eitaa logo
احکام دین 📚
135.5هزار دنبال‌کننده
12.1هزار عکس
2.4هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
حکم فرزند حاصل رابطه نامشروع ❓آیا رابطه نامشروعی که به تولد فرزند منجر شود، مجازات شدیدتری دارد؟ آیا فرزندی که از این ارتباط به وجود آمده، از حقوق شهروندی برخوردار خواهد بود؟ 🍃🌺برای ارتباط نامشروع زنا بین زن و مردی که مجرد هستند، صد ضربه شلاق و برای افراد متأهل به شرط محصنه بودن مجازات اعدام در نظر گرفته شده است و اگر فرزندی به دنبال این ارتباط به وجود آید، مجازات جداگانه‌ای ندارد. البته فرزندی که از این رابطه به دنیا می‌آید ولد الزنا بوده و متعلق به مرد زناکار است. این فرزند نیز مانند فرزندان حلال زاده، استحقاق برخورداری از حیات و مزایای شهروندی را دارد، اما تنها از برخی حقوق؛ مانند ارث محروم است. 2. از نظر هویت و گرفتن شناسنامه نیز فرقی با دیگران ندارد. بنابراین در رأی شماره 617ـ ۳/۴/۱۳۷۶‌رأی وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عالی کشور آمده: ‌بموجب بند الف ماده یک قانون ثبت احوال مصوب سال 1355 یکی از وظایف سازمان ثبت احوال ثبت ولادت و صدور شناسنامه است و مقنن در‌این مورد بین اطفال متولد از رابطه مشروع و نامشروع تفاوتی قائل نشده است و تبصره ماده 16 و ماده 17 قانون مذکور نسبت به مواردی که ازدواج پدر ‌و مادر به ثبت نرسیده باشد و اتفاق در اعلام ولادت و صدور شناسنامه نباشد یا اینکه ابوین طفل نامعلوم باشد تعیین تکلیف کرده است، لیکن در‌ مواردی که طفل ناشی از زنا باشد و زانی اقدام به اخذ شناسنامه ننماید با استفاده از عمومات و اطلاق مواد یاد شده و مسأله 3 و مسأله 47 از موازین ‌قضائی از دیدگاه حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه، زانی پدر عرفی طفل تلقی و نتیجه کلیه تکالیف مربوط به پدر از جمله اخذ شناسنامه بر‌عهده وی می‌باشد و حسب ماده 884 قانون مدنی صرفاً موضوع توارث بین آنها منتفی است؛ لذا رأی شعبه سی ام دیوان عالی کشور که با نظر حضرت امام خمینی(ره) و ماده 844 قانون مدنی مطابقت دارد؛ بنظر اکثریت اعضاء هیأت عمومی دیوان عالی کشور موجه و منطبق با موازین شرعی و قانونی تشخیص داده شده است. این رأی با استناد ماده واحده قانون مربوط به وحدت رویه قضائی مصوب تیرماه سال 1328 برای شعب دیوان عالی کشور و دادگاهها در موارد مشابه لازم الاتباع است. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
خمس ❓در چه مواقع خمس را به صورت یک چهارم حساب می‌کنند؟ 🍃🌺خمس؛در شرع مقدس اسلام همان یک پنجم از اموال است؛ کسی که خمس مالش را می‌خواهد در انتهای سال خمسی اش محاسبه و پرداخت کند، باید از همان مالی که خمسش را محاسبه کرده است، این مقدار خمس را پرداخت کند. به عنوان مثال اگر یک میلیون پول دارد که خمس آن دویست هزار تومان می باشد، باید این دویست هزار تومان را از همان یک میلیون؛ پرداخت کند. اگر چنین نکرد؛ بلکه با ورود به سال آینده خمسی،(مثلا روز بعد از انتهای سال خمسی گذشته) پولی به دستش آمد که جزء در آمد این سال جدید است، و خمسش(دویست هزار تومان)را از این پول پرداخت کرد، چون خمس سال گذشته اش را از در آمد امسالش پرداخت کرده و طبیعتاً در انتهای سال خمسی جدید به همین مقدار که به عنوان خمس پرداخت کرده(دویست هزار تومان) از سرمایه اش کم می شود؛ بنابراین باید خمس این دویست هزار تومان را هم پرداخت کند؛ با توجه به این مورد و جهت تسهیل در محاسبه خمس؛ گفته شده است، در این صورت؛ خمس پرداختی باید یک چهارم محاسبه شود، یعنی به جای آن که یک میلیون تومان؛ تقسیم بر پنج شود(تا خمسش محاسبه شود)، تقسیم بر چهار می شود تا خمس این دویست هزار تومان نیز محاسبه شود. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
حکم برخورد با ظرفهایی که یکیشان نجس است. ❓اگر دو ظرف باشد که یکی نجس و دیگری پاک است و شبهه محصوره است حکم حالات ذیل چیست: الف: اگر دست خود را در یکی از این دو ظرف قرار دهیم؟ ب: اگر دست را در هر دو ظرف قرار دهیم. ج: اگر یک دست را در یک ظرف و دیگری را در ظرف دیگر قرار دهیم؟ 🍃🌺هرگاه دو ظرف داشته باشند، يكى پاک و ديگرى نجس، اما ندانیم کدامشان نجس یا پاک است، اگر يكى از آن دو، با شیء پاکی تماس پیدا كند، آن را نجس نمى‌كند. ولی اگر این شیء پاک با هر دو ظرف تماس داشته باشد، حكم به نجاست آن مى‌شود. بر این اساس پاسخ شما به ترتیب پرسشتان عبارت است از: الف: پاک است. ب: نجس است. ج: احکام نجس به هیچ کدام از دستها به تنهایی بار نخواهد شد. به عنوان نمونه، اگر یک دست را به چیز مرطوبی زده و دست دیگر را به شیء مرطوب دیگری، هیچ‌کدام از آن چیزها متنجس نمی‌شوند، امّا اگر به نحوی رفتار شود که یقین به نجاست پیدا ‌کنیم باید اجتناب شود؛ مثلاً هر دو دست را که خیس هم بود به لباسمان زدیم، مطمئناً بخشی از این لباس، متنجس خواهد شد و یا مثلاً بخواهیم نماز بخوانیم چون یقین پیدا می‌کنیم که حتماً یکی از اعضایمان نجس است نماز باطل است. البته چنانچه از آن ظروف برای غسل و وضو استفاده شود، مسئله متفاوت است. به این بیان که هرگاه دو ظرف، آب داشته باشند، يكى پاک و ديگرى نجس، اما ندانیم کدامشان نجس یا پاک است، استعمال هيچ يک در غسل و در وضو جايز نيست، و هرگاه متمكّن از آب ديگر نباشد، به جهت نماز، تيمّم مى‌كند. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
شکار به قصد تفریح ❓اگر اشخاصی به قصد تفریح (بدون فعل حرام) به شکار روند و گوشت شکار را بخورند؛ آیا خود شکار از لحاظ شرعی در این مورد اشکال دارد یا خیر؟ 🍃🌺اگر شکار کردن به عنوان تفریح و خوشگذرانى - هر چند گوشت آن را مصرف کنند- باشد، شرعاً حرام است؛ لذا، در چنین سفرى (به عنوان سفر حرام) نماز و روزه تمام خواهد بود. امّا با توجه به این که حرمت فقط برای این سفر و شکار کردن بیان شده است؛ اگر حیوان شکار شده، از حیوانات حلال گوشت بوده و شرایط شکار در آن رعایت شود، خوردن آن اشکال ندارد. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓حکم نمره دادن به دانشجو به بهانه مشکلات وی چیست؟ 🍃🌺به طور کلی، ملاک در اینگونه امور، قوانین و مقررات مربوطه است. لذا اگر از نظر مسئولین مربوطه، معلم یا استاد، چنین حقی را دارا باشد و نیز فرد مورد نظر شایستگی علمی آن نمره را داشته باشد، اشکالی ندارد. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓آیا شغل برای گناه به همراه دارد؟ به چه نکات دینی در رابطه با این شغل بایستی توجه شود؟ 🍃🌺در صورتی که احکام شرعی آن رعایت نشود و مستلزم و ترس از افتادن در گناه در آن باشد، جایز نیست. اما در غیر این صورت، به خودی خود اشکالی ندارد. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
کردن انواع چه حکمی دارد؟ 🍃🌺معیار در این گونه امور، قوانین مربوطه است، که چنانچه خلاف قوانین و مقررات باشد، جایز نیست. همچنین حتی اگر در این زمینه وجود نداشته باشد،سزاوار نیست اقدام به هک کردن سایتهایی نمود که فعالیت مشروعی دارند. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💕 حکم شک در ابطال عقد موقت 💕 ❓من دو سال پیش با مردی دوست بودم که بدون اجازه پدرم با هم صیغه کرده بودیم و من باکره بودم. دو سال است که با آن مرد ارتباطی ندارم ولی الآن شک کردم که در صیغه‌ای که با آن مرد خوانده بودم مدتی مشخص کردیم یا نه؟ حالا، به تازگی با مردی دیگر ازدواج کردم، اما نمی‌دانم باتوجه به صیغه‌ای که با مرد قبلی داشتم، ازدواج کنونی‌ام درست است یا نه؟ لازم به ذکر است، اگر نیاز باشد که مردی که دوسال پیش با او صیغه کردم مدت زمان باقی مانده را ببخشد و دوباره عقد کنونی ام خوانده شود، آبرویم درخطر می‌افتد. 🍃🌺اکثر فقها، ازدواج موقتِ دختر را بدون اجازه‌ی پدر (بنابر احتیاط واجب) باطل می‌دانند، ولی می‌گویند دختر باید احتیاط کند و تا پایان مدت عقد، نکند و یا مرد، باقی مدت را ببخشد. لذا در فرض سؤال، دو راه‌کار برای شما است: 🍃🌺1. به مرجعی (مانند آیت الله سیستانی) رجوع کنید که فتوی به بطلان ازدواج بدون اذن پدر را می‌دهد و در این مسئله احتیاط ندارد. که در این صورت ازدواج مجدد شما صحیح است. 🍃🌺2. هر چند بدون تعیین مدت باطل است، اما با توجه به شک شما در این باره، این موضوع را از مرد قبلی جویا شوید، که در صورت اتمام مدت عقد قبلی، ازدواج مجدد شما صحیح است و در غیر این صورت مرد قبلی باید مدت را ببخشد و بعد از آن به شکلی که مرد دوم هم مشکوک نشود (مانند تجدید عقد در اماکن متبرکه)، عقد جدیدی خوانده شود. در هر حال برخی از فقها در این باره می‌گویند، اگر الآن شک کند که در زمان خواندن عقد موقت، زمان را مشخص کرده بودند یا نه، این عقد از ابتدا باطل محسوب می‌شود و در هر صورت عقد دوم صحیح است. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🌍مالکیت اراضی و بستر رودخانه‌ها از آنِ کیست؟ ❓در سال 1347 با تصویب آب بستر و انهار و مسیلها با اعلام اینکه حدود آن از جانب دولت تعیین خواهد شد در مالکیت دولت قرار گرفت ودر قانون توزیع عادلانه مصوب 1361 نیز در اختیار حکومت اسلامی قرار گرفت .سوال:ماهیت این اراضی چیست؟و اینکه اگر این اراضی جزو انفال هستند آیا تملک و اخذ سند مالکیت آن به تاریخ قبل از قانون 1347 شرعی است؟اصولاً اراضی آباد بالاصاله را کسی می‌تواند تملک کند و سند بگیرد؟ 🍃🌺به طور کلی این جزو بوده و در اختیار است و لازم است در این امور، به مقتضای قوانین عمل شود. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
هدیه دادن جانماز از پول غیر حلال ❓ من چند سال پیش یک جانماز به کسی هدیه دادم، حالا شک دارم که آن را با پول خریدم یا ؟ آیا اگر با پول حرام باشد، نماز آن شخص باطل است؟ آیا باید به او گفت؟ 🍃🌺در فرض سؤال او در این صحیح است و گفتن هم لازم نیست. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓آیا ذبح حیوانی که آماده جفت‌گیری است، حرام است؟ ❓آیا طبق حدیث زیر کردن حیوان ماده که تازه ازدواج کرده است حرام است؟ فقها در ذیل این روایت چه می‌گویند؟ می‌گوید: «رسول خدا(ص) از ذبح کردن حیوانی که حالت آمیزش دارد نهی فرموده است». و یکی از شرایط ذبح حیوان این است که؛ شهوت او قابل کنترل باشد. 🍃🌺در در مسئله ذبح حیوان، شرطی تحت عنوان این‌که شهوت آن قابل کنترل نباشد، وجود ندارد و این شرط در شرائط ذبح حیوان ذکر نشده است. بنابراین، اگر حیوانی که آماده جفت‌گیری است را ذبح کنند، گوشت آن حرام نخواهد بود اگر چه برخی از اقوال اشاره به کراهت آن دارد که در ادامه خواهد آمد. با این حال، دو روایت در منابع ذکر شده است که در مرحله اول ممکن است از ظاهر آنها خلاف این حکم به دست آید؛ لذا این دو روایت را به صورت مجزا بررسی می‌کنیم: 🍀الف. روایت اول؛ امام صادق(ع) فرمود: «نَهَى رَسُولُ اللَّهِ عَنْ أَكْلِ لَحْمِ الْفَحْلِ وَقْتَ اغْتِلَامِهِ»؛ پیامبر(ص) از خوردن حیوان نر که شهوت آن فوران کرده، نهی کرده است. «اغتلام» به معنای شدّت شهوت و آمادگی برای جفت‌گیری است. به بیان علامه مجلسی؛ مشهور فقها این روایت را ضعیف دانسته‌اند و از آن‌جا که محتوای ظاهری این متن، ضعیف بوده و مشهور بدان عمل نکرده‌اند؛ لذا برخی از علما نهی در روایت را نهی تنزیهی دانسته و آن‌را حمل بر کراهت کرده‌اند. بنابراین، حداکثر مطلبی که می‌توان از این روایت به دست آورد کراهت ذبح حیوانی است که شهوت آن زیاد شده و آماده جفت‌گیری است. برای این حکم به کراهت می‌توان حکمت‌هایی را در نظر گرفت: 🔹1. در اسلام تلاش شده، ذبح حیوان در حالتی باشد که کم‌ترین عذاب و درد روحی و جسمی به حیوان وارد شود. از این نظر، ذبح حیوانی که دنبال جفت بوده و طبیعتاً در حالت عادی نیست، چندان مناسب نمی‌باشد. 🔹2. در حالتی که شهوت وجود حیوان را در بر می‌گیرد، تمام اعضای بدن او، از حالت عادی خارج بوده و ممکن است ترشحات خاصی که در این حالت، در بدن پخش می‌شوند، گوشت حیوان را از حالت مناسب خارج کنند. 🔹3. این احتمال نیز وجود دارد که به دلیل جلوگیری از کاهش جمعیت حیوانات حلال گوشت، چنین توصیه‌ای ارائه شده باشد. به هر حال، ظاهر این توصیه تنها در مورد حیوانات نر است. 🍀ب. روایت دوم؛ امام صادق(ع) می‌فرماید: «از امیر المؤمنین علی(ع) در مورد چهارپایانی که مورد آمیزش قرار گرفته‌اند، سؤال شد. ایشان در پاسخ فرمود: گوشت و شیرشان حرام می‌باشد». اتفاق فقها و محدّثان بر این است که این روایت در مورد حیوانی است که انسان با او نزدیکی کرده است. این حیوان در فرض مذکور حتی اگر در ابتدا حلال گوشت و قابل ذبح باشد، تبدیل به حیوانی حرام گوشت شده و از گوشت و شیر آن نمی‌توان خورد. این حیوان باید ذبح شود و پس از آن، لاشه آن‌را نیز باید سوزاند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/id23438 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️آیا و در مکروه است؟ ❓شنیده‌ام که خوردن خوراکی بر سر مزارها و قبرستان‌ها مکروه است، آیا صحیح است؟ 🍃🌺بنابر تحقیق و جست‌وجو؛ روایتی که خصوص غذا خوردن را در قبرستان ناپسند بداند یافت نشد. البته روایاتی وجود دارد که از آن برداشت می‌شود که هنگام دیدن یک جنازه و یا عبور در قبرستان، باید به مرگ اندیشید و از اموری مانند خنده که در حالت عادی مجاز است، خودداری کرد. امام علی(ع) دنبال جنازه‌اى می‌رفت شنید مردى می‌خندد، فرمود: «گویا مردن در این جهان را براى غیر ما ثبت کرده‌اند، و انگار حق بر غیر ما واجب شده، و خیال می‌کنى مردگانى که می‌بینیم مسافرانى هستند که به زودى به جانب ما باز می‌گردند، آنان را در قبرهایشان می‌نهیم و ارث‌شان را می‌خوریم، گویى ما پس از آنها جاودان خواهیم بود، که پندِ پند دهندگان را از یاد بردیم، و به هر آفت و زیانی گرفتار شدیم». همچنین طبق روایتی از رسول خدا(ص)؛ خدای تعالی یکی از چیزهایی که مکروه و ناخوش شمرده، «میان قبرستان خندیدن» است. خوردن غذا اگر انسان را به انداخته و او را از تفکر و تدبر در و بازدارد، از همین باب، ناپسند خواهد بود. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din