eitaa logo
حکمش چیه؟
98.8هزار دنبال‌کننده
12.9هزار عکس
2.4هزار ویدیو
155 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
❓ملاک حرمت #نگاه به عکس زن غیر مسلمان یا غیرشیعه، لذت و #مفسده است یا خوف مفسده؟ 🍃🌺نگاه به عکس #بی‌حجاب زن غیر مسلمان، اگر از روی لذت جنسی بوده یا موجب انحراف و فساد شود، حرام است. و برخی از فقها ترس از افتادن به گناه و فساد را نیز موجب حرمت نگاه به این تصاویر می‌دانند. ولی در هر صورت، دیدن تصاویر نیمه برهنه‌ی آنها جایز نیست. البته این نکته قابل توجه است؛ وقتی در صدد بیان حکم نگاه به زن مسلمان هستیم، فرقی بین فرقه های اسلامی مانند شیعه و سنی نیست و همه زنان مسلمان در این موضوع مشترکند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa35301 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓فردی در جایی مشغول کار می‌شود و روزی را به عنوان شروع #سال_خمسی معین می‌کند. سپس، از این کار بیرون آمده و بعد از مدتی در یک شغلی دیگر شروع به فعالیت می‌کند. آیا روز خمسی خود را هم متناسب با کار دوم باید تغییر دهد؟ یعنی آیا باید بنابر درآمد کار اولی که تعیین کرده بود، عمل کند یا بنا بر کار دومی که الآن پیدا کرده روز خمسیش را تغییر دهد و از همان دومی شروع کند؟ 🍃🌺به طور کلی تاریخ شروع به کار و کسب، آغاز سال خمسی بوده و در فرض سؤال، شغل اول، معیار سال خمسی است و نمى‌توان با قصد و نیّت آن را جلو یا عقب انداخت، مگر آنکه برای جلو انداختن آن، خمس اموال خود را زودتر از موعد، محاسبه و پرداخت نماید. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/az21888 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا به اوراق مشارکت 4 ساله که خریداری شده ولی فعلاً اصل پول در دسترس نیست، خمس تعلق می‌گیرد؟ به سود آن چطور؟ 🍃🌺1. اوراق مشارکت در حکم سرمایه است. پس اگر به اصل پول، خمس تعلق گرفته باشد و بعد از آن، سپرده گذاری کنند، اصل پول و سود آن خمس دارد. ولی اگر پول سپرده، از درآمد همان سال بوده و سپرده گذاری کند، چنانچه سال خمسی بر آن بگذرد خمس دارد. و برخی از فقها نیز می‌گویند، اگر اصل پول و سود حاصله سر سال خمسی قابل وصول نباشد، جزو درآمد سال وصول است که به هنگامی که امکان برداشت باشد، اگر تا سر سال خمسی صَرف در مؤونه نشود، خمس دارد. 🍃🌺2. سود اوراق مذکور جزو درآمد سال به شمار می‌آید، پس اگر قبل از سال خمسی هزینه شود خمس ندارد ولی اگر چیزی از آن باقی بماند خمس دارد. در هر حال، چنانچه دسترسی به این سرمایه ندارد یا قبل از دریافت سرمایه، در پرداخت خمس آن دچار زحمت می‌شود، می‌تواند زمانی که اصل پول را دریافت کرد، خمس را بپردازد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa36760@Ahkaam
❓اینجانب برای انجام #غسل_جنابت به حمام رفتم ولی وقتی بیرون آمدم شک دارم که آیا غسلم را انجام دادم یانه؟ 🍃🌺اگر انسان به نیت غسل به حمام رود و بعد از خارج شدن از حمام شک کند‌، که غسل کرده یا نه، باید بنا را بر غسل نکردن بگذارد. و اما اگر بداند غسل کرده ولى در اینکه صحیح بوده یا نه شک کند بنا را بر صحت غسل بگذارد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa36502 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓در چه مواردی جایز است #نماز را بشکنیم؟ 🍃🌺رها کردن نمازِ واجب(#شکستن_نماز) حرام است؛ اما در حال ناچارى یا براى هر غرض دینى یا دنیوى که مورد اهتمام نمازگزار است مانعى ندارد. مانند این موارد: 1. حفظ جان خود یا دیگرى 2. حفظ مال مهمّى از خود یا دیگرى 3. جلوگیرى از ضرر مالى و بدنى 4. همچنین، شکستن نماز براى پرداخت بدهى مردم با این شرایط اشکال ندارد: الف. طلبکار، در طلب خود تعجیل داشته باشد، و نمازگزار در بین نماز نتواند بدون شکستن نماز، دین خود را پرداخت کند. ب. وقت نماز تنگ نیست؛ یعنى می‌تواند پس از پرداخت بدهى، نماز را در وقتِ آن بخواند. لازم به تذکر است که شکستن نمازهای مستحبی از روی اختیار اشکالی ندارد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa35228 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا استفاده از کلاهی که بر سر می‌گذارند، برای مسلمانان اشکال دارد؟ و آیا روایاتی داریم که از آن نهی کرده باشد؟ 🍃🌺در کتاب‌های حدیثی و فقهی شیعه روایاتی پیرامون «» وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می‌شود: راوی می‌گوید: امام جعفر صادق(ع) مرا دیدند که به دور کعبه طواف می‌کردم و بُرطله بر سر داشتم، آن‌حضرت بعد از اتمام طواف فرمود: «بر دور کعبه طواف می‌کنى در حالی که برطله بر سر می‌گذارى؟! دیگر آن‌را در حال طواف بر سر مگذار که لباس و سنت یهودیان است». همچنین امام صادق(ع) فرمود: «بر هیچ مردی شایسته نیست که در کنار کعبه باشد و بر سر خود برطله قرار دهد که همانا این کلاه لباس مشرکان است». «خانه خدا را طواف نکنید در حالی که برطله بر سر دارید». مردی در حال نماز بود و بر سرش برطله قرار داشت و امام صادق(ع) فرمود: نمازش درست بوده و مشکلی ندارد». بنابر این، از روایات این نکات به دست می‌آید: 1. بُرطله؛ نوعی پوشش است که بر روی سر قرار می‌گرفت؛ اهل لغت برطله را به معنای «قَلَنسُوَة» دانسته‌اند و گفته‌اند این دو یک مصداق دارند. برخی از فقها نیز در تبیین برطله، همان معنای قلنسوه را ذکر کرده‌اند که البته آن‌را کمی بلند‌تر از قلنسوه می‌دانند. اما در تبیین قلنسوه نیز آورده‌اند که نوعی کلاه است. 🍃🌺2. برطله؛ کلاهی بوده که در آن زمان و در حین طواف نوعاً استفاده می‌شده،‌ اما این‌که در حالت عادی و در غیر زمان طواف نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته، مطلب دقیقی در دسترس نیست. 🍃🌺3. در روایت آمده: «فَإِنَّهَا مِنْ زِیِّ الْیَهُودِ؛ همانا برطله از سنت و شئون یهودیان است». در میان یهودیان کلاهی وجود دارد که جزو سنت‌های یهودی بوده و از گذشته یهودیان آن‌را استفاده می‌کردند و آ‌ن‌را بر سر خود می‌گذاردند. این کلاه کیپا نامیده می‌شود و امروزه نیز توسط یهودیان استفاده می‌شود. بنابر این، آن روایتی که برطله را کلاه اهل شرک دانسته را می‌توان به قرائن روایات دیگر حمل به این معنا کرد که منظور از اهل شرک معنای اصطلاحی نبوده و یهودیان مورد نظر روایت هستند. 🍃🌺4. آخرین گفتار پیرامون حکم فقهی استفاده از برطله است. بنابر یک روایت، نماز خواندن با این کلاه اشکال ندارد. اما در مورد انجام طواف با این کلاه، اختلاف نظر وجود دارد که در این مختصر نیازی به بیان آنها نیست. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa28911@Ahkaam
💠آیا اموالی که والدین به عنوان #هدیه، برای کودک خود پس انداز می‌کنند #خمس دارد؟ ❓اگر تامین آینده فرزندان با توجه به شان خانواده منوط به پس انداز از کودکی باشد و پدر ومادر به آن پول دست نزنند ودر حقیقت آن را به بچه ها بخشیده اند آیا به این پس اندازها خمس تعلق می‌گیرد؟ 🍃🌺چنانچه مبالغ مذکور، طبق آنچه در سؤال آمده است در قالب هدیه به ملکیت فرزندان در آید، درباره مسئله‌ی خمس، حکم خمس هدیه را پیدا می‌کند که جهت آگاهی بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید. در هر حال، چنانچه خمس به این اموال تعلق گیرد، پرداخت آن، پس از رسیدن به سن تکلیف، بر فرزند واجب است. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa35465 ⚜ @Ahkaam ⚜
💠آیا باید عده نگه دارم؟ ❓من خانمی مطلقه می‌باشم که حدود شش ماه با مردی #صیغه محرمیت خوانده بودم و الان مدت آن به پایان رسیده است و می‌دانم برای اینکه با شخص دیگری صیغه محرمیت بخوانم باید مدت دو حیض کامل (#عده) را نگه دارم. آیا بعد از ده روز از اتمام حیض اول می‌توانم با استفاده از قرص ال دی یا اچ دی (ضدبارداری) دوباره پریود شده و به این طریق بعد از اتمام حیض دوم، دو حیض کامل را حساب کنم و دوباره با شخص دیگری صیغه محرمیت داشته باشم. 🍃🌺بر فرض سؤال، استفاده از قرصهای مذکور و جلو انداختن حیض جایز است. اما درباره عده‌ی ازدواج موقت برخی از مراجع تقلید می‌گویند: احتیاط آن است که زن بقدرى صبر کند که دوبار حیض ببیند و پاک شود، هنگامى که حیض سوم را دید عده او تمام است. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa36425 ⚜ @Ahkaam ⚜
💠اگر شاهد قتلی باشیم، آیا گواهی دادن به قتل واجب است؟ ❓اگر شاهد قتلی باشیم آیا #شهادت به #قتل واجب است؟ اگر آری در صورت در خطر بودن آبرو چی؟ اگر نه آیا خون طرف پایمال نمی‌شود؟ 🍃🌺خداوند در قرآن می‌فرماید: و شهادت را کتمان نکنید! و هر کس آن‌را کتمان کند، قلبش گناه‌کار است. و خداوند، به آنچه انجام مى‌دهید، دانا است. از پیامبر اسلام(ص) نقل شده است: «پیامبر (ص) از کتمان شهادت نهى کرده و فرمود: هر کس شهادت را کتمان کند، خداوند گوشت او را به او در برابر همۀ خلایق مى‌‌خوراند و آن فرمودۀ خداوند عز و جل است: و شهادت را کتمان نکنید و هر کس آن‌را کتمان کند، قلبش گنه‌کار است و خداوند به آنچه انجام مى‌‌دهید، دانا است. کتمان شهادت حرام، و اظهار آن واجب است و این تا زمانی است که ادای شهادت برای شاهد ضرر قابل توجهی نداشته باشد، امّا در صورت وجود ضرر، اداى آن واجب نیست. بر این اساس کتمان شهادت گناه کبیره است، امّا در صورت ضرر ادای آن واجب نیست، البته هر ضرری طبعاً ملاک نیست باید ضرری باشد که عرفاً به آن اهمیت می‌‌دهند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa25623 ⚜ @Ahkaam ⚜
💠از راه حرام پولی بدست آوردم چگونه برگردانم. ❓من یک زمانی با #قمار بازی مقداری پول کسب کردم که مبلغ آن زیاد هم نبود، چند بار #توبه کردم، ولی باز رفتم به سراغش، الآن پشیمانم اما در حال حاضر از دستم بر نمی‌آید این پولها را برگردانم. حال باید چه کنم؟ 🍃🌺باید توبه و استغفار نمایید و لازم است در هر حال به نحوى رضایت صاحبان پولها را به دست آورید، هرچند در حال حاضر تمکن نداشته باشید. و اگر صاحبان آن را نمى‌شناسید، باید به نیت آنها به فقیر صدقه دهید و براى این کار بنا بر احتیاط از حاکم شرع اجازه بگیرید. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa38349 ⚜ @Ahkaam ⚜
💠دستی که با کرم #چرب شده، اگر با #ادرار #نجس شود، آیا با آب خالی پاک می‌‌شود؟ ❓1. دستی که با کرم چرب شده و با ادرار نجس شود، آیا فقط با آب خالی پاک می‌‌شود؟ یا لازم است چربی دست را بر طرف کنیم؟ 2. اگر با آن دست که خیس و چرب است کلید برق را خاموش کنیم، آیا کلید برق هم نجس می‌‌شود؟ 3. آیا دیگران که بعداً با دست خیس برق را خاموش می‌‌کنند هم دستشان نجس می‌‌شود؟ 4. کلید برق چگونه پاک می‌‌شود؟ 🍃🌺اگر دست یا عضوى دیگر با کرم یا چیز پاکی چرب شود و بعد نجس گردد، همان شستن با آب، آن‌را پاک مى‌‌کند و احتیاج به رفع چربى نیست. مگر این‌که آنچه با آن نجس شده است مثل ادرار یا آب گرمِ نجس باشد که در باطن چربى نفوذ کند، در این صورت بعید نیست که از بین بردن چربى لازم باشد. البته اگر کِرم جذب بدن شده و مختصری از آن بر روی پوست باقی‌مانده باشد و بدن نجس گردد، به صرف شستن با آب، پاک می‌شود. همچنین اگر بدن و سایر اشیا، به چیز نجسی چرب شود، تا چربى رفع نشود، پاک نمى‌‌شود. برای دریافت پاسخ قسمت دوم و سوم سؤال می‌‌توانید به آدرس زیر مراجعه نمایید. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa34874 ⚜ @Ahkaam ⚜
با گفتن صدق الله العظیم چه حکم دارد؟ چرا شیعه و سنی در گفتن این جمله در پایان قرائت قرآن، اختلاف دارند؟ 🍃🌺هر دو عبارت «» و «» در پایان قرائت قرآن، پسندیده و مستحب است، اما برخی تعصبات باعث شده تا شیعه و سنی هر کدام به یکی از این عبارات بسنده کنند: 1. ممکن است اهل سنت، آوردن کلمه « العلی» را ترویج گرایشهای غالیانه بدانند که امام علی(ع) را خدا و یا همطراز خدا در نظر می‌گیرند، با آنکه این بهانه کاملاً نادرستی است که با قبول چنین بهانهای باید آیاتی چون «و هو العلی العظیم» را از قرآن حذف کنیم! 2. با آنکه هر دو عبارت در روایات شیعی وجود دارد، اما قاریان شیعی نیز در مقابل اصرار نابجای اهل سنت بر حذف این کلمه، تلاش در احیای آن دارند: الف. «...فَإِذَا فَرَغَ مِنْ ذَلِکَ قَالَ وَ هُوَ مُسْتَقْبِلُ الْقِبْلَةِ- صَدَقَ اللَّهُ الْعَظِیمُ الَّذِی لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ...» امام صادق (ع) در ضمن اعمال نیمه رجب فرمودند: (زمانی که قرائت قرآن به پایان رسید، در حالی که رو به قبله است بگوید: صَدَقَ اللَّهُ الْعَظِیمُ ...) ب. «...مَا ابْتِدَاءُ الْقُرْآنِ وَ مَا خَتْمُهُ قَالَ یَا ابْنَ سَلَامٍ ابْتِدَاؤُهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ وَ خَتْمُهُ صَدَقَ اللَّهُ الْعَلِیُ الْعَظِیم...» عبد الله بن سلام در ضمن سؤالاتی از پیامبر اکرم (ص) پرسید: (در ابتدا و انتهای [قرائت] قرآن چه [بگوییم]؟ حضرت فرمودند: در ابتدای قرآن «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» و در پایان آن « صَدَقَ اللَّهُ الْعَلِیُ الْعَظِیم» ). بر این اساس، گفتن «صدق الله العظیم» در پایان تلاوت به خودی خود نه تنها ممنوع نیست، بلکه می‌تواند مستحب هم باشد، اما به دلیل آنکه شاید گفتن چنین عبارتی در عرف به معنای پذیرش استدلال نادرست اشاره شده باشد، برخی از مراجع تقلید توصیه می‌کنند که از گفتن آن خودداری شود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/id21365@Ahkaam