eitaa logo
حکمش چیه؟
97.4هزار دنبال‌کننده
13.2هزار عکس
2.6هزار ویدیو
161 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
❓آیا اگر برای #نماز و #روزه‌ی قضای #میت، مبلغی را به #اجیر بپردازیم، دین میت ادا می‌شود؟ و آیا نگرانی و مشکلات او در قبر برای نماز و روزه‌ای که نتوانسته در زمان حیاتش انجام دهد، برطرف می‌شود؟ با توجه به این‌که ما نمی‌دانیم آنهایی که اجیر می شوند، توانسته‌اند آن را بجا بیاورند یا خیر. 🍃🌺در صورتی ذمه میت ادا خواهد شد که نایب، نماز و روزه را انجام دهد. پس چنانچه نایب، فرد مورد اطمینانی باشد و بگوید آنها را انجام داده‌ام، کافیست. البته برخی از مراجع در این‌باره می‌گویند، همین که براى نماز و روزه‌‌‌هایى که از میت فوت شده، کسى را اجیر نمایند، کفایت مى‌کند و بیش از این وظیفه‌ای نیست. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa24955 ⚜ @Ahkaam ⚜
💠پولی که قرض گرفته می‌شود، آیا خمس دارد؟ ❓مادر خانم من مقداری پول به عنوان #قرض به بنده داده تا با آن امرار معاشم بهتر شود، آیا به این پول #خمس تعلق می‌گیرد؟ 🍃🌺پولى را که شخصى قرض گرفته در صورتى که هنوز آن‌را ادا نکرده باشد و سال بر آن بگذرد خمس ندارد، و چنان‌چه همه یا بخشی از آن‌را پرداخت کند، و همان مقدار پرداخت شده را در مؤونه و نیازهای زندگی مصرف نکرده باشد، و سال بر آن بگذرد، باید خمس آن مقدار را بدهد. اما اگر آن مقدار را مصرف کرده باشد، خمس ندارد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33544 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر کسی مهریه‌اش را ببخشد، ولی از نظر قانونی ثبت نشده باشد و بعد از مدتی برای #مهریه شکایت کند حکم شرعی آن به چه صورت است؟ 🍃🌺در صورتی که مهریه به ذمه شوهر بوده و زن آن را بخشیده است، حتی اگر از لحاظ قانونی قدرت بر مطالبه داشته باشد، از لحاظ شرعی حق مطالبه نخواهد داشت. البته برخی از فقها معتقدند که اگر بخشش مهریه با این پیشفرض بوده که زوجیت آنان ادامه دار خواهد بود، اما بعدها مرد بخواهد همسرش را طلاق دهد، زن می‌تواند مهریه‌اش را باز پس بگیرد. در ضمن، چنانچه مهریه (مانند قطعه‌ی زمینی) عین خارجی بوده و بدون تغییر مهمی نزد مرد موجود باشد و بین زن و شوهر نیز خویشاوندی نَسبی نباشد، حتی اگر زن آن را بخشیده باشد، مجدداً می‌تواند آن را مطالبه کند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa24388 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓اینجانب در سال 89 با خانمی صیغه محرمیت خواندم که در آن مهریه هم معین شد. در سال 91 دوباره به مدت 6 ماه با مهریه 400000 تومان صیغه موقت قرائت کرده و با هم ارتباط جنسی هم داشتیم. سؤالی که دارم آن است که، آیا ارتباط ما غیرمشروع بوده است؟ اگر در صیغه اول، مدت مشخص نشده باشد، قرائت صیغه دوم چه حکمی دارد؟ آیا صیغه دوم باطل است؟ لطفا راهنماییم کنید. 🍃🌺در #ازدواج_موقت، تعیین زمان و #مهریه لازم بوده و چنانچه یکی از آنها در #عقد معین نشود، عقد باطل است، پس در فرض سؤال عقد اول باطل و عقد دوم صحیح است. البته برخی از مراجع تقلید، درباره‌ی ازدواج موقتی که در آن، مدت تعیین نشده است، می‌گویند تبدیل به ازدواج دائم می‌شود. بر این اساس، ازدواج اول صحیح بوده و به شکل دائم منعقد شده است و عقد دوم اثری نخواهد داشت. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32698 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا #ناخن کاشته شده زینت محسوب می‌شود و باید از نامحرم پوشانده شود؟ اگر این ناخن را بلند بگذاریم چطور؟ 🍃🌺زینت بودن یک معنای عرفی است، پس اگر مکلف با مراجعه به عرف جامعه یقین کند کاشت ناخن یا بلند گذاشتن آن زینت شمرده می‌شود، باید آن را از نگاه #نامحرم بپوشاند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa30932 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓امروزه در هنگام #عقد محضری از طرف محضر دفترچه‌هایی به زوجین می‌دهند که باید آنها را امضا کنند. یکی از شروط قید شده در آنها این است که مرد نباید بدون اذن همسر خود ازدواج مجدد کند (اعم از موقت یا دائم). مرد هم مجبور به امضا است و گرنه عقد ازدواج صورت نمی‌گیرد. با توجه به اینکه چه بسا این امر از روی اجبار انجام می‌شود، آیا با این امضا، مرد نمی‌تواند بدون اذن همسر اول #ازدواج کند؟ و ازدواج مجدد او باطل است؟ آیا اصلاً چنین شرطی صحیح است؟ 🍃🌺آنچه در سند ازدواج، به عنوان شرط قرار میگیرد، ممنوعیت ازدواج مجدد نیست، بلکه وکالت دادن به زوجه اول جهت اجرای طلاق در صورت ازدواج مجدد زوج میباشد و از طرفی هر چند شرط و تعهدی که از روی اجبار صورت گیرد صحیح نیست، ولی اگر مرد، بدون آنکه اجبار و اکراهی در کار باشد، بنا بر ملاحظاتی (گرچه از روی بی میلی) شرط مذکور را بپذیرد و امضا کند، باید به آن عمل کند. ضمن اینکه گاهی عناوین ثانویه ایجاب می‌کند که حکومت، ازدواج مجدد را محدود سازد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32870 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر شخص #سنی بر #جنازه #شیعه نماز میت بخواند، کافی است؟ 🍃🌺اگر شرایط را طبق آداب مذهب تشیع رعایت کند و یا در منطقه‌ای باشد که جنبه تقیه و اتحاد مسلمین داشته باشد، کافی است. و گرنه کفایت نمی‌کند و باید نماز دوباره خوانده شود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/ur21503 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا به #جهیزیه همسرم #خمس تعلق می‌گیرد؟ مثلا به ظروف داخل ویترین که ممکن است استفاده نگردند، خمس تعلق می‌گیرد؟ 🍃🌺اکثر مراجع تقلید از این جهت که جهیزیه حکم هدیه را داشته و یا اینکه در آینده مورد استفاده واقع خواهد شد، آن را شامل خمس نمی‌دانند، ولی برخی از مراجع، مورد فوق را متعلق خمس شمرده‌اند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33013 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓شخص #وصی، در مورد #وصیت به انجام واجبات مالی و بدنی #میت، باید به نظر مرجع تقلید خود عمل کند یا نظر مرجع تقلید متوفی؟ 🍃🌺نظر اکثر مراجع تقلید در این‌باره بر آن است که وصى باید طبق نظر مرجع تقلید خودش عمل کند، اما برخی از فقها می‌گویند عمل وصی باید بر طبق نظر مرجع تقلید شخص وصیت کننده باشد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32132 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓حکم کسی که با فرزند خواهر پدریش #ازدواج کرده چیست؟ اگر چنین کاری را اقدام کرده باشد و دارای فرزندان باشد چه کار باید بکند؟ 🍃🌺ازدواج با خواهرزاده (چه خواهر پدری باشد و یا خواهر از طرف مادر) باطل است و باید از هم جدا شوند و با فرض ندانستن مسئله، فرزندان مذکور، حکم #ولد_شبهه را داشته و #حرام_زاده نیستند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/id22421 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓خانه مسکونی ما کوچک است و با بزرگ شدن فرزندان، زندگی در آن سخت است، اگر هر چند وقت یک بار سکه‌ای بخرم تا در سال‌های آینده خانه‌مان را بزرگ‌تر کنیم، آیا به آن #خمس می‌گیرد؟ 🍃🌺مراجع تقلید خمس مال پس‌انداز را در سر سال خمسی واجب می‌دانند، اما در مورد فوق، برخی از فقها دادن خمس را احتیاط مستحب دانسته، برخی آن را شامل خمس نشمرده و برخی خمس آن را به مکلف می‌بخشند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33016 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا چرک و جرمی که زیر ناخن است، برای وضو اشکال دارد؟ 🍃🌺در #وضو، اگر مانعی برای رسیدن آب به ظاهر اعضا باشد، باید بر طرف شود، اما زیر ناخن‌ها جزو ظاهر اعضا نیست و وجود جرم در زیر آن برای وضو اشکالی ندارد. لذا فقها در این‌باره می‌گویند: اگر زیر ناخن چرک [و جرم] باشد، وضو اشکال ندارد، ولى اگر ناخن را بگیرند [و چرک باقی بماند] باید براى وضو آن چرک را برطرف کنند و نیز اگر ناخن بیشتر از معمول بلند باشد، باید چرک زیر مقدارى را که از معمول بلندتر است برطرف نمایند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa26142 ⚜ @Ahkaam ⚜