♦️نماز خواندن در مکانی که نمیدانیم غصبی است، چه حکمی دارد؟
❓وقتی برای گردش بیرون میرویم، گاهی در جایی نماز میخوانیم که نمیدانیم متعلق به کیست، آیا نمازمان صحیح است؟
🍃🌺فتوای مراجع تقلید در اینباره چنین است: اگر نمازگزار در جایى که نمیداند غصبى است نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد، یا در جایى که غصبى بودن آنرا فراموش کرده نماز بخواند و بعد از نماز یادش بیاید، نماز او صحیح است.
پس بر فرض سؤال، نماز شما صحیح است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32838
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️نماز خواندن در تاریکی
❓آیا اینکه گفته میشود #نماز خواندن در #تاریکی ثواب دارد، صحیح است؟
🍃🌺با توجه به اینکه انسان در تاریکی، ممکن است تمرکز بیشتری برای نماز داشته و این امر سبب توجه و حضور قلب بیشتر او گردد، شاید امر مطلوبی باشد و ممکن است بتوان این امر را از برخی روایات که اشاره به نماز در تاریکی شب دارد، استفاده نمود، اگر چه صراحت در این مطلب ندارد؛ مثلا:
خداى تعالی به موساى پیامبر وحى فرستاد: «اى موسى! اگر ببینى آنان را که در تاریکى شب نماز میخوانند و خود را به من نزدیک مینمایند گویا که مرا میبینند و مرا مخاطب قرار میدهند و با من سخن میگویند و من آنان را عزیز و بزرگ میکنم».
البته این موضوع، بدین معنا نیست که اگر کسی در شب مهتاب، یا در مکانی که چراغی روشن است، عبادت کرد فضیلت عبادت او نسبت به کسی که در مکان تاریک نماز میخواند کمتر باشد، و لازم باشد به مکان تاریک رود. مؤید این مطلب روایتی است که چگونگی عبادت حضرت خدیجه را در ایامی که رسول خدا (ص) در نزد ایشان نبود بیان میکند، که حدیث چنین است:
...از آنجا که من به تنهایی عادت کرده بودم زمانی که شب فرا میرسید درب منزل را بسته و پرده را میکشیدم و سرم را (برای عبادت) میپوشاندم و به نماز و یا خواندن قرآن مشغول میشدم و سپس چراغ را خاموش نموده و به بستر خواب می رفتم...
این روایت بیانگر این نکته است که حضرت خدیجه در روشنایی عبادت کرده و این امر منعی نداشته است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa3414
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️نماز خواندن همراه با مالی که مخلوط به حرام است چه حکمی دارد؟
اگر کسی با پولی که مخلوط به حرام بوده است، گوشی موبایل بخرد - با این فرض که مقدار حلال و حرام مخلوط به هم مشخص نبوده و تعدادی از صاحبان حق را میشناسد- آیا میتواند در نماز آن گوشی را با خود همراه داشت؟
🍃🌺هر چند عمل مذکور تصرف در مال غیر بوده و حرام است، اما ضرری به صحت نماز نمیزند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31189
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️اگر خانمی در هنگام نماز بدن خودش را در زیر چادر ببیند، اما از بیرون بدنش پیدا نباشد، آیا نمازش اشکال دارد؟
❓اگر خانمی #لباس مختصری پوشیده باشد بطوریکه #حجاب نداشته باشد و خودش بدنش را ببیند اما در هنگام نماز، بروی همین لباسش، چادری بیاندازد بطوریکه سرتاسر بدنش و حتی صورتش را هم بپوشاند، آیا این کفایت از حجاب در نماز می کند یا خیر؟ و اساساً اگر خانم زیر چادرش، در هنگام نماز، بدن خودش را ببیند، اما از بیرون بدنش پیدا نباشد، کافی است یا خیر؟
🍃🌺اکثر مراجع تقلید در اینباره میگویند، اگر از بیرون بدنش پوشیده باشد، کافى و نمازش صحیح است؛ اما برخی از فقها علاوه بر این امر پوشاندن بدن حتی از خودش را نیز (بنابر احتیاط واجب)، لازم میدانند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa39112
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️حکم #شک بین شش چیز که یکی از آنها #نجس است، چیست؟
❓من یقین دارم که یکی از شش صندلیهایی که کاملاً شبیه به هم هستند نجس است، ولی الآن نمیدانم کدام یک است. میخواستم بدانم که حکم شک بین شش چیز که یکی از آنها نجس است؟ باید تمام شش صندلی را آب بکشم؟
🍃🌺1. #تطهیر شیء نجس (آب کشیدن آن به صورت شرعی)واجب نیست مگر آن که کسی بخواهد آن شیء را بخورد یا با آن نماز بخواند یا در اموری استفاده کند که شرط آنها، طهارت است؛ مثلاً اگر یکی از چند لباس نجس شود شستن همۀ آنها واجب نیست اما اگر بخواهد با یکی از این لباسها #نماز بخواند، باید آن را تطهیر کند.
🍃🌺2. در فرض سؤال که #شبهه_محصوره به شمار میآید، هر چند همهی صندلیها حکم متنجس را دارد، ولی اگر شیء مرطوبی با یک یا چند تا از این شش صندلی برخورد کند، حکم ملاقی اطراف #علم_اجمالی را داشته و نجس نمیشود.
بنابراین در عمل، لازم نیست صندلیها آب کشیده شود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa37686
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا استفاده از #علوم_غریبه، به منظور #جلب_محبت در امر #ازدواج، جایز است؟
🍃🌺جلب محبت دیگران با روشهایی غیر از #سحر و #جادو ایرادی ندارد و اگر مراد از علوم غریبه، غیر سحر و جادو باشد دلیلی بر حرمت آن نیست اما واضح است بیشتر آنچه در حال حاضر، به عنوان چنین علومی در میان مردم رواج دارد قابل اعتماد نبوده و باید از آن اجتناب شود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa38799
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️آیا خروج این مایع باعث نقض #وضو است؟
❓من مبتلا به #بیماری هستم که در ناحیه پایین کمرم سوراخ و شکاف کوچکی ایجاد شده است که گاهی از آن، مایع بسیار بد بویی خارج میشود آیا خروج این مایع باعث نقض وضو است؟ با توجه به این که خروج این مایع ارادی نیست و بعضاً بدون آن که متوجه شوم خارج میشود، پیوسته استحمام میکنم ولی وقتی که سر کار هستم نمیتوانم استحمام داشته باشم و وقتی به منزل میآیم این کار مقدورم است.
🍃🌺این مایع ظاهراً #عفونت است و در هر حال باعث نقض وضو یا وجوب #غسل نیست.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/ar22199
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️کسب درآمد از وانت بدون #گواهینامه چه حکمی دارد؟
❓آیا درآمد حاصل از باربری با #وانت در حالی که گواهینامه و مجوز ندارم حلال است؟ اگر وانت را از مال حرام خریده باشم چطور؟
🍃🌺1. گرچه رانندگی بدون گواهینامه، تخلف از قوانین بوده و جایز نیست، ولى بر فرض سؤال، درآمد حاصل از باربری حلال است.
🍃🌺2. اگر وانت را با عین مال حرام خریدهاید، مالک آن نمیشوید و کسب درآمد با آن جایز نیست، ولی اگر معاملهی خودرو به صورت کلی بوده و هنگام خرید، قصد نکردید مبلغ آن را از مالِ حرام بپردازید، مالک آن شده و درآمد حاصل از آن حرام نیست.
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️ترمیم پرده بکارت، نسبت به بیمار و پزشک چه حکمی دارد؟
❓کمک کردن به زن #زناکار به جهت ترمیم #پرده_بکارت وی که بتواند #باکره بودنش را به خاطر ازدواج بدست آورد، چه حکمی دارد؟
🍃🌺1. #زنا عملی حرام و از گناهان کبیره است و زناکار مستحق دوزخ است، مگر آن که توبه کند.
🍃🌺2. اعتراف گناهکار به گناه خود در برابر دیگران، از جمله اعتراف به زنا هنگام ازدواج، حرام است و باید از آن اجتناب شود.
🍃🌺3. در صورتی که بکارت در عقد نکاح شرط شده یا شرط ارتکازی در نظر عرف باشد و بعد از عقد خلاف آن آشکار شود شوهر حق فسخ نکاح را خواهد داشت.
🍃🌺4. انجام جراحی ترمیم بکارت که مستلزم نگاه به عورت و احیاناً لمس آن است، جایز نیست و دریافت اجرت برای آن حرام است. البته برخی از فقها در اینباره میگویند، اگر این عمل برای غرض عقلایی مشروع، مانند حفظ آبروی مؤمن یا حفظ جان کسی بوده و مفسدهای مانند ترویج و تشویق به زنا در آن نباشد، اشکالی ندارد؛ هر چند مستلزم نگاه به عورت یا لمس آن باشد و دریافت اجرت در این فرض اشکالی ندارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa38941
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا خوردن ترشحات بینی حرام است؟
🍃🌺خوردن اشیاء #خبیث و #پلید که طبع انسان از آن #تنفّر دارد (مانند فضلۀ حیوانات) حرام است، هر چند پاک باشد.
آب بینی نیز اگر جزو خبائث شمرده شود (مثل وقتی که از بدن خارج شده باشد)، خوردن آن جایز نیست و برخی از فقها خوردن ترشحاتی که از مجرای بینی به فضای دهان وارد شده است را بدون اشکال ندانسته و اجتناب از آن را بهتر میدانند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa41010
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️لزوم رعایت حجاب در اجتماعات فامیلی
❓هنگام دید و بازدید از اقوام نزدیک، اگر زنان و دختران فامیل در حضور مردان پوششی نامناسب داشته باشند، وظیفه چیست؟
🍃🌺#حجاب یکی از دستورات مهم الهی است و از تکالیف واجب شمرده میشود. خداوند به صراحت از مردان مؤمن خواسته تا در برابر #نامحرم چشمان خود را ببندند. اما این دستور تنها برای مردان نیست، بلکه برای زنان نیز آمده است: «و به زنان با ایمان بگو چشمهاى خود را (از نگاه هوسآلود) فرو گیرند، و دامان خویش را حفظ کنند». در ادامه آیه استثنائاتی نیز آمده است؛ یعنی اگر زینتهای زن را چنین افرادی ببینند اشکالی ندارد و اصطلاحاً جزو #محارم تلقی میشوند؛ مانند پدر، برادر، شوهر، دایی، عمو... زن و مرد آنرا باید در روابط خویش رعایت کنند؛ زیرا این یک دستور الهی برای حفظ بشر از #انحرافات و #فساد میباشد. با این وجود، ممکن است در برخی از موارد، افرادی به دلیل روابط فامیلی، همسایگی و یا آشنایی در یک رودربایستی قرار گرفته و در محیطی که به این دستور الهی عمل نمیشود قرار گیرند. در چنین شرایطی نباید با خشونت نسبت به فامیل برخورد کرد. بلکه باید رفتار آنان را پیش بینی کرده و واکنشی مناسب داشت اما از هویت دیندارانه خویش دست نکشیده و با ابراز همین هویت، به #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر پرداخت و در صورت بیتأثیر بودن چنین رفتاری، به ارتباط حداقلی بسنده کرد.
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️ممنوعیت ازدواج حتی با اذن پدر
❓درباره ماده 1041 قانون مدنی که درباره #سن_ازدواج و حق #اذن_پدر و از بین رفتنش بیشتر توضیح دهید؟
🍃🌺ماده 1041 قانون مدنی ناظر به سن قانونی برای ازدواج است که از سال 1313 تا به حال چندین مرتبه اصلاح شده و در آخرین اصلاحی که در سال 1379 از سوی #مجلس_شورای_اسلامی صورت گرفته و در سال 1381 از سوی #مجمع_تشخیص_مصلحت_نظام تصویب و نهایی شده چنین مقرر شده است: «عقد #نکاح دختر قبل از رسیدن به سن 13 سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن 15 سال تمام شمسی منوط به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص #دادگاه صالح است.
با عنایت به مفاد ماده یاد شده، اگر دختران و پسران قبل از رسیدن به سن قانونی مورد نظر، بخواهند ازدواج کنند - حتی اگر به #بلوغ هم رسیده باشند- علاوه بر اذن پدر باید از سوی دادگاه نیز مصلحت این ازدواج مورد تأیید قرار گیرد تا بتوانند ازدواجشان را در دفاتر رسمی به ثبت رسانده و از مزایای آن استفاده کنند. بدون تشخیص مصلحت از سوی دادگاه ازدواجشان ممنوع است، هر چند ولیّ آنان اذن داده باشد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa43464
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️آیا تنها به دلیل اعتماد میتوانیم به نفع کسی شهادت دهیم؟
❓کمک به فرد مؤمن و مسلمان که در دادگاهی نیاز به #شاهد دارد، و حق او در مقابل عدهای به علت حضور شاهدهای دروغگو در حال ضایع شدن است چیست؟ آیا میتوان بدون دیدن حادثه و تنها با اعتبار فرد با اوصاف گفته شده به نفع او #شهادت داد؟
🍃🌺یکی از ادله اثبات #دعوا در فقه و قانون، شهادت شاهد است که در #قرآن کریم نیز پروردگار حکیم به افراد با ایمان سفارش میکند وقتی چیزی به عنوان قرض و...، به دیگری میدهید از او نوشته و سند گرفته و یا با حضور شاهدی این کار را انجام دهید.
در معنای لغوی و اصطلاحی #شهادت، خبر دادن از روی علم و یقین شرط شده و در روایات و کتابهای فقهی و قوانین جمهوری اسلامی نیز اعلام شده که شهادت باید از روی قطع و یقین و مستند به امور حسی باشد؛ یعنی شاهد باید خودش واقعهای را دیده و یا سخنی را شنیده باشد تا مجاز به ادای شهادت باشد. بنابراین انسان نمیتواند با استناد به گفتار دیگران و بویژه با استناد به گفته افراد ذی نفع، ادای شهادت نماید.
اگر مستند شهادت شاهد و علم حاصل برای او از راه متعارف شرعی و قانونی نباشد، شهادتش پذیرفته نمیشود و در صورت دروغ بودن شهادت، به مجازات حبس و یا جزای نقدی محکوم خواهد شد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa40334
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️آیا مسح همزمان پاها یا تقدم پای چپ بر پای راست در مسح، جایز است؟
❓مسح پا در وضو به اَشکال زیر چه حکمی دارد؟ 1. مسح هر دو پا هم زمان با هم؛ 2. مسح پای چپ اول و بعد پای راست؛ 3. مسح پای راست با دست چپ و پای چپ با دست راست.
🍃🌺1. جایز است، امّا مستحب است مسح پای راست را اول انجام دهد.
🍃🌺2. جایز نیست.
🍃🌺3. جایز است، اما، احتیاط مستحب آن است که مسح پاى راست را با دست راست و مسح پاى چپ با دست چپ انجام دهد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa44270
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️زنی که بعد از #زایمان، بیش از ده روز #ترشحات و خون ببیند، به لحاظ شرعی چه وظیفهای دارد؟
❓خانمی هستم که 14 اسفند 92 زایمان داشتم. آخرین پریود من 13 خرداد سال 92 بود و دوره عادت ماهیانه من 10 روز بوده است. ده روز اول به حکم نفاس نماز نخواندم. بیست روز بعد را به حکم قلیله و متوسطه نماز خواندم. ده روز بعد را چگونه باید نماز بخوانم؟ ترشحاتم هنوز ادامه دارد.
🍃🌺مراجع تقلید درباره زنی که بعد از زایمان تا یک ماه یا بیشتر به صورت پیدرپى خون ببیند، میگویند:
🌱1. یا در دوره حیض، دارای عادت مشخص است؛ در این صورت، به اندازه روزهاى عادت او نفاس است و اگر این خون تا ده روز دیگر هم ادامه داشت، استحاضه است، اگر چه در روزهاى عادت ماهانهاش باشد. مثلاً زنى که عادت حیض او از بیستم هر ماه تا بیست و هفتم آن است، اگر روز دهم ماه زایمان کرد و تا یک ماه یا بیشتر پیدرپى خون دید، تا روز هفدهم نفاس و از روز هفدهم تا ده روز استحاضه است (حتّى خونى که در روزهاى عادت خود که از بیستم تا بیست و هفتم بود). بعد از گذشتن ده روز، اگر همچنان مشاهده خود ادامه پیدا کرد، چنانچه خونى را که میبیند در روزهاى عادتش باشد، حیض است و اگر در روزهاى عادتش نباشد، باید آنرا استحاضه قرار دهد.
🌱2. یا در دوره حیض عادت مشخص ندارد؛ در این صورت، ده روز اول آن نفاس و ده روز دوم آن استحاضه است و خونى که بعد از آن میبیند، اگر نشانه حیض را داشته باشد، حیض و گرنه آن هم استحاضه میباشد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa44332
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا خبر دادن #ذوالید #غیرمسلمان، از #نجاست چیزی مورد قبول است؟
🍃🌺فقها در این زمینه فرقی بین مسلمان و غیر مسلمان نگذارده و میگویند، نجس بودن چیزى از سه راه ثابت مىشود، و باید بر آن ترتیب اثر داد:
1. آن که انسان خودش یقین به نجاست پیدا کند.
2. دو نفر عادل و یا حتّى یک نفر گواهى دهد.
3. آن که «ذو الید» یعنى کسى که چیزى در اختیار اوست (مانند صاحب خانه و فروشنده و خدمتکار) خبر دهد که آن چیز نجس است. حال فرقی نمیکند که ذو الید، عادل باشد یا فاسق، مسلمان باشد یا کافر. به شرط این که بالغ باشد، بنا بر این خبر دادن غیر بالغ در این باره قبول نیست، مگر این که اطمینان از گفتۀ او حاصل شود.
البته خبر دادن کافر بر تزکیه و طهارت گوشت حیوان، حجت نیست.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa43795
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا تشریح پیکر مسلمان جایز است؟
🍃🌺حکم اولیه #تشریح انسانها، عدم جواز است، اما برخی از فقها میگویند، اگر نجات جان مردم و کشف مطالب جدید #علم_پزشکى، جز از این راه امکانپذیر نباشد، تشریح پیکر مردگان آن هم در حد ضرورت اشکال ندارد، ولى واجب است تا حد امکان از جسد میّت مسلمان استفاده نشود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa42435
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️تلف مال توسط مجنون را چه کسی ضامن هست؟
❓در صورت سپردن مال از جانب #سفیه یا #مجنون به مجنون یا سفیهی دیگر و تلف شدن مال، آیا آنان مسئول جبران خسارت هستند؟ در صورت مثبت بودن پاسخ کدام یک میبایست جبران خسارت نمایند؟
🍃🌺با توجه به اینکه متولی مال مجنون و سفیه ولیّ شرعی آنهاست، بیشتر فقها گفتهاند: در فرض سؤال، ولیّ آنان ضامن خواهد بود، اما برخی از فقها میگویند، خود سفیه و مجنون ضامن هستند.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر خانمی روز سوم #اعتکاف، #پریود شود، حکمش چیست؟
🍃🌺گرچه چنین فردی به دلیل نیت خیر، سزاوار پاداش خواهد بود، اما اعتکافش باطل شده و باید از مسجد خارج شود و اگر اعتکافش بر اساس نذر، قسم و ... واجب بوده، باید بعداً قضای آن را بجا آورده و مجدداً معتکف شود.
البته برخی از مراجع، بنابر احتیاط، انجام اعتکاف مجدد را برای چنین فردی در هر صورت، واجب میدانند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa46109
⚜ @Ahkaam ⚜
❓چند نوع غسل داریم؟ و در چه زمانی انجام میشود؟
🍃🌺#غسل بر دو گونه است، واجب و مستحب.
🔷غسلهاى واجب عبارتند از:
🔹1. غسل جنابت؛
🔹2. غسلهای ویژه بانوان: (غسل حیض، غسل نفاس، غسل استحاضه)؛
🔹3. غسل مس میّت؛
🔹4. غسل میّت؛
🔹5. غسلى که به واسطه نذر و قسم و مانند اینها واجب مىشود.
🔶غسلهاى مستحب نیز عبارتند از:
❗️غسلهاى مستحب در شرع مقدس اسلام بسیار است و از جمله آنها این موارد است.
🔸1. غسل جمعه، که وقت آن از اذان صبح است تا ظهر و بهتر است نزدیک ظهر به جا آورده شود و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر است که بدون نیّت ادا و قضا تا عصر جمعه به جا آورد. و اگر در روز جمعه غسل نکند مستحبّ است از صبح شنبه تا غروب، قضاى آن را به جا آورد. و کسى که مىترسد در روز جمعه آب پیدا نکند مىتواند روز پنجشنبه غسل را انجام دهد.
🔸2. غسل شب اول ماه رمضان و تمام شبهاى فرد آن، مانند سوم، پنجم و ...، ولى در دههی آخر رمضان مستحبّ است همه شب غسل کند.
🔸3. غسل شب عید فطر، که وقت آن از اول مغرب است تا اذان صبح و بهتر است در اول شب به جا آورده شود.
🔸4. غسل روز عید فطر و عید قربان، که وقت آن از اذان صبح است تا غروب و بهتر است آن را پیش از نماز عید به جا آورد و اگر از ظهر تا غروب به جا آورد، احتیاط آن است که به قصد رجاء انجام دهد.
🔸5. غسل روز هشتم و نهم ذى حَجّه. و در روز نهم بهتر است آن را نزدیک ظهر به جا آورد.
🔸6. غسل روز اول و پانزدهم و بیست و هفتم و آخر ماه رجب.
🔸7. غسل روز عید غدیر، که بهتر است قبل از ظهر آن را انجام دهد.
🔸8. غسل روز بیست و چهارم ذى حَجّه.
🔸9. غسل عید نوروز و پانزدهم شعبان و نهم و هفدهم ربیع الاول و روز بیست و پنجم ذى قعده.
🔸10. غسل دادن بچهاى که تازه به دنیا آمده.
🔸11. غسل زنى که براى غیر شوهرش بوى خوش استعمال کرده است.
🔸12. غسل کسى که در حال مستى خوابیده است.
🔸13. غسل کسى که جایى از بدنش را به بدن میّتى که غسل دادهاند رسانده است.
🔸14. غسل کسى که در موقع گرفتن خورشید و ماه نماز آیات را عمداً نخوانده در صورتى که تمام ماه و خورشید گرفته باشد.
🔸15. غسل کسى که براى تماشاى دار آویخته رفته و آن را دیده باشد. ولى اگر اتفاقاً یا از روى ناچارى نگاهش بیفتد یا مثلاً براى شهادت دادن رفته باشد، غسل مستحبّ نیست.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa43705
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️آیا ترک انفاق از سوی مرد سبب سلب امتیازات قیمومیت بر همسر و زندگی میشود یا خیر؟
❓در قرآن برتری مرد به زن دادن نفقه است و مردی که نفقه نمیدهد حقوق و امتیازاتش را از دست نمیدهد؟
🍃🌺اگر مردی نسبت به پرداخت نفقه که بخشی از مسئولیت مالی او است کوتاهی نماید، برخی از اختیاراتش نسبت به زن و امور زندگی محدود و کم رنگ خواهد شد، در نتیجه به همان اندازه از امتیازات مرد کاسته میشود و در برخی موارد نیز علاوه بر سلب اختیار و امتیاز، توبیخ و تنبیه نیز میشود. برای نمونه به برخی از آنها از دیدگاه فقه و قانون اشاره میکنیم.
🌺1. در شرع مقدس، حق طلاق به مرد واگذار شده است، اما اگر مردی در پرداخت نفقه، مهریه و انجام دیگر اموری که اسباب اکتسابی ریاست مردان بر زنان میباشند کوتاهی نماید و یا از قدرت جسمانی و ذاتی که خداوند به او عنایت کرده و یکی از اسباب برتری شمرده میشود، سوء استفاده کند و علیه حیات زن سوء قصد یا سوء رفتاری نماید که زندگانی آنها با یکدیگر غیرقابل تحمل شود، از سوی شرع مقدس و قانون مدنی در ماده 1119 به زن اجازه داده شده با شرط ضمن عقد این امتیاز را از مرد سلب نماید و با مراجعه به دادگاه پس از اثبات شرط، حق مطلقه نمودن خود را شخصاً یا با وکالت به دیگری داشته باشد.
🌺2. اگر مردی با دارا بودن توانایی مالی، ترک انفاق کند به استناد ماده 53 قانون حمایت از خانواده مجرم شناخته شده و به حبس تعزیری درجه شش محکوم میشود.
🌺3. با اینکه از نظر فقه شیعی، و به تبع آن در ماده 1114 قانون مدنی، تعیین مسکن از جمله حقوق شوهر شمرده شده است، ولی در صورتی که مرد از قدرت جسمانی خود علیه زن سوء استفاده کند و او را اذیت و آزار نماید به گونهای که بودن زن با شوهر در یک منزل متضمن خوف ضرر بدنی یا مالی یا شرافتی برای زن باشد، از نظر شرع و به تبع آن ماده 1115 قانون مدنی، زن میتواند از زندگی با شوهر در آن منزل خود داری نماید و مسکن جداگانهای اختیار کند و دادگاه نیز در صورت ثبوت مظنه ضرر مزبور، حکم بازگشت به منزل شوهر را نخواهد داد و مادام که زن در بازگشتن به منزل مزبور معذور باشد علاوه بر سلب امتیاز تعیین مسکن از شوهر، نفقه زن نیز بر عهده شوهر خواهد بود، هر چند این جدایی و دوری از منزل شوهر سبب از بین رفتن یا سخت شدن کامجویی مرد از زن گردد.
🌺 4. اگر مهر زن حال باشد و شوهر آنرا نپردازد به استناد ماده 1085 قانون مدنی، زن میتواند تا مهر به او تسلیم نشده از انجام وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa29435
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️سود حاصل از مال ربوی به مالک اصلی آن تعلق میگیرد، یا به کسی که آن سود را به دست آورده است؟
❓شخصی با #معامله #ربوی که با شخصی داشته است، توانسته اموالی از دارائیها وی را تحصیل کند، سپس با این اموال تجارت کرده و #سود زیادی به دست آورده است، حال سؤال این است: آیا واجب است که این سودها را به زید برگرداند؟ زیرا او #مالک اصلی بوده و این اموال طی یک معامله ربوی به دست آمده است و این سودها، سود آن اموال است؟
🍃🌺معامله ربوی حرام است و در فرض سؤال، لازم است رباخوار مقدار زیادی(ربا) را به مالک برگرداند، البته به نظر برخی فقها غیر از مقداری که رباخوار بابت ربا برداشته بود، سودی که از این راه حاصل شده نیز از آنِ مالک سرمایه است.
⚜ @Ahkaam ⚜