آیا وهابیونی که اعتبار احادیث را انکار کرده و تنها قرآن را حجت می دانند و پیروی از پیامبر (ص) را تنها در محدوده مضامین قرآن واجب می دانند و بعضاً به عصمت پیامبر اعتقاد ندارند مرتد محسوب می شوند؟ نجس هستند یا نه؟
پاسخ
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
مرتد کسى است که ضرورى دین را انکار کند به گونه ای که به معنى تکذیب پیامبر باشد، اما اختلاف در صحت و سقم احادیث و یا انکار عصمت موجب ارتداد نیست.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در صورتیکه با ائمه ی معصومین (علیهم السلام) دشمنی نداشته باشند کافر نیستند.
⚜ @Ahkaam ⚜
آیا کسی که نماز نمی خواند کافر است؟
پاسخ اجمالی
کافر کسی است که وجود خدا یا وحدانیت او یا روز جزا یا رسالت انبیاء الاهی و یا یکی از ضروریات دین را منکر باشد. چنین شخصی از نظر شرع، احکام خاصی دارد که در رساله های عملیه بیان شده است. همه کسانی که نماز نمی خوانند کافر نیستند. تنها در صورتی که کسی آگاهانه و از روی انکار وجوب نماز، آن را ترک کند چون منکر ضروری دین شده است کافر و مرتد خواهد بود. اما کسانی که از روی جهل و تنبلی و یا بی مبالاتی نماز را ترک می کنند کافر نیستند و باید با امید به رحمت الاهی واجبات ترک شده خود را قضا نمایند.
پاسخ تفصیلی
https://www.islamquest.net/fa/ahkam/category/611
⚜ @Ahkaam ⚜
نظر آیت الله بهجت درباره توبه کسی که مرتد شده ولی آن را ابراز نکرده وباعث گمراهی کسی نشده است چیست؟ آیا توبه کافی است ویا شهادتین باید بگوید؟ و آیا لباس و بدنش با توبه کردن پاک می شود؟
پاسخ
توبه و تصمیم جدی انسان به ترک گناه حرکت به سوی نجات و خود یک پیروزی بزرگ است که درهای رحمت الاهی را به روی انسان می گشاید. کسی که به این مرحله (توبه) رسیده به پیروزی بزرگی دست یافته است، و باید سعی کند انگیزه خود را برای مبارزه با گناه، قوی تر نماید، و برای همیشه این حالت را در خود حفظ کند.
نکته بسیار مهم اینکه در هیچ شرایطی نباید از رحمت خدا مأیوس شد؛ زیرا هر چه گناه بزرگتر باشد باز رحمت الاهی واسع تر است. خداوند فرموده است: «اى بندگان من که بر خود اسراف و ستم کردهاید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را مىآمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.»
البته توبه واقعی دارای شرایطی است که اگر رعایت شود مورد قبول خدای مهربان قرار می گیرد بعضی از این شرایط عبارتند از: ندامت، تصمیم جدی بر ترک گناه، حتی المقدور عدم باز گشت به گناه در آینده، جبران گناه و لغزش های گذشته و استغفار و طلب آمرزش از خداوند.
نظر حضرت آیت الله العظمی بهجت (مدظله العالی) پیرامون سؤال شما:
اگر مرتد فطری باشد در صورتی که ارتداد و کفر خود را ابراز نکرده باشد و سبب گمراهی دیگران نگردیده باشد باید توبه کند و مجدداً شهادتین بگوید و هیچ گاه نباید آن را ابراز نماید و به سبب این توبه بدن و لباسش پاک می گردد و اگر چنان چه متأهل است باید دوباره صیغه ازدواج را جاری نماید.
⚜ @Ahkaam ⚜
من در تورنتو زندگی می کنم. در اینجا خانمی در کارهای منزل به من کمک می کند که دارای مذهب هندو است. آیا او نجس است؟ اگر نجس است آیا من باید تمام منزل را آب بکشم؟ زیرا او در تمام منزل کار کرده است. من مقلد آقای خامنه ای هستم. متشکرم
پاسخ
بنا به فتوای همه مراجع تقلید کافر نجس است و باید از رطوبت او اجتناب کرد.
حضرت امام خمینی (ره) در این زمینه فرموده اند:" کافر یعنى کسى که منکر خدا است، یا براى خدا شریک قرار مىدهد، یا پیغمبرى حضرت خاتم الانبیاء محمّد بن عبد اللَّه صلى اللَّه علیه و آله و سلم را قبول ندارد، نجس است..."
نظر مراجع تقلید دیگر از جمله حضرت آیت ا...خامنه ای نیز همین است.
بنا بر این از آنجایی که هندو ها خدایان متعددی را می پرستند و مشرک هستند و به یک معنی بت پرست نیز هستند، کافر و نجس می باشند و آن مقدار از اشیاء و وسائل منزل را که یقین دارید با رطوبت بدن خدمت کارتان تماس داشته است، و این رطوبت به آن اشیا منتقل شده است، نجس شده است و طبیعی است که برای تطهیر آن نیازمند به آب کشیدن آن وسیله، هستید.
پس اگر در یکی از مراحل زیر شک داشته باشید:
1. تماس بدن او با وسیله یا اشیاء منزل
2. رطوبت داشتن حداقل یکی از ملاقات کننده (بدن یا دست او) و ملاقات شونده (وسیله)
3. انتقال رطوبت، می توانید به شک خود اعتنایی نکنید و حکم به عدم نجاست کنید.
⚜ @Ahkaam ⚜
اگر آب قلیل با عین نجس برخورد کند متنجس اول بشمار میآید یا خود در حکم عین نجس است؟
پاسخ
آب قلیلی که با نجاست تماس داشته، اگر عین نجاست در آن نباشد، متنجس اول محسوب میشود.
شایان ذکر است، برخی فقها درباره انتقال نجاست، تعداد واسطه را دخیل در حکم نمیدانند و معتقدند هر زمان که شیءای - با داشتن رطوبت - با متنجسی تماس پیدا کند آن را نجس میکند، هر چند که چندین واسطه خورده باشد.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
اگر دارای یکی از اوصاف ثلاثه نجاست نیست متنجس اول است.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
متنجس است. به نظر معظم له فرقی بین واسطهها نیست و متنجّس با فرض تعدد واسطه هم نجس کننده است.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
اگر عین نجس در آن نباشد متنجس اول محسوب میشود.
⚜ @Ahkaam ⚜
اگر دندان، روکش شده یا پر شده باشد و بر اثر مسواک زدن، دهان نجس شود، آیا نیاز به آبکشی دهان است؟ اگر نجاست از بیرون به دهان برسد، چطور؟
پاسخ
1. باطن بدن (از جمله داخل دهان) در صورت برخورد با نجاست (داخلی یا خارجی)، نیاز به آب کشیدن ندارد و با از بین رفتن عین نجس، نجاست نیز بر طرف میشود. البته برخی از فقها در صورت سرایت نجاست خارجی به داخل دهان، آب کشیدن آن را بنا بر احتیاط، واجب میدانند.
2. دندان پر شده و روکش شده که (بر خلاف دندان مصنوعی) ثابت است حکم دندان طبیعی و باطن بدن را دارد که در صورت تماس با عین نجس و از بین رفتن آن، پاک میباشد و نیاز به آب کشیدن ندارد.
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
1. اگر به گونهای است که جزو دندان طبیعی محسوب میشود حکم دندان طبیعی را دارد که با صرف ملاقات نجس نمیشود و اگر عین نجاست مثل خون در آن وجود داشته باشد با زوال عین نجاست پاک میشود و آب کشیدن آن لازم نیست و اگر جزو دندان طبیعی محسوب نمیشود برای تطهیر آن باید آبکشی شود.
2. تفاوتی نمیکند.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
دندان پر شده و روکش شده که ثابت است حکم دندان طبیعی را دارد که با ملاقات نجاست خارجی نجس میشود، و با از میان رفتن آن پاک میگردد. و اما نجاست داخلی مانند خونی که از لای دندان بیرون میآید موجب نجس شدن باطن بدن نمیشود.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
در اینکه دهان با برطرف شدن نجاست پاک میشود تفاوتی بین نجاستی که از درون بوده یا از بیرون وارد شده نیست و تنها دندان مصنوعی که برداشته میشود از ظاهر است و باید آب کشیده شود.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
1. اگر داخل دهان خون بیاید با برطرف شدن خون نیاز به تطهیر نیست بلی بهتر است که تطهیر شود.
2. احتیاط در تطهیر دهان است.
⚜ @Ahkaam ⚜
ویژه📌 ویژه📌
✅درآمد میلیونی روزانه رو تجربه کن🤑 هر روز فقط دو ساعت فعالیت🤩
✅درآمدی حلال، تضمینی و تست شده👌
✅تا آخر عمرتان استقلال مالی پیدا کنید😎 به رؤیاهایتان برسید🤩
✅به یاد داشته باشید که برای میلیونر شدن اصلا لازم نیست سخت کار کنید بلکه باید هوشمندانه عمل کنید🤔
✅برای دانلود فایل آموزشی این روش بی نظیر و درآمدزا بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇
https://b2n.ir/daramadehalal
🐏پانزده چیز از حیوانات حلال گوشت، حرام است:
خون؛ فضله؛ نری؛ فرج؛ بچه دان؛ غدد که آن را دشول می گویند؛ تخم که آن را دنبلان می گویند؛ چیزی که در مغز کله است و به شکل نخود می باشد؛ مغز حرام که در میان تیره پشت است؛ پی که در دو طرف تیره پشت است؛ زهره دان؛ طحال؛ مثانه؛ حدقه چشم؛ چیزی که در میان سم حیوان است.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌳بول و غائط انسان و هر حیوان حرام گوشتی که خون جهنده دارد که اگر رگ آن را ببرند،خون از آن جستن می کند، نجس است، ولی فضله حیوانات کوچک مثل پشه و مگس که گوشت ندارد، پاک است.🐘
🌳آیات عظام مکارم شیرازی، بهجت، صافی گلپایگانی و سیستانی: احتیاط واجب آن است که از بول حیوان حرام گوشت که خون جهنده ندارد نیز اجتناب کنند.
⚜ @Ahkaam ⚜
چند نوع غسل داریم؟ و در چه زمانی انجام میشود؟
پاسخ
غسل بر دو گونه است، واجب و مستحب.
غسلهاى واجب عبارتند از:
1. غسل جنابت
2. غسلهای ویژه بانوان
3. غسل مس میّت
4. غسل میّت
5. غسلى که به واسطه نذر و قسم و مانند اینها واجب مىشود.
غسلهاى مستحب نیز عبارتند از:
غسلهاى مستحب در شرع مقدس اسلام بسیار است و از آن جمله است:
1. غسل جمعه، که وقت آن از اذان صبح است تا ظهر و بهتر است نزدیک ظهر به جا آورده شود و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر است که بدون نیّت ادا و قضا تا عصر جمعه به جا آورد. و اگر در روز جمعه غسل نکند مستحبّ است از صبح شنبه تا غروب، قضاى آن را به جا آورد. و کسى که مىترسد در روز جمعه آب پیدا نکند مىتواند روز پنجشنبه غسل را انجام دهد. نمایه مرتبط: 4156 (غسل جمعه و نپوسیدن بدن در قبر).
2. غسل شب اول ماه رمضان و تمام شبهاى فرد آن، مانند سوم، پنجم و ...، ولى در دههی آخر رمضان مستحبّ است همه شب غسل کند.
3. غسل شب عید فطر، که وقت آن از اول مغرب است تا اذان صبح و بهتر است در اول شب به جا آورده شود.
4. غسل روز عید فطر و عید قربان، که وقت آن از اذان صبح است تا غروب و بهتر است آن را پیش از نماز عید به جا آورد و اگر از ظهر تا غروب به جا آورد، احتیاط آن است که به قصد رجاء انجام دهد.
5. غسل روز هشتم و نهم ذى حَجّه. و در روز نهم بهتر است آن را نزدیک ظهر به جا آورد.
6. غسل روز اول و پانزدهم و بیست و هفتم و آخر ماه رجب.
7. غسل روز عید غدیر، که بهتر است قبل از ظهر آن را انجام دهد.
8. غسل روز بیست و چهارم ذى حَجّه.
9. غسل عید نوروز و پانزدهم شعبان و نهم و هفدهم ربیع الاول و روز بیست و پنجم ذى قعده.
10. غسل دادن بچهاى که تازه به دنیا آمده.
11. غسل زنى که براى غیر شوهرش بوى خوش استعمال کرده است.
12. غسل کسى که در حال مستى خوابیده است.
13. غسل کسى که جایى از بدنش را به بدن میّتى که غسل دادهاند رسانده است.
14. غسل کسى که در موقع گرفتن خورشید و ماه نماز آیات را عمداً نخوانده در صورتى که تمام ماه و خورشید گرفته باشد.
15. غسل کسى که براى تماشاى دار آویخته رفته و آن را دیده باشد. ولى اگر اتفاقاً یا از روى ناچارى نگاهش بیفتد یا مثلاً براى شهادت دادن رفته باشد، غسل مستحبّ نیست.
⚜ @Ahkaam ⚜