eitaa logo
احکام دین 📚
135.2هزار دنبال‌کننده
12.1هزار عکس
2.4هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌺🍂🍀🍃🌺🍂🍀🍃🌺🍂🍀🍃🌺🍂🍀 ❓آیا در ارتزاق از طرف بیت المال برای افرادی مثل مؤذن، قاضی، و غیره، فقیر بودن آنها شرط است؟ 🍃🌸اگر برای برخی از گروه‌های ذکر شده، قانونی در این زمینه وجود داشته باشد باید رعایت شود، در غیر این صورت لازم نیست فقیر باشند بلکه همین مقدار که به این حقوق، نیاز طبیعی و عرفی داشته باشند، می‌توانند از بیت المال ارتزاق کنند. 🍃🌺🍂🍀🍃🌺🍂🍀🍃🌺🍂🍀🍃🌺🍂🍀 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓همسر مردی که هیچ فرزندی نداشته در حادثه رانندگی فوت نموده و از طرفی تمام اقوام و بستگان تنی مرحومه نیز قبلاٌ فوت نموده‌اند، اکنون تکلیف دیه و میراث وی چگونه است؟ 🍃☀️دیه مانند سایر اموال میت بین وارثان تقسیم می‌گردد و سهم الارث زوج و زوجه به شرح زیر است: 🔸1. اگر میت زن بوده و دارای فرزند باشد، یک چهارم از اموال او به شوهرش می‌رسد و در صورتی‌که فرزندی نداشته باشد، نیمی از اموال به شوهر خواهد رسید، و اگر هیچ قوم و خویش مستحق ارثی نیز برای زن نباشد، نصف دیگر از اموالش نیز به شوهر خواهد رسید. بنابر این در فرض سؤال، تمام اموال میت به همسر وی می‌رسد. 🔸2. اما اگر میت مَرد بوده و دارای فرزند باشد، یک هشتم از اموال او به همسرش می‌رسد و در صورتی‌که فرزندی نداشته باشد، یک چهارم از اموال به همسر خواهد رسید، و اگر هیچ قوم و خویش و وارثی برای مرد نباشد، باقی اموال او به امام می‌رسد، که در زمان عدم حضور امام، امور آن به دست مجتهد جامع الشرایط بوده و بین فقرا تقسیم می‌گردد. .... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
خلوت در آسانسور 🍃🌺🍂🍀🍃🌺🍂🍀🍃🌺🍂🍀🍃🌺🍂🍀 ❓آیا جایز است یک زن و مرد نامحرم با هم در آسانسور قرار گیرند؟ ( چرا که در لحظاتی کوتاه امکان ورود غیر وجود ندارد) 🍃🌼معمولاً اندک مقدار توقفی که در آسانسورها وجود دارد، عرفاً مصداقی از خلوت با نامحرم به شمار نیامده و اشکالی ندارد، ولی اگر - به هر دلیل - بیم افتادن در گناه یا مفسده دیگری مانند قرار گرفتن در موضع تهمت وجود داشته باشد، جایز نیست. 🍃🌺🍂🍀🍃🌺🍂🍀🍃🌺🍂🍀🍃🌺🍂🍀 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓در مجتمع‌های مسکونی و آپارتمان‌ها، در صورتی که یکی از ساکنان از پرداخت هزینه‌های مشترک مانند مبلغ قبوض، خودداری کند، آیا جایز است برخی امکانات مانند آب، برق و گاز وی را قطع نماید؟ 🍃🌼اگر این کار بر اساس مقررات متعارف در مجتمع‌های مسکونی باشد، مانعی ندارد، ولی اگر در این زمینه قانونی وجود ندارد، می‌توان از وی به دادگاه‌های مربوطه شکایت نمود. ... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓اگر یک شرکت تجاری برای کار خود از یک ساختمان مسکونی استفاده کند، با توجه به این که این کار مغایر با قوانین شهرداری است، کار کردن و حقوق گرفتن از چنین شرکتی، و همچنین استفاده از امکاناتی مانند برق، تلفن، آب برای وضو و یا سایر امور، چه حکمی دارد؟ 🍃☘در فرض سؤال، کار کردن و دریافت حقوق و استفاده از امکانات آن مکان اشکال ندارد و نماز در آنجا صحیح است، ولی این موضوع، توجیه‌گر تخلف از مقررات مدیران شرکت نیست. ... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓آیا منتشر کردن خبر و فیلم گناهان و کارهای زشت، با گناه انجام دهندگان آنها برابر است؟ 🍃🌺این موضوع از دو زاویه قابل دقت و توجه است. ۱. از باب انتشار فحشا و منکر؛ یعنی هدف منتشر کنندگان ترویج فحشا و منکر است و یا حتی امرار معاش از این راه می‌باشد که در این صورت؛ آنچه از برخی آیات و روایات به دست می‌آید؛ این است که انتشاردهندگان گناه مانند مرتکبان آن هستند: «إِنَّ الَّذینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَة»؛[1] کسانى که دوست دارند زشتی‌ها در میان مردم با ایمان شیوع یابد، عذاب دردناکى براى آنان در دنیا و آخرت است. «وَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ قَالَ النَّبِیُّ (ص) مَنْ أَذَاعَ فَاحِشَةً کَانَ کَمُبْتَدِئِهَا»؛[2] امام صادق(ع) از قول پیامبر خدا(ص) نقل می‌کند: هر کس خبر گناه زشتی را به گوش همگان برساند، مانند آغازگر آن کار زشت است. ۲. گاهی برای هشدار و عبرت‌آموزی است؛ مانند آنچه که بعضاً در جراید و رسانه‌ها منتشر می‌شود که البته در این موارد ممنوعیت نشر اخبار گناهان گاه جهت مصالحی بالاتر - مانند عبرت‌آموزی و هشدار به افراد در معرض خطر- برداشته می‌‌شود، مانند آنچه پروردگار در قرآن کریم از گناهان اقوام مختلف یاد کرده است: «آیا شما به سراغ مردان مى‌روید و راه (تداوم نسل انسان) را قطع مى‌کنید و در مجلستان اعمال ناپسند انجام مى‌دهید؟! «اما پاسخ قومش جز این نبود که گفتند:» اگر راست مى‌گویى عذاب الهى را براى ما بیاور»! .... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🍀معنی عبارت"جایز نیست" چیست؟🍀 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓در مسائل شرعی و دینی وقتی بیان می شود «جایز نیست» یعنی حرام است؟ یا مکروه می باشد؟ 🍃اصطلاح «جایز نیست» در مسائل شرعی و فقه مصطلح به این معنا است که مکلف در مقام عمل، نباید فعل مورد نظر را انجام دهد و از این جهت با اصطلاح حرام فرقی ندارد. بنابراین جایز نیست به معنای مکروه بودن کار نمی باشد، بلکه به معنای حرمت آن است. 🍃البته، در برخی از مواعظ اخلاقی که این اصطلاح به کار گرفته می شود، به معنای حرمت نیست، بلکه شاید همان معنای مکروه بودن را داشته باشد و در پاره ای از موارد نیز ممکن است معنای آن عدم صحت باشد. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
گواهی پزشکی برای حذف درس 🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓اگر دانشجویی، با آوردن گواهی پزشکی غیر واقعی، اقدام به حذف درس خود کند تا در امتحان آن درس شر کت نکند، اشکال شرعی دارد؟ پرسش ❓سلام خسته نباشید، من سؤالی درباره قانون حذف دروس در دانشگاه از لحاظ شرعی داشتم. من در دانشگاهی غیر دولتی درس می‌خوانم که تمامی هزینه‌ها بر عهده خود دانشجو است. برای حذف درس دو راه حذف اضطراری و حذف پزشکی وجود دارد. حذف اضطراری در پایان کلاس‌ها و قبل از شروع امتحانات است. اما حذف پزشکی بعد از زمان شروع امتحانات است. در این روش ابتدا توافق استاد برای حذف گرفته می‌شود. سپس یک گواهی پزشکی به پزشک دانشگاه ارائه می‌شود و درس حذف می‌گردد. در دانشگاه ما به دلیل این‌که تمامی هزینه‌ها به عهده دانشجو است و در واقع این دانشجو است که با حذف درس متحمل هزینه‌های مادی و عقب افتادن خود می‌شود. این کار بسیار روت صورت می‌گیرد. به عبارتی، تمام کسانی که چه بدلیل پزشکی و چه غیر پزشکی در جلسه امتحان حاضر نمی‌شوند با آوردن یک گواهی پزشکی هر چند غیر واقعی (و مطمئنا خود دانشگاه می‌داند درصد بالایی از این جمعیت کثیر همه در یک روز بیمار نبوده‌اند)درس خود را حذف می‌کنند. آیا این‌که کسانی که مشکل پزشکی نداشته‌اند از این قانون استفاده کنند با توجه به این‌که تمامی ضررها در واقع متوجه خودشان می‌شود، آیا باز هم حق الناس دارد؛ یعنی حق هم کلاسی های خود را ضایع کرده‌اند؛ چرا که اگر این قانون نبود مجبور به رفتن در سر جلسه امتحان می‌شدند و شاید نمره خوبی نمی‌گرفتند. البته این را بگویم که همه دانشجویان حق حذف اضطراری را دارند، اما حذف پزشکی نیاز به گواهی دارد و صد البته خود دانشگاه می‌داند که درصد بالایی از این گواهی‌ها مصلحتی است. حال، آیا حق الناسی در این میان مطرح است؟ اگر پاسخ مثبت است بعد از گذشت چند سال از این اتفاق چه کاری می‌توان کرد؟ 📚ظاهراً حذف درس یک دانشجو، هیچ ارتباطی به سایر دانشجویان ندارد و در این مورد حقی از کسی یا دانشگاه ضایع نمی‌شود و هیچ حق الناسی در کار نیست. البته دروغ و جعل اسناد حرام است. در هر حال اگر این کار خلاف قوانین و مقررات دانشگاه باشد، جایز نیست. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🌼فروش اجزای حیوان حرام به غیر مسلمان🌼 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃 🌸 ❓اینجانب در یک فروشگاهی (که محصولات ویتامینه دارد) مشغول به کارم. و اکثر مشتری هایمان غیر مسلمان هستند. لازم به ذکر است که اکثر این ویتامین ها به صورت کپسول مانند ارائه می شوند. و بتازگی متوجه شدم که این کپسولها از خوک (گوشت خوک) درست شده اند. با این اوصاف می خواهم بدانم آیا چنین چیزی صحت دارد؟ در آن صورت آیا می بایست این شغل را رها کنم؟ دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر یقین به این مطلب دارید خریدو فروش آن خالی از اشکال نیست. دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): از جنس آنچه در سوال آمده اطلاعاتی ندارم لکن اگر آنچه درباره مواد آن نوشته اید صحت داشته باشد خرید و فروش آن اگر چه مشتری غیر مسلمان باشد جایز نیست و در صورت شک در مواد آن تحقیق لازم نیست. 🌸 🍃🌸🍃 🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 ‌ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💧نجاست آب قلیل💧 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓اگر شود ولی رنگ بو یا مزه نجاسات به خود نگیرد آیا آن آب پاک است؟ 💧آب قلیل به مجرد اتصال با نجاست چیز نجس، نجس می شود؛ رنگ، بو یا مزه آن تغییر بکند یا نه. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓اگر شخص فقیری از دفترچه بیمۀ دیگران استفاده کند حکم آن چیست؟ 🍃🌺استفاده از دفترچه بیمه درمانى فقط براى کسى جایز است که شرکت بیمه نسبت به ارائه خدمات، به او تعهد کرده است، حال اگر خلاف تعهد عمل شود، موجب ضمان بوده و لازم است با مراجعه به اداره بیمه خسارت مربوطه جبران شود. .... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓حکم ذبح و یا شکار حیوانات چهارپا یا دوپا (پرندگان) در شب چیست؟ 💠در کتاب‌های فقهی استدلالی و فتوایی با توجه به روایات زیر، ذبح و یا شکار حیوانات چهارپا یا دوپا(پرندگان) در شب مکروه دانسته شده است؛ یعنی بهتر این است که حیوانات چهارپا یا پرندگان در شب ذبح نشوند. مگر هنگامی كه ضرورت اقتضا كند. 🔹1. پيامبر خدا(ص) فرمود: «به سراغ جوجه‌هاى پرندگان در آشيانه‌شان نرويد. همين‌طور به سراغ پرندگان در هنگام خوابشان نرويد تا اين‌كه صبح شود». شخصى پرسید: اى پيامبر خدا! هنگام خواب پرندگان چه زمانى است؟ آن‌حضرت فرمود: «شب، هنگام خواب پرنده است. بنابراين در هنگام خوابش به سراغ او نرو تا اين‌كه صبح شود و به سراغ جوجه‌هاى پرندگان در آشيانه‌شان نرويد تا اين‌كه پر دربياورند و پرواز كنند. آن‌گاه كه پرواز نمودند تير خود را به ‌سويش بينداز و دام خود را برايش پهن كن». 🔹2. ابان بن تغلب گوید: امام صادق(ع) فرمود: «امام سجاد(ع) به غلامانشان دستور می‌داد تا زمانی كه فجر طلوع نكرده، از ذبح حيوانات پرهيز نمايند و می‌فرمود: خداوند شب را براى همه، موجب آرامش و سكون قرار داده است». ابان می‌گويد: سؤال كردم جانم فداى شما باد، اگر ترس مردن حيوان را داشته باشيم چه؟ امام صادق(ع) پاسخ داد: «اگر ترس مردن حيوان را (شب هنگام) دارى، آن‌را ذبح كن». .... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din