eitaa logo
احکام کاربردی
3.5هزار دنبال‌کننده
400 عکس
115 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 ۱_فهرست موضوعی احکام کانال؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 ۲_مساله 11 ؛مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. ۳_پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 ۴_سایر کانال های ما https://eitaa.com/fatemi222/10600
مشاهده در ایتا
دانلود
نحوه نماز آیات https://eitaa.com/ahkam31/1472 وقت نماز آیات https://eitaa.com/ahkam31/1473 سه نکته در نماز آیات https://eitaa.com/ahkam31/1475 موشن گرافی زمان وجوب https://eitaa.com/ahkam31/555 چه جوری نماز ایات بخونم https://eitaa.com/ahkam31/556 پس لرزه https://eitaa.com/ahkam31/1476 نیت نماز ایات https://eitaa.com/ahkam31/1476
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋نماز آیات ✍ از امام باقر علیه السلام روایت شده که می فرمایند: إِنَّ الزَّلَازِلَ وَ الْکُسُوفَیْنِ... مِنْ عَلَامَاتِ السَّاعَةِ فَإِذَا رَأَیْتُمْ شَیْئاً مِنْ ذَلِکَ فَتَذَکَّرُوا قِیَامَ السَّاعَةِ. زلزله ها و خورشید و ماه گرفتگی از نشانه های رستاخیزند، هنگامی که یکی از اینها را مشاهده کردید به یاد روز رستاخیز بـیفتید. (وسائل الشیعة؛ ج‌7، ص: 487) 👌 چند نکته کوتاه رو یادآوری می کنم: 1. یکی از مواردی که به سبب آن نماز آّیات واجب می شود، زلزله و خورشیدگرفتگی است. وقت واجب شدن نماز آیات در خورشید گرفتگی از زمانی است که خورشید شروع به گرفتن می کند و به نظر برخی مراجع از جمله امام خامنه ای بنابر احتیاط واجب باید نماز را تا قبل از شروع به باز شدن خورشید بخواند.(1) 2. کسی که هنگام گرفتن ماه یا خورشید اصلاً مطلع نشود و بعد از باز شدن آن بفهمد، درصورتی که گرفتگی کامل بوده، باید قضای نماز آیات را بخواند ولی اگر فقط مقداری از آن گرفته بوده، قضا بر او واجب نیست. 3. کسی که از خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی در وقت آن مطلع شده ولی نماز آیات را (هر چند بر اثر فراموشی) نخوانده، باید قضای آن را بخواند، هر چند تمام آن نگرفته باشد. خداوند بلاهای آسمانی و زمینی را از همه دور بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد. (1)به نظر تعداد زیادی از مراجع از جمله ایات عظام سیستانی، مکارم، زنجانی، فاضل... تا زمانی که خورشید به حالت طبیعی برنگشته است وقت باقی است.توضیح المسائل مراجع م 1495 https://eitaa.com/ahkam31/1474
✋فتاوای 5 مرجع درباره نماز آیات در صورت تعدد «زلزله» و «پس لرزه» 1- اگر در یک روز چند بار زلزله اتفاق بیفتد، چند نماز آیات بر مکلف واجب می‌شود؟ 2- در صورت وقوع آن‌چه اصطلاحاً «پس‌لرزه» نامیده می‌شود، آیا اقامه نماز آیات واجب است؟ 3- در صورتی که بر مکلف، به دلیل وقوع چند زلزله، بیش از یک نماز آیات واجب شده باشد، آیا می‌تواند همه نمازها را با یک نیت اقامه کند؟ 4- آیا بر افرادی که از زلزله نترسیده‌ یا هنگام وقوع زلزله در خواب بوده‌اند، نماز آیات واجب می‌شود؟ 5- آیا به جا آوردن قضای نماز آیات برای مردی که در زمان حیاتش آن را به جا نیاورده، بر پسر بزرگ تر واجب است؟ 6- حکم بانوانی که هنگام وقوع زلزله، عذر شرعی دارند برای اقامه نماز آیات چیست؟ ✅پاسخ 🔺دفتر حضرت آیت‌ا...العظمی خامنه‌ای 1- به تعداد زلزله‌هایی که با فاصله واقع شده باشد، نماز آیات واجب می‌شود. 2- اگر «پس‌لرزه» با زلزله فاصله زمانی داشته باشد، نماز آیات واجب می‌شود. 3- برای هر نماز، نیت جداگانه لازم است. 4- در واجب شدن نماز آیات برای زلزله، ترس شرط نیست و لازم نیست مردم ترسیده باشند. به محض وقوع و احساس زلزله نماز آیات واجب می‌شود. کسانی که هنگام زلزله خواب بوده‌اند و پس از بیداری، از وقوع زلزله آگاه شده‌اند هم، باید نماز آیات بخوانند. 5- واجب است. 6- واجب نیست. 🔺دفتر حضرت آیت‌ا...العظمی سیستانی 1- برای هر بار وقوع زلزله، یک نماز آیات واجب می‌شود. مگر آن‌که فاصله بین دو زلزله آن‌قدر کم باشد که نتوان نماز آیات اقامه کرد. 2- فرقی نمی‌کند؛ هربار که فرد احساس کرد زمین‌لرزه رخ داده است، نماز آیات واجب می‌شود. 3- برای هر نماز، نیت جداگانه لازم است. 4- در واجب شدن نماز آیات به دلیل زلزله، ترسیدن شرط نیست و هر بار که زلزله رخ داد، نماز آیات واجب می‌شود. افرادی که هنگام وقوع زلزله خواب هستند و بعد از گذشتن وقت نماز آیات بیدار می‌شوند، اقامه نماز مستحب است. لازم است یادآوری شود که نماز آیات، واجب فوری است، یعنی فرد مکلف باید بلافاصله پس از وقوع زلزله، نماز آیات را به جا بیاورد. 5- با توجه به فرض سوال، به جا آوردن نماز آیات بر پسر بزرگ‌تر واجب نیست. 6- واجب نیست. 🔺دفتر حضرت آیت‌ا...العظمی صافی گلپایگانی 1- اگر زلزله‌ها متصل به هم باشد، یک نماز کافی است؛ در غیر این صورت به تعداد زلزله‌ها، نماز آیات واجب می‌شود. 2- اگر متصل به زلزله باشد، نماز آیات واجب نیست، اما اگر منفصل و بین این دو، فاصله زمانی باشد، نماز آیات جداگانه واجب می‌شود. 3- برای هر نماز، نیت جداگانه لازم است. 4- به جا آوردن نماز آیات در زلزله‌های محسوس واجب است و ترسیدن یا نترسیدن ملاک عمل نیست. در صورتی که مکلف در زمان وقوع زلزله خواب باشد، باید پس از بیداری نماز آیات را به جا آورد. 5- بله؛ بر پسر بزرگ تر واجب است. 6- واجب نیست. 🔺دفتر حضرت آیت‌ا...العظمی مکارم شیرازی 1- زلزله‌ای که محسوس نیست، نماز آیات ندارد، اما در مواردی که وقوع زلزله توسط اکثر مردم احساس می‌شود، اقامه نماز آیات واجب است و باید برای هر زلزله‌ای که روی می‌دهد، یک نماز آیات اقامه شود. 2- پس لرزه‌هایی که برای اکثریت مردم محسوس بوده‌اند، نماز آیات دارد. 3- برای هر نماز یک نیت لازم است. 4- در نماز آیات به دلیل وقوع زلزله، ترسیدن شرط نیست. در صورتی که مکلف هنگام وقوع زلزله خواب باشد، باید پس از بیداری نماز آیات را به جا آورد. 5- بله؛ باید به جا بیاورد. 6- بر این افراد نماز آیات واجب نیست. 🔺دفتر حضرت آیت‌ا...العظمی نوری همدانی 1- اگر هرکدام، مستقلاً، یک زلزله بود، یعنی پیوستگی نداشت، برای هرکدام باید یک نماز آیات خوانده شود. 2- پس‌لرزه‌هایی که مستقلاً زلزله محسوب نشود، نماز ندارد، در غیر این صورت، اقامه نماز آیات واجب است. 3- برای هر نماز، نیت جداگانه لازم است. 4- ترس شرط نیست و باید نماز را به جا آورد. بعد از بیدار شدن از خواب، باید نماز را اقامه کرد. 5- بر پسر بزرگ‌تر واجب می‌شود. 6- واجب نیست. https://eitaa.com/ahkam31/1474
✋ اگر نماز آیات به واسطه (خسوف، کسوف، زلزله و...) بر عهده فردی بوده، ولی بجا نیاورده است، آیا با نیّت ادا بخواند یا قضا؟ 🔺امام خمینی (ره): در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید. در زلزله: هر وقت بخواند ادا است. توضیح المسائل، ص 199، م 1496و 1498 تحریرالوسیله، 1424هـ ق، ج1 ص 173- 174، با استفاده از م 3 و 7 🔺آیت الله اراکی (ره): در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید. در زلزله: هر وقت بخواند ادا است. توضیح المسائل، 1372، ص 273، م 1533 و 1535 در زلزله: هر وقت بخواند ادا است. توضیح المسائل، 1372، ص 273، م 1533 و 1535 🔺آیت الله بهجت (ره): در خسوف و کسوف، باید نیّت قضا نماید. در زلزله، هر وقت بخواند ادا است. توضیح المسائل، 1384، ص 241، 242، 1217و 1219 وسیلة النجاة، ج1، ص 230، با استفاده از س (7) 802 و (3) 798 🔺آیت الله تبریزی (ره): در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید. در زلزله: احوط (احتیاط واجب) آن است که به قصد ما فی الذمّه بیاورد و قصد ادا و قضا نکند. توضیح المسائل، 1383، ص 226، م 1504 و 1506 🔺آیت الله خامنه ای (دام ظلّه): در فرض سوال اگر سبب وجوب نماز آیات خسوف و یا کسوف بوده واجب است بعد از آن به نیّت قضاء بخواند و امّا در سایر آیات باید نماز آیات را به نیّت اداء بجا آورد. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات 🔺آیت الله خویی (ره): در خسوف و کسوف: باید نیت قضا نماید. در زلزله و رعد و برق و مانند اینها: اگر عصیاناً به تأخیر انداخت، بنابر احتیاط، وقت خواندن نیت ادا و قضا نکند. توضیح المسائل، ص 257 و 258، م 1505 و 1507، تعلیقه عروة الوثقی، 1421هـ ق، ج1، ص 542 فصل فی صلاة الآیات (الرابعه) 🔺آیت الله سیستانی (دام ظلّه): در خسوف و کسوف: نماز قضا می شود. در زلزله و رعد و برق و مانند اینها: نماز آیات واجب نیست ولی اگر خواست نماز بخواند، بنابر احتیاط مستحب بدون نیت ادا و قضا بخواند. توضیح المسائل، 1425هـ ق ، ص 294 و 295، م 1477و 1479، عروة الوثقی، 1424هـ ق، ج1، ص 213، فصل فی الصلاه الایات (الرابعه) آیت الله شبیری زنجانی (دام ظلّه): در خسوف و کسوف: نماز قضا می شود. در زلزله و رعد و برق و مانند اینها: بنابر احتیاط در وقت خواندن، نیت ادا و قضا نکند. توضیح المسائل، 1384، ج1، ص 348، م 1505 و 1507 🔺آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه): در خسوف و کسوف: باید نیت قضا نماید. در زلزله و رعد و برق و مانند این ها: هر وقت بخواند ادا است. توضیح المسائل، 1382، ص 297م 1505 و 1507 هدایة العباد، ج1، ص 149، با استفاده از م 864 در خسوف و کسوف: باید نیت قضا نماید. در زلزله و رعد و برق و مانند این ها: هر وقت بخواند ادا است. توضیح المسائل، 1382، ص 297م 1505 و 1507 هدایة العباد، ج1، ص 149، با استفاده از م 864 🔺آیت الله گلپایگانی (ره): در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید. در زلزله: هر وقت بخواند ادا است. توضیح المسائل، 1414هـ ق، ص 259، م 1505 و 1507 هدایة العباد، ج1، ص 176، با استفاده از م 864 🔺آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه): در زلزله و صاعقه و مانند آن: احتیاط مستحب آن است که تا آخر عمر هر وقت توانست بخواند. سوال: اگر نماز آیات به واسطه زلزله بر عهده فردی بوده ولی به جا نیاورده اکنون با نیت اداء بخواند یا قضا؟ به نیت ما فی الذمه و قصد احتیاط. عروة الوثقی، ج1، ص 570 م 9، تعلیقه بر عروی الوثقی، ص 221، فصل فی صلاة الآیات توضیح المسائل، ص 241، م 1292، استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات 🔺آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه): در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید. در زلزله و رعد و برق و مانند آن: هر وقت بخواند ادا است. توضیح المسائل، 1384، ص 293، م 1493و 1495 🔺آیت الله وحید خراسانی (دام ظلّه): در خسوف و کسوف: قضا است. در زلزله و رعد و برق و مانند این ها: بنابر احتیاط واجب نیّت ادا و قضا نکند. توضیح المسائل، 1383، ص 471، م 1504 و 1506 بخش احکام اسلامی تبیان 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
⁉️ اقتدا در تشهد 🔶س : آیا در تشهّد آخر نماز میشود به جماعت محلق شد و اقتدا کرد؟ ✅ج: اگر موقعی برسد که امام مشغول خواندن تشهّد آخر نماز است، چنانچه بخواهد به ثواب جماعت برسد، تکبیر الاحرام بگوید و بنشیند و تشهّد را با امام بخواند ـ سلام را نگوید ـ صبر کند امام سلام نماز را بگوید، بعد بایستد و بدون آنکه دوباره نيت كند و تكبير بگويد، حمد و سوره را بخواند و آن‌را ركعت اول نماز خود حساب كند. 🔍 منبع : leader.ir ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
بمناسبت روز_جهانی_کودک احکام کودک امروز👇👇
چهار نكته درباره عبادت‏هاى كودك: https://eitaa.com/ahkam31/1286 چهار نكته در رابطه با تنبيه كودك https://eitaa.com/ahkam31/531 پنج نكته درباره نگهدارى كودك https://eitaa.com/ahkam31/462 پنج نكته درباره نگهدارى و پرستارى كودك https://eitaa.com/ahkam31/462 شیر دادن کودک https://eitaa.com/ahkam31/744 کودکان و حق_الناس https://eitaa.com/ahkam31/711 وظیفه ولیّ یا قیم در قبال اموال کودک https://eitaa.com/ahkam31/554 برای نماز خوان کردن فرزندانم چه کنم https://eitaa.com/ahkam31/543 سن تکلیف و بلو غ https://eitaa.com/ahkam31/464 وطن_کودک https://eitaa.com/ahkam31/459 وطن کودک https://eitaa.com/fatemi222/2724
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👧🏻🧒🏻👦🏻اگر از عقب مسجد، صدای کودک نیامد، این محله عَقبه ندارد! ⁉️ اگر ما مسجدی‌ها می‌دیدیم که کودکی به نام امام حسن (علیه‌السلام) روی دوش امام جماعت رفته، چه می‌کردیم ⁉️ _________________ 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
ـ🍃💌🍃💌☘️🍃 ـ💌🍃💌🍃 ـ🍃💌☘️🍃 ـ💌🍃﷽ ـ☘️🍃 ـ🍃 💙 💙 🤗 كودكانی كه فقط گران‌قيمت‌ترين اسباب‌بازی‌ها را دارند، خوشبخت نيستند. كودكان خوشبخت هستند كه والدين‌شان با استفاده از وسايل ساده و با صرف وقت، خلاقيت را به آن‌ها می‌آموزند. 🎾اسباب‌بازی وسيله‌ای در دستان كودک است و قرار نيست كودک در حفظ آن كوشا باشد. 🎨 برای فرزندتان اسباب‌بازی‌ای بخريد كه از خراب شدنش ناراحت نشويد، به فرزندتان نیز بياموزيد از خلاقيت خود استفاده كند و بازی جدیدی با تكه‌های اسباب‌بازی‌اش خلق كند. ⚠️حساسيت شما روی اسباب‌بازی كودک، فقط باعث می‌شود فرزندتان از ترس خراب نشدن وسايلش، از دوران كودكی خود لذت نبرد! 🦋آرامش و نشاط‌تون پایدار🦋 مباارک🎈👦🧒 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
ـ🍃💌🍃💌☘️🍃 ـ💌🍃💌🍃 ـ🍃💌☘️🍃 ـ💌🍃﷽ ـ☘️🍃 ـ🍃 🧒🏻👦🏻«راه‌های ورود به دنیای کودکان» 🎒 امروزه یکی از موضوعات مورد تحقیق محقّقان حوزه کودک هست و معتقدن یکی از بهترین راه‌های ورود به عالَم بچّه‌ها بازی‌کردن با اون‌ها و ادای بچّه‌ها رو درآوردنه؛ چون بچه‌ها تا کسی از جنس خودشون نشه، اونو به جمع خودشون راه نمی‌دن؛ باهاش صمیمی نمی‌شن و اسرارشون رو بهش نمی‌گن و ازشم حرف‌شنوی ندارن؛ شاید به همین خاطره که رسول اکرم(صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله) به اونایی که بچّه کوچیک دارن توصیه کردن:👇👇 ❣️«مَنْ كَانَ لَهُ صَبِيٌّ فَلْيَتَصَابَ لَه‏». هرکی بچّه کوچیک داره، باهاش بچّگونه رفتار کنه! 💚 توی سیره خود پیامبر اکرم (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) هم هست که امام حسن و امام حسین (علیهماالسلام) روی دوش حضرت سوار می‌شدن و حضرت چهار دست و پا راه می‌رفتن و می‌فرمودن:‌ «چه اسب خوبی دارین و منم چه سواران خوبی دارم!» 🍃📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
سلام. حکم رقص دختربچه رو بفرمایین؛ این‌که توی مجالس بچه‌ها رو تشویق به رقص می‌کنن، چه حکمی داره؟ بچه تا چندسالگی اگه برقصه، تکلیفی نداره؟ مرجع تقلید: رهبری. ــــــــــــــــ 🌺 سلام علیکم 🌺 کودک غیربالغ چه 👦 و چه 👧، تکلیفی نداره و رقص براش اشکال نداره؛ اما که افراد ، کودک رو تشویق به رقص کنن.😕 ❄️أللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمًَدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُم❄️ 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 موشن گرافیک احکام: اسماء متبرکه رو چیکار کنیم؟! 🔸 احکامی که باید بدانیم 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
✍️یکی از نمازهای واجب نماز قضا می باشد که به همین مناسبت چند نکته کوتاه در این زمینه اشاره می شود: 1. نماز در هیچ حالتی از انسان ساقط نمی‌شود حتی اگر انسان در حال مریضی است یا داخل وسایل نقلیه است و نماز در حال قضا شدن است باید نماز را با رعایت شرائطی که مقدور است، بخواند تا نمازش قضا نشود و امثال این موارد بهانه‌ای برای ترک نماز نمی شود. 2.کسی که نماز قضا بر عهده اش است ولی تعدادش را نمی داند مثلا چند نماز صبح از او قضا شده، نمی داند سه یا چهار یا پنج نماز بوده است، چنانچه مقدار کمتر را بخواند کافی است. 3.خواندن نماز های قضا در هر ساعتی از شبانه روز صحیح است و کسی هم که مسافر است می تواند نمازی که در وطن قضا شده، در سفر بخواند البته نمازی که به صورت کامل فوت شده، در سفر هم باید به صورت کامل قضا شود. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
هدایت شده از تبیان گناباد
سلام صبح بخیر ازخواندن فراموش نشود طریقه نماز آیات و احکام مربوطه .در لینک زیر موجود هست . https://eitaa.com/ahkam31/1474
سلام وقت بخیر مدتی پیش متوجه شدم ویندوزی که روی لپ تاپم نصب هست کرک شده هست، گویا با توجه به شرایط تحریم ها در ایران و نبود حق کپی رایت در ایران اکثر سیستم ها با ویندوز کرکی کار میکنن خواستم بدونم حکم شرعی این موضوع چیه؟؟ سلام علیکم ✅از لوازم ملکیت واگذاری به غیر در مقابل عوض است ✅دانلود از اینترنت هم رایگان نیست بلکه حجم مصرفی اینترنت شما در برابر دانلود مطلب همون عوض حساب میشه ✅قانون کپی رایت هم لازم الاجراست البته در صورتی که سازنده کافر حربی نباشد ✅کافر حربی هم کسی است که یا با حکومت اسلامی در حال جنگ یا در حال اعلام جنگ باشد ✅ویندوز هم سازندش مایکروسافت هستش که یه شرکت امریکایی چند ملیتیه امریکا هم تکلیفش مشخصه در کافر حربی بودن امریکا شکی نیست. استاد غفوری گنابادی 📚 @fatemi222
🌀حکم وضو با خالکوبی و تاتو🌀 ⁉️سوال: حکم وضو با خالکوبی و تاتو حتی اگر اسمای جلاله یا آیاتی از قرآن باشند، چیست؟ پاسخ: 1️⃣ «خالکوبی» و «تاتو» اگر مجرد رنگ در زیر پوست است و مانع از رسیدن آب به ظاهر پوست نمی شود، برای وضو و غسل اشکالی ندارد؛ ولی اگر به صورت نقاشی و موقت است و روی پوست کشیده می شود باید برای وضو برطرف شود. [1] 2️⃣ خال کوبی آیات قرآن بر روی بدن حرام و پاک کردن آن در صورتی که مشقت ندارد، [2] واجب است؛ ولی در هر صورت مسّ آنها اشکالی ندارد؛ چون زیر پوست است. [3] --------------- پی نوشت: [1]. امام، استفتائات، ج1 (وضو)، س 44؛ بهجت، استفتائات، ج1، س 642؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 144؛ سبحانی و صافی: استفتا؛ سیستانی، سایت، سوال ها و جواب ها، وضو، س 16؛ مکارم، استفتائات جدید، ج2، س 72 و احکام بانوان، س 278. [2]. مکارم: بنابر احتیاط. [3]. خامنه ای، بهجت و صافی: استفتا؛ مکارم، استفتائات جدید، ج2، س 72. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1، ص 164. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
می‌تونین سوالات خودتون رو ارسال کنید تا در پایان جمع‌بندی و پاسخ ها ارسال شود
پست موقت تبلیغاتی🔻
رقص دختر بچه https://eitaa.com/ahkam31/1487 رقص زن برای زن https://eitaa.com/ahkam31/1423 شاباش رقص https://eitaa.com/ahkam31/560 فلسفه حرمت https://eitaa.com/ahkam31/1507 فلسفه حرمت دوم https://eitaa.com/ahkam31/1508 چهارشرط رهبری https://eitaa.com/ahkam31/1502 سه نکته رقص https://eitaa.com/ahkam31/1504 استفتائات رهبری https://eitaa.com/ahkam31/1505 و ادامه 👇
‌‌‌🔴 فلسفه حرام بودن رقص⁉️ ✨در آیات قرآن تنها احکام کلی و اساسی بیان شده است و تفصیل و بیان بسیاری از احکام در قرآن، به پیامبر واگذار شده است و بعد از پیامبر ائمه(ع) آنها را بیان می کنند، بنابراین نباید ❌ انتظار داشت تمام احکام جزئی در قرآن مطرح شده باشد. به عنوان مثال : تعداد رکعات نماز در روایات ذکر شده است رقص نیز چنین است و پیامبر اسلام( ص) فرمود : (انهاکم عن الزفن ...) یعنی شما را از رقص نهی می کنم. بعید نیست از آیاتی که دستور ترک کارهای لغو و بیهوده میدهد(1) که رقص هم یکی از مصادیق آن است بتوان استفاده کرد حرمت رقص را . 📌جهت اطلاع بیشتر مراجعه شود به کتاب دلیل تحریر الوسیله نوشته علی اکبر سیفی مازندرانی 📚ج 6،ص 218. ✅در ضمن توجه داشته باشيد كه اين استدلال كه اگر در قرآن آمده قبول مي كنم اشتباه است كسي كه قرآن را قبول كند بايد روايات و گفته هاي پيامبر و ائمه (ع) هم بپذيرد. زيرا در آيات مختلف دستور به اطاعت از آنها داده است. ⤵️ پی نوشت: 📝1. سوره مومنون آیه 3. ✍بطور خلاصه: 1⃣ شهوت، در وجود انسان طبیعی است. اگر کسی بگه در من نیست، یا دروغ میگه یا بیماره . 2⃣ سیستم عصبی انسان هم تا حد زیادی غیر ارادی است. (ناخودآگاه) 3⃣ سیستم بینایی هم یکی از مهمترین بخشهای سیستم عصبی انسان است .  4⃣ با دیدن رقص یا هر چیزی شبیه به این (اگر تحریک کننده باشه که معمولاً چنین است) باعث برانگیخته شدن این سیستم عصبی (به صورت ناخودآگاه) می شه .  فرقی بین مرد و زن هم نداره (یعنی میتوانه فرقی نداشته باشه) چون بعضی از مردها به مردها هم گرایش دارند! و برخی از زنها هم به زنها . 🔸علاوه بر اینکه گرایش زن به مرد و مرد به زن هم همیشه هست. 🔵پس رقص نوعی لذت و هیجان کاذب بوجود می آورد که منشأ فساد و بی اخلاقی میشود. https://eitaa.com/ahkam31/1499
✳️ تماشای فیلم رقص ⚛ سؤال: آیا جایز است؟ ✅ جواب: تماشای فیلم رقص که مشتمل بر یا باعث می گردد، جایز نیست. ╭═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/ahkam31/1499
❗️بعضی از مردم فکر می‌کنن که شاباش‌گرفتن برای رقصیدن توی عروسی اشکال نداره. 〽️ درحالی‌که ✍️ اولاً، خود اون هم حرامه. ✍️ ثانیاً، اون آهنگی که می‌شنوین و باهاش می‌رقصین هم، حرامه. ✍️ ثالثاً، پولی که به‌خاطر رقص بهتون می‌دن، اونم حرامه. 🔺🤦🏻‍♂خلاصه حرام در حرام در حرام می‌شه. 🔸 البته رقص استثناهایی هم داره: 1️⃣ مثلاً رقص آهنگ زن برای شوهر اشکال نداره (به‌جز بهجت). 2️⃣ یا ممکنه کسی بگه من جلوی همسرم با آهنگ حلال می‌رقصم (آره جون خودت! تو یا تا حالا نرقصیدی یا نمی‌دونی رقص چیه). ⭕️ نکته: آقای سیستانی می‌گن خرج‌کردن شاباش حرام نیست، چون می‌دونیم طرف راضی بوده؛ اما هم کسی که می‌رقصه، به‌خاطر رقص، بنابر احتیاط واجب، گناه کرده و هم کسی که پول رو داده، به‌خاطر تشویق به رقص، گناه کرده. ⭕️ نکته: رهبری درباره برای زن می‌گن به‌شرطی که: 1️⃣ مجلس تبدیل به رقص نشه. 2️⃣ باعث تحریک نشه. 3️⃣ زمینه گناه یا دیگه‌ای رو فراهم نکنه. 4️⃣ بدون موسیقی حرام باشه. ؛ اما بقیه مراجع کنونی کلاً اون رو حرام می‌دونن. 🔺 استفتا از دفتر مراجع و سایت اسلام کوئست. ╭═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/ahkam31/1499
سلام‌‌ علیکم. وقت به‌خیر. آیا رقص زن برای شوهرش در مجلس عروسی خودش (با آهنگ مجاز)، در حضور دیگر بانوانِ مهمان، اشکال شرعی دارد؟ مرجع تقلید: آیت‌الله خامنه‌ای. ــــــــــــــــ 🌺 سلام علیکم 🌺 بله. . رقص فقط برای جایزه، اون‌هم در تنهایی.😊 https://eitaa.com/ahkam31/1499