.
❓فتوای این فقها درباره محاربه چه بود؟
توضیحاتی درباره نوشته اخیر استاد سروش محلاتی
بسم الله الرحمن الرحیم
اخیرا در کانال تلگرامی استاد گرامی متنی درباره حد محاربه منتشر شد که بیشتر محتوای آن -برخلاف اغلب مکتوبات خود استاد که قلمی روان و گویا دارد- نقل متن پیچیده فتوای مراجع معاصر بود. تیتر آن نیز - که احتمالا اشاره به قانون کنونی بود نه فتوا- در ترکیب با محتوا و چینش متن برای بخشی از مخاطبین فضای مجازی (که آشنایی کمتری با متون فتوایی دارند) ابهاماتی را به همراه داشت.
1️⃣بر اساس فتوای امام خمینی ره همانطور که در نقل استاد مشهود است قاضی می تواند برای هر محارب قتل، و یا صلب، و یا قطع دست و پا و یا تبعید را برگزیند. البته در ادامه، امام ره فرموده اند «اولی» این است که انتخاب یکی از این چهار گزینه به تناسب «جنایت» محارب باشد. اما بر خلاف برداشت برخی مخاطبین باید گفت:
♦️1- تعبیر «الاولی» صرفا بیان یک ترجیح غیر الزامی است. و به فتوای امام ، قاضی حتی برای محاربی که با سلاحش هیچ قتل و جرحی هم نداشته، «می تواند» حکم اول (اعدام) را صادر نماید.
♦️2- حتی همین ترجیح غیر الزامی ، بر پرونده ای که جرقه شروع بحثهای اخیر بود (مرحوم شکاری/ که علاوه بر ترساندن مرتکب جرح نیز شده) منطبق نیست. و لااقل صراحتی در متن امام در مورد این صورت یافت نمی شود. آنچه در تحریرالوسیله هست (و در نوشته استاد با خط برجسته متمایز شده) در مورد محاربی است که با سلاحش «فقط مردم را ترسانده» است.
2️⃣به مناسبت یاد دارم استاد گرامی در اواسط دهه هشتاد -طی چند سالی که حق استادی پرثمر ایشان به گردن نگارنده آمد- معتقد بودند نمیتوان در تدوین قانون نظر مراجع مختلف را لحاظ کرد و اینکه قانونگذار مثلا فتوای امام ره را ملاک عمل قرار دهد خالی از منطق نیست. البته بعدها نظر ایشان با تغییر همراه شد. به هر صورت برای مخاطب با دیدن تیتر نوشته استاد این سوال مطرح است که «یک سال تبعید» کجا و «اعدام» کجا؟! چرا مثلا فتوای ایت الله خوئی ره و شاگردانش ملاک نباشد؟ لذا بد نیست این فتوا نیز بازخوانی گردد . دو نکته در فتوای ایت الله خوئی قابل توجه است:
🔸نکته اول: در محاربی که با سلاح خود مرتکب «ضرب» + «جرح» + «اخذ مال مردم» شده باشد ، امکان اعدام وجود دارد. (تکمله المنهاج ص 51) بنابراین حکم اعدام منحصر در ارتکاب «قتل» نیست.
🔸نکته دوم: محاربی که (مانند پرونده اخیر) با سلاحش فقط مرتکب جرح شده ،ابتدا -با وجود شرایط- به همان مقدار مجروحش می کنند (قصاص) و سپس تبعید . اما چه تبعیدی؟
🔹الف) مرحوم آیت الله خوئی (و بسیاری از فقهای دیگر) تبعید را منحصر در «یک سال» نمی دانند.
🔹ب) شیوه این تبعید جای توجه دارد:
«ينفى المحارب من مصر الى مصر و من بلد الى آخر و لا يسمح له بالاستقرار على وجه الأرض و لا أمان له و لا يبايع و لا يؤوى و لا يطعم و لا يتصدق عليه حتى يموت» (تکمله المنهاج ص 52 )
یعنی محارب [به صورت مداوم] از شهری به شهر دیگر و از دیاری به دیار دیگر تبعید می گردد و به او اجازه استقرار بر روی زمین داده نمی شود[مضمون آیه شریفه «...ینفوا من الارض» که صرفا صحبت از «نفی بلد» و دوری از یک شهر نیست. صحبت از نفی و طرد از زمین! است]. هیچ امانی ندارد. کسی به او چیزی نمی فروشد و از او نمی خرد. کسی به او سرپناهی نمی دهد. کسی به او غذا نمی دهد. کسی به او کمک (صدقه) نمی دهد [و به همین وضع می گذراند] تا زمانی که بمیرد.
3️⃣ شاید وجه اشتراک همه مجازاتهای ذکر شده برای محارب همان باشد که در آیه شریفه اشاره شده «...ذلک لهم خزی فی الدنیا» در همین دنیا فضاحت و رسوایی برایش به همراه دارد. و بعید نیست گاهی خود متهم اعدام را بر چنین تبعیدی ترجیح دهد. بخصوص اگر خیال توبه هم نداشته باشد.
4️⃣غرض تبیین روشنتر فتاوا -که استاد گرامی بیشتر و بهتر از نگارنده بر آن مستحضرند- برای مخاطبین بود. در فقه ما برای بررسی و نقد یک فتوا و ترجیح فتوای دیگر، یا اجتهاد (منطقی) جدید درباره نوع مجازات محارب ، و شیوه آن - حتی اگر خروجی اش بر خلاف همه فتاوای گذشته باشد- و نیز تشخیص یا تعریف جدید از موضوع محارب، و به دنبالش تلاش برای اصلاح قانون، راه باز است. اما اینکه مانند عضو دفتر امام فتوا را طوری تشریح کنیم که بر خلاف قانون و رویه کنونی تلقی شود، جز تراکم غبار ابهام و سردرگمی مخاطب ثمره دیگری نخواهد داشت.
و الحمد لله رب العالمین/ 24 آذر 1401
⚜️ @Ahkaam ⚜️
ـ✨🌼✨🌼
ـ🌼✨🌼 ﷽
ـ✨🌼
ـ🌼 #خمس_بن_کارمندی
❓آیا بن و کالابرگهایی که دولت، شرکتها و مؤسسات به کارمندهاشون میدن، خمس داره؟
✍️ بستگی داره:
1️⃣ اگه بخشی از حقوق و درآمد حساب میشه:
📚 همه مراجع: بله. خمس داره.
2️⃣ اگه بهعنوان هدیه پرداخت میشه:
📚 آیات عظام امام، رهبری و نوری: هدیه خمس نداره.
📚 آیتالله سیستانی: اگه تا سر سال خمسی خرج نشد و زیاد اومد، باید خمسش پرداخت بشه (مکارم: بنابر احتیاط واجب).
📚 آیتالله مکارم: بنابر احتیاط واجب، هدیه مثل بقیه درآمدهاست؛ اگه تا سر سال خمسی خرج نشد و زیاد اومد، باید خمسش پرداخت بشه؛ مگر هدیه جزئی باشه که در این صورت، خمس نداره.
📚 آیتالله وحید: اگه از نظر مبلغ، ارزشمند باشه و از مخارج سال زیاد بیاد، باید خمسش داده بشه.
🔺 توضیحالمسائل مراجع، م۱۷۵۳؛ وحید، رساله، م۱۷۶۱؛ رهبری، اجوبةالإستفتائات، س۸۵۰؛ نوری، رساله، م۱۷۴۹.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#شب_یلدا_در_فاطمیه
❓امسال شب یلدا با ایام فاطمیه همزمان شده؛ این شب رو جشن بگیریم، اشکال نداره؟
📚 همه مراجع: اینجور مراسمها اگه باعث بیاحترامی به اهلبیت(علیهمالسلام) نباشه، اشکال نداره.
👌 احکام یار:
🔸 اولاً: شب یلدای امسال، نه در فاطمیه اوله و نه در فاطمیه دوم.
🔸 ثانیاً: برگزاری یه مهمونی خونوادگی ساده در هیچ شرایطی اشکالی نداره؛ مخصوصاً که خیلی وقتها اینجور مراسمها باعث صله رحم و رفع کدورتها میشه.
🔺 استفتا از دفتر مراجع.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
هدایت شده از قاصدک
😍 🎧 کانال خاص موسیقی سنتی در ایتا 👇👇
🎧👇
https://eitaa.com/joinchat/95092958C538957e779
https://eitaa.com/joinchat/95092958C538957e779
🎵☝️☝️
❌ این موزیـکا خیــلی کـم پیدا میشه
ولی تو این کانال رایگان گذاشته میشه
#موسیــــــقی #کلیپ #اسـتورے
https://eitaa.com/joinchat/95092958C538957e779
☝️☝️
😍🎵 موسیقی هایی رو که دنبالشی تو این کانـال رایــــگان دانـــلود و گوش کـن 🎵
#سؤالات_شما
سلام. آیا میشه هر موقع غسل واجب داریم یا هر موقع که حمام میریم، غسل جنابت رو انجام بدیم و دیگه برای نماز وضو نگیریم؟
مرجع تقلید: امام خامنهای.
#پاسخ
ــــــــــــــــ
🌺 سلام علیکم 🌺
فقط درصورتیکه فرد #جنب باشه و غسل جنابت انجام بده؛ همچنین #هنگام #غسل و #بعد_از_غسل، #مبطلات وضو ازش سر #نزده باشه؛ میتونه بدون وضو نماز بخونه. در غیراینصورت، باید وضو بگیره.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
185K
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: «ایام شب یلدا»
موضوع: #احکام_صله_رحم
❓خویشاوندانى که قطع رحم با آنان جایز نیست، چه کسانى هستند؟
✅ «صله رحم» واجب و «قطع رحم» گناه کبیره است و ارحام کسانى اند که در مراتب ارث واقع مى شوند؛ مانند: پدر، مادر، برادر، خواهر و فرزندان آنان و نیز عمو، عمه، خاله، دایی و فرزندان آنان.
❓آیا برای انجام #صله_رحم حتماً باید دید و بازدید انجام گیرد؟
✅ صله رحم منحصر در رفت و آمد و دید و بازدید حضوری نیست و با احوالپرسی و پیغام فرستادن از طریق تلفن و مانند آن هم محقق میشود.
📚 استفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💢حدود ایام شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)💢
سوال: احتراماً محدوده دو دهه فاطمیه را بیان فرمایید و همچنین برگزاری مراسم جشن عقد و عروسی و امثال آن در این مدت چگونه است؟
✅پاسخ: سه روز 13 و 14 و 15 جمادی الاول و سه روز 1و 2 و 3 جمادی الثانی بنابر معمول به «فاطمیه» اختصاص دارد ولی در بین این دو برگزاری مراسم عقد و عروسی (با رعایت تمام موازین شرعی) مانعی ندارد.
نظریه آیت الله مکارم –سایت ایشان
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠حکم عکس یا فیلم گرفتن مردان نامحرم از عروس و داماد یا دیگر خانمها:
🌷نباید مرد نامحرم از عروس و داماد و یا دیگر خانمها فیلم یا عکس بگیرد اگر چه از بستگان نزدیک باشد(البته اگر خانمها حجاب کامل نداشته باشند).
📚امام خامنهای/احکام روابط/مسئله ٣۵۴
#عروس
#فیلم_گرفتن
#رهبری
#امام_خامنه_ای
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠ملاک ابتداوانتهای روز:
💐ابتدای روز به طلوع آفتاب و پایان آن به غروب آفتاب است
📚آیت الله خامنه ای/بیان نوین احکام بانوان/ص۲۶
#حیض
#ابتدای_روز
#رهبری
#امام_خامنه_ای
⚜️ @Ahkaam ⚜️