💬 سوال: زنى حقّ الزّحمه و اُجرة المثل کارهایى که در ایام زناشویى در منزل شوهرش انجام داده را مطالبه کرده، ولى شوهر ادّعا دارد که همسرش کارها را به قصد تبرّع(رایگان) انجام داده است. در فرض مذکور قول کدام یک مقدّم، و شاهد بر عهده چه کسى است؟
✅ پاسخ:
در محیط هایى که عرف و عادت بر آن است که زن به قصد تبرّع و رایگان این کارها را انجام مى دهد، ادّعاى زن برخلاف آن مورد قبول نیست. مگر این که ثابت کند به شوهرش اعلام کرده قصد تبرّع ندارد، و شوهرش نیز پذیرفته باشد.
در نگاه اسلامی کار در خانه آنقدر مقدس و موجب ثواب است که انسان می تواند به موجب انجام کار خانه حاجات خود را از خداوند طلب کند آنها که نذر می کنند تا برای گرفتن حاجت خود مسجد، یا حسینیه ای را تمیز کنند، شاید از ثواب کار کردن در خانه و اصلاح امور خانواده بی خبرند.
🔶 در روایت است که: یعذبه لم إِلَیْهِ اللَّهُ نَظَرَ مَنْ وَ إِلَیْهَا جَلَّ وَ عَزَّ اللَّهُ نَظَرَ صَلَاحاً تُرِیدُ مَوْضِعٍ إِلَى مَوْضِعٍ مِنْ شَیْئاً زَوْجِهَا بَیْتِ مِنْ رَفَعَتْ امْرَأَهٍ أَیُّمَا (صدوق امالی، ص ۴۱۱)؛ هر زنی که در خانه شوهرش چیزی را از جایی به جای دیگری بگذارد به قصد اصلاح امور خانه، خداوند به او نظر می کند و کسی که خدا به او نظر کند عذاب نمی شود.»
📖 احکام خانواده آیت الله مکارم شیرازی
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
🔰 آیا قراردادن مهریه سنگین در ازدواج باعث بطلان عقد می شود؟
✅ پاسخ:
✍ قراردادن مهریه سنگین در ازدواج هر چند در توان مرد نباشد سبب باطل شدن عقد نمی شود و عقد صحیح است، لیکن مهریه ای که معین شده بر گردن شوهر است و واجب است آن را پرداخت کند یا زن را راضی کند که ببخشد.
قرار دادن مهریه زیاد در روایات مذمت شده است و خوب است که مرد، مهریه زیاد را در وقت خواندن عقد ازدواج قبول نکند و به مقداری که برایش پرداخت آن مقدور باشد قبول کند.
📖 استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 538725.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 پرسش:
🔰 در یکى از استفتائات، که در مورد ولایت فقیه صورت گرفته، حضرتعالى فرموده اید: «از مسائل عملى است» منظور از مسائل عملى چیست؟ با توجّه به این که ولایت فقیه شأنى از شؤون امامت است. آیا این بحث مربوط به علم کلام نمى شود؟
✅ پاسخ:
✍ با توجّه به این که ولایت فقیه به معناى بودن فقیه در رأس حکومت است، و حکومت وظایفى دارد که مردم باید طبق آن عمل کنند، جنبه عملى به خود مى گیرد. و حتّى در مورد ولایت امام، بخشى جنبه عقیدتى دارد، و بخش دیگر ـ که مربوط به حکومت است ـ جنبه عملى دارد.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، وظایف حکومت اسلامی.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 پرسش:
🔰 امروزه بحثى مهمّی تحت عنوان ولایت مطلقه فقیه یا غیر مطلقه مطرح است و جنابعالى نیز در کتب فقهى خود به این بحث اشاره اى کرده و فرموده اید: معناى کلمه مطلقه باید معلوم باشد. بنده معنایى براى این کلمه عرض مى کنم، و صرفنظر از این که شما این معنا را قبول، یا ردّ بکنید (هر چند در صورت عدم پذیرش، بسیار ممنون، بلکه خواهشمندم، دلیل آن را بیان فرمایید تا مزید هدایت باشد)آیا شما به این معنا ولایت فقیه را قبول دارید؟ مستحضر هستید که این بحث توسّط امام راحل رحمه الله این چنین مبسوط مطرح شد. ولى ما در کتابى که ایشان در این زمینه دارند عنوان «ولایت مطلقه» را ندیدیم. آنچه ایشان مى فرمودند این بود که ولایت فقیه از حیث دایره، همان اختیارات معصوم(علیه السلام) را دارد. پس این معنا بعد از ایشان یا در زمان ایشان (ولى نه توسّط ایشان) مطرح شد. به هر حال، در این رابطه سه نظریّه مى توان اظهار کرد: 1ـ ولایت فقیه همه اختیارات معصوم(علیه السلام) را دارد؛ الاّ ما خرج بالدلیل. 2ـ ولایت فقیه همه اختیارات معصوم را ندارد، و در محدوده قانون اساسى هم نیست، بلکه تمام این حکومت در اختیار شخصیّت حقوقى (فقهى و تقوایى) اوست. و هر جا امر و نهى و اصلاحى لازم ببیند حقّ دخالت دارد. 3ـ ولایت فقیه در چهار چوب قانون اساسى است. نظریّه سوّم اشکالات عدیده اى دارد؛ ولى هم اکنون در عرصه سیاست سوّمى و اوّلى معمول تر است. لطفاً در مورد معناى مورد نظر و این که چطور آن معنا از ادّله استفاده مى شود، توضیحاتى بفرمایید؟
✅ پاسخ:
🔶 ظاهراً تمام کسانى که در رابطه با ولایت فقیه بحث کرده اند، حتّى امام راحل(قدس سره) آن را مقیّد به رعایت مصالح مسلمین نموده اند. هیچ کس نمى گوید: «اگر مصلحت مسلمین جنگ است، فقیه حق دارد حکم به صلح کند، و اگر مصلحت مسلمین صلح است، فقیه حق دارد برخلاف آن، دستور جنگ بدهد». اصولا این ولایت براى حفظ مصالح اسلام و مسلمین است، نه بر خلاف آن. وقتى این اصل را بپذیریم، محدوده ولایت فقیه مشخّص مى شود. و منظور از مطلقه، همان مطلقه در دایره مصالح اسلام و مسلمین است. حتّى درباره معصومین(علیهم السلام) نیز مسأله غیر از این نیست. امام حسن(علیه السلام) به خاطر مصالح اسلام و مسلمین صلح کرد. و امام حسین(علیه السلام) به خاطر مصالح اسلام و مسلمین جنگید، و شهید شد. خداوند حضرت یونس(علیه السلام) را به خاطر ترک اولى، که به مصالح غیر واجبه امّت مربوط مى شد، در شکم ماهى زندانى کرد. شرح بیشتر در این مختصر نمى گنجد.
📖 منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، وظایف حکومت اسلامی.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 پرسش: لطفا مفهوم مصلحت را در حکومت اسلامی بیان فرمایید؟
✅ پاسخ: مصلحت در فقه اهل سنّت مفهومى دارد، و در فقه مکتب اهل بیت(علیهم السلام)مفهومى دیگر. آنچه از نظر فقه شیعه قابل توجیه است، در سه محور خلاصه مى شود: اوّل: آنچه مربوط به حفظ نظام و حکومت اسلامى است. دوّم: حفظ نظم جامعه بر اساس این دو نوع مصلحت بسیارى از احکام مستحدثه شکل مى گیرد زیرا حفظ نظام و حفظ نظم جامعه از مهمترین اهداف اسلام است، که انحراف از آن جایز نیست. سوّم: آنچه مربوط به تعارض اهمّ و مهمّ است یعنى هرگاه دو مصلحت که مورد توجّه و قبول فقه اسلام است، در مقابل یکدیگر قرار گیرند، باید مصلحت اهمّ را ترجیح داد و مهمّ را فداى آن کرد. براى مثال در قسمت اوّل، مى توان مسائل مربوط به انتخابات، شرایط ویژه رئیس جمهورى، و نمایندگان و انتخاب کنندگان را در نظر گرفت. و در قسمت دوّم، مسائلى مانند نظام بانکدارى، و بخش مهمّى از نظام پولى، و مسائل اقتصادى امروز را، به عنوان مثال مى توان ذکر کرد. و در قسمت سوّم محدود کردن پاره اى از معاملات، و صادرات و واردات کشور، که سلطه مردم را بر اموالشان محدود مى سازد، ولى اهداف مهمّى را احیا مى کند، مثال خوبى است.
🌎 منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، وظایف حکومت اسلامی.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 پرسش:
🔰 نقش و میزان مشارکت مردم در شکل گیرى حکومت دینى در نصوص قدسى، چگونه تعیین و تبیین گردیده است؟
✅ پاسخ:
✍ مردم به عنوان حامیان حکومت، و بازوهاى دولت اسلامى، و نیز به عنوان نظارت، و امر به معروف و نهى از منکر، و نصیحت و ارشاد، در حکومت نقش دارند.
🌎 منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، وظایف حکومت اسلامی.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 پرسش:
🔰 رابطه حکم حکومتى با احکام اوّلیّه و ثانویّه چیست؟ آیا احکامى که پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و امیرالمؤمنین(علیه السلام) در خصوص نظم بخشیدن به امور اجتماعى زمان خود، و همچنین نصب افراد به مناصب مختلف حکومتى صادر مى کردند، از مصادیق احکام حکومتى است؟
✅ پاسخ:
✍ آنچه بیان کرده اید از احکام حکومتى است و احکام حکومتى عموماً به یک کبراى کلیّه، که در زمره احکام عناوین اوّلیّه یا ثانویّه است باز مى گردد؛ به تعبیر دیگر، احکام حکومتى در طول احکام اوّلیّه و ثانویّه است، نه در عرض آنها.
🌎 منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، وظایف حکومت اسلامی.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔶 مصرف وام در غیر مورد قرار داد
💬 سؤال:
🔰 اگر از بانک وام تعمیر خانه یا وام خرید کالا دریافت کنیم و آن را صرف مورد دیگری کنیم، اشکال دارد؟
✅ جواب:
✍ پولهایی که بانکها میپردازند غالباً وام (قرض) نیست، بلکه تحت عنوان یکی از عقود اسلامی از قبیل جعاله، مشارکت، مضاربه و امثال آن میباشد. بنابراین، گیرنده پول فقط طبق همان قراردادی که منعقد کرده حق تصرّف دارد وگرنه تصرّف غاصبانه و موجب ضمان است.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔶 پرداخت کفاره به صورت نقدی به نانوا
💬 سؤال:
🔰 آیا می توان برای پرداخت کفاره غیر عمد روزه (یک مد طعام) کل مبلغ یک ماه مثلا ۱۰۰ هزار تومان را به نانوایی بدهیم تا به هر کس که نانوا تشخیص دهد مستحق است، نان رایگان بدهد؟
✅ جواب:
✍ اگر اطمینان دارید نانوا به وکالت از شما به کسی که واقعا فقیر است، حداقل ۷۵۰ گرم نان به عنوان کفاره پرداخت می کند، اشکال ندارد؛ در غیر این صورت، روش مذکور کافی نیست.
🌎 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: من دو وطن دارم یکی جایی که به دنیا آمدم و دیگری هم جایی که سکونت دارم؛ اکنون می خواهم از محل سکونت خود حرکت کرده و از دو کیلومتری وطن اولم عبور کرده و ۱۵ کیلومتر دورتر از آن بروم و تا بعد از ظهر در آنجا بمانم. حکم نماز و روزه من چگونه است؟
✅ پاسخ:
🔹 مقام معظم رهبری: اگر از محل سکونت تا مقصد حداقل 20/5 کیلومتر فاصله باشد، نماز شکسته است و عبور از فاصلۀ 2 کیلومتری وطن تأثیر ندارد.
🔹 آیت الله مکارم: چنانچه فاصله محل سکونت تا محلی که قصد مسافرت و ماندن به مدت مزبور را دارید، به مقدار مسافت شرعی است نماز شما در آنجا شکسته است و اگر بعد از ظهر مسافرت نمایید، باید روزه را تمام کنید و چنانچه پیش از ظهر مسافرت نمایید روزه باطل است ولی باید بعد از حدترخص محل سکونت روزه ر افطار نمایید و اگر قبل از حد ترخص افطار کنید علاوه بر قضا کفاره هم واجب می شود.
🔹 آیت الله شبیری زنجانی: عبور از حوالی وطن قاطع سفر محسوب نمی شود و از مسافت کم نمی شود. اگر مجموع رفت و برگشت حدود40 کیلومتر باشد، نماز شکسته است و روزه باطل می شود، مگر این که برای سفر از شب نیت نداشته اید و سفر اتفاقی بوده باشد که باید روزه آن روز را بگیرید. (لازم به ذکر است اگر از سکونت در محل تولد کنده شده باشید و عرفا در آن جا اقامت نداشته باشید، محل تولدتان وطن محسوب نمی شود و نماز در آنجا شکسته است مگر این که عرفاً کثیر السفر باشید)
🔹 آیت الله سیستانی: در فرض مذكور بايد احتياطا جمع كنيد يعنى هم شكسته بخوانيد هم تمام وروزه بگيريد و قضا كنيد.
منبع:https://b2n.ir/03508
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din