با وجود شرط بودن بلوغ برای تکلیف شرعی، حکم کارهای نیک و بد کودکان چیست؟
پاسخ
اگرچه یکی از شرایط تکلیف شرعی انسان از جانب خداوند متعال رسیدن انسان به سن بلوغ است، اما نباید اینگونه پنداشته شود که همه کودکان در تمام دوران کودکی خود کاملاً رها و بیقید هستند و میتوانند هر کاری انجام دهند. فقهای اسلام گروهی از کودکان را که میتوانند خوب و بد را بفهمند از دیگر کودکان استثنا کردهاند. به فتوای آنها اگر کودکان ممیز کار نیک و یا عبادتی را انجام دهند پاداش انجام یک کار مستحب به آنها داده خواهد شد، حتی برخی از فقها بر این باورند که اینکار نه تنها یک تمرین است، بلکه یک عبادت صحیح شرعی به حساب خواهد آمد. در مقابل، برخی از کارهایی که انجام آنها برای کودکان غیر ممیز اشکالی ندارد، برای کودک ممیز ممنوع است. حتی در بسیاری موارد کودک ممیز و یا سرپرست شرعی او در برابر کاری که انجام میدهد مسئولاند و باید تاوان بدهند.
پاسخ تفصیلی
https://www.islamquest.net/fa/archive/fa6886
⚜ @Ahkaam ⚜
از چه زمانی گناهان انسان محاسبه می شود؟
پاسخ
گناه و معصیت مشروط به داشتن تکلیف است و تا انسان نسبت به انجام واجبات و ترک محرمات تکلیفی نداشته باشد، گناهی بر او نوشته نخواهد شد. داشتن تکلیف نیز مشروط به داشتتن شرایطی است که از جمله آنها بلوغ و عقل است. بنابراین، همان طوری که انسان دیوانه ای که از نعمت عقل محروم است، واجبی را ترک کند و یا حرامی را مرتکب شود، گناهی بر او نوشته نمی شود و در آخرت عقابی ندارد، افرا نابالغی که به سن تکلیف نرسیده اند، نیز اگر واجبی را ترک و یا حرامی را مرتکب شوند، گناهی بر آنان نوشته نمی شود. و شروع تکلیف آنان بعد از رسیدن به سن بلوغ است.
⚜ @Ahkaam ⚜
❗️عطسه کردن، سرفه کردن و آروغ زدن و آه کشیدن در نماز اشکال ندارد، ولی گفتن آخ و آه و مانند اینها که دو حرف است اگر عمدی باشد نماز را باطل می کند.
❗️اگر کلمه ای را به قصد ذکر بگوید، مثلا به قصد ذکر بگوید: “الله اکبر” و در موقع گفتن آن، صدا را بلند کند که چیزی را به دیگری بفهماند اشکال ندارد ولی چنانچه به قصد این که چیزی به کسی بفهماند بگوید اگرچه قصد ذکر هم داشته باشدنماز باطل می شود.
⚜ @Ahkaam ⚜
#مسافت_شرعی
❗️کسی که قصد دارد چهار فرسخ از شهر بیرون رود باید نماز خود را شکسته بخواند.
❓مقدار مسافت شرعی(چهار فرسخ) چند کیلومتر است؟
🌳امام ره و آیات عظام خامنه ای، بهجت ،فاضل، صافی و نوری: مسافت شرعی تقریبا بیست و دو و نیم کیلومتر است.
🌳آیت الله مکارم: مسافت شرعی تقریبا بیست و یک و نیم کیلومتر است.
🌳آیات عظام تبریزی، وحید و سیستانی: مسافت شرعی تقریبا بیست و دو کیلومتر است.
⚜ @Ahkaam ⚜
اگر مرجع تقلید بر اساس قرآن و حدیث فتوا می دهد، چرا پس از مرگ وی، فتوایش بی اعتبار می شود؟
پاسخ
باید دانست که اجتهاد، دارای عناصری است که بعضی از آنها مثل منابع اجتهاد (قرآن، سنت، عقل و...) ثابت و برخی دیگر مثل موضوعات و شرایط آنها، علم و برداشت مجتهد از متون و... متغیرند و یک مجتهد، دائماً باید به این متغیرها توجه داشته باشد. به همین دلیل ممکن است که فتوای یک مجتهد در یک مسئلهی خاص، بعد از گذشت زمان تغییر کند. بر اساس یک قاعده ی کلی، اگر فتوا و رأی مرجع تقلیدی عوض شود نمی توان طبق فتوای قبلی او عمل کرد بلکه باید به فتوای جدیدش عمل نمود، حال اگر مرجع تقلیدی وفات یافت، بعد از ارتحال از دنیا نمی دانیم که آیا به همان نظر اولی باقی است یا بعد از مرگ و کشف حقایق، فتوا و نظر او عوض شده است؟ چون بعد از مرگ بالاخره روشن می شود که کدامیک از این آرا حق بوده است. زیرا قبل از مرگ، فتوا را از کتاب دریافت می کرد ولی بعد از مرگ دیگر سخن از کتاب و مدرسه و حوزه نیست، بلکه خود واقع برای او روشن می شود.
با این همه، این گونه نیست که بعد از مرگ مرجع تقلید، فتوای او بی اعتبار شود بلکه نظر اکثر فقها این است که مقلدین او می توانند با اجازه ی یک مرجع تقلید زنده بر تقلید او باقی بمانند. و حتی بعضی از علمای بزرگ، تقلید ابتدائی از مرجع تقلید اعلم میت را جایز می دانند.
پاسخ تفصیلی
https://www.islamquest.net/fa/archive/fa856
⚜ @Ahkaam ⚜
اولین مجتهد چه کسی بوده و قبل از رسیدن به درجه ی اجتهاد از چه کسی تقلید می کرده است ؟
پاسخ
در مکتب اسلام اجتهاد یک موضوع مهم و با سابقه است. از دیدگاه شیعه، اجتهاد از عصر معصومین (ع) تا به امروز در میان اصحاب ایشان رواج داشته است و دستخوش تحولات فراوانی گردیده و پیشرفت های زیادی داشته است.
رسول اکرم (ص) برخی از صحابه مانند مصعب بن عمیر و معاذ بن جبل را برای تبلیغ و تعلیم احکام دین، به سرزمین های اطراف می فرستاد.
آن حضرت می فرمود: «از افتای بدون علم خودداری کنید که لعن فرشتگان را به دنبال خواهد داشت». این امر نشانگر آن است که فتوا دادن از سوی مفتی و فقیه و تقلید و پیروی کردن از طرف مردم، در عصر پیامبر (ص) مطرح بوده است و رجوع به فقیه پس از رحلت آن حضرت نیز همانند گذشته، ادامه داشت تا آنکه در دوران امام باقر و امام صادق (ع)، فزونی گرفت. فقیهان بی شماری در مکتب آن دو بزرگوار، تربیت و پرورش یافتند، که از آن جمله اند: ابوبصیر، یونس بن عبدالرحمان و ابان بن تغلب.
در دوره معصومین(ع) به دلیل دسترسی به امام معصوم(ع) و محدود بودن مسائل مورد نیاز، مردم مسائل ومشکلات خود را از ایشان سؤال می کردند و در حقیقت قبل از این که مجتهدی به درجه ی اجتهاد رسیده باشد همه از امام معصوم (ع) تقلید می کردند ولی در همان زمان ها هم معصومین(ع) به بعضی از افراد عالم اذن اجتهاد و فتوا داده اند.
پاسخ تفصیلی
https://www.islamquest.net/fa/archive/fa855
⚜ @Ahkaam ⚜
آیا لیوانی که در آن شراب خوردهاند، تنها با شستن پاک میشود؟
پاسخ
اگر ظرفی به واسطه شراب نجس شود و بخواهند آنرا تطهیر کنند، اگر با آب قلیل باشد باید سه مرتبه،[1] آنرا آب[2] بکشند،[3] و بهتر است که هفت مرتبه شسته شود.
[1]. آیت الله بهجت: بنابر اقوی یک مرتبه نیز کافی است. آیت الله گلپایگانی و صافی گلپایگانی: اگر مثل سایر ظرفها آب بکشند، پاک میشود ولی مستحب است هفت مرتبه بشویند.
[2]. آیت الله خویی و تبریزی و زنجانی و سیستانی: فرقی بین آب قلیل و غیر قلیل نیست(در هر صورت باید سه مرتبه شسته شود).
[3]. آیت الله مکارم: و دست در آن بمالند.
⚜ @Ahkaam ⚜
چگونه می توانید ثابت کنید که تقلید از مراجع واجب است؟
پاسخ
مراد از "تقلید"، مراجعهى غیر متخصّص، در یک امر تخصّصى، به متخصص آن مى باشد. و مهمترین دلیل بر لزوم تقلید در مسایل دینى، همین نکته عقلایى است که انسان غیر متخصّص باید در مسایل تخصّصى به متخصّص آن مراجعه نماید.
البته آیات و روایات نیز به لزوم تقلید توجه کرده اند و بیان می دارند که: "فاسئلوا أهل الذکر إن کنتم لا تعلمون" اگر چیزى را نمى دانید از عالمان سؤال کنید.
اما باید توجه داشت که تمام ادله ی لفظی تقلید به همان امر مقبول در نزد عقلا نظر دارد.
بنا براین مراجع تقلید، متخصّصین در فقه هستند که توانایى بر استنباط احکام الهى از منابع شرعى را دارا می باشند و بر دیگران لازم است که در مسایل دینی به آنان رجوع کنند.
پاسخ تفصیلی
https://www.islamquest.net/fa/archive/fa1078
⚜ @Ahkaam ⚜
آب راکد به چه آبی می گویند؟
پاسخ
آب راکد یا ایستاده، نقطه مقابل آب جارى است؛ یعنى نه جوشش دارد و نه جریان، بلکه مقدار آبى است که در نقطه معیّنى جمع شده و در همانجا ایستاده؛ مانند آب حوض ها و ظرف هاى بزرگ و کوچک و برکه ها و ... این آب می تواند کمتر از آب کرّ؛ یعنی آب قلیل باشد که به مجرد برخورد با نجاست، نجس می شود، یا به حد کرّ رسیده باشد که تا رنگ یا بو یا مزۀ آن تغییر نکرده باشد، نجس نمی شود.
⚜ @Ahkaam ⚜
آبی که از کولر؛ مقطر می شود آیا برطرف کننده حدث و خبث هست؟
پاسخ
اگر مراد، آبی است که از کولرهای گازی به وجود می آید، باید گفت این آب به طور عادی پاک است و در صورتی که مضاف نشده باشد، مطهِّر هم هست؛ یعنی می توان با آن، چیز نجس را پاک کرد و یا با آن وضو گرفت.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
اگر مضاف نشده باشد، رافع میباشد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
پاک است و می شود با آن وضو گرفت.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در فرض سؤال، پاک و پاک کننده می باشد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
آب مطلق است و برای تطهیر کافیست.
حضرت آیت الله العظمی تبریزی (ره):
بلى مثل بقیۀ آبها رافع حدث و خبث است.
⚜ @Ahkaam ⚜
😱😱😱😱
در سوره مطففین وقتی خداوند میفرماید جایگاه مجرمان و مومنان را بیان میکند که مجرمان در «ویل» چاهی عمیق پر از آتش و مومنان در «نعیم» نعمتهای بهشتی هستند این سوال پیش میآید که چه چیز باعث این همه اختلاف پاداش در روز قیامت شده است مگر مجرمان چه کرده اند؟
🌸🌸🌸🌸🌸
قرآن می فرماید:
«إِنَّ الَّذينَ أَجْرَمُوا كانُوا مِنَ الَّذينَ آمَنُوا يَضْحَكُونَ * وَ إِذا مَرُّوا بِهِمْ يَتَغامَزُونَ * وَ إِذَا انْقَلَبُوا إِلى أَهْلِهِمُ انْقَلَبُوا فَكِهينَ * وَ إِذا رَأَوْهُمْ قالُوا إِنَّ هؤُلاءِ لَضالُّونَ»
بخاطر اینکه: به مؤمنان می خندیدند و با چشم و ابرو مسخره می کردند، هنگام بازگشت شادمان از تمسخر خویش بودند، هرگاه مؤمنان را می دیدند می گفتند اینها گمراهانند.
⚜ @Ahkaam ⚜
هدایت شده از ایتایار
❌😳😱این دختر یک عکس سلفی از خود در اتومبیل میگیرد!📵
‼️بعد از دیدن عکس متوجه چیز وحشتناکی می شود و فورا به پلیس خبر میدهد که در عرض یک روز کل مقامات کشور درگیر میشوند😳
🔞چه نکته ای درعکس نهفته است که پلیس و خانواده دختر بعد از ماه ها متوجه شدند!!!😱
اگر اعتقادتون قوی هست کلیک کنید و در کانال اطلاعات عمومی مهم ببینید! فقط از حقایق نترسید 😢👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3948675073C27475e7eda
نکته: زیر ۱۸ سال وارد نشود🔞👆
در باب تبین مبانی فقهی امام راحل آمده است که آب لوله کشی به جز در حمام، حکم آب جاری دارد؟ به من بگویید چرا و چه تفاوتی بین مکان حمام و دیگر مکان ها وجود دارد؟
پاسخ
آن چه در توضیح المسایل آمده است عکس مطلبی است که بیان کرده اید. متن توضیح المسایل این چنین است: " آب لوله هاى حمام که از شیرها و دوشها مىریزد اگر متصل به کُر باشد مثل آب جارى است، و آب لولههاى عمارات اگر متصل به کر باشد در حکم آب کر است."
بعید نیست که این نظر امام درباره حمام ها،مربوط به حمام های قدیمی باشد که دارای مخزن و احیاناً حوضچه بودند و در روایات نیز، آب چنین حمام هایی در حکم آب جاری شمرده شده است. امام صادق (ع) می فرماید: " آب حمام به منزله آب جاری است." اما امروزه فرقی بین آب حمام و غیر حمام وجود ندارد. همان طور که به طور کلی از نظر طهارت هیچ فرقی بین آب جاری و آب کر وجود ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
اگر جایی مثل میز، کمد، کامپیوتر و ... نجس شود در حالی که نمی توان آن را با آب لوله کشی آب کشید چگونه می توان آن را با آب قلیل آب کشید؟ با توجه به اینکه جمع آوری غساله آن بسیار مشکل و بعضا غیر ممکن است؟ آیا آب حتما باید روی محل ریخته شود یا با پارچه و امثال آن هم می توان محل را آب کشید؟
پاسخ
اگر محلی مانند موارد مذکور نجس شود، پاک کردن آن با پارچه ممکن نیست و تنها راه پاک کردن آن شستن و آب کشیدن با آب (قلیل، کر، جاری و...) است. به این صورت که پس از برطرف نمودن عین نجاست (توسط پارچه یا امثال آن)، شستن یک مرتبه با آب کر یا جاری کفایت می کند و در شستن با آب قلیل در صورتی که نجاست مذکور بول (ادرار) باشد چنانچه بعد از این که یک بار آب قلیل روی آن ریخته شود تا از آن جدا شود، یک مرتبه دیگر آب روى آن بریزند پاک می شود.
اما اگر چیزى به غیر بول نجس شود، چنانچه بعد از برطرف کردن نجاست یک مرتبه آب روى آن بریزند و از آن جدا شود، پاک مىگردد گر چه در صورتی که آب قلیل باشد بهتر است که دو بار شسته شود.
بله در صورتی که امکان شستن محل مورد نظر نباشد، می بایست به هر نحوی که می توانید با گذاشتن یا چسبانیدن پوشش روی آنها مواظبت کنید که در اثر تماس با آنها نجس نشوید. و اگر در اثر ملاقات نجاست منتقل شد، کافی است که چیزی که نجس شده است را آب بکشید.
⚜ @Ahkaam ⚜
اگر تشتی را که گنجایش آب کر را ندارد زیر شیر آبی که به لوله کشی شهری وصل است بگذاریم و شیر را باز کنیم، آیا آبی که در هنگام باز بودن شیر در تشت جمع می شود حکم آب کر را دارد؟ آیا این آب پاک کننده است؟
پاسخ
آب تشتی را که گنجایش آب کر را ندارد آب قلیل است و آب قلیلی که متصل به آب لوله کشی شهری (کر یا جاری) باشد در پاک کنندگی و نجس شدن حکم آب کر را دارد یعنی اشیاء نجس را (بعد از بر طرف شدن عین نجاست) با با یک بار شستن پاک می کند. همچنین ترشحات آن پاک است و با تماس با نجاست نجس نمی شود مگر اینکه یکی از اوصاف آن (رنگ، بو یا مزه) بواسطه نجاست تغییر نماید.
⚜ @Ahkaam ⚜
اگر آب کر روی دست نجس ریخته شود و ترشح کند آن ترشح چه حکمی دارد؟
پاسخ
بنا بر نظر تمام مراجع در صورتی که آب کر با عین نجس یا چیزی که با عین نجس، نجس شده است، تماس بگیرد در صورتی که عین نجاست همراه آن نباشد و بو یا رنگ یا مزه آن تغییر نکند نجس نمی شود.
بنا بر این ترشحاتی که از برخورد آب کر با دست نجس حاصل می شود در صورتی که عین نجاست همراه آن نباشد و بو یا رنگ یا مزه آن تغییر نکند نجس نمی شود و پاک است. و در صورتی که شک کنیم که آیا همراه آن ترشح نجاستی بوده یا بو یا رنگ یا مزه آن تغییرکرده یا نه، نباید به شکمان اعتنا کنیم و آن ترشح پاک است.
⚜ @Ahkaam ⚜
📚 کیفیت محاسبه خمس سهام
💠 کیفیت محاسبه #خمس_سهام در صور ذیل، متفاوت است :
۱ـ سهامی که به #قصد_تجارت خریده شده، دو صورت دارد:
الف) با #درآمد_بین سال خریده شده:
✅ در این صورت در سررسید #سال_خمسی اول باید به قیمت روز، محاسبه و خمس آن پرداخت شود و در سررسید سال های بعد، اصل آن خمس ندارد ولی ارزش افزوده آن پس از کسر مقدار تورم، خمس دارد .
ب) با پولی که متعلق خمس نیست ـ مثل هدیه، ارث، مهریه یا درآمدی که خمس آن پرداخت شده ـ خریده شده:
✅ در این صورت در سررسید هر سال خمسی، اصل آن خمس ندارد ولی ارزش افزوده آن، پس از کسر مقدار تورم، خمس دارد.
۲ـ سهامی که به قصد حفظ #ارزش_پول یا استفاده از سود سالیانه آن (نه به قصد تجارت) خریده شده، دو صورت دارد:
الف) با #درآمد_بین سال خریده شده:
✅ در این صورت در سررسید سال خمسی، باید به قیمت روز محاسبه و #خمس آن پرداخت شود و در سال های بعد تا زمانی که فروخته نشده، خمس ندارد اما پس از فروش، ارزش افزوده آن (با کسر مقدار تورم) جزء درآمد سال فروش است که اگر تا پایان سال خمسی در امور زندگی مصرف نشود، خمس دارد.
ب) با پولی که متعلق خمس نیست ـ مثل هدیه، ارث، مهریه یا درآمدی که خمس آن پرداخت شده ـ خریده شده:
✅ در این صورت تا زمانی که فروخته نشده، خمس ندارد اما پس از فروش، ارزش افزوده آن (با کسر مقدار تورم) جزء درآمد سال فروش است که اگر تا پایان سال خمسی در امور زندگی مصرف نشود، خمس دارد.
⁉️تذکر:
موارد گذشته مربوط به اصل سهام است، اما سود سالیانه سهام اگر تا پایان سال خمسی در امور زندگی مصرف نشده باشد، در هر صورت خمس دارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
دلیل فقها بر این که آب باران، نجاسات و از جمله جای پاک سگ را پاک می کند، چیست؟
پاسخ
دلیل فقها بر این که آب باران از جمله مطهرات است چند چیز است:
1. کتاب خدا ]قرآن کریم [که می فرماید: وانزلنا من السماء ماءاُ طهوراً، از آسمان آبی پاک کننده به نام باران فرو فرستاده ایم. اطلاق پاک کننده بودن آب باران شامل جای پاک سگ نیز می شود.
2. علمای شیعه بلکه تمام دانشمندان مسلمان اتفاق نظر دارند که آب باران نیز مثل آب جاری مطهر و پاک کننده است . اطلاق پاک کننده بودن آب باران شامل جای پاک سگ نیز می شود.
3. اطلاق روایاتی که آب باران را پاک کننده می داند:
1. از امام کاظم (ع) سؤال شده که اگر باران در مکانی که نجس است جاری شده و بعد از آن به لباس انسان برخورد کند حکمش چیست؟ حضرت فرمود: اگر باران به آن لباس برسد پاکش می کند.
2. در روایت قرب الاسناد، علی بن جعفر (ع) از امام کاظم (ع) سؤال می کند که اگر چیزی که پشت بام خانه است نجس بوده و باران با آن برخورد کند و جریان پیدا نموده و به لباس انسان برسد آیا لباس انسان نیز نجس می شود؟ حضرت فرمودند: اگر آب باران بر لباس جاری شود، لباس نجس نمی شود.
3. صحیحه هشام بن سالم که از امام صادق (ع) سؤال کرد از سقف خانه که نجس بوده و باران بر آن جاری شده و بعد از آن به لباس انسان برخورد کند آیا لباس انسان نجس می شود و حضرت فرموده اند: لباس انسان بواسطه آن نجس نمی شود.
4. علی بن جعفر از امام کاظم (ع) سوال کرد که سقف خانه ای نجس شد و بعد از آن باران بر آن جاری شده آیا می توان از آب باران که از سقف خانه بر روی زمین جاری می شود وضو گرفت؟ و حضرت فرموده اند: اگر باران حرکت کند و جاری شود اشکالی ندارد و می توان با آن وضو گرفت. البته روایات دیگری در این باره وجود دارد که به جهت اختصار به همین مقدار بسنده می کنیم.
در هر صورت از اطلاق و عدم تفصیل در این روایات می توان استنباط نمود که جای پای سگ نیز در اثر جاری شدن آب باران بر آن پاک می شود.
⚜ @Ahkaam ⚜
آیا آب لوله کشی با نجاست سطح خارجی شیلنگ یا لوله یا دوش یا شیر، نجس می شود؟
پاسخ
آب لوله کشی که از شیر، شیلنگ یا لوله می ریزد، اگر متصل به کر باشد مثل آب جاری است و با ملاقات نجس، نجس نمی شود.
مثلاً اگر لبه ی شیر نجس شده باشد وقتی آب در آن جریان پیدا می کند با ملاقات نجاست و زایل کردن آن پاک می شود و روشن است که اگر نجاست بر روی سطح خارجی شیر باشد که ملاقات با آب نکند، ربطی به آب جریان یافته در داخل آن ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓شک بعد از محل در نماز را با مثال توضیح دهید؟
🍃همه مراجع: شک بعد از محل، مانند آن است که در حال خواندن سوره، شک کند حمد را خوانده یا نه؛ در رکوع شک کند سوره را خوانده یا نه؛ بعد از سلام شک کند تشهد را خوانده یا نه و... در این موارد نباید به شک خود اعتنا کند؛ بلکه باید نماز را ادامه دهد و نماز صحیح است.
⚜ @Ahkaam ⚜