eitaa logo
اهل قلم
119 دنبال‌کننده
143 عکس
2 ویدیو
0 فایل
محفلی برای خواندن از نوشته های نویسندگان و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی که دل در گرو اهل بیت علیه السلام و معارف دین دارند ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Jr14710
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅همراهی اجتماعی، ارمغان آرامش معنوی و مادی ✍️ امام جواد علیه السلام، داشتن سه خصلت را سبب جلب محبّت معرفی می‌کند؛ ۱. انصاف در معاشرت با مردم ۲. هم‌دردى در مشکلات آنها ۳. همراه و همدم شدن با معنویات این روایت اجتماعی را در جلد 75 بحارالانوار خواندم. انصاف در معاشرت با مردم در بین وابستگان اقوام، دوستان، همسایه و همکاران از انسان چهره و شخصیت قابل اعتماد می‌سازد به حدی که برداشت نیک و مثبت از گفتار و کردار او یکی از ثمرات آن است. شهرت به خیرخواهی و احترام و عزت در بین مردم هم از همین رفتار نشأت می‌گیرد. و از سوی دیگر سبب می شود دیگران نیز در قبال او همین رفتار را در پیش بگیرند. همدردی با مشکلات مردم یکی از شئون انسانیت است و در اشعار فارسی هم مکرر اشاره شده مثل آنجا که می گوید چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار. همدردی زبانی و گفتاری به دردمند قدری آرامش خاطر همراه با افزایش تحمل سختی می دهد. همراهی و همدردی دیگران در غم و غصه و مشکلات به او قوت قلب وامید و انگیزه می‌دهد تا از این وضعیت خلاص شود. حال اگر همدردی فقط زبانی نبوده بلکه در عمل کارگشایی و رفع گرفتاری نیز همراه آن شود اثری چندیدن برابر در اجتماع دارد و ضمن جلب رضای خالق و مخلوق، تکثیر محبت و نوع دوستی و همیاری را در بین مردم درپی خواهد داشت. اکنون که بخشی از مردم میهنمان ایران گرفتار زلزله و مشکلات عدیده در این سرمای سخت شده‌اند هر قدمی که هرکسی برای همدردی و کمک به آنها بردارد در یاد و خاطر آنها خواهد ماند و سبب کِشش قلبی و جلب محبت آنها می شود. همراه و همدم شدن با معنویات صیقل روح و جلای آن را در پی دارد سبب لطافت گفتار و کردار در تقابل با اطرافیان و اجتماع می شود. هر اندازه انسان اهل معنویت باشد و در قلب خود محبت خدا را اندوخته کند خدا نور محبت او را در قلب دوستان و اطرافیان و اهل معاشرت با او قرار می دهد. معنویات سبب اصلاح رفتار انسان می شود صفات بد را از او دور کرده و زمینه رشد صفات نیک و انسانی را فراهم می کند و نسبت به جامعه اطراف هم تاثیر مثبت می گذارد. در کل مجموع این سه گانه انسان را در نظر دیگران عزیز و باعزت و مورد احترام می سازد و شخصیت نیکی از آن به نمایش می گذارد. @ahalieghalam
مقام رضوان الهی چگونه به دست می آید؟! امام جواد علیه السلام فرمودند سه چیز سبب رسیدن به مقام رضوان خداوند متعال است: ١. نسبت به گناهان و خطاها، زیاد استغفار و اظهار ندامت کردن؛ ٢. اهل تواضع کردن و فروتن بودن؛ ٣. صدقه و کارهاى خیر بسیار انجام دادن. ✍ این کلام نورانی را در کتاب بحارالانوار، ج75، ص81 می توانید ببینید.. استغفار و ابراز پشیمانی وقتی تاثیر داره که این سبب ترک گناه شود به حدی که اگر دوباره زمینه گناه فراهم شد از آن دوری کند و به خدا پناه ببرد و افزون بر آن در فکر جبران خطا و گناه گذشته باشد اگر این کار سبب ناحقی و ظلم و جور و یا حق الناس شده است در پی جبران و جلب رضایت باشد. همین که انسان این اراده را به صورت واقعی در خود ببیند مدد و توفیق الهی هم در وقوع آن یاری گر او خواهد بود و برکت و رحمت و مغفرت شامل حالش می شود. انسان زمانی اهل تواضع و فروتنی می شود که فقط تظاهر نباشد بلکه در دل وفکر خود نسبت به دیگران متواضع بوده و برتری برای خود نجوید. انسان متواضع همگان را بنده خدا و برتر از خود می بیند فخری نسبت به داشته های علمی و معنوی و مالی ندارد و از این رو در برخورد با دیگران لطافت رفتار و نرمی گفتار خواهد داشت و همین شیوه تاثیر نیکی نسبت به جامعه اطراف او و واکنش مثبتی از آنها را در پی خواهد داشت. صدقه و کارهای خیر فراوان اثر بیشتری خواهد داشت اگر پنهانی و برای خدا باشد. صدقه و انفاق و نیکی در حق دیگران اگر کم بوده اما مورد رضای خدا باشد اثر روحی و روانی و معنوی بسیاری در اجتماع دارد و انسان را محترم و موجه جلوه می دهد. عملی که برای رضای خدا نباشد و در بوق و کُرنا به اطلاع همگان برساند اجر معنوی که نخواهد داشت جلوه مادی آن کم و نگاه شخصیتی آن نیز محدود بوده و در نظر و یاد مردم نخواهد ماند. البته می شود رضای خدا را در این عمل همراه با تظاهر به آن داشت در صورتی که مراد جریان سازی و تشویق دیگران به این کار و گسترش عمل باشد. @ahalieghalam
انتشار یادداشت جواد رستمی، نویسنده حوزوی در روزنامه خراسان امروز صفحه زندگی سلام @ahalieghalam
🖍زن ضعیفه نیست! 🖊زن محدودیت پذیر نیست! 🖋زینب(س) الگوی زنان و مردان! ✍ زینب نامی است که خدا برای او انتخاب کرده و پیامبر گرامی اسلام هم حرمت او را همسان با همسرگرامی شان خدیجه(س) دانسته و بدان تشبیه کرده که این نکته ای بس مهم دارد. حضرت خدیجه با مال و ثروت خود پای اسلام ایستاد و از لذت های دنیوی و دارایی و زندگی راحت گذشت تا این نهال را درکنار رسول خدا یاری کند و تلاش و همت او در این مسیر بر کسی پوشیده نیست. زینب سلام الله علیه هم با فدا کردن فرزندان و برادران و نزدیکانش در عاشورا و اسارت و تحمل رنج و درد سفری بدون خویشان در کنار دشمنان پای اسلام ایستاد و حقیقت را در زمانی که غبار باطل، همگان را گمراه کرده بود فریاد زد. 🖍زن در نگاه اسلام ضعیفه نیست! زینب(س) بدون عاشورا هم شخصیتی عالمه و برجسته همراه با معنویت و معرفت بود که نمی توان از کنار فضیلت او بی توجه گذشت. ابن عباس از او با عنوان بانوی عاقل و خبیر و دانا نام می برد وقتی حدیث نقل می کند کلاس های تفسیر قرآن او در مدینه بسیاری را با حقیقت آشنا و از گمراهی دور کرد. زن در نگاه اسلام ضعیفه نیست وقتی الگویی چون زینب کبری(س) ارائه می کند. او جایگاه واقعی زن در اسلام را نشان داد آنجا که تمام قد در دفاع از ولایت و امام زمانش در جمع دشمنان به یاوه گویی ها پاسخ داد و ضمن روشنگری، پستی و زبونی دشمن را آشکار ساخت. زبان برنده و حقگوی علی در کام دخترش ستون و پایه های ظلم را در مجلسی که برای جشن پیروزی خود به پا کرده بود چنان زلزله ای ایجاد کرد که از کرده خود پشیمان شدند. 🖍یک دختر، خواهر، همسر، مادر! زینب یک دختر، یک خواهر، یک همسر و یک مادری بود که در همه این عرصه ها بروز و ظهوری نمونه داشت. نه تنها برای زنان که برای مردان هم در حق گویی دفاع از اسلام، ولایت و امامت، صبوری بر مصائب و درد و رنج ها، شجاعت و دیگر صفات پسندیده انسانی اسلامی الگویی نمونه وبارز بود. او همانطور که مادر و همسر در خانه بود و تربیت فرزند را عهده دار بود در زمان‌ نیاز به حضورش در اجتماع و مبارزه سیاسی با دشمن، بر این عرصه قدم نهاد و استوار و راست قامت با وجود بند اسارت و کینه توزی دشمن، خفقان و ظلم و ستم و فضای غبارآلودی که تبلیغ باطل را به جای حق به خورد مردم می داد بدون هیچ ترسی که نشان از صفات قرآنی اولیاء خدا دارد به دفاع از حق پرداخت. 🖍ماندگاری قیام عاشورا و سبک زندگی زینبی همه این موفقیت و ماندگاری قیام عاشورا در طول تاریخ از تبلیغ و ترویج موفق آن نشات گرفته که کار زینب کبری بود و این نیز ناشی از تربیت اسلامی و ایمانی در خانه علی(ع) و زهرا(س) بود که با گوشت و پوست و خون خود شجاعت و انسانیت، توکل به خدا، امید به او و عدم ترس از دشمنان و دیگر معارف حقه الهی را آموخته و در زندگی خویش اجرا کرده است. 🖍زن محدودیت پذیر نیست! کلام گویای بزرگی زینب به عنوان یک زن مسلمان و الگو نیست چرا که دختر علی در سبک زندگی خود همچون پدر ساده زیست و نسبت به دین و اجتماع و مردم و خانواده خویش مسولیت پذیر بود و این سبک زندگی او بود که کلامش را در گوش جان غبار گرفته از باطل مردم هم رسوخ داد و بساط ظلم و جور را برچید. در حالی که در خانه وظایف مهمی چون همسرداری و تربیت فرزند را به خوبی انجام می داد در زمان لزوم با نجابت و حفظ وقار زن مسلمان و حجاب و عفاف مثال زدنی به مبارزه سیاسی در اجتماع پرداخت و نشان داد که زن محدودیت پذیر نیست بلکه با این وضعیت جایگاهی والا و بدور از هوا و هوس زندگی مادی و دنیایی دارد که می تواند راهبر و روشنگر مسیر هدایت باشد. @ahalieghalam
انتشار یادداشت جوادرستمی، نویسنده حوزوی در روزنامه خراسان ویژه زندگی سلام، صفحه مشاوره و خانواده امروز دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ @ahalieghalam
8 عملیات والفجر با توجه موقعیت مکانی و وسعت آن در بهمن ماه سال ۶۴ از نظر علوم نظامی مدرن دشوار و ناممکن بود اما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصمیم خود را گرفته بود و با برنامه ریزی و آموزش نیروها اقدام به اجرای عملیات گسترده در مواضع از پیش تعیین شده کرد و به همه اهداف آن نائل آمد. این عملیات توازن نظامی بین دوطرف درگیر جنگ را به نفع ایران برهم زد. و ضمن تخریب روحیه دشمن، شرایط روحی و انگیزه قوای خودی افزایش یافت. در ادامه گزارش مختصری از این عملیات ارائه می شود: در تاریخ 1364/11/20 در ساعت 22:10 توسط فرمانده کل سپاه با رمز یا فاطمةالزهرا آغاز شد. غواص ها که از قبل درون آب رفته در نزدیکی سنگرهای دشمن کمین بودند تهاجم خود را برای شکستن خط و پاکسازی آن آغاز کردند و همزمان آتش پرحجم ادوات و توپ خانه خودی روی ساحل جنوبی اروند اجرا شد بلافاصله نیروهای موج دوم که در نهرهای منتهی به اروند منتظر بودند به خط دشمن منتقل شدند. اهداف سیاسی نظامی عملیات: ۱_تصرف شهر فاو و تاسیسات بندری آن ۲_هم مرزی با کویت ۳_تهدید بندر اُم القصر ۴_انهدام و یا تصرف سکوهای پرتاب موشک ۵_تأمین خورموسی و تردد کشتی ها به بندر امام خمینی(ره) ۶_تسلط بر اروندرود ۷_انسداد راه ورود عراق به خلیج فارس قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) سپاه هدایت و اجرای عملیات را با دو قرارگاه عملیاتی کربلا و نوح بر عهده داشت. ۴ قرارگاه یونس،رعد،شهیدسلیمان خاطر و قدس با ماموریت های جداگانه در این عملیات شرکت داشتند. اجرای ان هم در ۴مرحله انجام شد. نتایج عملیات افزون بر رسیدن به اهداف: ۱_به اسارت درآوردن 2105 نفر از نیروهای دشمن ۲_کشته و زخمی کردن حدود 15000 نفر از نیروهای دشمن ۳_انهدام 39 فروند هواپیما ـ 5 فروند بالگرد ـ 300 دستگاه تانک ـ 24 دستگاه نفربر ـ 5 دستگاه لودر و بلدزر ـ 250 دستگاه انواع خودرو ـ 20 قبضه توپ صحرایی 20 قبضه توپ صحرایی ـ 55 قبضه توپ ضدهوایی ـ 2 فروند ناوچه موشک انداز. ۴_غنایم 50 دستگاه تانک ـ 45 دستگاه نفربـر ـ 30 دستگاه لودر و بلـدزر ـ 180 دستگاه انواع خـودرو ـ 3 دستگاه رادار موشک ـ 20 قبضه توپ صحرایی ـ 120 قبضه توپ ضدهوایی @ahalieghalam
فرزند پیامبر اکرم(ص) (10ق) در سال ده هجری قمری ابراهیم فرزند نبی مکرم اسلام از همسرش ماریه قبطیه که حدود یکسال و شش تا ده ماه از خدا عمر گرفته بود از دنیا رفت. حضرت رسول(ص) سه پسر و چهار دختر داشت که همگی از خدیجه(س) بودند به غیر از ابراهیم که از ماریه قبطیه بود. نکته قابل تامل آن است که همه فرزندان ایشان به جز حضرت زهرا(س) در زمان حیات پیامبر از دنیا رفتند. داستان ابراهیم به نقل از ابن عباس در کتاب مناقب آل ابی طالب جلد ۳ صفحه ۲۳۴ حاکی از حالت تسلیم و رضای پیامبر در برابر امر خداست و از سوی دیگر جایگاه والای وصی و پسر عم و دامادش علی و دخترش فاطمه زهراست که ناراحتی خویش را بر غم و اندوه آنان ترجیح داد. از ابن عباس روایت است که روزى حضرت رسول نشسته بود و ابراهیم و حسین را بر روى زانوهایش، یک مرتبه حسین وبار دگر ابراهیم را می بوسید. ناگاه حالت وحى بر آن حضرت عارض شد و چون رفع شد، فرمود که جبرئیل از جانب پروردگار سلام می رساند و می فرماید که هر دو طفل را براى تو جمع نخواهم کرد یکى را فداى دیگرى کن! حضرت به آن دو نظر کرد و گریست فرمود که ابراهیم مادرش ماریه است چون بمیرد غیر از من کسى بر او محزون نخواهد شد و مادر حسین، فاطمه(س) و پدرش على(ع) است که پسر عم من و بمنزله جان من و گوشت و خون من است و چون حسین نباشد دخترم و پسر عمم هر دو اندوهناک می شوند و من نیز بر او محزون می گردم. پس انتخاب من حزن خود بر حزن ایشان است ای جبرئیل! ابراهیم را فداى حسین کردم! بعد از سه روز ابراهیم وفات کرد و از آن روز چون رسول خدا، حسین را می دید او را بسینه خود چسبانده و لب هاى او را می مکید و می گفت فداى تو شوم اى آن کسی که ابراهیم را فداى تو کردم. روایت دیگری از امام صادق(ع) نیز حاکی از حالت تسلیم و رضای پیامبر است که می فرماید: چون ابراهیم از دنیا رحلت کرد، آب از دیده هاى مبارک رسول خدا(ص) فرو ریخت و فرمود که دیده می گرید و دل اندوهناک می شود اما نمى گویم چیزى که باعث غضب پروردگار گردد! این حکایت به ما می آموزد در مقابل امر و خواست خدا باید مطیع بوده و از سوی دیگر در مصیبت و درد و رنج ها صبوری پیشه کرد تا مبادا با حرف و سخنی نادرست ناشکری کرده و یا غضب خدا را برانگیزیم. @ahalieghalam
همه نیامدند!!! ✍ همه نیامدند! همه بودند! ۴۴ سال است که هستند و خواهند بود چرا که اراده خدا چنین بوده و یدالله فوق ایدیهم بارها در مصاف دشمن این را ثابت کرده است. از فریاد الله اکبر و دست های خالی در مقابل رژیم سفاک پهلوی تا جنگی ۸ ساله و تمام عیار با دنیا گرفته تا امدادهای غیبی همچون صحرای طبس... همه از نشانه های اراده ای قوی بر ماندگاری انقلاب مستضعفان است. مردم همیشه بودند و هستند که این چنین دشمن در مقابل نظام جمهوری اسلامی خوار و زبون شده است. با پای دل و اعتقاد و دین و مذهبشان یاری گر انقلاب بودند از این رو توطئه های دشمن اگرچه زخم بر پیکر این انقلاب و احوال مردمش زده اما نتوانسته این سرو پرثمر از خون شهیدان که پر توان شده را براندازد. زن زندگی آزادی شعار پوچ آخرین فتنه دشمن زن، زندگی و آزادی بود که امروز زنان مسلمان و با حیای میهن اسلامی در یکی از سردترین روزهای سال با حضور گرم خود و خانواده هایشان، زن زندگی را که آزادی از بند طمعِ نگاه و فکر شیطانی مادی گرایان بی دین و مذهب را قدر می داند به فریادی رسا و شیوا معنا بخشید و بر پیکره خصم دون مایه لرزه انداختند. گوشه گوشه ی میهنم بهار انقلاب را به سبزی پرچمی که به خون شهیدان سپید سیرت و پاک طینت سرخ شده، جشن گرفته و با فریادهای دشمن شکن شادی خود از شکست دشمن و پیروزی انقلاب را برهمگان آشکار ساختند. در روزهایی که دشمنان بدخواه میهنم در خیابان هایشان با مردم به ستوه آمده از کجروی ها و نادرستی و ظلم و پستی زدوخورد دارند مردم ایران به نشانه حمایت از انقلابشان پای به خیابان گذاشته و اراده خویش از این حضور با شکوه و عزتمند و قدرت آفرین را در مقابل چشم دنیا و دوست و دشمن به نمایش گذاشتند. عمل مردم و فعل مسولان! آنچه دشمن را بر توطئه و دشمنی و شرارت علیه این نظام مردمی حریص می کند کم و کاستی های بر آمده از فعل غلط یا ترک فعل صحیح برخی مسولان و متصدیان این امور است که اگر با نظر خوش بینی آن را حاصل نفوذ و یا خیانت ندانیم، قطعا عاملش سستی و ناتوانی، کسالت و فرسودگی برخی مدیران خسته و بی انگیزه می دانیم که جای مدیران جوان و پرتوان انقلابی را اشغال کرده و سرعت پیشرفت و توسعه کشور را در مسیر سنگلاخ و پر دست انداز تصمیمات نادرستشان کم کرده و به زندگی و معیشت مردم تلاطم های سخت وارد کرده اند. در مقابل آنچه دشمن را نا امید و خرد می کند حضور با بصیرت و شکوهمند مردم در حمایت از نظام است که در جای جای پیکره زخم رسیده از خصم به میدان آمده و تیمار آن را به بهترین شکل انجام می دهد. حاشیه های زیبای راهپیمایی نگارش عظمت این راهپیمایی و حاشیه های شیرین آن مثنوی ها می طلبد که می توان روزها از آن سخن گفت و شنید اما در این مجال اندک، هرگز نگنجد.. زین رو به مختصری از مصادیق آن بسنده می کنم. سرود جمهوری اسلامی وقتی سرود جمهوری اسلامی یکصدا به آوای جمعیت طنین انداز شد غرور زخم برداشته از دشمنی ها و توطئه و اغتشاشات اخیر در میهنم التیام یافته و اشک شوق و لبخند مردمم قوت قلبی شد برای اراده ای استوار در روزهای پیش روی نظام استوار بر اسلامی که در عرصه های مختلف دشمن را به عقب رانده و قدرت مردمی خویش را بر آنها دیکته کرده است. سلام فرمانده وقتی سرود زیبای سلام فرمانده با صدایی رسا از حلقوم پاک کودکان دهه نودی و نوجوان دهه هشتادی در کنار جوانان دهه هفتادی همراه فریاد دیگر نسل های انقلاب شد، دریافتم دعای حجت حق، صاحب الزمان، بقیه الله الاعظم پشت این مردم و انقلاب است که این چنین او را از ته دل فریاد می زنند. عمل به علم و سخن منظره حضور عالمی ۸۰ و اندی ساله با عصا در بارش نم نم برف و سوز سرمای زمستان من را بیشتر به وجد آورد وقتی که چندقدمی با او همراه شدم و دلیل حضورش را پرسیدم! آیت الله اشرفی شاهرودی در حالی که از من خواست دستش را بگیرم برای اینکه کمی بتواند قدم بزند گفت من آمدم برای آنکه به گفته خویش عمل کنم از مردم خواستم برای حمایت از نظام و انقلاب در برابر دشمن به میدان بیایند و اینک خود نیز آمدم تا به وظیفه خویش عمل کنم.. او هم از حضور باشکوه و جمعیت بسیار خرسند بود و برای سربلندی اسلام و خواری دشمنان دعاگویان در میان مردم قدم می زد. پرچم و عمامه! پرچم کوچکی که یک روحانی غیر ایرانی همچون پره کلاهخود بر عمامه خویش استوار کرده بود صحنه ای جالب توجه برای همگان بود که او بی توجه مسیرخویش را ادامه می داد. شاید می خواست بگوید که این پرچم سه رنگ ایران بر روی سر همگان از دلدادگان به دین اسلام و نظام جمهوری اسلامی از هر قشر و کشوری جا دارد. هیجان زائر عراقی پس از آن بود که زائری عراقی را دیدم که با صدای رسا در میان جمعیت از حضور باشکوه مردم به زبان خویش سخن می گفت و با هیجان بسیار، این حصور گسترده و شور و شوق مردمی را تحسین می کرد درحالی که همسرش از او فیلم می گرفت. (1) ادامه دارد..
(1)ادامه از قبل... ساندیس نگیریم آروم نمی گیگیریم! گوشه ای از این همایش عظیم و میلیونی صدای خنده جوانان دهه هشتادی بود که جلب توجه می کرد به آنها که نزدیک شدم دیدم گِرد روحانی جوان در حال اتصال به موج جمعیت به طنز سخن از ساندیس را طعنه به دشمن می زنند و می گویند تا ساندیس نگیریم آروم نمی گیگیریم! طلیعه ظهور حاشیه ها بسیار و مجال اندک، سخن کوتاه کنم از این همه عزت و غروری که از حضور میلیونی مردم با غیرت و با شرف در حمایت از نظام و جمهوری اسلامی ایران دیدم و فراموشم نخواهد شد. امید است که مسولان و مدیران نیز این حماسه را قدردانسته و قدمی در راه گشایش امور مردم و آسایش و زندگی آنها بردارند. دعا می کنم این انقلاب که طلیعه ظهور غایب از نظرهاست به قیام او متصل شده تا ایشان جهان را پر از عدل و داد کرده و پرچم کامل ترین دین خدا یعنی اسلام را در دنیای پر از ظلم و سیاهی به نور خویش برافراشته سازد. @ahalieghalam
سه عامل هلاکت انسان بحار الانوار،جلد 44،صفحه47 در چنین روزی از سوء قصد به امام حسن(ع) از سوی جراح بن سنان اسدی خبر داده است. آن ملعون در تاریکی هاى ساباط مدائن خنجر یا تیغی مسموم که در کلاف عصا مخفی بود بر ران مبارک امام حسن(ع) زد که تا استخوان شکافت، حضرت از شدت درد دست بگردن او انداخت و هر دو بر زمین افتادند برخی از یاران حضرت سر رسیده و آن ملعون را کشتند و ایشان را به مدائن خانه والى آن سعد بن مسعود عموى مختار ثقفی بردند. سعد جراحى آورد و جراحت آن حضرت را درمان کرد از این رو پسندیده است امروز ضمن زیارت آن امام همام ولعن بر قاتلان و ظالمان از فرمایشات ایشان بهره ببریم. سه عامل هلاکت انسان در کتاب کشف الغمة في معرفة الأئمة، جلد ۱، صفحه ۵۷۱ از ایشان نقل شده است که: هَلاكُ النّاسِ فى ثَلاثٍ: اَلْكِبْرُ وَالحِرْصُ وَالْحَسَدُ، فَالكِبْرُ هَلاكُ الدّينِ وَ بِهِ لُعِنَ إِبْليسُ وَ الحِرْصُ عَدُوُّ النَفْسِ وَ بِهِ أُخْرِجَ آدَمُ مِنَ الجَنَّةِ وَ الحَسَدُ رائِدُ السُوءِ وَ مِنْهُ قَتَلَ قابيلُ هابيلَ. سه صفت سوء اخلاقی یعنی تکبر و حرص و حسد انسان را به هلاكت می‌رساند. خودبينى و تكبر، دين انسان را از بين می‌برد، همانطورى كه شيطان تكبر كرد و ملعون و منفور شد. حرص دشمن شخصيت هر فرد است همانطور كه آدم به واسطه آن از بهشت رانده شد. حسد که راهبر به سوی بدی ها و بدبختی‌هااست از این رو قابيل، مرتکب قتل هابيل شد. کِبر و حِرص و حسد از صفات ناپسندی است که از انسانیت به دور و انسان را از دیگران دور می کند. امام حسن(ع) این سه را سبب هلاکت انسان می داند، و این هلاکت برای انسان که موجودی اجتماعی است می تواند دوری از دیگران و طرد شدن از جامعه باشد. دارنده این صفات رذیله خواه ناخواه رفتاری از خود نشان می دهد که سبب ناراحتی دیگران و نارضایتی از گفتار و کردارش می شود. کبر و غرور کبر و غرور نگاه انسان را از دیگران گرفته و باعث خودبینی می شود و کسی که خود را از همه برتر ببیند رفتاری از او سر می زند که با خلق وخوی انسانی در تضاد است. ادامه این رفتار و گفتار جایگاه شخص را در اجتماع متزلزل می کند و دوستان و اطرافیان به مرور از او فاصله می گیرند که این تنهایی برای یک موجود اجتماعی حکم هلاکت و نابودی را دارد. امام حسن(ع) این موضوع را آنقدر بزرگ و موثر می داند که به عمل شیطان تشبیه می کند آنجا که بعد از هزاران سال عبادت، از روی خودبرتر بینی و کبر و غرور خود را از آدم برتر دانست و از فرمان حضرت حق که سالها او را پرستیده، سر باز زد و خود را به هلاکت انداخت و از سرای حق و از رحمت پروردگار دور شد. درمان تکبر چاره مقاومت در برابر کبر و غرور، بهتر و بزرگتر دیدن همه در مقابل خویشتن است. بی توجهی به جایگاه اجتماعی خویش و دارایی ها و نیز شکستن نفس در کنار توجه به خدا و دعا و راز و نیاز به انسان کمک می کند از این صفت بد دور شود. حرص زدن حرص در بیان امام حسن(ع) دشمن شخصیت انسان و سبب اخراج حضرت آدم از بهشت معرفی شده است. دشمن همیشه در فکر عداوت و ضربه زدن است نگاه به حرص از این منظر حواس انسان را به خویش جمع کرده تا در این کارزار شکست نخورد! وقتی انسان در مادیات حرص می زند و در پی افزایش آن و دریافت منافع بیش از نیاز خویش است از نگاه دیگران شخصیت فقیر و ضعیفی را از خود به نمایش می گذارد. از سوی دیگر این رفتار باعث زحمت و سختی و در ادامه عدم آرامش و آسایش در زندگی می شود به طوری که از همان داشته های خود و زندگی که دارد هم لذت نمی برد. یکی از جاهایی که حرص خود را نشان می دهد و با دشمنی از انسان شخصیتی ضعیف و ذلیل که اراده ای نسبت به کنترل نفس خویش ندارد، نشان می دهد زمانی است که نسبت به چیزی محدود می شود و یا از داشتن آن منع می شود که در این هنگام نفس سرکش مطیع حرص شده و سعی می کند هر طور شده از این محدودیت و امتناع رها شود. درمان حرص قناعت به آنچه داریم و رضایت به آن انسان را از حرص و طمع دور می کند و شخصیت و جایگاه اجتماعی بالایی را از او به نمایش می گذارد. گرایش به معنویات و خضوع و خشوع در مقابل خداوند، دعا و توسل به درگاه حضرت حق نیز باعث دوری از حرص و رهایی از طمع می شود. حسادت حسد هم از صفات خانمان سوز است که انسان را به اعمال نادرست هدایت می کند تا جایی که ممکن است مثل قابیل مرتکب قتل برادرش هابیل شود. ناتوانی نسبت به دیدن و تحمل دارایی و داشته های دیگران حسادت محسوب می شود و انسان در این حالت آرزوی از بین رفتن آنها را دارد. گاهی تحمل این وضعیت برای حسود آنقدر سخت می شود که به فکر از میان برداشتن شخص می افتد تا دیگر نباشد که دارایی او خاطرش را آزرده سازد. از این رو حسد در ردیف صفات رذیله خطرناک قرار می گیرد که انسان را به هلاکت می رساند. (1) ادامه دارد.. @ahalieghalam
(2) ادامه مطلب.. . درمان حسادت پناه بردن به خدا و مناجات با او کمک می کند که انسان آرامش بگیرد و نسبت به داشته های دیگران به فکر سوء نباشد. رضایت نسبت به داشته های خویش و خواست خدا، عدم مقایسه شرایط و دارایی ها، انسان را از حسد دور می کند. در کل صفات کبر و حرص و حسد جایگاه انسان در اجتماع را شکننده و بی اعتبار و دیگران را از او دور می کند و حتی سبب انزجار دیگران از او و رفتار و کردارش می شود. جامعه در مقابل این افراد هم دچار نفاق رفتاری می شود به این صورت که تا جای ممکن از او دوری میکنن اما پیش رو برای در امان ماندن از آسیب های رفتاری ناشی از این صفات، گشاده رو و خوش مشربی در پیش می گیرند اما به پشت سر از او بدگویی کرده و دیگران را هم نسبت به اخلاق و رفتار وی آشنا کرده تا از ارتباط با او پرهیز کنند. به بیان دیگر آسیب این صفات هم شخصیتی و برای فرد است و هم دامن اجتماع را گرفته و فضای اخلاقی زشت و نامطلوبی فراهم می کند. تربیت نفس یا جهاد اکبر برای رهایی از همه آنها باید به خدا پناه برد و با مناجات و عبادات و توسل و توکل به تربیت نفس خویش پرداخته تا از آنها رها شویم. تربیت نفس همان جهاد اکبر است که در معارف دین و کلام بزرگان و اهل معرفت بدان سفارش شده و آن سرکوب نفس و گذشتن از امیال نفسانی و خواسته های درونی است که کاری بس مشکل و طاقت فرسا بوده و بی توفیق و مدد الهی و تکرار و تمرین بر آن میسر نمی شود. @ahalieghalam
الهی....mp3
508.2K
رجب با یا من ارجوه و اعتکاف و ام داوود و روزه های مستحبی اش در کنار مناسبت های تلخ و شیرین مذهبی اش، انسان را به معنویت و دعا و توسل نزدیک می کند. شعبان هم همین شرایط را ادامه می دهد و با مناجات شعبانیه و اعمال و مناسبت های خاص خودش مقدمه حضور در رمضان را برای درک عمیق از مهمانی بزرگ خداوند فراهم می کند. هرچه توشه ما از این دو منزل باقی مانده به شهرالله، ماه نزول قرآن و خیر و برکت و بخشش و رحمت خدا، بیشتر باشد و انس با دعا و مناجات و نماز و روزه و قرآن داشته باشیم شیرینی آن را در رمضان عمیق تر و دلچسب تر درک خواهیم کرد.. دعا برای خانواده، دوستان و آشنایان، مسلمانان، مومنان، هموطنان و خیرخواهی برای همه، روح آدمی را بزرگ و در مقابل جذب معنویت را افزایش می دهد... ظرفیت معنوی خویش را بالا ببریم و از دعا برای یکدیگر غافل نشویم... التماس دعا.. @ahalieghalam
همراهان گرامی این کانال را برای اهل قلم خراسان تدارک دیده ایم.. بنا داریم نویسندگان و اهل فکر و قلم حوزوی در خراسان را در ذیل یک کانون یا انجمن گرد هم آورده و با رسمیت بخشی به آن در قالب طرحی ابتدا از مرکز مدیریت حوزه فعالیت را آغاز کنیم... بنابراین اگر اهل نوشتن یادداشت طنز و شعر و داستان و یا هر گرایش دیگر قلمی هستید نوشته و تولیدات خود را برای این کانال بفرستید...بهترین ها در خبرگزاری ها و روزنامه ها پوشش داده می شود... این آغاز راه است...بسم الله.. @ahalieghalam
مجموعه ای از افکار و رفتار و گفتار سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی سبک زندگی افراد را حکایت می کند. زندگی اهل بیت علیهم السلام بر اساس آموزه های الهی و معارف دینی نمونه ای کامل برای پیروان آنهاست‌ تا با عمل بدان در مسیر سعادت و کمال قرار بگیرند. در این چهارشنبه امام رضایی از کلام امام مهربان، خورشید خراسان بهره می بریم که پیرامون گذشت از خطا و اشتباه دیگران، گذشتی بدون منت و ملامت و سرزنش را توصیه کردند. از خانه تا اجتماع، از خانواده تا دوست و آشنایان، همکاران و یا همشهریان و هموطنان ممکن است رفتاری سر بزند که تعرض به حق و حقوق ما باشد و سبب آزردگی خاطر شود. گذشت و عفو بخشش آنها به انسان عزت و احترام می بخشد در صورتی که به فرموده امام بعد آن به سرزنش و ملامت، این عفو گذشت را بر آنان منت نگذاریم که بی اثر شود. گذشت به این شیوه، از اختلاف و بگو مگو و حتی دشمنی و عناد و آثار آن جلوگیری می کند. افزون بر آن، این فعلی آموزنده و فرهنگی و تاثیرگذار در اجتماع است که به اصلاح سبک زندگی ما می انجامد. @ahalieghalam
درس زندگی بر مدار سبک زندگی امام سجاد علیه السلام زندگی وقتی شیرین می شود که به حقوق یکدیگر احترام گذاشته و نسبت به هم ایثار و ازخودگذشتگی و صبر و تحمل داشته باشیم. همین چند واژه ساده اگر در زندگی جریان داشته باشد نتیجه آن آرامش روحی و روانی در کنار همدلی و وفاداری و مهر و محبت بین اعضای خانواده خواهد بود. از آنجا که معمولا مرد به خواستگاری زن رفته و او را برای یک عمر همراهی و زندگی انتخاب می کند بر وی لازم است به همسر و حقوق او توجه داشته باشد. مکارم الاخلاق جلد۲صفحه ۳۰۱ از امام سجاد(ع)نقل می کند: حق زن این است که بدانی خداوند عزوجل او را مایه آرامش و همدلی تو قرار داده و این لطف و نعمتی از سوی خداوند است پس او را گرامی بدار و نرم خو باش. این روایت شریف آرامش و همدلی را نعمتی برای مرد معرفی می کند که خدا از طریق همسر به او ارزانی داشته است و قدردانی از این نعمت با گرامی داشتن زن و رفتاری گرم و خلق و خویی خوش، معنا می یابد. در واقع این رفتار مرد هم شکر نعمت و هم ادای حق زن محسوب می شود. امام سجاد(ع) در نقش پدر زن وسایل جلد۱۴ صفحه ۴۲ از قول امام صادق(ع) بُرشی از سبک زندگی امام سجاد(ع) را در نقش پدر زن و یا برادر زن نقل می کند که حضرت هر وقت شوهر دختر و یا خواهرش نزد او حاضر می شد عبای خویش را برای او پهن کرده تا بر روی آن بنشیند و به گرمی با او سخن می گفت. آنچه به طنز در فضای مجازی و به طبع در فضای جامعه امروز نشر می دهند خلاف این حرکت و سبک زندگی اسلامی است و در واقع برخورد بین داماد با پدر زن و برادر زن را پُر طنش جلوه می دهند. در حالی که وجود احترام و صمیمیت بین آنها در زندگی طرفین تاثیر نیک و آکنده از آرامش دارد. به خصوص در زندگی زوجین، احترام و اهمیت از سوی پدر زن و دیگر بستگان او، زن را در نگاه مرد عزیز و گرامی می دارد و گرما بخش کانون خانواده آنها می شود. امام سجاد(ع) در نقش کارفرما مجموعه رفتار و گفتار معصومین(ع) سبک و شیوه زندگی برای پیروان آنها محسوب می شود همانطور که گفتار امام در باب حق زن و یا رفتار ایشان در نقش پدر زن با داماد بیان شد. رفتار و گفتار آن حضرت با غلامان و کنیزان هم درسی برای امروز ما در رابطه کارفرما با کارگر محسوب می شود. هرگز تندخویی نمی کرد خود را بالاتر و دور از آنها تصور نمی کرد بلکه با آنها بر یک سفره و یک غذای مشترک، شریک می شد و احوال آنها بوده و دلجویی می کرد. رفتار محبت آمیز آنها را گاها با پاداش بزرگتر پاسخ می داد مثل آنجا که خادمی به ایشان گل داد و حضرت در مقابل، سخاوتمندانه پذیرای لطفش شد و او را آزاد کرد. @ahalieghalam
درس زندگی بر مدار سبک زندگی امام سجاد علیه السلام روزنامه خراسان ویژه زندگی سلام صفحه مشاوره و خانواده یک شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱
چهارشنبه های امام رضایی نصیحتی از امام رضا برای عزت و ذلت اصول کافی جلد ۲صفحه۱۱۳ از درخواست نصیحت یک مرد از امام رضا(ع) خبر داده است که ایشان در جواب فرمود: احْفَظْ لِسَانَكَ تُعَزَّ وَ لَا تُمَكِّنِ الشَّيْطَانَ مِنْ قِيَادِكَ فَتَذِل زبانت را حفظ کن تا عزیز و عزتمند شوی و زمام امور خویش را به شیطان مسپار تا خوار و ذلیل نشوی زبان به عنوان مهمترین ابزار ارتباطی انسان هم می تواند باعث عزت او شود و هم با گفتار غلط، دروغ و تهمت، بدگویی و غیبت، سخن بیهوده و نکبت موجب سرافکندگی و بی اعتباری شخص شود. از سوی دگر اختیار خود به نفس و شیطان سپردن هم ما را به سمت ضد ارزش ها از گناه و شهوات و لذت دنیایی سوق می دهد تا ذلت و خواری نصیب انسان سازد. در کل زبان می تواند زمینه سعادت یا شقاوت انسان را مهیا کند..زبانی که به شکر و تسبیح خدا و سلام و صلوات به اولیاء خدا مشغول است با زبانی که به کفر و نعمت زوالی و بدگویی و فحش و رذیله گویی مشغول است تفاوت بسیار دارد و انتهای هر دو راه مشخص است بنابراین این فرمایش امام در باب حفظ زبان نصیحتی کلیدی است که عاقبت آن خیر و عزت و سربلندی دارد. بخش دوم فرمایش امام که به تمکن شیطان اشاره دارد اگر خدای ناکرده اتفاق افتاد گویی در راهی باتلاقی به شیطان و نفس سرکش خویش سواری می دهیم که رهایی ندارد مگر خود انسان بخواهد و خدا کمک کند تا از آن دور شویم. نفسی که اختیارش به دست شیطان است به راحتی رام نمی شود آن را جزو داشته های خود می داند و سخت از دست می دهد. توکل به خدا و توسل به اهل بیت و انس گرفتن با قرآن و دعا و نماز مبارزه ای سخت با شیطان بر سر تصاحب نفس و نجات خویش است که باید هوشیار بوده و آمادگی مقابله با هر فن و فریب شیطان داشت تا مبادا با غفلتی دوباره تلاش های خویش را بی نتیجه بگذاریم. @ahalieghalam
روزنامه خراسان ویژه زندگی سلام صفحه مشاوره و خانواده چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ @ahalieghalam
روزنامه خراسان ویژه زندگی سلام صفحه مشاوره و خانواده سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ @ahalieghalam
ویژگی های منتظر واقعی ✍ انتظار فرج، انتظار گشایش در امور و ظهور امام زمان در زبان روایات عنوان بهترین اعمال را دارد چرا که انسان می سازد وضمن تربیت دینی، هدایتگری می کند. انتظار خود گشایشگر است و جامعه اسلامی را از بن بست رها می کند اگر نیک بنگریم جوامعی به بن بست و پوچی رسیدند که منتظر نیستند و حال آنکه انتظار در جامعه اسلامی موجب پویایی و تحرک شده و زندگی را معنا می بخشد. یک منتظر واقعی، انتظار را در اعمال و رفتار و گفتار خویش نشان می دهد آنجاُ که در زندگی شخصی خود و روابط با همسر وفرزندان و پدر و مادر و خویشان و وابستگان با روی گشاده و اخلاق نیک و نرم خویی سخن می گوید و نسبت به آنها احساس مسولیت و حق و حقوق آنها را محترم می شمارد. یک منتظر واقعی نسبت به همسایه، همکار و هموطن نیز روابطی محترمانه و آکنده از مهر و محبت دارد به حقوق آنها احترام می گذارد. ضمن حفظ عزت خویش تواضع و فروتنی در رفتار دارد. منتظر واقعی سبک زندگی خویش را بر مدار خواسته و میل و رغبت امام زمانش بنا می کند. به نیکی روی آورده از بدی ها دوری می کند تا دل او را به دست آورد. از آنچه موجب رنجش حضرت می شود پرهیز کرده و آنچه باعث خرسندی و رضایتش می شود را انجام می دهد. یک منتظر واقعی نسبت به جامعه و کشور خود و هر کُنشی از آنها حساس بوده و واکنشی مبتنی بر عقل و غیرت و همت دینی نشان می دهد اگر خلاف ببیند سکوت نمی کند یا نسبت به کج روی و تندروی ها خاموش نخواهد بود و این توجه و نگرانی اش که به نوعی مطالبه گری درستی و حق و حقیقت است ضامن بقای جامعه اسلامی، نصرت دین و رشد فرهنگ وطن خواهد شد. در کل یک منتظر واقعی کسی است که سبک زندگی او اسلامی بوده و اهل بیت را الگوی خود قرار می دهد واین انتظار را در رفتار و گفتار خویش به نمایش می گذارد. @ahalieghalam
قسطی بخری بُردی| قبول دِین در اخلاق دینی ✍ م . ع/ پرده اول: معمولا نزدیک عید به برخی از مراکز خرید طرقبه سر می زنیم. گاها قیمت هایش نسبت به سایر مغازه ها مناسب تر است کیفیتش هم مطلوب. نمی دانم از کی این کار را شروع کردند ولی تازه متوجه این داستان شدم که برخی از فروشگاه ها، البسه، کیف و کفش خود را به صورت چکی و اقساطی هم می فروشند. بازارش هم داغ بود. تعداد قابل توجهی از خریداران از صندوق دارها در باره شرایط و چگونگی خرید اقساطی سوال می کردند پرده دوم: گاهی تبلیغات بازرگانی خود گزارش دهنده تمایلات و تفکرات مصرف کننده اند و قابلیت مطالعه و تحلیل دارند. تبلیغی را می دیدم که پدری همراه با فرزند خود به فروشگاه فرش می روند و در هنگام خرید اقساطی به یاد شهریه مدرسه فرزند می افتند و تصمیم به بیشتر نمودن تعداد اقساط می گیرند، کمی که می گذرد یادشان می آید که تولدی در پیش دارند و برای تولد باز هم میزان اقساط را افزایش می دهند و در ته داستان هم خوشحالند از طولانی شدن اقساطشان. تبلیغ دیگری از همان شرکت است که در حوزه لوازم خانگی نیز فروشگاه دارند. دو جمله در این تبلیغ روایتگر وضعیت و ذهنیت اقتصادی مصرف کننده است. اول اینکه در پاسخ به چرایی عدم خرید لوازمی که نیاز دارد پدر در پاسخ به اعضای خانواده خطاب به مادر می گوید شما که می دانی من پول ندارم. دومین جمله که در واقع شعار این مجموعه فروشگاهی است این است که: قسطی بخری بردی این واقعا دردناک است که مردم در سال های اخیر برای نیازهای ساده و روزمره خود مجبور به تقبل دِین هستند و حتی از آن استقبال می کنند، مسئله ای که به شدت در اخلاق دینی ما از آن نهی شده است. آنچه در این تبلیغ روایت می شود این است که امروز برای خانواده ایرانی پول نداشتن امری طبیعی است و در نهایت عدم ثبات اقتصادی باور تمامی کسانی است که با بازار سر و کار دارند و در تبلیغات رسانه ملی نیز این اصل پذیرفته شده و به عنوان شعار مطرح می گردد: قسطی بخری بردی @ahalieghalam