💠 رابطه زناشویی خانم مستحاضه
⬅️ مستحاضه قلیله:
نزدیکی کردن با همسر، برای خانم مستحاضه قلیله جایز است و شرط خاصی هم ندارد. بنابراین خانم مستحاضه قلیله مانند یک خانم پاک و طاهر، هر زمان که بخواهد می تواند با همسر خود نزدیکی کند.
⬅️ مستحاضه متوسطه و کثیره:
اما نسبت به مستحاضه متوسطه و کثیره نظر مراجع عظام تقلید متفاوت است و به این بیان می باشد:
آیات عظام:
✳️ #سیستانی، #وحید_خراسانی:
نزدیکی خانم مستحاضه با همسرش، بدون غسل جایز است. هر چند احتیاط مستحب آن است که نزدیکی را با غسل انجام دهد.
#رابطه_زناشویی_مستحاضه
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🍳💦👁حکم وضو با پماد چشم👁💦
⁉️سوال: دچار نوعی بیماری هستم که باید پلک هایم را هر شب با پماد مخصوصی چرب کنم و حق استفاده از صابون نیز ندارم؛ تکلیف چیست؟
پاسخ:
⬅️اگر چربی پماد بدون جِرم بوده و مانع رسیدن آب به پوست بدن نباشد، باید به صورت معمولی وضو بگیرید؛ ولی اگر جرم دارد و شخص عذر دارد و نمی تواند آن را پاک کند، باید به دستور جبیره عمل نماید.
#احکام_وضو #وضو
#وضوباپمادچشم
------------
🍀منبع:
توضیح المسائل ده مرجع، با استفاده از م 324، 325 و 338؛ امام، استفتائات، ج 1، وضو، س 40؛ بهجت، استفتائات، ج 1، س 618؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 319، 320 و 333.
>>> برگرفته از کتاب رساله مصور، ج 1، ص 161.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 احکام تصویری واجبات نماز
⚜️ @Ahkaam ⚜️
001.mp3
2.06M
🎙 رابطه صحیح زن و شوهر
🌴 بخش اول
⭕️ احساس مالکیت یا امانت؟
🔴 #دکتر_حبشی
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#احکام_تقلید
چطور و اصلا چرا باید مرجع تقلید انتخاب کنیم؟!
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔰آبروی مومن حرمت دارد
✍️امام صادق علیه السلام: «المُؤمنُ حرامٌ كُلُّهُ: عِرضُهُ و مالُهُ و دَمُهُ» مؤمن سراسر وجودش حرمت دارد یعنی آبروی او، مال او و خون و جان او حرمت دارد.
📚مستدرک، ج ٩، ص ٢٣٩
آبرویِ مومن از بیت خدا بالاتر است
حرمتش قطعاً که از سعی و صفا بالاتر است
ذبحِ مومن: گفتنِ سرّش به گوشِ دیگران
حفظِ رازش کن که رازش از منا بالاتر است
⚜️ @Ahkaam ⚜️
📌آیا خواندن داستان های تحریک کننده ی جنسی، جایز است؟
✅همه ی مراجع:
اگر باعث #تحریک_شهوت گردد، خواندن آن جایز نیست.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
animation.gif
5.6K
💬 سوال:
1⃣ 🔸 آیا خرید ماشین از نمایندگی های رسمی کشور که به صورت پیش خرید است و در سه مرحله پول را پرداخت میکنیم اشکال شرعی دارد ؟
2⃣ 🔸بر فرض که اشکال نداشته باشه این پولی که ما به عنوان خرید ماشین پرداخت میکنیم و سال خمسی رسید و ماشین را تحویل نگرفتیم و ما فعلا دو قسط دادیم آیا خمس تعلق میگیره ؟
👇👇👇👇
✅ پاسخ:
🔹1⃣ آیت الله خامنه ای:
در صورتي كه طبق يكي از عقود اسلامي باشد في نفسه اشكال ندارد.
2⃣ اگر ماشین مورد نیاز شخصی شما است و پول پرداخت شده بابت خرید بوده نه مشارکت در تولید و مبلغ پرداخت شده در اثنای سال خمسی بوده خمس ندارد.
➖➖
🔹آیت الله مکارم شیرازی:
1⃣ در معاملاتي که به صورت اقساط مبالغي را مي گيرند تا (به عنوان مثال) خانه اي را بسازند در حالي که هنوز خانه اي وجود ندارد، معامله زماني صورت مي گيرد که تمام مبلغ پرداخت شده باشد يا خانه آماده شده، و همچنين خريد اتومبيل که در ابتدا قيمتش معين نيست و به قيمت روز تحويل مي فروشند، زماني معامله انجام مي شود که اتومبيل آماده شده باشد و تا آن زمان مبالغي که مي پردازند به عنوان علي الحساب محسوب مي شود و اگر فروشنده با اين پولها طبق توافق مضاربه (يا کارهايي مانند آن) انجام دهد، و سودي به مشتري تعلق بگيرد اشکال ندارد.
2⃣ چنانچه ماشین شخصی مورد نیاز می باشد خمس آن را می بخشیم.
🔹آیت الله شبیری زنجانی:
1⃣ فقط نسبت به مقداری از سهمی از کالا که ثمنش نقد است معامله نافذ است.
2⃣ اگر برای تهیه خودر مورد نیاز و در شان خود، راهی جز این ندارید، به آن خمس تعلق نمی گیرد
🔹آیت الله وحید خراسانی:
1⃣پيش از آن كه خريدار و فروشنده از هم جدا شوند ، باید خريدار تمام قيمت را به فروشنده بدهد ، يا به مقدار قيمت آن از فروشنده طلبكار باشد ، و آن طلب نقد يا مدّت دارى باشد كه مدّت آن رسيده باشد ، و طلب خود را بابت قيمت جنس حساب كند و او قبول نمايد ، و چنانچه مقدارى از قيمت آن را بدهد ، معامله نسبت به آن مقدار صحيح است و فروشنده حقّ فسخ معامله را دارد.
2⃣ به مقدار همان دوقسط خمس تعلق می گیرد.
🔹آیت الله فاضل لنکرانی:
1⃣ خرید ماشین از نمایندگی های رسمی کشور به صورت پیش خرید و به صورت اقساط در سه مرحله، در صورتی که مشخصات ماشینی که خریداری می شود به صورت کلی مشخص باشد و تا ریخ تحویل دادن ماشین هم مشخص باشد و تاریخ پرداخت هر مرحله از پول و قیمت ماشین نیز مشخص باشد صحیح است.
2⃣ پولی که بابت خرید ماشین پرداخت شده و سال خمسی برسد هرچند هنوز ماشین تحویل گرفته نشده است خمس ندارد، هم چنین اگر کسی برای خرید ماشین مورد نیاز ناچار به پس انداز تدریجی باشد به پس انداز برای خرید ماشین نیز خمس تعلق نمیگیرد.
📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 پوشیدن روسری با رنگ روشن با رعایت حجاب کامل و چادر اشکال دارد؟
👈 پاسخ :
لباس های رنگی برای خانم ها باید به حدی باشد که جلب توجه نامحرم نکند.
♨️جلب توجه در اینجا بدین معناست که باعث نشود که نامحرم نگاه خاصی به خانم کند و تحریک کننده باشد وهمچنین اگر باعث انگشت نما شدن نشود مشکلی ندارد
--------------------------------
ادامه سوال🔽
به نظر شما روسری رنگی باچادر باعث این مسائل می شود؟ نظرها متفاوت است و ما قادر به تشخیص نیستیم. یعنی خانم ها جز رنگ مشکی هیچ رنگ دیگری نباید استفاده کنند؟👇
✅پاسخ :
بسته به عرف محل زنگی شماست اگر عرف است و جلب توجه نمیکند مشکلی ندارد
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠 #احکام شرعی | فهماندن مطلبی به دیگران هنگام نماز
◻️ رهبر معظم انقلاب نظر خود را پیرامون «فهماندن مطلبی به دیگران هنگام نماز» اعلام کرد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
📌دست گذاشتن بر روی زانو در حال #رکوع :
✅پاسخ:
🔺مشهور مراجع: دست گذاشتن بر روی زانو در حال رکوع واجب نیست وهمین که نمازگزار به اندازه رکوع خم شود کافی است .
🔺آیات عظام مکارم، سبحانی، رهبری : بنابراحتیاط واجب نمازگزار باید در حال رکوع دستها را بر زانو بگذارد.
📚توضیح المسائل 16 مرجع مسئله 1023
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💢 حکم وضو با اثر چسب زخم
💠 سوال:
مدام سرُم و آمپول می زنم و اثر چسب زخم روی دستم هیچ وقت کاملا پاک نمی شود و برطرف کردن آن مشقت زیادی دارد. آیا برای وضو اشکالی پیش می آید؟
پ✍🏻 پاسخ :
اگر پاک کردن خیلی سخت باشد، هنگام وضو روی همان چسب به عنوان «جبیره» وضو بگیرید. [1]
✅ آیت الله بهجت: باید به دستور جبیره عمل کنید و احتیاط مستحب است که هم تیمم و هم وضوی جبیره ای را انجام دهید. [2]
✅ آیت الله سیستانی: وظیفه شما تیمم است؛ مگر آن که چسب در مواضع تیمم باشد که در این صورت لازم است بین وضو و تیمم جمع کنید (یعنی هر دو را انجام دهید). [3]
✅ آیت الله صافی: باید به دستور جبیره عمل کنید و بنابر احتیاط واجب اگر چسب هیچ قسمتی از اعضای تیمم را فرانگرفته یا تنها بعضی از محل تیمم را گرفته، تیمم هم بنمایید. [4]
----------------
🔺 پی نوشت:
[1]. امام، توضیح المسائل، م 338؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 333؛ مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، احکام الجبائر، م 14 و استفتائات جدید، ج1، با استفاده از س 69 و ج3، س 141 و استفتا.
[2]. بهجت، توضیح المسائل، م 342 و وسیله النجاه، م 169.
[3]. سیستانی، توضیح المسائل، م 337 و المسائل المنتخبه، الجبائر، م 132 و منهاج الصالحین، ج1، م 104.
[4]. صافی، توضیح المسائل، م 344.
>>> برگرفته از کتاب رساله مصور، ج 1، ص 158
⚜️ @Ahkaam ⚜️
📌حکم جابجا گفتن ذکر رکوع و سجده به طورعمدی
✅ پاسخ:
🔺مشهور مراجع: جابجا گفتن #ذکر رکوع و سجده به طورعمدی اشکالی ندارد.( #نماز گزار می تواند هر ذکری را که به اندازه سه سبحان الله باشد در #رکوع و #سجده بگوید).
🔺آیات عظام گلپايگاني زنجاني مكارم سبحانی: جابجا گفتن ذکر رکوع و سجده به طورعمدی بنابراحتیاط واجب جایز نیست.
📚توضیح المسائل 16 مرجع مسئله1028
⚜️ @Ahkaam ⚜️
animation.gif
5.6K
✅پرسش: حکم گوشدادن به #موسیقی حرام و نحوهی تشخیص آنرا بیان کنید؟ و حکم موسیقیهایی که از رسانهها پخش میشود چیست؟
👇👇👇
✍️پاسخ: آنچه در اسلام حرام گردیده غنا است. و غنا به معنای «کشیدن صدا»، بلکه به معنای هرگونه صدا و آواز است.و به تعبیر شیخ انصاری «کاملا روشن و بدیهی است که هیچیک از این مفاهیم حرام نیستند»،به همین جهت و ادلهای که در جای خود آمده است، همهی فقها «لهوی بودن» را قید غنای حرام میدانند؛ یعنی، غنای لهوی حرام است. (واژهی «لهو» را به فراموشی یاد خداوند و فرو غلطیدن در ابتذال معنا نموده و گفتهاند غنا و آوازی حرام است که مناسب مجالس لهو و لعب و فساد و خوشگذرانی باشد).
🔹بعضی از فقها علاوه بر «لهوی بودن» قید «مطرب» را نیز بر آن افزودهاند. «طرب» به حالت سبک عقلی گفته میشود که در اثر شنیدن آواز یا آهنگ در نفس آدمی پدید میآید و او را از حد اعتدال خارج میکند. و در مورد موسیقی (آهنگی که از آلات پدید آید) نیز اکثر فقها نوعی را که «لهوی» باشد حرام میدانند و بعضی استماع موسیقی مطرب را حرام میدانند.
🔸 در رابطه با ملاک تشخیص موسیقی حلال از حرام، همهی مراجع گفتهاند: در تعیین و تشخیص موسیقی حرام و حلال، باید به عرف عام مراجعه کرد.
🔹همچنین مراجع معظم تقلید در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گاهی از صدا و سیما و یا نوار ضبط صوت، آهنگهایی پخش میشود که به نظر میرسد مناسب با مجالس لهو و خوشگذرانی است؛ در حالی که در نظر دیگران این چنین نیست! آیا میتوانیم آنان را از گوشدادن به آن منع کنیم؟، فرمودهاند: بر شما واجب است به آن گوش ندهید، ولی نهی دیگران؛ مبتنی بر این است که آنان هم آن موسیقی را حرام بدانند.
🔸 تبصره: یکی از شرایط وجوب فریضهی امر به معروف و نهی از منکر، آن است که حرام بودن منکر، دربارهی انجام دهندهی آن ثابت باشد و یا او بر گناه اصرار ورزد. فرض بر این است که موسیقی یادشده، در نظر دیگران از نوع موسیقی حلال است؛ در نتیجه نهی از منکر در اینجا ساقط میشود.
🔹 نتیجه آنکه ملاک تشخیص موسیقی حلال از حرام، عرف عام(طبق نظر فقیهان، کارشناسان موسیقی و نهادهای فرهنگی) و بسته به نظر مکلف است و صرف پخش از صدا و سیما و دارا بودن مجوز توزیع از مراکز مربوطه ... مجوزی برای گوشدادن به آن نمیشود.
⚜️ @Ahkaam ⚜️