🔷🔹«وقت فضیلت» و «اول وقت» نماز
🔶سؤال: آیا «وقت فضیلت» با «اول وقت» تفاوت دارد؟
✅جواب: ابتدای زمانی که نماز واجب می شود ــ مانند زوال ظهرــ، «اول وقت نماز» است و « وقت فضیلت» از اول وقت شروع می شود و تا مقداری که در رسالۀ عملیۀ حضرت امام (ره) توضیح داده شده است، ادامه دارد و هر چه #نماز در زمان نزدیکتر به اول وقت خوانده شود، فضیلتش بیشتر است، مگر آنکه تأخیر به دلیل مهمی مانند انتظار برای جماعت باشد.
#احکام_نماز #وقت_فضیلت #اول_وقت
@leader_ahkam
🇮🇷نمایش فیلم در مسجد
👈سؤال: لطفا حکم #پخش_کلیپ های انقلابی همراه با موسیقی و یا مرگ بر آمریکا و .... در #مسجد را بفرمائید.
👌جواب: تبدیل مسجد به مکانی برای #نمایش_فیلم های سینمائی جایز نیست، ولی نمایش فیلم های مذهبی و انقلابی دارای محتوای مفید و آموزنده به مناسبت خاص و بر حسب نیاز و تحت نظارت امام جماعت مسجد اشکال ندارد؛ در هر صورت واضح است که مسجد جایگاه شرعی خاصی دارد، لذا اگر #پخش_موسیقی در آن منافی با #حرمت_مسجد باشد، حرام است، حتی اگر موسیقی غیرلهوی باشد.
#احکام_مسجد #حرمت_مسجد #نمایش_فیلم_در_مسجد #پخش_موسیقی_در_مسجد
@leader_ahkam
🕋 اقتدا در تشهد
🔰سؤال: آیا در #تشهّد_آخر_نماز میشود به جماعت محلق شد و #اقتدا_کرد؟
🕌 جواب: اگر موقعی برسد که امام مشغول خواندن تشهّد آخر نماز است، چنانچه بخواهد به ثواب جماعت برسد، تکبیر الاحرام بگوید و بنشیند و تشهّد را با امام بخواند ـ سلام را نگوید ـ صبر کند امام سلام نماز را بگوید، بعد بایستد و بدون آنکه دوباره نيت كند و تكبير بگويد، حمد و سوره را بخواند و آنرا ركعت اول نماز خود حساب كند.
#احکام_نماز #احکام_نماز_جماعت #اقتدا_در_تشهد_آخر
@leader_ahkam
📚 شک در رسیدن به رکوع امام جماعت
🔰 سؤال: اگر کسی موقعی که امام در #رکوع است #اقتدا کند و به رکوع رود و شک کند به #رکوع_امام رسیده است یا نه، نمازش چه حکمی دارد؟
✅ جواب: نمازش صحیح است، اما باید نماز را به صورت #فرادا ادامه دهد.
#احکام_نماز #نماز_جماعت #اقتدا_در_رکوع_امام
🆔 @leader_ahkam
📚 برخواستن از سجده یا رکوع پیش از امام جماعت
💠 سؤال: اگر پیش از #امام_جماعت و به صورت غیر عمدی، از #سجده یا #رکوع سر برداریم، باید منتظر شویم تا امام هم برخیزد یا برگردیم؟ آيا دو سجده محسوب نمی شود؟
✅ جواب: اگر بدانید که در صورت برگشت، به سجده یا #رکوعِ_امام جماعت می رسید، باید برگردید و با او همراه شوید و اشکال ندارد.
#احکام_نماز_جماعت #تبعيّت_از_امام_جماعت
🆔 @leader_ahkam
📚 اقتدا هنگام رکوع امام جماعت
💠 سؤال: اگر #مأموم زمانی که #امام در #رکوع باشد #اقتدا کند و امام سر از رکوع بردارد، چه وظیفه ای دارد؟
✅ جواب: اگر پيش از آنكه به اندازه ركوع خم شود، امام سر از ركوع بردارد، در اين صورت مى تواند #نيت_فرادا كند.
#احکام_نماز_جماعت #تبعیت_از_امام_جماعت
🆔 @leader_ahkam
📚 مقدار فاصله در نماز جماعت
💠 سؤال: حداکثر مقدار #فاصله برای #صحت_اتصال در #نماز_جماعت چه مقدار می تواند باشد؟
✅ جواب: #فاصله_امام جماعت و #مأموم و #فاصله_صفوف جماعت نبايد زياد باشد و احتياط واجب آن است كه فاصله #محل_سجده_مأموم و محل ايستادن امام و همچنين محل ايستادن #صف_جلو با محل سجده صف بعد، بيشتر از #يك_گام بلند (حدود #یک_متر) نباشد.
#احکام_نماز_جماعت #فاصله_صفوف_جماعت
🆔 @leader_ahkam
📚 واسطه شدن کودک در اتصال جماعت
💠 سؤال: آیا حضور #کودک_نابالغ در #صف_نماز #جماعت، مانع #اتصال است؟
✅ جواب: اگر واسطه اتصال در جماعت، کودک نابالغ باشد، چنانچه بدانند #نماز او صحیح است، مى توانند #اقتدا كنند و به جماعت نماز بخوانند.
#احکام_نماز_جماعت #شرایط_اتصال_جماعت
🆔 @leader_ahkam
📚 تجافی در تشهد آخر نماز
💠 سؤال: اگرهنگام #تشهد آخر امام جماعت رکعت اول یا سوم ماموم باشد، آیا #تجافی واجب است؟ در حال تجافی چه ذکری باید بگوئیم؟
✅ جواب: تجافی در تشهد آخر امام جماعت واجب نیست، بلکه ماموم می تواند برای رکعت بعد برخیزد و نماز را ادامه دهد، اما مستحب است در این حال به صورت تجافی بنشیند تا امام سلام نماز را بگوید، در این حال مستحب است فقط تشهد را بخواند.
#احکام_نماز_جماعت #تجافی_در_نماز
🆔 @leader_ahkam
الف) حکم نماز جمعه
۱. نماز جمعه که در روزهای جمعه به جای نماز ظهر خوانده میشود در عصر حاضر (زمان غیبت امام(عج)) واجب تخییری است، ولی در این زمان که حکومت عدل اسلامی در ایران برپا است احتیاط مستحب آن است که حتی المقدور نماز جمعه ترک نشود.
توجه:
 معنای واجب تخییری این است که مکلف در ادای فریضهی واجب ظهر روز جمعه، بین خواندن نماز جمعه یا نماز ظهر مخیّر است.
 هر چند نماز جمعه در عصر حاضر واجب تخییری است و حضور در آن واجب نیست، ولی با توجه به فواید و آثار شرکت در آن، سزاوار نیست که مؤمنین خود را از برکات حضور در این نماز به صرف عذرهای واهی محروم سازند.
 شرکت زنان در نماز جمعه اشکال ندارد و دارای ثواب جماعت است.
 خودداری از شرکت در نماز عبادی سیاسی جمعه به صورت دائم، وجه شرعی ندارد و اگر ترک حضور و شرکت نکردن در آن به خاطر اهمیت ندادن به آن باشد شرعاً مذموم است.
 کسی که در نماز جمعه شرکت نکرده است میتواند نماز ظهر و عصر را در اول وقت بخواند و واجب نیست صبر کندتا نماز جمعه تمام شود.
 اقامهی نماز جماعت ظهر، همزمان با اقامهی نماز جمعه در مکان دیگری نزدیک محل اقامهی نماز فی نفسه اشکال ندارد و موجب براءت ذمهی مکلف از فریضهی ظهر جمعه میشود؛ زیرا در عصر حاضر، نماز جمعه واجب تخییری است، ولی با توجه به این که اقامهی نماز جماعت ظهر در روز جمعه در مکان نزدیک محل اقامهی نماز جمعه باعث تفرقهی صفوف مؤمنین میشود و چه بسا در نظر مردم بی احترامی و اهانت به امام جمعه و کاشف از بی اعتنایی به نماز جمعه است، بنابراین سزاوار است که مؤمنین اقدام به انجام آن نکنند و بلکه در صورتی که مستلزم مفاسد و حرام باشد واجب است از اقامهی آن اجتناب نمایند.
۲. نماز جمعه مجزی از نماز ظهر است. (به عبارت دیگر نماز جمعه جانشین نماز ظهر جمعه میشود).
ادامه👇
توجه:
نماز جمعه هر چند مجزی از نماز ظهر است، ولی خواندن نماز ظهر بعد از نماز جمعه از باب احتیاط اشکال ندارد، حتی اگر امام جمعه نماز ظهر را بعد نماز جمعه نخواند، و اگر بخواهد با مراعات احتیاط در خواندن نماز ظهر پس از خواندن نماز جمعه، نماز عصر را به جماعت بخواند احتیاط کامل این است که به کسی اقتدا نماید که نماز ظهر را احتیاطاً بعد از نماز جمعه خوانده است.
شرکت در نماز جمعه که از طرف دانشجویان شوراهای اسلامی در کشورهای اروپایی و غیر آنها برگزار میشود، و بیشتر شرکتکنندگان در آن و همچنین امام جمعه از برادران اهل سنت هستند برای حفظ وحدت و اتحاد مسلمانان اشکال ندارد و در این صورت خواندن نماز ظهر بعد از نماز جمعه واجب نیست.
نماز جمعه از مآموم مسافر صحیح و مجزی از نماز ظهر است.
مجروحان جنگی که قطع نخاع شدهاند و قدرت نگهداری بول را ندارند جایز است در نماز جمعه شرکت کنند، ولی با توجه به این که بر آنان واجب است که بعد از وضو گرفتن بدون فاصلهی زمانی، شروع به خواندن نماز کنند، بنابراین وضوی قبل از خطبههای نماز جمعه در صورتی برای خواندن نماز جمعه کافی است که بعد از وضو حدثی از آنان سر نزند.
ب) شرایط نماز جمعه
۱. به جماعت خواندن.
۲. حداقل پنج نفر بودن، یک نفر امام و چهار نفر مأموم.
۳. رعایت تمام شرایطی که در نماز جماعت معتبر است، مثل اتصال صفوف.
۴. بین دو نماز جمعه، حداقل یک فرسخ فاصله بودن.
۱. به جماعت خواندن: از شرایط صحت نماز جمعه، این است که به صورت جماعت اقامه شود. نماز جمعه به نحو فرادی، هر چند در کنار کسانی که آن را به صورت جماعت بر گزار میکنند، صحیح نیست.
۳. رعایت تمام شرایطی که در نماز جماعت معتبر است، مثل اتصال صفوف: تمام شرایطی که در نماز جماعت باید رعایت شود در نماز جمعه هم معتبر است، مانند اتصال صفوف
۴. بین دو نماز جمعه حداقل یک فرسخ فاصله بودن: فاصلهی دو نماز جمعه باید کمتر از یک فرسخ نباشد که اگر در کمتر از یک فرسخ، دو نماز جمعه خوانده شود نماز اولی صحیح و دومی باطل است و در صورتی که مقارن هم اقامه شوند هر دو باطل میباشند.
 ج) وقت نماز جمعه
وقت نماز جمعه از اول زوال خورشید (اول ظهر) شروع میشود و احتیاط(واجب) آن است که آن را از اوایل عرفی وقت نماز ظهر در حدود یکی دو ساعت به تأخیر نیندازند.
 د) کیفیت نماز جمعه
۱. نماز جمعه دو رکعت است مانند نماز صبح، ولی دو خطبه دارد که توسط امام جمعه قبل از نماز ایراد میشود.
۲. مستحب است قرائت نماز جمعه بلند، و در رکعت اول سورهی جمعه و در رکعت دوم، سورهی منافقون خوانده شود، و همچنین مستحب است خواندن دو قنوت یکی در رکعت اول پیش از رکوع و دیگری در رکعت دوم پس از رکوع.
بسم الله الرحمن الرحیم.
↩️شناخت_معروف_و_منکر_کسبهای_حرام
🔻در روز عاشورا وقتی امام حسین علیه السلام دید که کلام حقش در دل سخت تر از سنگ کوفیان اثر نمی کند، درباره علت این امر فرمودند: فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِکُم. زیرا شکم هایتان از حرام پر شده و بر دلهایتان مُهر [غفلت] خورده است. (بحارالانوار، ج 45 ص: 8)
🔺در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر همین بس که اصل وجوب آن مثل نماز جزء ضروریات دین اسلام است. (1)
🔻در امر به معروف و نهی از منکر ابتدا انسان باید معروف و منکر را بشناسد و بداند چه چیزی معروف و چه چیزی منکر است. (2) یکی از منکرات کسب درآمد از راه حرام است لذا چند نکته در ارتباط با درآمد حلال و حرام خدمت شما زائرین و مجاورین بارگاه رضوی تقدیم می شود:
1. خداوند متعال روزی انسانها را از راه حلال مقدر کرده است و کسبهای حلال نزد اسلام فراوان است و درآمدی هم که انسان از راه حلال بدست میآورد شرعا باید در راه حلال خرج کند و مصرف کردن مال در راه حرام نیز جایز نیست.
2. برخی از کسب و کارها حرام است ولی درآمدش حلال است(جهت اطلاع: مثل غش در معامله) اما برخی از کسب و کارها علاوه بر حرام بودن خود کار، درآمدش نیز نامشروع و حرام میباشد یعنی انسان مالک آن نمیشود و باید آن پول را به صاحبش برگرداند و گرنه مدیون می باشد که به برخی از این کسبها اشاره می شود:
الف: درآمدی که از راه فروش فیلم های مبتذل و خلاف عفت و حیا یا فروش مواد مخدر یا فروش شراب و مسکرات و مانند اینها بدست می آید.
ب: درآمدی که از راه رشوه و قمار و ربا و دزدی و اداره مجالس گناه و مزد و اجرتی که در برابر کارهای حرام گرفته می شود و از این قبیل موارد، بدست می آید.
ج: پولی که از بیت المال بر خلاف مقررات و اجازه حاکم شرع برداشت شده است. (3)
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریر الوسیله، ابتدای کتاب امر به معروف و نهی از منکر ؛ رساله آموزشی، ج1 درس 76 ص: 327)
(2) (رساله آموزشی، ج1 درس 76 ص: 329 ؛ توضیح المسائل جامع، م 2204)
(3) تحریر الوسیله، کتاب المکاسب و المتاجر ؛ رساله آموزشی، ج2 بخش اول معاملات حرام ؛ منهاج الصالحین، ج2 کتاب التجاره)
https://eitaa.com/ahkam31/234
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
🖐 پنج نكته درباره #نگهدارى و #پرستارى كودك 👦
1⃣👈 #حضانت و نگهدارى پسر 👦 تا دو✌️ سالگى با مادر 🧕 اوست، هر چند بهتر است تا #هفت سالگى در حضانت مادر بماند؛ و بعد از دو✌️ سال تا زمان بلوغ با پدر 🧔 است.
2⃣👈 #حضانت_دختر 👩 تا #هفت سالگى با مادر 🧕 و بعد از آن با پدر 🧔 است.
3⃣👈 #مادر_كودك مجاز است حضانت او را بپذيرد يا نپدیرد.
4⃣👈 فرزندى كه #بالغ شد، حضانتش تمام مى شود و پدر و مادر حق حضانت او را ندارند بلكه او #مالك_نفس خويش است.
5⃣👈پس از #مرگ پدر 🧔 و #مادر 🧕 حضانت كودك به ترتيب با 👈جد پدرى،
👈وصى پدر و 👈وصى جدّ اوست.
📗 #منابع:
۱. توضیح المسائل مراجع ص ۴۴۶
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴به #احکام_مذهبی بپیوندید👇
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
هدایت شده از احکام به زبان ساده/ احکامیار
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃
🍃🍂🌺🍃🍂 ﷽
🍃🍂
🌺
#لمس_باسمه_تعالی
#برداشت_های_نادرست_از_احکام
4️⃣5️⃣ بعضی از مردم فکر میکنن که لمس کلمه «باسمه تعالی» بدون وضو اشکال داره.
📛 درحالیکه این ممکنه درست نباشه.
✍️ به فتوای آیات عظام فاضل، نوری، مکارم، سیستانی و خامنهای: کلمه «باسمه تعالی» حکم کلمه الله رو نداره و بنابراین بدون وضو میشه اون رو لمس کرد.
✍️ آیتالله بهجت: کلمه «باسمه تعالی» رو بهخاطر وجود ضمیر در اون، نمیشه بدون وضو لمس کرد.
✍️ آیات عظام صافی و تبریزی: بنابر احتیاط واجب، بدون وضو به کلمه «باسمه تعالی» دست نزنن.
⭕️ احتیاط واجب، یعنی در این مسئله میتونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم.
🔺 جزوه وضوی جامعةالزهرا.
⬅️ احکام به زبان خیلی ساده
🌺 @ahkam_yar
🍃🍂
🍃🍂🌺🍃🍂
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃
هدایت شده از احکام به زبان ساده/ احکامیار
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃
🍃🍂🌺🍃 ﷽
🌺
#شستن_بار_دوم
#برداشت_های_نادرست_از_احکام
7️⃣1️⃣ بعضی از مردم فکر میکنن که شستن اعضا موقع وضو، بار اول واجبه، بار دوم مستحبه و بار سوم حرامه.
📛 درحالیکه این طوری نیست.
✍ شستن بار دوم فقط به نظر بعضی از مراجع، مثل آقای سیستانی، صافی و بهجت مستحبه.
✍ بعضی دیگه، مثل امام خمینی میگن مستحب نیست، ولی جایزه.
✍ بعضی هم مثل آقای مکارم میگن بنابر احتیاط واجب، مرتبه دوم حرامه.
🔺توضیحالمسائل امام خمینی«ره»، م248؛ توضیحالمسائل مراجع، ج1، ص165؛ همان، ص16، م248.
⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله میتونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم.
⬅️ احکام به زبان خیلی ساده
🎯 @ahkam_yar
🌺
🍃🍂🌺🍃
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
هدایت شده از احکام به زبان ساده/ احکامیار
ـ🏴🏴🏴🏴
ـ🏴🏴﷽
ـ🏴🏴
ـ🏴 #وضو_با_لاک_ناخن
❓چطوری میتونم هم لاک بزنم،
هم وضو بگیرم؟
📚همه مراجع (بهجز مکارم):
والا دخترم، دست رو که نمیشه کاری کرد! وجود لاک روی ناخنهای دست، چون مانع از رسیدن آب به ناخن میشه، وضو رو باطل میکنه.
👈 اما در مورد پا، همین که ناخن کوچیکه یا یکی دیگه لاک نداشته باشه، کافیه؛ چون مسح پا رو از سر هر کدوم از ناخنها که بخواین، میتونین بکشین.
📚 آیتالله مکارم هم دقیقاً فتواشون همین متن بالاست؛ فقط درباره ناخن کوچیکه پا، احتیاط واجب دارن و میگن مسح رو نمیشه فقط روی اون کشید. البته با توجه به اینکه ایشون احتیاط واجب دارن، مقلدینشون میتونن در این مسئله به فتوای بقیه مراجع عمل کنن.
🔺 توضیحالمسائل 16مرجع، م252.
⬅️ احکام به زبان خیلی ساده
🏴 @ahkam_yar
هدایت شده از احکام به زبان ساده/ احکامیار
ـ◾️◽️◾️◽️◾️
ـ◽️◾️◽️ ﷽
ـ◾️◽️
ـ◽️ #پیراهن_با_اسمای_متبرکه
🤔❓جديداً نام مبارک ائمه و شعارهای ديگه روی پيراهنهای عزاداری چاپ میشه؛ لمس این نوشتهها موقع سينهزنی و غيره، بدون وضو چه حكمی داره؟
🔹✍️ آيات عظام امام، خامنهای، مكارم، صافی، سبحانی، بهجت و مظاهری:
كسى كه وضو نداره، بنابر احتياط واجب، حرامه که اسم مبارک ائمه (علیهمالسلام) رو لمس کنه.
🔹✍️ آيات عظام سيستاني، تبریزی، نوری، وحید، شبیری و فاضل:
مستحبه که اسم مبارک ائمه(علیهمالسلام) رو بدون وضو لمس نکنیم؛ اما اگه هم انجام بشه، گناه نداره.
⭕️ چندتا نکته:
1️⃣ بچهها در این مورد تکلیفی ندارن و لمس اسمای متبرکه برای اونا اشکال نداره.
2️⃣ لمس شعر و شعارهایی مثل «هیهات من الذله»، «باز این چه شورش است» و... که اسم اهلبیت توی اون نیست، اشکال نداره.
3️⃣ لمس اسامی بقیه اهلبیت، غیر از چهارده معصوم، مثل «یا علی اکبر»، «یا علی اصغر»، «یا ابوالفضل»، بدون وضو اشکال نداره.
4️⃣ لمس کلمه «اللَّه» طبق نظر همه مراجع، بدون وضو جايز نيست؛ حتی اگه بخشی از یه اسم دیگه، مثل «یا اباعبداللّه» باشه.
5️⃣ چون گروه اول از مراجع در این مسئله احتیاط واجب دارن، مقلدین ایشون میتونن به نظر گروه دوم مراجعه کنن.
🔺 توضيحالمسائل مراجع، م۳۱۹؛ خامنهای، اجوبة، س۱۶۴.
⬅️ احکام به زبان خیلی ساده
◽️
◾️◽️ @ahkam_yar
◽️◾️◽️
◼️◽️◾️◽️◾️
نماز نشسته یا روی صندلی اولویت با کدام؟
- آیت الله خامنه ای: باید نشسته نماز بخواند و در صورت که قادر به سجده به نحو متعارف می باشد، باید به نحو متعارف سجده را انجام دهد. و در غیر این صورت اگر قادر به گذاشتن مهر روی دسته صندلی یا چیز دیگر مانند بالشت یا چهار پایه و سجده بر آن است باید سجده را بدین نحو انجام دهد
احکام شرعی›احکام عبادات›احکام نماز
نماز نشسته
سوال:
1- کسی که نمی تواند ایستاده نماز بخواند بین روی زمین و صندلی کدام را می تواند اختیار کند ؟
2- اگر بخاطر عذر روی صندلی نماز بخواند، باید کف دست ها روی چیزی قرار بگیرد ؟
پاسخ:
آیت الله خامنه ای: باید نشسته نماز بخواند و در صورت که قادر به سجده به نحو متعارف می باشد، باید به نحو متعارف سجده را انجام دهد. و در غیر این صورت اگر قادر به گذاشتن مهر روی دسته صندلی یا چیز دیگر مانند بالشت یا چهار پایه و سجده بر آن است باید سجده را بدین نحو انجام دهد و هر مقدار که می تواند باید مواضع هفتگانه از جمله انگشتان شست پا را روی زمین بگذارد و نمازش صحیح است. [1]
آیت الله مکارم: 1- چنانچه نشستن روی صندلی سبب شود قیام و رکوع را به طور معمول انجام دهد، مقدم است اما اگر ایندو را نتواند انجام دهد، نشستن بر زمین به صورتی که سجده را کامل انجام دهد مقدم است. 2- چنانچه امکان این باشد که کف دست ها را بر روی صندلی یا میز بگذارد، لازم است رعایت کند. [2]
آیت الله سیستانی: اگر میتواند ابتدا بایستد باید بایستد و تکبیرة الاحرام را بگوید سپس اگرنمیتواند روی صندلی بنشیند و ادامه دهد پس اگر رکوع و سجود را که میتواند به صورت طبیعی انجام دهد چنین کند و اگر نه در حال نشسته برای رکوع و یا سجده اشاره کند.[3]
آیت الله شبیری: 1-برای سجده اگر می تواند که هفت عضو را روی زمین بگذارد باید نشسته نماز بخواند و اگر در فرضی بیشتر می تواند اعضا را روی زمین بگذارد بنابر احتیاط آن مقدم است و گرنه بین نشستن روی زمین و صندلی مخیر است.
2-بنابراحتیاط باید سطحی که دستش را روی آن می گذارد تمام کف دست را بپوشاند. [4]
-------
[1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: sSWuuhCu0V0.
[2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، کد استفتاء: 9708210015 .
[3]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله سیستانی
[3]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله شبیری سوال شماره 59526
پاکیِ محلّ سجده
مهر یا چیز دیگری که بر آن سجده میکنید باید پاک باشد؛ ولی اگر مُهر را روی فرش نجس بگذارید یا یک طرف مُهر نجس باشد و پیشانی را برطرف دیگر بگذارید، اشکالی ندارد. به شرطی که نجاست به پیشانی سرایت نکند.
--------
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
بین مکان و لباس نمازگزار دو فرق وجود دارد:
فرق اول: لباس نمازگزار باید پاک باشد، اما مکان نمازگزار لازم نیست پاک باشد.
نکته: اگر مکان نمازگزار نجس و خیس است که سبب میشود بدن یا لباس او نجس شود، در این صورت باید مکان نمازگزار پاک باشد.
فرق دوم: اگر نمازگزار مرد است نباید لباس او ابریشم باشد، اما در مورد مکان نمازگزار چنین شرطی وجود ندارد، یعنی نماز بر روی فرش ابریشم اشکال ندارد، چه برای مردان و چه برای زنان.
آیا سجده بر روی مهر نجس صحیح است؟
پاسخ: باطل است، اعم از اینکه جای سجده و پیشانی که بر آن میگذارند، خشک باشد یا تر.
-----
رساله توضیح المسائل م 799 و 831
مطالب دیگر:
نماز خواندن در رستورانهای بین راهی
پاکیِ محلّ سجده
نماز نشسته یا روی صندلی اولویت با کدام؟
نماز فوت شده در بیهوشی
برداشتن مهر نماز توسط کودک
کلمات کلیدی: احکام نماز
❇️سوال:
آیا با غسل زیارت میتوان نماز خواند؟
❇️پاسخ:
آیات عظام خامنه ای و سیستانی: نميتوان با غسل زيارت نماز خواند و بايد وضو هم گرفت.
👈آیت الله مکارم شیرازی: با غسل زیارت امام رضا علیه السلام می توان نماز خواند البته غسل زیارت تا يك روز معتبر است؛ و اگر حدث اصغر از او سر زند، باید برای نماز وضو بگیرد.
----------
استفتا از سایت مراجع عظام
#منبرک_فاطمی
@fatemi222