🔰 معامله با كودك
🖌در سه صورت خريد از طفل مانعى #ندارد:
🔸1. طرف معامله در واقع ولىّ طفل باشد و طفل وسيله رساندن جنس يا پول گردد.
🔸2. طفل طرف معامله است ولى يقين داشته باشيم كه اين كار با رضايت ولى انجام مىگيرد. (1)
🔸3. اگر طفل مميز باشد و چيز كم قيمتى را كه معامله آن براى بچهها متعارف است معامله كند. (2)
🖌 اگر از بچه نابالغ چيزى بخرد يا چيزى به او بفروشد بايد جنس يا پولى را كه از او گرفته به صاحب آن بدهد يا از صاحبش رضايت بطلبد.
👈 و اگر صاحب آن را نمىشناسد بايد چيزى را كه از بچه گرفته، از طرف صاحب آن #مظالم بدهد ولى اگر چيزى را كه گرفته مال خود صغير باشد، بايد به ولىاش برساند و اگر او را پيدا نكرد به حاكم شرع برساند. (3)
❓پرسش: با توجه به اين كه معامله با غير بالغ صحيح نيست، مگر در اجناس كوچك، بفرماييد مبلغ مجاز چقدر است؟
✅ پاسخ: در صورتى كه در اين گونه معاملات فرد غيربالغ به منزله واسطه در مبادله عوضين باشد، مانعى ندارد و ميزان تا حدى است كه عنوان واسطه بر او صدق مىكند. (4)
❓پرسش: مغازه دارانى كه به اقتضاى شغل و يا محل كسب دائماً با كودكان سر و كار دارند، آيا خريد و فروش و معاملات آنان مورد اشكال است؟
✅ پاسخ: معامله با كودكان نابالغ بايد با اذن ولى آنها باشد. (5)
❓پرسش: اگر نابالغى از طرف صاحب استاد بالغش جنس بفروشد آيا معامله او صحيح است؟
✅ پاسخ: اگر با اجازه ولى شرعى و استاد معامله كرده صحيح است، در صورتى كه بتواند معامله كند. (6)
----------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 2082؛ استفتائات مكارم، ج 1، ص 162، س 584.
2. استفتائات بهجت، ج 3، س 4170.
3. توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 2083.
4. استفتائات بهجت، ج 3، ص 245، س 4170.
5. استفتائات بهجت، ج 3، س 4171.
6. استفتائات بهجت، ج 3، ص 246، س 4172.
📚 كاسب بهشتى ؛ ص134
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 وسايل ريشتراشى
❓پرسش: خريد و فروش وسايلى كه مصرف حرام دارند، همچون خمير ريش تراشى كه عمده مصرف آن تراشيدن ريش است چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: اگر مصرف حلال دارند اشكال ندارد مگر آنكه به قصد مصرف در حرام يا علم به آن انجام شود. (1)
❓پرسش: خريد و فروش تيغ، ماشينهاى نمره ريز كه جهت تراشيدن صورت و غيره به كار برده مىشود چه صورتى دارد؟
✅ پاسخ: چنانچه به منظور استفاده حرام يا با علم به آن نباشد اشكال ندارد. (2)
❓پرسش: اينجانب اجناسى مىفروشم كه هم استفاده حلال دارد و هم حرام (مثل تيغ) و مىدانم مشترى از آن استفاده حرام مىكند. آيا فروش من اشكال دارد؟
✅ پاسخ: به طور كلى فروش چيزى كه منفعت محلله قابل توجه دارد اشكال ندارد گرچه خريدار از آن استفاده حرام كند. (3)
-------------
1. استفتائات امام خمينى، ج 2، ص 6، س 7 و 9.
2. همان، س 8.
3. جامع المسائل فاضل، ج 2، ص 304، س 969.
📚 كاسب بهشتى ؛ ص136
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 اصول تدريس احكام 1⃣
🖌 آموزش و تدريس احكام داراى اصولى استكه مهمترين آنها عبارتند از:🔻
🔸1. داشتن تسلط لازم بر احكام و مسايل شرعى
🔸2. مطالعه پيش از تدريس:
نبايد به ذهنيتها و شنيدهها اعتماد كرد.
💡 امام على عليه السلام فرمود:
فَكِّر ثُمَّ تَكلَّم تَسْلَمْ مِنَ الزَّلَلِ (1)
اول فكر كن. آن گاه سخن بگو تا از لغزشها در امان بمانى.
🔸3. زمان بندى درسى:
به گونهاى زمان بندى كنيد كه اگر قرار است پنج دقيقه احكام بگوييد، بتوانيد و اگر بخواهيد 50 دقيقه بگوييد، بتوانيد.
🔸4. تهيه طرح درسى:
تهيه طرح درسى موجب مىشود كه تدريس آغاز و پايانى داشته و از نظم و ترتيب خاصى برخوردار باشد.
🔸5. داشتن متن درسى و آموزشى.
🔸6. توجه به نيازها و اولويتها:
احكام، همچون انبوهى از داروهاى يك داروخانه است كه هر مراجعه كنندهاى به برخى از اين داروها نياز دارد.
مربّى احكام بايد با توجه به اصل دانستهها و ندانستهها، طبيبانه به دنبال نياز مخاطبان خود باشد. آنچه را كه مخاطب مىداند، نگويد بلكه آنچه نمىداند و نياز دارد، مطرح نمايد.
🖌 عوامل زير در #نياز_سنجى مخاطبان مؤثر است: 🔻
🔹الف) توجه به #سن مخاطبان:
برخى از مسايل را براى كودكان نمىتوان گفت. يعنى به برخى مسايل نياز ندارند و برخى مسايل را نمىفهمند.
براى مثال، اگر بخواهيم درباره بحث تقليد براى بچههايى كه در آستانه بلوغ هستند، احكام بگوييم، همه مسائل تقليد را كه در توضيح المسائل آمده است، نمىتوان براى آنها گفت؛ چون به همه آنها نياز ندارند يا نمىفهمند.
🔹ب) توجه به #جنسيت مخاطبان:
مسايل موردنياز دخترها وپسرها با هم متفاوت است. برخى از مسايل خاص پسران و برخى، ويژه دختران است. بايد مسائلى را انتخاب نمود كه متناسب جنسيت مخاطبان باشد.
🔹ج) توجه به موقعيت #مكانى مخاطبان:
توجه به محيط و مكان، نقش بسزايى در انتخاب مسايل شرعى دارد. همچون محيط شهر و روستا، اداره و مدرسه و ...
🔹د) توجه به موقعيت #زمانى:
بايد بهتناسب زمان ونياز مخاطبان، احكام را مطرح كرد.
🔹ه) توجه به موقعيت #شغلى افراد:
بايد مسايلى گفته شود كه با شغل مخاطبان متناسب باشد.
🔹و) در نظر گرفتن #سطح مخاطبان، كودك، جوان، باسواد و بىسواد
------------
1. فهرست غرر الحكم، ص 315.
📚 شيوه هاى جذاب سازى احكام ؛ ص67
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 اصول تدریس احکام 2⃣
🔸7. آموزش احكام به صورت تدريجى:
مربى احكام بايد ابتدا به بيان واجبات و محرمات در حد نياز مخاطب بپردازد، و در مرحله بعد، مستحبات و مكروهات را بيان نمايد.
🔸8. توجه به تركيب مخاطبان پسران، دختران و خانوادهها.
🔸9. زمينه سازى براى آموزش احكام:
مربى احكام بايد مخاطب خود را براى شنيدن احكام مورد نظر خود آماده كند، سپس احكام را بگويد.
مانند: خواندن آيه، حديث، گفتن خاطره يا نكته و يا پرسيدن سؤالى به تناسب احكام مورد نظر.
🔸 10. تدريس احكام براساس فتواهاى مشترك يا مراجع اكثريت مخاطبان:
🖌 توضيح اينكه تفاوت فتاواى مراجع، سه دسته است:
🔹1. گاه تفاوت در تعبير فتواست؛ مثلًا مرجعى مىفرمايد: اقوى و مرجع ديگرى مىفرمايد: اشهر و ... .
🔹2. گاه در كنار بيان فتوا، استحباب و كراهتى هم ذكر شده.
🔹3. گاه به گونهاى است كه قابل جمع نيست و به صورت نفى و اثبات است
مثلًا مرجعى مىفرمايد: «صحيح است» و مرجع ديگرى مىفرمايد: «صحيح نيست». در چنين مواردى كه بسيار محدود است، در صورتى كه از دو مرجع، در آن مكان مقلد وجود داشته باشد، لازم است تفاوت فتوا مطرح شود ولى در دو دسته قبل لازم نيست.
🔸11. توجه به تعبيرهاى فتواهاى مراجع در بيان احكام:
مانند: «احتياط واجب»، «واجب»، «اشكال دارد» و «حرام است».
يا در مسأله مسح «مسح سر انگشتان» يا «سر ناخن».
🔸12. بيان احكام بايد به گونهاى باشد كه براى مخاطب، بدآموزى نداشته باشد:
مثلًا درباره ويژگىهاى مرجع تقليد كه گفته شده: بايد حلال زاده، عاقل و بالغ باشد، بيان اين نوع احكام براى مخاطبان، ممكن است ذهنيت منفى ايجاد كند، در حالى كه در ويژگىهاى مرجع تقليد كافى است بگوييم كه: مجتهد، عادل، اعلم و زنده باشد.
و همچنين بيان برخى از نجاسات و مبطلات روزه براى افراد غيربالغ، بدآموزى دارد و نبايد مطرح شود.
و نيز بايد از گفتن برخى از مسائلى كه موجب وسواس مىشود خوددارى نمود مانند اين مسأله: «اگر در غسل به اندازه سر مويى از بدن نشسته بماند، غسل باطل است»
وقتى اصل مسأله كه «در غسل بايد تمام بدن شسته شود» گفته شد، ديگر تأكيد فوق ضرورت ندارد.
🔸13. آموزش اصطلاحات و واژههاى احكام:
گاه آشنا نبودن به يك اصطلاح شرعى موجب مىشود مخاطب بهدرستى مسأله را متوجه نشود
مثلًا چون معناى واژه «اشكال دارد» يا «محل اشكال است» و يا «جايز نيست» را نمىداند، فكر مىكند اگر غير از كلمه حرام، در احكام بيايد مانعى ندارد انجام دهد.
📚 شيوه هاى جذاب سازى احكام ؛ ص68
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 اصول تدریس احکام 3⃣
🔸14. سادهگويى:
🖌خداوند در قرآن مىفرمايد: وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ(1)
ما قرآن را براى تذكّر آسان ساختيم؛ آيا كسى هست كه متذكّر شود؟!
🖌پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: بُعِثْتُ بِالْحَنِيفِيَّةِ السَّمْحَةِ السَّهْلَة (2)
به آيينى مبعوث شدهام كه عمل به آن سهل و آسان است.
🖌حضرت رسول به معاذ بن جبل هنگام رفتن به يمن فرمود: يَسِّر وَ لا تُعَسِّر (3)
آسان بگير و سخت نگير.
🖌 مربّى احكام لازم است احكام را به گونهاى بگويد كه براى همه قابل فهم باشد و از اصطلاحات تخصصى و نامأنوس، اجتناب نمايد.
🖌 توضيح دادن اصطلاحات مىتواند براى آسان جلوه دادن احكام مفيد باشد. بسيارى از مردم مفهوم اصطلاحات #ساده فقهى را نيز #نمىدانند.
🖌 مثلًا وقتى گفته مىشود جايز نيست، مفهوم آن را نمىدانند؛ آيا به معناى گناه است يا نه
و يا در جايى كه احتياط واجب گفته مىشود، نمىدانند مقصود چيست؟
❗️شخصى مىگفت: ريش تراشى مانعى ندارد، زيرا در رساله آمده است: احتياط واجب آن است كه صورت خود را نتراشند
❗️و يا شخصى مىگفت فحش دادن عيبى ندارد، چون در رساله آمده كه جايز نيست و نگفته حرام است.
🔸 15. نگفتن اعداد:
در مواردى كه استاد نمىخواهد به دلايلى زيرمجموعه موضوعى را بگويد، مىتواند بگويد برخى از مبطلات وضو يا برخى از مبطلات روزه، و ....
🔸16. ذكر مثال و مصداق براى احكام:
بسيارى از مردم بدون ذكر مثال، وظيفه خودشان را نمىفهمند. پس بايد در هر مسألهاى از مثالهاى مناسب و گويا براى مخاطبان استفاده كرد؛ مثلًا اگر از حرمت ربا گفته مىشود، بايد مصاديق آن را ذكر نمود.
🔸17. ذكر مدارك احكام:
يكى ازراههايىكه موجب اطمينان مخاطب به معلم و احكام و درس او مىشود، بيان مدارك مسايل شرعى است، به ويژه
در احكامى كه كمتر شنيدهاند.
البته مدرك بايد از كتاب توضيح المسائل مراجع موجود باشد، نه كتابهاى فقهاى گذشته همچون لمعه، مكاسب و جواهر كه مخاطبان، مقلد آنان نيستند.
🔸18. احكام بانوان حتى الامكان بايد توسط خانمهاى مبلغه و آشنا به موضوع بيان شود و اگر قرار است مردى احكام بانوان را بگويد بايد با رعايتهاى لازم بگويد و وارد جزئيات نشود.
🔸19. رعايت تنوع در بيان احكام:
لازم است مربّى احكام، موضوعات مختلف احكام مورد نياز مخاطبان را مطرح نمايد. لذا اگر از احكام نماز مىگويد، احكام حقالنّاس را هم مطرح نمايد و اگر از احكام فردى مىگويد، احكام اجتماعى را هم بگويد.
🔸20. از حلالها بيشتر گفته شود، چون حرامها محدودند:
احكام، به گونهاى بيان نشود كه مخاطب تصور كند احكام، مجموعه اى از حرامها است.
🔸21. خلاصه گويى در پاسخ به سؤالات مردم:
گاه مخاطب اصل مسأله خود را با توضيحِ زيادِ گوينده فراموش مىكند.
امام على عليه السلام فرمود: إِذَا ازْدَحَمَ الْجَوَابُ خَفِيَ الصَّوَاب (4)
هرگاه پاسخها متعدد شود، پاسخ صحيح مخفى مىماند.
🔸22. توجه به موارد استثناء:
اگر احكامى مطرح مىشود، موارد استثناء آن نيز مطرح شود.
مثلًا: غيبت مؤمن حرام است ولى در چند مورد استثناء شده است.
و يا قضاى نماز واجب است مگر در چند جا و ... .
---------
1. قمر/ 17، 22، 32، 40.
2. تفسير نمونه، ج 2، ص 297.
3. سيرى در سيره نبوى، مرتضى مطهرى، ص 210.
4. بحارالانوار، ج 1، ص 223.
📚 شيوه هاى جذاب سازى احكام ؛ ص70
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 اصول تدریس احکام 4⃣
انگيزه آفرينى
🖌 ايجاد انگيزه و علاقه در مخاطب يكى از اصول مهم آموزش احكام است. به قول مولوى:
آب كم جو، تشنگى آور به دست
تا بجوشد آبت از بالا و پست
راهكارهاى انگيزه آفرينى 🔻
🔸1. بيان نكتههاى تازه
گفتن مطالبى كه شنوندگان نمىدانند يا كمتر به آنها توجه دارند، در ايجاد انگيزه مؤثر است، مانند موارد زير:
⁉️ آيا مىدانيد غيبت كردن حق الناس محض نيست. و اگر شخصى بگويد هر كس غيبت مرا كند، من از او راضى هستم، باز اشكال دارد. (1)
⁉️ آيا مىدانيد رضايت افراد، ملاك اصلى در مشروع بودن كارها نيست؟
⁉️ آيا مىدانيد اگر تقليد بر اساس موازين شرعى نباشد، صحيح نيست؟ (2)
⁉️ آيا مىدانيد بودن مرد و زن نامحرم در جاى خلوت و گفت و گوهاى آن چنانى جايز نيست.
⁉️ آيا مىدانيد كسىكه وضو ندارد، حرام است نام خداوند را به هرزبانى نوشته شده باشد، مس كند. (3)
⁉️ آيا مىدانيد كسى كه غسل جنابت كردهاست، براى نماز نبايد وضو بگيرد؟ (4)
⁉️ آيا مىدانيد احكام محرم و نامحرم و پوشش، مخصوص غريبهها نيست، بلكه شامل بستگان نامحرم نزديك هم مىشود؟
🔸 2. به كارگيرى عناوين كوتاه، گويا و زيبا
براى ايجاد انگيزه در مخاطب لازم است از عنوانهاى مناسب و زيبا استفاده شود تا مخاطب با علاقه بيشتر بهبرنامه احكام توجه كند، همچون:
سرقتهاى پنهان، مسايل تلگرافى، سنتهاى حسنه، فقه زندگى، حلال و حرام، احكام فورى و ... .
------------
1. جامع المسائل، فاضل لنكرانى، ج 2، ص 493.
2. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 416.
3. همان، م 319.
4. همان، م 391.
📚 شيوه هاى جذاب سازى احكام ؛ ص73
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰اصول تدریس احکام 5⃣
🔸 3. همگام با زمانها، مناسبتها و نيازها
مربى احكام بايد احكام را متناسب با زمان بيان كند، اين مناسبتها اقسامى دارد:
🔹الف) مناسبتهايىكه احكام و اعمال خاصى دارد. مانند: احكام محرم و صفر، عيد غدير، عيد فطر و قربان، اعتكاف، رمضان و ....
🔹ب) مناسبتهايى كه آداب و احكام خاصى براى آن مطرح نشده است، مانند ايام ولادت يا شهادت برخى از معصومين عليهم السلام.
🖌 در چنين شرايطى مربى احكام مىتواند مسايلى را كه به نحوى ارتباط با آن مناسبت دارد، مطرح نمايد.
مثلًا در موضوع ولادت يا شهادت امام صادق عليه السلام مىتواند از موضوعات زير استفاده نمايد:
احكام عمومى معصومين عليهم السلام همچون: #لزوم احترام به آنچه مربوط به آنهاست، حرام بودن #نسبت_دروغ به آنها، احكام #نذر، لزوم #آشنايى و فراگيرى احكام كه مورد توجه و تأكيد امام صادق عليه السلام به عنوان رئيس مذهب شيعه بوده است و بارها بر فراگيرى و عمل به احكام تأكيد نموده است.
👈 مىتوان از سخنان امام صادق عليه السلام تحت عنوان «لَيسَ مِنّا» كه به نحوى به احكام مربوط مىشود، بهره برد مانند: «ليس منا» «من خان مسلماً» «من غش مسلماً» سپس خيانت و غش را بيان نمود و ... .
👈و يا از پرسشهاى فقهى كه از آن حضرت شده بهره برد
و نيز مىتوان از نرم افزارهايى كه به نحوى درباره امام صادق عليه السلام استفتاء احكامى دارد، بهره برد.
🔸4. نوآورى
در بيان احكام بايد با زمان و مسايل جديد همراه بود تا انگيزه شنيدن احكام در مخاطبان بيشتر شود مانند:
احكام #پورسانت، #اسكونت، #ناهنجارىهاى اينترنتى، #جراحىهاى پلاستيك، #كنترل جمعيت، نماز در #قطبهاى شمال و جنوب، #شكستن
قفل برنامههاى نرمافزارى، #هديه جنين، احكام #انسان_منجمد، #شبيه سازى، #تقلب در امتحانات، #چت كردن با جنس مخالف، #مالكيت دولت، استفاده از #فيلمهاى_مبتذل، #جريمههاى بانكى، سفرهاى عمودى و ... .
🔸5. استفاده از مهارتها
مىتوان براى ايجاد انگيزه فراگيرى احكام شرعى، از مهارتهاى #هنرى، رسانههاى تصويرى و نمايشى همچون #فيلم، #اسلايد و ... استفاده نمود.
🔸6. آسان نشان دادن احكام
يكى از عواملى كه براى فراگيرى احكام در مخاطبان ايجاد انگيزه مىكند، آسان نشان دادن احكام است.
🖌 كسى كه به احكام فقهى آشنايى داشته باشد، مىداند كه در تمام ابواب فقهى، شرايط آسانى براى مكلفان قرار داده شده است. براى مثال:🔻
📌اگر شخصى بيمار باشد و نتواند نماز را ايستاده بخواند، مىتواند نشسته بخواند.
📌اگر نمىتواند وضو بگيرد، مىتواند تيمم كند.
📌اگر روزه براى شخص زيان داشته باشد، نبايد روزه بگيرد.
📌نماز مسافر كوتاهتر از نماز حاضر است.
📌تا يقين به نجاست پيدا نشود، همه چيز پاك است
و ... .
📌اگر چنانچه اداى كفاره براى مكلف ممكن نباشد، در نهايت بايد استغفار كند، اگرچه با گفتن يك مرتبه «استغفرالله» باشد. (1)
📌اگر بدهكار در زمان مقرر نمىتواند بدهى خود را ادا نمايد، بايد به او وقت داده شود.
📌اگر انسان ناچار شود درزمين و محلآلوده نماز بخواند و بدن و لباس او آلوده مىشود بايد در حال ايستاده نماز بخواند و براى سجده با سر اشاره كند و تشهد را ايستاده بخواند. (2)
📌در حج، قدرت و استطاعت بدنى واجب است و بر مريضى كه توان رفتن به خانه خدا را ندارد، واجب نيست. (3)
📌از شرايط امر به معروف و نهى از منكر، عدم ضرر جانى و مالى و آبرويى است. (4)
📌اگر چيزى كه سجده بر آن صحيح است، ندارد يا اگر دارد به واسطه سرما يا گرماى زياد و مانند اينها نمىتواند بر آن سجده كند، بايد به لباسش اگر از كتان يا پنبه است، سجده كند و اگر از چيز ديگر است بر همان چيز سجده كند و اگر آن هم نيست بايد بر پشت دست و چنانچه آن هم ممكن نباشد به چيز معدنى مانند انگشتر عقيق سجده نمايد. (5)
✅ در تمام مسائلى كه به صورت تدريجى است نوعى تخفيف براى مكلفان است.
-------------
1. توضيح المسائل مراجع، م 1660.
2. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 605، م 1074.
3. تحريرالوسيله، ج 1، ص 380، م 42.
4. همان، ص 472، م 9.
5. توضيح المسائل مراجع، م 1084.
📚 شيوه هاى جذاب سازى احكام ؛ ص74
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari