آیا بخاری که از دیگ و قابلمه هنگام برداشتن درِ آن به سر و صورت میخورد روزه را باطل میکند؟ اگر وارد فضای دهان شود چطور؟
پاسخ
بخار غلیظ، روزه را باطل نمىکند، مگر اینکه در دهان به صورت آب در آید و آنرا فرو دهد. البته برخی از مراجع تقلید میگویند: بنابر احتیاط واجب، روزهدار بخار غلیظ را به حلق نرساند.
⚜ @Ahkaam ⚜
با توجه به اینکه روزه باعث بدبویی دهان و تنفر برخی مردم میگردد، چه باید کرد؟
پاسخ
روزه در تعالیم اسلامی جایگاه ویژه دارد این اهمیت و جایگاه ویژه تا جایی است که خداوند بوی بد دهان روزهدار را بر بوی خوش عطر ترجیح میدهد. روایت در این مورد چنین میگوید: «وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ مَاجِیلَوَیْهِ عَنْ عَمِّهِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی الْقَاسِمِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعِیدٍ عَنْ فَضَالَةَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ الصَّادِقِ (ع) قَالَ: خُلُوفُ فَمِ الصَّائِمِ أَفْضَلُ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ رَائِحَةِ الْمِسْکِ»؛[1] راوی از امام صادق(ع) نقل میکند بوى ناخوش دهان روزه دار، پیش پروردگار از بوى خوش مشک(عطر) بهتر است؛ از این جهت شخص روزهدار نه تنها نباید نگران باشد که باید مباهات کند.
بوی بد و مشمئز کننده، گاه از سر بی مبالاتی در امر نظافت و بهداشت است؛ مانند مسواک نزدن، یا استحمام نکردن، که موارد این چنینی هم در عرف جامعه مورد پذیرش نیست، و هم مورد نهی دین است. اما اگر همین مسئله در راستای ارزشهای دینی باشد، این حالت را نخواهد داشت و مورد پذیرش جامعه و مردم خواهد بود.
بوی بد دهان معمولاً ناشی از خالی بودن معده است و این موضوع در عرف روزهداران مایه تنفر نیست، بلکه امر عادی به نظر میرسد.
امروزه متخصصان تغذیه برای جلوگیری از بوی بد دهان توصیههایی در مورد نوع غذا در هنگام سحر دارند که عمل کردن به دستورات آنها میتواند در این مورد راهگشا باشد.
⚜ @Ahkaam ⚜
آیا اگر در دهانم خونی ایجاد شود، روزهام باطل میشود؟
پاسخ
چنانچه خون دهان عمداً از گلو پایین نرود، روزه باطل نمیشود. ولی اگر خون را عمداً فرو دهد، روزهاش باطل است و فرقى نمیکند که در فرو بردن آن ضرورتی باشد یا خیر. بلى، در صورتیکه ضرورت ایجاب کند، کفّاره ندارد.
البته اگر خون در آب دهان مستهلک شود، محکوم به طهارت است و بلعیدن آن اشکال ندارد و مبطل روزه نیست، و هم چنین در صورت شک در همراه بودن آب دهان با خون، فرو بردن آن اشکال ندارد و به صحت روزه ضرر نمىزند.
⚜ @Ahkaam ⚜
هدایت شده از گالری انگشترباز
#به_مناسب_ماه_رمضان
🤩 انگشتر های نقره با نگین های درخشان (اصل) با انواع مدل
🔮 معتبرترین فروشگاه انگشترهای عقیق تو ایتا
همه انگشتر های عقیق رو حراج کرده ارسالش هم رایگانه 😍
https://eitaa.com/joinchat/3838443554C79f2fe4bc5
سفارش آنلاین | ارسال فوری
با بهترین قیمت و کیفیت و تخفیف ویژه برای شما 👌
هدایت شده از دوره رایگان طب اسلامی
💢 دوره مجازی رایگان طب ایرانی اسلامی
🌛 ویژه ماه مبارک رمضان 🌜
▫️آشنایی با مزاج ها
▫️آشنایی با علل بیماری ها
▫️آشنایی با غذاهای سالم و مقوی
▫️چگونه بیماری ها را در منزل درمان کنیم؟
▫️به صورت کاملا رایگان▫️
📝 جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید 👇
📕 Rayeheyesib
🍎 دوستان خود را هم به #رایحه_سیب دعوت کنید 👇
http://eitaa.com/joinchat/3195863041C1268d27068
عدّهای در برابر دیگران مبادرت به طرح کمبودها و ضعفهایی که در جمهوری اسلامی وجود دارد، میکنند، گوشدادن به این سخنان و حکایتها چه حکمی دارد؟
ج: واضح است هر عملی که موجب بدنامشدن چهره جمهوری اسلامی که در برابر کفر و استکبار جهانی ايستاده است، شود به نفع اسلام و مسلمين نيست. بنا بر اين، اگر اين سخنان موجب تضعيف نظام جمهوری اسلامی باشد جايز نيست.
#تجسس_و_خبرچینی_و_افشاء_اسرار
⚜ @Ahkaam ⚜
آیا میشود در زمان اعتکاف، برای دادن امتحان دانشگاه، از مسجد خارج شد؟
پاسخ
1. معتکف مىتواند براى امور ضرورى شرعى و عرفى و عقلى از مسجد خارج شود ولى اگر به قدرى طول دهد که عرفاً دیگر به او معتکف نگویند، اعتکاف صحیح نیست؛ و تشخیص ضرورت شرعى و عرفى و عقلى با خود مکلف است. البته برخی از مراجع در مورد مذکور خروج از مسجد را جایز ندانستهاند.
2و3. در صورتی که امکان غسل در مسجد نباشد با انتخاب نزدیکترین راه و معطل نشدن در بین راه، اشکال ندارد؛ ولى باید زود برگردد و خروج او به مقدارى نباشد که صورت اعتکاف بهم بخورد.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
1. معتکف مىتواند براى امور ضرورى شرعى و عرفى و عقلى از مسجد خارج شود ولى اگر به قدرى طول دهد که صورت اعتکاف محو شود، اعتکاف صحیح نیست؛ و تشخیص ضرورت شرعى و عرفى و عقلى با خود مکلف است.
2و3. با انتخاب نزدیکترین راه و معطل نشدن در بین راه اشکال ندارد؛ ولى نباید خروج او به مقدارى باشد که صورت اعتکاف بهم بخورد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
1. برای یک یا دو ساعت اشکالی ندارد.
2و3. رفتن به بیرون مسجد برای غسل مستحبی معتبر [مانند غسل جمعه]، و نماز جمعه اشکال ندارد ولی باید زود برگردد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر بیرون رفتن معتکف از مسجد برای امتحان از نظر عرف نیاز مبرمی است که غالباً چنین است جایز است به مقداری که نیاز مذکور انجام گردد بیرون رود. مگر اینکه ماندنش بیرون مسجد به مقداری باشد که صورت اعتکاف محو گردد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
چنانچه عرفاً ضرورت محسوب شود به قدر ضرورت مانعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
1. جایز نیست.
2و3. خروج برای حضور در نماز جمعه مانعی ندارد و خروج جهت غسل مستحبی در صورتی که امکان غسل در مسجد نباشد مانعی ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
دختر من تازه به سن تکلیف رسیده است، اگر قدرت بر روزه نداشته باشد چه کند؟
پاسخ
انسان نمىتواند به سبب ضعف بدن، روزه را بخورد، ولى اگر ضعف او به قدرى است که معمولاً نمىشود آن را تحمل کرد، خوردن روزه اشکال ندارد. لذا درباره چنین بچهای که به سن تکلیف رسیده باید گفت؛ اگر روزه، موجب ضعفی شده که نمی توان تحمل کرد و برای او مشقت و حرج داشته باشد، روزه نگیرد. ولى بعداً در صورت توانایی، باید قضا کند و اگر تا ماه رمضان سال بعد قضا نکند براى هر روز یک مُد طعام، کفاره تأخیر (تقریباً 750 گرم گندم یا مانند آن) به فقیر بدهد، مگر اینکه در تأخیر نیز معذور باشد.
البته برخی از مراجع تقلید در اینباره میگویند: «دختران پس از تمام شدن 9 سال قمرى بالغ مىشوند ولى اگر نتوانند بعضى از وظایف مانند روزه را بر اثر ضعف انجام دهند از آنها ساقط مىشود و اگر تا ماه رمضان سال بعد قادر بر قضای آن هم نباشند، قضا نیز ندارد و به جاى آن براى هر روز یک مد طعام به فقیر دهند. شایان ذکر است، این حکم تا زمانی که واقعا قادر بر روزه گرفتن نباشند ادامه دارد و در مورد پسران نیز جاری است.».
⚜ @Ahkaam ⚜
من سینوزیت دارم به همین دلیل بیشتر عفونت سر از راه حلق به معده میرود. آیا این مشکل باعث باطل شدن روزه میشود یا خیر؟ اگر روزه مستحبی باشد چطور؟
پاسخ
فرو بردن آب دهان، اگر چه به واسطۀ خیال کردن ترشى و مانند آن در دهان جمع شده باشد، روزه را باطل نمىکند.
اگر خِلط، وارد فضاى دهان نشود، فرو بردن آن موجب بطلان روزه نیست. و این امر در روزه مستحبی و واجب فرقی نمیکند.
اگر خِلط، به فضای دهان رسیده باشد، بیشتر فقها میگویند: احتیاط واجب آن است که آن را فرو نبرد و فرو بردن عمدی آن روزه را باطل میکند. البته برخی از فقها رعایت این احتیاط را مستحب دانسته و فرو بردن خلط سینه را مبطل روزه ندانستهاند.
⚜ @Ahkaam ⚜
هدایت شده از مسجد مقدس جمکران
🔹قرارگاه مردمی گامی به سوی جامعه مهدوی
🔺نذر قربانی برای سلامتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه
🔺کد دستوری #۳۱۳*۷۸۰*
🔺شماره کارت۶۱۰۴۳۳۷۴۳۱۳۱۰۴۳۰ بنام مسجد مقدس جمکران
#نذر_همدلی
برای ظهور همدل باشیم
💠💠💠
✅ کانال رسمی مسجد مقدس جمکران:
@jamkaran_ir
آیا با داشتن روزه قضا نذر به جا آوردن روزه صحیح است؟
پاسخ
اکثر مراجع تقلید میگویند، با داشتن روزه قضا نذر روزه صحیح نیست و نذر محقق نمیشود و عمل به آن لازم نیست، مگر آنکه نذر کند روزه نذری را بعد از انجام روزه قضا به جا آورد، اما برخی از مراجع چنین نذری را جایز و صحیح میدانند.
درباره اختلاف نظر مذکور یادآور میشویم، فقها انجام روزه مستحبی را با داشتن روزه واجب صحیح نمیدانند؛ از اینرو، چون روزه نذری به خودی خود واجب نیست، پس کسی که روزه قضای واجب بر عهده دارد، روزه نذری از او صحیح نیست، ولی برخی از فقها معتقدند، همینکه فرد نذر میکند روزه بگیرد، روزهای بر او واجب میشود؛ پس در واقع، دو روزهی واجب بر عهده او میآید، یکی، روزهی قضای واجب و دیگری روزهای که با نذر بر او واجب شده است. بنابراین با داشتن روزه قضا میتواند نذر روزه کند.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
حضرت آیت الله العظمی تبریزی (مد ظله العالی):
مىتواند نذر کند.
حضرت آیت الله العظمی امام خمینی (مد ظله العالی):
چنین روزه ای باطل است.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
با داشتن روزه قضا نذر روزه صحیح نیست و نذر محقق نمیشود و عمل به آن لازم نیست مگر آن که قصد داشته باشید روزه نذری را بعد از روزه قضا بجا آورید.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
صحیح نیست مگر بعد از انجام قضا.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
کسى که روزۀ قضا بر ذمّه دارد میتواند نذر کند که روزه بگیرد و صحیح است.
حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (مد ظله العالی):
چنین روزهای اشکال دارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در فرض سوال، نذر اشکال دارد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
مانعی ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
اگر در ماه رمضان در اثر ملاعبت زن و شوهر به طور غیر عمدی منی از مرد خارج شود و آنرا حمل بر ابطال روزه نمایند و روزه را با صرف نمودن غذا باز کنند، حکم چیست؟
پاسخ
1. در صورتی که با بازی و ملاعبه و بغل کردن همسر، از انسان منی خارج شود، گرچه جُنب میشود، اما فقط در صورتی روزهی او باطل است که عادت مرد یا زن این باشد که با این عمل از آنها منی خارج شود، و در این صورت، باید قضای روزه را بجا آورند.
2. در فرض سؤال که شما پس از خروج منی روزه را افطار کردید، روزه باطل شده و باید قضای آن انجام شود، اما دربارهی اینکه آیا این امر کفاره دارد یا خیر، نظر مراجع تقلید متفاوت است، برخی کفارهای را لازم نمیدانند، برخی بنابراحتیاط کفاره افطار عمدی را واجب میدانند. و بعضی نیز میگویند، اگر در یادگیری مسأله کوتاهی کرده باشد، علاوه بر قضا کفاره واجب است.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
در فرض سؤال باید قضای روزه را بجا آورد و اگر در یادگیری مسأله کوتاهی کرده باشد، علاوه بر قضا کفاره نیز واجب است.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر از خود مطمئن بود و اتفاقا و بدون قصد سابق منی از او خارج شود روزه صحیح است، و در فرض مذکور قضا کافی است.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
روزه باطل بوده و باید به احتیاط واجب کفاره هم بدهد.
حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
روزه باطل و قضا واجب است، ولی کفاره افطار عمد لازم نیست.
⚜ @Ahkaam ⚜
آیا روزه دار باید از دود اسپند اجتناب کند و در صورت رسیدن آن به گلو، روزهاش باطل می شود؟
پاسخ
در صورتیکه دود آن غلیظ باشد، طبق فتوای بسیاری از مراجع، روزهدار باید از آن اجتناب کند و ملاک در تشخیص غلظت آن، عرف است. اما اگر مشکوک بوده است، اشکالى ندارد و با استنشاق آن روزه باطل نمیشود.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
اگر دود غلیظ به حلق نرسد مانعى ندارد و ضررى به صحّت روزه وارد نمىکند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
اگر در عرف آن را دود غلیظ بدانند، و عمداً و با توجّه، استنشاق شود، روزه باطل است (بنابراحتیاط واجب)، و اگر مشکوک بوده است، اشکالى ندارد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
در صورتیکه دود آن غلیظ باشد باید از آن اجتناب کند.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
به احتیاط لازم باید اجتناب کند و اگر به حلقش رسیده باشد احتیاطاً قضا کند.
⚜ @Ahkaam ⚜
بنده در یک مؤسسه خیریه کار میکنم. سؤالم این است که آیا کفاره را میتوان به فقیر سید داد؟ و آیا باید کفاراتی که از سادات و غیر سادات می گیریم از هم جدا کنیم؟
پاسخ
بیشتر مراجع تقلید در این زمینه میگویند، فرد غیر سید، فقط زکات واجب و فطریه را نمیتواند به سید دهد، ولی در سایر وجوهات؛ از قبیل کفارات، رد مظالم یا صدقات مستحبی، پرداخت آن به سید ایرادی ندارد، ولی بهتر است احتیاط نموده و غیر سید، کفارهاش را صرفا به غیر سید دهد.
البته برخی از مراجع، پرداخت هر نوع وجوهات واجب (غیر از خمس) به سادات را دارای اشکال میدانند، مگر اینکه پرداخت کننده سید باشد.
بنابراین، هر چند طبق نظر اکثر فقها، غیر سید میتواند کفارهاش را به سید دهد، ولی مناسب است جهت رعایت احتیاط، کفارهای که از سادات و غیر سادات دریافت میکنید را از هم جدا نموده و کفاره غیر سید را به غیر سید دهید.
⚜ @Ahkaam ⚜
هدایت شده از کانال اخبار فوری و مهم
❓مجرای ادرار چند مرتبه باید شسته شود؟
🍃آیات عظام خامنه ای،تبریزی و صافی: اگر شستن با شلنگ متصل به آب لوله کشی شهر باشد بعد از برطرف شدن بول، یک مرتبه شسته شود کفایت می کند ولی اگر با آب قلیل باشد بنابر احتیاط واجب باید دو مرتبه شسته شود.
🍃آیات عظام بهجت،سیستانی و نوری: بعد از برطرف شدن بول،یکبار شسته شود کفایت می کند خواه با آب قلیل باشد یا با آب شیلنگ.
#طهارت
@ahkaam
شخصی که روزه استیجاری گرفته است اگر بعد از ظهر روزه خودش را بشکند، آیا معصیت کرده است؟ و آیا کفاره به گردنش میآید؟
پاسخ
در اینباره فتاوای مراجع تقلید متفاوت است که برخی از فقها به احتیاط واجب جایز نمیدانند و برخی دیگر گفتهاند بهتر این است که مکلّف روزه استیجاری را بعد از ظهر باطل نکند. در ضمائم به برخی از این فتاوا اشاره میشود:
ضمائم
امام خمینی: اگر قضاى روزه ماه رمضان شخص دیگرى را گرفته باشد، احتیاط واجب آن است که بعد از ظهر روزه را باطل نکند.
آیت الله خامنهای: کفاره بر او (اجیر) واجب نیست. و باید همان روزی را که بعد از ظهر افطار کرده، دوباره قضا نماید.
آیت الله سیستانی: اگر قضاى روزه میّتى را گرفته باشد بهتر است که بعد از ظهر روزه را باطل نکند.
آیت الله مکارم شیرازی: قبل از ظهر میتوان آن را ابطال کرد، ولی بعد از ظهر اشکال دارد.
آیت الله وحید خراسانی: اگر قضاى روزۀ میّتى را گرفته باشد، احتیاط مستحب این است که بعد از ظهر روزه را باطل نکند.
⚜ @Ahkaam ⚜
اگر من روزهام را در یک شهر آغاز کنم اما مسافرت کرده و بقیه روزههایم را در شهر دیگری گرفته و به اتمام برسانم. به نظر شما تکلیف من در شبهای قدر و یا حتی در خصوص عید فطر چیست؟ چرا که ماه رمضان در این شهری که روزه ام را آغاز کردم (بر فرض روز دوشنبه بوده حال آنکه در این شهر که تمام کرده ام روز سه شنبه بوده است). به نظر شما آیا روزها را بر طبق روزهی شهر اول محاسبه و بر اساس آن لیالی قدر و عید فطر را محاسبه نمایم یا بر اساس شهری که به اتمام رسانده ام؟
پاسخ
جهت تعیین شب قدر و عید فطر طبق شهر و منطقهای که فعلاً در آن سکونت دارید، عمل نمایید.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
بر اساس افق محلى که فعلاً در آن سکونت دارید، عمل کنید.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در هر شهر و منطقه ای که باشید طبق افق همان محل عمل بفرمایید. توجه داشته باشید شب، همان قرار گرفتن سایۀ قسمتى از کرۀ زمین بر روى قسمت دیگر است. بنابراین، اگر شبِ قدر مثلا از مکّه شروع شود تا زمانى که این سایه تمام کرۀ زمین را فرا گیرد شب قدر ادامه دارد. و در واقع شب قدر 24 ساعت طول مى کشد، و در تمام کرۀ زمین یک شب است.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
شب قدر بر مبنای تعیین شما میباشد که اول ماه چه روزی بوده است و نسبت به عید فطر مسئله روشن است اگر در شب سی ام ماه رؤیت شود فردای آن عید می باشد و الّا بعد از اکمال سی روز عید فطر می باشد.
⚜ @Ahkaam ⚜
شهید اول اماله با مایعات را باطل کنندهٔ روزه میداند، ولی محقق حلی و شهید ثانی نظر قویتر را حرام بودن اماله با مایعات میدانند، ولی معتقدند که روزه را باطل نمیکند. نظر به مطلب گذشته، حکم اماله در غیر ماه رمضان، (روزه دار باشد یا نباشد) چیست؟
پاسخ
اماله یا تنقیه، به معنای داخل کردن داروی مایع از طریق مخرج به بدن است که برای معالجه صورت میگیرد. این عمل فى نفسه اشکالی ندارد، اما اگر چه از روی ناچاری و برای معالجه باشد، روزه -چه روزه واجب و چه مستحبى- را باطل میکند.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
اماله کردن فى نفسه مانعى ندارد ولى توجه داشته باشید اماله کردن با چیز روان، اگر چه از روی ناچاری و برای معالجه باشد، روزه ـ چه روزه واجب و چه مستحبى ـ را باطل میکند.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اماله کردن با مایع روزه را باطل میکند ولی با جامد روزه باطل نمیشود.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
اماله کردن که به معنای استعمال داروهای مایع از طرف پشت است اشکالی ندارد ولی باعث بطلان روزه میشود.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه روزه نباشد مانعی ندارد ولی اماله به مایع به احتیاط واجب موجب بطلان همه اقسام روزه میشود. ولی کفاره ندارد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
اماله کردن با شیء روان و مایع هر چند برای معالجه باشد روزه را باطل میکند، ولی استعمال شیافهایی که برای معالجه است اشکال ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
1.31M
🔰 توضیحات استاد #مومن_نسب دربارهٔ دورۀ تربیت مربی سواد فضای مجازی
⚡️ شرکت در این دوره به عموم مردم از جمله 💥پدربزرگها، 💥مادربزرگها، 💥پدران، 💥مادران، 💥پسران و 💥دختران شامل 💥خانمهای خانهدار، 💥دانشجوها، 💥معلمها، 💥اساتید دانشگاه، 💥اعضاء هیئت علمی، 💥مدیران، 💥کارمندان، 💥فرماندهان، 💥نیروهای نظامی (سپاه، ارتش و نیروی انتظامی)، 💥نمایندگان مجلس، 💥قضات و 💥هرکس با فضای مجازی سروکار دارد، توصیه میشود...
جبههٔ #انقلاب اسلامی در فضای مجازی
✅ https://eitaa.com/joinchat/543817728Cc264cfff87
❗️خون انسان و هر حیوانی که خون جهنده دارد، یعنی حیوانی که اگر رگ آن راببرند خون از آن جستن می کند، نجس است. پس خون حیوانی که مانند ماهی و پشه خون جهنده ندارد، پاک می باشد.
❗️بول و غائط انسان و هر حیوان حرام گوشتی که خون جهنده دارد یعنی اگر رگ آن را ببرند، خون از آن جستن میکند، نجس است.
#خون_حیوان_حرام_گوشت
@ahkaam
❗️در تیمم واجب است:
1⃣اول:نیت.
2⃣دوم: زدن کف دو دست با هم بر چیزی که تیمم به آن صحیح است.
3⃣سوم: کشیدن کف هر دو دست به تمام پیشانی و دو طرف آن از جایی که موی سر می روید تا ابروها و بالای بینی.
4⃣چهارم: کشیدن کف دست چپ به تمام پشت دست راست و بعد از آن کشیدن کف دست راست به تمام پشت دست چپ.
#تیمم
@ahkaam