1. لطفا بفرمایید حکم هم راستا شدن با قبله در زمان تخلی چیست؟
2. در صورتی که دستگاه سرویس بهداشتی دورانی اختراع شده باشد که در وسایل متحرک چون رستوران گردان، قطار، هواپیما و امثال آن سیستم بهداشتی را در خلاف راستای با قبله قرار می دهد در این صورت نصب و به کارگیری این سیستم در وسایل متحرک چه حکمی دارد؟
3. همچنین استفاده از سرویس های بهداشتی ثابت که جهت با قبله می شوند، چه حکمی پیا می کند؟
مانند فروع این مسئله در مورد نمازخانه دوار که نمازگزار را در جهت قبله قرار می دهد، به چه صورت است؟
پاسخ
پاسخ های دریافتی این سؤال از دفاتر مراجع معظم تقلید به شرح زیر است:
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
1ـ در موقع تخلّى باید رو به قبله یا پشت به قبله نباشد و برگرداندن عورت به تنهایى کافى نیست، امّا اگر بدن رو به قبله یا پشت به قبله نباشد، احتیاط واجب آن است که عورت را رو به قبله یا پشت به قبله نکند.
2ـ در صورتیکه مساله مقابله با قبله از طریقی حل شود اشکالی ندارد.
3ـ در منزلهایى که مستراح آن رو به قبله یا پشت به قبله ساخته شده (خواه از روى عمد باشد، یا اشتباه، یا ندانستن مسأله) باید طورى بنشینند که رو به قبله یا پشت به قبله نباشد و الاّ حرام است.
⚜ @Ahkaam ⚜
#احکام_شرعی #احکام_بانوان
🔻 #مانتو_شلوار_مقنعه
💠 سوال : آیا پوشیدن مانتو، شلوار و مقنعه براى زن بهتر نیست؟
✅ پاسخ: مانتو و شلوار وقتى ميتواند به عنوان حجاب اسلامى شناخته شود كه از ویژگیهاى زیر برخوردار باشد:
1⃣ گشاد و بلند باشد به گونهاى كه تمام برجستگیهاى بدن را بپوشاند؛
2⃣ تمام بدن به جز دستها تا مچ را دربر گیرد؛
3⃣ رنگ و دوخت آن به گونهاى نباشد كه گمراه كننده باشد؛
4⃣ مقنعه یا روسرى به گونه اى باشد كه سر و گردن و سینه - به جز صورت - را به طور كامل بپوشاند.
✅ اگر پوشیدن مانتو و مقنعه با رعایت کامل این شرط همراه باشد و هدف ان آسانی و سهولت در کار و یا رفت و آمد باشد و مقدما برای بد حجابی نباشد، از نظر اسلام حجاب شرعی است.
💻 استفتائات مراجع
✨﷽✨
🌸 چرا باید در نماز حجاب داشته باشیم؟ 🌸
بعضی ها می پرسند حجاب درست ولی چرا ما باید در نماز حجاب داشته باشیم؟ مسجد و حرم می آییم حجاب را می گذاریم. ولی ظهر در خانه یک خانم جوان کسی در خانه نیست و یکسره بی حجاب هستم و خدا من را آن موقع می بیند؛ حالا نمازهم می خوانم بی حجاب باشم. چرا در نماز باید چادر سر کنیم؟! مگه خدا نامحرم است؟ من که ده دقیقه بعد حجابم را برمی دارم.
🌻 گاهی به این عزیزان سه تا جواب می دهیم:
❶ نماز مظهر ارزش است. چرا می گوید در نماز وضو بگیر و تمیز باش؟ لباس سفید بپوش و مال ات حلال باشد. این ها ارزش است. وقتی می خواهی نماز بخوانی پاکیزه باش. مظهر ارزش است که نماز با ارزش برگزار شود. نماز فلسفه اش این است که یک دوره ارزش های دینی را مجسم کنیم. غصب نکردن مال مردم، نظم، طهارت، پاکیزگی این ها را می خواهیم مجسم کنیم. اگر حجاب ارزش نبود می گفت در خانه بدون حجاب نماز بخوان.
❷ نشانه ادب در مقابل خداست.
❸ نشان دهنده حضور قلب است. توجه انسان و حضور قلب انسان بیشتر می شود. چرا می گویند مردها در نماز عبا بیاندازند. چون برای مرد مستحب است و حضور قلب بیشتر می شود.
📚از بیانات حجت الاسلام رفیعی
آیا تطهیر کردن با دستمال کاغذی (کاغذ توالت)ممکن است؟
پرسش
ما در این جا از کاغذ توالت استفاده میکنیم مخصوصا که بیرون از خانه هستیم؛ چون آفتابه این جا در دستشویی های بیرون خانه وجود ندارد. آیا استفاده از کاغذ توالت درست است؟ چون در بعضی از کتاب ها آمده است که استفاده از سنگ برای تمیز کردن اشکالی ندارد، آیا این مربوط به کاغذ توالت هم می شود؟ چون در مدارس و تمام اماکن غیر از خانهٔ خودمان از کاغذ توالت استفاده می شود، آیا این کار باعث نجس شدن لباسمان می شود؟ آیا میتوان با این لباس نماز خواند؟
پاسخ
استفاده از کاغذ توالت فقط برای طهارت از مدفوع جایز است. ولی طهارت از ادرار حتما باید با آب باشد. در جاهایی که آب در اختیار ندارید می توانید با کاغذ توالت یا هر چیز دیگر بدن خود را خشک کرده تا نجاست به جاهای دیگر(بدن و لباس)سرایت نکند و وقتی به منزل یا جایی که آب در اختیار دارید رفتید بدن خودرا با آب تطهیر کنید.
⚜ @Ahkaam ⚜
حکم استفاده از سرویس بهداشتی فرنگی چیست؟ و در صورت اضطرار شیوه ی پاک شدن چگونه است؟
پاسخ
قبل از پاسخ به سؤال مطرح شده، بیان دو نکته به عنوان مقدمه ضروری به نظر می رسد:
مقدمه ی اوّل: تخلی (بول و غائط کردن) دارای واجبات و محرماتی است که لازم است رعایت گردد. واجبات آن عبارت اند از:
1. تخلی نمودن باید به گونه ای باشد که دیگران (غیر از همسر و بچه ای که خوب و بد را نمی فهمد) عورت انسان را نبینند.
2. به هنگام تخلی رو به قبله یا پشت به قبله نباشد.
محرمات نیز عبارت اند از: تخلی نمودن در مکان های زیر:
1. در کوچه های بن بست در صورتی که صاحبانش اجازه نداده باشند.
2. در ملک کسی که اجازه ی تخلی نداده است.
3. در جایی که برای عده ی مخصوصی وقف شده است. مثل بعضی از مدرسه ها.
4. روی قبر مؤمنین در صورتی که بی احترامی به آنان باشد.
برخی از مراجع تقلید حرمت تخلی در هر جایی که موجب هتک حرمت یکی از مقدسات دین یا مذهب شود را نیز در رساله های توضیح المسائل ذکر نموده اند.
مقدمه ی دوم: به نظر تمام مراجع تقلید، مخرج بول فقط با آب پاک می شود، و در صورت عدم دسترسی به آب، بعداً با وجود آب آن را تطهیر نماید. اما مخرج غائط را در غیر مواردی که ذکر می شود، می توان با غیر آب مثلاً با سنگ، کلوخ، پارچه و امثال آنها نیز تطهیر نمود که برخی مراجع در این حالت سه مرتبه پاک کردن را لازم دانسته اند. و اما مواردی که مخرج غائط نیز فقط با آب پاک می شود عبارت اند از:
1. آنکه با غائط، نجاست دیگری مثل خون بیرون آمده باشد.
2. آن که نجاستی از خارج به مخرج غائط رسیده باشد.
3. آن که اطراف مخرج بیشتر از مقدار معمول آلوده باشد.
با توجه به این مقدمات روشن می گردد که:
1. استفاده از سرویس بهداشتی فرنگی نیز مانند استفاده از سرویس های سنتی فی نفسه اشکال ندارد و احکام هر دو در رعایت شرایط، یکی است.
2. در صورتی که سرویس بهداشتی (اعم از فرنگی یا سنتی) فاقد آب باشد، می توان مخرج غائط را با شرایط مذکور با غیر آب تطهیر نمود و مخرج بول را نیز در زمان و مکان دیگری تطهیر نماید.
فرق بین سرویس بهداشتی فرنگی و سرویس های بهداشتی سنتی این است که اگر انسان نتوانست در سرویس فرنگی اجرای مستحبات تطهیر (استبراء) را انجام دهد و بعد از آن رطوبتی از او خارج شود، این رطوبت محکوم به نجاست است و نیاز به تطهیر مجدد دارد، اما اگر توانست استبراء کند، دیگر رطوبت خارج شده محکوم به نجاست نیست.
⚜ @Ahkaam ⚜
آیا زمین چرخ اتومبیل را پاک می کند؟ یعنی با حرکت روی زمین تایر پاک می شود؟
پاسخ
همه مراجع غیر از آیت الله بهجت (ره) می گویند: کسى که با دست و زانو راه مىرود، اگر کف دست یا زانوى او نجس شود پاک شدن دست و زانوى او به وسیله راه رفتن محل اشکال است. همچنین است ته عصا و ته پاى مصنوعى و نعل چهارپایان و چرخ اتومبیل و درشکه و مانند اینها.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓همخوانی زنان و یا زنان و مردان در سرودها و تواشیح، چه حکمی دارد و آیا شنیدن آن جایز است؟
🌳همه مراجع (غیر از آیات عظام بهجت، صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی): اگر به صورت غنا نباشد و باعث تهییج شهوت و مفسده نگردد، اشکال ندارد.
🌳آیات عظام بهجت، صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی: اگر باعث مفسده شود، حرام است و بدون آن نیز بنابر احتیاط واجب، جایز نیست.
⚜ @Ahkaam ⚜
در شرایط تطهیر توسط آفتاب گفته شده: «ما بین روی زمین یا ساختمان که آفتاب به آن می تابد با داخل آن، هوا یا جسم پاک دیگری فاصله نباشد...»، این عبارت یعنی چه؟ لطفاً توضیح دهید.
پاسخ
توضیح: آفتاب، یکی از مطهِّرات (پاک کننده ها) است، و از مواردی که به وسیله آفتاب پاک می شود، زمین و ساختمان است، اما شرط تطهیر زمین و ساختمان به وسیله آفتاب، این است که میان درون و بیرون زمین یا ساختمان که آفتاب بر آن می تابد، هوا یا جسمِ پاک دیگری (مانند پرده) فاصله نباشد.
مانند بلوک های سیمانی که میان آنها خالی است و یا مانند زمینی که خاک برداری شود و روی آن را با چیزی مانند تخته چوب پوشانده باشند به طوری که داخل آن فضای خالی داشته باشد؛ در این صورت، اگر درون و بیرونشان نجس شود، فقط آفتاب، قسمتِ بیرون آن را پاک کرده و درون آن را چون خالی بوده و هوا در این فضای خالی وجود دارد، پاک نمی کند.
اما برخی از فقها، در شرایط تطهیر به وسیله آفتاب، درباره زمین و ساختمان، این شرط را ذکر نکرده اند. و برخی دیگر هم اساساً قائل اند که آفتاب، ساختمان را پاک نمی کند.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
شرط پاک کنندگی آفتاب چیست؟ آیا آفتاب می تواند با تابش از پشت شیشه دیوار نجس را پاک کند را هم پاک کند؟
پاسخ
آفتاب، زمین و ساختمان و چیزهایى که مانند درب و پنجره در ساختمان به کار برده شده و هم چنین میخى را که به دیوار کوبیدهاند (و جزء ساختمان حساب مىشود) را با شش شرط پاک مىکند:
اول: چیز نجس به طورى تر باشد که اگر چیز دیگرى به آن برسد تر شود پس اگر خشک باشد باید به وسیلهاى آن را تر کنند تا آفتاب خشک کند.
دوم: اگر عین نجاست در آن چیز باشد پیش از تابیدن آفتاب آن را برطرف کنند.
سوم: چیزى از تابیدن آفتاب جلوگیرى نکند، پس اگر آفتاب از پشت پرده یا ابر و مانند اینها بتابد و چیز نجس را خشک کند، آن چیز پاک نمىشود، ولى اگر ابر به قدرى نازک باشد که از تابیدن آفتاب جلوگیرى نکند اشکال ندارد. نیز تابیدن آفتاب از پشت شیشه اشکال ندارد.
چهارم: آفتاب به تنهایى چیز نجس را خشک کند پس اگر مثلًا چیز نجس به واسطه باد و آفتاب خشک شود پاک نمىگردد. ولى اگر باد به قدرى کم باشد که نگویند به خشک شدن چیز نجس کمک کرده، اشکال ندارد.
پنجم: آفتاب مقدارى از بنا و ساختمان را که نجاست به آن فرو رفته، یک مرتبه خشک کند، پس اگر یک مرتبه بر زمین و ساختمان نجس بتابد و روى آن را خشک کند و دفعه دیگر زیر آن را خشک نماید، فقط روى آن پاک مىشود و زیر آن نجس مىماند.
ششم: ما بین روى زمین یا ساختمان که آفتاب به آن مىتابد (با داخل آن هوا یا) جسم پاک دیگرى فاصله نباشد.
همچنین آفتاب حصیر نجس را پاک مىکند و درخت و گیاه نیز به واسطه آفتاب پاک مىشوند.
⚜ @Ahkaam ⚜
آیا آفتاب می تواند البسه و پتو یا فرش را هم پاک کند؟
پاسخ
آفتاب، زمین و ساختمان و چیزهایى که مانند درب و پنجره در ساختمان به کار برده شده و هم چنین میخى را که به دیوار کوبیدهاند (و جزء ساختمان حساب مىشود) را با شش شرط پاک مىکند:
اول: چیز نجس به طورى تر باشد که اگر چیز دیگرى به آن برسد تر شود پس اگر خشک باشد باید به وسیلهاى آن را تر کنند تا آفتاب خشک کند.
دوم: اگر عین نجاست در آن چیز باشد پیش از تابیدن آفتاب آن را برطرف کنند.
سوم: چیزى از تابیدن آفتاب جلوگیرى نکند، پس اگر آفتاب از پشت پرده یا ابر و مانند اینها بتابد و چیز نجس را خشک کند، آن چیز پاک نمىشود، ولى اگر ابر به قدرى نازک باشد که از تابیدن آفتاب جلوگیرى نکند اشکال ندارد.
چهارم: آفتاب به تنهایى چیز نجس را خشک کند پس اگر مثلًا چیز نجس به واسطه باد و آفتاب خشک شود پاک نمىگردد. ولى اگر باد به قدرى کم باشد که نگویند به خشک شدن چیز نجس کمک کرده، اشکال ندارد.
پنجم: آفتاب مقدارى از بنا و ساختمان را که نجاست به آن فرو رفته، یک مرتبه خشک کند، پس اگر یک مرتبه بر زمین و ساختمان نجس بتابد و روى آن را خشک کند و دفعه دیگر زیر آن را خشک نماید، فقط روى آن پاک مىشود و زیر آن نجس مىماند.
ششم: ما بین روى زمین یا ساختمان که آفتاب به آن مىتابد (با داخل آن هوا یا) جسم پاک دیگرى فاصله نباشد.
همچنین آفتاب حصیر نجس را پاک مىکند و درخت و گیاه نیز به واسطه آفتاب پاک مىشوند.
بنابراین تنها راه پاک شدن لباس و پتو یا فرشی که نجس شده است شستن با آب است واین وسائل اگر نجس شوند با تابیدن آفتاب بر آنها پاک نمی شوند.
⚜ @Ahkaam ⚜
آیا تغییرات «شیمیایی» که قسیم تغییرات «فیزیکی» است همان « استحاله فقهی » میباشد؟ چرا که در این صورت، به مکلفین کمک بسیاری خواهد شد تا هنگام شک در تحقق استحاله، بجای احتیاط که بعضاً مُخل روال زندگی و عسر و حرج میگردد، به اهل فن در این موضوع رجوع نمایند که آیا در این ماده، انفعالات شیمایی تحقق یافته است یا خیر؟
پاسخ
با توجه به اینکه مواد دائماً در حال فعل و انفعالات شیمیایی هستند، این تغییرات را نمیتوان به تنهایی، مصداق استحاله دانست، بلکه « استحاله » در فقه آن است که علاوه بر تغییرات فیزیکی و یا شیمیایی، عرف مردم نیز ماده قبل از تغییر و بعد از آن را دو شیء جداگانه با دو ماهیت متفاوت به شمار آورند، مانند این که «سدیم» نجس با «کلر» ترکیب شده و «نمک طعام» حاصل گردد یا اینکه آب نجس بخار شود، که اولی یک تغییر شیمیایی و دومی یک تغییر فیزیکی است.
ضمائم:
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
فعل و انفعالات شیمیایی [در نجاسات] مصداق استحاله محسوب نمیشود و محکوم به نجاست است. [بلکه] هرگاه عین نجس، چنان تغییر یابد که آن نام، از آن برداشته و نام دیگری به آن داده شود، پاک گشته و میگویند «استحاله» شده است، مثل این که سگ در نمکزار فرو رود و مبدل به نمک شود. همچنین اگر چیزی که نجس شده است بکلی تغییر یابد، مثل این که چوب نجس را بسوزانند و خاکستر کنند، یا آب نجس تبدیل به بخار شود. اما اگر تنها صنعت آن تغییر کند مثل این که گندم نجس را آرد کنند، پاک نمیشود.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
تشخیص استحاله، عرفی است.
⚜ @Ahkaam ⚜
آیا مواد متنجس داخل خوراکی هایی نظیر بیسکویت بعد از پخته شدن استحاله می شود یا خیر؟
پاسخ
استحاله یکی از پاک کننده هاست و معنای آن ، این است که "جنس چیز نجس به طورى عوض شود که به صورت چیز پاکى در آید. مثل آن که چوب نجس بسوزد و خاکستر گردد، یا سگ در نمکزار فرو رود و نمک شود، ولى اگر جنس آن عوض نشود مثل آن که گندم نجس را آرد کنند یا نان بپزند پاک نمىشود".
به تعبیر بعضی از مراجع عظام تقلید، اگر عین نجس چنان تغییر یابد که آن نام (نام سابق) از آن برداشته، و نام دیگرى بر آن اطلاق شود، پاک مىگردد و مىگویند «استحاله» شده است. مثل این که سگ در نمکزار فرو رود و مبدّل به نمک شود، هم چنین اگر چیزى که نجس شده است به کلّى تغییر یابد، مثل این که چوب نجس را بسوزانند و خاکستر کنند، یا آب نجس تبدیل به بخار شود، امّا اگر تنها صنعت آن تغییر کند مثل این که گندم نجس را آرد کنند پاک نمىشود.
بعبارت دیگر؛ اگر مواد متنجس داخل بیسکویت یا هر ماده خوراکی دیگر، در اثر پخته شدن یا در فرایند تولید تغییر شیمیایی پیدا کند، استحاله محسوب می شود و پاک به حساب می آید.
بهر حال اگر انسان در مواردی شک نماید که استحاله ای صورت گرفته است یا نه، حکم به نجاست می شود؛ یعنی چیز نجسى که معلوم نیست استحاله شده یا نه، نجس است.
⚜ @Ahkaam ⚜
فرق جنب از حرام با جنب از حلال چیست و وقتی انسان به واسطه همسر خود جنب شود اگر عرق کند وپیراهن او اغشته به عرق شود نماز خواندن با آن پیراهن چه حکمی دارد؟ من مقلد آیت الله خامنه ای هستم.
پاسخ
جنب از حرام به کسی گویند که از راه حرام (زنا یا لواط یا استمنا) جنب شده باشد. و جنب از حلال به کسی گویند که از راه لذت بردن از راه حلال (همسر شرعی یا احتلام در خواب) جنب شده باشد. بنا بر این کسی که به واسطه همسر خود جنب شود، جنب از حلال بوده و از نظر همه مراجع تقلید عرق بدنش پاک است و اجتناب از آن در نماز لازم نیست و می تواند با لباسی که آغشته به آن باشد نماز بخواند.
⚜ @Ahkaam ⚜
اگر فردی جنب از حرام باشد و دست خیس او به چیزی برخورد کند " آیا آن چیز نجس می شود ؟ ( منظورم از خیسی " خیس شدن دست به وسیله ی آب و امثالهم می باشد نه عرق آن فرد ) ** ؟
پاسخ
کسی که از راه حرام جنب شده اگر نجاستی به بدن او سرایت نکرده باشد بدن او پاک است.
بر اساس فتواهای فقها که نشأت گرفته ار روایات معصومان (ع) است بدن و عرق شخص جنب از حرام پاک است، بنابر این اگر دستش خیس باشد و به چیزی پاک اصابت کند آن چیز نجس نمی شود چه این خیسی از ناحیه عرق باشد یا مایعی دیگر.
بله برخی از مجتهدان نماز خواندن با بدن و لباس آلوده به عرق جنب از حرام را جایز ندانستند و برخی نیز احتیاط نمودند.
⚜ @Ahkaam ⚜
آیا عرق جنب از حرام پاک است؟
پرسش
باسلام.1.منظور اقای مکارم شیرازی در مورد عرق جنب از حرام چیست ایا پاک است؟نیازی به طهارت اشیایی مثل شانه کیف موبایل کفش و...که با عرق دست و پا به هنگام جنب بودن تماس داشته نیست؟2.ایا اثرات جنب در خواب شدن به وسیله دیدن خوابهای مختلف تحریک امیز مانند اثرات استمنائ است؟از لحاظ شرعی و روحی روانی؟بسیار متشکرم.
پاسخ
عرق جنب از حرام به نظر آیت الله مکارم شیرازی پاک است، ولی برای نماز باید لباس را عوض کرد، اما بعد از پایان غسل (بنابر احتیاط مستحب) یک بار همه بدن را آب بکشد. اثرات جنابت حاصل از استمنا با اثر حاصل شده از جنابت در حالت خواب متفاوت است؛ چرا که عمل استمنا حرام و گناه است و جنب شدن در خواب گناه و حرام نیست، و اثر شرعی و روانی عمل حرام با اثر عمل غیر حرام فرق دارد.
پاسخ تفصیلی
https://www.islamquest.net/fa/archive/fa5711
⚜ @Ahkaam ⚜
آیا استفاده از سرکۀ بالزامیک جایز است؟ آیا این سرکه با جوشاندن نجس می شود؟ (طریقۀ درست کردن این نوع سرکه به این شکل است که، به محض برداشت انگور، میوه به آرامی پرس می شود و آب به دست آمده در معرض حرارت قرارمی گیرد به نحوی که (ازهر200 کیلو انگور 100کیلو آب میوه استخراج می شود). در مرحله دوم عصاره همراه سرکه به تانکرهای بزرگی منتقل می شوند و درون تانکر، قند تخمیر و به الکل تبدیل و الکل نیز توسط باکتریها اکسید می شود. مرحله آخر در تولید سرکه بالزامیک، مرحله رسیدن است که حداقل 3سال طول می کشد و ممکن است این فرایند تا 12 سال یا بیشتر نیز به طول بی انجامد).
پاسخ
اگر آب انگور به جوش نیاید و تبدیل به سرکه شده و محصول نهایی دارای الکل نباشد، خوردن آن حلال است.
اما اگر به واسطۀ آتش یا خورشید به جوش آید، نجس نیست، ولى خوردن آن حرام است و چنانچه بر اثر آتش یا خورشید به قدرى بجوشد که دو سوم آن کم شود، یعنى یک سوم آن باقى بماند خوردن آن نیز حلال می گردد، ولى اگر ثابت شود که مست کننده است، حرام و نجس بوده و فقط به سرکه شدن پاک و حلال مى شود.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر سرکه باشد حلال است.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
به طور کلی چنانچه آب انگور به وسیله حرارت آتش جوش بیاید پاک است و جز به یک سوم شدن حلال نمی شود. اما اگر در 80 درجه جوش نیاید بلکه در فرآیند تولید (36 ساعت) خود به خود جوش آید، با سرکه شدن پاک می شود و اشکال ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🔥 #فوری 🔥 #فوری
هرکی آنلاینه یک دقیقه وارد این
کانال بشه,فقط یک دقیقه👆
http://eitaa.com/joinchat/3544645643C32d64b2b96
http://eitaa.com/joinchat/3544645643C32d64b2b96
🔺شاید آخرین فرصت باشه👆👆👆
شخصی به برخی از وسایلش مانند کامپیوتر، تلفن و ... هنگامی که عرق جنب از حرام داشته است دست زده اگر بعد از غسل با دست مربوط به آن وسایل دست زند، آیا برای نماز باید دست خود را آب بکشد؟
پاسخ
پاسخ های زیر از دفاتر مراجع دریافت شده است:
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):
عرق جنب از حرام نجس نیست.
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی):
عرق جنب از حرام نجس نیست.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):
عرق جنب از حرام نجس نیست تنها در هنگامی که لباس خیس عرق است نمی توان با آن نماز خواند.
دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی):
عرق جنب از حرام نجس نیست، لکن بنابر احتیاط واجب با بدن یا لباسی که آلوده به آن است نمی شود نماز خواند ولی در مفروض سؤال آب کشیدن دست لازم نیست. و الله العالم.
⚜ @Ahkaam ⚜
آیا خوردن الکل طبی حرام است؟ استفاده از مواد مخدر چه حکمی دارد؟
پرسش
1- خوردن الکل طبی که قابل شرب است با این فرض که مکلف یقین به مسکر بودن آن ندارد اشکال دارد؟ 2- آیا خوردن هر نوع مسکری و لو جامد باشد حرام است؟ 3- آیا بعضی مواد مخدر که فکر انسان را تخدیر انسان را بی خیال و فارغ از غصه می کند در حکم مسکرات است؟ 4- خوردن مقدار بسیار اندک از یک نوع مسکر همراه با ترکیبات یا مواد دیگر که برای رفع نوعی مرض توصیه شده جایز است؟
پاسخ
پاسخ مراجع محترم تقلید در این باره به این شرح است:
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
1- الکل مسکر است و خوردن آن حرام است.
2- حرام است.
3- اگر ضرر بلیغى هر چند از جهت اعتیاد داشته باشد حرام است و اگر ضررى نداشته باشد هم به احتیاط واجب جایز نیست
4- اگر خمر نباشد و مقدار آن یک یا دو در صد باشد جایز است.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
1ـ الکل طبّى و صنعتى که انسان نمى داند از چیز مست کننده مایع گرفته شده، پاک است. همچنین ادکلن و عطرها و داروهایى که با الکل طبّى یا صنعتى مخلوط است.
توجه داشته باشید الکل هایى که ذاتاً قابل شرب نیست یا جنبه سمّى دارد نجس نیست، ولى هرگاه آن را رقیق کنند و مشروب و مسکر باشد نوشیدنش حرام است و احتیاطاً حکم نجس دارد.
2ـ شراب و هر مایعى که انسان را مست مى کند نجس است، بنابر احتیاط واجب، امّا اگر مثل بنگ و حشیش باشد که مخدّر و مستى آور است و ذاتاً مایع نیست پاک است، هرچند آن را با آب مخلوط کنند و به صورت مایع درآورند، ولى استعمال آن به هر حال حرام است.
3ـ استعمال سیگار و تمام انواع دخانیات با توجّه به ضررهاى فراوان آن، که به تصدیق کارشناسان آگاه رسیده، حرام است.
4ـ اگر از الکل های طبی در آن استفاده شود و در شرایط فعلی جنبه مایع مسکر ندارد، اشکالی ندارد.
دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
1. چنانچه مسکر باشد حرام است.
2. هر چه مسکر و مزیل عقل باشد، خوردن آن جایز نیست.
3. تخدیر و ازاله عقل جایز نیست.
4. صرف توصیه، مجوز نمی شود و مسکر اندک و بسیار آن در حکم، یکسان است.
⚜ @Ahkaam ⚜
با توجه به این که در عصاره وانیل 35% الکل وجود دارد آیا استفاده از عصاره آن حرام است؟
پاسخ
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
اگر الکل از نوع مست کننده و در اصل مایع نباشد، حلال است.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
با توجه به درصد بالایی که دارد از آن اجتناب شود.
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
در فرض سؤال، جایز نیست.
⚜ @Ahkaam ⚜