eitaa logo
حکمش چیه؟
99.6هزار دنبال‌کننده
12.8هزار عکس
2.4هزار ویدیو
155 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸با پولی که از راه حرام کسب شده و صاحبش نیز معلوم نیست، آیا خمسش در اسرع وقت باید پرداخت شود؟ ☘️پاسخ پولی که از راه حرام کسب شده، در مالکیت شخص کسب کننده نیست و باید به مالک یا مالکان آن باز گردد و اگر چنین چیزی امکان ندارد، در حکم مال مجهول المالک است و خمس ندارد، بلکه باید تمام آن پول در اختیار یک مجتهد جامع الشرایط قرار گیرد و یا با اجازه ایشان به نیت صاحبش به فقیر غیر سید صدقه داده شود. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): همه آن پول را باید به فقیر متدین صدقه بدهد و خمس ندارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): خمس ندارد بلکه مجهول المالک است که باید به نیت صاحبش به فقیر غیر سید صدقه داده شود. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در فرض سوال مبلغ مذکور باید به عنوان رد مظالم پرداخت شود. ⚜ @Ahkaam
🌸من راننده هستم، گاهی بعضی از مسافران، وسایلشان را در ماشین جا می گذارند، مثل پول، موبایل، دوربین و.... قانون اینجا می گوید که باید این وسایل را باید به پلیس بدهیم، امّا بعضی وقت ها وقتی می بریم و به پلیس تحویل می دهیم و مسافر می فهمد که در کدام ماشین وسایلش را جا گذاشته، به دروغ می گوید: این راننده همه وسایل من را نیاورده، مثلاً من یک لب تاپ هم داشتم، برا ی همین که دروغ می گویند؛ لذا در موارد مشابه به پلیس تحویل نمی دهیم، آیا می توانیم از آن وسایل جا مانده استفاده کنیم، یا هدیه بدهیم یا بفروشیم؟ ☘️پاسخ 1.آیت الله خامنه ای: حق استفاده از آن وسایل را ندارید و اگر از پیدا کردن صاحبان آنها مأیوس هستید مى توانید از طرف آنها به فقیر صدقه بدهید و براى اینکار بنا بر احتیاط واجب از حاکم شرع اجازه بگیرید. 2. آیت الله سیستانی: شیء جامانده معمولاً دارای علامتی است که بدان وسیله صاحب آن را می توان شناخت، پس اگر معلوم شود که صاحب آن، مسلمان و یا در حکم مسلمان است که داراییشان محترم می باشد و یا چنین چیزی محتمل به احتمال معقول و در خور توجه باشد لازم است یک سال صبر کند و آن را معرفی نموده و پس از آنکه از یافتن صاحب آن نومید شد آن را صدقه دهد. اما اگر معلوم گردد که صاحب آن، غیر مسلمان است جایز است آن را تملک نمود مگر آنکه کشور از کشور هایی باشد که مسلمانان تعهد داده اند تحت شرایط پیشنهادی آنان زندگی کند، که از آن جمله است تحویل یافته ها و گمشده ها به صاحبانشان، که در این صورت تملک آن جایز نیست و باید مطابق تعهدات قانونی عمل کرد. 3. آیت الله صافی گلپایگانی: اگر صاحب مال شناخته نمی شود حکم مجهول المالک را دارد و اگر صاحب آن شناخته می شود ادعای صاحب مال بر زیادتر از آنچه راننده به او می دهد مسموع نیست. 4. آیت الله مکارم شیرازی: خیر، استفاده از آنها جایز نیست، به نحو ناشناسی آن را به مرکز مربوطه ارسال کنید و در جهت رفع نواقص قانونی پیگیر باشید. ⚜ @Ahkaam
🌸 پدر من در زمان قبل از انقلاب در یک شرکت خارجی در تهران کار می کرده و موقعی که انقلاب می شود همه اعضاء آن شرکت از ایران می روند. یک سری لوازم اداری و کاغذ از همان شرکت در منزل ماست. با این وسایل باید چه کار کنیم؟ ☘️پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): اگر از یافتن و نیز رساندن آن وسایل به صاحبان آنها مایوس هستید مى توانید از طرف آنها به فقیر صدقه بدهید و براى این کار بنا بر احتیاط واجب از حاکم شرع اجازه بگیرید. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر مطمئن باشید که صاحب شرکت به تصرف شما راضی است اشکال ندارد و الا باید آنها یا قیمت آن را به فقیر متدین بدهید. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): بدون اجازه ی صاحب آن نمی توانید در آن تصرف کنید واگر بعد از جستجوی کامل از پیدا شدن صاحب آن مایوس شوید جزء مجهول المالک بوده، اختیارش با حاکم شرع است. ⚜ @Ahkaam
✅ آیا می توانیم اذان و اقامه برای نماز نگوییم؟ 👆 ⚜ @Ahkaam
🌹من مالی پیدا کردم و در محل، شماره تلفن خودم را گذاشتم و به کد پستی که در آن بود، نامه نوشتم اما جوابی نیامد، آیا می‌توانم از آن استفاده کنم؟ 🌳پاسخ اگر امیدی ندارید که صاحب مال پیدا شود و ارزش آن هم، تقریبا از 2.5 گرم نقره کمتر است، می‌توانید از آن استفاده کنید، ولی اگر ارزشش بیشتر است، باید آن مال، یا پولش را به فقیرى -غیر سید- صدقه دهید. دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): در فرض مرقوم چنانچه از پیدا شدن صاحب آن مأیوس باشید و قیمت آن بیش از 12.6 نخود[ii] نقره سکه‌دار باشد احتیاط واجب آن است که از طرف صاحبش صدقه داده شود. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): باید یک سال او را معرفی کنید. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): باید براى یافتن صاحبش به مدّت یکسال تلاش و کوشش کنید، هرگاه در اثناء از یافتن صاحبش مأیوس شدید مى‌توانید آن را به نیّت صاحب اصلى به فقیرى صدقه دهید. ⚜ @Ahkaam
🌹محمد بن قیس میگوید: از امام صادق(ع) راجع به فروش سلاح به دو گروه باطلی که در حال ستیز و جنگ با هم هستند سؤال کردم. حضرت فرمود: وسائل دفاعی را به آنها بفروش؛ مانند سپر، زره، کلاه، چکمه و شبیه آن. آیا این روایت از نظر سندی و رجالی صحیح و معتبراست؟ 🌳پاسخ از امام صادق(ع) در مورد فروش سلاح و تجهیزات نظامی به دو گروه باطلی که در حال ستیز و نبرد با هم هستند، سؤال شد! امام فرمود: وسائل دفاعی؛ مانند زره، پوتین و مانند آن (سپر، کلاه‌خود و ...) را به آنها بفروشید: «أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَکَمِ، عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ قَیْسٍ، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْفِئَتَیْنِ تَلْتَقِیَانِ مِنْ أَهْلِ الْبَاطِلِ‏، أَبِیعُهُمَا السِّلَاحَ؟ فَقَالَ: «بِعْهُمَا مَا یَکُنُّهُمَا: الدِّرْعَ‏ وَ الْخُفَّیْنِ‏ وَ نَحْوَ هذَا».[1] این روایت در برخی از منابع معتبر؛ مانند «کافی» و «تحف العقول» وجود داشته و کتاب‌هایی؛ مانند «روضة المتقین»[2] و «مرآة العقول»[3] نیز آن‌را روایتی صحیح ارزیابی کرده‌اند. این روایت با معیارهای اخلاقی نیز هم‌خوان است؛ چرا که از نظر انسانی و اسلامی تا هر اندازه که ممکن باشد باید تلاش کرد تا از خونریزی بیهوده جلوگیری شود. در همین راستا - حتی بدون وجود هیچ روایتی - می‌توان قضاوت کرد که فروش ابزار آلات تدافعی بهتر از فروش تجهیزات نظامی تهاجمی است. از طرفی فروش سلاح‌های تهاجمی به کفار و انباشت این‌گونه سلاح‌ها توسط آنان ممکن است این خطر را به دنبال داشته باشد که آنان بعد از پایان جنگ به مسلمانان حمله‌ور شوند. [1]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 9، ص 641، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق؛ ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول ص، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ص 374، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1404ق. [2]. مجلسی اول، محمد تقی، روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، موسوی کرمانی، سید حسین، اشتهاردی، علی‌پناه، طباطبائی، سید فضل الله، ج 6، ص 485، قم، ‌مؤسسه فرهنگی اسلامی کوشانپور، چاپ دوم، 1406ق. [3]. مجلسی دوم، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول ع، محقق، مصحح، رسولی، سید هاشم، ج ‏19، ص 70، تهران، ‌دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1404ق. ⚜ @Ahkaam
🌹من در کشور اندونزی ساکنم، حکم خرید فروش لوازمی که مربوط به عبادت غیر مسلمانان است چیست؟ مثلاً لوازم مسیحیان مانند صلیب، کتاب مقدس، لباس مراسم کریسمس، یا لباس کشیش مسیحی. 🌳پاسخ خرید و فروش لوازمی که جهت تبلیغ و ترویج دین باطل از آنها استفاده می‌‌شود برای مسلمانان جایز نبوده و چنین معامله‌ای صحیح نیست. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): خرید و فروش امثال صلیب و بت و سایر نمادهای کفر که از مصادیق ترویج باطل می‌باشد، حرام و باطل است. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): برای مسلمانان جائز نیست، ولی خرید کتب اهل کتاب برای اهل خبره به جهت مطالعه و پاسخ به شبهات مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
🌹اگر مسلمانی به عنوان کارگر، جهت بنایی در کلیسا کار کند، چه حکمی دارد؟ او برای تأمین نفقه خانواده مجبور به چنین کاری شده است. 🌳پاسخ کارگریِ یک مسلمان در کلیسا به عنوان بنایی یا مثل آن جایز نیست؛ مگر اینکه واقعاً ناچار به انجام این کار شود. حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): جایز نیست مگر ترک آن موجب اضطرار شخص شود یا مزاحم با امر اهم یا مساوی باشد مثلاً دفع امری که مفسده آن مساوی یا بیشتر از مفسده ساختن مکان مزبور باشد متوقف بر وجود چنین مکانی باشد. حضرت آیت الله العظمی صافی‌ گلپایگانی (مد ظله العالی): جایز نیست و گرفتن اجرت اشکال دارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): نباید در فرض مذکور آن کار را انجام بدهید و در چنین وضعی حاکم شرع باید زندگی وی را از بیت المال تأمین کند. ⚜ @Ahkaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹آیا از نظر شرعی خدمت (کار کردن) در کشورهای غرب و بی‌دین و کمک به جامعه آنها از نظر علمی و فنی اشکال دارد؟ کلاً زندگی در غرب اگر کسی به اصول دین خود پایبند باشد و غذاهای حلال بخورد چه مشکل شرعی دیگری می‌تواند داشته باشد؟ 🌳پاسخ کار و تلاش در راستای پیشرفت علم و دانش به خودی خود، در هر کجای دنیا ایرادی ندارد، مگر اینکه: الف. عمل مذکور موجب کمک به انجام گناه و یا ایجاد مفسده (مانند ترویج فساد و نشر اکاذیب) باشد. ب. این کار به تضعیف مسلمانان بیانجامد. ج. منافع آن کار، به کفار حربی (مانند شرکتهای صهیونیستی) برگردد. با این حال برخی از مراجع تقلید[1]در این‌زمینه می‌گویند، زندگی در کشورهای غیر اسلامی، مادامی که ضرورت عرفی نداشته باشد، صورت شرعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر از موارد إعانه و کمک بر اثم و گناه محسوب ‌شود، و یا مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد، و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود، و یا منافع آن عاید شرکتهای صهیونیستی و یا شرکتهایی که از سود حاصله، کمک به دولت غاصب اسرائیل می‌کنند باشد، حرام است؛ و در صورتی که احراز نشود که منافع آن عاید صهیونیست‌ها می‌شود و یا در راه دشمنی با اسلام و مسلمین به‌کار می‌رود، اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): فی نفسه اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): به طور کلی کار کردن برای غیر مسلمان اشکال ندارد مگر در مواردی که کافر حربی باشد و یا کار خاصی موجب تضعیف مسلمین و تقویت کفار شود. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): زندگی در بلاد کفر مادامی که ضرورت عرفی نداشته باشد صورت شرعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
🔺وقت خواندن نماز قضا👆 ⚜ @Ahkaam
❓پرسش پس از تکبیر امام جماعت هنوز صفهای جلو تکبیر نگفته اند، آیا صفهای بعدی میتوانند تکبیره الاحرام بگویند؟ ✅ پاسخ اگر صفهای جلو آماده نماز هستند و تکبیر گفتن آنها نزدیک است، افراد در صفهای بعدی می توانند تکبیره الاحرام بگویند و وارد نماز شوند. آیت الله العظمی بهجت: احتیاط واجب آن است که پیش از صفهای جلو، تکبیر نگویند. ⚜ @Ahkaam