eitaa logo
حکمش چیه؟
102.5هزار دنبال‌کننده
11.9هزار عکس
2هزار ویدیو
151 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
درباره 60 فقیر در کفاره روزه، که باید به آنها طعام داد، اگر فقیر سنی و یا غیر مسلمان باشد، صحیح است؟ پاسخ بیشتر فقها فتوا داده و یا احتیاط را در آن می‌دانند که کفاره روزه تنها باید به شیعه دوازده امامی پرداخت شود، ولی این نظر نیز وجود دارد که می‌توان برای «تألیف قلوب»، آن‌را به فقرای اهل‌سنت یا غیر مسلمان نیز پرداخت. ضمائم: پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): خیر. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): احتیاط آن است که فقیر شیعه دوازده امامی باشد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): فقط باید به نیازمندان شیعه داد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): کفاره باید به فقیر مسلمان پرداخت شود و پرداخت به کافر مجزی نیست و در مورد ایمان احوط آن است که مؤمن به معنی الاخص باشد. ⚜ @Ahkaam
آیا در نیت روزه قضا می‌توانیم بگوییم اگر خودم روزه قضا دارم برای خودم حساب شود و اگر ندارم برای پدرم محسوب گردد؟ اگر نمی‌شود، روزه‌هایی که با این نیت گرفته‌ام برای چه کسی محسوب می‌گردد؟ پاسخ در فرض سؤال، چنین روزه‌ای صحیح نیست، جز در مورد پدری که روزه قضا داشته و پسر بزرگ‌ترش چنین نیت کند که اگر خودم روزۀ قضا داشتم، برای خودم و اگر نداشتم، به عنوان قضای پدرم باشد، که در این صورت - چون قضای روزه پدر بر پسر بزرگ‌ترش واجب است - روزه‌اش صحیح می‌باشد. با این وجود، برخی مراجع معتقدند با توجه به عدم آگاهی فرد از این مسئله، روزه‌‌های قبلی وی صحیح است. ضمائم: پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): روزه مذکور اشکال دارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر روزه پدر هم بر شما واجب باشد مى‌توانید قصد ما فی الذمه کنید. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): نسبت به گذشته مشکلی ندارید، اما در آینده تعیین کنید. ⚜ @Ahkaam
هدایت شده از 
❌این کانال در فاصله چند روز بهترین کانال ایتا برای همه سنین شده!!!😳 🔵اطلاعات عمومی شما ضعیفه؟🤔 🔴اطلاعات حقوقی و قانونی چی ؟ 🔴دانستنی ها و عجایب جهان ؟ 🔵اطلاعات طبی ،آشپزی،علمی ؟ 🔴آموزش ترفند های ایتا و اینستا جواب همه سوال های شما و فرزندانتان در بزرگترین کانال اطلاعات مهم👇 https://eitaa.com/joinchat/3948675073C27475e7eda
خانمی که چهار سال به علت حاملگی یا شیردهی روزه نگرفته و الآن مریضی معده دارد که نمی‌تواند روزه قضا بگیرد و برای هیچ سالی کفاره‌اش را هم نداده، چه کند؟ پاسخ بانوانی که به علت بارداری یا شیردهی روزه نمی‌گیرند، باید برای هر روزی که روزه را ترک کرده‌اند 750 گرم گندم و مانند آن به فقیر بدهند و قضای روزه‌ها را در اولین فرصت ممکن بجا آورند، ولی اگر به دلیل بیماری نتوانند روزه را تا رمضان سال بعد قضا کنند، روزه از عهده‌ی آنها ساقط است. ولی برخی فقها می‌گویند اگر بیماری در سالهای بعد هم بهبود یافت باید روزه‌ها را قضا کرد و چنانچه تا آخر عمر ادامه پیدا کند، باید جهت انجام قضای روزه‌ها، وصیت کند. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در فرض مرقوم لازم است روزى یک مدّ طعام - تقریباً 750 گرم گندم یا نان و مانند آن - به فقیر بدهد و قضاى روزه را هم بعداً بجا آورد و اگر تأخیر قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان دیگر بر اثر سهل‌انگارى و بدون عذر شرعى باشد، کفاره تأخیر نیز واجب است که عبارت است از پرداخت یک مدّ طعام به فقیر براى هر روزه، ولى اگر به خاطر عذرى باشد که شرعاً مانع صحّت روزه است، فدیه‌‏اى ندارد. ضمناً اگر روزه براى خودش ضرر داشته و تا رمضان آینده ادامه داشته باشد، فقط فدیه به نحو مذکور کافى است و قضا ساقط مى‌شود و باید توجه داشت در صورتى که قضا ساقط نیست، چنانچه تا آخر عمر نتواند روزه‌هاى خود را قضا نماید، لازم است وصیت نماید. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که شخصی بر اثر عذر شرعی نتواند روزه بگیرد، و همان عذر یا عذر شرعی دیگر که بلافاصله پس از آن عذر حاصل شده تا ماه رمضان سال بعد ادامه داشته باشد قضا هم ندارد، ولی باید برای هر روز فقیری را سیر کند( باید به نرخ همان روزی که می‌خواهید پرداخت کنید، بپردازید و نرخ الآن[3] برای هر روز مبلغ 1000 تومان است). و اگر عذرش برطرف شود فقط قضای آن را بجا آورد، و چنانچه تا ماه رمضان سال بعد قضای آن را بجا نیاورد هم قضا دارد و هم سیر کردن فقیر لازم است. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): کفاره‌ها را باید بدهید و روزه‌ها را وصیت کنید اما اگر مرض شما بعداً بهبودی یافت باید روزه‌ها را قضا کنید. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): مادامی که بیماری التیام نیافته قضای روزه‌هایی که به علت حاملگی و شیر دهی نگرفته واجب نیست ولی در ازای هر روز باید 750 گرم طعام به فقیر بدهد. ⚜ @Ahkaam
🔰چرا شاهد بروز اختلاف در اعلام روز عید فطر هستیم؟ 🎙گفتگو با حجت‌الاسلام علیرضا موحدنژاد، عضو ستاد استهلال رهبر انقلاب ✅نظر آقا این است که اگر هلال با ابزار دیده شود، قابل قبول است و رؤیت حاصل شده است. به زبان ساده، این سخن بدان معنا است که اگر کسی پشت عدسی دوربین یا لنز تلسکوپ هلال را ببیند، مانند کسی است که دوست خود را با دوربین روی کوه دیده است و نمی‌توان گفت که دیدن صورت نگرفته است. اما برخی از مراجع، رؤیت با چشم غیرمسلح را قبول دارند و بر این باورند که فقه آنچه در عرف در زمان معصومین علیهم‌السلام برای رؤیت وجود دارد، تأیید می‌کند. برخی از مردم هم فکر می‌کنند که این موضوع به امروزی یا غیرامروزی بودن مراجع برمی‌گردد و این در حالی است که این موضوع صرفاً به مبانی فقهی مراجع بازمی‌گردد. بنابراین ایشان با توجه به مبانی خودشان اول ماه را اعلام می‌کنند و سایر مراجع نیز بر اساس معیارهای خود عمل می‌کنند. 🔗 مطالعه متن کامل گفتگو: http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=30318@Ahkaam
🔰 آیا درباره روز عید فطر مردم باید به حکم مرجع تقلید خود رجوع کنند یا حاکم اسلامی؟ 🎙 گفتگو با حجت‌الاسلام علیرضا موحدنژاد، عضو ستاد استهلال رهبر انقلاب در اینجا یک بحث وجود دارد که آیا این موضوع یک بحث اجتماعی و حکومتی است که نظر حاکم در آن ترجیح داشته باشد یا خیر. این‌طور که در نظر مراجع و بیان مقام معظم رهبری دیده می‌شود، تشخیص روز اول ماه بودن یا نبودن را یک امر حکومتی نمی‌دانند و آقا نیز در یکی از خطبه‌های عید فطر اشاره کردند که این یک موضوع فقهی است و هرکس باید به فتوای فقیه خود رجوع کند. نظر مراجع نیز در این موضوع مانند آقا است. 🔗 مطالعه متن کامل گفتگو: http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=30318@Ahkaam
🔸 زمان پرداخت و کنار گذاشتن فطریه ⁉️ زمان کنار گذاشتن فطریه و پرداخت آن چه موقع است؟ ✅ از غروب شب عید فطر می تواند فطریه را بپردازد یا کنار بگذارد و بنابر احتیاط واجب، مکلف باید فطریه را پیش از نماز عید بدهد، ولی اگر نماز عید نمی خواند می تواند دادن فطریه را تا ظهر تأخیر بیاندازد و در صورتی که دسترسی به فقیر دارد کنار گذاشتن فطریه، کافی نیست. اما اگر تا ظهر دسترسی به فقیر نداشت، فطریه را کنار بگذارد و هر گاه دسترسی پیدا کرد به فقیر بدهد و اگر کنار نگذاشته باشد نیز بنا بر احتیاط واجب ساقط نمی شود و باید با قصد قربت و بدون نیت ادا و قضا، فطریه را بپردازد. ⚜ @Ahkaam
اگر کسی ندانسته کار حرامی که روزه را باطل می‌کند (مثل فروبردن خلط) انجام دهد و عمدی باشد، روزه‌ی او چه حکمی دارد؟ یعنی نمی‌دانسته که کار حرام و مبطل روزه است. پاسخ کاری که روزه را باطل می‌کند اگر عمداً و با علم و آگاهی به مسئله انجام شود، علاوه بر وجوب قضا، کفاره نیز دارد، ولی اگر به دلیل ندانستن مسأله باشد کفاره ندارد، و قضای آن کافیست. البته برخی فقها معتقدند چنانچه جاهل مقصر بوده کفاره هم واجب می‌شود، برخی دیگر نیز در فرض سؤال، اصل فرو بردن خلط را مبطل روزه ندانسته‌اند. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): به هر حال اگر عمداً و از روى علم به این که عمل مذکور روزه را باطل مى‌کند، علاوه بر قضا کفاره هم دارد ولى اگر جهل به حکم شرعى داشته باشد، کفاره ندارد. ضمناً توجه داشته باشید، فرو بردن اخلاط سر و سینه تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتیاط واجب آن است که آن را فرو نبرد و اگر سهواً یا بى‌اختیار فرو رود، اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): کارهایی که روزه را باطل می‌کند اگر عمداً و با علم و اطلاع انجام دهد، علاوه بر این که روزه او باطل می‌شود و قضا دارد، کفاره نیز دارد، ولی اگر به خاطر ندانستن مسأله باشد کفاره ندارد، ولی قضای آن واجب است. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): فرو بردن خلط جزو مبطلات نیست. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): چنانچه جاهل مقصر بوده قضا و کفاره لازم است. ⚜ @Ahkaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با توجه به نکات زیر- حکم ورزش خانم‌ها در حضور نامحرم چیست؟ تماشای آن برای مردان، چه حکمی دارد؟ الف. معمولا حضور با حجاب بانوان در صحنه‌های بین المللی ممکن است تبلیغی برای اسلام باشند. ب. با توجه به لباس برخی ورزشکاران، ممکن است، حرکات آنان موجب تحریک مردان تماشاگر باشد. ج. گاهی ورزش حرفه‌‌ای موجب آسیب به زیبایی خانم‌‌ها می‌شود. د. چه بسا اشتغال و درآمد این‌گونه بانوان موجب سخت‌‌گیری آنها در امر ازدواج می‌شود. پاسخ ورزش بانوان مسلمان در حضور مردان(نامحرم)، اگر بدون رعایت حجاب اسلامی باشد جایز نیست و انجام آن با رعایت حجاب نیز، چنانچه عرفاً تحریک کننده شهوت و موجب مفسده ‌باشد حرام خواهد بود، اما اگر عرفاً موجب فساد و محرّک ارزیابی نشود، نمی‌توان چنین ورزشی را حرام دانست.[1] پس چنانچه این کار به نوعی تبلیغ اسلام و حجاب، شمرده شود، عملی موجّه و دارای ترجیح است. البته این در صورتی است که ورزش، مانع از رشد و تربیت دینی زن نبوده و مانع از امر مقدس ازدواج نباشد، و گرنه هر چند ممکن است حرام نباشد، ولی پرداختن به آن توصیه نمی‌شود. در هر حال، تماشای حضوری ورزش بانوان مسلمان باحجاب توسط مردان و یا از طریق تلویزیون، چنانچه موجب تحریک و مفسده نباشد، اشکال ندارد، و گرنه جایز نیست. ⚜ @Ahkaam
سایت‌های خارجی هستند که پول خارجی مثل بیت‌کوین و ... رو عرضه می‌کنند و بعد در سایت‌های ایرانی این پول‌های خارجی قابلیت خرید و فروش دارند. آیا از نظر شرعی تولید و به دست آوردن اینچنین پولی و خرید و فروش آن حرام است؟ پاسخ هر چند بیشتر فقها، تولید و خرید و فروش ارزهای دیجیتال –از جمله بیت‌کوین- را به خودی خود حرام نمی‌دانند، ولی با توجه به ابهامات و مفاسد احتمالی در این نوع ارزها، ورود به این معاملات را دارای اشکال دانسته و می‌گویند لازم است در این موضوع بر حسب قوانین عمل شود، البته برخی فقها در این زمینه فتوا به حرمت داده‌اند. ضمائم: پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): ایشان در این زمینه فتوایی نداده و احاله به قوانین موجود می‌نمایند. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): معظم له، فعالیّت مذکور را اجازه نمی‌دهند. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر اعتبار دریافتی، در مقابل کار حلال داده شود و خلاف قانون نباشد، اشکال شرعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): بیت‌کوین مالیت ندارد و قابل خرید و فروش نیست، اما اگر آن را به غیر مسلمان واگذار کرده در مقابل وجهی دریافت کنید اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): با توجه به ابهامات زیادی که بیت کوین دارد معامله آن اشکال دارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): ورود در این معاملات اشکال دارد. ⚜ @Ahkaam
در گذشته یکی از راه‌های خوار کردن افراد، توهین به پدر و مادر آن فرد بود. نظر اسلام در این زمینه چیست؟ پاسخ در ارتباط با موضوع پرسش باید گفت سیره معصومان(ع) این نبود که اساساً بی‌جهت به خوارکردن دیگران پرداخته و از آن بالاتر به پدر و یا مادر افراد - حتی دشمنان و یا غیر مسلمانان - توهینی را روا دارند، بلکه دیگران را نیز از این کار منع می‌کردند: 1. امام صادق(ع) فرمود: پیامبر(ص) از این‌که به کنیزان تهمت بزنند(پدر و مادرشان را متهم به رفتار نامشروع کنند)، نهی کردند؛ زیرا برای هر قومی نوعی از ازدواج وجود دارد. 2. شخصی در حضور امام صادق(ع) از یک مرد مجوسى به نام «بدکاره» یاد کرد. امام(ع) به او گفت: بس کن و این‏چنین تهمت مزن! آن شخص گفت: این مجوسى است و با مادر و خواهرش به بستر می‌رود! امام(ع) فرمود: مباشرت او با مادر و خواهرش به ‏عنوان ازدواج و بر اساس دین آنان صورت می‌گیرد. اما گاهی از سوی آن‌حضرات(ع) واقعیت‌های زندگی برخی از افراد به دلیل این‌که فسق و فجور پدر و مادرشان برای اکثریت مشخص بود، بیان شده است: 1. در زیارت عاشورا وارد شده است: «...وَ لَعَنَ اللَّهُ ابْنَ مَرْجانَةَ...»؛ خدا ابن مرجانه را لعنت کند. 2. پیامبر(ص) به امام علی(ع) فرمود: «... یقْتُلُهُ طَاغِی بْنُ طَاغی دَعِی بْنُ دَعِی (مُنَافِقُ بْنُ مُنَافِق‏)؛ پسرم حسین(ع) را طغیان‌گر که پسر طغیان‌گر، زنازاده پسر زنازاده، منافق پسر منافق می‌کشد. 3. امام حسین(ع) در نامه به کوفیان نوشت: «وَ إِنَّ الدَّعِی ابْنَ الدَّعِی قَدْ رَکزَ مِنَّا بَینَ اثْنَتَینِ بَینَ الْمِلَّةِ [السَّلَّةِ] وَ الذِّلَّةِ»؛ آن زنازاده‏ پسر زنازاده‏ ما را بر سر دو راهى قرار داده: انتخاب شریعت یا قبول خوارى و ذلّت‏. چنین افرادی که هم خود خوار شده و هم والدین‌شان مورد توهین قرار گرفته‌اند، افرادی بودند که هم خود و هم پدر و مادرشان تلاش داشتند با پاک نشان دادن خود، جایگاه پاکان را بربایند و پاکی و پاکیزگی را در جامعه اسلامی نابود کنند؛ از این‌رو باید سابقه آنان برای جامعه به صورت مکرّر اعلام می‌شد تا فرصت چنین سوء استفاده‌ای را نیابند، اما در خصومت‌های شخصی نباید به این روش روی‌ آورد، حتی اگر پدر و مادر طرف مقابل افراد پاکی هم نبوده باشند. ⚜ @Ahkaam
اگر شخصی بخواهد کارت اهدای عضو بگیرد و پس از مرگش راضی به اهدای اعضای بدنش باشد، ولی بداند پدر و مادرش راضی به این کار نیستند، حکم چیست؟ پاسخ دریافت کارت اهدای عضو اشکالی نداشته و رضایت والدین در این زمینه تأثیری در حکم ایجاد نمی‌کند، ولی لازم است طوری رفتار نمود که این مسئله موجب آزار آنان نشود. البته برخی فقها، چون اصل پیوند اعضا را فقط در صورت ضرورت جایز شمرده‌اند، دریافت چنین کارتی را جایز نمی‌دانند. ضمائم: پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در مورد سؤال، رضایت والدین شرط نیست، ولی این‌کار نباید موجب ایذاء والدین شود. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): گرفتن این کارت جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): گرفتن کارت مذکور و رضایت والدین تأثیری در حکم مسئله مذکور ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی): بهتر است که رضایت والدین را جلب کند. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در صورت وصیت به اهدای اعضا بعد از مرگ مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
من تحت تأثیر تبلیغات سالهای قبل، عمل وازکتومی(بستن لولههای تولید مثل مردان) انجام دادم و حالا از این عمل خیلی پشیمان هستم. و احساس گناه میکنم. در حال حاضر وظیفه من چیست؟ اگر امکان بازگشت باشد، آیا باید عمل بازگشت انجام دهم که خیلی سخت و پرهزینه است؟ پاسخ در فرض سؤال، باید از این عمل توبه و از خداوند طلب آمرزش کرد و در صورتی که - بدون عسر و حرج - امکان بازگشت به حالت طبیعی باشد، لازم است اقدام به آن نمود. البته برخی فقها در این زمینه، تنها توبه را کافی شمرده‌اند. ضمائم: پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): فعلاً تکلیفی جز توبه ندارید. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): واجب نیست. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): چنانچه اقدام نکردن موجب عقیمی دائم شود و امکان بازگشت بدون حرج وجود داشته باشد و مستلزم لمس و نظر حرام نباشد باید بازگشت انجام شود. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): باید توبه نمایید و در صورت امکان بازگشت باید جبران نمایید. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که بازگشت مشقت و هزینه‌ی زیادی نداشته باشد، باید به حالت سابق بازگردد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): باید توبه نمایید و در صورت امکان بازگشت باید جبران نمایید. ⚜ @Ahkaam
در برخی بیماری ها(مثل سرطان پیشرفته) که پزشک امید به بهبودی را خیلی کم و یا غیر ممکن میداند، آیا جایز است بیمار، به جهت هزینههای بالای درمان و یا سختی شدید مراحل آن، از پیگیری درمان خویش، خودداری نماید؟ پاسخ در صورتی که امکان بهبودی بیمار وجود نداشته و یا آن‌که بسیار ضعیف بوده و مستلزم مشقت زیاد باشد، خودداری از ادامه درمان، شرعاً اشکالی ندارد. البته باید درمان را تا آن‌جا که توان مالی و جسمی اطرافیان اجازه داده و آنان را به حرج نیندازد، ادامه داد که این موضوع در افراد مختلف و به اندازه توانایی‌های آنان متفاوت خواهد بود. ضمائم: پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): فی نفسه اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): عدم درمان در مواردی که ادامه درمان، مستلزم مشقت شدید برای بیمار باشد جایز است. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): جایز نیست، بلکه به جهت وجوب حفظ نفس درمان بقدر تمکن مالی لازم است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که از نتیجه درمان مأیوس باشند و ادامه درمان هزینه زیاد داشته باشد، می‌توانند ادامه ندهند. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): لازم است تا حد امکان و استطاعت برای معالجه اقدام نماید. ⚜ @Ahkaam
آیا ختنه کردن فرزند بر والدینش واجب است یا مستحب و یا اصلا تکلیفی در این زمینه ندارند؟ پاسخ ختنه کردن فرزند، بر والدین واجب نیست؛ زیرا علت وجوب آن تا قبل از بلوغ تحقق پیدا نکرده است. اما مستحب است که در روز هفتم، فرزند را ختنه کنند. ضمائم: پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): واجب نیست ولی احتیاط مستحب است که قبل از بلوغ ولیّ کودک، او را ختنه کند. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): ختنه کردن بچه در روز هفتم توسط ولیّ مستحب است اما چنانچه ولی کودک می‌‏داند اگر بچه‏ اش را ختنه نکند، پس از بلوغ به هر دلیلی ختنه نمی‌شود بر وی واجب است او را ختنه کند و اگر ختنه نکرد بر شخص واجب است بعد از بلوغ خود را ختنه کند. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): بر والدین واجب نیست هر چند مطابق احتیاط بوده و بلکه در روز هفتم مستحب است حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): از باب امر به معروف و نهی از منکر وظیفه دارند این کار را انجام دهند. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): ختنه در حالت صباوت و قبل از بلوغ بر والدین مستحب است ولی بعد از بلوغ بر شخص واجب می‌شود. ⚜ @Ahkaam
اهل بیت چه کسانی هستند؟ پاسخ اهل بیت اصطلاحی قرآنی، حدیثی و کلامی، به معنای خانواده ی پیامبر گرامی اسلام (ص)است. این اصطلاح در این معنا(اهل بیت) در قرآن کریم در آیه ی تطهیر؛ یعنی آیه ی 33 سوره ی احزاب به کار رفته است. همه ی مفسران شیعه و بسیاری از مفسران اهل سنت - به استناد شواهد و قراین و روایات فراوان از پیامبر اکرم (ص)، حضرت علی، امام حسن، امام حسین، امام سجاد و دیگر امامان (علیهم السلام) همچنین ام سلمه، عایشه، ابوسعید خدری، ابن عباس و دیگر اصحاب – اعتقاد راسخ دارند که آیه ی تطهیر در شأن اصحاب کساء؛ یعنی حضرت محمد (ص)، علی ، فاطمه، حسن و حسین (ع) – نازل شده است و منظور از اهل بیت آنانند. همچنین در احادیث زیادی که از طریق شیعه و اهل سنت نقل شده است، این اصطلاح بر بقیه ی امامان؛ یعنی از امام علی بن الحسین (امام سجاد) تا امام زمان (عج) نیز اطلاق شده است. ⚜ @Ahkaam
آیا مزد گرفتن در برابر انجام حجامت، مکروه است؟ پاسخ در مسئله اجرت گرفتن حجامت و کسب درآمد از این‌راه، روایات متعارضی وجود دارد. الف) برخی از روایات، مزد گرفتن برای حجامت را به صورت مطلق جایز می‌دانند؛ مانند: 1. امام باقر(ع): «شخصی از قبیله بنی‌بیاضه پیامبر(ص) را حجامت کرد. اگر مزد گرفتن برای حجامت کردن حرام بود، پیامبر(ص) مزدی برای حجامت پرداخت نمی‌کرد». 2. حنان بن سدیر نقل می‌کند که فرقد حجّام از امام صادق(ع) پرسید: آیا مزد گرفتن برای حجامت کردن کراهت دارد؟ امام(ع) فرمود: «از درآمد خودت (بابت حجامت) بخور، و صدقه بده، و حج به جا بیاور و ازدواج کن؛ زیرا پیامبر(ص) به شخصی که ایشان را حجامت کرد، مزد داد و اگر این‌کار حرام بود، پیامبر(ص) آن‌را انجام نمی‌داد...». 3. امام صادق(ع): «استفاده از درآمد حجامت اشکالی ندارد». ب) در طرف مقابل، برخی از روایات مزد گرفتن برای حجامت کردن را مصداق «سُحت» بیان کردند. 1. امام علی(ع): «کسب درآمد از حجامت یکی از اقسام سحت است». 2. امام صادق(ع): «مزد گرفتن برای حجامت، یکی از اقسام سحت است...». در ارزیابی و جمع‌بندی بین این روایات، باید گفت روایاتی که گرفتن مزد حجامت را منع کرده‌اند، روایات اندکی هستند و توان معارضه در برابر روایات دسته اول را ندارند؛ لذا حمل بر کراهت می‌شوند. و این کراهت نیز بیشتر ناظر به زمانی است که مبلغ خاصی را برای انجام حجامت شرط کنند؛ لذا در فرمایش امام باقر(ع) چنین آمده که گرفتن مزد از راه حجامت تا زمانی‌که شرط نکنند، اشکالی ندارد. در همین راستا، گروهی از فقها، از اساس، گرفتن مزد برای حجامت را مکروه ندانسته و برخی نیز این عدم کراهت را در صورت شرط نکردن گرفتن مزد دانسته‌اند. ضمائم: پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اشکال ندارد. و کراهت آن ثابت نیست. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اجرت گرفتن حجام، اشکالی ندارد اما اگر شرط اجرت کند مکروه است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): حرام نیست. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
آیا شخصی که بر اثر اجرای حدود و یا قصاص، یکی از اعضای بدن خود را از دست داده است می‌تواند بدون اجازه مجنی علیه یا حاکم شرع اعضای بدن دیگران را حسب مورد به بدن خود پیوند بزند؟ پاسخ بیشتر مراجع تقلید چنین کاری را جایز شمرده‌اند، ولی برخی فقها آن‌را تنها با رضایت مجنی علیه یا حاکم شرع (حکم دادگاه) جایز شمرده و برخی نیز، در مورد حد، آن‌را جایز نمی‌دانند. ضمائم: پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در صورتی که خودش اقدام به پیوند کند اشکالی ندارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): جایز است. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر به جهت حد بوده، جایز نیست و اگر به جهت قصاص باشد بدون رضایت مجنی علیه جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که با رضایت صاحب عضو باشد و خطری برای او نداشته باشد جایز است. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): منوط به صلاحدید حاکم شرع است. ⚜ @Ahkaam
آیا استفاده از خون و فرآورده‌های خونی که از انسان بدست می‌آید، اشکالی ندارد؟ پاسخ استفاده از خون و فرآورده‌های آن در مواردی که غرض عقلائی مشروعی - مانند درمان - وجود داشته باشد، جایز است. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): تزریق خون و فرآورده‌های خونی اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): استفاده از آنها در مصارف حلال مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): استفاده از آن برای معالجه و امثال آن با حفظ شرائط، اشکال ندارد. ⚜ @Ahkaam
من تحت تأثیر تبلیغات سالهای قبل، عمل وازکتومی(بستن لولههای تولید مثل مردان) انجام دادم و حالا از این عمل خیلی پشیمان هستم. و احساس گناه میکنم. در حال حاضر وظیفه من چیست؟ اگر امکان بازگشت باشد، آیا باید عمل بازگشت انجام دهم که خیلی سخت و پرهزینه است؟ پاسخ در فرض سؤال، باید از این عمل توبه و از خداوند طلب آمرزش کرد و در صورتی که - بدون عسر و حرج - امکان بازگشت به حالت طبیعی باشد، لازم است اقدام به آن نمود. البته برخی فقها در این زمینه، تنها توبه را کافی شمرده‌اند. ضمائم: پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): فعلاً تکلیفی جز توبه ندارید. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): واجب نیست. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): چنانچه اقدام نکردن موجب عقیمی دائم شود و امکان بازگشت بدون حرج وجود داشته باشد و مستلزم لمس و نظر حرام نباشد باید بازگشت انجام شود. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): باید توبه نمایید و در صورت امکان بازگشت باید جبران نمایید. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که بازگشت مشقت و هزینه‌ی زیادی نداشته باشد، باید به حالت سابق بازگردد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): باید توبه نمایید و در صورت امکان بازگشت باید جبران نمایید. ⚜ @Ahkaam
پنیر پیتزا کیلویی شده😱 دخترمم هی گیر داده بود بخر بخر😍♀ اومدم خونه، رفتم تو کانال آشپزی مورد علاقم، آموزش رو پیدا کردم و خودم درست کردم😋💪 10تومن هم هزینه‌اش نشد😁👇 https://eitaa.com/joinchat/162136108C99f6fd6bf9 واقعا 😍همه فيلماش يك دقيقه اي😳 ازدستش ندین😋😋😋👇 https://eitaa.com/joinchat/162136108C99f6fd6bf9 بیا اینجا خودت با کمترین هزینه و درست کن👆👆👆👆
❓آیا در رکوع نماز، باید دست روی زانو باشد؟ 🍀در واجب است به اندازه ای خم شود که بتواند کف دست را بر زانو بگذارد و گذاشتن دست بر زانو واجب نیست. 🍀آیت الله العظمی مکارم: گذاشتن کف دست بر زانو، بنابر احتیاط، واجب است. 🍀آیات عظام وحید و سیستانی: در رکوع واجب است به مقداری خم شود که سر انگشت به زانو برسد و گذاشتن دست بر زانو واجب نیست. ⚜ @Ahkaam
کدام است؟ 🍃🌺 از مهم‌ترین عبادتها در محسوب می‌شود. این عبادت از اجزای متعددی تشکیل شده که برخی از آنها مستحب و برخی دیگر واجب است. برخی از این نیز به عنوان نماز محسوب می‌شوند. 🔶واجبات نماز که تعدادشان به عدد یازده می‌رسد عبارتند از: 🔸1. : بدین معنا که باید نماز را به قصد تقرّب به خدا یا به قصد اجرای دستور او بخواند. ولی لازم نیست که نیّت خود را به زبان بگوید. 🔸2. : یعنی گفتن «الله اکبر». 🔸3. : برای کسی که توانایی ایستادن دارد، واجب است که نماز خود را به صورت ایستاده بخواند. این قیام شامل زمان گفتن تکبیرة الاحرام، قرائت و بعد از اتمام رکوع، می‌شود. 🔸4. : یعنی خواندن سوره حمد و یک سوره کامل بعد از آن، در رکعت‌های اول و دوم. 🔸5. : یعنی گفتن اذکار مخصوص در حال رکوع، سجده و ... است. 🔸6. : لازم است که در هر رکعت، بعد از قرائت حمد و سوره و یا ، نماز گزار به رکوع برود. در رکوع باید به اندازه‌ای خم شود که کف دست به زانوها برسد. در رکوع گفتن هر ذکری کافی است، مثل اینکه بگوید: (سُبحانَ رَبِّی العَظیم وَ بِحَمدِه) 🔸7. : واجب است که بعد از بجا آوردن رکوع و قیام بعد از آن، به سجده رفته و در سجده هفت قسمت از بدن بر زمین قرار بگیرد؛ پیشانی، کف دو دست، هر دو زانو، و دو انگشت بزرگ پا. همچنین واجب است که پیشانی را بر چیزی بگذارد که سجده بر آن صحیح است؛ مانند خاک، سنگ، چوب و... . در سجده گفتن هر ذکری کافی است، مثل اینکه بگوید: (سُبحانَ رَبِّی الاَعلی وَ بِحَمدِه) 🔸8. : بعد از انجام دو سجده در رکعت‌ دوم و چهارم نماز، واجب است که به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر شهادت داده شود و نیز فرستادن صلوات بر پیامبر و خاندانش واجب است. مقدار واجب تشهد این است: «أشهَدُ أن لا إلهَ إلّا اللّٰهُ وَحدَه لا شَریکَ له و أشهدُ أنّ محمّداً عبدُه وَ رسولُه، اللّهمَّ صلِّ على محمّدٍ و آلِ محمّدٍ». 🔸9. : بعد از تشهد رکعت آخر نماز مستحب است در حالى که نشسته و بدن آرام است بگوید: «السَّلٰامُ عَلَیْکَ ایُّهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللّٰهِ وَ بَرَکٰاتُهُ» و بعد از آن باید بگوید: «السَّلامُ عَلیْکُمْ وَ رَحْمَةُ اللّٰهِ وَ بَرَکٰاتُهُ» یا بگوید: «السَّلامُ عَلَیْنٰا وَ عَلَى عِبٰادِ اللّٰه الصّالِحِینَ». 🔸10. : باید افعال نماز را با همان ترتیبی که ذکر شده، انجام دهد و اگر عمداً ترتیب نماز را به هم بزند، مثلاً سوره را پیش از حمد بخواند، یا سجود را پیش از رکوع بجا آورد، نماز باطل می‌شود. 🔸11. : یعنى کارهاى نماز مانند رکوع و سجود و تشهد را پشت سر هم بجا آورد و چیزهایى را که در نماز می‌خواند به طورى که معمول است پشت سر هم بخواند و اگر به قدرى بین آنها فاصله بیندازد که نگویند نماز می‌خواند، نمازش باطل است. در بین این واجباتی که نام برده شد، پنج مورد از آن رکن هستند. بدین معنا که حتی اگر از روی فراموشی و غیر عمد، انجام نگیرد یا بیش از یک مرتبه انجام شود، موجب باطل شدن نماز می‌شود. در حالی که دیگر واجبات نماز، اگر سهواً فراموش شوند یا تکرار شوند، موجب باطل شدن نماز نمی‌شوند. 🔷 نماز عبارتند از: 🔹1. . 🔹2. . 🔹3. ؛ هم قیام هنگام گفتن تکبیرةالاحرام و هم قیام متصل به رکوع؛ یعنی قیام قبل از انجام رکوع. 🔹4. رکوع. 🔹5. دو سجده: یعنی هر دو سجده با هم یک رکن حساب می‌شود. بنا بر این، اگر به صورت غیر عمد، به جای دو سجده یک سجده یا سه سجده انجام دهد، نماز باطل نمی‌شود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa40110@Ahkaam