🌺 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 🌺
🗓 امروز پنجشنبه:
20 شهریورماه 1399
21 محرم الحرام 1442
9 (سبتمبر) 2020
🏴حدیث روز: ⛔️ دانستنیهایی از حرام 🏴
🔻امام هادى عليهالسلام:
اِنَّ الْحَرامَ لا يَنْمى وَ اِنْ نَمى لا يُبارَكُ لَهُ فيهِ وَ ما اَنـْفَقَهُ لَمْ يُؤجَرْعَلَيْهِ وَ ما خَلَّـفَهُ كانَ زادَهُ اِلَى النّارِ
➖ به راستى كه حرام، افزايش نمىيابد
➖و اگر افزايش يابد، بركتى ندارد
➖و اگر انفاق شود، پاداشى ندارد
➖و اگر بماند، توشهاى به سوى آتش خواهد بود.
📚 كافى، ج ۵، ص ۱۲۵، ح ۷
🔰 لوح | آنچه داریم ز بیگانه تمنا نکنیم
🔻رهبر انقلاب: «اقتصاد کشور را مطلقاً به تحوّلات خارجی نباید پیوند زد؛ بایستی برنامه اقتصادی کشور را با توجّه به امکاناتِ خودمان برنامهریزی کنیم؛ اگر ما بگوییم چنانچه انتخابات فلان کشور، فلان شد، اینجور میشود؛اینکه مسائل اقتصادی را منوط به تحوّلات خارجی کنیم ، خطای راهبردی است.» ۹۹/۶/۲
💻 @khamenei_ir
بسم الله
🔵درسهایی از امام سجاد ع
در نماز جمعهی تاریخی شام که خطیب شامی بر فراز منبر به سب و لعن پدران امام سجاد (ع) مشغول بود ناگهان #امام_سجاد (ع) بر او خروشید که: «وای بر تو ای خطیب! آیا خوشنودی مخلوق (یزید) را با خشم و غضب خالق به دست میآوری؟! خدا جایگاهت را سرشار از آتش کند!» (وَيْلَكَ أَيُّهَا الْخَاطِبُ! اشْتَرَيْتَ مَرْضَاةَ الْمَخْلُوقِ بِسَخَطِ الْخَالِقِ فَتَبَّوأْ مَقْعَدَكَ مِنَ النَّارِ!)
سپس به یزید فرمود: «ای یزید اجازه بده از این چوبها بالا بروم و سخنی بگویم که در آن هم رضای خدا وجود داشته باشد و هم اجر و ثوابی برای حاضران در مجلس.» (يَا يَزِيدُ إئْذَنْ لِي حَتَّى أَصْعَدَ هَذِهِ الْأَعْوَادَ فَأَتَكَلَّمَ بِكَلِمَاتٍ لِلَّهِ فِيهِنَّ رِضاً وَ لِهَؤُلَاءِ الْجُلَسَاءِ فِيهِنَّ أَجْرٌ وَ ثَوَاب)
↩️چند درس از دو تعبیر امام سجاد علیه السلام:
الف) درسهای تعبیر اول (هذه الاعواد)
در این جا نیز امام (ع) با اطلاق "هذه الاعواد" این درس را داده است که برخی منبرها چوب هستند نه منبر! کدام منبرها؟
1. منبری که در خدمت امویان به تحریف حقایق بپردازد!
2. منبری که به جای جلب رضای خداوند خشم خدا را جلب کند!
3. منبری که به جای رضای خداوند، در پی رضای این و آن باشد!
ب) درسی از تعبیرِ «فَأَتَكَلَّمَ بِكَلِمَاتٍ لِلَّهِ فِيهِنَّ رِضاً وَ لِهَؤُلَاءِ الْجُلَسَاءِ فِيهِنَّ أَجْرٌ وَ ثَوَاب»:
فقط خطبهای که خطیبش به دنبال رضای خالق باشد برای پامنبریها موجب اجر و ثواب است وگرنه ...!
#مناسبتی شماره 46 شهادت امام سجاد
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
💠 حکایت های آموزنده 💠
❇️ به نقل از حضرت آیتالله حاج سید موسی شبیری زنجانی: ❇️
🔰 اداء دیون 🔰
✳️ زمانی شیخ بهایی به قرض زیادی بیش از (١٥٠٠ دینار ) مبتلا شد به گونه که از هیچ راهی قادر به ادای آن نبود و چند روز از شدت هم و غم تمام از کارهای خود بازمانده بود . وی نقل کرده که در همان ایام به دعایی برخوردم و تکرار کردم و از راهی که گمان نمیکردم در مدت کوتاهی دیون من ادا شد .دعای مزبور این است : 《 اللهم اغننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمن سواک 》یعنی خدایا ، با حلالت از حرامت ،و با فضل خودت از غیر خودت مرا بی نیاز کن . بعد از نمازها این را تکرار کنید و تعداد ندارد . مضمونش نیز بسیار عالی است .
٤ فروردین ١٣٨٣ شمسی
📚 جرعه ای از دریا ، ج ٤ ، ص ٣٨٢
#حکایت_های_آموزنده 🔟
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
به نام خدا
با سلام
قابل توجه دانش پژوهان سطح 2 دوره 16 و 17 و سطح 3 دوره 12 و 13 و 14
شهریه خرداد ماه 99 به حساب بانک تجارت شما در تاریخ 6 شهریور ماه واریز شد.
7.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماهنگ غمبار: «ما ذنب طفلی»
(شبیه سازی شهادت حضرت علی اصغر علیه السلام)؛
هدیه شب جمعه (شب زیارتی امام حسین علیه السلام)
🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻 اگر اشکی بارید و دلی شکست، برای تعجیل فرج منتقم دعا بفرمایید.
❇️ ۲۱ محرم الحرام، سالگرد ارتحال علامه حلّی(ره) در سال ۷۲۶ه.ق❇️
💠آیا علامه حلّی(ره) اهل تبریز بود؟
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
حاج میرزا جعفر اشراقی با عدهای از علما مربوط بود و نامههایی میان ایشان رد و بدل شده که در کتاب «یک قطره از دریا» به چاپ رسیده است. یکی از نامهها، نامهای است که حاج میرزا جعفر به سید هبة الدين شهرستانی نوشته و سؤالی مطرح کرده و ایشان هم جواب داده است. متن نامه سید هبة الدين این است:
«سؤال فرمودهاید از نسبت مرحوم علامه حلی قدس سرّه به شهر تبریز. البته این امر غريب در هیچ کتابی دیده نشده و از احدی شنیده نگشته، ولی کتاب الفین از تأليفات ایشان چاپ شده است و یک نسخه خطی قدیمی از هند برای مخلص هدیه فرستادهاند که تاریخ کتابت آن در چهار صد سال قبل از این است تقريبا، و در آخر آن نسخه، ناسخ تصریح مینماید که این نسخه را از روی نسخهای مخطوطه به خط فخر المحققين فرزند علامه مؤلف، استنساخ نموده است و در آنجا نسبت فرزند علامه حلی را چنین نگاشته: «محمد بن الحسن بن يوسف بن المطهر بن فضل علي التبريزی» و این کلمه «فضل ابن علی التبریزی» هیچ سابقه ندارد؛ چنانچه نسب علامه حلّی بعد از «المطهّر» نیز یافت نشده است. و الله أعلم بالحقّ.
فعلا این نسخه مخطوطه را مخلص هدیه نمودهام به کتابخانه امامین جوادین علیهما السلام و اكثرمطالعين آن را میخوانند و تعجب مینمایند.» (یک قطره از دریا، ص ۲۶۸)
◀️ به خط خود علامه کتب زیادی موجود است. اجازات به خط علامه موجود است. در هیچ یک نه به خط ایشان و نه در کتب تالیف شده در زمان ایشان و نه راویان از علامه، «مطهّر» به عنوان پسر فضل علی ذکر نشده است.
👈من احتمالی به نظرم میآید: یکی از تعبیرات رایج این است که اول نام پدر و آنگاه نام خودشان را ذکر میکنند. مثلا مجلسی در بعضی از نوشتههایش مینویسد: «يقول ابن النقي محمد المدعو بالباقر». گاهي کاتبان و مستنسخان هم اسم خود را به همین شیوه در پایان کتاب مینویسند. بنابراین، تا «المطهر»، اسم مستنسخ منه (یعنی فخرالمحققين) است و «بن فضل علي التيريزې» اسم ناسخ است که همان علی بن فضل التبریزی است. چون اسم ناسخ، به اسم مستنسخ منه متصل شده است و اسم مستنسخ منه به آن شیوه نگاشته شده چنین برداشت می شود که المطهر، پسر فضل علی است.
▪️ منبع: (جرعهای از دریا، ج ۲، ص ۳۰۳)
—
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
@mfeqhi
🔰 اطلاعنگاشت | راه علاج تحریم
🔻حضرت آیتالله خامنـهای در بیانات در تاریخ ۹۹/۵/۱۰ به تبیین دو جریان تحریف و تحریم پرداختند که در این اطلاعنگاشت مرور میشود.
💻 @khamenei_ir
💠 مفتخوري ها و اختلاس ها و گشاده بازيها مملکت را بیچاره کرده است.
امام خمینی (ره):
مملكت به خاطر اين ريخت و پاشها و اختلاسها محتاج شده است؛ و گر نه نفت ما كم است؟ يا ذخاير و معادن نداريم؟ همه چيز داريم، لكن اين مفتخوري ها و اختلاس ها و گشاده بازيهايی كه به حساب مردم و از خزانه عمومى مى شود مملكت را بيچاره كرده است. اگر اينها نبود، احتياج پيدا نمى كرد كه از اينجا راه بيفتد برود امريكا، در برابر ميز آن مردك (رئيس جمهور امريكا) گردن كج كند كه مثلًا به ما كمك كنيد!
کتاب ولايت فقيه امام خمینی ،صفحه 47
👥عضو کانال صحیفه نور شوید :
@Sahifeh_noor
🌷 اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
✔️ اثر بخشی سریع حرکت امام حسین (ع)
☑️ قسمت اول
▪️تغییر نگرش عبیدالله ابن زیاد
عبیدالله بن زیاد یکی از خون خوارترین مامورانی بود در جریان کربلا ، دخالت داشت و اگر او نبود ، مسلما جریان کربلا به این شکل پایان نمی یافت.او خواسته بود امام حسین (ع) علاوه بر اینکه با یزید بیعت می کند ، زیر بار حکم و حکومت او نیز برود❗️
او بود که به عمر سعد حکم کرد ، که مانع رسیدن آب به امام حسین (ع) و یاران او باشد تا آنجا که کسی نتواند حتی یک قطره آب بنوشد.
عبیدالله ابن زیاد حتی پس از پایان ماجرای کربلا می خواست ، امام سجاد (ع)_که در آن روز تا حدّ مرگ مریض و ناتوان بود_ و نیز بعضی از مخدرات بیت نبوّت را به قتل برساند.
⚠️هنگامی که عبیدالله بعد از واقعه ی عاشورا می خواست ماجرا را برای مردم توصیف و از پیروزی خود سخن بگوید ، گفت :
《اَلحَمدُلله الذّی اظهَرَ الحقَّ و اَهله و نَصَرَ اَمیر المومنین یَزید بن معاویه و حزبِه و قَتَلَ الکَذّاب ابن الکَذّاب الحسین بن علی و شیعته》
با قتل عام کربلا عبیدالله در دولت اموی به مقبولیت رسید و در عوض این کار به او دو استان بصره و کوفه بطور کامل در اختیارش قرار داده شد.
اما یک سال بیشتر نگذشته بود که همه چیز درهم ریخت و وقتی یزید در سال بعد از او خواسته بود به مقابله و جنگ با مردم مدینه و مکه ، که شورش کرده بودند برود ، عبیدالله از فرمانش سرباز زد و در جواب یزید گفت :
《لا اجمَعَهما لِلفاسقِ ابدا》 ؛ من دو گناه کشتن پسر دختر پیامبر و جنگ با خانه ی خدا را برای این فاسق جمع نمی کنم❗️
👈او دیگر یزید را امیرالمومنین نمی دانست.برای او ، یزید یک فاسق و فاجر بود و دیگر اطاعت از او ، واجب نبود بلکه عملی حرام شده بود‼️
📚معلم درس محبت ص ۴۴
☑️ مطالب درباره علامه عسکری🔰
http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695