eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
798 دنبال‌کننده
302 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka لینک گروه: https://eitaa.com/joinchat/363201544C0e9de2924b
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 غش در معامله‏ ❓پرسش: آيا مى‏توان اجناس كهنه را رنگ كرد، به گونه‏اى كه ظاهر و باطن آن با جنس نو تفاوتى نكند و آن را به جاى جنس نو به مشترى فروخت؟ ✅ پاسخ: اگر غش در معامله شود جايز نيست. (1) ------------ 1. استفتائات بهجت، ج 3، ص 256، س 4209. 📚 كاسب بهشتى ؛ ص128 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 كم فروشى‏ ❓پرسش: كار شاگردى كه صاحب كار او را امر به كم فروشى و كار خلاف قانون مى‏كند، جايز است؟ اجرت وى چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: جايز نيست و اجرت آن هم حرام است. (1) ------------ 1. استفتائات بهجت، ج 3، ص 257، س 4218. 📚 كاسب بهشتى ؛ ص129 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 بالا بردن قيمت جنس جهت تخفيف‏ ❓پرسش: آيا اگر قيمت جنس كمى بالاتر برده شود تا چنانچه مشترى تخفيف خواست آن مقدار كم شود، جايز است؟ ✅ پاسخ: جايز است، هرچند مكروه است. (1) ------------- 1. استفتائات بهجت، ج 3، ص 253، س 4204. 📚 كاسب بهشتى ؛ ص129 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 كرايه دادن براى حرام‏ ❓پرسش: كرايه دادن بلندگو براى حرام چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: همه مراجع: حرام است. (1) -------------- 1. مسائل جديد، محسن محمودى، ج 3، ص 73. 📚 كاسب بهشتى ؛ ص129 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 دروغ در معامله‏ ❓پرسش: كسى كه چيزى را به قيمتى مى‏فروشد اما براى اينكه سود بيشترى بگيرد، به مشترى مى‏گويد: به قيمت بيشتر خريده‏ام و فلان مقدار هم سود مى‏خواهم، آيا اين كار حلال است؟ ✅ پاسخ: دروغ گفتن حرام است و پول اضافى كه مى‏گيرد حرام است، ولى معامله باطل نيست. در اين فرض اگر مشترى فهميد مى‏تواند معامله را به هم بزند. ❓پرسش: اگر كسى در معامله‏اى دروغ بگويد و روى آن قسم ياد كند، اين معامله چه صورتى دارد؟ ✅ پاسخ: گناه كرده ولى معامله صحيح است و خيار ثابت است. (1) -------------- 1. استفتائات بهجت، ج 3، ص 268، س 4259. 📚 كاسب بهشتى ؛ ص129 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 معامله با كودك‏ 🖌در سه صورت خريد از طفل مانعى : 🔸1. طرف معامله در واقع ولىّ طفل باشد و طفل وسيله رساندن جنس يا پول گردد. 🔸2. طفل طرف معامله است ولى يقين داشته باشيم كه اين كار با رضايت ولى انجام مى‏گيرد. (1) 🔸3. اگر طفل مميز باشد و چيز كم قيمتى را كه معامله آن براى بچه‏ها متعارف است معامله كند. (2) 🖌 اگر از بچه نابالغ چيزى بخرد يا چيزى به او بفروشد بايد جنس يا پولى را كه از او گرفته به صاحب آن بدهد يا از صاحبش رضايت بطلبد. 👈 و اگر صاحب آن را نمى‏شناسد بايد چيزى را كه از بچه گرفته، از طرف صاحب آن بدهد ولى اگر چيزى را كه گرفته مال خود صغير باشد، بايد به ولى‏اش برساند و اگر او را پيدا نكرد به حاكم شرع برساند. (3) ❓پرسش: با توجه به اين كه معامله با غير بالغ صحيح نيست، مگر در اجناس كوچك، بفرماييد مبلغ مجاز چقدر است؟ ✅ پاسخ: در صورتى كه در اين گونه معاملات فرد غيربالغ به منزله واسطه در مبادله عوضين باشد، مانعى ندارد و ميزان تا حدى است كه عنوان واسطه بر او صدق مى‏كند. (4) ❓پرسش: مغازه دارانى كه به اقتضاى شغل و يا محل كسب دائماً با كودكان سر و كار دارند، آيا خريد و فروش و معاملات آنان مورد اشكال است؟ ✅ پاسخ: معامله با كودكان نابالغ بايد با اذن ولى آنها باشد. (5) ❓پرسش: اگر نابالغى از طرف صاحب استاد بالغش جنس بفروشد آيا معامله او صحيح است؟ ✅ پاسخ: اگر با اجازه ولى شرعى و استاد معامله كرده صحيح است، در صورتى كه بتواند معامله كند. (6) ---------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 2082؛ استفتائات مكارم، ج 1، ص 162، س 584. 2. استفتائات بهجت، ج 3، س 4170. 3. توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 2083. 4. استفتائات بهجت، ج 3، ص 245، س 4170. 5. استفتائات بهجت، ج 3، س 4171. 6. استفتائات بهجت، ج 3، ص 246، س 4172. 📚 كاسب بهشتى ؛ ص134 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 وسايل ريش‏تراشى‏ ❓پرسش: خريد و فروش وسايلى كه مصرف حرام دارند، همچون خمير ريش تراشى كه عمده مصرف آن تراشيدن ريش است چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: اگر مصرف حلال دارند اشكال ندارد مگر آنكه به قصد مصرف در حرام يا علم به آن انجام شود. (1) ❓پرسش: خريد و فروش تيغ، ماشين‏هاى نمره ريز كه جهت تراشيدن صورت و غيره به كار برده مى‏شود چه صورتى دارد؟ ✅ پاسخ: چنانچه به منظور استفاده حرام يا با علم به آن نباشد اشكال ندارد. (2) ❓پرسش: اينجانب اجناسى مى‏فروشم كه هم استفاده حلال دارد و هم حرام (مثل تيغ) و مى‏دانم مشترى از آن استفاده حرام مى‏كند. آيا فروش من اشكال دارد؟ ✅ پاسخ: به طور كلى فروش چيزى كه منفعت محلله قابل توجه دارد اشكال ندارد گرچه خريدار از آن استفاده حرام كند. (3) ------------- 1. استفتائات امام خمينى، ج 2، ص 6، س 7 و 9. 2. همان، س 8. 3. جامع المسائل فاضل، ج 2، ص 304، س 969. 📚 كاسب بهشتى ؛ ص136 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 اصول تدريس احكام‏ 1⃣ 🖌 آموزش و تدريس احكام داراى اصولى است‏كه مهم‏ترين آنها عبارتند از:🔻 🔸1. داشتن تسلط لازم بر احكام و مسايل شرعى‏ 🔸2. مطالعه پيش از تدريس: نبايد به ذهنيت‏ها و شنيده‏ها اعتماد كرد. 💡 امام على عليه السلام فرمود: فَكِّر ثُمَّ تَكلَّم تَسْلَمْ مِنَ الزَّلَلِ‏ (1) اول فكر كن. آن گاه سخن بگو تا از لغزش‏ها در امان بمانى. 🔸3. زمان بندى درسى: به گونه‏اى زمان بندى كنيد كه اگر قرار است پنج دقيقه احكام بگوييد، بتوانيد و اگر بخواهيد 50 دقيقه بگوييد، بتوانيد. 🔸4. تهيه طرح درسى: تهيه طرح درسى موجب مى‏شود كه تدريس آغاز و پايانى داشته و از نظم و ترتيب خاصى برخوردار باشد. 🔸5. داشتن متن درسى و آموزشى‏. 🔸6. توجه به نيازها و اولويت‏ها: احكام، همچون انبوهى از داروهاى يك داروخانه است كه هر مراجعه كننده‏اى به برخى از اين داروها نياز دارد. مربّى احكام بايد با توجه به اصل دانسته‏ها و ندانسته‏ها، طبيبانه به دنبال نياز مخاطبان خود باشد. آنچه را كه مخاطب مى‏داند، نگويد بلكه آن‏چه نمى‏داند و نياز دارد، مطرح نمايد. 🖌 عوامل زير در مخاطبان مؤثر است: 🔻 🔹الف) توجه به مخاطبان: برخى از مسايل را براى كودكان نمى‏توان گفت. يعنى به برخى مسايل نياز ندارند و برخى مسايل را نمى‏فهمند. براى مثال، اگر بخواهيم درباره بحث تقليد براى بچه‏هايى كه در آستانه بلوغ هستند، احكام بگوييم، همه مسائل تقليد را كه در توضيح المسائل‏ آمده است، نمى‏توان براى آنها گفت؛ چون به همه آنها نياز ندارند يا نمى‏فهمند. 🔹ب) توجه به مخاطبان: مسايل موردنياز دخترها وپسرها با هم متفاوت است. برخى از مسايل خاص پسران و برخى، ويژه دختران است. بايد مسائلى را انتخاب نمود كه متناسب جنسيت مخاطبان باشد. 🔹ج) توجه به موقعيت مخاطبان: توجه به محيط و مكان، نقش بسزايى در انتخاب مسايل شرعى دارد. همچون محيط شهر و روستا، اداره و مدرسه و ... 🔹د) توجه به موقعيت : بايد به‏تناسب زمان ونياز مخاطبان، احكام را مطرح كرد. 🔹ه) توجه به موقعيت افراد: بايد مسايلى گفته شود كه با شغل مخاطبان متناسب باشد. 🔹و) در نظر گرفتن مخاطبان، كودك، جوان، باسواد و بى‏سواد ------------ 1. فهرست غرر الحكم، ص 315. 📚 شيوه هاى جذاب سازى احكام ؛ ص67 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari