت فرمودند: (اين كار را)انجام مى دهم پس برخواست و نماز خواند و هنگامى كه دستهايش را به دعا بلند كرد، از او شنيدم در حالى كه مى گفت: خدايا به حق (مقامى كه) على عليه السلام در نزد تو دارد على عليه السلام را بيامرز، گفتم: اى پيامبر خدا اين چه (دعائى) بود. حضرت فرمودند: آيا كسى گرامى تر از تو نزد خدا وجود دارد تا او را شفيع قرار دهم. احادیث الطلاب ص 495 @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺شعرخوانی غرورانگیز و جالب این شاعر قمی را از دست ندهید. 👋سیدحمیدرضا برقعی در مدح حضرت امیرالمومنین امام علی(علیه السلام) می‌خواند. مدت : کمتر از دو دقیقه @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
‍ زندگينامه حضرت اميرالمؤمنين على عليه السلام در يك نگاه نام مبارك : على عليه السلام نام پدر : عمران و عبد مناف، و ابوطالب كنيه آن جناب بود بخاطر پسر بزرگش كه طالب نام داشت نام مادر : (فاطمه) بنت اسد لقب شريف : مرتضى، اميرمؤمنان، مولى الموحّدين، سيد الوصيين،خليفة الله كنيه : ابوالحسن، ابوتراب تاريخ تولد : روز جمعه 13 رجب سى سال پس از عام الفيل محل تولد : شهر مكه در خانه كعبه مدت امامت : 30 سال مدت عمر : 63 سال تاريخ شهادت : شب 21 ماه رمضان سال چهلم هجرى سبب شهادت : ضربت عبد الرحمن بن ملجم مرادى (لعنة اللَّه عليه) محل شهادت : شهر كوفه، در خانه خود محل دفن : نجف اشرف تعداد فرزندان : 12 پسر و 16 دختر مختصرى از زندگينامه حضرت على بن ابيطالب عليه السلام ولادت مشهور آن است كه آن حضرت در روز جمعه 13 رجب، سال 30 از عام الفيل، تقريباً 21 سال قبل از هجرت در خانه كعبه بدنيا آمدند پدر اميرالمؤمنين، نامش عبد مناف بود و چون پسر بزرگش طالب نام داشت لذا او را بنام ابوطالب مى خواندند و در تاريخ اسلام هيچ گاه او را به عبد مناف نخوانده اند، عبدالمطلب كه پدر ابوطالب است با پدر رسول خدا برادر بودند، مادر حضرت على فاطمه بنت اسد است، در روايت است كه روزى فاطمه بنت اسد كه آبستن به اميرالمؤمنين بود. درد زائيدن گرفت، خود را به خانه خدا كعبه رسانيد وگفت: پروردگارا.... به حق اين فرزندى كه در شكم من است و با من سخن مى گويد، و به سخنانش مأنوس شدهام و يقين دارم كه او يكى از آيات با عظمت تو است، تو را قسم مىدهم كه ولادت و زائيدن مرا آسان كنى. چون فاطمه از اين دعا فارغ شد ديوار خانه خدا شكافته شد و فاطمه داخل شد و شكاف بهم پيوست اهل شهر اين قصه را براى همديگر نقل مى كردند تا روز چهارم كه از همان شكاف، در حالى كه فاطمه فرزند خود را در بغل داشت خارج شد و در اين چند روز از غذاها و ميوههاى بهشتى تناول مىكرد. اميرالمؤمنين على عليه السلام مى فرمايد: وَ لَقَدْ صَلَّيْتُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وآله وسلم قَبْلَ النَّاسِ بِسَبْعِ سِنيِنَ وَ أَنَا اَوَّلُ مَنْ صَلَّى مَعَهُ( در حالى كه هفت سال بيشتر نداشتم قبل از همه مردم با پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله وسلم نماز خواندم و من اولين فردى بودم كه با آن حضرت نماز خواندم) عمر با بركت آن حضرت 63 سال بود 10 سال قبل از بعثت و 23 در حضور رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم و 30 سال بعد از آن حضرت زندگى كرد و مدت خلافت ظاهرى آن حضرت 4 سال و 10 ماه بود و بيشتر به جنگيدن با ناكثين (پيمان شكنان) و قاسطين (ظالمان) و مارقين (خوارج) گذارنيد. ايمان آوردن يهودى روزى حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام در راهى مى گذشت، يك نفر يهودى كه از يهوديان خَيْبَر بود با آن حضرت همراه شد (در حالى كه امام عليه السلام را نمى شناخت)، در بين راه به درّهاى كه بر اثر سيل، آب زيادى در آن جمع شده بود رسيدند، مرد يهودى جمله اى گفت و بر روى آب به راه افتاد و مقدارى كه رفت، على عليه السلام را صدا زد و گفت: اگر آنچه را من مى دانم تو نيز مى دانستى از آب مانند من عبور مى كردى اميرالمؤمنين عليه السلام فرمودند: قدرى توقّف كن، سپس اشارهاى فرمود، فوراً آب منجمد گرديد و سفت شد و روى آن به راه افتاد مرد يهودى كه چنين ديد خود را بر قدم هاى آن حضرت انداخت و عرض كرد: اى جوانمرد، چه چيزى گفتى كه آب را به سنگ تبديل كردى؟ امام عليه السلام فرمودند: تو چه چيزى گفتى كه بر روى آب عبور كردى؟ عرض كرد: أَنَا دَعَوْتُ اللَّهَ بِاسْمِهِ الْأَعْظَمِ( من خدا را به اسم اعظم او خواندم) اميرالمؤمنين على عليه السلام فرمود: اسم اعظم خدا چيست؟ عرض كرد: (على )كه اسم وصى و جانشين حضرت محمد صلى الله عليه وآله وسلم است اميرالمؤمنين عليه السلام فرمودند: من وصى و جانشين حضرت محمدم صلى الله عليه وآله وسلم مرد يهودى( پس از شنیدن این مطلب و دیدن معجزه آن حضرت در طول مسیر ) به حقّانيت آن حضرت اعتراف كرد و اسلام آورد. کتاب احادیث الطلاب ص 350 @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
خليفه اول زنى را كشت و اميرالمؤمنين على‏ عليه السلام او را زنده كرد سلمان فارسى روايت كرده كه زنى از انصار بنام اُمُّ فَرْوَة حاضر به بيعت با خليفه اول نشد وهمواره از خلافت اميرالمؤمنين على‏ عليه السلام تعريف و تمجيد مى‏ كرد، چون خبر به خليفه رسيد او را احضار كرد و گفت اى دشمن خدا آيا مخالفت مى‏ كنى با جماعت مسلمين كه اجتماع كردند بر خلافت من، فَما قَوْلُكِ فى اِمامَتى، قالَتْ ما اَنْتَ بِإِمامٍ (سخن تو چيست درباره امامت من، زن گفت تو امام و خليفه نيستى) خليفه اول گفت: ما تَقُولِينَ فى عَلِىٍّ، قالَتْ... هُوَ اِمامُ الْأَئِمَّةِ وَ وَصِىُّ الْأَؤْصِياء (درباره على‏ عليه السلام چه مى‏ گويى؟ زن گفت او امام امامان است و خليفه اوصياى خداوند است) خليفه چون چنين شنيد گفت: اُقْتُلُوها فَقَدِ ارْتَدَّتْ (او را بكشيد زيرا كه او مرتد و كافر شده است، زن را بردند و او را كشتند.) اميرالمؤمنين على‏ عليه السلام در آن هنگام در مزرعه خود مشغول به كار بود كه خبر كشته شدن اُمُّ فروة را دادند، چون خبر را شنيدند، دست از كار كشيد و به سوى قبر او آمد و به بالاى قبر ايستاد و دست به آسمان بلند كرد و فرمودند: يا مُحْيِىَ النُّفُوسِ بَعْدَ الْمَوْتِ، وَ يا مُنْشِى‏ءَالْعِظامِ الدّارِساتِ، اَحْىِ لَنا اُمُّ فَرْوَةَ، وَ اجْعَلْها عِبْرَةً لِمَنْ عَصاكَ (اى زنده كننده نفوس بعد از مرگ، و اى بوجود آوردنده استخوانهاى پوسيده، اُمُّ فروة را براى ما زنده كن و او را سبب عبرت كسى قرار بده كه تو را نافرمانى و سرپيچى كرد) در اين حال ام فروه از قبر خارج شد در حالى كه لباسى از ديباى سبز بخود پيچيده بود و چون چشمش به امام‏ عليه السلام افتاد گفت: يا مَوْلاىَ اَرادَ ابْنُ اَبى قُحافَةَ اَنْ يُطْفِئَ نُورَكَ (اى مولاى من خليفه خواست نور امامت تو را خاموش كند) ولى خداوند جز نورافشانى امامت و ولايت تو اراده‏ اى ندارد چون خبر زنده شدن ام فروه به خليفه اول و دوم رسيد تعجب كردند، وَرَدَّها اَمِيرُالمؤمنين‏عليه السلام اِلى زَوْجِها وَ وَلَدَتْ غُلامَيْنِ لَهُ، وَ عاشَتْ بَعْدَ عَلِىٍّ عليه السلام سِتَّةَ اَشْهِرُ، اميرالمؤمنين‏ عليه السلام ام فروه را به شوهرش برگردانيد و او بعد اين جريان 2 پسر آورد و 6 ماه بعد از شهادت على‏ عليه السلام هم زنده بود. کتاب احادیث الطلاب ص 352 @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
چرا نام علی (ع) در قرآن نیامده؟! عالم سنی: اگر علی (ع) خلیفه بلافصل پیغمبر (ص) است لازم بود این مطلب و نام علی (ع) در قرآن مجید بیان و ذكر گردد، تا مسلمانان در این مورد دچار اختلاف نشوند. عالم شیعی: اولاً، مسأله خلافت علی (ع)، توسط پیامبر (ص) آن قدر تكرار و تأكید شده بود كه این مسأله امری عادی شده بود و لذا نیازی به حكم الهی در قرآن نیست. ثانیاً، باید توجه داشت كه مسأله ولادت و خلافت علی (ع) معیار شناخته شده مؤمنان واقعی از دیگران بوده است. ثالثاً، اشكال بر این كه چرا نام علی (ع) در قرآن نیامده وارد نیست، زیرا نام هیچ كدام از خلفاء و اصحاب پیامبر (ص) در قرآن ذكر نشده، جز نام «زید بن حارثه» كه به مناسبت ازدواج پیامبر (ص) با «زینب» همسر سابق زید، سخن از او به میان آمده است.[1] عالم سنی: همان گونه كه نام زید در قرآن به مناسبت یك حكم فرعی ذكر شده، لازم بود نام علی (ع) نیز به مناسبت بین یك حكم اصلی و مهم (یعنی امامت و خلافت پس از پیامبر (ص) ) ذكر شود. عالم شیعی: اگر نام علی (ع) ذكر می‌شد، نظر به این كه دشمنان آن حضرت بسیار و تعداد قرآنها در آن عصر، بسیار اندك بود، ‌قطعاً قرآن را تحریف كرده ونام او را از قرآن، حذف می‌كردند. پس بهتر بود كه مقام رهبری آن حضرت با اوصاف ذكر گردد! چنان كه شیوه قرآن، پرداختن به كلیات است ولی مصادیق آنها توسط پیامبر (ص) مشخص می‌گردد. ده‌ها بلكه صدها آیه در قرآن، در وصف علی (ع) وارد شده است: مانند: آیه ولایت (مائده، 55)، آیه اطاعت (نساء، 59)، آیه مباهله (آل عمران، 161)، آیه تطهیر (احزاب، 33)، آیه بلاغ در غدیر خم (مائده، 67)، آیه إكمال (مائده، 3) و...[2] كه هر كدام از این آیات، با توجه به شأن نزول و احادیثی كه از طرق شیعه وسنی از پیامبر اكرم (ص) نقل شده در راستای امامت و خلافت بلافصل امام علی (ع) نازل شده‌اند؛ با توجه به این كه قرآن می‌فرماید: «وَ ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»؛[3] آن چه را كه رسول خدا (ص) برای شما آورد و به شما امر كرد، آن را دریافت كنید و انجام دهید و آن چه را كه از آن نهی كرده، در انجام آن باز ایستید، و آن را انجام ندهید. و مطابق حدیث ثِقْلین، كه همه مسلمانان آن را قبول دارند پیامبر (ص) فرمود: «دو چیز گرانقدر در میان شما می‌گذارم: 1. قرآن؛ 2. عترت و اهل بیت خود را. و مطابق روایات متعدد شما، فرمود: دو چیز را باقی می‌گذارم: 1. قرآن؛ 2. سنّتم را. بنابراین باید به سنت یعنی گفتار پیامبر (ص) گوش فرادهیم و آن را بپذیریم، اینك می‌گوییم، آیات مذكور، بر اساس سنت پیامبر (ص) در شأن علی (ع) نازل شده‌اند، بنابراین قرآن مجید، امام علی (ع) را امام و جانشین بلافصل پیامبر (ص) معرفی كرده است، گر چه طبق مصالحی‌، نام آن حضرت در قرآن نیامده است. مانند این كه در تمام قرآن، تنها در چهار مورد، نام پیامبر (محمد (ص)) و یك بار نام احمد (ص) آمده، ولی صدها بار، با وصف از آن حضرت یاد شده است. و مانند این كه از صد و بیست و چهار هزار پیامبر، فقط نام چند تن از آنان در قرآن ذكر شده است. حاكم سنی: اكنون اگر بنا باشد، از یكی از پنج مذهب (حنفی، حنبلی، مالكی، شافعی و جعفری) پیروی كنیم، پیروی از كدامیك بهتر است؟ عالم شیعی: اگر بخواهیم منصفانه قضاوت كنیم،باید بگوییم مذهب جعفری صحیح‌ترین مذاهب است و به پیروی سزاوارتر. زیرا تنها مذهبی كه از مكتب امام صادق (ع) و اهل بیت پیامبر (ص) می‌باشد، تشیع است و آن حضرت چون از خاندان رسول اكرم (ص) است، آگاه تر است به احكامی كه پدرش رسول اكرم (ص) آورده است. مع ذلك، بد نیست كه بدانید پیروی از مذهب تشیع از نظر برخی علمای اهل تسنن جایز دانسته شده است. شیخ «محمود شلتوت» استاد اكبر دانشگاه الازهر مصر در فتوای تاریخی خود می‌نویسد: «اِنّ مذهبَ الجعفریّه المعروف بِمذهبِ الشَیعَهِ الأمامیَّهَ الأثنی عَشَرِیّه، مَذهبٌ یَجوزُ التَّعبُّدُ بهِ شرعاً، كسائرِ مذاهبِ أهلِ السُّنَّهِ، فینبَغی للمُسلمینَ أن یَعْرِفوا ذلكَ، و اَن یَتَخَلَّصُوا مِنَ العَصَبِیَّهِ بِغَیر الحقَ لمذاهبٍ مُعَیّنَهٍ فما كانَ دینَ الله و ما كانَتْ شریعَتَهُ بتابعهٍ لمذهبٍ، او مقصُورهٍ علی مذهبٍ، فالكلُّ مُجْتَهِدونَ مَقبولُونَ عِنداللهِ تعالی یجوزُ لِمَن اَهْلاً لِلنَّظَرِ و الإجتهاد تقلیدُهم و العَمَل بِما یُقَرِّرُونهُ فی فِقْهِهِم و لا فَرْقَ فی ذلكَ بینَ العِباداتِ و العباداتِ و المُعامِلات.[4] همانا مذهب جعفری، معروف به مذهب شیعه دوازده امامی، مذهبی است كه تعبّد (اعتقاد و پیروی) به آن، مانند سایر مذاهب اهل تسنن، شرعاً جایز است. بنابراین بر مسلمانان سزاوار است كه به این مطلب آگاه شوند، و از تعصّب بیجا به مذاهب مخصوصی، پرهیز كنند، و تعصب در پیروی از مذهب خاصی نداشته باشند. همه (علمای بزرگ این مذاهب) مجتهدند، و فتوای آنها در پیشگاه خداوند قبول است، و افرادی
که مجتهد نیستند، می‌توانند از آنها تقلید نمایند، و به احكام آنها كه در فقه خود، مقرر نموده‌اند، عمل كنند، و در این راستا، فرقی بین عبادات و معاملات نیست. دانشمندان و اساتید بزرگی از اهل تسنن مانند: «محمّد فخّام»، استاد سابق دانشگاه سابق الازهر، «عبدالرحمن النّجاری»، مدیر مساجد قاهره، «عبدالفتاح عبدالمقصود» استاد ونویسنده زبردست مصری و... فتوای مذكور شیخ محمود شلتوت را تأیید كرده‌اند. محمد فَخّام می‌نویسد: خداوند شیخ شلتوت را رحمت كند، كه به این مطلب بسیار بلند و پراهمیت توجه كرد، و آن فتوای جاودانه و قهرمانانه و صریح خود را داد كه: عمل به مذهب شیعه دوازده امامی، نظر به این كه یك مذهب فقهی اسلامی است و بر اساس قرآن و سنت و دلیل استوار پی‌ریزی شده است جایز است. عبدالرحمن النّجاری می‌نویسد: ما هم اكنون بر اساس فتوای شیخ شلتوت، فتوا می‌دهیم بی‌آن كه فتوای خود را به مذاهب چهارگانه اهل تسنن، منحصر سازیم، شیخ شلتوت، امام و مجتهد است و رأی او هماهنگ با عین حقیقت می‌باشد. عبدالفتاح عبدالمقصود می‌نویسد: مذهب شیعه دوازده امامی، شایستگی آن را دارد كه در ردیف مذاهب اهل تسنن، پیروی گردد، و بر اهل تسنن هیچ گونه ایراد و انتقادی نیست كه از مذهبی پیروی نماید كه در سایر مذاهب برتری دارد؛ وقتی دریافتیم كه منبع اصلی آن مذهب (شیعه) حضرت امام علی (ع) باشد، همان كسی كه بعد از رسول خدا (ص) از همگان به دین اسلام، آگاه‌تر بود. ______________ [1] . « فَلَمَّا قَضى زَیْدٌ مِنْها وَطَراً زَوَّجْناكَها »؛ احزاب، 37. [2] . برای اطلاع از این آیات به كتاب دلائل الصدوق، ج 2، ص 73 تا 321 مراجعه كنید كه 282 آیه در آن كتاب، در این راستا، ذكر شده است. [3] . حشر، 7. [4] . مجله رساله الاسلام، ارگان رسمی «دار التّقریب بین المذاهب الاسلامیه بالقاهره»، شماره 3، ص 227، سال 1379 هـ .ق. @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
. 👇کانال عمومی👇 (تقویم همسران) (اولین و جامعترین مجموعه کانالهای تقویم نجومی اسلامی بر مبنای نجوم اسلامی و روایات) ✴️ پنجشنبه 👈5 بهمن / دلو 1402 👈 13 رجب 1445👈25 ژانویه 2024 @taghvimehamsaran 🕋 مناسبت های دینی و اسلامی. 🌺🌹🍃🌿☘🍀🪴🎋💐🌷🌴 ❤️میلاد مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابوطالب علیهما السلام. و روز پدر برا همه موحدین عالم مبارکباد... 🌸🌼🌻🌺🌹💐🌷🌾🍀🪴🎋 🎇 امور دینی و اسلامی . ⛔️صدقه اول صبح مطلوب است. ✅شرکت در مجالس سرور و شادی. ✅و همنشینی با صالحان و خوبان خوب است. 🤒 مریض امروز زود خوب می شود . 👶و برای زایمان مناسب نیست. 💠به کانال ما در موضوع حرز امام جواد علیه السلام و سایر ادعیه سری بزنید👇 @Herz_adiye_hamrah 🚘 مسافرت :خوب نیست و در صورت ضرورت همراه صدقه باشد. 💑مباشرت امروز: مباشرت هنگام زوال مستحب و فرزند حاصل از آن عاقل و سیاستمدار و آقا و بزرگوار خواهد شد. ان شاءالله. 🔭احکام نجوم . 🌗 امروز قمر تا ظهر در برج سرطان است و از نظر نجومی روز مناسبی برای امور زیر است: ✳️بذر افشانی و کاشت. ✳️درختکاری. ✳️کندن چاه و کانال و حفاریها. ✳️خرید و فروش ملک و مستغلات. ✳️خرید اجناس و کالا. ✳️و استحمام خوب است. 📛ولی ازدواج خوب نیست. 🟣و نگارش ادعیه و برای نماز حرز و بستن آن خوب نیست. ✳️ برای مطالب بیشتر و دریافت تقویم نجومی هر روز باجستجوی کلمه" تقویم همسران" به کانال ما در تلگرام و ایتا بپیوندید. 💑حکم مباشرت امشب : امشب (شبِ جمعه ) ،امید است فرزند پس از فضیلت نماز عشاء از ابدال و یاران امام زمان علیه السلام گردد. ان شاءالله. 💇‍♂💇 اصلاح سر و صورت : طبق روایات، (سر و صورت) در این روز ماه قمری ، خوب نیست. 💉حجامت فصد خون دادن. یا و فصد سلامتی در پی دارد. 💅 ناخن گرفتن: 🔵 پنجشنبه برای ، روز خیلی خوبیست و موجب رفع درد چشم، صحت جسم و شفای درد است. 👕👚 دوخت و دوز: پنجشنبه برای بریدن و دوختن روز خوبیست و باعث میشود ، شخص، عالم و اهل دانش و علم گردد . ✴️️ وقت استخاره : در روز پنجشنبه از طلوع فجر تا طلوع آفتاب و بعد از ساعت ۱۲ ظهر تا عشاء آخر ( وقت خوابیدن) ❇️️ ذکر روز پنجشنبه نیز: لا اله الا الله الملک الحق المبین ✳️️ ذکر بعد از نماز صبح ۳۰۸ مرتبه موجب رزق فراوان میگردد . 💠 ️روز پنجشنبه طبق روایات متعلق است به . سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد. @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
🔰احکـ🔎ــام بانــــــ🧕ــــوان 💎استفاده بانوان از عطر😌 ⁉️ آیا استفاده از عطر برای بانوان هنگام بیرون رفتن از خانه حرام است؟🧐 ✅ اگر به گونه‌ای باشد که موجب جلب توجه نامحرم می شود،باید از آن اجتناب شود. @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
🌺🌺🌺🌺🌺حدیث 2107 غاصب خلافت حضرت علی کافر است 756 - وَ قالَ رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم: مَنْ نازَعَ عَلِيًّا فِي الْخِلافَةِ بَعْدِي فَهُوَ كافِرٌ، وَ قَدْ حارَبَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ مَنْ شَكَّ في عَلِىٍّ فَهُوَ كافِرٌ. @ahadis_tollab هر كه پس از من در كار خلافت با على (عليه السلام ) نزاع كند كافر است و با خدا و رسولش به جنگ برخاسته است، و هر كه درباره على (عليه السلام ) ترديد كند كافر است. کتاب احادیث الطلاب ص 236 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 @ahadis_tollab
💢 خواندن نماز شب قبل از نيمه شب 💠 پاسخ: ❇️ مسافر یا جوانی که خواندن نماز شب در وقتش برایش سخت است یا کسی که عذری مانند پیری یا بیماری دارد، می تواند نماز شب را قبل از نیمه شب بخواند، و سزاوار است كه نيّت تعجيل نمايد نه ادا. 🔹ولی بعد از نمازصبح نماز شب را فقط به نیت قضا می‌تواند بجا آورد، البته اگر چهار رکعت از نافله شب را قبل از اذان صبح بخواند می تواند ادامه نماز شب را به نیت ادا قبل از نماز صبح بجا آورد. 🔺 رساله نماز و روزه آیت الله خامنه ای/ مسأله ۳۸ @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
✅ تو همیشه تلاشت رو می کنی. به جای تشویق کردن دائمی کودک بابت کارهای ریز و درشتش بهتر است تلاش او را تشویق کنید. «تو بهترینی»، «تو همیشه موفق می شی» و... این جملات باعث می شود که کودک ارزش خود را در گرو درست و کامل انجام دادن کارها بداند و حتی دچار اعتماد به نفس کاذب شده یا اضطراب و استرس کامل بودن تا ابد رهایش نکند چون گمان می کند اگر این کار را به بهترین نحو ممکن انجام ندهد دیگر ارزشی نزد شما نخواهد داشت. 👈 عوض این جملات بگویید؛ «تو همیشه تلاشت رو می کنی»، «اینکه اینقدر تلاش می کنی خیلی برای من ارزشمنده». با این جمله ها ارزش کردن را به او می فهمانید نه صرفا برنده شدن و جلوافتادن از بقیه را. @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
زوجین بدانند ♥️🍃 چگونه یک همسر تمام عیار داشته باشیم؟ 🔹🔸 گفت و گویی لذت بخش مهارت های ارتباطی قوی، یکی از بهترین ویژگی های یک زن و شوهر است. 🔹🔸 اگر هریک از شما به خوبی با یکدیگر برخورد کنید و از داشته های کلامی و غیر کلامی خود در ارتباطات به خوبی استفاده کنید مطمئنا در زندگی به مشکل حاد برنمی خورید چرا که می توانید با گفت وگوهای سازنده مسائل را حل کنید. 🔹🔸 اگر شما اهل گفت و گو باشید،برای تک تک مسائل زندگی راه حل مشترک پیدا خواهید کرد.برای گفتگو با همسرتان زمان اختصاص دهید وببینید با هم صحبتی وهمفکری با همسرتون چقدر مسائل ومشکلات اسانتر بنظر میرسند. 🔹🔸 این نکته را باید مدنظر داشته باشید که هیچ کس و هیچ چیز واقعا بی عیب و نقص نیست و شما می توانید با رفتار درست و احترام متقابل پله های یک شراکت خوب را طی کنید. @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
🌻‍ فرصتی برای بخشش گناهان 🌻‍ روزی جبرئیل در خدمت پیامبر(ص) مشغول صحبت بود که حضرت علی(ع) وارد شد .جبرئیل چون آن حضرت را دید برخاست و شرائط تعظیم بجای آورد... پیامبر(ص) فرمودند: ای جبرئیل! از چه جهت به این جوان تعظیم می‌کنی عرض کرد: چگونه تعظیم نکنم که او بر من حق تعلیم است. پیامبر(ص) فرمودند: چه تعلیمی؟ جبرئیل عرض کرد: در وقتی که حق تعالی مرا خلق کرد؛ از من پرسید: «تو کیستی و من کیستم؟» من در جواب متحیر ماندم و مدتی در مقام جواب ساکت بودم، که این جوان در عالم نور به من ظاهر گردید و این طور به من تعلیم داد که بگو: « تو پروردگار جلیل و جمیلی و من بنده ذلیل، جبرئیلم» از این جهت او را که دیدم تعظیمش کردم. 📚‍ منبع: تحفة المجالس القطره ثواب نقل فضایل امیرالمومنین: 🔶‍ پیامبر اکرم فرمودند: امیرالمومنین فضایل فراوانی دارد هر كس يكى از آنها را نقل كند و اقرار هم به آن فضيلت داشته باشد خداوند گناهان گذشته و آينده ‏ى او را بيامرزد و هر كس فضيلتى را از او بنويسد تا آنگاه كه آن نوشته باقى باشد فرشتگان برايش طلب آمرزش كنند و هر كس فضيلتى از آنها را گوش دهد خداوند گناهانى را كه بوسيله گوش انجام داده بيامرزد و هر كس به فضيلتى از فضائل او نگاه كند گناهانى كه بوسيله چشم انجام داده آمرزيده شود. 📚‍ ارشاد القلوب-ت رضايى، ج‏2، ص3 @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
🔰چرا امام علی (ع) امیرالمومنین نامیده شد؟ و چرا به خود پیامبر (ص) امیرالمومنین نمی گویند؟ ✍️پاسخ در روایات عنوان امیرالمؤمنین از القاب خاص علی(ع) شمرده شده است،[۳] امیرمؤمنان در این روایات معنای ویژه ای دارد كه آن معنا متضمن خلافت بلافصل است؛ با توجه به این معنا تنها شامل امام علی(ع) می شود، چون جز او كسی لایق این مقام نیست. در برخی از روایات بیان شده كه حتی در زمان پیامبر(ص)، نیز توسط پیامبر(ص) از حضرت علی(ع) به امیرمؤمنان یاد شده است.[۴] به همین خاطر، این لقب برای دیگران و حتی امامان معصوم(ع) اطلاق نشده است. شخصی از امام صادق(ع) پرسید: آیا روا است كه به امام زمان(ع) به عنوان "سلام بر تو، ای امیرمؤمنان" سلام یاد كرد؟ امام فرمود: نه، زیرا خداوند تنها علی(ع) را به این لقب نامیده است. نه قبل او كسی به این لقب نامیده شده و نه پس از او. آن شخص پرسید: پس چگونه بر قائم آل محمد (ع) می بایست سلام كرد؟ فرمود: میگویید: السلام علیك یا بقیة الله".[۵] اختصاص لقب امیرالمؤمنین به امام علی(ع) تنها با معنای متضمن خلافت بلافصل قابل توجیه است؛ یعنی بعد از پیامبر(ص) باید او امیر و حاكم مسلمانان بوده و مردم باید به این مهم آشنا شوند. شاید بر همین اساس باشد كه پیامبر(ص) فرمود: "اگر مردم می دانستند در چه زمانی علی(ع) به این لقب ملقب گردید، هرگز منكر فضایل او نمی شدند، زیرا علی در زمانی كه آدم بین روح و جسد بود، ملقب به این لقب شد؛ زمانی كه خداوند فرمود: آیا من پروردگار شما نبودم؟ گفتند: بلی. فرمود: من پروردگار شمایم و محمد پیامبر شما است و علی امیر شما است".[۶] اما این كه به پیامبر اسلام(ص) امیرمؤمنان گفته نمی شد، بدان جهت بود كه عنوان "امیرالمؤمنین" به معنای خلیفه بلافصل و جانشین آن حضرت است. طبیعی است كه به خود حضرت، امیرمؤمنان گفته نشود. پی نوشت [۳]. معارف و معاریف، ج۲، ص ۴۴۸؛ دایرةالمعارف تشیع، ج۲، ص ۵۲۲. [۴]. بحارالانوار، ج۳۵، ص ۳۷، ارشاد مفید، ص ۴۲. [۵]. كافی، ج۱، ص ۴۱۱؛ بحارالانوار، ج۲۴، ص ۲۱۱؛ مظهر ولایت، ص ۴۱. [۶]. ینابیع الموده، ۲، ص ۶۳؛ بحارالانوار، ج۹،ص ۲۵۶؛ مظهر ولایت، ص ۴۰. @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
🌺فاضل بزرگوار سيد جعفر مزارعى روايت كرده :🌺 يكى از هاى حوزه باعظمت از نظر در تنگنا و دشوارى غير قابل تحملّى بود . روزى از روى و فشار روحى كنار ضريح مطهّر حضرت (عليه السلام)عرضه مى دارد : شما اين قيمتى و قنديل هاى بى بديل را به چه سبب در حرم خود گذارده ايد ، در حالى كه من براى اداره امور معيشتم در تنگناى شديدى هستم ؟! شب اميرالمؤمنين (عليه السلام) را در مى بيند كه آن حضرت به او مى فرمايد : اگر مى خواهى در نجف من باشى اينجا همين و و فيجيل و فرش طلبگى است ، و اگر زندگى قابل توجّهى مى خواهى بايد به در شهر حيدرآباد دكن به خانه فلان كس مراجعه كنى ، چون حلقه به در زدى و صاحب خانه در را باز كرد به او بگو : 🌺به آسمان رود و كار آفتاب كند . پس از اين خواب ، دوباره به حرم مطهّر مشرف مى شود و عرضه مى دارد : زندگى من اينجا پريشان و نابسامان است شما مرا به هندوستان حواله مى دهيد !! بار ديگر حضرت را خواب مى بيند كه مى فرمايد : سخن است كه گفتم ، اگر در جوار ما با اين اوضاع مى توانى استقامت ورزى اقامت كن ، اگر نمى توانى بايد به به همان شهر بروى و خانه فلان راجه را سراغ بگيرى و به او بگويى : 🌺به آسمان رود و كار كند از خواب بيدار شدن و شب را به صبح رساندن ، كتاب ها و لوازم مختصرى كه داشته به فروش مى رساند و اهل خير هم با او مساعدت مى كنند تا خود را به هندوستان مى رساند و در شهر حيدرآباد سراغ خانه آن راجه را مى گيرد ، مردم از اين كه طلبه اى فقير با چنان مردى ثروتمند و متمكن قصد ملاقات دارد ، تعجب مى كنند . وقتى به در خانه آن مى رسد در مى زند ، چون در را باز مى كنند مى بيند شخصى از پله هاى عمارت به زير آمد ، طلبه وقتى با او روبرو مى شود مى گويد : 🌺به آسمان رود و كار آفتاب كند فوراً راجه پيش خدمت هايش را صدا مى زند و مى گويد : اين را به داخل راهنمايى كنيد و پس از پذيرايى از او تا رفع خستگى اش وى را به ببريد و او را با لباس هاى فاخر و گران قيمت بپوشانيد . مراسم به صورتى نيكو انجام مى گيرد و طلبه در آن عمارت عالى تا فردا عصر پذيرايى مى شود . فردا ديد محترمين شهر از طبقات مختلف چون و و وارد شدند و هر كدام در آن سالن پر زينت در جاى مخصوص به خود قرار گرفتند ، از شخصى كه كنار دستش بود ، پرسيد : چه خبر است ؟ گفت : مجلس جشن عقد صاحب خانه است . پيش خود گفت : وقتى به اين خانواده وارد شدم كه وسايل عيش براى آنان آماده است . هنگامى كه مجلس آراسته شد ، راجه به سالن درآمد ، همه به احترامش از جاى برخاستند و او نيز پس از احترام به مهمانان در جاى ويژه خود نشست . آنگاه رو به اهل مجلس كرد و گفت : آقايان من ثروت خود را كه بالغ بر فلان مبلغ مى شود از نقد و مِلك و منزل و باغات و اغنام و اثاثيه به اين كه تازه از نجف اشرف بر من وارد شده مصالحه كردم ، و همه مى دانيد كه اولاد من منحصر به دختر است ، يكى از آنها را هم كه از ديگرى است براى او عقد مى بندم ، و شما اى عالمان دين ، هم اكنون صيغه عقد را جارى كنيد . چون صيغه جارى شد كه در دريايى از و حيرت فرو رفته بود ، پرسيد : شرح اين داستان چيست ؟ راجه گفت : من چند سال قبل قصد كردم در اميرالمؤمنين (عليه السلام) بگويم ، يك گفتم و نتوانستم مصراع ديگر را بگويم ; به شعراى زبان هندوستان مراجعه كردم ، مصراع گفته شده آنها هم چندان مطلوب نبود ، به شعراى ايران مراجعه كردم ، مصراع آنان هم چندان چنگى به دل نمى زد ، پيش خود گفتم حتماً شعر من منظور نظر كيميا اثر (عليه السلام)قرار نگرفته است ، لذا با خود نذر كردم اگر كسى پيدا شود و مصراع اين شعر را به صورتى مطلوب بگويد ، نصف دارايى ام را به او ببخشم و دختر زيباتر خود را به عقد او در آورم ، شما آمديد و مصراع دوم را گفتيد ، ديدم از هر جهت اين مصراع شما درست و كامل و تمام و با مصراع من هماهنگ است . طلبه گفت : مصراع اول چه بود ؟ راجه گفت : من گفته بودم : 🌺به ذرّه گر نظر لطف بوتراب كند طلبه گفت : مصراع دوم از من نيست ، بلكه لطف خود (عليه السلام) است . راجه شكر كرد و خواند : 🌺به ذرّه گر نظر لطف كند 🌺به آسمان رود و كار كند منبع : کتاب عبرت آموز تاليف استاد شيخ حسين @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
🌺🌺🌺🌺🌺حدیث 30881 عمر گفت حضرت علی 12 صفت دارد که هیچکس ندارد 2419 - قالَ الْإِمامُ الْباقِرُعليه السلام: اِنَّ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ فى اَوَّلِ يَوْمٍ صَعِدَ الْمَنْبَرَ فِى الْخِلافَةِ، قالَ وَ اللَّهِ لَقَدْ اُعْطِىَ عَلِىُّ بْنُ اَبِيطالِبٍ(عليه السلام) اِثْنَىْ عَشَرَ فَضِيلَةً، لَمْ يَكُنْ لى وَ لا لاَِحَدٍ مِنَ النَّاسِ مِثْلُها، وَ لا واحِدَةٌ مِنْها، اَلْأَوَّلُ: مَوْلِدُهُ فِى الْكَعْبَةِ، اَلثَّانِى: زِواجُهُ مِنَ السَّماءِ، اَلثَّالِثُ: زَوْجَتُهُ فاطِمَةُ(عليها السلام)، اَلرَّبِعُ: اَ لْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ(عليه السلام) اَوْلادُهُ، اَ لْخامِسُ: قَوْلُ النَّبِىِّ(صلى الله عليه وآله وسلم) بِحَضْرَتى مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِىٌّ مَوْلاهُ، اَللَّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ وَ عادِ مَنْ عاداهُ، اَلسَّادِسُ: يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ، قالَ(صلى الله عليه وآله وسلم) بِحَضْرَتى يا عَلِىُّ اَنْتَ مِنّى بِمَنْزِلَةِ هارُونَ مِنْ مُوسى، اَلسَّابِعُ: سُدَّ اَبْوابُ الصَّحابَةِ، وَ لَمْ يُسَدَّ لِعَلِىٍّ بابٌ. اَلثَّامِنُ: قَوْلُ النَّبِىِّ(صلى الله عليه وآله وسلم) مَنْ عَبَدَ اللَّهَ فى مِثْلِ مَكَّةَ وَ الْمَدِينَةِ اَ لْفَ سَنَةٍ اِلاَّ خَمْسِينَ عامًا، كَنُوحٍ فى قَوْمِهِ، وَ صَبَرَ عَلى حَرِّ مَكَّةَ وَ جُوعِ الْمَدِينَةِ، وَ اَنْفَقَ مالَهُ كَجَبَلِ اَبى قُبَيْسٍ، وَ قاتَل بَيْنَ الصَّفا وَ الْمَرْوَةِ فى سَبِيلِ اللَّهِ عامِدًا مُحْتَسِباً وَ لَمْ يَأْتِ بِوَلايَتِكَ يا عَلِىُّ (عليه السلام)، فَكانَ عَمَلُهُ وَ زُهْدُهُ وَ نَفَقَتُهُ هَباءً مَنْثُوراً، اَلتَّاسِعُ: اَنْ تَهْوِىَ النُّجُومُ فى دارِهِ، اَ لْعاشِرُ: رُدَّتِ الشَّمْسُ مَرَّتَيْنِ مَرَّةً بِالْمَدِينَةِ وَ مَرَّةً بِالْعِراقِ وَ الْحادى عَشَرَ: اَنَّهُ تَكَلَّمَ مَعَ الْأَمْواتِ وَ الْأَسَدِ وَ الذِّئْبِ وَ الْغَزالَةِ وَ الثُّعْبانِ وَ السَّمَكَةِ، اَلثَّانى عَشَرَ: اَنَّهُ قادِرٌ اَنْ يَقْتُلَ عُمَرَ بِشِمالِهِ دُونَ يَمِينِهِ، وَ كانَ عَلِىُّ بْنُ اَبِيطالِبٍ(عليه السلام )حاضِراً، فَرَفَعَ رَأْسَهُ وَ قالَ(عليه السلام) اِعْتَرَفَ بِالْحَقِّ قَبْلَ اَنْ يُشْهَدَ عَلَيْهِ. همانا عُمر بن خطاب در اولين روز خلافتش بالاى منبر رفت و گفت بخدا قسم به على بن ابى طالب(عليه السلام) دوازده فضيلت داده شده كه يكى از آنها نه در من وجود دارد و نه در هيچ يك از مردم. اول: تولد ايشان در كعبه است دوم: ازدواج ايشان در آسمان منعقد شد سوم: فاطمه‏ عليها السلام همسر اوست چهارم: حسن و حسين(عليهم السلام) فرزندان او هستند پنجم: گفتار پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) در حالی که من حضور داشتم كه فرمود، كسى كه من مولاى او هستم پس على(عليه السلام) مولاى اوست، خدايا دوست بدار كسى را كه على(عليه السلام) را دوست بدارد و دشمن بدار كسى را كه او را دشمن بدارد. ششم: در روز غدير خم من حاضر بودم كه رسول اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمودند: يا على(عليه السلام)مقام و منزلت تو نسبت به من مثل مقام و منزلت هارون به موسى(عليه السلام) است ) و تو خليفه و جانشين بلا فصل من هستى هفتم: تمام درهاى منزل اصحاب (به مسجد) بسته شد مگر در منزل على(عليه السلام) كه بسته نشد هشتم: گفتار پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) كه فرمودند: كسى كه خدارا عبادت كند در جائى مثل مكه و مدينه بمدت هزار سال، پنجاه سال كم (يعنى 950 سال) مثل حضرت نوح (عليه السلام) در قوم خود و همچنين بر گرماى مكه و گرسنگى مدينه صبر كند، و مال و دارائى خود را كه مثل كوه اَبى قُبَيْس باشد (در راه خدا) انفاق كند، و بين صفا و مَرْوه در راه خدا و با اختيار خود و احتساب رضاى او جهاد كند ولى ولايت و دوستى تو را اى على(عليه السلام) (در روز قيامت همراه خود) نياورد پس (بايد بداند كه) عمل او و زهد او و انفاق او، بصورت گرد و غبارى پراكنده از بين مى ‏رود نهم: فرود آمدن ستارها در خانه ايشان (اشاره به شأن نزول سوره نجم است ) دهم: برگشتن خورشيد دوبار ( برای او در حالی که غروب کرده بود ) يكى در مدينه و ديگرى در عراق (بخاطر ايشان) يازدهم: صحبت كردن ايشان با مردگان و همچنين با( حیواناتی مانند) شير و گرگ و آهو و مار بزرگ و ماهى دوازدهم: و همانا ايشان قدرت دارند بدون كمك گرفتن از دست راستش، با دست چپ ، عمر را به قتل برساند و اين در حالى بود كه حضرت على بن ابى طالب عليه السلام حاضر بودند، سپس امام سرشان را بلند كردند فرمودند: اعتراف كرد به حق ، قبل از آنكه شهادت بر عليه او (در روز قیامت) جارى شود. کتاب احادیث الطلاب ص 693 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
بمناسبت روز مرد 🤭😂😚😊 چگونه در کارهای منزل به ز‌نمان کمک کنیم؟😜 ۱- در خوردن غذا با او همکاری کنید.😇 ۲- کانال‌های تلویزیون را شما عوض کنید.😅 ۳- موقعی که همسرتان مشغول تمیز کردن زمین و جارو کردن است، پایتان را بلند کنید که زیر پایتان را نیز جارو بکشد.😇 ۴- با آواز خواندن در حمام، موجبات شادی همسر دلبندتان را فراهم آورید.😅 ۵- وقتی همسرتان در آشپزخانه مشغول پخت غذاست، گاهی به آشپزخانه سرزده و با ناخونک‌ زدن به غذا به او در پخت غذای خوشمزه‌تر و لذیذتر مشاوره دهید.😼 ۶- موقع پاک کردن سبزی، زن‌تان را تنها بگذارید تا بتواند در آرامش و با تمرکز، سبزی‌ها رو پاک کند.😘 ۷- موقعی که خانومتان در حال پاک کردن شیشه ها هست از پشت شیشه شکلک در بیارید تا خستگی اش در برود.😁 من از همین‌جا از همه‌ی آقایونی که اینقدر تو خونه به خانوماشون کمک می‌کنند، تشکر می‌کنم.😜😜😜 نشر دهید تا همه‌ی مردان به وظایف خود آشنا شوند.😌 روز *مرد* مبارک @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
🔴حضرت علی علیه السلام، اول مظلوم عالم ✍️اگر شخصی، در جریانی، حداقل "هشتاد هزار شاهد” داشته باشد(واقعه غدیر خم) ولی نتواند حق خود را بگیرد او را باید چه نامید؟! امیرالمؤمنین علی علیه السلام را "اول مظلوم عالم” دانسته اند. این لقب، غم انگیز است، اما شاید بهترین تعبیر از مردی باشد که با آن همه شاهد نتوانست حقش را بگیرد. حضرت علی علیه السلام در مقاطع مختلف تاریخی مورد ظلم واقع شد، در تمام سختی ها و ظلم هایی که به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شد، او نیز در کنار پیامبر مظلوم بود و با دست شستن از جان خود از پیامبر دفاع می کرد؛ حضرت امیرالمومنین علی رغم لیاقتش و علی رغم معرفی اش توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به عنوان ولی المومنین، مظلوم واقع شد، سالها استخوان در گلو و خار در چشم غصب جایگاهش را شاهد بود، همسرش را مظلومانه شهید کردند، مسلمین حق ولایتش را ادا نکردند و شیعیان حق امامتش را، حضرت امیر هنوز مظلوم است و همچنان مظلوم خواهد ماند... مقام ولایتِ حضرت امیر المومنین، مقامی بود که به واسطه ی پیامبر از سوی خداوند تعیین شده بود تا مسلمین با تبعیت از او به هدایت و کمال برسند، اما ولایت پس از پیامبر به واسطه ی نفسانیت نااهلان، به خلافت تنزل یافت، خلافت یک کرسی بی ارزش بود که با رأی یک شورا ساخته می شد و با بیرون آمدن انگشتری عمروعاص به کس دیگر واگذار می شد، خلافت اینقدر بی ارزش بود که حضرت امیر آن را از آب بینی بز و لنگه کفشی پاره پست تر می دانست؛ مقام ولایت یک مقام الهی بود که فقط شایسته ی معصومین بود و مقام خلافت یک کرسی پست بود که می توانست به خواست مردم یا شورا یا عمروعاص به هر کسی برسد؛ این ظلم هرگز جبران نشد، خلافت همچنان بین اکثریت مسلمانان به جای ولایت معرفی شد و هرگز حق مقام ولایت ادا نشد، نه برای حضرت امیر و نه برای 11 اختر تابناکش، ظلمی که تمام تاریخ را تحت الشعاع قرار داد، اسلامی که با ولایت می توانست به هدایت و کمال جهانیان منجر شود و میلیاردها انسان را از گمراهی نجات دهد، به واسطه ی دوری از ولایت به شاخه های متعدد منحرف شد، این ظلم به جای این که امامان هدی را به حکومت برساند، موجب شهادت مظلومانه یک یک شان شد و موجب شد تا صدها سال آخرین امام هدی نیز در غیبت به سربرد، این است که باور داریم که با ظهور حضرت مهدی (عج)، بزرگترین ظالمان جهان نیز زنده شده و مجازات خواهند شد، ان شاءالله. ابن شهرآشوب روايت مى كند كه امیرالمومنین(علیه‌السلام) بر منبر نرفت، جز آن كه در پايان كلامش، پيش از پايين آمدن از منبر اين جمله را مى فرمود: «از آن لحظه كه پيامبر خدا(صلی‌الله علیه‌و‌آله) رحلت كرد همواره مظلوم بوده ام.» (مناقب، ج2، ص115) روزى شخصی در بين سخنان حضرت علی(علیه‌السلام) فرياد زد: «وا مظلمتاه» حضرت او را به حضور طلبيد، هنگامى كه نزديک شد، به او فرمود: «به تو يک بار ستم شده است و به من به تعداد ریگ‌های بیابان و قطرات باران و کرک حیوانات ظلم شده است.» (مناقب، ج2، ص115) و امام علی علیه السلام همان مظلومی است که از آزار مردم شب ها به بیابان می رفت و با چاه درد و دل می کرد و اشک می ریخت، خانه اش را آتش زدند و دستانش را بستند و ناموسش رو مورد ضرب و شتم قرار دادند و زمانی که امام علی علیه السلام به شهادت رسید شبانه او را غسل دادند و کفن کردند و دفن کردند. ایشان را در همان تاریکی شب دفن کردند و احدی نفهمید. بعد محل قبر را هم مخفی کردند و به کسی نگفتند فردا مردم فهمیدند که دیشب علی دفن شده محل دفن علی کجاست؟ گفتند لازم نیست کسی بداند و حتی بعضی نوشته‌اند امام حسن علیه السلام صورت جنازه‌ای را تشکیل دادند و به مدینه فرستادند. که مردم خیال کنند که علی علیه السلام را بردند مدینه دفن کنند! به خاطر همین خوارج برای اینکه اگر این‌ها می‌دانستند علی علیه السلام را کجا دفن کرده‌اند. به مدفن علی علیه السلام جسارت کردند و تا تا صد سال بعد از شهادت امام علی علیه السلام هم قبر ایشان مخفی بود. مظلوميت اميرالمومنين(علیه‌السلام) به يک جهت محدود نمى شود و همواره در جهات مختلف، اين مظلوميت وجود داشته است. يكى از اين جهات مظلوميت، عدم درک صحيح از معارف و مقاماتى است كه پيامبر گرامى(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) اسلام براى آن حضرت برشمرده اند. @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
حدیث 30523 چرا نسبت به من و فرزندانم دشمنی میکنند 1820 - وَ قالَ‏ امیر المومنین علی عليه السلام: كُلُّ حِقْدٍ حَقَدَتْهُ قُرَيْشٌ عَلى رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وآله وسلم اَظْهَرَتْهُ فِىَّ، وَسَتُظْهِرُهُ فِى وُلْدى مِنْ بَعْدى، مالِىَ وَ لِقُرَيشٍ، اِنَّما وَتَرْتُهُم بِأَمْرِ اللَّهِ وَ أَمْرِ رَسُولِهِ، أَفَهذا جَزاءُ مَنْ أَطاعَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ اِنْ كانُوا مُسْلِمِينَ. هر كينه‏اى كه قريش به دل گرفته بود كه بر رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم جارى كند (و نتوانست) در مورد من ظاهر كرد، و بزودى بعد از من در مورد فرزندانم ظاهر خواهند كرد، ميان من و قريش چه اتفاقى افتاده، همانا من (با كشتن مشركين) به خاطر دستور خدا و رسولش، تعداد قريش را كم كردم، آيا پاداش كسى كه از خدا و رسولش اطاعت كند اين است؟اگر مسلمان بودند (بايد اين گونه با من و فرزندانم رفتار مى ‏كردند؟) کتاب احادیث الطلاب ص 509 @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
⁉️ اگر شخصى در مسجد بخوابد و در حال خواب محتلم شود، تکلیف او چیست؟🤨 ✅ فتوای آیات عظام (خامنه‌ای، سیستانی و مکارم): اگر کسی در مسجد یا حرم امام خوابش ببرد و در خواب محتلم شود، پس از بیدار شدن، باید فوراً از مسجد یا حرم بیرون برود. @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
✨﷽✨ 🔴یتیم‌ نوازی امام علی (ع) ✍️امیرالمومنین (ع) شبی از کنار خانه زن تهیدستی گذشت که فرزندانی خردسال داشت و آنان از گرسنگی می‌گریستند و مادرشان آنان را سرگرم می‌کرد تا بخوابند. آن زن دیگی بر اجاق نهاده بود که در آن جز آب چیزی نبود، تا آن‌ها بپندارند که در دیگ غذایی در حال پختن است(گویا ماموران رسیدگی به این خانواده کوتاهی کرده بود). علی (ع) از حال آن زن باخبر شد و با قنبر به سوی خانه خود رفت و ظرفی خرما و کیسه‌‌ای آرد و روغن و برنج و نان برداشت و بر دوش کشید. با رسیدن به خانه آن زن، از او اجازه خواست و وارد شد، پس مقداری برنج و روغن در دیگ ریخت و پس از پختن آن، برای کودکان در ظرف غذا ریخت و به آنان با محبت می‌فرمود: بخورید... پس از سیر شدن آنان، امام (ع) به صورت چهار دست و پا بر زمین خم شد و کودکان یتیم را دوش خود سوار کرد و گرد اتاق می‌گشت و از خود صدای بع‌بع (به تقلید از صدای گوسفند) می‌کرد. کودکان با مشاهده این حالت، بسیار خندیدند و خوشحال شدند. پس از خروج از خانه، قنبر پرسید: سرورم! امشب رفتاری شگفت‌آور از شما دیدم!!! امام (ع) فرمود: ای قنبر! چون وارد خانه شدم، این کودکان یتیم از شدت گرسنگی می‌گریستند. دوست می‌داشتم وقتی از نزد آنان خارج می‌شوم، آن یتیمان در حال سیری بخندند و خوشحال باشند... 📚غررالمناقب فی فضائل علی بن ابی طالب @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
. روزی علامه امینی قدس سره صاحب کتاب ارزشمند الغدیر ، با جمعی نشسته بودند که عده ای از روحانیون اهل سنت اجازه ورود خواستند تا سوالی مطرح کنند . پس از اینکه به حضور آمدند عرض کردند: جناب شیخ ما معتقدیم امیرالمومنین علی (علیه‌السلام) خلیفه چهارم راشدین است و شما معتقدید اولی ، مگر نه اینکه امیرالمومنین علی مسلمان و پیرو رسول خدا بوده است ، پس اصرار شما به ارجحیت او نسبت به سه خلیفه قبلی چیست ؟ علامه جواب داد: مگر امیر المومنین علی علیه السلام هم مسلمان بود ؟ همه سکوت کردند، عالم سنی گفت: یعنی چه ؟ خب معلوم است که مسلمان بود . علامه گفت: نه ، من فکر میکنم که احتمالا امیرالمومنین علی اصلا مسلمان نبود !! مجددا عالم سنی گفت: چه میگویی شیخ؟ منظورت چیست؟ علامه گفت: مگر نه اینکه در قرآن آمده است: «وإن قیل لکم ارجعوا فارجعوا» [اگر درب خانه مسلمانی را زدید و باز نکرد برگردید]. ولی تا آنجا که من میدانم فلانی با لگد درب خانه را شکست ، و پهلوی دختر رسول خدا را که پشت درب بود شکست. آیا به نظر شما امیرالمومنین علی و فاطمه و اهل بیت رسول خدا مسلمان بودند ؟ در این هنگام عالم سنی سر به زیر افکند، و بی هیچ صحبتی مجلس را ترک کرد . . @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب