❓پرسش
1-اگر رطوبت مسح سر به رطوبت صورت متصل شود، اشکال دارد؟
2- اگر هنگام مسح کشیدن راه برویم، وضو باطل می شود؟
✅ پاسخ
1. مسح پاها باید با رطوبتی که از آب وضو در کف دو دست باقی مانده صورت بگیرد، لذا باید هنگام مسح سر، دست به قسمت بالای پیشانی نرسد و با رطوبت صورت برخورد نکند تا این که رطوبت دست که هنگام مسح پا به آن نیاز دارد با رطوبت صورت مخلوط نشود.
2. راه رفتن در حال مسح اشکال ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
☑️سوال
اگر زنی مهریه طلب کند وشوهرش دارایی های خود را به اسم کسی دیگه بزند تا زن نتواند مهریه را ازاو بگیرد .با این حال بر گردن مرد حق الناس است؟
✅پاسخ
مهریه بر گردن شوهر است وحقی است که زن از او طلب دارد اگر به او نبخشد وشوهر هم حقش را ندهد اگربعداز مرگ شوهر مالی داشته باشد مهریه زن را می دهند واگر اموالش را به دیگران بدهد که مهریه را ندهد. حقی است که برعهده اش باقی می ماند ودر یوم الحساب به حساب او رسیدگی میشود.
⚜ @Ahkaam ⚜
🔺پرسش
اگر هنگام نماز، فردی به منزل ما بیاید؛ آیا نماز اول وقت بهتر است یا پذیرایی از مهمان؟
✅پاسخ
نماز اول وقت فضیلت زیاد دارد و برای رعایت اول وقت نماز در روایات زیاد تاکید شده است، لیکن اگر کسی مهمان داشته باشد، درصورتی که ممکن باشد برای نماز اول وقت از مهمان اجازه بگیرد و نماز اول وقت را بخواند بعد به مهمان خدمت کند و این کار روی مهمان ها نیز برای ترغیب آن ها به نماز اول وقت اثر می گذارد،
اما اگر شرایط به گونه ای باشد که خواندن نماز در اول وقت موجب زحمت برای مهمان باشد و ناچار به پذیرای از مهمان باشد، اول مهمان را خدمت کند بعد نماز بخواند.
⚜ @Ahkaam ⚜
خانواده عروس و داماد بر مهریهای در جلسه بلهبرون توافق کردند، سپس به عنوان تبرّک، از عالمی که حاضر نبود به آن مهریه عقد را جاری کند، خواستند با مهریهای کمتر -که او میپذیرد- عقد را بخواند. بعد از آن، عقد دیگری توسط شخصی دیگر -مثلا محضردار - با مهریهی توافق شده اولیه در جلسهی بلهبرون، خوانده شد. حال سؤال این است، با توجه به اینکه در زمان عقد اوّلیه، طرفین در مورد مهریه، مقدار دیگری در ذهن داشته و تنها برای راضیکردن عاقد، مقدار مهریه را کمتر عنوان کردند، اکنون مهریهای که بر ذمهی داماد میآید کدام است؟ مهریهی مورد توافق در جلسه بلهبرون که محضردار هم بر اساس همان مقدار، عقد را ثبت کرد، یا مهریهای که در صیغهی عقد اول ذکر شده است؟
پاسخ
در فرض سؤال، عقد اوّل و مهریهی مذکور در آن، صحیح و معتبر است، ولی اگر در عقد اول، طرفین قصد جدی بر مقدار مهریه نداشتند، مانند عقدی است که بدون تعیین مهریه خوانده شده است، که در این صورت عقد صحیح است، ولی مهرالمثل بر عهدهی داماد خواهد آمد، ولی چنانچه اکنون بر مهریهی معینی توافق نمایند، اشکالی نداشته و همان معتبر خواهد بود.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): اگر مهریه کمتر خوانده شده در عقد اولیه با توافق و رضایت عروس و داماد بوده است، همان مهریه بر عهده شوهر است و مهریه بیشتر در عقد بعدی اعتباری ندارد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):ذمه داماد مشغول به مهریهای است که در عقد شرعی اول (شخص عالم) تعیین شده بود.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر به جهت اجرای عقد توسط عالم، به مهریه کمتر راضی شده و به ایشان، وکالت در عقد داده باشند، عقد اول صحیح بوده و مهریه کمتر به عهده زوج آمده است؛ در غیر اینصورت -که رضایت و وکالت واقعی وجود نداشته است- عقد دوم صحیح بوده و همان مهریه مورد توافق، به عهده زوج قرار گرفته است.
البته در صورت اول هم اگر بعد از عقد به مهریه دیگر توافق کنند همان ملاک خواهد بود.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): از خصوص مورد سؤال اطلاعی ندارم، بطور کلی مهریه همان است که عقد اول بر آن خوانده شده و چنانچه مهریه ذکر شده در عقد اول مقصود طرفین نبوده، در نتیجه مَهر منتقل به مهرالمثل خواهد شد و در هر حال عقد دوم بیاثر است.
حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): ملاک در مهریه همان مبلغی است که دو طرف توافق کردهاند و با رضایت طرفین بوده است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): عقد اول درست است، ولی در صورتی که رضایت به مهریه کم نداشتهاند، تبدیل به مهرالمثل میشود و میتوانند مهرالمثل را با رضایت طرفین تبدیل به مهریه و مبلغ مورد توافق کنند.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓دو سؤال درباره خودکشی داشتم: 1. اگر انسان در شرایط سختی باشد که میخواهند او را اسیر کنند و یقین دارد اگر اسیر شود به طرز فجیعی او را خواهند کشت، آیا جایز است مثلا با خوردن قرصی خودکشی کند؟ 2. اگر انسان در جنگ با کفار در حال اسیر شدن باشد و این شخص اطلاعاتی دارد که میداند اگر اسیر آنان شود نمیتواند زیر شکنجههای آنان مقاومت کند و اطلاعات را لو میدهد و اگر اطلاعات لو برود سپاه مسلمین ضربه خواهد دید. در این صورت آیا شخص میتواند قبل از اسیر شدن به دست کفار خود را خلاص کند تا چنین اطلاعاتی به دست کفار نیفتد؟
🌳پاسخ
برخی مراجع خودکشی را به هیچ وجه جایز ندانستهاند، اما برخی دیگر در صورت اضطرار و یا در صورت تزاحم با تکلیفی مهمتر -مثل حفظ اسراری که با فاششدن آنها جان مسلمین به خطر افتد- خودکشی را جایز شمردهاند.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): به طور کلی خودکشی حرام و از گناهان کبیره است و در هیچ صورتی (حتی در فرض سؤال) جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): در فرضی که به اضطرار و استیصال میافتد، جایز است.
در فرض تزاحم با تکلیف اهم، جایز است.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): خودکشی حتی در این گونه موارد جایز نیست و باید صبر کند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): خودکشی به هر حال جایز نیست، مگر آنکه اسرار مهمی نزد او باشد که اگر فاش شود، کشور اسلامی یا گروه مهمی در خطر بیفتد.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓نظر اسلام در مورد استفاده از فناوری اطلاعات (پول الکترونیکی، معامله اینترنتی، امضای دیجیتال و... ) در بانکداری اسلامی، چیست؟
🌳پاسخ
تجارت الکترونیکی آنگونه که تعریف کرده اند، عبارتست از تجارت بی واسطه ای که در آن مشتری کالای واقعی یا خدماتی را از طریق اینترنت خریداری می کند. این نوع تجارت از جهت الکترونیکی بودن و ساده و آسان بودن و دسترسی سریع هیچ اشکالی ندارد و در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و مورد تأیید شورای نگهبان قانون اساسی قرار گرفته است. و هم اکنون از نظر اجرا (به نحوی که در قانون بیان شده است) در جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی ندارد.
البته بعضی از فقهاء از جهت این که چنین معاملاتی ممکن است فاقد بعضی از شروط متعاقدین نظیر عاقل بودن و حضور طرفین یا وکیل آنها باشد اشکال کرده اند.
اما گروهی دیگر از فقها فرموده اند که چنین تجارتی اشکال ندارد و در حقیقت کامپیوتر و امکانات ارتباطی جدید، وسیله و ابزاری است در دست طرفین که در حقیقت دو نفر عاقل و بالغ با هم از طریق برنامه نویسی برای کامپیوتر معامله می کنند.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓مالکیت اراضی و بستر رودخانهها از آنِ کیست؟ آیا تملک و اخذ سند مالکیت آن شرعی است؟
🌳پاسخ
به طور کلی این اراضی جزو انفال بوده و در اختیار حکومت اسلامی است و لازم است در این امور، به مقتضای قوانین دولت اسلامی عمل شود.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
1. این امور از اقسام انفال است.
2. طبق قوانین احیاء موات مالک میشوید.
3. در حال حاضر این کار باید با هماهنگی و اجازه از مسئولین حکومت اسلامی باشد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): لازم است در این امور به مقتضای قوانین مورد امضای ولی فقیه عمل شود.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): به طور کلی موارد ذکر شده از انفال بوده و چنانچه احیا شود ملک محیی خواهد بود.
⚜ @Ahkaam ⚜
هدایت شده از ایتایار
🔴حراج نکردیم بلکه ارزون میفروشیم😉😉
برای #تپلا هم لباس شیک داریم👌😍
#مجلسی و ست #عشقولانه و مادر و دختر👩👧
شروع قیمتها از ۴۰ تومان😳😳
#مفتکده👅👇
http://eitaa.com/joinchat/376111110C19dfe6f2e3
ارسال راااااااایگان😱
#نماینده_برتر_صنف_پوشاک_درایتا👌
❓صفات شاهدین در مسئله طلاق چیست؟ چه کسانی جایز نیست شاهد شوند؟
🌳پاسخ
فردی که قرار است در مسائل حقوقی - از جمله طلاق - شهادت دهد، باید داراى شش ویژگى باشد:
۱ بالغ باشد؛ پس شهادت کودکان نابالغ هر چند ممیّز باشند پذیرفته نیست.
۲ عاقل باشد؛ لذا شهادت مجنون پذیرفته نیست و بر قول وى اثرى بار نمىشود.
۳ مؤمن باشد؛ یعنى شیعۀ اثنا عشرى باشد و شهادت غیر آنان پذیرفته نیست.
۴ عادل باشد؛ پس شهادت اهل فسق و گناه پذیرفته نیست.
۵ حلال زاده باشد؛ بنابراین شهادت فردی که از طریق نامشروع متولد شده - هر چند عادل باشد - قبول نیست.
۶ متّهم به جانبدارى از یکى از دو طرف دعوا نباشد.
البته شهادت افرادی که از این ویژگیها برخوردار نیستند، هم میتواند از طرف قاضی به عنوان یک سرنخ برای دستیابی به واقعیت مورد توجه قرار گیرد و آنچه گفته شد، تنها ویژگیهای شاهدانی است که از هر جهت مورد پذیرش خواهند بود و با وجود آنان، نیاز به تحقیق بیشتر نیست.
⚜ @Ahkaam ⚜
﷽ #احکام_اسماء_متبرکه
❓پرسش
این تصاویر مذهبی و اسامی امامان که در روزنامه ها و... هست را اگر برای بازیافت بدهیم اشکال دارد؟ در غیر این صورت چه کنیم؟
📝پاسخ
دادن این کاغذها برای بازیافت اشکالی ندارد و بهترین کار همین است.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓1. دروغ گفتن برای احقاق حق چه حکمی دارد؟ 2. اگر یکی از طرفین دعوا مبلغی را – نه به عنوان رشوه - به سربازی که بدون مزد مشغول انجام کار وکالت است بپردازند، آیا اشکال دارد؟
🌳پاسخ
دروغ گفتن، حتی برای احقاق حق، جایز نیست، مگر در موارد اضطراری.
دریافت مبلغی از ارباب رجوع، چنانچه حالت رشوه نداشته، مخالف قوانین نباشد و با رضایت وی صورت گیرد، اشکالی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
به طور کلی دروغ گفتن حرام است، مگر در حالت اضطرار یا برای اصلاح اختلاف بین مسلمانان یا در موردی که امر بسیار مهمی با دروغ اصلاح شود، مثل این که امّتی با این دروغ از شرک نجات یابند.
این گونه امور تابع مقررات مربوطه است.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
جایز نیست.
در صورتی که خلاف قانون نباشد مانعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
جایز نیست.
اگر خود موکّل بخواهد مبلغی هبه کند مانعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
جایز نیست.
در صورتی که مصالحه شرعی باشد و اقدام به وکالت در آنجا خلاف مقررات نباشد، اشکالی ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
☑️سوال
در چه مواردی دروغ جایز است؟
✅پاسخ
دروغ بسیار ناپسند و زشت است و تنها در جایی که مصلحتی جدی و بسیار مهم وجود دارد، خدای متعال اجازه دروغ گفتن را داده است. که البته باید بسیار مراقب فریبکاری های نفس بود، و منفعت شخصی را به جای مصلحت قرار نداد. و برای این کار باید موارد خاصی که به عنوان مصادیق این مصلحت بزرگ بیان شده اند را مد نظر قرار داد. مواردی نظیر: حفظ جان مؤمن، حفظ آبروی مؤمن در مساله ای حساس، دفع فتنه و فساد و دفع ضرر بدنی و مالی در برابر ظالم یا اصلاح بین دو نفر که از جمله مصادیق این مصلحت بزرگ شمرده شده اند.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا مزد گرفتن در برابر انجام حجامت، مکروه است؟
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): اشکال ندارد. و کراهت آن ثابت نیست.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اجرت گرفتن حجام، اشکالی ندارد اما اگر شرط اجرت کند مکروه است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): حرام نیست.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): مانعی ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا قرار دادن جنین حاصل از پیوند اسپرم و تخمک یک زن و شوهر در رحم زنی دیگر جایز است؟ وضعیت احکام مرتبط با آن چگونه است؟
🌳حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
فی نفسه اشکال ندارد، ولی باید از مقدمات حرام از قبیل نگاه و لمس حرام و غیر آنها اجتناب شود.
رضایت ولیّ جنین لازم است.
اگر ولیّ شرعی موجود باشد، باید با رضایت او باشد.
توسط ولیّ شرعی اشکال ندارد.
صاحب تخمک و اسپرم والدین فرزند هستند.
با توجه به اینکه در زمان فوت مورّث جنین موجود بوده است، در صورتی که کامل شود و زنده متولد شود، ارث میبرد و سهم الارث او از سهم الارث بقیۀ ورثه کسر میشود.
به صاحب تخمک و اسپرم مَحرم است و اگر از صاحب رحم شیر خورده باشد، به صاحب رحم و هر کسی که به فرزند او مَحرم است، و نیز به شوهر او مَحرم است و ولایت او با صاحب اسپرم است.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا قرار دادن جنین حاصل از پیوند اسپرم و تخمک یک زن و شوهر در رحم زنی دیگر جایز است؟ وضعیت احکام مرتبط با آن چگونه است؟
🌳حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
تلقیح مصنوعی اسپرم زوج با تخمک زوجه و کاشت آن در رحم زن اجنبی[3] به خودی خود حرام نیست، ولی از این جهت که تلقیح مصنوعی غالبا همراه با کشف عورت یا لمس و نگاه به آن است حرام میشود، لذا در غیر حال ضرورت، مراجعه کننده مجاز به کشف عورت نیست.
در هرحال، چنانچه بچهای متولد شود، انتساب او به زوجه(صاحب تخمک) یا به صاحب رحم محل اشکال است، بنابراین -به احتیاط واجب- لازم است در مسأله ارث بین آنها مصالحه صورت گیرد، و از این جهت که صاحب تخمک همسر پدر بچه است محرم بچه میباشد و همچنین صاحب رحم(مانند مادر) محرم بچه است. و از طرف دیگر زوج(صاحب اسپرم) پدر شرعی او محسوب میشود.
🌳حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
اگر مستلزم لمس و نظر حرام و یا از بین رفتن نسب جنین باشد جایز نیست مگر در فرض ضرورت.
2و3. در صورتی که قبلا حق خود را واگذار نکرده باشند لازم است.
مانعی ندارد.
5و6و7. فرزندان صاحب اسپرم و تخمک به حساب میآیند و تمام احکام نسب جاری میشود. در مورد ارث هم لقاح در زمان حیات هر کدام از صاحبان اسپرم و تخمک باشد بین کودک و آن شخص توارث است.
🌳حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی):
چنانچه مستلزم لمس و نظر غیر شوهر به عورت زن نباشد فی نفسه مانعی ندارد.
اگر اعراض نکرده باشد لازم است.
اگر زوجین اعراض نکرده باشند ظاهرا حق الاختصاص مذکور به ارث به وارثین منتقل شده و باید از ایشان استجازه شود.
دریافت وجه در قبال رفع ید از آن و یا صلح جهت انتقال حق مذکور مانعی ندارد.
کسانی که صاحب اسپرم و تخمک باشند.
اگر در زمان فوت والدین حمل بوده حصه او باید جدا شود ولی اگر حمل بعد از فوت بوده ارثی ندارد.
همه احکام با والدین حقیقی جنین است.
⚜ @Ahkaam ⚜