eitaa logo
حکمش چیه؟
97.8هزار دنبال‌کننده
13.1هزار عکس
2.5هزار ویدیو
158 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️ تأملی در نماهنگ‌های موسيقی محورِ مذهبی 🔰 در مورد نماهنگ های موسیقی محور مذهبی (همان استراتژی حلال تدریجی): ‼️ ۱- مطلوب شرعی چیست؟ ‼️ ۲- آثار اجتماعی این حجم از تولید موسیقی چیست؟ 🔹 در پاسخ به پرسش : موسیقی چه به نحو مطلق حرام باشد و چه تنها برخی از انواع آن، هیچگاه مورد تجویز فقهای شیعه نبوده است. فقیهی یافت نمی‌شود که موسیقی را خصوصا برای تبلیغ دین تجویز کرده باشد. موسیقی حلال هم باشد در نظر فقها مقرِّب( قرب دهنده به سوی خدا) نیست. بسیاری از فقها آن را در ردیف مُبعِّدهایی( دور کننده از خدا) دانسته اند که نهایتا حرام نیست. شاهد هم فرمایش حضرت امام خمینی است که: موسیقی از اموری است که انسان را از جدّ بیرون می‌برد به یک مطلب هزل. (صحیفه، ج9 ص201) حال: آنچه مقرب نیست و حتی در ردیف مبعدین است آیا می‌تواند نقش انتقال مفاهیم دینی را داشته باشد؟ پاسخ مثبت نیست. آثار ایجاد شده در این موسیقی ها خیال معنویت است و یا معنویت دینی؟ حال خواندن این موسیقی ها میان ده‌ها دختر تازه بالغ شده و یا نوجوان را به آن اضافه کنیم. 🔸 پاسخ به پرسش : این موسیقی‌ها چه وظیفه ای دارند؟ پاسخ احتمالی: «انتقال مفاهیم دینی به نسل جدید». این نسل اگر در خانواده مذهبی است که تا چندی پیش این خانواده موسیقی محور نبود و کار انتقال مفاهیم را نیز بدون موسیقی انجام می‌داد، اما اکنون با حجم زیاد تولیدات نماهنگ‌های مذهبی، موسیقی محور شده است. پس برای این خانواده‌ها، نتیجه این تولیدات جایگزین شدن موسیقی به جای مداحی است. در نتیجه نسل بعد هیئت را محور فعالیت فرهنگی نخواهد دانست بلکه جایی محور است که با موسیقی بتواند جشن بگیرد و یا حتی عزاداری کند. اگر دو دهه بعد متدینین جمع شوند و در یک کنسرت و همخوانی با موسیقی بر سیدالشهداء عزاداری کنند تعجب نکنیم، آن موقع هیئت‌های امروز تنها برای محاسن سفیدها خواهد بود. و اگر مخاطب خانواده‌های غیر مذهبی است که اصلا مشکل ایشان در دریافت پیام های مذهبی با موسیقی حل نخواهد شد. این تولیدات تنها خانواده های مذهبی را نسبت به این مقوله غیر مقرب سست می‌کند. در پایان: این مسیر قدم گذاشتن در راه استراتژی حلال تدریجی است. 🔺 ✍️ به قلم: دکتر سید محمد صادق کاظمی 💠 عضو هیئت علمی دانشگاه ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓متن پیام: سلام وقت بخیر من یه نذری داشتم.دوران بارداری سختی داشتم نذرکردیم اسم بچه مون را رضا بزاریم.وقتی که درشکم بود همون اسم را صدا میزدیم اما الان که به دنیا اومده.اسم دیگری روی ان گذاشتم.ارا گناه کردیم؟حکمش چیست؟؟؟ با سلام تغییر نذری که برای آن صیغه نذر خوانده نشده اشکالی ندارد. ایت الله مکارم می فرماید نذر در صورتى صحیح است که براى آن صیغه خوانده شود، خواه به عربى باشد یا زبانهاى دیگر، بنابراین اگر بگوید چنانچه فلان حاجت من روا شود براى خدا بر من است که فلان مقدار مال را به فقیر بدهم، نذر او صحیح است، بلکه اگر بگوید نذر مى‏کنم براى خدا اگر فلان حاجت من رواشود فلان کار خیر را انجام دهم، کافى است.(آیت الله مکارم شیرازی) 📚 منبع و مطالعه بیشتر ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓متن پیام: سلام وقت بخیر ...ممنون برا وقتی که برا پاسخگویی به سوالاتمون می گذارید خدااجرتون بده .. آیا موقعی که اذان ظهر یا مغرب شروع میشه می تونیم ماهموشروع به خوندن نمازمون کنیم یا باید بمونیم تا اذان تموم بشه ..من معمولا با اذان شروع به نماز خوندن می کنم ولی برخی معتقدند که بایداذان تموم بشه ... ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 رها کردن آنچه سودی ندارد 🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرمایند: ارجمندترین مردم کسی است که آن چه را برایش سودی ندارد رها کند. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
ـ⁣⁣⁣⁣🍂🌼🍂🌼🍂 ـ⁣⁣⁣⁣🌼🍂🌼🍂 ـ⁣⁣⁣⁣🍂🌼🍂﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🌼🍂 ـ⁣⁣⁣⁣🍂 ❓عدِّه یعنی چی و خانم‌ها چند جور عده دارن؟ 📚 همه مراجع: عِدِّه مدت زمانیه که خانم‌ها بعد از جدایی یا مرگ شوهرشون باید ازدواج نکنن. 📝 خانم‌ها در این پنج مورد باید عِدِّه نگه دارن: 1️⃣ بعد از طلاق و جدايى؛ 2️⃣ بعد از این‌که به هر دلیلی معلوم بشه عقد باطل بوده یا باطل بشه؛ مثلاً طبق نظر خیلی از مراجع، عقد خونده‌شده بدون اجازه پدر باطله. 3️⃣ بعد از تمام يا بخشيده‌شدن مدت صیغه و عقدموقت؛ چون توی صیغه یا باید مدت تموم بشه یا آقا مدت مونده رو به خانم ببخشه تا دیگه زن و شوهر نباشن. 4️⃣ بعد از رابطه جنسی اشتباهی با مرد غریبه؛ 5️⃣ بعد از مرگ شوهر. ⭕️نکته: براى واجب‌شدن عده در موارد «یک»، «دو» و «سه»، حتماً باید رابطه جنسی برقرار شده باشه؛ وگرنه عده واجب نیست. 🔺توضيح‌المسائل مراجع، م۲۵۱۰، ۲۵۱۱ و ۲۵۱۷؛ تحريرالوسيله، ج۲، عدة وطىء الشبهه، م۲؛ سيستانى، منهاج‌الصالحين، م۵۶۷؛ تبريزى و وحيد، منهاج‌الصالحين، العده، م۱۴۷۰؛ پرسمان احکام. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠رعایت ترتیب در قضا کردن روزه‌‌ها: 🌼اگر کسی از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضای هر کدام را اول بگیرد، صحیح است، ولی اگر وقت قضای آخرین ماه رمضان تنگ باشد، مانند اینکه پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به ماه رمضان مانده باشد، در این صورت احتیاط واجب آن است که قضای رمضان آخر را بگیرد. 📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠 نمی‌دانم چقدر روزه قضا دارم❓ 💐کسی که چند روز از ماه رمضان را به خاطر عذری روزه نگرفته، و تعداد آن روزها را نمی‌داند، چنانچه شروع عذر را نمی داند؛ مثلاً نمی‌داند که آیا در روز بیست و پنجم ماه رمضان به سفر رفته تا روزه‌هایی که از او فوت شده مثلاً شش روز باشد یا در روز بیست و ششم رفته که پنج روز باشد می‌تواند مقدار کمتر را قضا کند و اما در صورتی که هنگام شروع عذر (مثلاً سفر) را می‌داند، مثلاً می‌داند که در روز پنجم ماه به سفر رفته ولی نمی‌داند که در شب دهم برگشته تا پنج روز فوت شده باشد یا شب یازدهم برگشته تا شش روز فوت شده باشد، در این صورت احتیاط واجب آن است که مقدار بیشتر را قضا کند. 📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ⚜️ @Ahkaam ⚜️
◾️ تقاص از مال بدهکار 🔷 سؤال: 👇 اگر بدهکار بدهی خود را نپردازد و در ادای آن کوتاهی نماید، آیا جایز است طلبکار از مال او تقاص نماید مثلاً حق خود را به طور پنهانی یا به طریق دیگر بردارد؟ ✅ پاسخ: 👇 اگر بدهکار بدهی خود را انکار کند و یا بدون عذر در پرداخت آن کوتاهی نماید، طلبکار می تواند از اموال او تقاص نماید. لکن در صورتی‌که شخص مزبور خود را بدهکار نمی‌داند و یا نمی‌داند که طلبکارش واقعاً حقّی بر گردن او دارد یا نه، در این صورت تقاص طلبکار از او محلّ اشکال است بلکه جایز نیست. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💥قال الامام علی عليه‌السلام: فَكُنْ مِنْهُ عَلَى حَذَرِ أَنْ يُدْرِكَكَ وَ أَنْتَ عَلَى حَالٍ سَيِّئَةٍ قَدْ كُنْتَ تُحَدِّثُ نَفْسَكَ مِنْهَا بِالتَّوْبَةِ. ❌از مرگ بترس! نكند زمانى سراغ تو را گيرد كه در حال گناه يا در انتظار توبه كردن باشى. 📜نهج‌البلاغه، نامه ۳۱ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 حکم نماز پس از انجام حجامتسؤال: با توجه به اینکه بعد از انجام حجامت، خون‌های محل زخم را نمی‌توان به طور کامل پاک کرد و لکه‌هایی از خون روی محل باقی می‌ماند، آیا با وجود این لکه‌ها، نماز صحیح است؟ جواب: تا زمانی که شستن و تطهیر محل حجامت، ضرر یا مشقت داشته باشد، نماز خواندن به همان صورت اشکال ندارد؛ اما اگر اطراف محل حجامت یا لباس، نجس شده است، باید تطهیر شود. 🏷 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓دست‌دادن با دختربچه‌هایی که هنوز به تکلیف نرسیدن، ولی نامحرم هستن، اشکال داره؟ 📚 آیات عظام امام خمینی، خامنه‌ای، بهجت، صافی، فاضل، نوری، وحید و مکارم: اگه خوب و بد رو می‌فهمن، دست‌دادن با اون‌ها گناه داره (مکارم: بنابر احتیاط واجب). 📚 آيت‌الله سيستانى: اگه بدون قصد لذت جنسی و ترس از افتادن به گناه باشه، اشكال نداره. ⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله می‌تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم. 🔺سایت پرسمان احکام امام خمينى، تحريرالوسيلة، ج۲، (النكاح)، م۲۴؛ آيت‌اللّه صافى، هداية‌العباد، ج۲، (النكاح)، م۲۴؛ آيت‌اللّه نورى‌ و آيت‌اللّه فاضل، تعليقات على‌العروة، (النكاح)، م۳۵؛ آيت‌اللّه بهجت، رساله، م۱۹۴۳؛ دفتر آيت‌الله وحيد، رهبری و مکارم؛ آيت‌الله سيستانى، منهاج‌الصالحين، ج۳، (النكاح)، م۲۳. ⚜️ @Ahkaam ⚜️