▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
⛔️👈روزه #دختر🧕 و #پسر 👨⚕تازه به سن تكليف رسيده⛔️👉
بناي دين بر سخت گيري و مشقت 😬 افراد نيست. بلكه احكام و دستورات با توجه به شرايط خاص براي افراد واجب مي شود و زمينه تكامل انسانها را فراهم مي كند. همين منعطف بودن دين نسبت به افراد سبب شده كه دين سهل و آسان باشد.
👌سن تكليف دختران 🧕 ۹ سال كامل قمري است و براي پسران👨⚕ ۱۵ سال قمري و در عين حال #قدرت شرط تكليف است،
آنكه #قدرت انجامش را دارد بايد انجام دهد و آنكه واقعا قدرت و #توانایی گرفتن روزه را ندارد نبايد روزه بگيرد و هر وقت قدرت يافت #قضا آن را بجا آورد.
مثلا اگر در تابستان برای او بسیار دشوار است
در زمستان بگیرد یا اینکه یک روز در میان بگیرد. البته اين بدين معنا نيست كه به صرف #ضعف انسان روزه را باطل كند چون طبيعي است كه روزه با #ضعف_عمومي همراه است.
✅همه مراجع:
دخترى 🧕 که به حد بلوغ رسیده، ولى به واسطه #ضعف_بنیه، نمىتواند روزه بگیرد اگر گرفتن روزه براى او #ضرر دارد، یا تحمل آن برایش زحمت و #مشقّت زیاد دارد، روزه بر او #واجب نیست ، ولى #ترک آن به صرف برخى #عذرها، جایز نیست و هر زمان توانست باید #قضاى آن را به جا آورد
✅آیتالله مکارم:
در فرض یاد شده، #روزه بر او #واجب نیست و باید براى هر روز یک #مد_طعام بدهد و قضاى این روزهها هم بر او #واجب نیست
📗 #منبع:
۱. سایت هدانا
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴به #احکام_مذهبی بپیوندید👇
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
#وطن_کودک
1⃣👈#وطن كودك 👨 همان وطن پدر و مادر اوست، مگر آن كه پس از #بلوغ از وطن پدر و مادر #اعراض كرده باشد.
2⃣👈 #كودك پس از #بلوغ، اگر پدر و مادرش از وطن اصلى خود #اعراض كرده و وطن ديگرى را برگزينند، فرزند #تابع آنها نيست مگر آن كه خود #قصد كند آنجا را وطن قرار دهد و يا #مستقل نباشد.
3⃣👈 ملاك تبعيت فرزند از پدر و مادر در وطن جديد، آن است كه فرزند #استقلال نداشته باشد.
4⃣👈 اگر كودك در شهر يا روستايى #متولد شده و بزرگ شده آنجا باشد، آن شهر يا روستا وطن او محسوب مى شود نه صِرف #تولد.
5⃣👈 #وطن اصلى مادر يا پدر كه محل #زندگى پدر و مادر نيست، وطن كودك محسوب نمى شود.
📗 #منابع:
۱. العروه الوثقی ج ۲ ص ۱۴۲ م ۳
۲. ۲. استفتائات امام خمینی ج ۱ ص ۲۶۵
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴به #احکام_مذهبی بپیوندید👇
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
✅مواردى كه با لباس #نجس مى توان نماز 🤲 خواند
👌 از شرايط لباس نمازگزار، #پاك بودن است. اگر نمازگزار #عمداً يا از روى #فراموشى با لباس #نجس نماز بخواند، نمازش #باطل است مگر در پنج ✋ صورت:
2️⃣👈 #نداند بدن يا لباسش نجس است و بعد از نماز متوجه #نجس بودن لباس شود.
2️⃣👈 به خاطر #زخمى كه در بدن اوست لباسش نجس شود و نتواند عوض كند و يا #تطهير كند.
3️⃣👈 لباس يا بدن نمازگزار به خونى نجس شده است كه مقدار آن كمتر از #درهم است، اين خون #نجس است ولى مى شود با آن نماز 🤲 خواند.
4️⃣👈 ناچار باشد با لباس #نجس 👚 نماز بخواند، مانند اين كه آب براى تطهير نباشد و نتواند لباسش را عوض كند.
5️⃣👈 لباس هاى كوچك همچون #جوراب 🧦 اگر نجس باشد نمازگزار مى تواند با آن نماز بخواند.
📗 #منابع:
۱. توضیح المسائل مراجع ج ۱ ص ۸۴۸
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
https://eitaa.com/ahkam31/40
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
✅بر چند دسته روزه #واجب نيست
1⃣👈 #پيرمرد 👴 و #پيرزنى 👵 كه گرفتن روزه براى آنان #مشقت دارد.
2⃣👈زن باردارى 🤱كه گرفتن روزه براى حمل يا خودش ضرر دارد.
3⃣❤️زن #شيردهى كه روزه گرفتن براى #طفل او ضرر دارد.
4⃣👈 #بيمارى 🤕 كه گرفتن روزه براى او ضرر دارد.
5⃣👈كسى كه بيمارى اى دارد كه زياد #تشنه مى شود و نمى تواند تشنگى را تحمل كند.
6⃣👈كسى كه به سن #بلوغ نرسيده است.
7⃣👈زنى كه خون #حيض و #نفاس مى بيند.
8⃣👈مسافرى كه بيش از حد #مسافت شرعى مى رود و قصد اقامت ده روز نمى كند.
9⃣👈 #دخترى 🧕 كه به جهت ضعف بنيه، گرفتن روزه براى او مشقت و ضرر دارد.
🔟كسى كه بى هوش است و يا در #كُما به سر مى برد.
1⃣1⃣👈 #ديوانگان.
منابع:
۱. توضیح المسائل مراجع م ۱۷۲۹ و ۱۷۲۵
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴به #احکام_مذهبی بپیوندید👇
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
#تصرفات_حلال
در چند مورد تصرف در مال💰ديگران نياز به كسب #اجازه و رضايت مالك🧔 ندارد:
1⃣👈 كسى كه در حال هلاكت 🤯 است و نجات او بستگى به تصرف در ملك ديگران دارد.
به طور مثال شخصى در حال #غرق شدن است، براى #غريق 🏊♀ نجات لازم نيست از صاحب ملك و استخر اجازه بگيرد.
2⃣👈 اگر #ظالمى شخصى را مجبور به تصرف مال مردم كند به نحوى كه براى آن شخص🤦♂ خطر⛔️ وجود داشته باشد.
3⃣👈 شخصى كه #بدهكار است و بدهى اش را نمى دهد #حاكم شرع (مجتهد جامع الشرايط) بدهكار 😔 را مجبور مى كند كه #ملكش 🏣 را (غير از ملك خانه مسكونى كه مديون در آن مى نشيند) بفروشد و طلب 💰طلبكاران را بدهد.
4⃣👈 شخصى كه احتكار🤫 كرده حاكم شرع او را مجبور☝️ مى كند اجناسش را به قيمت عادلانه بفروشد گر چه فروشنده 😩 ناراضى باشد.
📗 #منبع
۱. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۲ تصرفات حلال
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴به #احکام_مذهبی بپیوندید👇
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
✅حكم ریختن #قطره 💉 در چشم 👀 و گوش 👂 در حال #روزه
1⃣👈 آیت الله خامنه ای
استفاده از #قطرۀ چشم 👀 و گوش👂هنگام روزه #اشکال ندارد، حتی اگر #مزه آن در حلق احساس شود.
2⃣👈 آیت الله #سیستانی
دارو در #چشم 👀 و #گوش👂 ریختن، روزه را باطل نمیکند، اگرچه مزه آن به #گلو برسد. و اگر در #بینی 👃 بریزد اگر به #حلق نیز نرسد روزه را باطل نمیکند.
3⃣👈آیت الله #مکارم
اگر یقین دارد به فضای #حلق می رسد و فرو می رود برای روزه #اشکال دارد.
📗 #منبع:
۱.استفتاء سایت هدانا از دفتر مقام معظم رهبری
۲.توضيح المسائل آيت الله سيستانی م ۱۵۵۵
۳.سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴به #احکام_مذهبی بپیوندید👇
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
✋ پنج نکته درباره #نماز_قضا
1⃣👈 تمام نمازهاى خوانده نشده يا باطل خوانده شده، كه وقت آن گذشته بايد قضا شوند.
2⃣👈تمام نمازهاى قضا را مى توان به #جماعت خواند و لازم نيست كه نماز امام با مأموم هماهنگ باشد يعنى نماز قضاى صبح را مى توان به نماز اداى ظهر امام جماعت اقتدا كرد.
3⃣👈نمازهاى #قضا را در هر وقت مى توان خواند، مثلاً قضاى نماز مغرب و عشا را در روز هم مى توان خواند.
4⃣👈نماز #قضا تابع اصل است مثلاً اگر نماز چهار ركعتى قضا شده بايد چهار ركعتى قضا شود و اگر #جهرى بوده جهرى و اگر #اخفاتى بوده، اخفاتى بايد قضا شود.
5⃣👈در سفرى كه نماز شكسته است قضاى نمازهاى چهار ركعتى را بايد #كامل به جا آورد.
📗 #منابع:
۱.تحريرالوسيله ج ١ ص ٢٢٣
۲.تحریرالوسیله ج ۱ ص ٢٦٥
۳.تحریرالوسیله ج ۱ص ٢٢٤
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴به #احکام_مذهبی بپیوندید👇
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
احکام یومالش ک
یو مالشک به روزی گفته می شود که معلوم نیست آخر ماه شعبان است یا
اول ماه مبارک رمضان در چنین روزی اولاً واجب نیست که انسان روزه
بگیرد ولی درصورتیکه فردی خواست که روزهداری کند نمیتواند نیت
روزه ماه مبارک رمضان کند بلکه باید نیت قضا و یا مانند آن )مثلاً
مستحبی( بنماید اما چنانچه معلوم شد آن روز ماه مبارک رمضان است این
روزه خودبهخود تبدیل به روزه ماه رمضان خواهد شد.
نکته دیگر آن است که نیت روزه ماه رمضان لازم نیست بهصورت روزانه
و قبل از هر سحر باشد بلکه فرد میتواند در ابتدای ماه برای همه ماه نیت
روزه کند.
نکته پایانی در مورد نیت روزه آن است که لازم نیست انسان نیت روزه را
بر زبان آورد و یا حتی آن را در قلب گذراند بلکه همینقدر که برای انجام
فرمان الهی از مبطلات روزه امساک میکند کافی است.
4
حکم افرادی که به خاطر بیماری رمضان گذشته روزه
نگرفت هاند .
پیامبر اکرم )ص( میفرمایند:
دعای روزه دار هنگام افطارش :» دَعوَةُ الصّائِمِ تُستَجابُ عِندَ إِفطارِهِ «
مستجاب می شود )مکارم الأخلاق، ج 1 ، ص 69 )
کلیه افرادی که سال گذشته ماه رمضان به خاطر بیماری موفق به
روزهداری نشدهاند به سه دسته تقسیم میشوند :
1. گروه اول افرادیاند که این بیماری تا ماه رمضان سال جدید امکان قضا
کردن را به آنها نمیدهد ولو بهصورت پراکنده؛ ولی به خاطر بیماری
نمیتوانند روزهبگیرند؛ این افراد طبق نظر همه مراجع روز قضا ندارد و فقط
یک مد طعام بهعنوان فدیه پرداخت میکنند.
2. گروه دوم افرادی هستند که در ماه رمضان بهصورت مقطعی چند روزی
بیمار شدهاند و نتوانستهاند آن روزها روزهبگیرند؛ این افراد اگر روزه خود را
تا ماه رمضان بعدی قضا کنند تکلیفی ندارند؛ اما اگر قضا نکنند علاوه بر
اینکه قضای این روزها باقی است یک مد طعام نیز بهعنوان کفاره تأخیر
باید پرداخت کنند.
سؤال میکنند که آیا تأخیر انداختن ادای این روزههای واجب تا رمضان
سال بعد )قضا نکردن آن روزههایی که باید تا رمضان بعدی بگیرند(
5
معصیت هست یا خیر؟ بسیاری از مراجع تقلید فرمودند: بله این کار معصیت
است یعنی روزههای قضا تا رمضان سال بعد باید قضا شود و اگر کوتاهی
کرد علاوه بر اینکه قضای روزه در ذمهاش هست و فدیه باید پرداخت کند
معصیت نیز کرده است.
3 . سوم کسانی هستند که چند روزی در ماه مبارک رمضان بیمار بودند و
امکان غذا بوده کوتاهی کردند اما بعداً طوری بیمار شدهاند که تا پایان عمر
امکان قضا کردن روزههایشان را ندارند. تکلیف این افراد چیست؟ این افراد
باید یک مد طعام بابت هرروز پرداخت کنند و وصیت کنند که روزه قضای
آنها را نیز بهجا آورند.
نکته دیگر آنکه اگر بر عهده انسان کفاره واجب باشد مثل فدیه، اگر تا
سالیان سال آن را ادا نکند چیزی بر آن اضافه نمیشود و مثلاً همان یک
مد طعام را باید بپردازند. منظور از یک مد طعام برای کفاره تأخیر یا فدیه
طبق نظر اکثر مراجع تقلید 750 گرم از گندم، نان، برنج یا خرما و مانند
آنکه باید به فقیر تحویل داده بشود.
6
ولی ترک روزه واجب بدون عذر کفاره دارد.
6 . نماز قضا را در سفر میتوان خوانده ولی روزه قضا را در سفر نمیتوان
گرفت.
7 . خواب مبطل نماز هست ولی مبطل روزه نیست.
8. در مسجدالحرام، مسجدالنبی، حرم امام حسین علیهالسلا م و مسجد
کوفه میتوان نماز را ب هصورت کامل )مثلاً 4 رکعتی( خواند ولی روزه
نمیتوان گرفت.
9. کسی که غسل میت بر عهده اوست نمیتواند نماز بخواند ولی روزه
میتواند بگیرد.
12
روزه بدون نیت :
بااینکه روزه از عبادات است و از اول تا به آخر عمر باید همراه با نیت
باشد ولی در برخی موارد نیاز به نیت نیست و بدون نیت انجام میشود و
البته درست است:
1 . اگر مسافر قبل از ظهر به وطن برسد میدانیم روزه در سفر حرام
است پس وقتیکه فردی در سفر است نیت روزه ندارد حال اگر
پیش از ظهر به وطن رسید و تا آنوقت کارهایی که روزه را باطل
میکند را انجام نداده باشد پیش از ظهر موظف است نیت روزه
کند و روزهاش درست است پس میبینید بخشی از روز را بدون
نیت بود.
2 . اگر مریض پیش از ظهر خوب شود تا زمانی که مریض است نیت
روزه ندارد اگر پیش از ظهر خوب شد و تا آنوقت کاری که روزه
را باطل میکند ا نجام نداده باشد از پیش ا ز ظهر نیت روزه میکند
و روزه درست است درحالیکه ساعاتی قبل نیت روزه نداشت.
3 . اگر کسی در ماه رمضان یک روز کامل خوابید براثر خستگی و
حالآنکه تصمیم داشت فردا آن روز روزه بگیرد روزهاش درست
است و باید نمازهایی که نخوانده است را قضا کند.
4 . کسی که میخواهد روزه قضا بگیرد تا پیش از ظهر فرصت نیت
دارد پس اگر تا پیش از آن نیت نداشت و یا اینکه مردد بود ولی
13
اگر تا پیش از ظهر نیت کنند ولی کارهایی که روزه را باطل
میکند انجام نداده باشد روزهاش درست است.
5 . کسی که میخواهد روزه مستحبی بگیرد نیت روزه نداشت و یا
آنکه مردد بود ولی دقایقی قبل از غروب تصمیم گرفت روزه
مستحبی بگیرد و تا آنوقت کارهایی که روزه را باطل میکند
انجام نداده باشد فرمودهاند که روزهاش درست است.
14
احکام قرآ ن
1 . مستحب است تلاوت قرآن در طول سال بهخصوص ماه مبارک رمضان
که بهار قرآن که پیامبر فرمودند تلاوت یک آیه در ماه در ماه مبارک
رمضان فضیلت اش مساوی است با یک ختم قرآن در غیر ماه مبارک
رمضان.
2 . در قرآن 4 سوره وجود دارد که اینها آیه سجده واجب دارند یعنی اگر
آنها رو بشنویم باید سجده کنیم که به این میگویند سجده تلاوت.
3 . جنب حائض و نفساء هم میتوانند قرآن بخوانند اشکالی ندارند فقط باید
دو نکته را رعایت کنند یک بدنشان به قرآن اصابت نکند و یکی آنکه آن
چهار سوره سجده واجب را نخوانند.
4 . نکته چهارم در قرآن سورهای است با نام سوره برائت یا توبه که بسمالله
ندارد وقتی قرآن میخوانیم و به این سوره رسیدیم نباید بسمالله الرحمن
الرحیم بگوییم.
5 . نکته پنجم قرائت قرآن یعنی اینکه کلمات بر زبان جاری شود پس
صرف نگاه به آیات مبارک و یا آهسته خواندن قرآن بهنحو یکه شخص
صدای خود را نشنود این قرائت قرآن بهحساب نمیاید.
6 . نکته آخر اینکه در اگر در ماه مبارک رمضان اگر قرآن میخوانیم و
اشتباه خواندیم روزه اشکال پیدا نمیکند و این دروغ بستن به خدا و پیغمبر
محسوب نمیشود.
15
آیا هر گناهی روزه را باطل میکند؟ - قسمت او ل
یکی از سؤالاتی که در رابطه با روزه مطرح می شود آن است که آیا هر
گناهی روزه را باطل میکند یا نه؟
پاسخش این است که گناهان و کارهای حرام دودسته هستند برخی از
آنها ارتباط مستقیم با روزه دارد و آن را باطل میکند که در این صورت
علاوه بر آنکه باید قضای آن روزه را بگیرد باید کفاره نیز بپردازد. 7 بعضی
از گناهان مثل دروغ بستن به خدا و پیغمبر و ائمه یا بهعنوانمثال خود
ارضایی علاوه بر اینکه روزه را باطل کرده و باید بعداً آن را قضا کند، کفاره
نیز بر وی واجب خواهد شد یعنی برای هرروز 60 روز بهاضافه یک روز
روزه قضا یعنی 61 روز و یا اطعام دهی 60 فقیر. 8 اما برخی از گناهان گرچه
گناه و حرا ماند اما روزه را باطل نمیکند یعنی روزهی شخص صحیح است
و اگر آن گناه را انجام داد نیاز به قضا کردن روزه نیست ولی این به معنای
آن نیست که انسان وقتی روزه میگیرد مجاز باشد که گناه هم انجام دهد
چون چنین روزهای مقبول درگاه حقتعالی قرار نمیگیرد چنانچه امیر
بسا روزهداری که از روزهاش جز گرسنگى « : المومنین علی )ع( میفرمایند
» و تشنگى نصیبى نیابد 9 بیحجابی، ظلم، دروغ و امثال آن روزه را باطل
نمیکند اما قبول هم قرار نمیگیرد. مهم آن است که روزهای ما فایدهای
7 در برخی موارد مثل جماع با حائض و نفسا کفاره جمع بر فرد واجب می شود .
8 چنانچه بیان شد در برخی موارد کفاره جمع بر فرد واجب م یشود یعنی علاوه بر 60 روز روزه، باید 60
فقیر را نیز سیر کند .
9 کَم مِن صائمٍ لَیسَ لَهُ مِن صِیامِهِ إلاّ الجُوعُ و الظَّمَ أُ )نهج البلاغة: الحکمة 145 )
16
هم داشته باشند و نتیجهاش این باشد که خدای متعال آن را قبول کند
پس باید مواظب باشیم:
1. مبطلات روزه را انجام ندهیم که معمولاً همینطور است و البته رعایت
میشود.
2 . نکته دوم آن است که مراقبت کنیم در ماه مبارک رمضان گناه و کار
حرام هم از ما صادر نشود.
17
آیا هر گناهی روزه را باطل میکند؟ - قسمت دوم:
ح قالناس
اما م علی علیهالسلام فرمود:
روزه پرهیز از حرا مها است همچنانکه شخص از خوردنی و نوشیدنی پرهیز
میکند. 10
عرض شد که گناه قبولی روزه را با مشکل مواجه میکند گناه اقسا می دارد
که برخی از آنها حقالناس و برخی از آن حقالله است.
گاهی ح قالله است مثل نماز و ا مثال نماز. گاهی برخی سؤال میکنند که
روزه را میگیرد ولی در نماز سستی میکند و گاهی نماز را نمیخواند.
اینها روزه را باطل نمیکند ولی این روزه دیگر مقبول نخواهد بود.
گاهی هم ح قالناس است مثل امور مالی. از ابعاد خرد گرفته تا ابعاد کلان.
مثلاً فرض بفرمایید ماشینی که درجایی پارک شده و خودروی شما وقتیکه
عبور میکند به آن ماشین برخورده کرده و خط چه ای به آن خودرو وارد
می شود؛ در این صورت حتی ا گر صاحبش را هم پیدا نکردید مدیون هستید
و باید جبران کنید.
10 اَلصّ یا مُ اجْتِنابُ الَمحارِمِ، کَما یَمْتَنِ عُ الرَّجُلُ مِنَ الطَّعامِ وَ الشَّرابِ )میزا ن الحکمه، باب 2359 ، حد ی ث
10952 )
18
بنابراین باید ح قالله و حقالناس جبران شود تا روزه و عبادات ما موردقبول
قرار گیرد.
چند نکته راجع به حقالناس عرض می شود:
حقالناس یعنی بدهی مالی. اگر به هر عنوانی و شکلی ما به مردم بدهکار
شدیم اولاً درپی این باشیم که طلبکار خودمان را پیدا کنیم و این دین را
به خود او بپردازیم بنابراین اینطور نیست که با دادن صدقه و یا صرف
توبه کردن حق مردم در اموال ما از بین میرود بلکه اولاً باید فحص و
جستجو کرد تا طلبکار را پیدا شود مثل مالی که شما پیدا کردید و باید آن
را اعلام کنیم و باید یک سال اعلام شود اگر صاحبش )طلبکار( پیدا نشد
و آدرسی و تلفنی از نداشتیم نوبت میرسد به اینکه مال را از طرف طلبکار
به فقیر مطمئن اهل نماز و روزه صدقه دهیم که به این میگویند رد مظالم
یعنی آن مظلمه و باری که روی دوش ما هست را از دوشمان برداریم از
طریق صدقه دادن از طرف صاحبش به فقیر مطمئن. البته بنا بر احتیاط با
اجازه مجتهد هم باید باشد.
19
نکاتی درباره معذورین روزه
در احکام شرعی، برخی از افراد ) 6 گروه( از روزه ماه مبارک رمضان معذور
بوده و نباید روزهبگیرند البته عذر این افراد به معنی عدم تکلیفشان نیست
بلکه این دسته از افراد هرچند به دلایلی شرعی روزهدار نیستند، معالأسف
نباید تظاهر به روزهخواری داشته باشند و درملأعا م روزه خوانی کنند بلکه
اگر نیتشان این باشد که خدایا اگر من این عذر را نمیداشتم قطعاً از
روزهداران بودم، انشاءالله ثواب روزیداری در کارنامه عملشان درج خواهد
شد.
اما نکته دوم آن است که افرادی که عمداً بدون عذر شرعی اقدام
روزهخواری میکنند اولاً این افراد گناه بزرگی را مرتکب میشوند ثانیاً این
افراد باید توبه کنند ثالثاً تمام این روزههایی را که خوردهاند را قضا کنند و
رابعاً روزهخواری کفاره سنگینی دارد؛ برای هرروز روزهخواری باید 60 روز
روزه بگیرد که طبق نظر اکثر علماء 31 روز آن پشت سرهم باشد و یا سیر
کردن 60 فقیر؛ لذا کفاره روزهخواری عمدی بسیار سنگین است و حتی اگر
علاوه بر روزهخواری، تظاهر به روزهخواری نیز کرده باشند، گناه دیگری
نیز علاوه بر گناه قبل، در پرونده اعمالشان ثبت خواهد شد و البته طبق
قانون شرع مقدس اسلام و همچنین قانون مجازات اسلامی، تظاهر به روز
خواری جرم است و تعزیر در پی خواهد داشت.
20
گروههای معذور از روز ه
6 گروه معذورند برای گرفتن روزه و میتوانند روزه را بخورند که آنها
احکام خاص دارند:
1 . گروه اول کسانی هستند که کل سال را مریضاند هم ماه مبارک
رمضان هم فاصله 11 ماه تا ماه رمضان سال بعد را. در ادبیات
گفته می شود. حکم مریض » مریض سال « فقهی به این افراد
سال آن است که روزهای برگردنشان نیست و البته قضا هم ندارد
ولی به ازای هرروز باید فدیه )یک مد طعام یا همان 750 گرم
مواد غذایی خام( بپردازد.
2 . گروه دوم کسی که فقط ماه مبارک رمضان مریض است و
نمیتواند روزه بگیرد و بقیه سال را سالم است در این صورت
روزه چنین فردی قضا داشته و باید در مدت باقیمانده تا ماه
رمضان سال آینده باید قضای روزههای نگرفته را بگیرد وگرنه
در صورت تأخیر تا رمضان سال بعد باید فدیه بدهد.
3 . گروه سوم مسافر است کسانی که در ماه مبارک رمضان برخی از
روزها را در مسافرت بودند و ناچار آن را بخوردند روزه آنها قضا
دارد و این دسته باید روزههای خود را تا رمضان سال آینده قضا
کند.
4 . گروه چهارم خانمهایی هستند که در ماه مبارک رمضان به خاطر
عذر شرعی )عادت ماهیانه( روزه نمیگیرند آنها هم جزو کسانی
21
هستند که باید تا سال آینده حتماً این روزههایشان را قضا کند.
دقت شود چنین روزهایی که روزههایش فوتشده نماز قضا ندارد
ولی روزه قضا دارد.
5 . گروه پنجم خانمهای شیرده و باردار هستند که در برخی موارد
مجازند که روزهشان را بخورند البته این تصور که برخی خیال
کنند بهمحض شیردهی و یا بارداری باید روزه را خورده و افطار
کنند تصور غلطی هست. این دسته صرفاً به خاطر ضرر عقلایی
که جنین، طفل شیرخوار و یا خودشان را تهدید میکند، میتواند
روزه را خورده که البته هرکدام تکالیف و احکام خاص خود را
دارند. این بسته به این دارد که چنین خانمهایی در طول سالیان
دوران بارداری و بعد زایمان و یا شیردهی مریض سال محسوب
میشوند یا نه و بر اساس هر یک احکام قضا و یا فدیهی مجزایی
دارند.
6 . گروه ششم پیر مردان و پیرزنان هستند که دودستهاند: دسته اول
کسانی هستند که اصلاً نمیتوانند روزه را بگیرند یعنی مثل بچه
خردسال هستند که روزهشان نه قضا دارد و نه تکلیفی به عهده
اینهاست. دسته دوم پیرمرد و پیرزنی هستند که میتوانند روزه
را بگیرند ولی برایشان سخت بوده و مشقت دارد. چنین افرادی
تکلیفشان همانند مریض سال است یعنی روزههای فوتشده قضا
ندارد ولی به ازای هرروز باید فدیه )کفاره سبک ارزانقیمت(
پرداخت کنند.
22
درهرصورت کسانی که قضای روزه بر گردنشان هست )مریض سال
نباشند( درصورتیکه تا رمضان سال بعد به دلیل تنبلی روزه نگرفتند علاوه
بر آنکه روزه را باید قضا کنند، به ازای هرروز باید فدیه بپردازند البته
اینطور نیست که اگر قضای روزه را چند سال به تأخیر اندازد به ازای
هرسال باید فدیهای جداگانه بپردازد بلکه همان یک فدیه به ازای هرروز
کفایت میکند.
23
بیماران یکی از گرو ههای معذور
یکی از گروههای معذور بیماران هستند که عذر دارند اما سؤال این است
که آیا هر بیماری عذر از روزه است و شخص میتواند روزه را خورده و
بهاصطلاح افطار کند؟
پاسخ منفی است هر بیماری عذر نیست.
بیماریها دو جورند:
1. برخی از بیماریها اصلاً ربطی به روزهداری ندارد )مثل مشکل
دیسک کمر و یا مفاصل و ...( چنین بیماریهایی خود دور
گون هاند:
الف: مصرف دارو در این بیماریهای خللی در
روزهداری ایجاد نمیکنند یعنی فرد میتواند با اجازه
پزشک زمان مصرف داروهای خود را پس از مغرب و
تناول افطار و یا پیش از اذان صبح قرار دهد و مشکلی
هم در این زمینه برایش ایجاد نمیشود. در این صورت
فرد باید روزه گرفته و نباید روزه را بخورد.
ب: مصرف دارو در این بیماری در روزهداری خلل ایجاد
میکنند. به این معنا که الزام در مصرف دارو در طول
روز وجود دارد؛ مثلاً پزشک تأکید دارد که این دارو مثلاً
24
رأس ساعت 10 صبح و یا الزاماً در میانه روز مصرف
شود. در این صورت فرد نباید روزه بگیرد و حتماً باید
به دستور پزشک عمل کند.
2 . برخی از بیماریها هستند که بهصورت کامل در ارتباط با روزه
هستند یعنی روزهداری آن بیماری را سختتر و بدتر میکند؛
مثلاً فرد مشکلات کلیوی و یا معده و یا ... دارد که در این صورت
فرد نباید روزه بگیرد. چه مصرف دارو داشته باشد و چه نداشته
باشد.
ملاک برای تشخیص اینکه آیا بیماری برای فرد ضرر دارد و یا
هست و نیازی بهیقین صددرصدی نیست » احتمال ضرر « ؟ نه
ولی احتمالی باید باشد که عقلایی باشد به این معنا که افراد دیگر
هم همین احتمال ضرر را بدهند که اصطلاحاً به آن خوف
عقلایی گفته میشود.
اش دو چیز است: » منشأ « نکته پایانی آن است که این خوف و ترس
یک تجربه خود شخص است یعنی تجربه کرده و میترسد که روزه بگیرد
یعنی ممکن است روزه برایش ضرر داشته باشد که در این صورت نباید
روزه بگیرد )که البته این خوف عقلایی هست(
دوم نظر پزشک متخصص بیغرض: که اگر اعلام کرد که روز برای تو
ضرر دارد و این فرد از گفته پزشک دچار خوف و نگرانی و ترس شد، )که
25
البته این خوف عقلایی هست( در این صورت نباید روزه بگیرد. این فرد
میتواند در طول سال در ایام خنک و کوتاه اگر توانست روزه را قضا کند
و اگر در طول سال هم نتوانست، در این صورت اصطلاحاً می شود مریض
سال که در مریض سال روزه و قضا ندارد ولی برای هرروز ) 750 گر م(
فدیه و بهصورت مواد غذایی به فقیر خواهد داد. )که پیشازاین توضیح آن
گذشت.(
26
حکم مرض در روزه ماه مبارک رمضان
قرآن کریم میفرمایند: فَمَنْ کَانَ مِنْکُمْ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّ ة مِنْ أَیَّامٍ
أُخَرَ: یعنی افرادی که مریض هستند و یا مسافر هستند نباید در ماه مبارک
رمضان روزه گرفته و بعداً قضای روزههای خود را باید بگیرند.
یکی از سؤالاتی که بسیار مطرح میشود آن است که ملاک مریض بودن
چیست؟
4 ملاک در تشخیص مریض از نگاه شرع وجود دارد:
1 . اگر سالم باشد ولی مطمئناً با روزه مریض شود
2 . اگر با روزه مرض شدت پیدا کند
3 . اگر با روزه علاج بیماریاش مشکل شود
4 . اگر مریض باشد و بهواسطه روزه دیرتر خوب شود
اگر این معیارها نباشد و هیچ ارتباطی بین روزه و بیماری وجود نداشته
باشد، روزه گرفتن واجب است. هرچند قبلاً هم اشاره شد که مبنا در این
ملاکها احتمال ضرر عقلایی است و نیازی بهیقین صددرصدی نیست و
و غسل جنابت بر آنها واجب شود 6 از همان لحظه آنها مکلفاند که این
بلوغ، بلوغ جنسی است هرچند ممکن است به 15 سال تمام نرسیده باشند.
4 هر چند شرایط دیگری همچون حائض شدن نیز هست که عملاً موضوعیت ندارد .
5 برخی آن را 8 سال 8 ماه و 20 روز هم نوشته اند .
6 و یا روییدن موی خشن زیر شکم .
7
معمولاً در پسران آخرین نشانه بلوغ )که معمولاً سایر نشانهها قبل از ظهور
و بروز میکنند(، بلوغ سنی است یعنی اگر دیگر نشانههای دیگری وجود
نداشت آنگاه 15 سال قمری تمام اگر بگذرد، فرد مکلف است.
15 سال قمری مطابق است با 14 سال و 6 ماه و تقریباً 15 روز در این
صورت نماز و روزه در این سن لازم خواهد بود.
گاهی فردی سؤال میکند: که من نمیدانستم و جاهل به مسئله بودم و
در سن 13 سالگی و یا 14 سالگی به سن بلوغ رسیده بودم فکر میکردم
که حتماً باید 15 سالم تمام شود و روزههایم را نگرفتم و یا کامل نگرفتهام
در این صورت چنین افرادی اولاً باید روزهها را قضا کند ولی در این صورت
کفاره ندارد.
والدین انشاءالله توجه کنند فرزندان را قبل از رسیدن به سن تکلیف را
تشویق کنند و به نماز و روزه عادت کرده بر این امر پایدار باشند.
8
مواردی که روزه در آن صحیح اس ت
مواردی هست که در آن سؤال می شود که آیا روزه در آنها صحیح است
یا خیر که در اینجا به 10 مورد اشاره می شود:
1 . مورد اول خون دادن و حجامت اگر موجب ضعف شدید نباشد باعث
بطلان روز نخواهد بود .
2 . مورد دوم آزمایش خون و نمونهگیری است که مبطل روزه نیست.
3 . سوم سونوگرافی اگر در روز ماه مبارک رمضان مبطل روزه نیست.
4. چهارم موردی است که گاهی غذا از داخل معده به حلق بر میگردد و یا
ممکن است فرد استفراغ کند که دو حالت دارد اگر بیاختیار و ناخودآگاه
باشد روزه را باطل نمیکند ولی آنچه ا ز دهان بیرون میآید حتماً باید تخلیه
شود و دهان هم شستشو شود و مواظب باشد که چیزی دوباره برنگردد که
در این صورت روزه باطل نخواهد بود اما حالت دوم آن است که فرد تعمداً
استفراغ کند که روزه را باطل میکند.
5 . مورد دیگر استفاده از شیاف است که مبطل بر روزه نیست و مانعی
ندارد.
6 . مورد بعدی داروی قطرهای است که بسیاری از افراد از قطره چشم یا
گوش یا قطره بینی استفاده میکنند. دقت شود که هر سه مورد راه به حلق
دارند و ممکن است به محتویات دارو وارد حلق شود لذا شخص روزهدار
9
باید مواظبت کند که قطره به حلق وارد نشود. اگر مواظبت کرد و وارد حلق
نشود مبطل روزه نخواهد بود.
7 . مورد بعدی مسواک زدن در روز ماه مبارک رمضان است. البته بهتر
است که انسان قبل از اذان صبح مقدمات روزه را فراهم کند و مسواک
بزند و اگر خلا لدندان لاز م هست انجام دهد. نفس مسواک زدن مبطل
روزه نیست ولی اگر فرد بنا بر دلایلی در طول روز مسواک زد باید مواظبت
کند تا مواد خمیر و همینطور آب به حلقش وارد نشود که در این صورت
مانعی برای روزه ندارد.
8. مورد بعدی چشیدن غذاست که اگر خانمی مجبور است که غذا را بچشد
تا شوری یا مزه آن را احساس کند مانعی برای روزه ندارد بهشرط آنکه
مواظبت کند که غذا به حلق نرسد.
9. مورد نهم شستن دهان هست که به هر دلیلی که باشد )برای انجام امور
مستحبی در وضو و یا برای انجام امور غیر مستحبی مثلاً تر کردن دهان (
مانعی ندارد بهشرط آنکه مواظبت کند آب به حلق نرسد.
10 . مورد آخر این است که در روز ماه مبارک رمضان کشیدن و پر کردن
دندان و اینگونه موارد هم مبطل روزه نیست بهشرط آنکه مواظبت کند
موادی که پزشک استفاده میکند و همینطور آب یا خون و امثال اینها
عمداً به حلق نرسند که در این صورت مانعی برای روزه نخواهد بود.
10
مسواک زد ن
مسواک زدن به سه دسته تقسیم می شود:
1. مسواک زدن مستحب. فقها فرمودند که مستحب است که قبل از وضو،
قبل از نمازخواندن و غسل و ... مسواک زده شوند. تا آنجا که فقها فرمودند
که اگر دهان بوی نامناسب دارد خوب است که فرد مسجد نیاید.
2. مسواک زدن واجب: آنوقتی است که فرد بخواهد روزه بگیرد و میداند
که اگر سحر مسواک نزند و یا خلال نکند در روز بیاختیار غذا وارد حلق
می شود چنین شخصی واجب است که سحر مسواک بزند تا در طول روز
غذا وارد حلق نشود.
3. مسواک زدن حرام: آنوقتی است که فردی است که فرد محرم شده
است و در حال احرام است. ) میدانیم که خونی کردن بدن در حال احرام
جایز نیست( حال فرد با علم به اینکه اگر مسواک بزند در این حالت لثهها
خونی میشوند نباید مسواک بزند.
11
فرق نماز و روز ه
فر قهای نماز و روزه:
1 . شخص مریض روزه نمیگیرد ولی نمازش را باید بخواند
2 . مسافر نباید روزه بگیرد ولی نمازش را باید بخواند.
3 . کسی که نماز قضا دارد میتواند نماز مستحبی بخواند اما کسی که
روزهی قضا دارد نمیتواند روزهی مستحبی بگیرد.
4 . خانمها در ایام حیض نفاس نه نماز میخوانند و نه روزه میگیرند؛ ولی
وقتی پاک شدند نمازها را قضا نمیکنند ولی روزهها ر باید قضا کنند
5. ترک نماز و روزه بدون عذر گناه دارد ولی ترک نماز واجب کفاره نداشته