❓آیا #مکروهات زیر مجموعه حلال میباشند؟ بدین معنا که تمام آثار و احکام حلال بر آنان مترتب باشد؟
🍃🌺معروف و متعارف در میان فقها این است که #احکام را به پنج قسم تقسیم میکنند: ۱. #واجب، ۲. #حرام، ۳. #مستحب، ۴. #مکروه، ۵. #مباح.
توضیح مختصر در مورد این اقسام آن است که: اگر عملی دارای فایده و مصلحت مهمی باشد که تحصیل آن لازم باشد، آن عمل را واجب مینامند. در مقابل اگر عملی دارای ضرر و مفسده مهلک و خطرناک باشد، آنرا حرام میگویند. مستحب عملی است که دارای فایده و مصلحت است و مفسدهای ندارد، ولی مصلحت آن در حد لزوم و ضرورت نیست. مکروه عملی است که ضرر و مفسده دارد و مصلحت ندارد، ولی مفسدهی آن مهلک و خطرناک نیست. مباح عملی است که به خودی خود نه مصلحت او ترجیح بر مفسده دارد و نه مفسده او ترجیح بر مصلحت دارد.
اما واژه «حلال» ظاهراً دارای دو معنا است: یکی حلال به معنای عام و دیگری حلال به معنای خاص. حلال به معنای عام در مقابل حرام است؛ یعنی هر چیزی که حرام نیست حلال خواهد بود. این معنا شامل چهار قسم از اقسام پنجگانه میشود؛ یعنی واجب، مستحب، مباح و مکروه را دربرمیگیرد؛ اما حلال به معنای خاص در مقابل چهار قسم دیگر است که فقط شامل مباح میشود. نتیجه اینکه مکروه زیر مجموعه حلال به معنای عام است، در این صورت اگر حلال به معنای عام دارای آثاری باشد بر آن مترتب میشود؛ اما آثار و احکام حلال به معنای خاص یعنی مباح را نمیتوان بر مکروه نیز مترتب نمود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa35879
⚜ @Ahkaam ⚜
💠فعالیت در شغلهایی که به دنبال برطرف کردن نیازهای واقعی جامعه نبوده و تنها اقناع کننده و ترویج دهنده روحیه مصرفگرایی در مشتریان است، چه حکمی دارد؟
❓من مدیر وبلاگی هستم که در زمینه دکوراسیون و سبکهای مدرن چیدمان و وسایل مدرن فعالیت دارد .آیا کار من باعث ترویج تجملگرایی و مصرفگرایی میشود؟ لطفاً راهنمایی کنید.
🍃🌺این موضوع با توجه به آموزههای دینی و نیز مقتضیات اقتصاد مُدرن باید مورد بررسی و تحقیق بیشتری قرار گیرد، اما در این مرحله میتوان گفت که کارآفرینی و اشتغال در چنین فعالیتهایی از دو نگاه قابل تحلیل است:
الف. اگر فرض را بر این بگیریم که در جامعهای امکان اشتغال به کارهای مختلف و مفیدی وجود داشته و افراد با آنکه چنین امکانی برای اشتغال به کارهای مفیدتر - گرچه به سوددهی کمتر – را دارند با انگیزه ثروتاندوزی بیشتر به دنبال فعالیتهایی میروند که بیشتر مردم نیازمند آن نبوده و حتی آنانی که مشتری این کارها هستند در بیشتر موارد تنها نیازی کاذب دارند و در عمل، چنین فعالیتهایی نیاز واقعی هیچ گروهی از جامعه را برآورده نمیسازد.
طبیعتاً با چنین فرضی، فعالان در این زمینههای کاری – حتی اگر مرتکب حرام نشده باشند - تنها مروّج مصرفگرایی کاذب در جامعه بهشمار خواهند آمد.
ب. از نگاهی دیگر؛ اگر چنین نیاز واقعی و یا کاذبی خواه ناخواه در جامعه وجود داشته باشد و مشتریان چنین کارهایی حتی اگر نیاز خود را از داخل تأمین ننمایند به نهادهای خارجی فعال در چنین زمینههایی رو خواهند آورند. از طرفی، موج بیکاری جامعه را فرا گرفته باشد و امکان اشتغال در شغل دلخواه – حتی با سود کمتر - برای تمام افراد فراهم نباشد. در چنین شرایطی، فعالان در این زمینهها با کارآفرینی و اشتغال چند هموطن تلاش نمودهاند تا ثروت ملی از کشور خارج نشده و علاوه بر افزایش تولید ناخالص ملی، زمینه را برای اشتغال افراد زیادی فراهم سازند و محصولات تولید شده توسط آنان گرچه نیاز واقعی و اصلی بیشتر مردم جامعه نیست، اما دست کم این امتیاز را دارد که به اشتغال افراد زیادی انجامیده و آنان را از معضل بیکاری نجات بخشیده تا بجای آنکه دستشان در برابر نهادهای حمایتی دراز شود، با هزینه از حاصل دسترنج خویش به نوعی خودباوری برسند.
با مروری در زندگی اصحاب معصومان(ع) هم مشاهده میکنیم که گاه آنان به فعالیتهایی چون رنگرزی و ایجاد نقش و نگار در لباسها اشتغال داشتهاند که نیاز اولیه و ضروری جامعه – دست کم در آن زمانها – نبوده است.
بر این اساس و با توجه به نکات فوق، نمیتوان به صورت مطلق، فعالیت در چنین زمینههایی را تشویق نموده و یا مورد سرزنش قرار داد، بلکه مثبت یا منفی بودن اشتغال به این فعالیتها تا حد زیادی وابسته به هدف افراد و نیز واقعیات موجود در اجتماع دارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa34897
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا دعای نوری که بر روی کفن مینویسند و با «اللّهم یا نورَ النور تنوّرت بالنّور و النّور فی نورِک...» شروع میشود، از نظر سند معتبر است؟ لطفاً نام سند را ذکر کنید.
🍃🌺آنچه با عنوان «#دعای_نور» در برخی سایتهای اینترنتی آمده، در منابع حدیثی و ادعیه یافت نشد، بلکه آنچه سفارش شده که بر روی کفن نوشته شود، «دعای جوشن کبیر» است که سید ابن طاوس و دیگران از پیامبر اکرم(ص) و امام کاظم(ع) نقل کردهاند و فقها نیز نوشتن آنرا بر روی کفن مستحب دانستهاند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa30940
⚜ @Ahkaam ⚜
❓در مغازهای مشغول به کار بودم. در مورد #حقوق، صاحب کارم با من حرفی نزده بود. در پایان کار وقتی که میخواستم حقوقم را بگیرم خیلی پایینتر از آنچه تصور میکردم (پایینتر از حقوق یک کارگر معمولی) به من دستمزد داد و من بجای دستمزدم گوشی صاحب کارم را بدون اینکه بفهمد، برداشتم. بعد از مدتی دوباره پیش همان شخص برای کار رفتم و بعد از مدتی از موضوع مطلع شد و حقوق آن چند روزی که کار کرده بودم را به تلافی گوشی به من نداد. حال تکلیف من چیست؟
🍃🌺1. وقتی کسی برای دیگری (با قصد دریافت دستمزد) کاری انجام میدهد، ولی بین آنها قراردادی بسته نمیشود، اگر نرخ مشخصی برای این عمل وجود نداشته باشد، آن فرد مستحق اجرت المثل است. و اجرت المثل، دستمزدی است که عرف مردم برای چنین عملی در نظر میگیرند (نه آنچه شخص تصور میکند).
🍃🌺2. اگر کسی به دیگری بدهکار بوده و توان پرداخت آن را داشته باشد، اما از پرداخت آن امتناع کند، چنانچه رسیدن به حق، از طریق مراجع قانونی به سادگی ممکن نباشد، طلبکار میتواند تقاص کند؛ یعنی به اندازه طلب خود از اموال او بردارد؛ البته اگر تقاص، مفاسدی داشته باشد ـ مثل اینکه متهم به دزدی شود ـ نباید اقدام به آن شود.
🍃🌺3. در فرض سؤال، بهتر است گوشى را به صاحبش برگردانید(مگر آنکه صاحب آن،کار چندروزه شما را جبران آن دانسته باشد) و اگر در نظر عرف نسبت به دستمزد، حقی از شما ضایع شده است، با صاحب کار توافق و مصالحه نمایید و چنانچه از پرداخت حق شما امتناع میکند، از طریق مراجع قانونی اقدام نمایید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31121
⚜ @Ahkaam ⚜
💠آیا شخص کفاره دهنده میتواند از گوسفند کفاره استفاده کند؟
❓آیا گوسفندی را که به علت پوشاندن سر در #عمره_مفرده #قربانی میکنم تا به فقرا بدهم، میتوانم خودم یا اعضای خانوادهام از جگر یا پاچهاش بخوریم؟
🍃🌺گوسفندی که به عنوان کفاره ذبح میشود باید به مصرف فقرا برسد و شخص کفاره دهنده نمیتواند از آن بخورد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32054
⚜ @Ahkaam ⚜
💠در نماز جماعت اگر نماز دیگران از روی ریا باشد، نماز ما چه حکمی دارد؟
❓اگر در #نماز_جماعت افرادی را بشناسی که #نماز را فقط به خاطر نشان دادن خود در صفهای نماز جماعت میخوانند در این جا نماز جماعت خواندن چه حکمی دارد؟
🍃🌺 #ریا مبطل نماز است و طبیعتاً نماز باطل نمیتواند اتصال در جماعت را برقرار کند اما یقین به اینکه افراد در تمام نمازهایشان ریاکارند، امکانپذیر نبوده و نباید نسبت به دیگران بدگمان بود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32994
⚜ @Ahkaam ⚜
💠شخصی در گذشته #حیوان_آزاری کرده است این فرد اکنون چه وظیفهای دارد؟
❓چند سال پیش شخصی با تفنگ بادی به سگی شلیک کرد که گویا چشم سگ آسیب دید. اما آن #سگ در شهرکی صنعتی بود که بعضی از سگ های آنجا ولگرد بودند و بعضی #سگ_نگهبان. اگر بین این دو مورد شک داشته باشیم، آیا تحقیق لازم است که آیا سگ ولگرد بوده یا دارای صاحب بوده؟ به صورت کلی آیا این فرد در این باره وظیفهای دارد؟
🍃🌺اگر قرائنی وجود دارد که آن #حیوان صاحبی دارد، باید تحقیق کرد و چنانچه به صاحب آن دسترسی پیدا نکرد، معادل خسارتی که وارد کرده را باید به فقیری #صدقه دهد؛ اما در صورتی که قرینهای نباشد، آن شخص وظیفهای ندارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33049
⚜ @Ahkaam ⚜
💠آیا با این شرایط، میتوانم بدون اجازه پدر ازدواج کنم؟
❓بنده خواستگاری دارم که قصدمان ازدواج هست ولی تا یکسال آینده آمادگی ازدواج را نداریم. جد پدری بنده در قید حیات نمیباشند و پدرم نیز به دلیل بیماری روانی(پارانویید) در آسایشگاه برای مدتی نامعلوم بستری هستند. با این شرایط ذکر شده آیا خود ما میتوانیم صیغهی محرمیت را برای مدت یک سال بخوانیم؟ تا برای صحبت کردن و آشنایی بیشتر گناهی پیش نیاید؟ و اگر پدر بنده از بیمارستان مرخص شوند و تحت درمان با دارو قرار بگیرند عقد باطل میشود؟
🍃🌺اکثر مراجع تقلید میگویند، #عقد #ازدواج دختر #باکره (هر چند #رشیده) لازم است با اذن ولی دختر باشد، ولی چنانچه پدر شرایط دادن اذن را نداشته باشد، اجازه از وی لازم نیست و طبیعتاً اگر بعدها هم شرایط اذن را دارا شود، عقد آنان مشکلی نخواهد داشت. البته برخی از فقها ازدواج دختر باکره رشیده را بدون اجازه پدر جایز دانسته و در هر صورت اگر پدر یا جد پدری ولایت نداشته باشند، ولیّ دختر را، حاکم شرع میدانند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33112
⚜ @Ahkaam ⚜
💠آیا در صورت عدم پرداخت قیمت کالا توسط #خریدار، #فروشنده میتواند از تحویل کالا امتناع کند؟
❓عدم پرداخت ثمن آیا دلیل قانونی بر عدم تسلیم مبیع میباشد؟
🍃🌺در #بیع (خرید و فروش)؛ مشتری به ازای ثمنی (پول) که پرداخت میکند، مبیع (کالا) را از فروشنده دریافت میکند. اما اصل عقد بیع متکی به این دو نیست. یعنی فروشنده میگوید: من این خانه را به فلان مقدار فروختم و مشتری میگوید: قبول دارم و میخرم؛ با این عقد، بیع تحقق یافته است ولی احکام دیگری در این بین وجود دارد که با توجه به مورد سؤال به آن اشاره میشود:
🍃1. اگر بعد از عقد بیع، مشتری ثمن را پرداخت نکرد، بیع باطل نشده و فسخ نمیگردد بلکه بعد از سه روز از انجام بیع و عدم پرداخت ثمن توسط مشتری، فروشنده خیار فسخ دارد و میتواند صبر کند یا بیع را فسخ کند. به مسألهای در این باره دقت کنید:
«سؤال: شخصى خانهاى را از فردى به قیمت معیّنى خریده و پرداخت پول آن را بر عهده گرفته است ولى بدون آنکه شرط تأخیر پرداخت ثمن را داشته باشد آن را نپرداخته است تا اینکه دو سال از زمان انجام معامله گذشته و فروشنده هم خانه را تحویل خریدار نداده است، آیا این بیع، باطل محسوب مىشود؟
جواب: مجرّد تأخیر مشترى در پرداخت ثمن به فروشنده و دریافت مبیع از او بیع را باطل نمىکند هر چند آن (تأخیر در پرداخت ثمن) را با فروشنده شرط نکرده باشد. ولى بعد از گذشت سه روز از این بیع، فروشنده خیار فسخ دارد.»
🍃2. در صورت عدم پرداخت ثمن توسط مشتری، بایع هم میتواند مبیع (کالا) را به او تحویل ندهد لذا در قانون مدنی چنین آمده است:
«همان گونه که در تسلیم مبیع بیان شد، به وسیلۀ عقد بیع، ثمن با مبیع مبادله شده و ثمن در ملک بایع در مىآید چنانکه مبیع داخل در ملک مشترى مىگردد، و همان طورى که بر بایع لازم بود که مبیع را تسلیم مشترى نماید، بر مشترى نیز لازم است بر اساس تعهدى که در ضمن عقد بیع نموده است ثمن را به بایع تحویل دهد؛ و اگر مشترى در پرداخت ثمن کوتاهى کند بایع حق دارد از دادگاه اجبار او را به پرداخت ثمن بخواهد و یا از حق حبس خود استفاده نماید؛ یعنى تسلیم مبیع را موکول به تأدیۀ ثمن نماید.»
بنابراین، در صورت عدم پرداخت ثمن، بیع باطل نمیشود ولی در صورتی که فروشنده تا کنون مبیع را به خریدار نداده بود، میتواند تا پرداخت ثمن توسط مشتری، کالا را به او تحویل ندهد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa30314
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا خوابیدن، به قصد اینکه که موجب احتلام شود (مثل خوابیدن روی شکم-پوشیدن لباس خیلی تنگ و . . .) اشکال دارد؟
🍃🌺در پاسخ به این پرسش دو نکته را باید در نظر داشت:
1. عملی که شخص به قصد خروج منی انجام میدهد، چنانچه موجب خروج منی گردد، استمنا و حرام است و اگر به خروج منی منتهی نگردد، گرچه خودارضایی محسوب نمیشود، اما فقها انجام آن را جایز نمیدانند.
2. آنچه در سؤال بالا آمده است، به طور معمول امکان ندارد، مگر زمانی که مقدمات حرامی (مانند دیدن تصاویر یا خواندن مطالب شهوت انگیز) قبل از آن فراهم گردد، لذا اکثر مراجع میگویند باید از این عمل اجتناب شود. البته برخی از فقها اشکالی در اصل این عمل نمیدانند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32185
⚜ @Ahkaam ⚜
❓زمینی در یک روستا به همسرم به #ارث رسیده و ایشان نیز مبادرت به ساخت و ساز در این مکان کردهاند. بعضی از روستاییان میگویند این محل #قبرستان است و عدهای نیز میگویند اینجا محل دقیق قبرستان نیست (کسی آگاهی از #وقف بودن یا نبودن این زمین ندارد) ولی اکنون هیچ استفادهای مبنی بر قبرستان نمیشود و بیش از سی سال است که باغ میوه میباشد اکنون چه حکمی دارد؟
🍃🌺اکثر مراجع عظام تقلید میگویند، اگر دلیل قطعی بر وقفی و قبرستان بودن آن زمین وجود ندارد و استفاده از این زمین منع #قانونی نداشته باشد، تصرف در آن اشکالی ندارد. با این حال برخی از فقها بر فرض سؤال، تصرف در این زمین را جایز نمیدانند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa35179
⚜ @Ahkaam ⚜
❓در #قرآن چند #سجده تلاوت وجود دارد؟ در کدام آیات، سجده واجب و در کدام آیات سجده مستحب است؟
🍃🌺در قرآن مجید، آیاتی وجود دارد که به #آیات_سجده نامگذاری شدهاند. و آن آیات، آیاتى هستند که خواندن، یا گوش دادن، و یا شنیدن آنها سبب وجوب یا استحباب سجده میشود، اما نوشتن یا مشاهده و نگاه به آیات نوشته شده، همچنین تصور و خطور کردن این آیات به ذهن سبب وجوب یا استحباب سجده نمیشود.
مجموع این آیات، پانزده آیه است که سجده در چهار آیه، واجب و در یازده آیه مستحب است.
چهار آیهای که دارای سجده واجب هستند به آنها «عزائم» یا «آیات عزائم» گفته میشود. این آیات عبارتاند از: 1. آیه پانزدهم سوره سجده (الم تنزیل)؛ 2. آیه سی و هفتم سوره فصلت؛ 3. آیه شصت و دو سوره نجم، 4. آیه نوزدهم سوره علق.
هر گاه انسان تمام این آیات را بخواند یا بشنود یا گوش دهد، سجده بر او واجب میشود، ولی با خواندن بخشی از آیه حتی لفظ سجده، سجده بر او واجب نمیشود.
اما یازده آیهای که دارای سجده مستحب هستند عبارتاند از: 1. آیه دویست و شش سوره اعراف؛ 2. آیه پانزدهم سوره رعد؛ 3. آیه چهل و نه سوره نحل؛ 4. آیه صد و نه سوره اسراء(بنى اسرائیل)؛ 5. آیه پنجاه و هشت سوره مریم؛ 6. آیه هیجده سوره حج؛ 7. آیه هفتاد و هفت سوره حج؛ 8. آیه شصت سوره فرقان؛ 9. آیه بیست و شش سوره نمل؛ 10. آیه بیست و چهار سوره ص؛ 11. آیه بیست و یک سوره انشقاق.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa35280
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر مردی با زنی #صیغه باشد، اما تاریخ و زمان پایان محرمیت را فراموش کرده و تماس بدنی با زن بر قرار کند حکمش چیست؟ اگر هر دو، روزه باشند، آیا روزهی آنها باطل است؟
🍃🌺1. اگر شخصی در عقد موقت، یقین به انقضای مدت عقد نداشته باشد، عدهای از مراجع تقلید معتقدند زوجیت مرد و زن باقی بوده و ارتباط آنان مانعی ندارد، ولی برخی از فقها از باب احتیاط میگویند:در زمان شک، نباید رابطه داشته باشند.
🍃🌺2. تماس بدنی بدون آمیزش و بدون خروج منی روزه را باطل نمیکند، ولی اگر دخولی انجام شده یا در اثر ارتباط، منی خارج شود، روزه باطل و قضا و کفاره واجب میگردد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa34416
⚜ @Ahkaam ⚜
❓ملاک حرمت #نگاه به عکس زن غیر مسلمان یا غیرشیعه، لذت و #مفسده است یا خوف مفسده؟
🍃🌺نگاه به عکس #بیحجاب زن غیر مسلمان، اگر از روی لذت جنسی بوده یا موجب انحراف و فساد شود، حرام است. و برخی از فقها ترس از افتادن به گناه و فساد را نیز موجب حرمت نگاه به این تصاویر میدانند. ولی در هر صورت، دیدن تصاویر نیمه برهنهی آنها جایز نیست.
البته این نکته قابل توجه است؛ وقتی در صدد بیان حکم نگاه به زن مسلمان هستیم، فرقی بین فرقه های اسلامی مانند شیعه و سنی نیست و همه زنان مسلمان در این موضوع مشترکند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa35301
⚜ @Ahkaam ⚜
❓فردی در جایی مشغول کار میشود و روزی را به عنوان شروع #سال_خمسی معین میکند. سپس، از این کار بیرون آمده و بعد از مدتی در یک شغلی دیگر شروع به فعالیت میکند. آیا روز خمسی خود را هم متناسب با کار دوم باید تغییر دهد؟ یعنی آیا باید بنابر درآمد کار اولی که تعیین کرده بود، عمل کند یا بنا بر کار دومی که الآن پیدا کرده روز خمسیش را تغییر دهد و از همان دومی شروع کند؟
🍃🌺به طور کلی تاریخ شروع به کار و کسب، آغاز سال خمسی بوده و در فرض سؤال، شغل اول، معیار سال خمسی است و نمىتوان با قصد و نیّت آن را جلو یا عقب انداخت، مگر آنکه برای جلو انداختن آن، خمس اموال خود را زودتر از موعد، محاسبه و پرداخت نماید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/az21888
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا به اوراق مشارکت 4 ساله که خریداری شده ولی فعلاً اصل پول در دسترس نیست، خمس تعلق میگیرد؟ به سود آن چطور؟
🍃🌺1. اوراق مشارکت در حکم سرمایه است. پس اگر به اصل پول، خمس تعلق گرفته باشد و بعد از آن، سپرده گذاری کنند، اصل پول و سود آن خمس دارد. ولی اگر پول سپرده، از درآمد همان سال بوده و سپرده گذاری کند، چنانچه سال خمسی بر آن بگذرد خمس دارد. و برخی از فقها نیز میگویند، اگر اصل پول و سود حاصله سر سال خمسی قابل وصول نباشد، جزو درآمد سال وصول است که به هنگامی که امکان برداشت باشد، اگر تا سر سال خمسی صَرف در مؤونه نشود، خمس دارد.
🍃🌺2. سود اوراق مذکور جزو درآمد سال به شمار میآید، پس اگر قبل از سال خمسی هزینه شود خمس ندارد ولی اگر چیزی از آن باقی بماند خمس دارد.
در هر حال، چنانچه دسترسی به این سرمایه ندارد یا قبل از دریافت سرمایه، در پرداخت خمس آن دچار زحمت میشود، میتواند زمانی که اصل پول را دریافت کرد، خمس را بپردازد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa36760
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اینجانب برای انجام #غسل_جنابت به حمام رفتم ولی وقتی بیرون آمدم شک دارم که آیا غسلم را انجام دادم یانه؟
🍃🌺اگر انسان به نیت غسل به حمام رود و بعد از خارج شدن از حمام شک کند، که غسل کرده یا نه، باید بنا را بر غسل نکردن بگذارد. و اما اگر بداند غسل کرده ولى در اینکه صحیح بوده یا نه شک کند بنا را بر صحت غسل بگذارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa36502
⚜ @Ahkaam ⚜
❓در چه مواردی جایز است #نماز را بشکنیم؟
🍃🌺رها کردن نمازِ واجب(#شکستن_نماز) حرام است؛ اما در حال ناچارى یا براى هر غرض دینى یا دنیوى که مورد اهتمام نمازگزار است مانعى ندارد. مانند این موارد:
1. حفظ جان خود یا دیگرى
2. حفظ مال مهمّى از خود یا دیگرى
3. جلوگیرى از ضرر مالى و بدنى
4. همچنین، شکستن نماز براى پرداخت بدهى مردم با این شرایط اشکال ندارد:
الف. طلبکار، در طلب خود تعجیل داشته باشد، و نمازگزار در بین نماز نتواند بدون شکستن نماز، دین خود را پرداخت کند.
ب. وقت نماز تنگ نیست؛ یعنى میتواند پس از پرداخت بدهى، نماز را در وقتِ آن بخواند.
لازم به تذکر است که شکستن نمازهای مستحبی از روی اختیار اشکالی ندارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa35228
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا استفاده از کلاهی که #یهودیان بر سر میگذارند، برای مسلمانان اشکال دارد؟ و آیا روایاتی داریم که از آن نهی کرده باشد؟
🍃🌺در کتابهای حدیثی و فقهی شیعه روایاتی پیرامون «#بُرْطُلّه» وجود دارد که به برخی از آنها اشاره میشود:
راوی میگوید: امام جعفر صادق(ع) مرا دیدند که به دور کعبه طواف میکردم و بُرطله بر سر داشتم، آنحضرت بعد از اتمام طواف فرمود: «بر دور کعبه طواف میکنى در حالی که برطله بر سر میگذارى؟! دیگر آنرا در حال طواف بر سر مگذار که لباس و سنت یهودیان است».
همچنین امام صادق(ع) فرمود:
«بر هیچ مردی شایسته نیست که در کنار کعبه باشد و بر سر خود برطله قرار دهد که همانا این کلاه لباس مشرکان است».
«خانه خدا را طواف نکنید در حالی که برطله بر سر دارید».
مردی در حال نماز بود و بر سرش برطله قرار داشت و امام صادق(ع) فرمود: نمازش درست بوده و مشکلی ندارد».
بنابر این، از روایات این نکات به دست میآید:
1. بُرطله؛ نوعی پوشش است که بر روی سر قرار میگرفت؛ اهل لغت برطله را به معنای «قَلَنسُوَة» دانستهاند و گفتهاند این دو یک مصداق دارند. برخی از فقها نیز در تبیین برطله، همان معنای قلنسوه را ذکر کردهاند که البته آنرا کمی بلندتر از قلنسوه میدانند. اما در تبیین قلنسوه نیز آوردهاند که نوعی کلاه است.
🍃🌺2. برطله؛ کلاهی بوده که در آن زمان و در حین طواف نوعاً استفاده میشده، اما اینکه در حالت عادی و در غیر زمان طواف نیز مورد استفاده قرار میگرفته، مطلب دقیقی در دسترس نیست.
🍃🌺3. در روایت آمده: «فَإِنَّهَا مِنْ زِیِّ الْیَهُودِ؛ همانا برطله از سنت و شئون یهودیان است». در میان یهودیان کلاهی وجود دارد که جزو سنتهای یهودی بوده و از گذشته یهودیان آنرا استفاده میکردند و آنرا بر سر خود میگذاردند. این کلاه کیپا نامیده میشود و امروزه نیز توسط یهودیان استفاده میشود. بنابر این، آن روایتی که برطله را کلاه اهل شرک دانسته را میتوان به قرائن روایات دیگر حمل به این معنا کرد که منظور از اهل شرک معنای اصطلاحی نبوده و یهودیان مورد نظر روایت هستند.
🍃🌺4. آخرین گفتار پیرامون حکم فقهی استفاده از برطله است. بنابر یک روایت، نماز خواندن با این کلاه اشکال ندارد. اما در مورد انجام طواف با این کلاه، اختلاف نظر وجود دارد که در این مختصر نیازی به بیان آنها نیست.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa28911
⚜ @Ahkaam ⚜
💠آیا اموالی که والدین به عنوان #هدیه، برای کودک خود پس انداز میکنند #خمس دارد؟
❓اگر تامین آینده فرزندان با توجه به شان خانواده منوط به پس انداز از کودکی باشد و پدر ومادر به آن پول دست نزنند ودر حقیقت آن را به بچه ها بخشیده اند آیا به این پس اندازها خمس تعلق میگیرد؟
🍃🌺چنانچه مبالغ مذکور، طبق آنچه در سؤال آمده است در قالب هدیه به ملکیت فرزندان در آید، درباره مسئلهی خمس، حکم خمس هدیه را پیدا میکند که جهت آگاهی بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید.
در هر حال، چنانچه خمس به این اموال تعلق گیرد، پرداخت آن، پس از رسیدن به سن تکلیف، بر فرزند واجب است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa35465
⚜ @Ahkaam ⚜
💠آیا باید عده نگه دارم؟
❓من خانمی مطلقه میباشم که حدود شش ماه با مردی #صیغه محرمیت خوانده بودم و الان مدت آن به پایان رسیده است و میدانم برای اینکه با شخص دیگری صیغه محرمیت بخوانم باید مدت دو حیض کامل (#عده) را نگه دارم. آیا بعد از ده روز از اتمام حیض اول میتوانم با استفاده از قرص ال دی یا اچ دی (ضدبارداری) دوباره پریود شده و به این طریق بعد از اتمام حیض دوم، دو حیض کامل را حساب کنم و دوباره با شخص دیگری صیغه محرمیت داشته باشم.
🍃🌺بر فرض سؤال، استفاده از قرصهای مذکور و جلو انداختن حیض جایز است. اما درباره عدهی ازدواج موقت برخی از مراجع تقلید میگویند: احتیاط آن است که زن بقدرى صبر کند که دوبار حیض ببیند و پاک شود، هنگامى که حیض سوم را دید عده او تمام است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa36425
⚜ @Ahkaam ⚜
💠اگر شاهد قتلی باشیم، آیا گواهی دادن به قتل واجب است؟
❓اگر شاهد قتلی باشیم آیا #شهادت به #قتل واجب است؟ اگر آری در صورت در خطر بودن آبرو چی؟ اگر نه آیا خون طرف پایمال نمیشود؟
🍃🌺خداوند در قرآن میفرماید: و شهادت را کتمان نکنید! و هر کس آنرا کتمان کند، قلبش گناهکار است. و خداوند، به آنچه انجام مىدهید، دانا است.
از پیامبر اسلام(ص) نقل شده است: «پیامبر (ص) از کتمان شهادت نهى کرده و فرمود: هر کس شهادت را کتمان کند، خداوند گوشت او را به او در برابر همۀ خلایق مىخوراند و آن فرمودۀ خداوند عز و جل است: و شهادت را کتمان نکنید و هر کس آنرا کتمان کند، قلبش گنهکار است و خداوند به آنچه انجام مىدهید، دانا است.
کتمان شهادت حرام، و اظهار آن واجب است و این تا زمانی است که ادای شهادت برای شاهد ضرر قابل توجهی نداشته باشد، امّا در صورت وجود ضرر، اداى آن واجب نیست.
بر این اساس کتمان شهادت گناه کبیره است، امّا در صورت ضرر ادای آن واجب نیست، البته هر ضرری طبعاً ملاک نیست باید ضرری باشد که عرفاً به آن اهمیت میدهند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa25623
⚜ @Ahkaam ⚜
💠از راه حرام پولی بدست آوردم چگونه برگردانم.
❓من یک زمانی با #قمار بازی مقداری پول کسب کردم که مبلغ آن زیاد هم نبود، چند بار #توبه کردم، ولی باز رفتم به سراغش، الآن پشیمانم اما در حال حاضر از دستم بر نمیآید این پولها را برگردانم. حال باید چه کنم؟
🍃🌺باید توبه و استغفار نمایید و لازم است در هر حال به نحوى رضایت صاحبان پولها را به دست آورید، هرچند در حال حاضر تمکن نداشته باشید. و اگر صاحبان آن را نمىشناسید، باید به نیت آنها به فقیر صدقه دهید و براى این کار بنا بر احتیاط از حاکم شرع اجازه بگیرید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa38349
⚜ @Ahkaam ⚜
💠دستی که با کرم #چرب شده، اگر با #ادرار #نجس شود، آیا با آب خالی پاک میشود؟
❓1. دستی که با کرم چرب شده و با ادرار نجس شود، آیا فقط با آب خالی پاک میشود؟ یا لازم است چربی دست را بر طرف کنیم؟ 2. اگر با آن دست که خیس و چرب است کلید برق را خاموش کنیم، آیا کلید برق هم نجس میشود؟ 3. آیا دیگران که بعداً با دست خیس برق را خاموش میکنند هم دستشان نجس میشود؟ 4. کلید برق چگونه پاک میشود؟
🍃🌺اگر دست یا عضوى دیگر با کرم یا چیز پاکی چرب شود و بعد نجس گردد، همان شستن با آب، آنرا پاک مىکند و احتیاج به رفع چربى نیست. مگر اینکه آنچه با آن نجس شده است مثل ادرار یا آب گرمِ نجس باشد که در باطن چربى نفوذ کند، در این صورت بعید نیست که از بین بردن چربى لازم باشد. البته اگر کِرم جذب بدن شده و مختصری از آن بر روی پوست باقیمانده باشد و بدن نجس گردد، به صرف شستن با آب، پاک میشود.
همچنین اگر بدن و سایر اشیا، به چیز نجسی چرب شود، تا چربى رفع نشود، پاک نمىشود.
برای دریافت پاسخ قسمت دوم و سوم سؤال میتوانید به آدرس زیر مراجعه نمایید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa34874
⚜ @Ahkaam ⚜
❓#ختم_قرائت_قرآن با گفتن صدق الله العظیم چه حکم دارد؟ چرا شیعه و سنی در گفتن این جمله در پایان قرائت قرآن، اختلاف دارند؟
🍃🌺هر دو عبارت «#صدق_الله_العلی_العظیم» و «#صدق_الله_العظیم» در پایان قرائت قرآن، پسندیده و مستحب است، اما برخی تعصبات باعث شده تا شیعه و سنی هر کدام به یکی از این عبارات بسنده کنند:
1. ممکن است اهل سنت، آوردن کلمه « العلی» را ترویج گرایشهای غالیانه بدانند که امام علی(ع) را خدا و یا همطراز خدا در نظر میگیرند، با آنکه این بهانه کاملاً نادرستی است که با قبول چنین بهانهای باید آیاتی چون «و هو العلی العظیم» را از قرآن حذف کنیم!
2. با آنکه هر دو عبارت در روایات شیعی وجود دارد، اما قاریان شیعی نیز در مقابل اصرار نابجای اهل سنت بر حذف این کلمه، تلاش در احیای آن دارند:
الف. «...فَإِذَا فَرَغَ مِنْ ذَلِکَ قَالَ وَ هُوَ مُسْتَقْبِلُ الْقِبْلَةِ- صَدَقَ اللَّهُ الْعَظِیمُ الَّذِی لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ...»
امام صادق (ع) در ضمن اعمال نیمه رجب فرمودند: (زمانی که قرائت قرآن به پایان رسید، در حالی که رو به قبله است بگوید: صَدَقَ اللَّهُ الْعَظِیمُ ...)
ب. «...مَا ابْتِدَاءُ الْقُرْآنِ وَ مَا خَتْمُهُ قَالَ یَا ابْنَ سَلَامٍ ابْتِدَاؤُهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ وَ خَتْمُهُ صَدَقَ اللَّهُ الْعَلِیُ الْعَظِیم...»
عبد الله بن سلام در ضمن سؤالاتی از پیامبر اکرم (ص) پرسید: (در ابتدا و انتهای [قرائت] قرآن چه [بگوییم]؟ حضرت فرمودند: در ابتدای قرآن «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» و در پایان آن « صَدَقَ اللَّهُ الْعَلِیُ الْعَظِیم» ).
بر این اساس، گفتن «صدق الله العظیم» در پایان تلاوت به خودی خود نه تنها ممنوع نیست، بلکه میتواند مستحب هم باشد، اما به دلیل آنکه شاید گفتن چنین عبارتی در عرف به معنای پذیرش استدلال نادرست اشاره شده باشد، برخی از مراجع تقلید توصیه میکنند که از گفتن آن خودداری شود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/id21365
⚜ @Ahkaam ⚜