eitaa logo
حکمش چیه؟
98.4هزار دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
2.3هزار ویدیو
154 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا ارتداد شخص نیاز به حکم حاکم شرع دارد؟ یا صرف انکار ضروریات اسلام و یا انجام اموری که نشان دهنده ارتداد باشد مثل ترک نماز و انجام عبادت به شیوه ارمنی ها و ادعای مسیحی بودن کافی است؟ پاسخ سؤال شما از دفاتر مراجع عظام تقلید استفتاء شد و پاسخ ایشان به شرح زیر می باشد: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): ارتداد نیاز به حکم حاکم شرع ندارد. اگر انکار هر یک از ضروریات دین به انکار رسالت یا تکذیب پیامبر اکرم اسلام یا وارد کردن نقصى به شریعت منجر شود، باعث کفر و ارتداد است همچنین اگر اظهار می کند که به دین دیگری غیر از اسلام گرویده مرتد است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): همین که شخص عقاید دین یا یکی از ضروریات دین را منکر شود و ابراز کند مرتد است اما برخورد با وی منوط به اجازه حاکم شرع می باشد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): تحقق ارتداد با تحقق موجبات آن نیاز به حکم حاکم ندارد ولی در دعاوی موضوعی بین طرفین فصل خصومت محتاج به رفع امر به حاکم شرعی و حکم شرعی او است و تفاصیل دیگر در فقه بیان شده است. ⚜ @Ahkaam ⚜
آیا وهابیونی که اعتبار احادیث را انکار کرده و تنها قرآن را حجت می دانند و پیروی از پیامبر (ص) را تنها در محدوده مضامین قرآن واجب می دانند و بعضاً به عصمت پیامبر اعتقاد ندارند مرتد محسوب می شوند؟ نجس هستند یا نه؟ پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): مرتد کسى است که ضرورى دین را انکار کند به گونه ای که به معنى تکذیب پیامبر باشد، اما اختلاف در صحت و سقم احادیث و یا انکار عصمت موجب ارتداد نیست. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتیکه با ائمه ی معصومین (علیهم السلام) دشمنی نداشته باشند کافر نیستند. ⚜ @Ahkaam ⚜
آیا کسی که نماز نمی خواند کافر است؟ پاسخ اجمالی کافر کسی است که وجود خدا یا وحدانیت او یا روز جزا یا رسالت انبیاء الاهی و یا یکی از ضروریات دین را منکر باشد. چنین شخصی از نظر شرع، احکام خاصی دارد که در رساله های عملیه بیان شده است. همه کسانی که نماز نمی خوانند کافر نیستند. تنها در صورتی که کسی آگاهانه و از روی انکار وجوب نماز، آن را ترک کند چون منکر ضروری دین شده است کافر و مرتد خواهد بود. اما کسانی که از روی جهل و تنبلی و یا بی مبالاتی نماز را ترک می کنند کافر نیستند و باید با امید به رحمت الاهی واجبات ترک شده خود را قضا نمایند. پاسخ تفصیلی https://www.islamquest.net/fa/ahkam/category/611 ⚜ @Ahkaam ⚜
نظر آیت الله بهجت درباره توبه کسی که مرتد شده ولی آن را ابراز نکرده وباعث گمراهی کسی نشده است چیست؟ آیا توبه کافی است ویا شهادتین باید بگوید؟ و آیا لباس و بدنش با توبه کردن پاک می شود؟ پاسخ توبه و تصمیم جدی انسان به ترک گناه حرکت به سوی نجات و خود یک پیروزی بزرگ است که درهای رحمت الاهی را به روی انسان می گشاید. کسی که به این مرحله (توبه) رسیده به پیروزی بزرگی دست یافته است، و باید سعی کند انگیزه خود را برای مبارزه با گناه، قوی تر نماید، و برای همیشه این حالت را در خود حفظ کند. نکته بسیار مهم اینکه در هیچ شرایطی نباید از رحمت خدا مأیوس شد؛ زیرا هر چه گناه بزرگتر باشد باز رحمت الاهی واسع تر است. خداوند فرموده است: «اى بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‏اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را مى‏آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.» البته توبه واقعی دارای شرایطی است که اگر رعایت شود مورد قبول خدای مهربان قرار می گیرد بعضی از این شرایط عبارتند از: ندامت، تصمیم جدی بر ترک گناه، حتی المقدور عدم باز گشت به گناه در آینده، جبران گناه و لغزش های گذشته و استغفار و طلب آمرزش از خداوند. نظر حضرت آیت الله العظمی بهجت (مدظله العالی) پیرامون سؤال شما: اگر مرتد فطری باشد در صورتی که ارتداد و کفر خود را ابراز نکرده باشد و سبب گمراهی دیگران نگردیده باشد باید توبه کند و مجدداً شهادتین بگوید و هیچ گاه نباید آن را ابراز نماید و به سبب این توبه بدن و لباسش پاک می گردد و اگر چنان چه متأهل است باید دوباره صیغه ازدواج را جاری نماید. ⚜ @Ahkaam
من در تورنتو زندگی می کنم. در اینجا خانمی در کارهای منزل به من کمک می کند که دارای مذهب هندو است. آیا او نجس است؟ اگر نجس است آیا من باید تمام منزل را آب بکشم؟ زیرا او در تمام منزل کار کرده است. من مقلد آقای خامنه ای هستم. متشکرم پاسخ بنا به فتوای همه مراجع تقلید کافر نجس است و باید از رطوبت او اجتناب کرد. حضرت امام خمینی (ره) در این زمینه فرموده اند:" کافر یعنى کسى که منکر خدا است، یا براى خدا شریک قرار مى‏دهد، یا پیغمبرى حضرت خاتم الانبیاء محمّد بن عبد اللَّه صلى اللَّه علیه و آله و سلم را قبول ندارد، نجس است..."‏ نظر مراجع تقلید دیگر از جمله حضرت آیت ا...خامنه ای نیز همین است. بنا بر این از آنجایی که هندو ها خدایان متعددی را می پرستند و مشرک هستند و به یک معنی بت پرست نیز هستند، کافر و نجس می باشند و آن مقدار از اشیاء و وسائل منزل را که یقین دارید با رطوبت بدن خدمت کارتان تماس داشته است، و این رطوبت به آن اشیا منتقل شده است، نجس شده است و طبیعی است که برای تطهیر آن نیازمند به آب کشیدن آن وسیله، هستید. پس اگر در یکی از مراحل زیر شک داشته باشید: 1. تماس بدن او با وسیله یا اشیاء منزل 2. رطوبت داشتن حداقل یکی از ملاقات کننده (بدن یا دست او) و ملاقات شونده (وسیله) 3. انتقال رطوبت، می توانید به شک خود اعتنایی نکنید و حکم به عدم نجاست کنید. ⚜ @Ahkaam ⚜
اگر آب قلیل با عین نجس برخورد کند متنجس اول بشمار می‌آید یا خود در حکم عین نجس است؟ پاسخ آب قلیلی که با نجاست تماس داشته، اگر عین نجاست در آن نباشد، متنجس اول محسوب می‌شود. شایان ذکر است، برخی فقها درباره انتقال نجاست، تعداد واسطه را دخیل در حکم نمی‌دانند و معتقدند هر زمان که شیءای - با داشتن رطوبت - با متنجسی تماس پیدا کند آن را نجس می‌کند، هر چند که چندین واسطه خورده باشد. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر دارای یکی از اوصاف ثلاثه نجاست نیست متنجس اول است. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): متنجس است. به نظر معظم له فرقی بین واسطه‌ها نیست و متنجّس با فرض تعدد واسطه هم نجس کننده است. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر عین نجس در آن نباشد متنجس اول محسوب می‌شود. ⚜ @Ahkaam ⚜
اگر دندان، روکش شده یا پر شده باشد و بر اثر مسواک زدن، دهان نجس شود، آیا نیاز به آبکشی دهان است؟ اگر نجاست از بیرون به دهان برسد، چطور؟ پاسخ 1. باطن بدن (از جمله داخل دهان) در صورت برخورد با نجاست (داخلی یا خارجی)، نیاز به آب کشیدن ندارد و با از بین رفتن عین نجس، نجاست نیز بر طرف می‌شود. البته برخی از فقها در صورت سرایت نجاست خارجی به داخل دهان، آب کشیدن آن را بنا بر احتیاط، واجب می‌دانند. 2. دندان پر شده و روکش شده که (بر خلاف دندان مصنوعی) ثابت است حکم دندان طبیعی و باطن بدن را دارد که در صورت تماس با عین نجس و از بین رفتن آن، پاک می‌باشد و نیاز به آب کشیدن ندارد. حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): 1.‌ اگر به گونه‌ای است که جزو دندان طبیعی محسوب می‌شود حکم دندان طبیعی را دارد که با صرف ملاقات نجس نمی‌شود و اگر عین نجاست مثل خون در آن وجود داشته باشد با زوال عین نجاست پاک می‌شود و آب کشیدن آن لازم نیست و اگر جزو دندان طبیعی محسوب نمی‌شود برای تطهیر آن باید آبکشی شود. 2. تفاوتی نمی‌کند. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): دندان پر شده و روکش شده که ثابت است حکم دندان طبیعی را دارد که با ملاقات نجاست خارجی نجس می‌شود، و با از میان رفتن آن پاک می‌گردد. و اما نجاست داخلی مانند خونی که از لای دندان بیرون می‏آید موجب نجس شدن باطن بدن نمی‏شود. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): در اینکه دهان با برطرف شدن نجاست پاک می‌شود تفاوتی بین نجاستی که از درون بوده یا از بیرون وارد شده نیست و تنها دندان مصنوعی که برداشته می‌شود از ظاهر است و باید آب کشیده شود. حضرت آیت الله العظمی صافی‌ گلپایگانی (مد ظله العالی): 1. اگر داخل دهان خون بیاید با برطرف شدن خون نیاز به تطهیر نیست بلی بهتر است که تطهیر شود. 2. احتیاط در تطهیر دهان است. ⚜ @Ahkaam
❗️🍃اگر حیوان حلال گوشت را به دستوری که در شرع معین شده بکشند و خون آن به مقدار معمول بیرون آید، خونی که در بدنش می ماند، پاک است . ولی اگر به علت نفس کشیدن یا به واسطه اینکه سر حیوان در جای بلندی بوده خون به بدن حیوان برگردد، آن خون نجس است. ⚜ @Ahkaam
❓بعد از نماز فهمیدم که لباس یا بدنم نجس بوده است؛ نمازم چه حکمی دارد؟ 🌳همه مراجع عظام: اگر بعد از نماز متوجّه نجس بودن بدن یا لباس شده اید، نماز صحیح است. ⚜ @Ahkaam
ویژه📌 ویژه📌 ✅درآمد میلیونی روزانه رو تجربه کن🤑 هر روز فقط دو ساعت فعالیت🤩 ✅درآمدی حلال، تضمینی و تست شده👌 ✅تا آخر عمرتان استقلال مالی پیدا کنید😎 به رؤیاهایتان برسید🤩 ✅به یاد داشته باشید که برای میلیونر شدن اصلا لازم نیست سخت کار کنید بلکه باید هوشمندانه عمل کنید🤔 ✅برای دانلود فایل آموزشی این روش بی نظیر و درآمدزا بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 https://b2n.ir/daramadehalal
🐏پانزده چیز از حیوانات حلال گوشت، حرام است: خون؛ فضله؛ نری؛ فرج؛ بچه دان؛ غدد که آن را دشول می گویند؛ تخم که آن را دنبلان می گویند؛ چیزی که در مغز کله است و به شکل نخود می باشد؛ مغز حرام که در میان تیره پشت است؛ پی که در دو طرف تیره پشت است؛ زهره دان؛ طحال؛ مثانه؛ حدقه چشم؛ چیزی که در میان سم حیوان است. ⚜ @Ahkaam
🌳بول و غائط انسان و هر حیوان حرام گوشتی که خون جهنده دارد که اگر رگ آن را ببرند،خون از آن جستن می کند، نجس است، ولی فضله حیوانات کوچک مثل پشه و مگس که گوشت ندارد، پاک است.🐘 🌳آیات عظام مکارم شیرازی، بهجت، صافی گلپایگانی و سیستانی: احتیاط واجب آن است که از بول حیوان حرام گوشت که خون جهنده ندارد نیز اجتناب کنند. ⚜ @Ahkaam
چند نوع غسل داریم؟ و در چه زمانی انجام می‌شود؟ پاسخ غسل بر دو گونه‌ است، واجب و مستحب. غسل‌هاى واجب عبارتند از: 1. غسل جنابت 2. غسلهای ویژه بانوان 3. غسل مس میّت 4. غسل میّت 5. غسلى که به واسطه نذر و قسم و مانند اینها واجب مى‌شود. غسل‌هاى مستحب نیز عبارتند از: غسلهاى مستحب در شرع مقدس اسلام بسیار است و از آن جمله است: 1. غسل جمعه، که وقت آن از اذان صبح است تا ظهر و بهتر است نزدیک ظهر به جا آورده شود و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر است که بدون نیّت ادا و قضا تا عصر جمعه به جا آورد. و اگر در روز جمعه غسل نکند مستحبّ است از صبح شنبه تا غروب، قضاى آن را به جا آورد. و کسى که مى‌ترسد در روز جمعه آب پیدا نکند مى‌تواند روز پنجشنبه غسل را انجام دهد. نمایه مرتبط: 4156 (غسل جمعه و نپوسیدن بدن در قبر). 2. غسل شب اول ماه رمضان و تمام شبهاى فرد آن، مانند سوم، پنجم و ...، ولى در دهه‌ی آخر رمضان مستحبّ است همه شب غسل کند. 3. غسل شب عید فطر، که وقت آن از اول مغرب است تا اذان صبح و بهتر است در اول شب به جا آورده شود. 4. غسل روز عید فطر و عید قربان، که وقت آن از اذان صبح است تا غروب و بهتر است آن را پیش از نماز عید به جا آورد و اگر از ظهر تا غروب به جا آورد، احتیاط آن است که به قصد رجاء انجام دهد. 5. غسل روز هشتم و نهم ذى حَجّه. و در روز نهم بهتر است آن را نزدیک ظهر به جا آورد. 6. غسل روز اول و پانزدهم و بیست و هفتم و آخر ماه رجب. 7. غسل روز عید غدیر، که بهتر است قبل از ظهر آن را انجام دهد. 8. غسل روز بیست و چهارم ذى حَجّه. 9. غسل عید نوروز و پانزدهم شعبان و نهم و هفدهم ربیع الاول و روز بیست و پنجم ذى قعده. 10. غسل دادن بچه‌اى که تازه به دنیا آمده. 11. غسل زنى که براى غیر شوهرش بوى خوش استعمال کرده است. 12. غسل کسى که در حال مستى خوابیده است. 13. غسل کسى که جایى از بدنش را به بدن میّتى که غسل داده‌اند رسانده است. 14. غسل کسى که در موقع گرفتن خورشید و ماه نماز آیات را عمداً نخوانده در صورتى که تمام ماه و خورشید گرفته باشد. 15. غسل کسى که براى تماشاى دار آویخته رفته و آن را دیده باشد. ولى اگر اتفاقاً یا از روى ناچارى نگاهش بیفتد یا مثلاً براى شهادت دادن رفته باشد، غسل مستحبّ نیست. ⚜ @Ahkaam
اگر بدن انسان نجس باشد و به واسطه عرق کردن و یا رطوبت دیگر، رطوبت از دو عدد لباس زیر و رو رد شده و به مبل یا چیز دیگری سرایت کند، آیا مبل نجس می‌شود و یا حکم دو واسطه دارد و نجس نیست؟ پاسخ اگر عرق یا رطوبت دیگر، آن‌قدر زیاد باشد که از لباس‌ها عبور کرده و به مبل برسد، آن مبل نجس می‌شود و لباسها حکم واسطه را نخواهد داشت؛ در هرحال، چنان‌چه یقین به سرایت نجاست حاصل نگردد نباید به شک خود اعتنا کرد. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در فرض سؤال حکم دو واسطه را ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که یقین به سرایت نجاست حاصل نگردد نباید به شک خود اعتنا کرد و تا دو واسطه باعث انتقال نجاست می‌شود، نه بیشتر، یعنی اگر دست نجس مثلاً به دست دیگری بخورد آن هم نجس می‌شود، و اگر آن به شیء سوم اصابت کند آن نیز نجس می‌شود، ولی اگر شیء سوم به چهارمی بخورد نجس نخواهد شد. به تعبیر دیگر، متنجس اول و دوم سبب سرایت نجاست می‌شود، ولی متنجس سوم سبب سرایت نجاست نمی‌شود، هر چند خود آن نجس است. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): چنانچه یقین به سرایت نجاست داشته باشد نجس می‌شود و در صورت شک محکوم به طهارت است. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه یقین به سرایت نباشد نجس نمی‌شود. ⚜ @Ahkaam ⚜
اگر دو ظرف باشد که یکی نجس و دیگری پاک است و شبهه محصوره است حکم حالات ذیل چیست: الف: اگر دست خود را در یکی از این دو ظرف قرار دهیم؟ ب: اگر دست را در هر دو ظرف قرار دهیم. ج: اگر یک دست را در یک ظرف و دیگری را در ظرف دیگر قرار دهیم؟ پاسخ هرگاه دو ظرف داشته باشند، يكى پاک و ديگرى نجس، اما ندانیم کدامشان نجس یا پاک است، اگر يكى از آن دو، با شیء پاکی تماس پیدا كند، آن را نجس نمى‌كند. ولی اگر این شیء پاک با هر دو ظرف تماس داشته باشد، حكم به نجاست آن مى‌شود. بر این اساس پاسخ شما به ترتیب پرسشتان عبارت است از: الف: پاک است. ب: نجس است. ج: احکام نجس به هیچ کدام از دستها به تنهایی بار نخواهد شد. به عنوان نمونه، اگر یک دست را به چیز مرطوبی زده و دست دیگر را به شیء مرطوب دیگری، هیچ‌کدام از آن چیزها متنجس نمی‌شوند، امّا اگر به نحوی رفتار شود که یقین به نجاست پیدا ‌کنیم باید اجتناب شود؛ مثلاً هر دو دست را که خیس هم بود به لباسمان زدیم، مطمئناً بخشی از این لباس، متنجس خواهد شد و یا مثلاً بخواهیم نماز بخوانیم چون یقین پیدا می‌کنیم که حتماً یکی از اعضایمان نجس است نماز باطل است. البته چنانچه از آن ظروف برای غسل و وضو استفاده شود، مسئله متفاوت است. به این بیان که هرگاه دو ظرف، آب داشته باشند، يكى پاک و ديگرى نجس، اما ندانیم کدامشان نجس یا پاک است، استعمال هيچ يک در غسل و در وضو جايز نيست، و هرگاه متمكّن از آب ديگر نباشد، به جهت نماز، تيمّم مى‌كند. ⚜ @Ahkaam
آیا چیزی که بر اثر ملاقات با نجس، متنجس شده است،مثل عین نجاست است؟ و آیا این مسئله میان فقهاء مورد اتفاق است. پاسخ اجمالی به آن چه نجاستش بالذات (ذات شی نجس باشد) است، یعنی تا ذات شی موجود باشد،نجاست هم باقی است(مانند خوک و سگ و خون) نجس گفته می شود و به چیزی که بالذات طاهر و پاک است ولی به عرض، نجس شده است(مانند دستی که به خون آلوده می شود)، متنجس می گویند. متنجس با عین نجس (از نظر احکام شرعی)، مشترکاتی با هم دارند همان طور که فرق هایی نیز وجود دارد. مثلاً در صورتى که دست راست به بول متنجس شود، آن‏گاه آن دست با رطوبت جدیدى با دست چپ ملاقات کند، این ملاقات موجب نجاست دست چپ خواهد بود و اگر دست چپ بعد از خشک شدن با لباس مرطوب مثلًا ملاقات کند، لباس نیز نجس مى‏شود، ولى اگر آن لباس با چیز دیگرى با رطوبت ملاقات کند حکم به نجاست آن چیز نمى‏شود. پاسخ تفصیلی https://www.islamquest.net/fa/archive/fa11708@Ahkaam
من وسواس به این دارم که اگر یک وقتی دستم به نام خداوند یا الله یا اسم پیامبران خورد نجس می شوند؟ لطفا مرا کمک کنید. پاسخ دست زدن و مسح اسما و صفات مخصوص خداوند بدون وضو حرام است، و احوط (احتیاط) الحاق نام هاى انبیای عظام و ائمه معصومین علیهم السلام به نام هاى خداوند متعال، در حکم مذکور است. اما اگر دست شما نجس باشد نباید به این اسمای مبارک دست بزنید و در صورتی که دستتان نجس نباشد، موجب نجاست این اسما نمی شود. ⚜ @Ahkaam ⚜
اگر در هنگام شستشوی مقعد در دستشویی آب به جاهای دیگر بریزد چه حکمی دارد و نیز دستها بعد از آن پاک است یا خیر ، توضیح دهید؟ پاسخ خوشبختانه امروزه در اکثر سرویس های بهداشتی، آب لوله کشی وجود دارد که حکم آب کر را دارد. در صورتی که با این آب مخرج غائط (مقعد) را بشویند بعد از برطرف شدن عین نجاست، بدن و دست انسان و هر جایی که این آب برسد پاک می شود مگر جایی که در آن عین نجاست وجود داشته باشد. بنا براین در چنین دستشویی هایی تمام آب ها ورطوبت هایی که در هنگام شستشوی مقعد به کف دستشویی می ریزد اگر در آن عین نجاست وجود نداشته باشد پاک است. همچنین در صورتی که با آب قلیل (آب آفتابه) مخرج غائط (مقعد) را طوری بشویند، که ذره ای مدفوع نماند، ( باقى ماندن رنگ و بوى آن مانعى ندارد)، مخرج غائط پاک شده و دوباره شستن لازم نیست‏. این آب با پنج شرط پاک است: اول: آن که بو یا رنگ یا مزه نجاست نگرفته باشد. دوم: نجاستى از خارج به آن نرسیده باشد. سوم: نجاست دیگرى مثل خون، با بول یا غائط بیرون نیامده باشد. چهارم: ذرّه‏هاى غائط در آب پیدا نباشد. پنجم: بیشتر از مقدار معمول، نجاست به اطراف مخرج نرسیده باشد. بنابراین اگر انسان علم به نجس بودن آبهایی که در کف دستشویی ریخته است نداشته باشد ، تمام آب ها و رطوبت های کف دستشویی پاک است. هم چنین اگر جایى از بدن یا لباس را با آب قلیل، آب بکشند، اطراف آنجا که متّصل به آن است و معمولًا موقع آب کشیدن، آن جا نجس مى‏شود (در صورتى که آبى که براى پاک شدن محل نجس مى‏ریزند به آن اطراف جارى شود) با پاک شدن جاى نجس پاک مى‏شود. و هم چنین است اگر چیز پاکى را پهلوى چیز نجس بگذارند و روى هر دو آب بریزند. پس اگر براى آب کشیدن یک انگشت نجس، روى همه انگشتها آب بریزند و آب نجس به همه آنها برسد، بعد از پاک شدن انگشت نجس، تمام انگشتها پاک مى‏شود. در مسأله دیگری آمده است: کسى که چیزى را با دست خود آب مى‏کشد (اگر دست و آن چیز با هم آب کشیده شود بعد از پاک شدن آن چیز دست او هم پاک مى‏شود. ⚜ @Ahkaam
اگر شخصی دستش را به سگ بزند و همان دست را به لباس یا دست فرد دیگری بزند،لباس یا دست آن فرد نجس می شود؟ اگر از روی زمینی که سگ یا گربه راه رفته بنشینیم نجس می شویم؟ پاسخ همان طور که می دانید سگ از حیوانات نجس است. در صورتی دست شخصی که با سگ تماس داشته است، نجس می شود که شرط سرایت نجاست، که وجود رطوبت در یکی از دو طرف است، موجود باشد. اما در صورتی که دو طرف خشک باشند و یا رطوبت بسیار ناچیز باشد که از یکی به دیگری منتقل نشود، نجاست سرایت نخواهد کرد. [1] اگر با این شرایط، دست شخص نجس شود و با دست مرطوب به فرد دیگری بزند و یا دست خشک باشد ولی آن فرد بدن یا لباسش خیس و یا مرطوب باشد،بدن آن فرد هم نجس می شود. در مورد سؤال دوم شما توجه داشته باشید وقتی بدن یا لباس شما نجس می شود که بدن یا لباستان مرطوب یا خیس باشد و یا محلی که سگ در آن جا بوده است خیس و مرطوب باشد. البته این حکم زمانی است که اگر شما از تماس گرفتن سگ به زمین با شرایط ذکر شده یقین داشته باشید، اما اگر شک داشته باشید اصل بر پاک بودن زمین است، ولی نشستن در محلی که گربه بوده است موجب نجاست بدن یا لباس نمی شود. ⚜ @Ahkaam ⚜
🔶 طرح مشارکت در اطعام و جشن روز #عید_غدیر به مناسبت عید امامت و ولایت به مقدار تـوان در این امر پر خـیـر و بـرکـت سـهــیـم باشـیم. #هم_عهدیم همه با هم در اطعام غدیر مشارکت می کنیم. راه‌های پرداخت کمک‌های نقدی 1️⃣ شماره کارت 💳 6037997950144171 2️⃣ پيپينگ 🏧 Payping.ir/@nikookaryimamkhomeini 📱09029924569 اینم کانال مرکز نیکوکاری امام خمینی(ره) هستش منتظرتون هستیم👇 eitaa.com/joinchat/2097545252Cf93f939a54
آستین مانتویی که پوشیده بودم نجس بود، باران شروع به باریدن کرد و مانتو خیس شد، یکی از دوستانم در حال حرف زدن مچ دستم را گرفت، آیا هر جا که دوستم دست زده است نجس می باشد؟ پاسخ سلام و با تشکر از مکاتبه شما با این سایت. با مطالبی که گفتید به نظر ما در این امور، مقداری زیاده روی کرده و بی جهت خود را آزرده اید.درباره نجاسات ما وظیفه تحقیق نداریم و در صورتی که شک به نجاست داشته اید،نمی توان حکم به نجاست داد. از آن جا که گفته اید در مانتوی شما عین نجاست نبوده است و متنجس به نجاست بوده است، سرایت نجاست از آن به دیگر اشیاء ضابطه خاصی دارد که برای شما استفتاءات مربوط را بیان می کنیم. نظر حضرت آیة الله العظمی خامنه ای در خصوص این که شیء متنجس تا چند واسطه نجس است، چنین است: "چیزی که با عین نجس تماس یافته و نجس شده است، اگر باز با چیزی که پاک است تماس پیدا کند و یکی از آنها تر باشد، آن چیز پاک را نجس می کند، و باز این چیزی که بر اثر ملاقات با متنجس نجس شده است، اگر با چیز پاکی برخورد نماید، بنابر احتیاط واجب آن را نجس می کند، ولی این متنجس سوم هیچ چیزی را با ملاقات خود نجس نمی کند". حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله) برای روشن شدن واسطه سوم مثالی زده و فرموده اند: در صورتى که دست راست به بول متنجس شود، آن‏گاه آن دست با رطوبت جدیدى با دست چپ ملاقات کند، این ملاقات موجب نجاست دست چپ خواهد بود و اگر دست چپ بعد از خشک شدن با لباس مرطوب مثلًا ملاقات کند، لباس نیز نجس مى‏شود، ولى اگر آن لباس با چیز دیگرى با رطوبت ملاقات کند حکم به نجاست آن چیز نمى‏شود. بنابراین؛شما برای این که حکم به نجاست دست دوستتان بدهید باید مطمئن شوید که نجاست مانتوی شما به دستتان رسیده و بوسیله باران شسته نشده است و بعد از آن دست دوستتان به همان جای نجاست برخورد کرده است. در همه این موارد اگر دست دو ستتان بر فرض هم به جای نجاست برخورد کرده است و نجس شده است، چون همان طور که گفتید در مانتوی شما عین نجاست نبوده است و با توجه به استفتاءات بالا، دست دوست شما واسطه سوم حساب شده و نجس است ولی دست دوست شما به هر جا که برخورد کند آن جا را نجس نمی کند. البته اگر مقدار باران به اندازه ای بوده که جای نجس، کاملا خیس شده باشد، و بر فرض شما عین نجاستی هم در لباستان وجود نداشته، همان باران لباستان را پاک کرده و نجاستی باقی نمانده تا به دیگران منتقل شود. ⚜ @Ahkaam
وقتی چیز نجسی را زیر آب می شوییم، آیا قطرات کوچک آب که بعضاً از محل شست و شو به اطراف می پاشد نجس است؟ پاسخ اگر چیز نجس را زیر شیری که متصل به کُر است بشویند آبی که از آن چیز می ریزد اگر متصل به کر باشد و بو یا رنگ یا مزه نجاست نگرفته باشد پاک است عده ای از مراجع تقلید می فرمایند: پاک است، مگر اینکه بو یا رنگ یا طعم نجاست به خود گیرد به شرط اینکه عین نجاست هم در آن نباشد اما اگر چیز نجس را با آب قلیل بشویند، آبی که از آن خارج می شود نجس است و همچنین بنا بر اقوی باید از آب قلیلی هم که بعد از برطرف شدن عین نجاست برای آب کشیدن چیز نجس روی آن می ریزند و از آن جدا می شود، اجتناب کنند. ولی آبی که با آن مخرج بول و غائط را می شویند با پنج شرط پاک است 1. آن که بو یا رنگ یا مزه نجاست نگرفته باشد. 2. نجاستی از خارج به آن نرسیده باشد. 3. نجاست دیگری مثل خون، با بول یا غائط بیرون نیامده باشد. 4. ذره های غائط در آب پیدا نباشد. 5. بیشتر از مقدار معمول، نجاست به اطراف مخرج نرسیده باشد. ⚜ @Ahkaam ⚜
آیا خوابیدن در جای نجس بدن را نجس می کند، در حالی که مکان خوابیدن خشک باشد؟ و آیا پوشیدن لباس نجس بدن را نجس می کند؟ پاسخ اگر چیز پاک به چیز نجس برسد و هر دو یا یکى از آنها به طورى تر باشد که ترى یکى به دیگرى برسد، چیز پاک نجس مى‏شود. و اگر ترى به قدرى کم باشد که به دیگرى نرسد، چیزى که پاک بوده نجس نمى‏شود. بنابراین، در صورتی که با خوابیدن در محل نجس رطوبت (آب، عرق بدن، شرجی بودن هوا و....) به حدی نباشد که تری از بدن به زمین یا از زمین به بدن برسد، بدن نجس نمی شود. ⚜ @Ahkaam ⚜
قسمتی از در توالت نجس شده و شسته نشده، آیا بر اثر شبنم یا عرق کردن، همه در نجس می شود؟ پاسخ همه مراجع می فرمایند: اگر چیز پاک به چیز نجس برسد و هر دو یا یکی از آنها به طوری تر باشد که تری یکی به دیگری برسد، چیز پاک نجس می شود. و اگر تری به قدری کم باشد که به دیگری نرسد، چیزی که پاک بوده نجس نمی شود. همچنین اگر چیز پاکی به چیز نجس برسد و انسان شک کند که هر دو یا یکی از آنها تر بوده یا نه، آن چیز پاک نجس نمی شود. به هر حال، رطوبت ساریه موجب نجاست می شود؛ یعنی اگر رطوبت شبنم از جای نجس حرکت کند و به قسمت های دیگری (قسمت هایی که پایین تر از قسمت های نجس قرار دارند) برسد آن جا را نیز نجس می کند. لازم به توضیح است که نجاست هر چیز از سه راه ثابت می شود: اوّل: آن که انسان یقین پیدا کند، پس گمان حتّى گمان قوى کافى نیست. دوّم: آن که کسى که چیزى در اختیار او است (مانند صاحب خانه و فروشنده و خدمت کار) بگوید که آن چیز نجس است. سوّم: دو نفر عادل و یا حتّى یک نفر (که از گفته اش اطمینان حاصل می شود) بگوید که آن چیز نجس است. ⚜ @Ahkaam ⚜
لطفاً درباره حکم فقهی طهارت و نجاست موارد ذیل مرا راهنمایی فرمایید؟ 1. اگر نجاست خارجی به باطن انسان برسد ؟ 2. اگر نجاست باطنی به باطن سرایت کند؟ اگر شی خارجی مثل دست به نجاست باطنی وآنهم در باطن ملاقات کند؟ 3. اگر شی خارجی با نجاست خارجی اما در داخل باطن مثل دهان ملاقات کند؟ 4. آیا اساس نجاسات باطنی مثل خون دماغ نجس هستند تا متنجس باشند؟ نظر آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته) در این باره چیست؟ پاسخ آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): ج1و2) نجس نمى‌شود. ج3) در صورتى که هنگام بیرون آمدن همراه با عین نجس باشد، نجس مى‌شود. آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله العالی): ملاقات در باطن موجب نجاست نیست ولی اگر دو عضو خارجی را که یکی نجس و دیگری پاک است مثلا داخل دهان کند و آنجا ملاقات کنند نجس می شود. آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی): باطن نجس نمی شود مثلاً در صورتی که خون به داخل بدن انسان تزریق کنند. ج2: همان جواب ج3: تا زمانی که در باطن است نجس نیست ولى خارج که می شود و بر آن خون یا بول یا مدفوع باشد نجس است و باید تطهیر نمود. ⚜ @Ahkaam
اگر آب کر روی دست نجس ریخته شود و ترشح کند آن ترشح چه حکمی دارد؟ پاسخ بنا بر نظر تمام مراجع در صورتی که آب کر با عین نجس یا چیزی که با عین نجس، نجس شده است، تماس بگیرد در صورتی که عین نجاست همراه آن نباشد و بو یا رنگ یا مزه آن تغییر نکند نجس نمی شود. بنا بر این ترشحاتی که از برخورد آب کر با دست نجس حاصل می شود در صورتی که عین نجاست همراه آن نباشد و بو یا رنگ یا مزه آن تغییر نکند نجس نمی شود و پاک است. و در صورتی که شک کنیم که آیا همراه آن ترشح نجاستی بوده یا بو یا رنگ یا مزه آن تغییرکرده یا نه، نباید به شکمان اعتنا کنیم و آن ترشح پاک است. ⚜ @Ahkaam ⚜
برخی از اعمال عید الله الاکبر عید غدیر خم. عیدتون مبارک🌹🌹🌹🌹 ⚜ @Ahkaam
❓اگر چند قطره خون روی زمین بریزد و شخص فقط عین نجس را برطرف کند (با پارچه خیس) ، بعدا با تی کشیدن یا راه رفتن روی آن با پای خیس، همه جا نجس می شود؟ در این صورت وقتی نمی توان همه جا را شست تکلیف چیست؟ 🌳پاسخ: خون یکی از نجاسات است که اگر چیزی یا جایی به واسطه تماس با آن (با رطوبت) نجس شود بعد از برطرف کردن عین نجاست تنها با شستن با آب (یک مرتبه با آب کر یا جاری) پاک می گردد و در باره پاک شدن با آب قلیل مراجع معظم تقلید فرموده اند : "زمین سنگ فرش و آجر فرش و زمین سختى که آب در آن فرو نمى‏رود اگر نجس شود با آب قلیل، پاک مى‏گردد ولى باید به قدرى آب روى آن بریزند که جارى شود و چنانچه آبى که روى آن ریخته‏ اند از سوراخى بیرون رود همه زمین پاک مى‏شود." بنابر این در صورتی که عین نجاست(خون) از زمین برطرف شود، ولی با آب کر یا جاری و یا قلیل شسته نشود، آن زمین هنوز نجس است و نجاست آن با رطوبت (راه رفتن با پای تر یا تی کشیدن با رطوبت) به جاهای دیگر منتقل می شود و تا واسطه سوم می تواند اشیاء را نجس کند. زیرا "هر گاه چیز پاکی با چیز نجس ملاقات کند و هر دو یا یکی از آن دو طوری رطوبت داشته باشد که به دیگری سرایت کند چیز پاک نجس می شود." در صورتی که نمی توانید جاهایی را که یقین دارید نجس شده است با شستن تطهیر (پاک) نمائید باید به هر نحوی که می توانید مواظبت کنید که با رطوبت با آنها تماس حاصل نشود (مثلا با گذاشتن پوشش روی آنها در صورتی که امکان داشته باشد)و در صورت تماس با رطوبت چیزی را که با تماس با آن نجس شده آب بکشید. با این حال سؤال مذکور به دفاتر مراجع ارسال شد که پاسخ آنان به شرح زیر می باشد: دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): ج1. در صورتی که یقین به سرایت نجس به مکان های دیگر باشد، نجس می شود و گرنه فقط همان محل نجس است. ج2. حکم آن از پاسخ سؤال اول مشخص شد. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): به مقدار امکان از مکان هایی که یقین به سرایت نجاست پیدا کرده اید اجتناب کنید و بیش از آن وظیفه ای ندارید. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی): بصرف پاک کردن با پارچه مکان نجس می ماند. دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی (مدظله العالی): هر چیزی که با رطوبت ملاقات با نجس نماید نجس می شود و متنجس هم حکم نجس را دارد و اگر نتوان آب کشید و زمین باشد به آفتاب هم با شرایطی پاک می شود که می توانید به رساله توضیح المسائل مراجعه نمائید. ⚜ @Ahkaam
1. اینجانب در توالت با آب کر (شلنگ) در حال طهارت بودم که گوشه دستم که خیس بود به شلوارم گرفت آیا شلوارم نجس است؟ 2. در نمایشگاه کتاب برای نماز موکتی پهن کرده بودن در 100 متری توالتها وقتی روی آن رفتیم کاملاً خیس بود...که نماز نخواندیم ولی پا و متعاقب آن کفشمان خیس شد آیا باید آنها را پاک کنم و نجس هستند یا نه؟ 3. کمربندی که مشکوک هستیم نجس می باشد و درآن مقداری نخ بکار رفته است را به چه صورت باید پاک کرد؟آیا آب گرفتن کافیست؟ پاسخ از نظر اسلام همه چیز پاک است مگر این که یقین به نجاست آن داسته باشیم و اگر نسبت به نجاست چیزی شک داشته باشیم آن چیز پاک است. بنا بر این در مورد اول اگر یقین داشته باشید که دست شما نجس بوده و یقین هم داشته باشید که رطوبت آن به حدی زیاد بوده که به شلوار سرایت کرده است در نتیجه لباس(شلوار را ) نجس شده و باید آنرا آب کشید. ولی اگر یقین به نجاست و یا سرایت نجاست به جاهای دیگر ندارید ،نجس نخواهد بود و با شک در نجس بودن چیزی، نیازی به آب کشیدن آن نیست. همچنین در مورد دوم و سوم هم چون یقین به نجس بودن ندارید هیچ نیازی به آب کشیدن کفش وجوراب و پا و کمر بند نیست؟ ⚜ @Ahkaam
آیا کرم ، پماد یا سایر مواد مشابه می توانند نجاست را انتقال دهند ؟ مایعات به جز آب چطور؟ پاسخ همه مراجع (حفظهم الله تعالی) می فرمایند: اگر چیز پاک به چیز نجس برسد و هر دو یا یکی از آنها به طوری تر باشد که تری یکی به دیگری برسد، چیز پاک نجس می شود. و اگر تری به قدری کم باشد که به دیگری نرسد، چیزی که پاک بوده نجس نمی شود. همچنین اگر چیز پاکی به چیز نجس برسد و انسان شک کند که هر دو یا یکی از آنها تر بوده یا نه، آن چیز پاک نجس نمی شود. دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): " انتقال نجاست از طریق1]کرم ، پماد[ و2 ] مایعات به جز آب [امکان دارد." دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی): "بله کرم نجس و یا مایع نجس ملاقى خود را نجس می کند. والله العالم" دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): "آری، و مایعات نیز نجاست را انتقال می دهند." به هر حال رطوبتی موجب نجاست می شود که سرایت کند. به همین جهت اگر مقدار کرم و پماد به مقدار زیاد باشد و هوا هم گرم باشد که باعث مایع شدن کرم و پماد شود نجاست را انتقال خواهد داد. دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی): باید رطوبت به قدری باشد که سرایت کند و اگر خیلی کم است و روی شنی که با آن برخورد می کند اثر نمی گذارد موجب انتقال نجاست نمی شود و فرقی بین رطوبت مایعات نیست. والله العالم. ⚜ @Ahkaam ⚜