info.jpg
22.01M
اینفوگرافیک ِ مهم ترین ویژگی های یک دختر تراز 👌
برای اونهایی که دنبال هدفگذاری و چشم انداز در تربیت هستند
و اونهایی که میخوان خودشون رو با یک تراز و شاغول درست بسنجندند
و برای ترسیم یک خود مطلوب در آینده ...
📩📨مجموعه ای از ویژگیهای یک دختر و بانوی تراز و اثرگذار مسلمان _استخراج شده از بیانات مقام معظم رهبری و حضرت امام خمینی (ره)
#تربیت_دختران
#تربیت_اسلامی
@masjed_mahdavie_kamalabad
حقیقت انسان از منظر امام خمینی ره.mp3
3.61M
♨️ کاباره شکوفه تهران پنجمین کاباره دنیا
🎧 برای کسانی که نگران این روزهای انقلاب اسلامی هستند...
🔘 وقتی امام خمینی ره می فرمایند: با وجود همه آسیب های اجتماعی؛ می شود با همین مردم انقلاب کرد!
🔘 فطرت هسته سخت وجود انسان است که به سادگی خراب نمی شود؛ خیلی باید اتفاق عجیبی برای انسان بیفتد که دیگر قابل اصلاح نباشد.
@masjed_mahdavie_kamalabad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥غرب پیشرفته نیست!
⭕️ غرب حتی در تأمین لذتهای مادی و غریزی هم شکست خورده
⭕️ یکی از علل نارضایتیها در جامعۀ ما، توهّم پیشرفته بودن غرب است
🔰 #استاد_پناهیان
@masjed_mahdavie_kamalabad
⭐ #سخن_نگاشت | چشمِ دل باز کن که جان بینی
🔻 رهبر انقلاب: اینکه شما میبینید و میشنوید بعضی از این شهدای ما عاشقانه آرزوی شهادت میکردند، خدای متعال یک نوری به دل آنها انداخته بود؛ با این نور یک حقیقتی را میدیدند، این بود که عاشق شهادت بودند. ۱۴۰۱/۸/۸
🌷 #فرهنگ_شهادت
💻 Farsi.Khamenei.ir
@masjed_mahdavie_kamalabad
🌷 امام مهدی علیه السلام:
اَنَا خاتِمُ الأوصیاءِ وَ بی یدفَعُ اللهُ البَلاءَ عَن اَهلی و شیعَتی.
من ختمکننده راه اوصیا هستم و به وسیله من خدا بلاها را از اهل بیت من و شیعیانم دفع مینماید.
📗 غیبت شیخ طوسی، ص ٢٤٦.
@masjed_mahdavie_kamalabad
🌸فاطمه زهرا سلام الله علیها:
🌷همانا حقیقت و واقعیت تمام سعادتها و رستگارىها در دوستى على علیهالسلام در زمان حیات و پس از رحلتش خواهد بود.
🌹قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء علیهاالسلام:
إنَّ السَّعیدَ کُلَّ السَّعیدِ، حَقَّ السَّعیدِ مَنْ أَحَبَّ عَلیّا فى حَیاتِهِ وَ بَعْدَ مَوْتِهِ.
📚شرح نهجالبلاغه ابن ابىالحدید، ج2، ص449.
@masjed_mahdavie_kamalabad
پادکست پیشرفت همهجانبه.mp3
6.05M
🔰 پادکست پیشرفت همهجانبه
🎙 حجتالاسلام حمزه وطنفدا . ۵ آبان ۱۴۰۱
▫️نشست "ارائه اندیشه پشتیبان و سبد اقدام راهبردی"
🔹 پیشرفت یک کشور فراتر از آن است که مشکل این روستا و آن روستا حل شود.
🔸رهبر انقلاب حفظه الله اگر از عدالت و جمهوریت صحبت میکنند، حول محور پیشرفت است.
🔹وقتی به صورت طرحی نگاه نمیشود، تمام توصیههای رهبر انقلاب حفظه الله به صورت انفصالی دیده میشود.
🔸ایشان میفرمایند هرکس هرجایی کار میکند فکر کند که آنجا مرکز عالم است.
#قیام_جوانان
#پیشرفت
#ساختن_کشور
#عدالت_خواهی
#فساد
#طرح_راهبردی
#طرح_رهبری
#گفتمان_پیشرفت
#موسسه_فرهنگ_و_تمدن_توحیدی
🇮🇷
@masjed_mahdavie_kamalabad
⚜ اولین نمایشگاه کوچه های بنی هاشم همراه با مراسم سخنرانی و روضه خوانی
🎙 سخنران :
حجت الاسلام مظاهری
سید مجتبی حسینی یمین
🎤 با نوای :
مادحین اهل بیت
⏰ زمان :
از یکشنبه ۲۷ آذر به مدت ۱۰ روز
📍مکان :
بلوار ارم، تالار قرآن
@masjed_mahdavie_kamalabad
🔻خروجی ها و ورودی ها
در عالم فرهنگ و تربیت هم مثل عالم صنعت و اقتصاد، معمولاً «خروجیها» تابعی منطقی از «ورودیها» هستند. یعنی:
وقتی ورودی فرهنگی یک نسل از جنس «محتشم کاشانی» باشد، خروجی هم از قبیل «عمان سامانی» خواهد بود؛
وقتی ورودی فرهنگی یک نسل از جنس «عمان سامانی» باشد، خروجی هم از قبیل «حاج علی انسانی» خواهد بود؛
وقتی ورودی فرهنگی یک نسل از جنس «حاج علی انسانی» باشد، خروجی هم از قبیل «حاج محمود کریمی» خواهد بود؛
وقتی ورودی فرهنگی یک نسل از جنس «حاج محمود کریمی» باشد، خروجی هم از قبیل «محمدحسین پویانفر» خواهد بود؛
وقتی ورودی فرهنگی یک نسل از جنس «محمدحسین پویانفر» باشد، خروجی هم از قبیل «دهه هشتادیها» خواهد بود.
هیچ خروجی تصادفی نیست. این را از زبان یک مهندس بخاطر داشته باشید.
حسین غفاری
@masjed_mahdavie_kamalabad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽️| این یک توطئه است...
📉این یک توطئه است که می خواهند مساجد را خالی کنند...
🕌مساجد بود که این پیروزی(انقلاب)را برای ما درست کرد.
⭕️پیروزی ما برای اداره مسجد است.
✍️امام خمینی (ره)؛ 10 تیر 1360
#امام_خمینی(ره)
#مسجد
@masjed_mahdavie_kamalabad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️🎥 ایران بهشت سلبریتیهاست!
باور ندارید؟ این ویدیو را ببینید👆
@masjed_mahdavie_kamalabad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ویژه
📹 نماهنگ | اللهُ مولانا
🔻 روایت رهبر انقلاب از دلیل قدرت ملت ایران و اعتقاد به حمایت و پشتیبانی الهی
👈 خیلی این انقلاب چیز عجیبی است، حالا حالاها دردسرها برای اربابان دنیا خواهد داشت
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از اَهالی تربیت🌱
🔻سلسله جلسات شرح صحیفه سجادیه
❇️سه شنبه ها از نماز مغرب و عشاء
🔺مُدَرس:استاد دکتر فریدونی
❇️مکان :مسجد مهدویه کمال آباد
🔻بزرگواران جهت بهرمندی بیشتر از جلسه همراه خود کتاب #صحیفه_سجادیه را داشته باشند
#شرح_صحیفه
#تربیت_توحیدی
#تربیت_ولایی
@masjed_mahdavie_kamalabad
.❀༻⃘⃕ ࿇﷽࿇༻⃘⃕ ❀.
🌺🍀🌺🍀
🍀🌺🍀
🌺🍀
🍀
مسابقات بازیهای رایانه ای
به صورت لیگ تک نفره
ویژه دانش آموزان ابتدایی
╭┅┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┅╮
𑁍▹#پایـگاه_شهیـــدان_شاه_حسینــی◃𑁍
𑁍▹#مجموعه_تربیتی_مکتب_الصـادق◃𑁍
𑁍▹#مسجـــد_مهــــدویه_کمــال_آبــاد◃𑁍
╰┅┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┅╯
🍀
🌺🍀
🍀🌺🍀
🌺🍀🌺🍀
فاطمه زهرا سلام الله علیها در توصیف امام على علیهالسلام فرمود:
او پیشوایى الهى و ربانى است، تجسم نور و روشنایى است، مرکز توجه تمامى موجودات و عارفان است، فرزندى پاک از خانواده پاکان مىباشد، گویندهاى حقگو و هدایتگر است، او مرکز و محور امامت و رهبری است.
🔸قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء علیهاالسلام: وَ هُوَ الامامُ الرَبّانى، وَ الْهَیْکَلُ النُّورانى، قُطْبُ الأقْطابِ، وَ سُلالَةُ الاَطْیابِ، النّاطِقُ بِالصَّوابِ، نُقْطَةُ دائِرَةِ الإِمامَةِ.
📚ریاحین الشریعة، ج1، ص93.
@masjed_mahdavie_kamalabad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 پناه بیپناهها باش...
🔹 خاطره شنیدنی دکتر بشیر حسینی از اولین و آخرین مواجههاش با حاج قاسم سلیمانی و توصیه عجیب #حاج_قاسم به او درباره حجاب
رویداد ملیهنری #جان_فدا
🔹 روایتِ بخشی از ابعادِ شخصیتی
شهید سلیمانی از زبان هنر
🗓 چهارشنبه ۳۰آذرماه تا جمعه ۲دیماه. حرم مطهر امام رضا علیه السلام
#جان_فدا
@masjed_mahdavie_kamalabad
محتشم شعری دِگر از جنس ِعاشورا بساز
فاطمیه شورشی عظما به خلق عالم است...
#شب_جمعه
@masjed_mahdavie_kamalabad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ویژه
📹 نماهنگ | اللهُ مولانا
🔻 روایت رهبر انقلاب از دلیل قدرت ملت ایران و اعتقاد به حمایت و پشتیبانی الهی
👈 خیلی این انقلاب چیز عجیبی است، حالا حالاها دردسرها برای اربابان دنیا خواهد داشت
💻 Farsi.Khamenei.ir
.❀༻⃘⃕ ࿇﷽࿇༻⃘⃕ ❀.
🌺🍀🌺🍀
🍀🌺🍀
🌺🍀
🍀
ساخت کاردستی به مناسبت شب یلدا
توسط اعضای حلقه های تربیتی
با محوریت شادی دینی
╭┅┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┅╮
𑁍▹#پایـگاه_شهیـــدان_شاه_حسینــی◃𑁍
𑁍▹#مجموعه_تربیتی_مکتب_الصـادق◃𑁍
𑁍▹#مسجـــد_مهــــدویه_کمــال_آبــاد◃𑁍
╰┅┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┅╯
🍀
🌺🍀
🍀🌺🍀
🌺🍀🌺🍀
🔆 سید منیرالدین حسینی الهاشمی: حضرت امام خمینی در جریان «حملۀ خونین عوامل رژیم شاه به مدرسۀ فیضیه»، به من فرمودند که: این ما بودیم که پیروز شدیم و این واقعه، به نفع اسلام تمام شد!
◀️ استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
«خبردار شدیم که امام دقایقی است از سخنرانی شدیداللحن علیه دستگاه حاکمه فارغ شدهاند. به آقای شیخ حسن صانعی گفتم: میخواهم با آقا ملاقات کنم. آقای صانعی گفت: امام تازه از سخنرانی فارغ شدهاند و خستهاند. گفتم: بفرمایید سید منیرالدین اینجاست و میخواهد شما را ببیند. آقای صانعی نزد امام رفت و بازگشت و گفت: بفرمایید. بنده وارد اندرونی منزل شدم و خدمت امام رسیدم. پدرِ عیال، که خدا رحمتش کند، همراه من بود و در حضور امام به دو مطلب اشاره کرد. نخست این که گفت: بنده با لرها از زمان مرحوم آقاسید نورالدین رابطه دارم. هرگاه که احساس خطر کرده، نیاز به اسلحه پیدا میکردیم، از این طریق عمل میکرد. در حال حاضر هم، این گروه بهشدت به شما ارادت دارند. اگر اجازه بدهید بنده میتوانم با عشایر و تفنگچیهای آنان تماس بگیرم تا علیه دستگاه حاکمه حرکتهای حرکت ایذایی انجام دهند!
حضرت امام اجازۀ این کار را ندادند.
بعد از آن، پدرخانمِ ما به حضرت امام گفت: فلانی (منظورش من بودم و به من اشاره کرد)، دیشب تا صبح خواب نداشت و مدام گریه میکرد. بنده در آن مقطع حدوداً شانزده-هفده سال سن داشتم. امام به من نگاه کردند و با قاطعیت گفتند: برای چه ناراحتی؟! سکوت کردم. امام سؤالشان را تکرار کردند و این تکرار به بار سوم هم کشید. گفتم: اینها به مدرسه فیضیه ریختهاند و همهچیز را بههم زدهاند!
در مقابلِ حضرت امام، میز تحریر کوچکی بود که کنار آن، میز کوچک دیگری قرار داشت. روی میز چند کتاب قرار گرفته بود، از جمله قرآنی که بالاتر از همه بود. امام با انگشت به قرآن اشاره کردند و گفتند: آیا معتقدی که این کتاب را خدا نازل کرده است؟ گفتم: بله! گفتند: هیچ تردیدی نداری؟ گفتم: خیر! گفتند: "ما به این کتاب عمل کردیم؛ چه پیروز شویم و چه شکست بخوریم، در هر حال پیروزیم و معنای اِحدَیالحُسنَیَین همین است!" قسمت آخر را امام با لحن بسیار عجیبی به زبان آوردهاند، لحنی بسیار نافذ که در عمق روح من اثر کرد. بعد افزودند: ما دیروز پیروز شدیم! اگر میخواستیم دیروز صدهزار مُبلّغ به سراسر کشور بفرستیم تا ماهیت شاه را برای مردم روشن کنند، و برای این منظور، صد میلیون خرج میکردیم، نمیتوانستیم ماهیت شاه را برای مردم روشن کنیم. اما شاه به دست خودش، هویت پلید خود را در یک محدودۀ وسیع به نمایش گذاشت و این امر به نفع اسلام تمام شد.
من وقتی وارد منزل امام شدم، مانند جوجۀ پروبالشکستهای بودم که در فصل سرما در آب یخ قرارش داده باشند! در بدو امر وقتی به تنهاییِ حضرت امام فکر کردم و به یاد مراجع تقلیدی افتادم که قبل از حضرت امام به بیوت ایشان مراجعه کرده و با در بسته مواجه شده بودیم، تأثّر و تحسّر تمام وجودم را فراگرفته بود. احساس میکردم که دستگاه جور در متفرق کردنِ مراجع از گرد حضرت امام به پیروزی دست یافته است؛ ولی وقتی حضرت امام با بیان نافذشان، آن چند کلمه را با من در میان گذاشتند، بهطور کلی تغییر روحیه دادم و وقتی از منزل امام خارج شدم، مانند افسری پیروز بودم؛ دست حضرت امام را بوسیدم و خارج شدم».
(منبع: خاطرات سید منیرالدین حسینی شیرازی، قم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی)
@masjed_mahdavie_kamalabad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بدبخت انسانی که در کنار گنج، گرسنه زندگی کند!
🔹 گزیدۀ تصویری دربارۀ قرآن کریم بر اساس سیاق آخر سوره مبارک واقعه
استاد علی صبوحی
@masjed_mahdavie_kamalabad
🔹بچهها توی خانه بازیگوشی و شیطنت میکردند. گاهی درمانده میشدیم.
🔸از آقای بهجت پرسیدم: «با بچهای که از دیوار راست میرود بالا و حرف گوش نمیکند، باید چه کار کرد؟»
🔹گفت:«همانطوری که توقع دارید خدا با شما رفتار کند، با این بچهها هم همانطور رفتار کنید. اینطور اگر نگاه کنید، دیگر زدن بچهها یا بداخلاقی با آنها بهخاطر اشتباه، بیمعنی میشود. بچه هم احساس نمیکند که بابایش درکش نمیکند.»
@masjed_mahdavie_kamalabad
🔻انفعال در مسجد، اغتشاش در محله:
مسجدی که نمازخانه شد!
🖊 مهدی جمشیدی
۱. اینک که غبارها فرونشستهاند، میتوان دربارۀ "بازسازیِ انقلابیِ ساختار فرهنگ" سخن گفت و به "کمکاریهای معرفتی" و "بیعملیهای فرهنگی" اشاره کرد. ریشۀ اصلیِ اغتشاش، خطای ما در غفلت از "جهاد تبیین" و "روشنگری" و "روایتگری" و "گفتمانسازی" بود و همۀ لایههای دیگری، فرع بر این امر بودند. مُشت، نمونۀ خروار است؛ میخواهم در این مجال مختصر، چند سطر دربارۀ یک "تجربۀ تلخ" بنویسم و گذشته را به کمک فهم و تحلیل امروز، فرابخوانم. تجربۀ "مسجد جامع نارمک".
۲. چند بار و از جمله یک سال پیش، جمعی از "جوانانِ مؤمنِ انقلابی"، در برابر امام جماعت این مسجد شوریدند و پرچم تحوّلخواهی را برافراشتند، امّا هر بار، با لطایفالحیل، به حاشیه رانده شدند. سخن این جوانِ ناراضی این بود که: اوّلاً، "امامت جماعت" در این مسجد، به "پیشنمازی" فروکاهیده شده است و "مسئولیّتهای اسلامی و انقلابی"، رها شدهاند و بهاینترتیب، "مسجد" نیز به "نمازخانه" تبدیل شده است. ثانیاً با وجود اینکه ظرفیّتهای انسانی و مالیِ در این مسجد، گسترده هستند، امّا از این توانمندیها برای فعّالیّت فرهنگی استفاده نمیشود و بخشهای مختلف مسجد، دچار "توقف" یا "کمکاریِ محسوس" شدهاند. ثالثاً، امام جماعت – بخوانید پیشنماز – نه اهل "کار فرهنگی در محله" است و از "برنامهریزیِ فرهنگی" خبر دارد و نه "میدان واقعی" در اختیار جوانِ مؤمنِ انقلابی قرار میدهد و نه دههها "تذکّر" و "امربهمعروف" نسبت به ایشان اثری داشته است. یک مسجد با "امکانها و قوّههای فراوان" از یک سو، و یک محلۀ "تشنه" و "رهاشده" از سوی دیگر.
۳. ما انتقاد خویش را به نزد "نهادهای فرهنگی" بردیم و گزارش دادیم که در این مسجد، چه میگذرد، از جمله به "مرکز رسیدگی به امور مساجد" مراجعه کردیم و ماجرای تلخِ "رهاشدگیِ فرهنگیِ محله" را شرح دادیم. رئیس این مرکز با گزارش جمعیِ ما در این مرحله و مراحل بعد، دریافت که امام جماعت این مسجد، سخت گرفتار "سستی" و "بیعملی" و "بیبرنامهگی" است و ازاینرو، نتوانست از وی دفاع کند و وعدۀ تغییر داد، اما نتوانست به وعدۀ خود عمل کند. بعدها استدلال شد که چنانچه به مطالبۀ شما پاسخ مثبت بدهیم، این "موجِ مطالبهگری" در مساجد دیگر نیز به راه خواهد افتاد، چنانکه هماکنون نیز در برخی از مساجد محله، جوانانِ انقلابی، برانگیخته و منتقد شدهاند و خواهان "تحوّل" هستند. بههرحال، کار به اینجا رسید که بعد از یکسال مبارزه و مطالبه و تحوّلخواهیِ جوانانِ انقلابی، دادستان محله، ما را به مسجد فراخواند و جلسهای با حضور دو طرف تشکیل داد و محترمانه و ملایم، جوانان را تهدید کرد که چنانچه در مسجد به مطالبهگریِ خویش ادامه بدهید، ناچارم که با شما "برخورد" کنم. در نهایت، جمع ما فروپاشید و پرچم به زمین افتاد.
۴. اغتشاشهای اخیر، افزون بر سطحهای خارجی و ملّی، "بافت محلی" نیز داشت و بر فریبخوردگیِ عدّهای از "نوجوانان" و "جوانان" تکیه داشت. حالآنکه چنانچه "مساجد"، بافت محلهها را در اختیار خویش گرفته بودند و بر محله، تسلّط داشتند و در اثر کار فرهنگیِ در طول دهههای گذشته، "هویّتسازی" و "مصونسازی" کرده بودند، هیچگاه به این حجم از کار امنیتی و نظامی و ... حاجت نبود. اغتشاش اخیر، حاکی از "عفونتهای فرهنگی" بود که در پیکر محلهها، نشست کرده بود. این عفونتها، ریشه در"کمکاری و رهاشدگیِ مساجد" نیز دارد. ما "مسجد" را باختهایم و در امتداد آن، "محله" و "مدرسه" و "گروههای خودجوشِ فرهنگی" را. مسجد، "قطبِ فرهنگیِ محله" بود و اینک، "نمازخانه" است. و "امام جماعت" نیز "پیشنماز". "امام جماعتِ غیرمیدانی"، هرچه که انقلاب به ما داده بود را یکجا از ما گرفت. ما دیروز این دردها را دریافتیم و برخاستیم و هشدار دادیم، امّا ملامت و طرد شدیم، و امروز، "دُملهای چرکین"، سر بر افراشتهاند. یک طرف، گیسوپراکنی است و سوی دیگر، عمامهپرانی. آن "اهمالکاریها" و "سستیها" و "محافظهکاریها"، این "ریزشها" و "هنجارشکنیها" و "ارزشستیزیها" را به دنبال داشت.
۵. اغتشاش، تمام شد. آن پیشنماز نیز، همچنان در مسجد جامعِ نارمک حضور دارد. نشان داد که قدرتِ سیاسیاش از جوانانِ مؤمنِ انقلابی، بسیار بیشتر است و با تکیه بر پشتوانههای نامرئیِ خویش، ماندنیست. در عین حال، مسجد جامعِ نارمک نیز همچنان "منفعل" و "بریده از میدان محله" و "غافل از صحنۀ جنگ نرم" است. جالب است بدانید که ایشان در شهرداری تهران در هر سه دورۀ مدیریّت قالیباف و حناچی و زاکانی حضور داشته و اینک نیز رئیس مرکز فعالیّتهای دینی در آنجاست که بودجههای میلیاردی دارد.
@masjed_mahdavie_kamalabad
May 11
پایان راه فاطمیون هم شهادت است...
▪️پنج شب معرفت و شور فاطمی
⚫ به کلام حجت الاسلام والمسلمین رحیمی
🔴 با نوای
حجت الاسلام شفیعی نژاد
محمد حسین قنبری
📆 از جمعه ۱ دی ماه به مدت پنج شب
⏰ شروع مراسم از نماز مغرب وعشاء
💠 مسجد باصفای مهدویه کمال آباد
▪️ بسیجیان مسجد مهدویه کمال آباد
@masjed_mahdavie_kamalabad
May 11
من تشنه توجهام
🔸اگه کودک توجه مثبت والدین و اطرافیان رو نبینه دست به جلب توجه منفی میزنه
🔹مثلا: وقتی مشغول بازی با خواهرشه اگه پدر و مادر بهش توجه نکنن و تشویق نشه برای جلب توجه منفی شروع به اذیت خواهرش میکنه
پس پدر و مادرای عزیز باید با تشویقهای بجا، احتمال تکرار کار مثبت فرزندتون رو بیشتر کنید...
کارهایی مثل:
نوازش، بوسه، بغل کردن
یا تشویق گفتاری:
آفرین به پسرم که مسواک میزنه باریکلا که با خواهرت بازی میکنی.
#تربیت_کودک
↗️برای ✌️ پدر یا مادر از نزدیکان ارسال کنید.
@masjed_mahdavie_kamalabad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴مشکل فرعون این بود که
نه موسی را شناخته بود
و نه خدای موسی را...
#رهبری
@masjed_mahdavie_kamalabad
🔻انفعال در مسجد، اغتشاش در محله (۲):
محلهگردی بهمثابه روایتِ امروزینِ از طبیب دوّار
🖊 مهدی جمشیدی
۱. سخن حاجقاسم دربارۀ اینکه باید امام جماعت، «امام محله» باشد و نهفقط «امام محراب»، و او باید دایره و دامنۀ کنشگریِ خود را «محله» تعریف کند و نهتنها «شبستانِ مسجد»، سخن پخته و دقیقی بود. او در این گفته، تجربۀ خود را در «جنگ نظامی»، مبنا قرار داد و از آن زاویه به «مسجد» بهمثابه «قرارگاه فرهنگی» نگریست. چه در «جنگ نظامی» و چه در «جنگ فرهنگی»، ما محتاج «امام» هستیم و امام، کسی است که تنها در «محراب» نمینشیند، بلکه در «میدان» میایستد. و هرچه که میدانِ خویش را گستردهتر تعریف کند، فتوحات و توفیقاتش نیز بیشتر خواهد شد. این امر، وابسته به «افقِ فکریِ امام» است؛ اگر امام جماعت، کوتهنگر و سطحی و اداری باشد، در همان محراب مینشیند و فاصلۀ میان دفتر و محراب را طی میکند و فقط به آنانی که برای مصافحه و سئوال و طلب دعا و استخاره «نزد او» میآیند، نظر میکند. در مقابل، «امامِ میدانی»، همچون «طبیب دوّار» است؛ یعنی «محلهگرد» است و میرود تا دردهای معنوی و رنجهای فرهنگی را علاج کند.
۲. «امامِ میدانی» نمینشیند تا به نزدش بیایند، بلکه میرود تا به مسجد بیایند؛ یعنی میکوشد با «تعاملهای عینی» و «ارتباطهای میدانیِ» خویش، ظرفیّت انسانی برای مسجد پدید بیاورد و از مسجد، یک «پاتوقِ قدسی» و «چهارراه انقلابی» بسازد. او باید «نقطۀ آغاز» باشد و نه نوجوانان و جوانان. او باید به سراغ آنان برود و خود را عرضه کند و آنچنان جذابیّتی بیافریند که این آهوانِ گریزپا، صیدِ مسجد شوند. اگر چنین نباشد، هیچ اتّفاقِ تازهای در مسجد روی نخواهد داد و همچنان، حضور نوجوانان و جوانان در مسجد، به «روندهای نامنظم» و «مناسبات غیرساختاری»، محدود خواهد شد. «منطقِ جذب» باید از چهارچوبهای از پیش طرّاحیشده تبعیّت کند و این منطق، جز با «حضورِ ساختاریافته» و «فاعلیّتِ هوشمندانۀ» امام جماعت در صحنۀ میدانِ محله، تحقّق نمییابد. وضع شبستانِ مسجد، نمایانگرِ کنشگریِ امام جماعت در عرصۀ محله است و تلاشهای بیرونی و مجاهدتهای میدانی او را روایت میکند. هر اندازه که او در میدان محله، توفیق کسی کند، حاصل آن را در مسجد مشاهده خواهد کرد. پس انتخاب در معرکۀ دوگانۀ «محراب/ محله»، نشان میدهد که ما با «امام» مواجه هستیم یا «پیشنماز».
۳. این خصوصیّتِ عامّۀ مردم است که سخت، دلبستۀ «مواجهههای عینی» و «ارتباطهای مستقیم» هستند و از این نوع تعامل، اثر جدّی میپذیرند. مردم باید «مشاهده» و «حس» کنند که امام جماعت در میان آنها و در کنارشان است. مردم باید «زندگیِ روزمرّۀ امام جماعت» را لمس کنند و بسنجند که دعاوی و خطبهها و منبرها و مواعظ او، چه اندازه در واقعیّت زندگیِ خودش، متجلّی است؛ اگر تطابق ببینند و بیابند، شیفته و دلداده خواهند شد و او را بهراستی و در مقام عمل، امامِ محلۀ خویش خواهند دانست. پس امامت محله، حاصل یک «اتّفاقِ طبیعی» و «انتخاب خودجوش» است و نه «انتصاب رسمی» و «حکم قانونی». کسیکه نتواند در متن محله، مقبولیّت به دست آورد و دلها را مجذوب خویش سازد و در عمق باورهای مردم نفوذ کند، از جانب مردم بهعنوان امام، پذیرفته نشده است. مردمان محله باید به این جمعبندی دست یابند که او، شایستۀ «پیشتازیِ معنوی» و «جلوداریِ اخلاقی» است. این «جمعبندیِ اجتماعی» نیز، از «چگونگیِ ارتباطها»ی امام جماعت با محله برمیخیزد و «سفارشی» و «دستوری» نیست. ازاینرو، همۀ این واقعیّتهای فرهنگی، فرع بر آن است که امام جماعت، «میدانی» و «مواجههای» باشد و از «محراب» و «شبستان»، پا فراتر بنهد و قدرت قدسی و اقتدار ایمانیِ خویش را در پهنۀ محله بگستراند.
۴. تجویزهای پیشگفته، مبالغهآمیز و آرمانی نیستند، بلکه حاصل تجربۀ تاریخیِ روحانیّت شیعه است. در دورههای گذشته، روحانیّت به معنای واقعی کلمه، «در میان مردم» بود و هیچ «گسست» و «فاصله»ای احساس نمیشد. ازاینرو، روحانیّت، فقط منبر و محراب را در اختیار نداشت، بلکه چون امام محله بود، در تمام شئون و ساحات زندگیِ روزمرّۀ مردم، حضور داشت. این حضور، حاصل یک انتخاب طبیعی و مهندسینشده بود و به پارهای از فرهنگ و هویّتِ جمعیِ ایرانیان تبدیل شده بود. حضورِ «همهجایی» و «همهگیرِ» روحانیّت، او را به «نیروی پیشرانِ اجتماعی» تبدیل کرده بود که از سطح خُرد و حریم خصوصی زندگیِ مردم تا سطح کلان و ساختارهای اجتماعی، «حیات کارکردی» داشت.
@masjed_mahdavie_kamalabad