❗️کسی که میخواهد #روزه بگیرد لازم نیست پیش از اذان صبح دندانهایش را #خلال کند ولی اگر بداند غذایی که لای #دندان مانده در روز فرو میرود چنانچه خلال نکند و چیزی فرو برود روزه اش باطل است بلکه اگر فرو هم نرود بنا بر احتیاط واجب باید قضای آن روز را بگیرد.
🍀آیات عظام سیستانی و بهجت: باید خلال کند
🍀آیت الله بهجت: و اگر هم فرو نرود باز اخلال به نیت کرده ولی اگر نمیداند که غذا فرو خواهد رفت یا نه مستحب است خلال کند و اگر هم اتفاقا و سهوا فرو برد روزه باطل نیست.
🍀آیات عظام گلپایگانی، تبریزی، صافی و فاضل: چنانچه خلال نکند روزه اش باطل میشود.
🍀آیت الله مکارم: کسی که میخواهد روزه بگیرد بهتر است پیش از اذان صبح دندانهایش را بشوید و خلال کند و اگر بداند غذایی که لای دندان مانده در روز فرو میرود احتیاط واجب ان است که قبلا آن را بشوید و خلال کند و اگر نکند و غذا فرو رود روزه را تمام کند و بعد قضا نماید.
@ahkaam
❗️فرو بردن #آب_دهان اگرچه بواسطه خیال کردن ترشی و مانند آن در دهان جمع شده باشد #روزه را باطل نمیکند.
❗️فرو بردن #اخلاط سر و سینه تا به فضای دهان نرسیده اشکال ندارد ولی اگر داخل فضای دهان شود احتیاط واجب آن است که آنرا فرو نبرد.
🍃آیات عظام سیستانی و زنجانی: احتیاط مستحب آن است که آن را فرو نبرد.
@ahkaam
#مشقتدرگرفتنروزه
⁉️دختری که به سن تکلیف رسیده، ولی به علت ضعف جسمانی توانایی روزه گرفتن ندارد، و بعد از ماه مبارک رمضان هم نمی تواند قضای آن را به جا آورد تا اینکه ماه رمضان سال بعد فرا می رسد، چه حکمی دارد؟
✅ ناتوانی از گرفتن روزه و قضای آن به مجرد ضعف و عدم قدرت موجب سقوط قضای روزه نمی شود، بلکه قضای روزه های ماه رمضان که از او فوت شده، بر وی واجب است.
💠 @Ahkaam 💠
#دخترهابخونن
⁉️ کسی که در اوائل #سنتکلیف بر اثر ضعف و عدم توانایی، نتوانسته روزه بگیرد، آیا فقط قضا بر او واجب است یا قضا و کفّاره با هم بر او واجب است؟
✅ اگر گرفتن روزه برای او حرجی نبوده و عمداً افطار کرده، علاوه بر قضا، کفّاره نیز بر او واجب است و اگر خوف داشته باشد که اگر روزه بگیرد مریض شود، فقط قضای روزه ها بر عهده او می باشد.
💠 @Ahkaam 💠
❓اگر مال حلال با حرام مخلوط شود، با دادن خمس پاک مى شود؟
❗️با چند شرط اگر خمس آن را بدهید، مال پاک و حلال مى شود:
🔅تشخیص و جدا کردن مال حلال از حرام ممکن نباشد؛
🔅صاحب مال حرام معلوم نباشد؛
🔅مقدار مال حلال و حرام را نداند.
❗️تبریزی و سیستانی شرط دیگرى نیز افزوده اند: نداند مقدار حرام کمتر از خمس است یا زیادتر.
@ahkaam