eitaa logo
احادیث ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
904 عکس
578 ویدیو
27 فایل
امام صادق عليه السلام : ..فَخُذُوا بِهَا، وَ أَنَا بِنَجَاتِكُمْ زَعِيمٌ به احاديث ما عمل كنيد و من ضامن نجات شما هستم الكافي ج‌۳ ص ۴۷۶ در اینجا احادیث اهل بیت علیهم السلام منتشر می شود آغاز ۱۴۰۰/۰۱/۳۰ خادم کانال @abde_taeb
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘بدی از همه بد است اما از تو بدتر...! ✅شقرانی از نوادگان یکی از صحابه بود. رسول خدا آن صحابی را از بردگی آزاد کرده بود و به همین جهت همه مردم او را منسوب به اهل بیت علیهم السلام می دانستند. اما شقرانی مبتلای به شرب خمر بود. در زمان منصور دوانیقی مردم از منصور هدیه هایی دریافت می کردند . شقرانی گوید من واسطه ای نداشتم تا سهم خود را از منصور بگیرد . بر در قصر متحیر ایستاده بودم که ناگاه امام جعفر صادق علیه السلام را دیدم که می آمد. به او گفتم من غلام شما شقرانی هستم. امام صادق علیه السلام از من استقبال کردند. من حاجتم را به ایشان گفتم پس امام وارد قصر شدند و برگشتند در حالیکه سهم مرا گرفته بودند و در دستم گذاشتند. سپس فرمودند : ای شقرانی؛ خوبی از همه خوب است اما از تو خوبتر زیرا منسوب به ما هستی و بدی از همه بد است اما از تو بدتر است به سبب جایگاه تو نسبت به ما. 📚مناقب آل ابی طالب ج۴ ص ۲۳۶ -------------------------- ✍🏼 گناه از همه ناپسند است اما از محبین اهل بیت علیهم السلام ناپسند تر زیرا منسوب به آن بزرگواران هستند. @ahadithenabe
امیرالمومنین علی علیه السلام أعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اكْتِسَابِ الْإِخْوَانِ، وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ «ناتوان ترین مردم کسی است که در به دست آوردن برادران (دینی و دوستان) ناتوان است و از او ناتوان تر کسی است که دوستانِ به دست آورده را از دست بدهد». 📖نهج البلاغه 📚وسائل الشیعة ج۱۲ ص۱۸ کانال رأس الحسین علیه‌السلام @hossinemazlom
قال الصادق علیه السلام: ما أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ . چه زشت است براى مؤمن كه ميل و رغبتى در او باشد كه او را خوار و ذلیل گرداند. 📚 الکافی ج ۲ ص ۳۲۰ 📚 @HadithNegar
در منابع حدیثی و تاریخی و به صورت پراکنده، نقل‌های مختلفی درباره بی‌حرمتی به حضرت فاطمه(س) آمده است. در یکی از این نقل‌ها چنین آمده است: «عَنِ الْمُعَلَّى عَنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبَانٍ عَنْ أَبِی هَاشِمٍ قَالَ: لَمَّا أُخْرِج‏ بِعَلِیٍّ خَرَجَتْ فَاطِمَةُ وَاضِعَةً قَمِیصَ رَسُولِ الله عَلَى رَأْسِهَا آخِذَةً بِیَدَیِ ابْنَیْهَا فَقَالَتْ مَا لِی وَ مَا لَکَ یَا أَبَا بَکْرٍ تُرِیدُ أَنْ تُؤْتِمَ ابْنَیَّ وَ تُرْمِلَنِی مِنْ زَوْجِی‏ وَ اللهِ لَوْ لَا أَنْ‏ تَکُونَ‏ سَیِّئَةٌ لَنَشَرْتُ‏ شَعْرِی‏ وَ لَصَرَخْتُ‏ إِلَى‏ رَبِّی‏ فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ الْقَوْمِ مَا تُرِیدُ إِلَى‏ هَذَا ثُمَّ أَخَذَتْ بِیَدِهِ فَانْطَلَقَتْ بِهِ» ابو‌هاشم می‌گوید: هنگامى که على(ع) را از خانه بیرون بردند، فاطمه(س) نیز پیراهن پیامبر خدا(ص) را روى سرش گذاشت و دست حسنین(ع) را گرفت و به دنبال آن‌حضرت بیرون آمد و خطاب به ابوبکر فرمود: «مرا با تو چکار؟! می‌خواهى بچه‌هایم را یتیم کنى و مرا بی‌شوهر؟ به خدا سوگند! اگر گناه نبود، مویم را پریشان ‌کرده و به درگاه پروردگارم فریاد می‌زدم». مردى از میان آن جمعیت -خطاب به ابوبکر یا عمر گفت: از این کار چه منظورى دارى؟ [می‌خواهى عذاب بر این امّت نازل کنى‏؟] سپس فاطمه(س) دست على(ع) را گرفت و از مسجد بیرونش آورد. از امام باقر عليه السّلام روايت شده كه فرمود: وَ اللَّهِ لَوْ نَشَرَتْ شَعْرَهَا مَاتُوا طُرّاً؛ بخدا قسم اگر زهرا سلام اللَّه عليها موى خود را پريشان كرده بود همه مردم يك جا مرده بودند. 📚 الکافی، ج ۸، ص ۲۳۷ @ahadithenabe
🔘 صلوات بر حضرت صديقه سلام الله عليها امام عسكري عليه السلام : اللهُمَّ صَلِّ عَلى الصِّدِّيقَةِ فاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَنَبِيِّكَ وَأُمِّ أحِبَّائِكَ وَأصفيائِكَ الَّتي انتَجَبتَها وَفَضَّلتَها وَاختَرتَها عَلى نِساءِ العالَمِينَ، اللهُمَّ كُن الطَّالِبَ لَها مِمَّن ظَلَمَها وَاستَخَفَّ بِحَقِّها وَكُن الثَّائِرَ اللهُمَّ بِدَمِ أولادِها، اللهُمَّ وَكَما جَعَلتَها أُمَّ أئِمَّةِ الهُدى وَحَلِيلَةَ صاحِبِ اللِّواءِ وَالكَرِيمَةَ عِندَ المَلاءِ الأعلى فَصَلِّ عَلَيها وَعَلى أُمِّها صَلاةً تُكرِمُ بِها وَجهَ مُحَمَّدٍ (صلّى الله عليه و آله) وَتُقِرُّ بِها أعيُنَ ذُرِّيَّتِها، وَأبلِغهُم عَنّي في هذِهِ السَّاعَةِ أفضَلَ التَّحِيَّةِ وَالسَّلامِ. 📚مصباح المتهجد ج١ ص٣٩٩ @ahadithenabe
🔘 چرا امیرالمؤمنین علیه السلام تنها ماند؟ عَن أَبِيهِ عَنْ أَبِي الْحسنِ ع قَالَ: سَأَلْتهُ عَنْ أَمِيرِ الْمؤْمِنِينَ ع كَيْفَ مَالَ النّاسُ عَنه إِلَى غَيْرِهِ وَ قَد عرَفوا فضلهُ وَ سَابِقتهُ وَ مَكَانَه مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ إِنّمَا مالُوا عَنهُ إِلَى غيْرِهِ لِأَنهُ كانَ قَدْ قتَلَ آبَاءَهم وَ أَجدَادَهمْ وَ أَعْمَامَهُمْ وَ أَخْوَالَهم وَ أَقْرِبَاءَهُمْ الْمحَارِبِينَ لِلَّهِ وَ لِرَسولِهِ عَدَداً كثِيراً فَكَانَ حِقدُهمْ عَلَيه لِذَلِكَ فِي قُلوبِهِم فَلَم يُحِبّوا أَنْ يَتَوَلّى عَلَيْهم وَ لَمْ يَكُن فِي قلوبِهِمْ عَلَى غيرِهِ مِثل ذَلِكَ لِأَنَّهُ لَمْ يَكن لَهُ فِي الْجِهادِ بينَ يَدَي رَسُولِ اللَّهِ ص مِثل مَا كَان لَهُ فلِذلِكَ عدَلُوا عَنهُ وَ مَالُوا إِلَى غَيْرهِ. از حضرت ابى الحسن عليه السّلام، راوى مى‏گويد: راجع به امير المؤمنين على عليه السّلام از آن حضرت پرسيده و عرضه داشتم: چگونه مردم از آن حضرت روى گردانده و مايل به ديگرى شده با اين كه فضل و سابقه آن حضرت و موقعيّتش نزد رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله را مى‏دانستند؟ حضرت فرمودند: جهت روى گردانيدن مردم از آن حضرت و مايل شدن به ديگرى اين بود كه آن جناب پدران و اجداد و عموها و دايى‏ها و نزديكانشان را كه تعداد زيادى بوده و با خدا و رسول خدا به محاربه برخاسته بودند كشت لذا كينه آن حضرت در دل ايشان جاى گرفت از اين رو دوست نداشتند كه حضرتش بر آنها ولايت و سرورى داشته باشد امّا نسبت به غيرش چنين كينه‏اى نداشتند لا جرم از آن حضرت عدول كرده و متمايل به غير او گرديدند. 📚علل الشرایع ج ۱ ص ۱۴۵ @ahadithenabe
◾️همسرم صبر کن... حضرت فاطمه زهرا خطاب به أمیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیهما: يا أبَاالحَسَنِ، إنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّی‌اللهُ‌عَلَیهِ‌وَآلِهِ عَهِدَ إلَيَّ وَ حَدَّثَني أَنّي أَوَّلُ أَهلِهِ لُحُوقاً بِهِ وَ لا بُدَّ مِنهُ، فَاصبِر لِأَمرِ اللهِ تَعالَی وَ ارضَ بِقَضائِهِ همسرم ای ابا الحسن! همانا رسول خدا با من عهد بست و اظهار نمود: من اوّل کسی هستم از اهل‌بیتش که به او ملحق می‌شوم و چاره‌ای از آن نیست... پس تو صبر نما و به قضا و مقدّرات الهی راضی باش... 📚 بحارالأنوار، جلد ۴۳، صفحه ۲۰۰ @ahadithenabe
🔘 تسليم محض باش عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ يَحْيَى اَلْكَاهِلِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : لَوْ أَنَّ قَوْماً عَبَدُوا اَللَّهَ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَ أَقَامُوا اَلصَّلاَةَ وَ آتَوُا اَلزَّكَاةَ وَ حَجُّوا اَلْبَيْتَ وَ صَامُوا شَهْرَ رَمَضَانَ ثُمَّ قَالُوا لِشَيْءٍ صَنَعَهُ اَللَّهُ أَوْ صَنَعَهُ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَلاَّ صَنَعَ خِلاَفَ اَلَّذِي صَنَعَ أَوْ وَجَدُوا ذَلِكَ فِي قُلُوبِهِمْ لَكَانُوا بِذَلِكَ مُشْرِكِينَ ثُمَّ تَلاَ هَذِهِ اَلْآيَةَ: «فَلاٰ وَ رَبِّكَ لاٰ يُؤْمِنُونَ حَتّٰى يُحَكِّمُوكَ فِيمٰا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لاٰ يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمّٰا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً » ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَعَلَيْكُمْ بِالتَّسْلِيمِ . عبد اللّٰه بن يحيى كاهلى گويد: حضرت صادق عليه السّلام فرمود: اگر چنانچه مردمى خداى يگانه و بى‌شريك را پرستش كنند، و نماز را برپا دارند، و زكاة را بدهند، و حج خانۀ خدا را بجا آورند، و ماه رمضان را روزه دارند، سپس به چيزى كه خدا انجام داده يا پيغمبر (صلّى الله عليه و آله) ساخته اعتراض كنند و بگويند: كه چرا بر خلاف آن نساخته‌؟ يا در دل خود چنين اعتراضى كنند (گر چه بزبان نياورند) بهمين اعتراض مشرك شوند، سپس اين آيه را تلاوت فرمود:«نه چنين است بپروردگار تو سوگند ايمان نياورند تا بداورى بگزينند تو را در آنچه سر زده است بين ايشان و سپس نيابند در دلهاى خويش چاره‌اى از آنچه تو قضاوت كرده‌اى و تسليم شوند تسليم تسليم‌شدنى»(سورۀ نساء آيۀ ۶۵) سپس حضرت صادق عليه السّلام فرمود: بر شما است كه تسليم باشيد. 📚الکافي ج ۲، ص ۳۹۸ @ahadithenabe
▪️مصائب فاطمی... رُوِىَ اَنَّها عليهاالسلام ما زالَتْ بَعْدَ اَبيها صلي الله عليه و آله مُعَصَّبَةَ الرَّأْسِ ناحِلَةَ الْجِسْمِ مُنْهَدَّةَ الرُّكْنِ باكِيَةَ الْعَيْنِ مُحْتَرَقَهَ الْقَلْبِ يُغْشى عَلَيْها ساعَةً بَعْدَ ساعَةٍ  روایت شده است: حضرت فاطمه عليهاالسلام پس از پيامبر صلي الله عليه و آله پيوسته سرى بسته از شدت درد و جسمى نحيف و در خود فرو شكسته و چشمى گريان و قلبى سوخته داشت كه ساعت به ساعت از خود مى رفت و بى هوش مى شد. 📚المناقب ج۳ ص ۳۶۲ @ahadithenabe
7.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️خداوند این گونه به داد مومنین گرفتار می‌رسد استاد @ahadithenabe
▪️ هنگامی که اغلب مردم مرتد شوند!!! قَالَ حَدَّثَنَا اَلصَّقْرُ بْنُ أَبِي دُلَفَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: إِنَّ اَلْإِمَامَ بَعْدِي اِبْنِي عَلِيٌّ أَمْرُهُ أَمْرِي وَ قَوْلُهُ قَوْلِي وَ طَاعَتُهُ طَاعَتِي وَ اَلْإِمَامُ بَعْدَهُ اِبْنُهُ اَلْحَسَنُ أَمْرُهُ أَمْرُ أَبِيهِ وَ قَوْلُهُ قَوْلُ أَبِيهِ وَ طَاعَتُهُ طَاعَةُ أَبِيهِ ثُمَّ سَكَتَ فَقُلْتُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ فَمَنِ اَلْإِمَامُ بَعْدَ اَلْحَسَنِ فَبَكَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ بُكَاءً شَدِيداً ثُمَّ قَالَ إِنَّ مِنْ بَعْدِ اَلْحَسَنِ اِبْنَهُ اَلْقَائِمَ بِالْحَقِّ اَلْمُنْتَظَرَ فَقُلْتُ لَهُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ لِمَ سُمِّيَ اَلْقَائِمَ قَالَ لِأَنَّهُ يَقُومُ بَعْدَ مَوْتِ ذِكْرِهِ وَ اِرْتِدَادِ أَكْثَرِ اَلْقَائِلِينَ بِإِمَامَتِهِ فَقُلْتُ لَهُ وَ لِمَ سُمِّيَ اَلْمُنْتَظَرَ قَالَ لِأَنَّ لَهُ غَيْبَةً يَكْثُرُ أَيَّامُهَا وَ يَطُولُ أَمَدُهَا فَيَنْتَظِرُ خُرُوجَهُ اَلْمُخْلِصُونَ وَ يُنْكِرُهُ اَلْمُرْتَابُونَ وَ يَسْتَهْزِئُ بِذِكْرِهِ اَلْجَاحِدُونَ وَ يَكْذِبُ فِيهَا اَلْوَقَّاتُونَ وَ يَهْلِكُ فِيهَا اَلْمُسْتَعْجِلُونَ وَ يَنْجُو فِيهَا اَلْمُسْلِمُونَ . صقر بن أبى دلف گويد:از امام جواد عليه السّلام شنيدم كه مى‌فرمود:امام پس از من فرزندم علىّ‌ است،دستور او دستور من و سخن او سخن من و طاعت او طاعت من است و امام پس از او فرزندش حسن است،دستور او دستور پدرش و سخن او سخن پدرش و طاعت او طاعت پدرش باشد،سپس سكوت كرد. گفتم:اى فرزند رسول خدا!امام پس از حسن كيست‌؟او به شدّت گريست و سپس فرمود:پس از حسن فرزندش قائم به حقّ‌ امام منتظر است،گفتم:اى فرزند رسول خدا!چرا او را قائم مى‌گويند؟فرمود:زيرا او پس از آنكه يادش از بين برود و اكثر معتقدين به امامتش مرتدّ شوند قيام مى‌كند،گفتم:چرا او را منتظر مى‌گويند؟فرمود:زيرا ايّام غيبتش زياد شود و مدّتش طولانى گردد و مخلصان در انتظار قيامش باشند و شكّاكان انكارش كنند،و منكران يادش را استهزاء كنند،و تعيين‌كنندگان وقت ظهورش دروغ گويند،و شتاب‌كنندگان در غيبت هلاك شوند،و تسليم‌شوندگان در آن نجات يابند. 📚کمال الدين و تمام النعمة ج ۲، ص ۳۷۸ @ahadithenabe