eitaa logo
حکمش چیه؟
98.5هزار دنبال‌کننده
13هزار عکس
2.5هزار ویدیو
156 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
❓در مغازه‌ای مشغول به کار بودم. در مورد #حقوق، صاحب کارم با من حرفی نزده بود. در پایان کار وقتی که می‌خواستم حقوقم را بگیرم خیلی پایین‌تر از آنچه تصور می‌کردم (پایین‌تر از حقوق یک کارگر معمولی) به من دستمزد داد و من بجای دستمزدم گوشی صاحب کارم را بدون اینکه بفهمد، برداشتم. بعد از مدتی دوباره پیش همان شخص برای کار رفتم و بعد از مدتی از موضوع مطلع شد و حقوق آن چند روزی که کار کرده بودم را به تلافی گوشی به من نداد. حال تکلیف من چیست؟ 🍃🌺1. وقتی کسی برای دیگری (با قصد دریافت دستمزد) کاری انجام می‌دهد، ولی بین آنها قراردادی بسته نمی‌شود، اگر نرخ مشخصی برای این عمل وجود نداشته باشد، آن فرد مستحق اجرت المثل است. و اجرت المثل، دستمزدی است که عرف مردم برای چنین عملی در نظر می‌گیرند (نه آنچه شخص تصور می‌کند). 🍃🌺2. اگر کسی به دیگری بدهکار بوده و توان پرداخت آن را داشته باشد، اما از پرداخت آن امتناع کند، چنانچه رسیدن به حق، از طریق مراجع قانونی به سادگی ممکن نباشد، طلبکار می‌تواند تقاص کند؛ یعنی به اندازه طلب خود از اموال او بردارد؛ البته اگر تقاص، مفاسدی داشته باشد ـ مثل اینکه متهم به دزدی شود ـ نباید اقدام به آن شود. 🍃🌺3. در فرض سؤال، بهتر است گوشى را به صاحبش برگردانید(مگر آنکه صاحب آن،‌کار چندروزه شما را جبران آن دانسته باشد) و اگر در نظر عرف نسبت به دستمزد، حقی از شما ضایع شده است، با صاحب کار توافق و مصالحه نمایید و چنانچه از پرداخت حق شما امتناع می‌کند، از طریق مراجع قانونی اقدام نمایید. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31121 ⚜ @Ahkaam ⚜
💠آیا شخص کفاره دهنده می‌تواند از گوسفند کفاره استفاده کند؟ ❓آیا گوسفندی را که به علت پوشاندن سر در #عمره_مفرده #قربانی می‌کنم تا به فقرا بدهم، می‌توانم خودم یا اعضای خانواده‌ام از جگر یا پاچه‌اش بخوریم؟ 🍃🌺گوسفندی که به عنوان کفاره ذبح می‌شود باید به مصرف فقرا برسد و شخص کفاره دهنده نمی‌تواند از آن بخورد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32054 ⚜ @Ahkaam ⚜
💠در نماز جماعت اگر نماز دیگران از روی ریا باشد، نماز ما چه حکمی دارد؟ ❓اگر در #نماز_جماعت افرادی را بشناسی که #نماز را فقط به خاطر نشان دادن خود در صف‌های نماز جماعت می‌خوانند در این جا نماز جماعت خواندن چه حکمی دارد؟ 🍃🌺 #ریا مبطل نماز است و طبیعتاً نماز باطل نمیتواند اتصال در جماعت را برقرار کند اما یقین به اینکه افراد در تمام نمازهایشان ریاکارند، امکانپذیر نبوده و نباید نسبت به دیگران بدگمان بود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32994 ⚜ @Ahkaam ⚜
💠شخصی در گذشته #حیوان_آزاری کرده است این فرد اکنون چه وظیفه‌ای دارد؟ ❓چند سال پیش شخصی با تفنگ بادی به سگی شلیک کرد که گویا چشم سگ آسیب دید. اما آن #سگ در شهرکی صنعتی بود که بعضی از سگ های آنجا ولگرد بودند و بعضی #سگ_نگهبان. اگر بین این دو مورد شک داشته باشیم، آیا تحقیق لازم است که آیا سگ ولگرد بوده یا دارای صاحب بوده؟ به صورت کلی آیا این فرد در این باره وظیفه‌ای دارد؟ 🍃🌺اگر قرائنی وجود دارد که آن #حیوان صاحبی دارد، باید تحقیق کرد و چنانچه به صاحب آن دسترسی پیدا نکرد، معادل خسارتی که وارد کرده را باید به فقیری #صدقه دهد؛ اما در صورتی که قرینه‌ای نباشد، آن شخص وظیفه‌ای ندارد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33049 ⚜ @Ahkaam ⚜
💠آیا با این شرایط، می‌توانم بدون اجازه پدر ازدواج کنم؟ ❓بنده خواستگاری دارم که قصدمان ازدواج هست ولی تا یکسال آینده آمادگی ازدواج را نداریم. جد پدری بنده در قید حیات نمی‌باشند و پدرم نیز به دلیل بیماری روانی(پارانویید) در آسایشگاه برای مدتی نامعلوم بستری هستند. با این شرایط ذکر شده آیا خود ما می‌توانیم صیغه‌ی محرمیت را برای مدت یک سال بخوانیم؟ تا برای صحبت کردن و آشنایی بیشتر گناهی پیش نیاید؟ و اگر پدر بنده از بیمارستان مرخص شوند و تحت درمان با دارو قرار بگیرند عقد باطل می‌شود؟ 🍃🌺اکثر مراجع تقلید می‌گویند، #عقد #ازدواج دختر #باکره (هر چند #رشیده) لازم است با اذن ولی دختر باشد، ولی چنانچه پدر شرایط دادن اذن را نداشته باشد، اجازه از وی لازم نیست و طبیعتاً اگر بعدها هم شرایط اذن را دارا شود، عقد آنان مشکلی نخواهد داشت. البته برخی از فقها ازدواج دختر باکره رشیده را بدون اجازه پدر جایز دانسته و در هر صورت اگر پدر یا جد پدری ولایت نداشته باشند، ولیّ دختر را، حاکم شرع می‌دانند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33112 ⚜ @Ahkaam ⚜
💠آیا در صورت عدم پرداخت قیمت کالا توسط ، می‌تواند از تحویل کالا امتناع کند؟ ❓عدم پرداخت ثمن آیا دلیل قانونی بر عدم تسلیم مبیع می‌باشد؟ 🍃🌺در (خرید و فروش)؛ مشتری به ازای ثمنی (پول) که پرداخت می‌کند، مبیع (کالا) را از فروشنده دریافت می‌کند. اما اصل عقد بیع متکی به این دو نیست. یعنی فروشنده می‌گوید: من این خانه را به فلان مقدار فروختم و مشتری می‌گوید: قبول دارم و می‌خرم؛ با این عقد، بیع تحقق یافته است ولی احکام دیگری در این بین وجود دارد که با توجه به مورد سؤال به آن اشاره می‌شود: 🍃1. اگر بعد از عقد بیع، مشتری ثمن را پرداخت نکرد، بیع باطل نشده و فسخ نمی‌گردد بلکه بعد از سه روز از انجام بیع و عدم پرداخت ثمن توسط مشتری، فروشنده خیار فسخ دارد و می‌تواند صبر کند یا بیع را فسخ کند. به مسأله‌ای در این باره دقت کنید: «سؤال: شخصى خانه‌اى را از فردى به قیمت معیّنى خریده و پرداخت پول آن را بر عهده گرفته است ولى بدون آنکه شرط تأخیر پرداخت ثمن را داشته باشد آن را نپرداخته است تا اینکه دو سال از زمان انجام معامله گذشته و فروشنده هم خانه را تحویل خریدار نداده است، آیا این بیع، باطل محسوب مى‌شود؟ جواب: مجرّد تأخیر مشترى در پرداخت ثمن به فروشنده و دریافت مبیع از او بیع را باطل نمى‌کند هر چند آن (تأخیر در پرداخت ثمن) را با فروشنده شرط نکرده باشد. ولى بعد از گذشت سه روز از این بیع، فروشنده خیار فسخ دارد.» 🍃2. در صورت عدم پرداخت ثمن توسط مشتری، بایع هم می‌تواند مبیع (کالا) را به او تحویل ندهد لذا در قانون مدنی چنین آمده است: «همان گونه که در تسلیم مبیع بیان شد، به وسیلۀ عقد بیع، ثمن با مبیع مبادله شده و ثمن در ملک بایع در مى‌آید چنانکه مبیع داخل در ملک مشترى مى‌گردد، و همان طورى که بر بایع لازم بود که مبیع را تسلیم مشترى نماید، بر مشترى نیز لازم است بر اساس تعهدى که در ضمن عقد بیع نموده است ثمن را به بایع تحویل دهد؛ و اگر مشترى در پرداخت ثمن کوتاهى کند بایع حق دارد از دادگاه اجبار او را به پرداخت ثمن بخواهد و یا از حق حبس خود استفاده نماید؛ یعنى تسلیم مبیع را موکول به تأدیۀ ثمن نماید.» بنابراین، در صورت عدم پرداخت ثمن، بیع باطل نمی‌شود ولی در صورتی که فروشنده تا کنون مبیع را به خریدار نداده بود، می‌تواند تا پرداخت ثمن توسط مشتری، کالا را به او تحویل ندهد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa30314@Ahkaam
❓آیا خوابیدن، به قصد اینکه که موجب احتلام شود (مثل خوابیدن روی شکم-پوشیدن لباس خیلی تنگ و . . .) اشکال دارد؟ 🍃🌺در پاسخ به این پرسش دو نکته را باید در نظر داشت: 1. عملی که شخص به قصد خروج منی انجام می‌دهد، چنانچه موجب خروج منی گردد، استمنا و حرام است و اگر به خروج منی منتهی نگردد، گرچه خودارضایی محسوب نمی‌شود، اما فقها انجام آن را جایز نمی‌دانند. 2. آنچه در سؤال بالا آمده است، به طور معمول امکان ندارد، مگر زمانی که مقدمات حرامی (مانند دیدن تصاویر یا خواندن مطالب شهوت انگیز) قبل از آن فراهم گردد، لذا اکثر مراجع می‌گویند باید از این عمل اجتناب شود. البته برخی از فقها اشکالی در اصل این عمل نمی‌دانند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32185 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓زمینی در یک روستا به همسرم به #ارث رسیده و ایشان نیز مبادرت به ساخت و ساز در این مکان کرده‌اند. بعضی از روستاییان می‌گویند این محل #قبرستان است و عده‌ای نیز می‌گویند اینجا محل دقیق قبرستان نیست (کسی آگاهی از #وقف بودن یا نبودن این زمین ندارد) ولی اکنون هیچ استفاده‌ای مبنی بر قبرستان نمی‌شود و بیش از سی سال است که باغ میوه می‌باشد اکنون چه حکمی دارد؟ 🍃🌺اکثر مراجع عظام تقلید می‌گویند، اگر دلیل قطعی بر وقفی و قبرستان بودن آن زمین وجود ندارد و استفاده از این زمین منع #قانونی نداشته باشد، تصرف در آن اشکالی ندارد. با این حال برخی از فقها بر فرض سؤال، تصرف در این زمین را جایز نمی‌دانند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa35179 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓در #قرآن چند #سجده تلاوت وجود دارد؟ در کدام آیات، سجده واجب و در کدام آیات سجده مستحب است؟ 🍃🌺در قرآن مجید، آیاتی وجود دارد که به #آیات_سجده نام‌‌گذاری شده‌اند. و آن آیات، آیاتى هستند که خواندن، یا گوش دادن، و یا شنیدن آنها سبب وجوب یا استحباب سجده می‌شود، اما نوشتن یا مشاهده و نگاه به آیات نوشته شده، همچنین تصور و خطور کردن این آیات به ذهن سبب وجوب یا استحباب سجده نمی‌شود. مجموع این آیات، پانزده آیه است که سجده در چهار آیه، واجب و در یازده آیه مستحب است. چهار آیه‌ای که دارای سجده واجب هستند به آنها «عزائم» یا «آیات عزائم» گفته می‌شود. این آیات عبارت‌اند از: 1. آیه پانزدهم سوره سجده (الم تنزیل)؛ 2. آیه سی و هفتم سوره فصلت؛ 3. آیه شصت و دو سوره نجم، 4. آیه نوزدهم سوره علق. هر گاه انسان تمام این آیات را بخواند یا بشنود یا گوش دهد، سجده بر او واجب می‌شود، ولی با خواندن بخشی از آیه حتی لفظ سجده، سجده بر او واجب نمی‌شود. اما یازده آیه‌ای که دارای سجده مستحب هستند عبارت‌اند از: 1. آیه دویست و شش سوره اعراف؛ 2. آیه پانزدهم سوره رعد؛ 3. آیه چهل و نه سوره نحل؛ 4. آیه صد و نه سوره اسراء(بنى اسرائیل)؛ 5. آیه پنجاه و هشت سوره مریم؛ 6. آیه هیجده سوره حج؛ 7. آیه هفتاد و هفت سوره حج؛ 8. آیه شصت سوره فرقان؛ 9. آیه بیست و شش سوره نمل؛ 10. آیه بیست و چهار سوره ص؛ 11. آیه بیست و یک سوره انشقاق. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa35280 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر مردی با زنی #صیغه باشد، اما تاریخ و زمان پایان محرمیت را فراموش کرده و تماس بدنی با زن بر قرار کند حکمش چیست؟ اگر هر دو، روزه باشند، آیا روزه‌ی آنها باطل است؟ 🍃🌺1. اگر شخصی در عقد موقت، یقین به انقضای مدت عقد نداشته باشد، عده‌ای از مراجع تقلید معتقدند زوجیت مرد و زن باقی بوده و ارتباط آنان مانعی ندارد، ولی برخی از فقها از باب احتیاط می‌گویند:در زمان شک، نباید رابطه داشته باشند. 🍃🌺2. تماس بدنی بدون آمیزش و بدون خروج منی روزه را باطل نمی‌کند، ولی اگر دخولی انجام شده یا در اثر ارتباط، منی خارج شود، روزه باطل و قضا و کفاره واجب می‌گردد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa34416 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓ملاک حرمت #نگاه به عکس زن غیر مسلمان یا غیرشیعه، لذت و #مفسده است یا خوف مفسده؟ 🍃🌺نگاه به عکس #بی‌حجاب زن غیر مسلمان، اگر از روی لذت جنسی بوده یا موجب انحراف و فساد شود، حرام است. و برخی از فقها ترس از افتادن به گناه و فساد را نیز موجب حرمت نگاه به این تصاویر می‌دانند. ولی در هر صورت، دیدن تصاویر نیمه برهنه‌ی آنها جایز نیست. البته این نکته قابل توجه است؛ وقتی در صدد بیان حکم نگاه به زن مسلمان هستیم، فرقی بین فرقه های اسلامی مانند شیعه و سنی نیست و همه زنان مسلمان در این موضوع مشترکند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa35301 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓فردی در جایی مشغول کار می‌شود و روزی را به عنوان شروع #سال_خمسی معین می‌کند. سپس، از این کار بیرون آمده و بعد از مدتی در یک شغلی دیگر شروع به فعالیت می‌کند. آیا روز خمسی خود را هم متناسب با کار دوم باید تغییر دهد؟ یعنی آیا باید بنابر درآمد کار اولی که تعیین کرده بود، عمل کند یا بنا بر کار دومی که الآن پیدا کرده روز خمسیش را تغییر دهد و از همان دومی شروع کند؟ 🍃🌺به طور کلی تاریخ شروع به کار و کسب، آغاز سال خمسی بوده و در فرض سؤال، شغل اول، معیار سال خمسی است و نمى‌توان با قصد و نیّت آن را جلو یا عقب انداخت، مگر آنکه برای جلو انداختن آن، خمس اموال خود را زودتر از موعد، محاسبه و پرداخت نماید. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/az21888 ⚜ @Ahkaam ⚜