eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
789 دنبال‌کننده
301 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka لینک گروه: https://eitaa.com/joinchat/363201544C0e9de2924b
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 استخاره آیت الله 🔻 📌 استخاره برای رفع تردید در چند مورد جایگاه ندارد و صحیح نیست: 🔸۱. مواردی که است، مانند سقط جنين، قطع رحم، ارتباط نامشروع، دریافت وام ربوی، خروج زن از منزل بدون اذن از شوهر. 🔸۲. برای و پیشگویی و اطلاع از غیب 👈 مثل اینکه آیا در امتحانات قبول می‌شود یا خیر؟ 👈آیا در آینده کسب و کارش رونق پیدا کرده و خوب می‌شود یا خیر؟ 👈آیا فلانی او را دوست دارد یا نه؟ 👈آیا در آینده صاحب اولاد خواهد شد یا نه؟ 👈یا در پیدا کردن دزد و قاتل و مانند آن، مثل موردی که وسیله ای از او سرقت شده و به فردی مشکوک است و استخاره می‌کند که دزد همین فرد است یا نه؟ 🔸۳. بعد از و مشورت و اثبات خوبی یا بدی عمل؛ 🔹همچنین، شایسته است انسان در اموری که می‌خواهد درباره آن تصمیم بگیرد، ابتدا تأمل و دقت کند و با افراد با تجربه و مورد اطمینان مشورت نماید و از راه‌های عقلایی که برای تشخیص مصلحت وجود دارد بهره برد و در صورتی که با این کارها او برطرف نشد، چنانچه خواست استخاره نماید. 📚 توضیح المسایل جامع جلد ۲، صفحه ۲۲۷ 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 خوردن مال ديگران بدون رضايت آنان‏ 🔸 يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ‏ (1) اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، اموال يكديگر را به باطل (و از طريق نامشروع) نخوريد. 🖌 مسأله: خوردن مال ديگرى حرام است اگرچه كافرى باشد كه مالش محترم است مگر اين كه به و رضايت او باشد و به علم و مانند آن رضايت او احراز شود. 👈 در حديث وارد شده كسى كه طعامى بخورد كه به آن خوانده نشده، در حقيقت پاره‏اى از آتش را خورده است. (2) 👈خوردن ميوه ديگران بدون اجازه حرام است، چه كم باشد چه زياد. يك حبه انگور باشد يا يك خوشه. ❓پرسش: چيدن ميوه از باغ كشاورزى، براى خوردن در همان محل بدون اجازه از صاحب باغ، آيا حلال است يا خير و اينكه مى‏گويند به اندازه خوردن حلال است و بردن حلال نيست، چگونه است؟ ✅ پاسخ: اگر درخت ميوه در سر راه رهگذر قرار داشته باشد مى‏تواند در حال عبور از خيابان، از ميوه آن درخت براى خوردن در همان جا استفاده كند، به شرط آن كه از حد سيرى و احتياج، تجاوز نكند. (3) ❓پرسش: آب زراعتى در صورت نارضايتى مالكين آن براى آشاميدن مباح مى‏باشد يا خير؟ ✅ پاسخ: در فرض مسأله بدون رضايت مالك جايز نيست. (4) ----------------- 1. نساء/ 29. 2. تحريرالوسيله، ج 2، كتاب الاطعمة و الاشربة، القول فى غير الحيوان، م 28 و 29( من اكل من طعام لم يدع اليه فكانما اكل قطعة من النار). 3. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 510، س 19. 4. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، س 22. 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص89 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 استفتائات ❓پرسش: آيا مى‏شود ميوه شاخه درخت همسايه را كه وارد خانه ما شده مصرف كرد؟ ✅ پاسخ: جايز نيست. (1) 🔸مسأله: در مورد كالاهاى خوردنى، اگر مشترى قصد خريد ندارد، نبايد از كالاى مورد نظر بچشد. 👈 شخصى از امام صادق عليه السلام سؤال كرد: مردى چيز چشيدنى را مى‏خرد، آيا پيش از خريدن مى‏تواند آن را بچشد؟ امام عليه السلام فرمود: آرى، مى‏تواند آن را بچشد و چيزى را كه نمى‏خواهد بخرد، هرگز نچشد. (1) ❓پرسش: آيا جايز است از مواد خوراكى دوستمان استفاده كنيم و پول آن را به او بدهيم؟ ✅ پاسخ: همه مراجع: خير بدون اجازه صاحبش جايز نيست. (3) 🔸مسأله: خوردن از ميوه باغات و آب چاه و قنات شخصى جايز نيست. (4) ❓پرسش: اگر انسان به باغى برود و صاحب باغ نباشد و نداند كه رضايت دارد يا نه، آيا مى‏تواند از ميوه‏هاى درختان باغ در حد نياز استفاده نمايد؟ ✅ پاسخ: در صورتى كه باغ محصور نباشد يا شاخه‏هايش بيرون آمده باشد و به قصد عبور از آن راه برود نه به قصد باغ و چيدن ميوه، در اين صورت استفاده به مقدار نياز خوردن (نه بردن) اشكالى ندارد. (5) ------------------ 1. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 1370؛ استفتائات بهجت، ج 4، ص 378 2. أ يذوقه قبل أن يشترى ... . منابع فقه شيعه، ج 22، ص 888 3. رساله دانشجويى، ص 354 4. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 384، س 1376 5. استفتائات جديد مكارم، ج 3، ص 561، س 157 📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 90 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 استفتاء ❓پرسش: استفاده از ميوه‏هاى درختان كه در خيابان‏ها و پياده‏روها وجود دارد تا چه حدى مجاز است؟ ✅ پاسخ: استفاده از ميوه‏هايى كه در عرف و عادت محل براى همه مباح شده است مانند توت، در بسيارى از مناطق اشكالى ندارد ولى غير آن متعلق به صاحب آن است. (1) ----------------- 1. استفتائات مكارم، ج 3، ص 562، س 1574 📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 91 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 چند مسأله 🔸مسأله: خوردن ميوه‏هاى زير درخت باغ‏هاى مردم بدون رضايت صاحب آنها جايز نيست. (۱) 🔸مسأله: ميوه و غذايى كه مال مشترى است، صاحب و كاركنان آنها بدون اجازه نمى‏توانند بخورند. 🔸مسأله: اگر فردى غذاى ديگرى را غصب كند و به غير مالك به حساب اينكه مال خودش است بخوراند و خورنده آن نداند كه مال ديگرى است، مانند اينكه غذا را به ميهمان بخوراند، هر دو ضامن مى‏باشند. 👈 پس مالك حق دارد از هركدام از آنها درخواست غرامت كند. پس اگر از غاصب غرامت بگيرد بر خورنده آن نمى‏تواند رجوع نمايد و اگر از خورنده غرامت بگيرد او مى‏تواند بر غاصب رجوع كند زيرا او را فريب داده است. (۲) 🔸مسأله: اگر درختى را با شاخه غصبى بزنند، تمام ميوه‏هايش متعلق به است. (۳) ----------------- 1. استفتائات بهجت، س 5757 ۲. تحريرالوسيله، ج 3، ص 343، م 71 ۳. توضيح المسائل امام، ص 432، مسائل متفرقه، س 90 📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 91 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 خمس غذا 🔸مسأله: انسان تا خمس مالش را ندهد نمى‏تواند در آن تصرف كند يعنى غذايى كه در آن خمس باشد نمى‏تواند بخورد و با پولى كه خمس آن را نداده نمى‏تواند چيزى بخرد. (1) ❓پرسش: رفت و آمد با خانواده‏اى كه خمس پرداخت نمى‏كنند چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: همه مراجع: معاشرت با آنان اشكال ندارد و اگر داشته باشد به غذاى آنها خمس تعلق گرفته خوردن آن جايز نيست. (2) ❓پرسش: پدرم بعضى از تكاليف مانند خمس و زكات و مانند آن را رعايت نمى‏كند. نمى‏خواهم اموال ايشان در زندگى من داخل شود، اما اصرار دارند كه به من كمك كنند، چه كار كنم؟ ✅ پاسخ: شما مى‏توانيد از مال ايشان استفاده كنيد و خمس آن را بپردازيد. (3) ---------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 1790 2. توضيح المسائل مراجع، م 1795؛ اجوبه، س 932 3. استفتائات مكارم، ج 3، ص 114 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص92 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 مواردى كه خوردن حرام، جايز است‏ 🔸1. حفظ جان متوقف بر خوردن حرام باشد و اگر نخورد بر اثر گرسنگى مى‏ميرد. 👈 مسأله: خوردن آنچه بر انسان حرام است در حال اضطرار حلال مى‏شود. (1) 🔸2. مداواى مرضى كه تحمل آن به طور معمول ممكن نيست و متوقف بر خوردن حرام باشد و معالجه آن در استفاده از همان دارو باشد. (2) ❓پرسش: خوردن تخم گوسفند اگر با تجويز پزشك باشد چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: در مقام ضرورت و ا نحصار معالجه با آن، به رفع ضرورت مانعى ندارد. (3) 🔸3. شخص را به خوردن يا آشاميدن حرام كنند به گونه‏اى كه اگر نخورد جان يا آبرويش در خطر قرار مى‏گيرد. 👈 مسأله: در تمام مواردى كه خوردن يا آشاميدن حرام، جايز مى‏شود بايد به مقدار ضرورت اكتفا شود و زياده بر آن جايز نيست. (4) ---------------- 1. بقره/ 173؛ انعام/ 146؛ فرهنگ فقه، ج 3، ص 523 2. تحريرالوسيله، ج 2، م 34؛ جامع المسائل فاضل، ج 2، س 1197 تا 1200 3. استفتائات جديد تبريزى، ص 401، س 1777؛ استفتائات مكارم، ج 3، ص 301، س 798 4. تحريرالوسيله، ج 2، ص 170، م 31 و 32؛ در كتاب رساله نوين، عبدالكريم بى‏آزار شيرازى، ج 3، ص 225، موارد اضطرار را ده نوع ذكر نموده است 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص93 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 غذا دادن به ديگران از نظر احكام شرعى اقسامى دارد که در اينجا به چند قسم آن اشاره مى‏شود: 🔻 ♦️1. اطعام واجب‏ 🔹الف) اطعام فقرا در و ‏ مانند كفاره خوردن عمدى روزه كه يكى از موارد آن اطعام 60 فقير است براى هر روز و كفاره شكستن قسم كه بايد ده فقير را اطعام كند و يا در كفاره نذر يكى از موارد آن اطعام 60 فقير است. (1) 🔹ب) اطعام همسر اطعام همسر به اندازه برطرف شدن نياز او بر شوهر واجب است. مقدار و كيفيت آن بستگى به شئون خانوادگى و موقعيت اجتماعى زن دارد. (2) 🔹ج) اطعام اسير (3) واجب است اطعام اسير و سيراب كردن او در صورت . 👈 امام على عليه السلام فرمود: اطعامُ الاسير و الاحسان اليه حق واجب‏ (4) اطعام اسير و نيكى به او حقى است واجب. 👈 امام صادق عليه السلام فرمود: اطعامُ الاسير حقٌّ عَلى مَن أَسرَه‏ (5) اطعام اسير حقى است بر گردن كسى كه او را اسير نموده. 🔹د) اطعام 👈 مسأله: بر هر مسلمانى واجب است مسلمان ديگرى را كه نزديك است از گرسنگى يا تشنگى بميرد نان و آب داده و او را از مرگ نجات دهد. (6) ---------------- 1. فرهنگ فقه، ج 1، ص 581 2. جواهر، ج 31، ص 331 3. جواهر، ج 21 ص 130 4. وسائل الشيعه، ج 15، ص 182 5. همان مدرك 6. توضيح المسائل مراجع، م 2635؛ جواهر، ج 36، ص 432 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص94 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari