🔰 غش در معامله
❓پرسش: آيا مىتوان اجناس كهنه را رنگ كرد، به گونهاى كه ظاهر و باطن آن با جنس نو تفاوتى نكند و آن را به جاى جنس نو به مشترى فروخت؟
✅ پاسخ: اگر غش در معامله شود جايز نيست. (1)
------------
1. استفتائات بهجت، ج 3، ص 256، س 4209.
📚 كاسب بهشتى ؛ ص128
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 كم فروشى
❓پرسش: كار شاگردى كه صاحب كار او را امر به كم فروشى و كار خلاف قانون مىكند، جايز است؟ اجرت وى چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: جايز نيست و اجرت آن هم حرام است. (1)
------------
1. استفتائات بهجت، ج 3، ص 257، س 4218.
📚 كاسب بهشتى ؛ ص129
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 بالا بردن قيمت جنس جهت تخفيف
❓پرسش: آيا اگر قيمت جنس كمى بالاتر برده شود تا چنانچه مشترى تخفيف خواست آن مقدار كم شود، جايز است؟
✅ پاسخ: جايز است، هرچند مكروه است. (1)
-------------
1. استفتائات بهجت، ج 3، ص 253، س 4204.
📚 كاسب بهشتى ؛ ص129
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 كرايه دادن براى حرام
❓پرسش: كرايه دادن بلندگو براى حرام چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: همه مراجع: حرام است. (1)
--------------
1. مسائل جديد، محسن محمودى، ج 3، ص 73.
📚 كاسب بهشتى ؛ ص129
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 دروغ در معامله
❓پرسش: كسى كه چيزى را به قيمتى مىفروشد اما براى اينكه سود بيشترى بگيرد، به مشترى مىگويد: به قيمت بيشتر خريدهام و فلان مقدار هم سود مىخواهم، آيا اين كار حلال است؟
✅ پاسخ: دروغ گفتن حرام است و پول اضافى كه مىگيرد حرام است، ولى معامله باطل نيست. در اين فرض اگر مشترى فهميد مىتواند معامله را به هم بزند.
❓پرسش: اگر كسى در معاملهاى دروغ بگويد و روى آن قسم ياد كند، اين معامله چه صورتى دارد؟
✅ پاسخ: گناه كرده ولى معامله صحيح است و خيار ثابت است. (1)
--------------
1. استفتائات بهجت، ج 3، ص 268، س 4259.
📚 كاسب بهشتى ؛ ص129
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 معامله با كودك
🖌در سه صورت خريد از طفل مانعى #ندارد:
🔸1. طرف معامله در واقع ولىّ طفل باشد و طفل وسيله رساندن جنس يا پول گردد.
🔸2. طفل طرف معامله است ولى يقين داشته باشيم كه اين كار با رضايت ولى انجام مىگيرد. (1)
🔸3. اگر طفل مميز باشد و چيز كم قيمتى را كه معامله آن براى بچهها متعارف است معامله كند. (2)
🖌 اگر از بچه نابالغ چيزى بخرد يا چيزى به او بفروشد بايد جنس يا پولى را كه از او گرفته به صاحب آن بدهد يا از صاحبش رضايت بطلبد.
👈 و اگر صاحب آن را نمىشناسد بايد چيزى را كه از بچه گرفته، از طرف صاحب آن #مظالم بدهد ولى اگر چيزى را كه گرفته مال خود صغير باشد، بايد به ولىاش برساند و اگر او را پيدا نكرد به حاكم شرع برساند. (3)
❓پرسش: با توجه به اين كه معامله با غير بالغ صحيح نيست، مگر در اجناس كوچك، بفرماييد مبلغ مجاز چقدر است؟
✅ پاسخ: در صورتى كه در اين گونه معاملات فرد غيربالغ به منزله واسطه در مبادله عوضين باشد، مانعى ندارد و ميزان تا حدى است كه عنوان واسطه بر او صدق مىكند. (4)
❓پرسش: مغازه دارانى كه به اقتضاى شغل و يا محل كسب دائماً با كودكان سر و كار دارند، آيا خريد و فروش و معاملات آنان مورد اشكال است؟
✅ پاسخ: معامله با كودكان نابالغ بايد با اذن ولى آنها باشد. (5)
❓پرسش: اگر نابالغى از طرف صاحب استاد بالغش جنس بفروشد آيا معامله او صحيح است؟
✅ پاسخ: اگر با اجازه ولى شرعى و استاد معامله كرده صحيح است، در صورتى كه بتواند معامله كند. (6)
----------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 2082؛ استفتائات مكارم، ج 1، ص 162، س 584.
2. استفتائات بهجت، ج 3، س 4170.
3. توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 2083.
4. استفتائات بهجت، ج 3، ص 245، س 4170.
5. استفتائات بهجت، ج 3، س 4171.
6. استفتائات بهجت، ج 3، ص 246، س 4172.
📚 كاسب بهشتى ؛ ص134
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 وسايل ريشتراشى
❓پرسش: خريد و فروش وسايلى كه مصرف حرام دارند، همچون خمير ريش تراشى كه عمده مصرف آن تراشيدن ريش است چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: اگر مصرف حلال دارند اشكال ندارد مگر آنكه به قصد مصرف در حرام يا علم به آن انجام شود. (1)
❓پرسش: خريد و فروش تيغ، ماشينهاى نمره ريز كه جهت تراشيدن صورت و غيره به كار برده مىشود چه صورتى دارد؟
✅ پاسخ: چنانچه به منظور استفاده حرام يا با علم به آن نباشد اشكال ندارد. (2)
❓پرسش: اينجانب اجناسى مىفروشم كه هم استفاده حلال دارد و هم حرام (مثل تيغ) و مىدانم مشترى از آن استفاده حرام مىكند. آيا فروش من اشكال دارد؟
✅ پاسخ: به طور كلى فروش چيزى كه منفعت محلله قابل توجه دارد اشكال ندارد گرچه خريدار از آن استفاده حرام كند. (3)
-------------
1. استفتائات امام خمينى، ج 2، ص 6، س 7 و 9.
2. همان، س 8.
3. جامع المسائل فاضل، ج 2، ص 304، س 969.
📚 كاسب بهشتى ؛ ص136
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 اصول تدريس احكام 1⃣
🖌 آموزش و تدريس احكام داراى اصولى استكه مهمترين آنها عبارتند از:🔻
🔸1. داشتن تسلط لازم بر احكام و مسايل شرعى
🔸2. مطالعه پيش از تدريس:
نبايد به ذهنيتها و شنيدهها اعتماد كرد.
💡 امام على عليه السلام فرمود:
فَكِّر ثُمَّ تَكلَّم تَسْلَمْ مِنَ الزَّلَلِ (1)
اول فكر كن. آن گاه سخن بگو تا از لغزشها در امان بمانى.
🔸3. زمان بندى درسى:
به گونهاى زمان بندى كنيد كه اگر قرار است پنج دقيقه احكام بگوييد، بتوانيد و اگر بخواهيد 50 دقيقه بگوييد، بتوانيد.
🔸4. تهيه طرح درسى:
تهيه طرح درسى موجب مىشود كه تدريس آغاز و پايانى داشته و از نظم و ترتيب خاصى برخوردار باشد.
🔸5. داشتن متن درسى و آموزشى.
🔸6. توجه به نيازها و اولويتها:
احكام، همچون انبوهى از داروهاى يك داروخانه است كه هر مراجعه كنندهاى به برخى از اين داروها نياز دارد.
مربّى احكام بايد با توجه به اصل دانستهها و ندانستهها، طبيبانه به دنبال نياز مخاطبان خود باشد. آنچه را كه مخاطب مىداند، نگويد بلكه آنچه نمىداند و نياز دارد، مطرح نمايد.
🖌 عوامل زير در #نياز_سنجى مخاطبان مؤثر است: 🔻
🔹الف) توجه به #سن مخاطبان:
برخى از مسايل را براى كودكان نمىتوان گفت. يعنى به برخى مسايل نياز ندارند و برخى مسايل را نمىفهمند.
براى مثال، اگر بخواهيم درباره بحث تقليد براى بچههايى كه در آستانه بلوغ هستند، احكام بگوييم، همه مسائل تقليد را كه در توضيح المسائل آمده است، نمىتوان براى آنها گفت؛ چون به همه آنها نياز ندارند يا نمىفهمند.
🔹ب) توجه به #جنسيت مخاطبان:
مسايل موردنياز دخترها وپسرها با هم متفاوت است. برخى از مسايل خاص پسران و برخى، ويژه دختران است. بايد مسائلى را انتخاب نمود كه متناسب جنسيت مخاطبان باشد.
🔹ج) توجه به موقعيت #مكانى مخاطبان:
توجه به محيط و مكان، نقش بسزايى در انتخاب مسايل شرعى دارد. همچون محيط شهر و روستا، اداره و مدرسه و ...
🔹د) توجه به موقعيت #زمانى:
بايد بهتناسب زمان ونياز مخاطبان، احكام را مطرح كرد.
🔹ه) توجه به موقعيت #شغلى افراد:
بايد مسايلى گفته شود كه با شغل مخاطبان متناسب باشد.
🔹و) در نظر گرفتن #سطح مخاطبان، كودك، جوان، باسواد و بىسواد
------------
1. فهرست غرر الحكم، ص 315.
📚 شيوه هاى جذاب سازى احكام ؛ ص67
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari