❓نظر اسلام در مورد استفاده از فناوری اطلاعات (پول الکترونیکی، معامله اینترنتی، امضای دیجیتال و... ) در بانکداری اسلامی، چیست؟
🌳پاسخ
تجارت الکترونیکی آنگونه که تعریف کرده اند، عبارتست از تجارت بی واسطه ای که در آن مشتری کالای واقعی یا خدماتی را از طریق اینترنت خریداری می کند. این نوع تجارت از جهت الکترونیکی بودن و ساده و آسان بودن و دسترسی سریع هیچ اشکالی ندارد و در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و مورد تأیید شورای نگهبان قانون اساسی قرار گرفته است. و هم اکنون از نظر اجرا (به نحوی که در قانون بیان شده است) در جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی ندارد.
البته بعضی از فقهاء از جهت این که چنین معاملاتی ممکن است فاقد بعضی از شروط متعاقدین نظیر عاقل بودن و حضور طرفین یا وکیل آنها باشد اشکال کرده اند.
اما گروهی دیگر از فقها فرموده اند که چنین تجارتی اشکال ندارد و در حقیقت کامپیوتر و امکانات ارتباطی جدید، وسیله و ابزاری است در دست طرفین که در حقیقت دو نفر عاقل و بالغ با هم از طریق برنامه نویسی برای کامپیوتر معامله می کنند.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓مالکیت اراضی و بستر رودخانهها از آنِ کیست؟ آیا تملک و اخذ سند مالکیت آن شرعی است؟
🌳پاسخ
به طور کلی این اراضی جزو انفال بوده و در اختیار حکومت اسلامی است و لازم است در این امور، به مقتضای قوانین دولت اسلامی عمل شود.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
1. این امور از اقسام انفال است.
2. طبق قوانین احیاء موات مالک میشوید.
3. در حال حاضر این کار باید با هماهنگی و اجازه از مسئولین حکومت اسلامی باشد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): لازم است در این امور به مقتضای قوانین مورد امضای ولی فقیه عمل شود.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): به طور کلی موارد ذکر شده از انفال بوده و چنانچه احیا شود ملک محیی خواهد بود.
⚜ @Ahkaam ⚜
هدایت شده از ایتایار
🔴حراج نکردیم بلکه ارزون میفروشیم😉😉
برای #تپلا هم لباس شیک داریم👌😍
#مجلسی و ست #عشقولانه و مادر و دختر👩👧
شروع قیمتها از ۴۰ تومان😳😳
#مفتکده👅👇
http://eitaa.com/joinchat/376111110C19dfe6f2e3
ارسال راااااااایگان😱
#نماینده_برتر_صنف_پوشاک_درایتا👌
❓صفات شاهدین در مسئله طلاق چیست؟ چه کسانی جایز نیست شاهد شوند؟
🌳پاسخ
فردی که قرار است در مسائل حقوقی - از جمله طلاق - شهادت دهد، باید داراى شش ویژگى باشد:
۱ بالغ باشد؛ پس شهادت کودکان نابالغ هر چند ممیّز باشند پذیرفته نیست.
۲ عاقل باشد؛ لذا شهادت مجنون پذیرفته نیست و بر قول وى اثرى بار نمىشود.
۳ مؤمن باشد؛ یعنى شیعۀ اثنا عشرى باشد و شهادت غیر آنان پذیرفته نیست.
۴ عادل باشد؛ پس شهادت اهل فسق و گناه پذیرفته نیست.
۵ حلال زاده باشد؛ بنابراین شهادت فردی که از طریق نامشروع متولد شده - هر چند عادل باشد - قبول نیست.
۶ متّهم به جانبدارى از یکى از دو طرف دعوا نباشد.
البته شهادت افرادی که از این ویژگیها برخوردار نیستند، هم میتواند از طرف قاضی به عنوان یک سرنخ برای دستیابی به واقعیت مورد توجه قرار گیرد و آنچه گفته شد، تنها ویژگیهای شاهدانی است که از هر جهت مورد پذیرش خواهند بود و با وجود آنان، نیاز به تحقیق بیشتر نیست.
⚜ @Ahkaam ⚜
﷽ #احکام_اسماء_متبرکه
❓پرسش
این تصاویر مذهبی و اسامی امامان که در روزنامه ها و... هست را اگر برای بازیافت بدهیم اشکال دارد؟ در غیر این صورت چه کنیم؟
📝پاسخ
دادن این کاغذها برای بازیافت اشکالی ندارد و بهترین کار همین است.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓1. دروغ گفتن برای احقاق حق چه حکمی دارد؟ 2. اگر یکی از طرفین دعوا مبلغی را – نه به عنوان رشوه - به سربازی که بدون مزد مشغول انجام کار وکالت است بپردازند، آیا اشکال دارد؟
🌳پاسخ
دروغ گفتن، حتی برای احقاق حق، جایز نیست، مگر در موارد اضطراری.
دریافت مبلغی از ارباب رجوع، چنانچه حالت رشوه نداشته، مخالف قوانین نباشد و با رضایت وی صورت گیرد، اشکالی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
به طور کلی دروغ گفتن حرام است، مگر در حالت اضطرار یا برای اصلاح اختلاف بین مسلمانان یا در موردی که امر بسیار مهمی با دروغ اصلاح شود، مثل این که امّتی با این دروغ از شرک نجات یابند.
این گونه امور تابع مقررات مربوطه است.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
جایز نیست.
در صورتی که خلاف قانون نباشد مانعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
جایز نیست.
اگر خود موکّل بخواهد مبلغی هبه کند مانعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
جایز نیست.
در صورتی که مصالحه شرعی باشد و اقدام به وکالت در آنجا خلاف مقررات نباشد، اشکالی ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
☑️سوال
در چه مواردی دروغ جایز است؟
✅پاسخ
دروغ بسیار ناپسند و زشت است و تنها در جایی که مصلحتی جدی و بسیار مهم وجود دارد، خدای متعال اجازه دروغ گفتن را داده است. که البته باید بسیار مراقب فریبکاری های نفس بود، و منفعت شخصی را به جای مصلحت قرار نداد. و برای این کار باید موارد خاصی که به عنوان مصادیق این مصلحت بزرگ بیان شده اند را مد نظر قرار داد. مواردی نظیر: حفظ جان مؤمن، حفظ آبروی مؤمن در مساله ای حساس، دفع فتنه و فساد و دفع ضرر بدنی و مالی در برابر ظالم یا اصلاح بین دو نفر که از جمله مصادیق این مصلحت بزرگ شمرده شده اند.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا مزد گرفتن در برابر انجام حجامت، مکروه است؟
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): اشکال ندارد. و کراهت آن ثابت نیست.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اجرت گرفتن حجام، اشکالی ندارد اما اگر شرط اجرت کند مکروه است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): حرام نیست.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): مانعی ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا قرار دادن جنین حاصل از پیوند اسپرم و تخمک یک زن و شوهر در رحم زنی دیگر جایز است؟ وضعیت احکام مرتبط با آن چگونه است؟
🌳حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
فی نفسه اشکال ندارد، ولی باید از مقدمات حرام از قبیل نگاه و لمس حرام و غیر آنها اجتناب شود.
رضایت ولیّ جنین لازم است.
اگر ولیّ شرعی موجود باشد، باید با رضایت او باشد.
توسط ولیّ شرعی اشکال ندارد.
صاحب تخمک و اسپرم والدین فرزند هستند.
با توجه به اینکه در زمان فوت مورّث جنین موجود بوده است، در صورتی که کامل شود و زنده متولد شود، ارث میبرد و سهم الارث او از سهم الارث بقیۀ ورثه کسر میشود.
به صاحب تخمک و اسپرم مَحرم است و اگر از صاحب رحم شیر خورده باشد، به صاحب رحم و هر کسی که به فرزند او مَحرم است، و نیز به شوهر او مَحرم است و ولایت او با صاحب اسپرم است.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا قرار دادن جنین حاصل از پیوند اسپرم و تخمک یک زن و شوهر در رحم زنی دیگر جایز است؟ وضعیت احکام مرتبط با آن چگونه است؟
🌳حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
تلقیح مصنوعی اسپرم زوج با تخمک زوجه و کاشت آن در رحم زن اجنبی[3] به خودی خود حرام نیست، ولی از این جهت که تلقیح مصنوعی غالبا همراه با کشف عورت یا لمس و نگاه به آن است حرام میشود، لذا در غیر حال ضرورت، مراجعه کننده مجاز به کشف عورت نیست.
در هرحال، چنانچه بچهای متولد شود، انتساب او به زوجه(صاحب تخمک) یا به صاحب رحم محل اشکال است، بنابراین -به احتیاط واجب- لازم است در مسأله ارث بین آنها مصالحه صورت گیرد، و از این جهت که صاحب تخمک همسر پدر بچه است محرم بچه میباشد و همچنین صاحب رحم(مانند مادر) محرم بچه است. و از طرف دیگر زوج(صاحب اسپرم) پدر شرعی او محسوب میشود.
🌳حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
اگر مستلزم لمس و نظر حرام و یا از بین رفتن نسب جنین باشد جایز نیست مگر در فرض ضرورت.
2و3. در صورتی که قبلا حق خود را واگذار نکرده باشند لازم است.
مانعی ندارد.
5و6و7. فرزندان صاحب اسپرم و تخمک به حساب میآیند و تمام احکام نسب جاری میشود. در مورد ارث هم لقاح در زمان حیات هر کدام از صاحبان اسپرم و تخمک باشد بین کودک و آن شخص توارث است.
🌳حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی):
چنانچه مستلزم لمس و نظر غیر شوهر به عورت زن نباشد فی نفسه مانعی ندارد.
اگر اعراض نکرده باشد لازم است.
اگر زوجین اعراض نکرده باشند ظاهرا حق الاختصاص مذکور به ارث به وارثین منتقل شده و باید از ایشان استجازه شود.
دریافت وجه در قبال رفع ید از آن و یا صلح جهت انتقال حق مذکور مانعی ندارد.
کسانی که صاحب اسپرم و تخمک باشند.
اگر در زمان فوت والدین حمل بوده حصه او باید جدا شود ولی اگر حمل بعد از فوت بوده ارثی ندارد.
همه احکام با والدین حقیقی جنین است.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا قرار دادن جنین حاصل از پیوند اسپرم و تخمک یک زن و شوهر در رحم زنی دیگر جایز است؟ وضعیت احکام مرتبط با آن چگونه است؟
🌳حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی(مد ظله العالی):
1.این کار جایز نیست.
2.با توجه به حرمت اصل عمل رضایت و عدم رضایت زوجین نقشی در حکم ندارد.
3. اصل عمل جایز نیست لذا رضایت ورثه معتبر نیست.
4.اگر اصل عمل جایز باشد دریافت وجه هم مانعی ندارد ولی اصل عمل دارای اشکال است.
5. صاحب اسپرم و تخمک والدین آن نوزاد خواهند بود.
6.اگر در زمان تقسیم ارث نطفه او منعقد شده باشد و در رحم قرار داده شده است باید سهم او را ورثه از مال خود 0 به نسبت سهم الارث خود )جدا کرده و بپردازند.
7.این فرزند به صاحب اسپرم و صاحب تخمک به عنوان پدر و مادر محرم است و به فرزندان آن دو نفر نیز محرم است و به صاحب رحم هم به عنوان مادر رضاعی محرم است و کسانی که از این مادر شیر خوردهاند به عنوان برادر و خواهر رضاعی به این فرزند محرم هستند و حضانت و نفقه بر عهده صاحب اسپرم و صاحب تخمک است و ولایت او هم برای صاحب اسپرم است.
🌳حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
این کار جایز است ولی با توجه به این که مستلزم نظر و لمس حرام است، باید تنها در هنگام ضرورت انجام گیرد.
در صورتی که جنین را به آن مرکز اهدا کرده باشد، رضایت آنها شرط نیست.
در فرض سؤال لازم نیست.
این کار اشکال دارد.
والدین حقیقی، صاحبان جنین میباشند هر چند به مادر جانشین و همسر او مطابق مسئله رضاع محرم میباشد.
در فرض سؤال، ارث میبرد، سهم او را نگه میدارند تا متولد شود.
همه این موارد بر عهده پدر و مادر واقعی است مگر این که آن ها واگذار کرده باشند.
🌳حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
به طور کلی لازم است اسپرم از کسی باشد که با زن محرم باشد (همسر وی باشد) در غیر این صورت جائز نیست.
و [اگر چنین کاری انجام شود]، نسب با افراد مذکور محقق نمیشود.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر امیدی به بهبودی بیمار نباشد و ادامه درمان نیز با دشواری شدید اطرافیان و هزینههای گزاف همراه باشد، آیا میتوان به درمان پایان داد؟!
🌳پاسخ
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): فی نفسه اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): عدم درمان در مواردی که ادامه درمان، مستلزم مشقت شدید برای بیمار باشد جایز است.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): جایز نیست، بلکه به جهت وجوب حفظ نفس درمان بقدر تمکن مالی لازم است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که از نتیجه درمان مأیوس باشند و ادامه درمان هزینه زیاد داشته باشد، میتوانند ادامه ندهند.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): لازم است تا حد امکان و استطاعت برای معالجه اقدام نماید.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا والدین تکلیفی در زمینه ختنه کردن فرزند خود دارند یا خیر؟
🌳پاسخ
ختنه کردن فرزند، بر والدین واجب نیست؛ زیرا علت وجوب آن تا قبل از بلوغ تحقق پیدا نکرده است. اما مستحب است که در روز هفتم، فرزند را ختنه کنند.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): واجب نیست ولی احتیاط مستحب است که قبل از بلوغ ولیّ کودک، او را ختنه کند.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): ختنه کردن بچه در روز هفتم توسط ولیّ مستحب است اما چنانچه ولی کودک میداند اگر بچه اش را ختنه نکند، پس از بلوغ به هر دلیلی ختنه نمیشود بر وی واجب است او را ختنه کند و اگر ختنه نکرد بر شخص واجب است بعد از بلوغ خود را ختنه کند.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): بر والدین واجب نیست هر چند مطابق احتیاط بوده و بلکه در روز هفتم مستحب است
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): از باب امر به معروف و نهی از منکر وظیفه دارند این کار را انجام دهند.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): ختنه در حالت صباوت و قبل از بلوغ بر والدین مستحب است ولی بعد از بلوغ بر شخص واجب میشود.
⚜ @Ahkaam ⚜
﷽ #احکام_خمس
❓پرسش
چگونگی محاسبه خمس را بفرمایید . ایا خونه و ماشین که مورد استفاده است خمس تعلق می گیره؟ #آیت_الله_خامنه_ای
📝پاسخ
زماني که اولين درآمد خود را مي گيريد، اول سال خمسي شما مي باشد. در آخر سال خمسي بايد مخارج خود را محاسبه کنيد، بدين صورت که هرآنچه از در آمد هايي که صرف در مخارج زندگي مي شود ،خمس ندارد. اگر چيزي باقي ماند، خمس يعني يک پنجم آن را بايد به مرجع تقليد خود بدهيد، مثلا اگر صد هزار تومان باقي مانده باشد، بيست هزار تومانش را بايد بابت خمس بدهيد.
خونه و ماشین و مونه زندگی خمس ندارد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
﷽ #احکام_وضو
❓پرسش
1-اگر رطوبت مسح سر به رطوبت صورت متصل شود، اشکال دارد؟
2- اگر هنگام مسح کشیدن راه برویم، وضو باطل می شود؟
✅ پاسخ
1. مسح پاها باید با رطوبتی که از آب وضو در کف دو دست باقی مانده صورت بگیرد، لذا باید هنگام مسح سر، دست به قسمت بالای پیشانی نرسد و با رطوبت صورت برخورد نکند تا این که رطوبت دست که هنگام مسح پا به آن نیاز دارد با رطوبت صورت مخلوط نشود.
2. راه رفتن در حال مسح اشکال ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
#احکام_نماز
☑️سوال
نماز های یومیه تا چه زمانی اول وقت حساب میشه و چه زمانی قضا محسوب میشه؟ مقلد مقام معظم رهبری هستم.
ــــــــــــــــــــــ
✅پاسخ
نماز اول وقت زمان مشخصي ندارد،بلكه يك امر عرفي مي باشد .همين كه انسان بعد از اذان به مدتی که بتواند وضو بگیرد و بعد، اگر نافله نماز قبل از خودش است، مثل نافله ظهر و عصر آن را بخواند و بعد اذان و اقامه بگوید و نمازش را بخواند، اول وقت گفته می شود.
مهم است كه انسان نسبت به نماز سستي و كاهلي نداشته باشد . هر چه زودتر بخواند، نشان از اهميت داشتن نماز نزد او مي باشد و داراي فضيلت و ثواب بيش تري مي باشد.
بنابراین خواندن نماز بعد از اذان فضیلت دارد. هر چه زودتر باشد، ثواب آن بیش تر است.
با طلوع آفتاب نماز صبح قضا میشود وقتی به اندازه خواندن یک نماز چهار رکعتی تا غروب آفتب زمان باشد نماز ظهر قضا میشود وبا غروب آفتاب نماز عصر قضا میشود.
آخر وقت نماز عشا نصف شب است. و احتياط واجب آن است كه برای نماز مغرب و عشا و مانند اينها، شب را از اول غروب تا اذان صبح حساب كرد، و برای نماز شب و مانند آن تا اول آفتاب حساب نمايند.
اگر از روی معصيت يا به واسطه عذری نماز مغرب يا نماز عشا را تا نصف شب نخواند، بنابر احتياط واجب بايد تا قبل از اذان صبح بدون اينكه نيت ادا و قضا كند، بجا آورد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸آیا بین دو سجده نماز، باید کاملا نشست؟
🍁نشستن بین دو سجده در نماز –واجب یا مستحب- واجب است؛ یعنى بعد از تمام شدن ذکر سجده اول، باید نشست تا بدن آرام گیرد و دوباره به سجده رفت؛ پس اگر این کار عمدا ترک شود، نماز باطل است، ولی ترک سهوی آن، نماز را باطل نمیکند.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
نشستن بین دو سجده واجب مىباشد؛ یعنى بعد از تمام شدن ذکر سجده اول باید بنشینید تا بدن آرام گیرد و دوباره به سجده رود و اگر سهواً ترک شود، مانعى ندارد ولى اگر عمدى باشد، نماز باطل مىباشد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
بله واجب است و ترک عمدی آن موجب بطلان نماز می شود.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
نشستن بین دو سجده لازم است و ترک عمدی موجب بطلان نماز است و ترک سهوی موجب سجده سهو است.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
نمازگزار باید بعد از تمام شدن ذکر سجده اول بنشیند و پس از آنکه بدن او آرام گرفت، به سجده دوم برود و ترک عمدی موجب بطلان نماز است.
💠 ⚜ @Ahkaam ⚜